Trzy lata po wprowadzeniu swojego superauta R8, Audi przyspieszyło i stworzyło wersję GT, która w 2011 roku zyskała wersję bez dachu.
Po zakończeniu światowego kryzysu finansowego i w związku z rosnącym rynkiem drogich samochodów, Audi zdecydowało się na odważniejszy krok, wprowadzając najdroższy model w swoim portfolio: R8 GT Spyder z 2011 roku. Debiut miał miejsce podczas wyścigu 24 Godziny Le Mans, który marka z czterema pierścieniami wygrała pięć razy do 2010 roku. Na domiar wszystkiego, w 2011 roku zdobyła szósty tytuł. To szybkie auto opierało się na R8 GT Coupe z 2010 roku i ważyło o 85 kilogramów mniej niż standardowy R8 V10 Spyder. Choć niska waga była kluczowa dla samochodu bez dachu przeznaczonego na tor, napęd, zawieszenie i wnętrze również przeszły znaczące modyfikacje. Efektem był samochód, który można było jeździć zarówno na torze, jak i w normalnym ruchu drogowym. Audi wyprodukowało zaledwie 333 egzemplarze tego szybkiego kabrioleta, które sprzedały się tak szybko jak R8 GT Coupe w 2010 roku.
Przednia część nadwozia, ozdobiona czarnym grillem w stylu singleframe, informowała przechodniów, że nie jest to samochód do spokojnej jazdy. Boczne wloty powietrza, które służyły do chłodzenia hamulców, miały dwa matowe szare poziome paski. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter samochodu, Audi zamontowało zestaw skrzydełek z włókna węglowego na rogach zderzaka oraz podwójny splitter na dolnej części przedniego zderzaka.
Z profilu auto wyróżniało się czerwonymi oznaczeniami GT na przednich błotnikach, a pokrywy lusterka z włókna węglowego i puste wsporniki zdobiły drzwi. W przeciwieństwie do Coupe, miało wloty powietrza w kolorze nadwozia zamiast z włókna węglowego. Niemniej jednak inne elementy nadwozia wykonano z CFRP (wzmocnionego włóknem węglowym plastiku), co obniżyło wagę samochodu. Z tyłu, na pokrywie za komorą silnika, Audi zamontowało stałe skrzydło, które zwiększało siłę docisku. To nie było tylko dla ozdoby. Na tylnej części nadwozia producent umieścił przekształcony zderzak z okrągłymi końcówkami wydechu zamiast owalnych, jak w standardowym R10 Spyder.
W kabinie znajdowały się dwa sportowe fotele z CFRP z wbudowanymi zagłówkami. Ich waga była o 31,5 kilograma lżejsza niż luksusowe, skórzane fotele z R8 V10. Dodatkowo, Audi zamontowało białe tarcze z czerwonymi wskazówkami w desce rozdzielczej, aby podkreślić sportowy charakter pojazdu. Jednak ponieważ samochód miał być również używany na ulicy, producent zainstalował jednostkę klimatyzacyjną oraz system infotainment MMI. Dzięki temu pasażerowie mogli cieszyć się jazdą. Co więcej, nie usunięto nawet elektrycznego mechanizmu, który umożliwiał otwieranie lub zamykanie składanego dachu.
Za kabiną producent zamontował wzmocnioną wersję silnika o pojemności 5,2 litra z naturalnym wtryskiem, oferowaną w R8 Coupe. Generował on 560 PS (553 hp), które były przesyłane na wszystkie koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Na liście opcji znajdowała się także sześciobiegowa skrzynia automatyczna (jednowskładnikowa).
Jeszcze lżejszy, jeszcze potężniejszy, jeszcze bardziej porywający: Audi R8 GT Spyder zapewnia zapierające dech w piersiach osiągi. Otwarta wersja flagowego modelu wysokowydajnego sportowego samochodu rozwija moc 412 kW (560 KM) i dzięki technologii Audi ultra udało się zredukować wagę o pełne 85 kilogramów (187,39 lb) z już i tak niskiej masy. Audi R8 GT Spyder przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 3,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 317 km/h (196,97 mph).
Rok temu Audi zaprezentowało R8 GT w wersji coupe jako nowy model flagowy w linii R8. Nie minęło dużo czasu, a wszystkie 333 egzemplarze w limitowanej serii zostały wyprzedane. Teraz wprowadza się otwartą wersję tego wysokowydajnego sportowego samochodu, a produkcja znów jest ograniczona do 333 sztuk. Każdy samochód ma etykietę z indywidualnym numerem na gałce zmiany biegów.
Technologia Audi ultra lightweight to klucz do wagi Audi R8 GT Spyder wynoszącej zaledwie 1 640 kilogramów (3 615,58 lb). To o 85 kilogramów (187,39 lb) mniej niż jego techniczna baza, R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Niezwykle lekka konstrukcja Audi Space Frame (ASF), składająca się z odlewanych węzłów, ekstrudowanych sekcji i paneli aluminiowych, odpowiada za zaledwie 214 kilogramów (471,79 lb) całkowitej wagi. Karoseria jest montowana głównie ręcznie w warsztacie R8 w zakładzie w Neckarsulm, a finalny montaż odbywa się w ten sam sposób.
Rama silnika wykonana jest z ultralekkiego magnezu; długi pokrowiec nad przestrzenią na miękki dach oraz duże boczne panele z tyłu wykonane są z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). CFRP użyto także do zmodyfikowanego przedniego spoilera, stałego tylnego spoilera i nowego zderzaka tylnego. Razem te komponenty zapewniają oszczędność wagi równą 5,5 kilogramów (12,13 lb).
