Wraz z nowym systemem oznaczeń wprowadzonym przez model Insignia, Vauxhall zaprezentował wersję Sports Tourer dla modelu Astra, rezygnując z wcześniej używanego nazewnictwa Estate w 2010 roku.
Światowy kryzys finansowy wciąż wpływał na rynek motoryzacyjny, a Opel/Vauxhall był jednym z najbardziej dotkniętych producentów samochodów w Europie. Mimo to, te marki zdołały przetrwać i uniknęły bankructwa. Ponadto Vauxhall nie przestawał rozwijać swojej oferty na rynek brytyjski, wprowadzając wersję kombi dla generacji Astra J. To był znaczący krok naprzód w porównaniu z wcześniejszą generacją H tego kompaktowego modelu. Większość materiałów wewnątrz kabiny była lepsza, a nowo opracowana platforma sprawiła, że samochód był bardziej komfortowy.
Z przodu, Astra J przyciągała uwagę nowym językiem designu z organicznymi liniami i zaokrąglonymi powierzchniami. Jej reflektory miały dzienne światła LED w kształcie litery L, podobne do tych w średniej wielkości sedanach Insignia z 2008 roku. Nad zderzakiem Vauxhall zamontował wąski grille z chromowanym paskiem u góry oraz emblemat producenta. Niżej, na przednim pasie, Astra Sports Tourer miała szeroki dolny grill przypominający uśmiech, flankowany przez parę wlotów powietrza.
Aż do słupka B, Astra Sports Tourer dzieliła wszystkie panele karoserii z wersją hatchback. Co więcej, tylne drzwi były przejęte z pięciodrzwiowego modelu, z tym samym rzeźbionym dolnym konturem, który zdobił profil samochodu. Był to niezbędny krok w celu obniżenia kosztów. Za tylnymi drzwiami producent zainstalował trzeci rząd szyb obok bagażnika. Ta wersja Astry z długim dachem miała opadające tylnie drzwi, ozdobione spoilerem dachowym na górze. Na koniec, tylny pas odkrył szerokie światła tylne, których kształt nawiązywał do reflektorów. Duże wycięcie w zderzaku, ułatwiające załadunek i rozładunek, było unikalne dla wariantu Sports Tourer Astry.
Vauxhall stworzył przyjazną dla rodziny kabinę w modelu Astra J, o wyższej postrzeganej jakości niż w Astra H, dzięki lepszym materiałom na desce rozdzielczej i bocznych drzwiach. Jako opcję, klienci mogli wyposażyć pojazd w system nawigacji satelitarnej, a przed kierowcą producent zamontował cztery zegary w kokpicie zamiast trzech, jak w jego poprzedniku. Przednie fotele miały delikatnie pogrubione boki i były znane z wygody. Z tyłu, Astra J była dostępna albo jako standardowa, albo jako opcja (w zależności od poziomu wyposażenia i wersji silnika) z kanapą dzieloną w proporcji 60/40, co zwiększało przestrzeń bagażową z 500 litrów (17,65 cu-ft) do 1550 litrów (54,4 cu-ft).
Pod maską, producent zamontował różnorodność silników diesla i benzynowych o mocach od 95 PS (94 hp) do 180 PS (177 hp). Wersje z silnikami o mocy poniżej 100 PS (99 hp) były połączone z pięciobiegowymi skrzynami manualnymi, podczas gdy reszta oferty była wyposażona w sześciobiegowe skrzynie manualne lub automatyczne.
Nowy Vauxhall Astra Sports Tourer ma na celu zwiększenie atrakcyjności nowego Astry. Wzmacniając udział Vauxhalla w rynku UK, który wynosi 12,6% (aktualne dane SMMT), w wrześniu 2010 roku zarejestrowano 12 465 Astr, a od momentu wprowadzenia modelu w grudniu 2009 roku znalazło domy w UK łącznie 38 220 nowych 5-drzwiowych wersji Astry Hatch.
W rezultacie Astra Hatch jest teraz najlepiej sprzedającym się samochodem w sektorze niższej średniej (YTD 2010) i tylko w wrześniu prowadziła zarówno w detalicznej, jak i flotowej sprzedaży, zajmując odpowiednio 15,74% i 19,70% rynku. Podobnie jak jej średniej wielkości siostra, Insignia, Astra cieszy się większą popularnością wśród klientów detalicznych niż kiedykolwiek, jednocześnie pozostając ulubieńcem flot, oferując klientom Vauxhalla przekonywującą mieszankę postrzeganej jakości i doskonałych dynamik jazdy.
Ilustrując głębokość doskonałości inżynieryjnej i produkcyjnej Vauxhalla w UK, Sports Tourer będzie montowany wyłącznie w zakładzie Vauxhalla w Ellesmere Port w Cheshire, podczas gdy jego nowa struktura górnej części nadwozia została w 100% zaprojektowana w Centrum Inżynieryjnym Vauxhalla w Bedfordshire. Podobnie jak niedawno wprowadzona hatchback Astra, Sports Tourer będzie miał kluczowe elementy dynamiczne dostosowane do dróg w UK.
