BMW zaprezentowało drugą generację serii 1 w 2011 roku, kontynuując zagrażanie innym producentom samochodów premium, którzy ośmielili się konkurować w tym segmencie. Jednak w przeciwieństwie do nich, Bimmer był jedynym w swojej klasie z platformą na napędzie tylnym, co było jednocześnie zaletą i wadą.
Kiedy Audi wprowadziło model A3 na rynek w latach 90., było niemal samotne w tym segmencie. Mercedes-Benz miał klasę A, ale to był mały MPV, a nie hatchback. Potem BMW dołączyło do zabawy z pierwszą generacją serii 1 w 2004 roku, zmieniając zasady gry przez wprowadzenie małego pojazdu premium o napędzie tylnym. A kiedy to nie wystarczyło, dyskusję wzbogaciły wersje z napędem na wszystkie koła, gdy zadebiutowała druga generacja serii 1, znana również jako F20.
Umieszczenie tak dużego przodu na małym pojeździe uznano za niezbyt eleganckie, ale BMW znało swoich klientów i wiedziało, że chcą, aby grill był wystarczająco duży, by widzieli go inni kierowcy w lusterkach wstecznych. Co więcej, design świateł przednich podążał za tym samym językiem wzorniczym, co reszta gamy BMW, z wąskimi wewnętrznymi krawędziami i słynnymi “angel-eye” światłami do jazdy dziennej w lampach. Na zderzaku, w zależności od wersji, niemiecki producent zamontował zestaw wlotów powietrza po bokach, gdzie umieszczono reflektory przeciwmgłowe. Z bocznej strony, stylizacja nadwozia od kabiny do tyłu była oczywista, głównie dzięki długiej i niskiej masce, zaprojektowanej z myślą o silnikach rzędowych-szóstkach. Wyrzeźbione panele drzwiowe miały wznoszącą się linię, która zaczynała się od przednich kół i przechodziła na słupki C. Na końcu, z tyłu, producent stworzył lekką, pochyloną ku przodowi klapę bagażnika, ozdobioną małym spoilerem dachowym na górze. W zależności od wersji silnika, pod tylnym zderzakiem BMW zamontowało podwójny lub pojedynczy wydech.
Wewnątrz, najlepsze miejsca znajdowały się z przodu. Nawet podstawowe modele miały fotele z bocznymi podparciami, a producent oferował F20 z zestawem foteli o wysokim podparciu w pakiecie M, które miały regulowane długości i wysoko podparte obszary. Przed kierowcą, design deski rozdzielczej był prosty i czytelny, z dwoma wskaźnikami obrotomierza i prędkościomierza oraz dwoma mniejszymi dla poziomu paliwa i temperatury silnika. Na środkowej konsoli, w zależności od opcji, BMW umieściło ekran jednostki infotainment, która mogła być sterowana za pomocą pokrętła umieszczonego w konsoli. Z tyłu, ledwie było wystarczająco miejsca na nogi dla trzech pasażerów, tym bardziej, że tunel transmisyjny przebiegał przez całe auto od przodu do tyłu.
Pod maską BMW zainstalowało szeroki wachlarz silników, zarówno benzynowych, jak i turbodiesla. Silniki te były połączone z sześciobiegową skrzynią manualną lub, opcjonalnie, z ośmiobiegową automatyczną. W zależności od wersji silnika, auto obiecywało doskonałą efektywność paliwową i mnóstwo frajdy z jazdy.
Premiumowy kompaktowy model BMW serii 1 już od dawna kojarzy się z przyjemnością z jazdy. Teraz, w drugiej generacji, oferuje nowoczesną technologię silników i zawieszenia, dalsze poprawki w zakresie efektywności paliwowej, znacznie więcej przestrzeni oraz innowacyjny zestaw funkcji i wyposażenia. Wciąż jest to jedyny samochód w swojej klasie z napędem na tylną oś, który bazuje na mocnych stronach swojego poprzednika, który sprzedał się na całym świecie w liczbie ponad jednego miliona egzemplarzy. Dzięki doskonałym właściwościom jezdnym, designowi, innowacyjnej technologii i prestiżowemu wizerunkowi, nowe BMW serii 1 umocniło swoją pozycję jako pionierski indywidualista w konkurencyjnym segmencie pięciodrzwiowym.
