2011 Audi A5 Coupé

Audi wprowadziło odświeżoną wersję pierwszej generacji modelu A5 w 2011 roku, prezentując sportowszy wygląd i rozwiązując większość problemów zauważonych przez klientów.

Cztery lata po premierze modelu w 2007 roku, Audi zaprezentowało jego odświeżoną wersję. Nowy model nie tylko oferował większą moc dla tych, którzy jej szukali, ale także lepszą efektywność paliwową. Dodatkowo, szeroki wybór silników turbo-diesel sprawił, że ten sportowo wyglądający coupe doskonale nadawał się do długich podróży, chociaż był głównie przystosowany dla dwóch pasażerów, mimo że był czteroosobowym pojazdem.

Najważniejsze zmiany zauważono w przedniej części. Tam producent zamontował nowy zestaw reflektorów z diodami LED do jazdy dziennej, podobnymi do tych wprowadzonych w generacji Audi A4 B9. Reflektory otaczała chromowana ramka, która schodziła w dół w kierunku zderzaka, flanki stanowiły szerokie poziome wloty powietrza. Z boku, falująca linia boczna była podobna do tej w wersji bez liftingu, chociaż prezentowała się ostrzej. Na tyle, nowo zaprojektowane światła tylne oferowały ciągłe paski LED, które podkreślały sportowy charakter samochodu.

Wnętrze, producent nie mógł zwiększyć przestrzeni dla pasażerów z tyłu, ale poprawił atmosferę dla osób siedzących z przodu, co uczynił. Po pierwsze, dodał materiały wyższej jakości do centralnej konsoli i tapicerki drzwi. Następnie ulepszył system multimedialny, a wszystkie wersje wyposażono w radio CD z ośmioma głośnikami oraz opcjonalną jednostkę MMI (Man-Machine Interface) z wbudowanym dyskiem twardym, siedmiocalowym wyświetlaczem i odtwarzaczem DVD. Dodatkowo, Audi oferowało łączność Bluetooth oraz zintegrowane wyszukiwanie Google POI, obrazy Google Earth i hotspot WLAN. W pakiecie bezpieczeństwa, odświeżone A5 ma adaptacyjny tempomat z funkcją awaryjnego zatrzymania, który poniżej 30 km/h (19 mph) mógł zastosować maksymalne hamulce, które mogły zatrzymać pojazd, aby uniknąć kolizji. Komfort dla pasażerów z przodu nie uległ zmianie. Audi zamontowało fotele z wzmocnieniem, z opcją sportowych foteli w zależności od wersji silnikowej, tapicerką materiałową lub skórzaną oraz funkcją podgrzewania. Z tyłu, z kolei, ledwie było miejsca dla dwóch pasażerów z powodu ograniczonej przestrzeni na nogi i nad głową.

Pod maską, Audi zamontowało szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i diesla, o mocy od 170 PS (168 HP) do 272 PS (268 HP), współpracujących zarówno z manualnymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów. Dla wybranych wersji, marka z czterema pierścieniami dodała system napędu na cztery koła quattro, podczas gdy inne były w standardzie wyposażone w niego. Jedną z największych skarg na samochód była nieodpowiednia dystrybucja masy, więc producent próbował rozwiązać ten problem poprzez poprawę zawieszenia, a zwłaszcza przez przeobrażenie tylnych amortyzatorów. Na koniec, producent zastąpił wcześniej używany wspomagany układ kierowniczy nowym systemem elektro-mechanicznym w odświeżonej wersji pierwszej generacji A5.

Audi odświeża serię modeli A5. Do modeli Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 dodano zaawansowane technologie w obszarach silnika, napędu quattro i infotainment, co pozwala na jeszcze większą efektywność, sportowość i inteligencję. Zaktualizowany design wizualnie podkreśla techniczne kompetencje związane z tymi wersjami.