Praktyczność i wyposażenie
Wypełniony inteligentnymi funkcjami, Vauxhall Astra Sports Tourer zachowuje rozstaw osi hatchbacka (2685 mm), jednak jego lepsze zapakowanie pozwoliło na zwiększenie maksymalnej długości ładunku o 28 mm do 1835 mm, a objętości ładunkowej o 30 litrów do 500 litrów przy podniesionych tylnych siedzeniach.
Poza tym, że chwali się przestrzenią ładunkową z płaskimi wykończeniami ścian, nowa funkcja FlexFold (standardowa lub opcjonalna, w zależności od poziomu wyposażenia) pozwala na opuszczenie każdej sekcji tylnych oparć siedzeń dzielonych 60:40 jednym naciśnięciem przycisku umieszczonego w ścianach bagażnika. Dodatkowo, po złożeniu poduszek tylnych siedzeń w kierunku oparć przednich siedzeń, Sports Tourer ma całkowicie płaską podłogę ładunkową i maksymalną pojemność ładunkową do 1550 litrów.
Główne funkcje wideo podsumowuje przykrycie bagażnika, które działa w trybie dwóch dotknięć. To łatwe w dostępie pokrycie przesuwa się w górę z prostym naciśnięciem, aby załadować lub usunąć mniejsze przedmioty. Jednak dla większych ładunków pokrycie wciąga się całkowicie do kasety, zatrzymując się miękko. Kiedy nie jest już potrzebne, cała konstrukcja może być usunięta i przechowywana pod podłogą bagażnika.
Ale ulepszona praktyczność wnętrza na tym się nie kończy. W porównaniu z aktualnym modelem Astry kombi, Sports Tourer ma dodatkowe 25 litrów przestrzeni do przechowywania w kabinie, co stanowi o 50% więcej niż wcześniej. A podobnie jak jego hatchback, Sports Tourer korzysta również z opcji zdobywających nagrody ergonomicznymi siedzeniami sportowymi, zapewniając frontowym pasażerom najlepszy komfort w swojej klasie.
Design
Zewnętrzny design Vauxhall Astra Sports Tourer ma na celu podniesienie poprzeczki na rynku kompaktowych kombi, wprowadzając odrobinę klasy i dynamiki, nie rezygnując z wysokiej praktyczności pojazdu. Zwężony profil, opadająca linia dachu i prominentne 'ostrza’ wbudowane w boki samochodu uzupełniają muskulistą linię ramion, która płynnie prowadzi do efektownie rzeźbionych tylnych lamp.
Wewnątrz pasażerowie będą cieszyć się tą samą przytulną, premium kabiną jak w nowym hatchbacku Astra, z takimi elementami jak otaczający przedni panel i unikalne oświetlenie ambientowe.
Układy napędowe
Od momentu wprowadzenia na rynek, nabywcy Vauxhall Astra Sports Tourer będą mieli do wyboru siedem oszczędnych, a jednocześnie dynamicznych silników, przy czym model ecoFLEX z ultra-niskimi emisjami i technologią Start/Stop będzie dostępny wkrótce potem.
Oferta silników benzynowych zaczyna się od 100-konnego silnika 1.4i ECOTEC-4 z regulowanym czasem otwarcia zaworów i sekwencyjnym wtryskiem paliwa, a także dostępny jest silnik 1.6i ECOTEC-4 z mocą 115 KM. Najmocniejszy silnik benzynowy Sports Tourera to gładki i mocny 1.4i Turbo, który produkuje 140 KM, osiągając jednocześnie łączną konsumpcję paliwa na poziomie 46,3 mpg oraz emisję CO2 wynoszącą 144 g/km.
Wkrótce po wprowadzeniu na rynek będzie dostępny nowy model ecoFLEX, który będzie jednym z pierwszych modeli Vauxhalla z technologią Start/Stop. Bazując na silniku 1.3 CDTi 95KM, ecoFLEX jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF) oraz turbosprężarkę z regulowaną geometrią.
Dwa silniki 1.7-litra CDTi, z mocą 110 lub 125 KM, i 160-konna jednostka 2.0 CDTi, która łączy wysoką wydajność z 55,4 mpg łącznego zużycia i emisją tylko 134 g/km, uzupełniają gamę silników wysokoprężnych Sports Tourera.
Podwozie
Od początku rozwoju Vauxhall Astra Sports Tourera celem Vauxhalla było utrzymanie dotychczasowych poziomów jazdy i prowadzenia, cieszących się pięciodrzwiowym hatchbackiem. W konsekwencji rozstaw osi pozostaje taki sam jak w hatchbacku (2685 mm), podobnie jak rozstaw osi z przodu i z tyłu (1544 i 1588 mm odpowiednio).
Zachowano również innowacyjną tylną zawieszenie z podwójnym wahaczem i połączeniem Watt’a, które łączy wyjątkową kontrolę nad nadwoziem i charakterystyki jazdy, a które jest unikalne dla Vauxhalla/Opela. Dla Sports Tourera ustawienia podwójnego wahacza zostały zaktualizowane, podobnie jak kalibracje amortyzatorów, aby dostosować się do większych możliwości ładunkowych modelu, nie rezygnując z dynamiki hatchbacka.