Model wejściowy BMW osiągnął dojrzałość, oferując jeszcze lepszy balans między sportowością a komfortem jazdy, ulepszoną funkcjonalność oraz liczne systemy wsparcia kierowcy, które wcześniej były dostępne tylko w wyższych segmentach. Widać to także w jego wymiarach. Nadwozie nowego BMW serii 1 jest o 85 milimetrów dłuższe od swojego poprzednika, osiągając 4,324 milimetra, podczas gdy rozstaw osi zwiększył się o 30 milimetrów do 2,690 milimetrów. Samochód wygląda również na bardziej potężny, ponieważ jego szerokość zwiększyła się o 17 milimetrów do 1,765 milimetrów (w wyniku zwiększenia szerokości toru o 51 milimetrów z przodu i 72 milimetry z tyłu), natomiast jego wysokość pozostała niezmieniona i wynosi 1,421 milimetrów. Miejsca na tylnej kanapie oferują o 21 milimetrów więcej przestrzeni na nogi, a bagażnik zwiększył swoją pojemność o 30 litrów do 360 litrów.
Design nowej generacji jest potężnym wyrazem najnowszych osiągnięć technologicznych. Świeży, młodzieńczy wizerunek modelu został modnie zaktualizowany, z precyzyjnie uformowanymi powierzchniami nadwozia i nowoczesnym, funkcjonalnym wnętrzem, które podkreślają jego premium status. Kolejną innowacją są BMW Sport Line i BMW Urban Line, dwie linie elementów i wyposażenia designu wnętrza i nadwozia, które zapewniają ekskluzywne możliwości personalizacji.
Wszystkie silniki w nowym BMW serii 1 to modele czterocylindrowe wykorzystujące technologię BMW TwinPower Turbo. Silniki benzynowe to nowa generacja, łącząca imponujące wrażenie sportowe z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją spalin. Silniki o pojemności 1.6 litra mają turbosprężarki typu twin-scroll, bezpośredni wtrysk, VALVETRONIC i Double-VANOS. Nowe BMW 116i osiąga moc 100 kW/136 hp, a nowe BMW 118i 125 kW/170 hp. Oznacza to wzrost mocy o 10 kW i 20 kW w porównaniu do poprzednich wersji, a zużycie paliwa spadło o do 10 procent. Modele z silnikiem diesla o pojemności 2.0 litra zostały radykalnie przeprojektowane, a ich nowoczesne rozwiązania obejmują zmienną geometrię turbiny i wtrysk paliwa common-rail. Nowe BMW 116d (85 kW/116 hp), nowe BMW 118d (105 kW/143 hp) i nowe BMW 120d (135 kW/184 hp) jeszcze bardziej umocniły reputację BMW serii 1 w zakresie doskonałej efektywności paliwowej w segmencie kompaktowym.
Nowe BMW serii 1 jest pierwszym i jedynym samochodem w swojej klasie, który opcjonalnie oferuje ośmiobiegową skrzynię automatyczną. Podobnie jak jego poprzednik, standardowo zawiera obszerne pakiety technologii BMW EfficientDynamics. Obejmuje to funkcję automatycznego startu/wyłączenia, dostępną w przypadku zarówno manualnych, jak i automatycznych skrzyń biegów, oraz tryb ECO PRO, aktywowany za pomocą przycisku do wyboru trybu jazdy (zawartego w standardzie), dla jeszcze lepszej efektywności ekologicznej. Planowane jest również rozszerzenie oferty o BMW 116d EfficientDynamics Edition. Będzie ono miało moc 85 kW/116 hp, ale dodatkowe technologie oszczędzające paliwo i redukujące emisję spalin umożliwią osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 3.8 litra na 100 kilometrów i emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 gramów na kilometr w cyklu mieszanym UE (dane wstępne).