Modele Audi A5 są teraz bardziej wyraziste niż kiedykolwiek. Tylne światła i reflektory zostały przeprojektowane i są dostępne opcjonalnie w technologii xenon plus z jednorodnymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Nowe kolory i materiały podkreślają wnętrze, a wiele szczegółów koncepcji obsługi zostało dopracowanych.

Każdy z czterech silników TDI oraz trzech silników TFSI w nowej gamie jednostek napędowych wyposażony jest w doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza szereg przełomowych innowacji. Średnie zużycie paliwa zostało zredukowane o 11 procent. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardem we wszystkich konfiguracjach silnikowo-skrzynkowych.

Każdy silnik jest dopasowany do idealnego układu napędowego – sześciobiegowej skrzyni manualnej, multitronic, siedmiobiegowej S tronic, napędu na przednie koła lub quattro. W połączeniu z S tronic, układ napędu quattro korzysta z centralnego mechanizmu różnicowego crown-gear i wektoryzacji momentu obrotowego; sportowy dyferencjał stanowi doskonałe uzupełnienie. Zawieszenie zostało bardziej precyzyjnie dostrojone, z opcjonalnym systemem Audi drive select oraz dynamicznym układem kierowniczym, co sprawia, że Audi A5 jest jeszcze bardziej przyjemne w prowadzeniu. Nowością w rodzinie Audi A5 jest elektromechaniczny układ kierowniczy.

Nowe A5 to wyjątkowo inteligentny samochód. Jego systemy wsparcia kierowcy przeszły intensywny rozwój. Zakres opcji infotainment obejmuje teraz Bluetooth online car phone, który zapewnia szereg specjalnych usług i łączy Audi A5 z Internetem.

Design zewnętrzny i nadwozie

Od momentu debiutu, modele rodziny Audi A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – zachwycają swoją elegancją. Płynne sylwetki, ostre linie i muskularne powierzchnie wyrażają silne emocje. Udoskonalenie produktu wprowadza ostre nowe akcenty w designie.

Górne narożniki osłony chłodnicy w wysokopołyskowej czerni są zaokrąglone. Boczne pręty osłony i pierścienie Audi wydają się być rzeźbione. Nowy zderzak ma wyraźne wloty powietrza z masywnymi wspornikami, zmodernizowane kratki i płaskie światła przeciwmgielne. Wyraźnie wycięte krawędzie nadają pokrywie silnika trójwymiarowy wygląd; cały przód wydaje się jeszcze bardziej płaski i szerszy.

Reflektory również zostały zaktualizowane. Ich dolna krawędź ma falisty kształt; ich wnętrze zostało przekształcone. Przy opcjonalnych reflektorach xenon plus, LED-owe światła dzienne tworzą wąski, jednorodny fragment otaczający reflektor. Audi oferuje także adaptacyjny system oświetlenia z dynamicznym światłem do skrętu i światłem kierunkowskazów. Tylne światła również zostały przeprojektowane i są opcjonalnie dostępne z ciągłymi paskami świetlnymi LED. Zderzak zawiera szereg dodatkowych detali.

Udoskonalenie produktu dodało milimetr (0.04 in) do każdego wymiaru zewnętrznego. Audi A5 Sportback ma długość 4.71 metra (15.45 ft); Coupé i Cabriolet 4.63 metra (15.19 ft). Paleta kolorów została przetasowana i obecnie obejmuje 16 kolorów. W pełni automatyczny akustyczny dach Audi A5 Cabriolet jest dostępny w czterech kolorach. Pakiet zewnętrzny S line jest dostępny dla tych, którzy doceniają jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.

Nadwozia pojazdów imponują wysoką sztywnością, doskonałym bezpieczeństwem w przypadku kolizji, wysokim komfortem wibracyjnym i niską wagą. Przednie błotniki wykonane są z aluminium, co poprawia dystrybucję obciążenia osi. Aerodynamiczne dopracowywanie obejmuje wykładzinę podwozia.