Vauxhall zachował również ustawienia kierownicy z hatchbacka, które są dostosowane do wszystkich nowych Astr. Program ten oferuje kierowcom bardziej naturalne odczucie, dzięki starannemu strojenie systemu wspomagania elektrycznego.
FlexRide, adaptacyjny system zawieszenia Vauxhalla, jest również dostępny jako opcja w Sports Tourerze. System ciągle dostosowuje się do zmian stylu jazdy i prędkości zakrętu. W trybie standardowym FlexRide oferuje pełne spektrum dostępnych ustawień i dostosowuje się do zachowań kierowcy. W trybie Tour ustawienia amortyzatorów są luźniejsze, aby optymalizować jakość jazdy, natomiast w trybie Sport reakcje gazu i kierownicy są zaostrzone, a także stosuje się sztywniejsze ustawienia amortyzatorów.
Dla klientów ciągnących przyczepy, Sports Tourer będzie dostępny z systemem elektronicznej stabilizacji przyczepy, który subtelnie hamuje poszczególne koła, aby utrzymać kontrolę nad przyczepą/karawaną w sytuacjach awaryjnych.
Gama i cena
Nowy Vauxhall Astra Sports Tourer wejdzie do brytyjskich salonów 26 listopada 2010 roku w cenie zaledwie 16 575 funtów, o ponad 500 funtów mniej niż aktualna wersja wejściowa Astry kombi, a mimo to z długą listą dodatkowego wyposażenia standardowego.
Gama Vauxhall Astra Sports Tourer zaczyna się od modelu 1.4 (100 KM) ES, który zyskuje dodatkowe 10 KM mocy względem odpowiednika 1.4 Astry kombi. Dodatkowo posiada: klimatyzację, poduszki powietrzne kurtynowe, elektroniczną kontrolę stabilności (ESP), elektroniczną hamulec postojowy (EPB), gniazdo aux-in oraz aktywne zagłówki dla przednich pasażerów, wszystko w standardzie.
Co lepsze, premia Sports Tourera w stosunku do modelu 5-drzwiowego hatchbacka zaczyna się od zaledwie 995 funtów, co oznacza, że klienci zyskują większą przestrzeń ładunkową (500 w porównaniu do 470 litrów, przy podniesionych tylnych siedzeniach), mimo że zachowuje ten sam rozstaw osi co nowy hatchback.
Ceny modeli wysokoprężnych są równie konkurencyjne, a podstawowy model 110 KM 1.7 CDTi ES Sports Tourer kosztuje mniej niż poprzedni 90-konnym 1.3 CDTi Astra Estate Life, a jednocześnie oferuje więcej mocy i korzysta z emisji CO2 poniżej 120 g/km.
Gama Sports Tourera składa się z czterech poziomów wyposażenia: ES, Exclusiv, SE i SRi, ale dodaje różnorodne wyposażenie standardowe i opcjonalne, łącznie z FlexFold, które umożliwia opuszczenie każdej sekcji tylnych oparć siedzeń dzielonych 60:40 przy naciśnięciu przycisku umieszczonego w ścianach bagażnika.
OBSZAR ŁADUNKOWY
Wypełniony inteligentnymi funkcjami, Vauxhall Astra Sports Tourer zachowuje rozstaw osi hatchbacka (2685 mm), jednak jego lepsza koncepcja zapakowania umożliwiła zwiększenie maksymalnej długości ładunku o 28 mm do 1835 mm oraz objętości ładunkowej o 30 litrów do 500 litrów (przy zamontowanym opcjonalnym zestawie do pompowania opon) przy podniesionych tylnych siedzeniach. Wysokość załadunku w przestrzeni ładunkowej wynosi zaledwie 630 mm – to prawdziwy atut podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów nad tylnym zderzakiem – oraz jest aż do 73 litrów dodatkowej przestrzeni do przechowywania pod podłogą ładunku.
Przestrzeń ładunkowa Sports Tourera ma płaskie wykończenia ścian, bez wtrąceń architektonicznych kół czy bocznych półek, co ułatwia dostęp. Tylna klapa i bagażnik mają również tę samą szerokość, co sprawia, że załadunek jest prostym i bezproblemowym procesem. Wszystkie Sports Tourery mają chromowane pętle do mocowania oraz pełne wykładziny w obszarze ładunkowym, a także gniazdo 12v i uchwyty do chwytania po bokach tylnej klapy.
Nowa funkcja FlexFold (standardowa lub opcjonalna, w zależności od poziomu wyposażenia) pozwala na opuszczenie każdej sekcji tylnych oparć siedzeń dzielonych 60:40 za pomocą naciśnięcia przycisku umieszczonego w ścianach bagażnika, bez potrzeby przestawiania pasów bezpieczeństwa czy zagłówków. Dodatkowo, po całkowitym usunięciu poduszek tylnych siedzeń – to unikalna cecha w tej klasie – Sports Tourer ma całkowicie płaską podłogę ładunkową oraz maksymalną pojemność ładunkową do 1550 litrów.