Także unikalne w tym segmencie jest ConnectedDrive, opcjonalny pakiet systemów wsparcia kierowcy i usług mobilności nowego BMW serii 1. Obejmuje to asystenta świateł drogowych, adaptacyjne reflektory, asystenta parkowania, kamerę cofania, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu wraz z ostrzeżeniem o kolizji, tempomat z funkcją hamowania oraz informacje o ograniczeniach prędkości i zakazie wyprzedzania. BMW ConnectedDrive oferuje również łączność z Internetem, zwiększoną integrację ze smartfonami i odtwarzaczami muzycznymi, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz aplikacje internetowe, Facebooka i Twittera.
Ekscytujący, elegancki, innowacyjny design
Układ napędowy z podłużnie umieszczonym silnikiem w linii z przodu i napędem na tylne koła jest unikalny w segmencie kompaktowym. To poprawia właściwości jezdne nowego BMW serii 1, co również odzwierciedla się w jego designie, z typowymi proporcjami BMW: długi przód, szeroki rozstaw osi, opadająca linia dachu. Nowe BMW serii 1 to ucieleśnienie responsywności i innowacyjnej elegancji w kompaktowym samochodzie, z młodzieńczym, żywym designem oraz wysokiej jakości elementami, które dodatkowo potęgują wrażenia.
Przód samochodu zdominowany jest przez dużą nerkowatą kratę chłodnicy BMW, odważnie uformowane reflektory i trójsekcyjne wloty powietrza. Krata jest pochylona do przodu, co podkreśla dynamiczny charakter tego najsporniejszego modelu kompaktowego, podczas gdy otaczające obszary łapią światło, tworząc silne poczucie trójwymiarowości, a cztery konturowe linie na masce tworzą literę V wskazującą w stronę kratki. Charakterystyczne podwójne reflektory BMW mają akcentujące wykończenia na szczycie. W połączeniu z opcjonalnymi reflektorami bi-ksenonowymi, nadaje to im mocno skoncentrowany wygląd, a kierunkowskazy umieszczone w wewnętrznych pierścieniach reflektorów oraz LED-owe światło akcentujące potęgują ten efekt. Innowacją dla BMW są również zintegrowane światła kierunkowskazów w lusterkach zewnętrznych.
Z boku proporcje nowego BMW serii 1 są jeszcze bardziej wyraźne. Lekko opadająca linia dachu, sportowa, pochylona tylna szyba i płaskie boczne okna nadają samochodowi wrażenie coupé, podczas gdy zagięcie Hofmeistera – niski, do przodu wygięty fragment na końcu okien bocznych – rozciąga się daleko w słupek C, co poszerza otwór drzwiowy oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tylnych miejsc.
Jakość designu nowego BMW serii 1, unikalnego w segmencie kompaktowym, szczególnie widoczna jest w charakterystycznych liniach BMW i dramatycznie zakrzywionych powierzchniach. Charakterystyczna linia przetłoczenia BMW rozpoczyna się na przedniej ściance bocznej i wznosi się do tylnych świateł, a jej odwaga nadaje mocny akcent w rejonie barków, z uchwytami drzwi zgrabnie wkomponowanymi w linię przetłoczenia. Dodatkowa linia charakterystyczna poniżej drzwi sharp z góry wznosi się w kontur nadkola tylnego koła. Linia progów dostarcza podobnie dynamicznego akcentu, biegnąc równolegle do drogi, a następnie stromo wznosząc się w nadkolu, co zostało także ładnie odzwierciedlone w konturach okien bocznych. Rozmiar tylnych nadkoli podkreśla ich układ napędu na tylną oś, co jest powodem doskonałej reakcji dynamicznej.
Szerokie nadkola wzmacniają mocne, potężne wrażenie, jakie wywiera tył nowego BMW serii 1. Szeroko otwierająca się, lekko wklęsła klapa bagażnika otwiera się poprzez naciśnięcie górnej części emblematu BMW umieszczonego na środku, a tylne światła są także dobrze oddalone od siebie, co tworzy silny poziomy akcent, potęgujący głębokie obramowania.
Dostępne są opcjonalne reflektory ksenonowe, a tylne światła składają się z L-kształtnych banków LED. Dodatkowe światło stopu umieszczono w spojlerze dachowym. Kontur tylnego zderzaka nawiązuje do struktury przedniego zderzaka, podczas gdy forma emblemu w kształcie V prowadzi wzrok w stronę nawierzchni drogi, podkreślając stabilność nowego BMW serii 1.
