Volkswagen wprowadził piątą generację modelu Polo w 2009 roku, starając się sprostać oczekiwaniom klientów na rynku supermini, a w 2010 roku dodał do niej wersję crossoverową – CrossPolo.
Niemiecki producent samochodów oferował wersję Polo z wyższym prześwitem i terenowym charakterem od 2004 roku, co okazało się sukcesem. Dlatego też, podczas tworzenia piątej generacji swojego supermini, postanowiono zastosować ten sam przepis. Dzięki temu udało się przyciągnąć klientów, którzy chcieli kupić miejskie samochody z charakterem, nie wydając zbyt dużo pieniędzy.
Ponieważ producent już wiedział, co należy zmienić, aby samochód wyglądał jak crossover, pracował nad nadwoziem, dodając plastikowe nakładki na nadkola i progi boczne. Dodatkowo, z przodu umieszczono srebrny detal na dolnej części zderzaka, tworząc wrażenie aluminiowego osłony, mimo że był to element plastikowy. Co więcej, producent dodał zestaw jasnoszarych relingów dachowych, co sprawiało, że samochód wyglądał na wyższy.
W środku główną różnicę między CrossPolo a jego standardowym pięciodrzwiowym odpowiednikiem zauważono w tkaninach i wykończeniach. Wprowadzono specjalną tapicerkę z nazwą wersji samochodu wyszytą na oparciach przednich siedzeń, a panele drzwiowe otrzymały kolor brązowy, który nie był dostępny w pozostałych modelach Polo.