Uzupełnieniem funkcjonalności tylnego obszaru ładunkowego jest pokrycie bagażnika na dwa dotknięcia, które jest standardowe we wszystkich modelach. To łatwe w użyciu pokrycie przesuwa się w górę i na bok przy prostym dotknięciu, co umożliwia załadunek lub usunięcie mniejszych przedmiotów. W przypadku większych ładunków pokrycie całkowicie chowa się w kasecie, zatrzymując się miękko. Gdy nie jest potrzebne, cała konstrukcja może być usunięta i przechowywana pod podłogą bagażnika.
Vauxhall Astra Sports Tourer korzysta również z następujących dwóch opcjonalnych elementów:
- Wyściółka bagażnika – Wykładzina podłogi bagażnika, otwarcia tylnej klapy i tylnego zderzaka mogą być łatwo chronione przez nową matę, która jest po jednej stronie pokryta gumą. Jest dostosowana do pokrycia tylnej podłogi i może być rozkładana/zwijana zarówno wzdłuż, jak i wszerz, aby zakryć części bagażnika, w tym oparcia tylnych siedzeń, kiedy są opuszczone.
- Składana klapa nad tylnym zderzakiem jest szczególnie przydatna w zapobieganiu zarysowaniom i przypadkowemu uszkodzeniu podczas załadunku i rozładunku – a także pomagając utrzymać czystość spodni i sukienek. Właściciele psów również docenią ochronę, jaką zapewnia osłona, gdy ich zwierzę wchodzi lub wychodzi z bagażnika.
- FlexOrganizer – Kolejny inteligentny koncept przechowywania, system FlexOrganizer dzieli i zabezpiecza różne ładunki. Składa się z elastycznych siatek i składanych przegród, zamontowanych na dwóch poziomych szynach biegnących wzdłuż każdej ściany bagażnika, które można zamocować wzdłuż lub w poprzek bagażnika, w zależności od potrzeb. Umożliwia to użytkownikom dostosowanie przestrzeni bagażnika do swoich potrzeb.
DESIGN, INŻYNIERIA I PRODUKCJA
Z linii pióra Brytyjczyka, Marka Adamsa, zespół projektowy Vauxhalla ma na celu podniesienie poprzeczki w estetyce na rynku kompaktowych kombi w Wielkiej Brytanii, nie rezygnując z wysokiego poziomu praktyczności.
Jak w przypadku Insignii, Astry Hatch i najnowszej Merivy, wyraźna 'ostrogi’ jest zreinterpretowana w bokach Sports Tourera, uzupełniając zwężony profil samochodu i opadającą linię dachu. Muskulistą linię ramion, która płynnie prowadzi do rzeźbionych tylnych lamp, dopełnia obrazu.
„Naszym głównym celem przy Astra Sports Tourer było osiągnięcie dobrze zbalansowanego kształtu, który komunikowałby sportowe cechy samochodu, nie rezygnując z funkcjonalnych możliwości,” mówi Mark Adams, wiceprezydent ds. projektowania Opel/Vauxhall. „Wygląd kombi jest tradycyjnie określany przez wymagania funkcjonalne. Dzięki Vauxhall Astra Sports Tourer stworzyliśmy pojazd, który spełnia wszystkie te potrzeby funkcjonalne, ale owija je w pięknie dopasowany, elegancki design.”
Doskonalenie inżynieryjne w Wielkiej Brytanii przekształca olśniewający design w rzeczywistość produkcji
Gdy zespół projektowy Marka zakończył swoją pracę, 100% inżynierii wymaganej do wprowadzenia samochodu do produkcji zostało przekazane do Centrum Inżynieryjnego Vauxhalla (VEC), z siedzibą w Millbrook w Bedfordshire.
Kierowany przez menedżera grupy inżynieryjnej, Andy’ego Hitchcocka, zespół VEC rozpoczął pracę nad inżynierią nadwozia Vauxhall Astra Sports Tourer w 2006 roku, zarządzając projektowaniem, rozwojem i walidacją całej jego górnej struktury i zamknięć przed premiery samochodu w tym roku. Wirtualna inżynieria została użyta do potwierdzenia formowalności paneli, dostępu do spawania, wytrzymałości na wypadki i trwałości/zmęczenia, zanim prototypowe części stały się dostępne pod koniec 2009 roku. W tym momencie każde spawanie na nadwoziu Sports Tourera zostało sprawdzone pod względem pozycji i obecności, a także doprowadzono do precyzyjnego dopasowania paneli.
Ponieważ wszystko za słupkiem B Sports Tourera jest unikalne w porównaniu do modelu Hatch, program inżynieryjny obejmował całkowity redesign słupka C, panelu dachu, tylnej strony i panelu tylnego, a także opracowanie nowej tylnej klapy samochodu. Uszczelki, wykończenia i zawiasy również zostały zaprojektowane i opracowane przez zespół VEC.
Podczas gdy funkcjonalność tych elementów była odpowiedzialnością VEC, zespół miał również za zadanie stworzenie struktury, która spełniałaby najostrzejsze testy zderzeniowe, zapewniając, że Sports Tourer mógłby, na przykład, z powodzeniem przejść testy boczne Euro NCAP przy prędkości 29 i 35 km/h, co udało się z łatwością.