Wnętrze

Harmonijna równowaga proporcji i powierzchni, doskonałe materiały i wysoka jakość wykończenia: wnętrze modeli Audi A5 odzwierciedla kulturę marki Audi. Teraz jest bardziej eleganckie niż kiedykolwiek – z nowymi kierownicami, w tym opcjonalnymi z płaskim ringiem, nowymi dźwigniami kolumny kierowniczej oraz wąskimi chromowanymi elementami otaczającymi elementy sterujące.

Przycisk służy do bezpośredniego regulowania opcjonalnego ogrzewania siedzeń i wentylacji siedzeń w trzech etapach. Zaktualizowano również kluczyk zapłonu, dźwignię zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów, przycisk dla opcjonalnego systemu Audi drive select oraz elementy sterujące wysokoefektywną klimatyzacją i wielofunkcyjną kierownicą. Wszystkie wyświetlacze są teraz podświetlane na biało.

Nowy lakier pokrywa ramki na zestawie wskaźników i konsoli centralnej, a także pojawił się nowy wybór tapicerek i wstawek. Te ostatnie są dostępne w Aluminium Trigon lub w orzechu czy naturalnym drewnie z drobnym słoju. Prawie wszystkie kolory wnętrza są nowe. Wysokiej jakości skóra Nappa zastępuje Valconę w Sportbacku, a podłokietniki również mogą być pokryte skórą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Audi A5 Sportback jest teraz również dostępne opcjonalnie jako pięcioosobowe.

Inną atrakcyjną opcją jest pakiet sportowy S line. Obejmując wnętrze w czerni, podkreśla je eleganckimi elementami. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie pojazdu o 10 milimetrów (0.39 in), a koła 18-calowe dopełniają pakiet. Nabywcy poszukujący czegoś specjalnego znajdą wiele innych możliwości personalizacji w ofercie Audi exclusive, w tym stylową linię Audi exclusive z dwukolorowymi pokryciami siedzeń.

Silniki

Rodzina Audi A5 wyznacza nowe standardy sportowości i efektywności. Wszystkie silniki wyposażone są w doładowanie i bezpośredni wtrysk dla ogromnej mocy. Nawet silnik podstawowy produkuje 320 Nm (236.02 lb-ft) momentu obrotowego. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardem we wszystkich silnikach – żaden inny producent nie stosuje tak rygorystycznego podejścia. Linia obejmuje trzy silniki benzynowe oraz cztery jednostki TDI. Emisja CO2 została zredukowana nawet o 22 procent.

Całkowicie nowy, przeprojektowany 1.8 TFSI pokazuje pełnię umiejętności Audi. Przełomowe innowacje można znaleźć w sterowaniu zaworami i ich skokiem, koncepcji zarządzania cieplnego, systemie wtrysku, turbosprężarce oraz integracji kolektora wydechowego. W Audi A5 Coupé, wysokowydajna jednostka czterocylindrowa zużywa średnio tylko 5.7 litra paliwa na 100 km (41.27 US mpg). Ta wartość, najlepsza w klasie, odpowiada 134 gramom CO2 na km (215.65 g/mile) i jest o 21 procent niższa niż wcześniej. Przy 125 kW (170 hp), 1.8 TFSI przyspiesza A5 z mocą.

Moc 2.0 TFSI pozostaje na poziomie 155 kW (211 hp). Nowością w gamie Audi A5 jest 3.0 TFSI, doładowany silnik V6 o mocy 200 kW (272 hp).

Silniki wysokoprężne również imponują efektywnością, a jednostki czterocylindrowe cechują się modyfikacjami w wielu obszarach. Wyposażony w 130 kW (177 hp) 2.0 TDI i skrzynię manualną, Audi A5 Coupé zużywa średnio tylko 4.7 litra paliwa na 100 km (50.05 US mpg) – co odpowiada równowartości CO2 122 g na km (196.34 g/mile) i stanowi kamień milowy w segmencie coupe.