Wnętrze: premium wykończenie, dynamiczne linie, przyjazny dla kierowcy kokpit
Wewnątrz połączenie typowych cech designu BMW i innowacyjnych akcentów nadaje nowemu BMW serii 1 świeże, młodzieńcze i nowoczesne odczucie, z naciskiem na przestronność i przyjemność z jazdy. Linie i powierzchnie są dynamiczne i pochylone do przodu, użyte materiały są wysokiej jakości i precyzyjnie wykończone, co odzwierciedla premium specyfikację modelu. Charakterystyczna przyjazność dla kierowcy BMW jest widoczna w ukośnych wyświetlaczach i elementach sterujących w centralnej części deski rozdzielczej oraz ergonomicznych konturach konsoli środkowej, zaprojektowanej z myślą o maksymalnej widoczności. Powierzchnie wewnętrzne są warstwowe, co jest kolejną nowinką, która nadaje nowemu BMW serii 1 organiczny wygląd i odczucie.
W połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacji i radiem BMW Professional, nowe BMW serii 1 wykorzystuje system BMW iDrive. Składa się on z kontrolera na konsoli środkowej, przycisków ulubionych oraz wolnostojącego monitora o płaskim ekranie. Wyświetlacz kontrolny o wysokiej rozdzielczości 6.5 lub 8.8 cala, zintegrowany z deską rozdzielczą, służy do wszystkich funkcji informacyjnych, rozrywkowych, telekomunikacyjnych i nawigacyjnych.
Nowe BMW serii 1 oferuje także znacznie więcej miejsca do przechowywania, z dużymi kieszeniami w drzwiach, dwoma uchwytami na kubki w konsoli środkowej, pojemnym schowkiem oraz przedziałem pod podłokietnikiem. W dolnych sekcjach drzwi można zmieścić butelki o pojemności do 1 litra.
Opcjonalny pakiet przechowywania obejmuje duże przegródki w tylnych drzwiach oraz siatki na oparciach przednich foteli. Bagażnik o pojemności 360 litrów zwiększa się do maksymalnie 1,200 litrów po złożeniu tylnych siedzeń w proporcji 60/40, co daje płaską powierzchnię sięgającą aż do przednich siedzeń. Opcjonalny system przeładunkowy ma tylne siedzenia składane w proporcji 40/20/40.
Ostateczna personalizacja: BMW Sport Line i BMW Urban Line debiutują
Ekskluzywna nowa linia BMW Sport Line i BMW Urban Line wyposażenia wnętrza i nadwozia pomaga w najlepszy sposób eksponować nowoczesne, dynamiczne cechy nowego BMW serii 1.
BMW Sport Line obejmuje sportowe fotele z charakterystycznymi pokryciami, skórzaną sportową kierownicę z kontrastującymi, czerwonymi przeszyciami, czerwonym kluczykiem, regulowanymi podłokietnikami, wysokopołyskową czarną wykończeniem wnętrza oraz matowymi koralowymi akcentami. Wskaźniki mają charakterystyczny projekt numerów i podziałek. Oświetlenie ambientowe można przełączać między pomarańczowym a białym, a jego obecność w konsoli środkowej i podłodze jest zarezerwowana tylko dla BMW Sport Line.
Inne cechy BMW Sport Line obejmują 16-calowe, gwiaździste lekkie alufelgi, czarne końcówki wydechu oraz wykończenia progów drzwi z oznaczeniem „BMW Sport”. Pas przedni, centralny pasek wlotu powietrza, otoczenie wlotów bocznych oraz wykończenie tylnego zderzaka są wszystkie na wysoki połysk. Dodatkowe opcje obejmują wysokopołyskowe czarne pokrywy lusterka i 17-calowe dwukolorowe alufelgi.