Wizualne modyfikacje podkreślają styl Audi R8 GT Spyder. W skład tych modyfikacji wchodzą dodatkowe elementy w kontrastowym tytanowym szarym kolorze, przedni splitter z podwójnym wargiem, flicy po bokach przedniego zderzaka, czerwone emblematy GT, okrągłe końcówki wydechu, powiększony dyfuzor i ciemne światła LED w tylnej części w przejrzystym szkle. Audi oferuje opcjonalną ramę szyby w matowym CFRP.
Inżynierowie Audi również ograniczyli wagę komponentów technicznych w obszarze skrzyni biegów, kół i hamulców. Wnętrze samochodu, w tym fotele kubełkowe, których konstrukcja wykonana jest z polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP), zaoszczędziły 31,5 kilogramów (69,45 lb) wagi.
W klasycznym stylu Audi, Audi R8 GT Spyder ma lekki, materiałowy miękki dach, który jest niezwykle cichy i w pełni nadaje się do jazdy autostradowej. Jego elektrohydrauliczny napęd unosi go lub opuszcza w 19 sekund, nawet przy prędkościach do 50 km/h (31,07 mph). Wydłużone szklane tylne okno znajduje się w przegrodzie, oddzielone od miękkiego dachu. W przegrodzie zainstalowany jest system ochrony przed przewróceniem, składający się z dwóch napiętych płyt.
Ogromna moc: napęd
Osiągi nowego topowego modelu w rodzinie R8 są imponujące. Silnik V10 o pojemności 5,2 litra z aluminiową misą olejową czerpie paliwo z systemu bezpośredniego wtrysku FSI. Smarowanie suchą miską zapewnia niezawodne dostarczanie oleju nawet podczas maksymalnego przyspieszenia na zakręcie lub w linii prostej.
Dzięki zmodyfikowanemu zarządzaniu elektronicznemu, długoskokowy silnik produkuje moment obrotowy wynoszący 540 Nm (398,28 lb-ft) przy 6 500 obr./min, a jego maksymalna moc to 412 kW (560 KM). Każdy koń mechaniczny ma do przemieszczania tylko 2,93 kilogramów (6,46 lb).
Audi R8 GT Spyder katapultuje się od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 3,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 317 km/h (196,97 mph). W każdej sytuacji silnik zachwyca swoim ciągiem i siłą – oraz tym niepowtarzalnym dźwiękiem dziesięciocylindrowego Audi.
Audi R8 GT Spyder standardowo wyposażony jest w automatyczną sześciobiegową skrzynię R tronic z dwoma całkowicie automatycznymi trybami. W dodatkowym trybie manualnym kierowca może zmieniać biegi za pomocą łopatek przy kierownicy lub poruszając dżojstikiem. Przy dużych obciążeniach i obrotach zmiany biegów zajmują zaledwie jedną dziesiątą sekundy. Program kontroli startu zarządza startem z wysokimi obrotami silnika i precyzyjnym kontrolowaniem poślizgu opon.
System quattro stałego napędu na wszystkie koła ma silną tendencję do napędu tylnego, co wynika z rozkładu obciążenia osi. Jeśli sytuacja tego wymaga, system przekazuje dodatkowy moment obrotowy na przednią oś. W połączeniu z dyferencjałem o ograniczonym poślizgu z tyłu zapewnia dodatkową przyczepność, stabilność i prędkość w zakrętach, dając mu przewagę nad konkurencją z napędem na tylne koła.
Zawieszenie również nie ma sobie równych pod względem osiągów. Aluminiowe podwójne wahacze prowadzą koła, a zębatkowo-wahaczowe wspomaganie kierownicy zapewnia bliską łączność z drogą. Twarde ustawienie obniża nadwozie o około 10 milimetrów (0,39 cala). Otwarty, wysokowydajny sportowy samochód ma 19-calowe koła, z oponami 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu. Duże, lekkie ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego łatwo spowalniają samochód. Program stabilizacji ESP ma tryb sportowy i może być również całkowicie wyłączony.
Czysty komfort: wnętrze i wyposażenie
Duża dbałość o szczegóły widoczna jest w materiałach i wykończeniu wnętrza samochodu. Cechą wyróżniającą elementy sterujące jest ich logiczna konstrukcja. Otwarty dwuosobowy model oferuje przestronne wnętrze, a jego przednia część może pomieścić do 100 litrów (3,53 cu. ft) ładunku. W tylnej przegrodzie znajdują się trzy schowki.
Wnętrze jest czarne i może być ozdobione przeszyciami w wybranym kolorze tytanowym lub szkarłatnym dla dodatkowej elegancji. Tapicerka z Alcantary jest standardem – na sportowej kierownicy i ramie szyby również.
Audi oferuje również skórę w najwyższej jakości Fine Nappa. Liczne detale – w tym białe tarcze i logo R8 GT – zapewniają eleganckie akcenty. Charakterystyczne „monoposto” R8, duża łukowa konstrukcja okalająca kokpit kierowcy, wykonana jest z matowego CFRP.
Audi ultra nie wymaga poświęceń ze strony właścicieli Audi R8 GT Spyder. Standardowe wyposażenie obejmuje reflektory LED, tylne światła LED, automatyczny system klimatyzacji, system nawigacji plus, system alarmowy i system informacyjny kierowcy z wbudowanym zegarem okrążenia.
Audi oferuje również zaawansowany system dźwiękowy od Bang & Olufsen oraz interfejs Bluetooth, w tym mikrofon w pasie bezpieczeństwa, umożliwiający wygodne prowadzenie rozmowy telefonicznej. Opcje specyficzne dla R8 GT obejmują fotele kubełkowe z kompozytową ramą z włókna węglowego, matowe aplikacje CFRP oraz haftowane logo na tapicerce siedzeń.