Ellesmere Port – dom kompaktowych samochodów Vauxhalla przez prawie pięć dekad
Przez 46 lat Ellesmere Port był miejscem produkcji każdego samochodu klasy kompaktowej, który Vauxhall sprzedał w UK, a teraz ma stać się jedyną fabryką nie tylko dla wszystkich wersji RHD nowego Astra Sports Tourer, ale także wszystkich wersji Opel sprzedawanych w Europie.
Aktualna Astra to dziesiąta generacja samochodów kompaktowych, które są budowane w Ellesmere. Otworzył swoje linie dla oryginalnego Vauxhalla Viva HA w 1963 roku, a następnie wyprodukowano jeszcze dwa modele Vivy, Chevette, a potem każdą następną Astrę w wersji pięciodrzwiowej i Astravan.
Plan General Motors dotyczący ulokowania swojego rewolucyjnego zakładu produkcyjnego w Ellesmere Port w 1961 roku był istotnym zastrzykiem dla gospodarki w północno-zachodnim regionie Anglii. Oparty na 440-akrowej byłej stacji RAF, zakład obecnie zatrudnia 2200 osób i wyprodukował w sumie prawie 4,5 miliona pojazdów od momentu wprowadzenia pierwszego Viva HA.
Dziś aktualna Vauxhall Astra jest najlepiej sprzedawanym samochodem produkowanym w Wielkiej Brytanii, a dzięki ultranowoczesnej i wydajnej infrastrukturze Ellesmere Port – która w ciągu ostatnich 17 lat otrzymała prawie 1 miliard funtów inwestycji GM – ten sukces ma się dalej rozwijać.
BEZPIECZEŃSTWO, INNOWACJE I WYPOSAŻENIE
Z bi-xenonowymi reflektorami, AFL+ może być dostosowane do wszystkich nowych Vauxhall Astra Sports Tourer, z wyjątkiem modeli ES i Exclusiv, w ramach Premium Forward Lighting Pack. Obejmuje to również asystenta długich świateł, automatyczne przełączanie świateł, LED-owe światła do jazdy dziennej i spryskiwacze reflektorów. AFL+ obejmuje łącznie dziewięć funkcji, które automatycznie włączają się, dostosowując do panujących profili dróg i warunków jazdy.
Bezpieczeństwo pasażerów
Bezpieczeństwo pasażerów miało kluczowe znaczenie w rozwoju nowego Astra Sports Tourera, a kompleksowy zestaw aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa jest standardowy we wszystkich modelach.
Wszystkie Vauxhall Astra Sports Tourer są wyposażone w podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa, które obejmują obszar ramienia i bioder pasażera. Są one aktywowane pirotechnicznie, aby ograniczyć ruch ciała do przodu w przypadku poważnego uderzenia.
Inne standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje dwie poduszki powietrzne z przodu, dwie boczne poduszki powietrzne i parę poduszek powietrznych montowanych na szynach dachowych, które pokrywają całą strefę szyby między słupkami A i C. Dla pasażerów tylnych siedzeń przewidziano trzy pasy bezpieczeństwa trójpunktowe, a poduszka powietrzna po stronie pasażera z przodu może być dezaktywowana, jeśli siedzenie jest zajmowane przez fotelik tylny.
Gdy poduszki powietrzne i napinacze są uruchamiane, aktywowane są szereg dodatkowych funkcji bezpieczeństwa: włączają się światła awaryjne; wszystkie drzwi się odblokowują; włączają się światła wewnętrzne; a wentylator ogrzewania/klimatyzacji oraz pompa paliwa są wyłączane.
Najnowsza generacja aktywnych zagłówków, opracowanych na podstawie tych w modelu Insignia, jest standardem we wszystkich modelach i zapewnia zwiększoną ochronę przed urazami szyi w przypadku uderzenia z tyłu.
Inne funkcje bezpieczeństwa pasażerów obejmują:
- Przypomnienie o zapięciu pasów – z sygnałem dźwiękowym. Działa w obu przednich siedzeniach
- Konstrukcja ramy przednich siedzeń – z rampami ograniczającymi ruch pasażera przy uderzeniu czołowym
- Udoskonalony system uwolnienia pedałów (PRS) – w przypadku silnych uderzeń czołowych, pedały sprzęgła i hamulca są odłączane, aby zapobiec urazom nóg i dolnej części ciała
- Uchwyt ISOFIX dla fotelików dziecięcych w zewnętrznych tylnych siedzeniach, a także uchwyty górne zamontowane na oparciach dla wszystkich tylnych pozycji siedzących
- Regulowane podparcie głowy z tyłu (opcjonalnie dla środkowego miejsca)
- Adaptacyjne światła hamowania – ostrzegają kierowców z tyłu poprzez pulsowanie pięć razy na sekundę, jeśli ABS jest aktywowany przy prędkości powyżej 20 mph.
Technologia siedzeń
Celem Vauxhalla było stworzenie najlepszych w swojej klasie siedzeń dla wszystkich nowych modeli Astry, z szczególnym naciskiem na komfort, pozycję, zakres i ochronę podczas wypadku.