BMW Urban Line obejmuje charakterystyczne fotele tapicerowane tkaniną/skórą, skórzaną sportową kierownicę, regulowane podłokietniki oraz nowoczesne akrylowe wykończenia wnętrza, które tworzą silne poczucie głębi i są dostępne w kolorze białym lub czarnym z matowymi akcentami wykończenia w kolorze srebrnym. Efekt wizualny zapewniają także oświetlenia ambientowe i początkowe, które można przełączać między pomarańczowym a niebieskim LED. Dodatkowe źródło światła na słupku B wzmacnia efekt oświetlenia.
Charakterystyczny design zewnętrzny zawiera 16-calowe alufelgi w kształcie V lub opcjonalne 17-calowe białe felgi o wysokim połysku z pochyloną powierzchnią oraz białe wykończenie tylnego zderzaka. Dodatkowe akcenty stylistyczne z przodu obejmują białe nerki z chromowanym wykończeniem oraz białą listwę wykończeniową dla centralnego wlotu powietrza. Otoczenia wlotów bocznych są malowane w tym samym kolorze co samochód, a BMW Urban Line zawiera również wykończenia progów drzwi z oznaczeniem „BMW Urban” oraz białym kluczykiem. Białe pokrywy lusterka są dostępne jako opcja.
Elementy linii BMW są dopasowane do ostatnich detali, tworząc uderzający efekt wizualny. Inne indywidualnie konfigurowalne cechy obejmują wybór pokryć na siedzenia, wykończeń wnętrza, akcentów i lekkich alufelg.
Oprócz nowych linii BMW, nowe BMW serii 1 oferuje dodatkowe opcje designu i materiałów. Standardowe wyposażenie zawiera satynowe srebrne wykończenie wnętrza i fotele z tkaniny Move, a wśród opcjonalnych alternatyw znajdują się dodatkowe wykończenia wnętrza i akcentujące panele oraz fotele skórzane Dakota w wyborze dwóch kolorów. Wszystkie wersje tapicerki są również dostępne dla opcjonalnych sportowych foteli, a obecnie dostępne są trzy standardowe i pięć metalicznych kolorów lakieru zewnętrznego.
Nowa generacja silników benzynowych: dynamiczna moc i doskonała efektywność paliwowa dzięki technologii BMW TwinPower Turbo.
Nowe BMW serii 1 jest obecnie dostępne z wyborem dwóch silników benzynowych czterocylindrowych najnowszej generacji oraz trzech całkowicie przeprojektowanych jednostek czterocylindrowych diesla.
Silniki 1.6 litra, które debiutują w modelach BMW 116i i BMW 118i, wykorzystują technologię BMW TwinPower Turbo, składającą się z turbosprężarki twin-scroll, High Precision Injection, zmiennej kontroli zaworów VALVETRONIC oraz zmiennej kontroli wałka rozrządu Double-VANOS.
Ta konstrukcja bazuje na wielokrotnie nagradzanym silniku sześciocylindrowym w linii o mocy 225 kW/306 hp z technologią BMW TwinPower Turbo, stosowanym w modelach takich jak BMW 135i i BMW 135i Cabrio. Podobnie jak ten silnik, nowe jednostki czterocylindrowe również są częścią strategii projektowej BMW EfficientDynamics, która ma na celu ciągłe zwiększanie przyjemności z jazdy przy jednoczesnym zmniejszaniu zużycia paliwa i emisji.
Po raz pierwszy silniki czterocylindrowe zostały wyposażone w technologię BMW TwinPower Turbo, co stanowi wyjątkowo efektywny sposób zwiększania mocy. W silnikach wolnossących odpowiedź można było poprawić tylko poprzez znaczne zwiększenie pojemności, a tym samym wagi i zużycia paliwa.
Projekt oparty jest na wieloletnim doświadczeniu inżynierów BMW w budowie silników turbo o wysokiej wydajności. BMW 2002 turbo, wprowadzony w 1973 roku z silnikiem czterocylindrowym o mocy 125 kW/170 hp, był pierwszym europejskim samochodem produkcyjnym wyposażonym w turbosprężarkę, i wciąż uważany jest za wzór kompaktowego, wysokowydajnego samochodu sportowego. W 1983 roku pierwszym silnikiem z turbosprężarką, który wygrał mistrzostwa świata w Formule 1, był Brabham BMW prowadzony przez Nelsona Piqueta.