Trzy jednostki V6 TDI dopełniają gamę na najwyższym końcu. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 hp) jest najbardziej oszczędnym sześciozaworowym silnikiem w swojej klasie na świecie. W Audi A5 Coupé z multitronic zużywa średnio 4.9 litra (48 US mpg) paliwa i emituje zaledwie 129 gramów CO2 na km (207.61 g/mile). Druga wersja 3.0 TDI produkuje 180 kW (245 hp). Nieco później na rynek trafi model z niską emisją spalin, który sprawi, że Audi A5 będzie pierwszym coupe na rynku spełniającym normy Euro 6 dla silników diesla.

Układ napędowy

Audi oferuje idealny układ napędowy dla każdego silnika. Do modeli z napędem na przednie koła dostępna jest manualna sześciobiegowa skrzynia biegów oraz ciągle zmienna multitronic. Modele quattro dostarczane są z manualną skrzynią biegów lub błyskawiczną siedmiobiegową S tronic. Wszystkie skrzynie biegów wyróżniają się wygodą i precyzją, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń. Długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa.

Modele rodziny Audi A5 wyposażone w stały napęd quattro oraz skrzynię S tronic posiadają również centralny mechanizm różnicowy crown-gear z wektoryzacją momentu obrotowego. W normalnych warunkach jazdy, mechaniczny element przekazuje moc silnika głównie na tylne koła. W razie potrzeby, błyskawicznie i płynnie redistribuuje moc. Do 70 procent może trafiać na przednią oś, 85 procent na tylną oś. Wektoryzacja momentu obrotowego stosuje celowe, niewielkie interwencje hamulcowe, aby uczynić prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym.

Opcjonalny w wszystkich modelach Audi A5 quattro, sportowy dyferencjał zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność. Działa on na dwóch etapach superpozycji aktywowanych za pomocą sprzęgieł wielotarczowych, aby aktywnie rozdzielać moment obrotowy między tylnymi kołami w razie potrzeby.

Zawieszenie

Modele Audi A5 wyznaczają standardy w zakresie sportowej dynamiki, luksusowego komfortu jazdy i doskonałego bezpieczeństwa. Większość elementów przedniego zawieszenia pięciowahaczowego oraz tylnego zawieszenia trapezowego wykonana jest z aluminium. Łożyska tylnego zawieszenia oraz strojenie amortyzatorów zostały zaktualizowane dla bardziej precyzyjnego prowadzenia i jeszcze większego komfortu.

Program stabilizacji ESP z elektronicznym ogranicznikiem poślizgu jest standardem w wszystkich wersjach napędu na przednie koła Audi A5. ESP stosuje minimalne interwencje hamulcowe na wewnętrznym przednim kole dla jeszcze większej zwrotności podczas dynamicznej jazdy. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami przednimi i tylnymi w wielu wariantach – oferują doskonałą siłę hamowania i są bardzo łatwe do modulowania.

Standardowe są koła 17-calowe z oponami 225/50. Opcjami są koła do 20 cali i opony 265/30 oraz cztery nowe wzory kół.

W modelu znajdują się również zaawansowane funkcje, takie jak Audi drive select. W podstawowej konfiguracji dostosowuje on wspomaganie układu kierowniczego, charakterystykę pedału przyspieszenia, punkty zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów oraz automatyczną klimatyzację. Korzystając z przycisku w kokpicie, kierowca może określić, czy te komponenty powinny działać w trybie „komfort”, „auto”, „dynamic” czy „efektywność”. Ten ostatni pomaga prowadzić Audi A5 szczególnie efektywnie. Jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji, dostępny jest również tryb „indywidualny”, który kierowca może w dużej mierze dostosować według własnych potrzeb.

Audi drive select można łączyć z dodatkowymi modułami, jeśli zajdzie taka potrzeba. Należą do nich sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, sportowy dyferencjał oraz dynamiczny układ kierowniczy, który płynnie zmienia przełożenie kierownicy w zależności od prędkości.