Przednie siedzenia oferują najlepszy w branży zakres regulacji, z przesuwem do 280 mm. Fotel kierowcy można również regulować na wysokość do 65 mm, a kierownicę można dostosować do zasięgu i kąta, co zapewnia komfort i kontrolę kierowcom praktycznie każdej postury.
Ergonomiczne siedzenia sportowe są dostępne jako opcja w większości poziomów wyposażenia. Fotel kierowcy ma sześciokrotną regulację, czterokrotną regulację elektrycznego wsparcia lędźwiowego i wydłużoną poduszkę siedzenia.
W modelach SRi, ergonomiczne siedzenia sportowe są dostępne w skórze, a także z ogrzewaniem przednich siedzeń.
Informatyka
Nowy Astra Sports Tourer oferuje wiodący na rynku wybór systemów infotainment i komunikacji. Pakiety audio oferują od czterech do ośmiu głośników, o mocy od 80 do 350 Watów. Radio z obsługą DAB jest dostępne we wszystkich wersjach. Cała gama składa się z jednego pakietu audio i jednego systemu nawigacyjnego:
CD 400 (Standard)
- Radio/CD
- Aux in do podłączenia MP3/iPoda
- Siedem głośników
- Graficzny wyświetlacz informacji
- Graficzny equalizer
- Funkcja dodatkowego tunera dla obszarów o słabym odbiorze
CD 500 Navi
- Siedem premium głośników
- 7-calowy kolorowy monitor
- Cyfrowy przewodnik podróży / funkcje przewijania i powiększania
- Porty iPoda/MP3, z interfejsem iPoda oferującym funkcje takie jak lista utworów
- 1 GB wewnętrznej pamięci flash, pozwalającej na pobranie map krajowych
- Rozpoznawanie kodów pocztowych
Infinity Premium Audio
Doskonała reprodukcja dźwięku z dodatkowego wzmacniacza
Siedem premium głośników
Subwoofer umieszczony pod podłogą bagażnika
System telefonów bezprzewodowych
Wybór połączenia przez bezprzewodowy Bluetooth
Możliwość wydawania poleceń głosowych oraz sterowanie z kierownicy
Wszystkie informacje są wyświetlane na głównym ekranie.
PODWOZIE
Zobrazowując zaangażowanie Vauxhalla w opracowywanie swoich samochodów specjalnie dla brytyjskich dróg i kierowców, nowy Astra Sports Tourer przyjął dostosowane ustawienia kierownicy z hatchbacka Astra, opracowane we współpracy z Centrum Inżynieryjnym Vauxhalla, z siedzibą w Millbrook Proving Ground w Bedfordshire.
Kontynuując tendencję Vauxhalla do innowacji, jego inżynierowie ponownie zastosowali opatentowany układ tylnej osi z podwójnym wahaczem z połączeniem Watt’a, który wspiera siły boczne podczas zakręcania. W Sports Tourerze ustawienia sprężyn i amortyzatorów zostały zaktualizowane, aby dostosować się do możliwości transportu cięższych ładunków.
Opcjonalny system adaptacyjnego tłumienia FlexRide, pierwszy raz wprowadzony w zwycięskiej w plebiscycie Europejskiego Samochodu Roku Insignii, jest rzadkością w klasie kompaktowej, automatycznie dostosowuje charakterystykę zawieszenia w zależności od potrzeb kierowców, oferując również trzy programowalne ustawienia amortyzatorów.
Ulepszonym systemem jest również zwiększenie sztywności skrętnej nadwozia Vauxhall Astra Sports Tourer o 18%, oraz 10% w sztywności gięcia, w porównaniu do poprzedniego modelu Astra Estate, co poprawia jakość jazdy oraz komfort prowadzenia, jednocześnie znacząco redukując hałas, wibracje i drgania (NVH).
Zaawansowany projekt zawieszenia przedniego i sprytne połączenie Watt’a z tyłu dla doskonałej dynamiki
Układ zawieszenia Vauxhall Astra Sports Tourer łączy przednie zawieszenie z kolumną MacPhersona z inteligentnym tylnym wahaczem podwójnym z połączeniem Watt’a z modelu Hatch.
Zawieszenie przednie oparte na kolumnach MacPhersona, z odseparowanymi górnymi mocowaniami, które oddzielają ścieżki obciążeń sprężyny i amortyzatora. Aby zredukować wagę niepodporową i poprawić rozkład wagi, połączona konstrukcja kolumny i dolnego wahacza wykonana jest z aluminium, a stabilizator z rur stalowych.
Dla optymalnej stabilności, L-kształtny wahacz jest przymocowany przez dwa mocowania do przedniego podwozia. Geometria zawieszenia oraz strojenie mocowań mają na celu zapewnienie zarówno sztywności bocznej, jak i elastyczności wzdłużnej dla doskonałego prowadzenia i komfortu jazdy. Najbardziej tylnie mocowanie wahacza L jest również hydraulicznie amortyzowane, co zapewnia doskonałą izolację drogową.
Unikalny układ tylnego wahacza podwójnego z połączeniem Watt’a w Astra Sports Tourer ma wiele zalet w porównaniu do konstrukcji wielowahaczowej, w tym lepsze pakowanie, większą sztywność kątową kół oraz mniejsze tarcie zawieszenia. Tworzy również mniejsze straty kątowe z powodu przechyłów nadwozia, podczas gdy połączenie Watt’a zapewnia utrzymanie stabilności bocznej.
Belka torsyjna opatentowanego układu osi podwójnego znajduje się pomiędzy linkami prowadzącymi, mniej więcej w połowie drogi pomiędzy mocowaniem osi a tylnym kołem. Otwarty, U-kształtny profil pomiędzy punktami mocowania został długo wydłużony, a grubość ścian zazwyczaj zwiększona, aby zapewnić większą sztywność rozkładu. Ponadto belki o różnych grubościach ścian są montowane w celu uzyskania wymaganych charakterystyk stabilizacji przechyleń.
Połączenie Watt’a jest umieszczone na małym poprzecznym wsporniku przymocowanym do dolnej części samochodu, tuż za osią tylnych kół. Składa się z krótkiego, wahadłowego łącznika centralnego z przegubami kulowymi na każdym końcu, do którego montowane są boczne linki kół.
Na prostym odcinku zapewnia doskonałą stabilność, ale w trakcie zakrętów minimalizuje boczne odkształcenia w taki sam sposób, jak nowoczesny system wielowahaczowy. Inżynierowie Vauxhalla szacują, że nowe połączenie pochłania około 80% wszystkich obciążeń bocznych na tylnym zawieszeniu. Ponadto połączenie Watt’a zmniejsza obciążenia mocowania osi, aby umożliwić zastosowanie miększych mocowań, co dodatkowo izoluje pasażerów od hałasu drogowego i wibracji.
Dostosowane ustawienia kierownicy w Wielkiej Brytanii, aby sprostać wyjątkowej infrastrukturze drogowym kraju
Od samego początku rozwoju hatchbacka i Sports Tourera Astra, brytyjska jednostka inżynieryjna Vauxhalla uznała, że samochód musi spełniać bardzo szczególne potrzeby brytyjskich kierowców poruszających się po nawierzchniach dróg, które nie mają odpowiedników nigdzie indziej w Europie.
Połączenie, asysta, responsywność, izolacja i gładkość zostały uznane za kluczowe fundamenty w DNA kierownicy Astry, a po wyczerpujących testach na notoriously wymagających drogach wokół Millbrook Proving Ground, Vauxhall opracował system, który zapewnia akceptowalne poziomy wsparcia dla szerokiego spektrum kierowców, jednocześnie zapewniając kierowcy poczucie związku z drogą w każdej chwili.
Vauxhall Astra Sports Tourer korzysta z systemu kierowniczego typu zębatka i zębatka z wspomaganiem wrażliwym na prędkość. Jednak w celu zapewnienia kierowcom lepszej informacji zwrotnej z kierownicy, silnik elektryczny systemu zamontowano bezpośrednio na kolumnie kierownicy, a nie na podstawie kolumny kierownicy.
Kluczowe zalety korzystania z elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) są dobrze znane. Przy niskich prędkościach poziom wspomagania mocy wzrasta, aby zminimalizować wysiłek przy kierowaniu. Przy wyższych prędkościach wspomaganie jest automatycznie redukowane, aby zapewnić kierowcy wysoki poziom odczucia kierownicy. Drugą istotną zaletą jest to, że ponieważ nie wymaga pompy zużywającej energię, a reaguje bezpośrednio na ilość mocy potrzebnej przy różnych prędkościach, zmniejsza także zużycie paliwa.
System FlexRide powraca
Po raz pierwszy zaprezentowany w modelu Insignia, a rzadko spotykany w tym sektorze, FlexRide oferuje kierowcy trzy ustawienia – Standard, Sport i Tour – podczas gdy jest w pełni i ciągle adaptacyjny do zmian w stylu jazdy i prędkości zakrętu. System jest dostępny jako opcja w modelach SE i SRi z wszystkimi silnikami, z wyjątkiem silnika benzynowego 1.4 i silnika diesla 1.3 CDTi (95 KM).
FlexRide zapewnia elektroniczną kontrolę nad wszystkimi czterema amortyzatorami i ciągle dostosowuje ich ustawienia w ciągu milisekund, w zależności od panujących warunków drogowych, ruchów pojazdu i indywidualnych stylów jazdy, poprawiając tym samym bezpieczeństwo kierowcy.
Dodatkowo, FlexRide oferuje trzy ustawienia, które kierowca może zaprogramować za pomocą przycisków na desce rozdzielczej. W trybie standardowym FlexRide nieprzerwanie dostosowuje się do wszystkich warunków jazdy, ale kierowcy mogą również wybierać tryb Tour lub Sport.
Tryb Tour relaksuje ustawienia amortyzatorów dla bardziej komfortowej jazdy i zmniejsza również wysiłek przy kierowaniu, co przynosi korzyść kierowcom podczas dłuższych podróży.