Nową cechą standardową w modelach Audi A5 jest elektromechaniczny układ kierowniczy. Silnik elektryczny generuje odpowiednią ilość wspomagania, dostosowaną do prędkości jazdy. Elektromechaniczny układ kierowniczy charakteryzuje się bezpośrednim przełożeniem, reaguje natychmiast i zapewnia precyzyjny feedback z drogi. Lekko interweniuje, aby wspierać kierowcę podczas hamowania na powierzchni o niższej przyczepności z jednej strony pojazdu.

System redukuje zużycie paliwa o maksymalnie 0.3 litra na 100 km oraz do 7 g CO2/km (11.27 g/mile), ponieważ nie zużywa energii podczas jazdy na wprost.

Systemy wsparcia

Systemy wsparcia w modelu Audi A5 wykorzystują różne technologie, aby uczynić jazdę jeszcze bardziej kontrolowaną. Niektóre z nich zostały udoskonalone o nowe funkcje. W standardzie znajduje się nowy system informacyjny dla kierowcy z rekomendacjami dotyczącymi przerw. Wykorzystuje ruchy kierownicy oraz dodatkowe parametry do wykrywania, kiedy kierowca staje się zmęczony, i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.

Audi side assist wspiera kierowcę podczas zmiany pasa, wykorzystując radar do monitorowania przestrzeni za samochodem. Audi active lane assist – nowa funkcja w Audi A5 – pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Kamera wykrywa oznaczenia pasa i system, w razie potrzeby, wprowadza niewielkie korekty do elektromechanicznego układu kierowniczego. Adaptacyjny tempomat korzysta z technologii radarowej, aby utrzymać stałą odległość między Audi A5 a pojazdem przed nim. Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18.64 mph) inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku nadchodzącej kolizji.

Systemy infotainment

Systemy infotainment w Audi A5 zostały znacznie ulepszone. Audi wyposaża wszystkie modele w gamie A5 w radio CD i osiem głośników.

Opcjonalna jednostka klasy premium to MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem siedmiocalowym, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Jej obsługa została poprawiona. Liczba twardych przycisków została zmniejszona z ośmiu do czterech, a kontrola głośności ma teraz uchwyt joystickowy, co ułatwia wybieranie utworów. Obsługa głosowa i odbiór radia cyfrowego także zostały dopracowane.

Dodatkową opcją jest Bluetooth online car phone. Audi connect to hasło dla atrakcyjnych usług, jakie ten telefon wnosi do A5, w tym wyszukiwania Google POI, nawigacji z obrazami Google Earth oraz hotspotu WLAN. Hotspot umożliwia pasażerom surfowanie po Internecie oraz wysyłanie i odbieranie e-maili z ich urządzeń mobilnych. Audi traffic information online to kolejna usługa, która znacznie lepiej niż znany standard TMC dostarcza kierowcy niezwykle dokładne i aktualne informacje o obciążeniu ruchem na wybranej trasie. Wszystko, co kierowca potrzebuje, aby korzystać z tych funkcji, to karta SIM z funkcją danych.

Ceny

Mimo szerokiego udoskonalenia produktu, Audi podnosi ceny tylko nieznacznie. Na przykład, podwyżka ceny dla Audi A5 Coupé 2.0 TFSI wynosi tylko 200 euro. Model podstawowy, Audi A5 Sportback 1.8 TFSI, kosztuje 33 350 euro.

Audi S5

Najwyższe modele serii – S5 w wersji Sportback, Coupé i Cabriolet – również zostały odświeżone. Wszystkie modele S5, w tym Coupé, są teraz wyposażone w silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 hp). W porównaniu do silnika V8 o pojemności 4.2 litra, który zastępuje w Coupé, doładowany V6 zużywa średnio o 20 procent mniej paliwa na 100 kilometrów. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8.1 litra (29.04 US mpg), podczas gdy osiągi pozostają imponujące. S5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w zaledwie 4.9 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155.34 mph).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.