Tryb Sport oferuje bardziej związane doświadczenie jazdy: amortyzatory stają się sztywniejsze; kierownica staje się bardziej responsywna, a elektroniczny gaz oferuje szybszą reakcję na pedał. Aby podkreślić ten efekt, podświetlenie panelu wskaźników zmienia kolor z białego na czerwony, a jeśli jest zamontowany, system adaptacyjnego oświetlenia reaguje jeszcze szybciej. Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają również wyższe punkty zmiany biegów.
Jako kolejne udoskonalenie, tryb Sport zawiera menu dostosowania, w którym kierowca może dezaktywować elementy wspomagania zawieszenia i kierownicy.
Elektroniczny mózg odpowiedzialny za FlexRide to moduł kontroli trybu jazdy. Wykorzystując informacje o dynamice pojazdu, DMC ciągle monitoruje styl jazdy i warunki, w tym przyspieszenie, hamowanie i zakręty, aby zoptymalizować zachowanie podwozia.
Oprócz zapewnienia bardziej satysfakcjonujących doświadczeń w prowadzeniu, system FlexRide oferuje korzyści w zakresie bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych. Na przykład, w przypadku manewru unikania w trybie Tour, czujniki podwozia przekazują te informacje do DMC, a amortyzatory są usztywniane w przeciągu milisekund, aby zapewnić maksymalną stabilność.
Elektroniczna hamulec postojowy (EPB)
Ta łatwa w użyciu funkcja, która jest standardem we wszystkich modelach, zastępuje tradycyjny mechaniczny hamulec ręczny. Oprócz dodatkowej wygody, EPB także zwalnia cenną dodatkową przestrzeń do przechowywania w konsoli środkowej.
Zamiast pociągać dźwignię hamulca ręcznego, kierowca po prostu pociąga za przełącznik umieszczony w pobliżu zmiany biegów. Wysyła to sygnał elektryczny do siłowników w tylnych zaciskach hamulcowych. EPB może zabezpieczyć samochód na wzniesieniach o nachyleniu do 30%, a automatycznie wyłącza się, gdy pojazd rusza.
EPB jest połączony z systemem asysty przy ruszaniu na wzniesieniu (HSA), który pomaga zminimalizować ruch w dół, gdy samochód rusza pod górę. HSA przez krótki czas utrzymuje ciśnienie na wszystkich czterech hamulcach, aby zminimalizować możliwość ruchu pojazdu, gdy kierowca przeskakuje z hamulca na pedał gazu, a jednocześnie włącza sprzęgło.
System hamulców: Dwa systemy w zależności od poziomu wydajności
Podwójny system hamulcowy składa się z dwóch kombinacji tarcz hamulcowych. Specyfikacja „15-calowa” wykorzystuje 276 mm wentylowane tarcze z przodu oraz 268 mm solidne tarcze z tyłu, zaciskane przez zaciski jednostkowe. Wersja „16-calowa” ma 300 mm wentylowane tarcze z przodu i 292 mm solidne tarcze tylne z zaciskami jednostkowymi.
Czterokanałowy system ABS (Anti-lock Braking System) jest standardem, podobnie jak Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania (EBD), która zapewnia, że optymalna siła hamowania jest stosowana na obu osiach dla maksymalnej stabilności podczas intensywnego hamowania.
Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), obejmująca Kontrolę Trakcji (TC), jest również standardem w całej gamie, oferując wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa.
UKŁAD NAPĘDOWY
Nowy Vauxhall Astra Sports Tourer, z gamą siedmiu silników od samego początku, będzie średnio o 13,3% czystszy i bardziej ekonomiczny niż jego poprzednik, nie wpływając na wydajność żadnego z modeli. Emisje CO2 zaczynają się od zaledwie 109 g/km dla modelu 1.3 CDTi ecoFLEX.
Zmniejszenie pojemności silników było kluczowe dla osiągnięcia niższych emisji i zużycia paliwa, podczas gdy wyraźna koncentracja na wysokiej wydajności specyficznej i wartościach momentu obrotowego w dolnym zakresie zapewniła, że mocne osiągi są utrzymywane w całej gamie.
Nowy silnik 1.4 Turbo jest doskonałym przykładem tej filozofii, produkując 140 KM i 144 g/km emisji CO2, w porównaniu do starzejącego się silnika 1.8, który dostarcza tę samą moc, ale z dodatkowymi 25 g/km.
Ponadto w ofercie silników benzynowych znajduje się jednostka 1.4 o pojemności 100 KM. Uzupełnieniem tego silnika jest silnik 1.6 o mocy 115 KM.
W ofercie silników wysokoprężnych znajdują się jednostki 1.3 o mocy 95 KM (tylko modele ecoFLEX), dwie 1.7-litra i jedna 2.0-litra, z których wszystkie mają system common rail z wieloma wtryskami paliwa i są wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF). W zakresie mocy wahają się od 95 KM dla silnika 1.3 do 160 KM dla silnika 2.0 CDTi.
Wszystkie silniki Astry spełniają normy emisji Euro 5, a każda z jednostek czterocylindrowych jest montowana poprzecznie i ma aluminiową głowicę cylindrów, z podwójnymi wałkami rozrządu, które działają na cztery zawory na cylinder.