System doładowania nowego BMW serii 1 wykorzystuje zasadę twin-scroll, z oddzielnymi kanałami zarówno w kolektorze wydechowym, jak i samej turbosprężarce, każdy obsługujący jedną parę cylindrów. Umożliwia to bardziej efektywne wykorzystanie fal ciśnienia spalin do napędu turbosprężarki, więc w typowy dla BMW sposób silnik reaguje natychmiast na każdy ruch pedału gazu. Moc jest także wzmacniana dzięki zmiennej kontroli zaworów VALVETRONIC, która jest całkowicie zintegrowana w głowicy cylindrów oraz zmiennej kontroli wałka rozrządu Double-VANOS zarówno na stronie dolotu, jak i wydechu.
Patenty technologii BMW VALVETRONIC płynnie dostosowują czas otwarcia zaworów dolotowych, eliminując potrzebę stosowania zaworu przepustnicy wcześniejszych silników. Ilość powietrza potrzebnego do spalania jest regulowana wewnątrz silnika, co minimalizuje straty przepustnicowe podczas wymiany gazu i poprawia efektywność silnika. Nowe silniki charakteryzują się wyjątkową efektywnością paliwową, w głównej mierze dzięki systemowi High Precision Injection. Zasilanie paliwem jest precyzyjnie regulowane przez wtryskiwacze zaworowe o maksymalnym ciśnieniu wtrysku wynoszącym 200 bar, które są umieszczone centralnie między zaworami i blisko świecy zapłonowej.
Silnik czterocylindrowy nowego BMW 118i, posiadający aluminiowy blok silnika, osiąga maksymalną moc 125 kW/170 hp przy 4,800 rpm oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy obrotach między 1,500 a 4,500 rpm. Jest wyjątkowo responsywny, przyspieszając samochód od 0 do 100 km/h w 7.4 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Udoskonalona wydajność znajduje odzwierciedlenie w zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym od 5.8 do 5.9 litrów na 100 kilometrów oraz emisji CO2 wynoszącej od 134 do 137 gramów na kilometr (dane testowe UE, różnice z powodu innych typów opon).
Silnik czterocylindrowy nowego BMW 116i zapewnia znacznie lepszą dynamikę jazdy w porównaniu do modelu poprzedniego. Osiąga moc 100 kW/136 hp przy 4,400 rpm i maksymalny moment obrotowy 220 Nm między 1,350 a 4,300 rpm. Samochód osiąga 100 km/h w 8.5 sekundy z pozycji stojącej, a jego maksymalna prędkość wynosi 210 km/h. Zużycie paliwa nowego BMW 116i w cyklu mieszanym wynosi od 5.5 do 5.7 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi od 129 do 132 gramów na kilometr.
Postęp ewolucyjny: turbodiesel czterocylindrowy z technologią BMW TwinPower Turbo i jeszcze większą efektywnością paliwową.
Szerokie modyfikacje konstrukcji umożliwiły silnikom czterocylindrowym o pojemności 2.0 litra w nowym BMW serii 1 umocnienie ich przewagi konkurencyjnej w zakresie mocy i efektywności paliwowej. Obejmuje to aluminiowe bloki silnika, zmniejszone tarcie silnika, termodynamicznie zoptymalizowane turbosprężarki oraz zmienną geometrię turbiny, wtrysk paliwa common-rail nowej generacji oraz wtryskiwacze zaworowe.
Te ulepszenia stanowią najnowszy etap w historii sukcesu czterocylindrowych silników diesla BMW, którego poprzednik nowego BMW 118d zdobył tytuł Światowego Zielonego Samochodu Roku.
Nowe BMW 120d to znaczący krok naprzód, z wzrostem maksymalnej mocy o 5 kW do 135 kW/184 hp przy 4,000 rpm, a maksymalny moment obrotowy został zwiększony o 30 Nm do 380 Nm między 1,750 a 2,750 rpm. Osiąga 100 km/h od pozycji stojącej w 7.2 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 228 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym zostało zredukowane do 4.5 do 4.6 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi od 119 do 122 gramów na kilometr (dane testowe UE, różnice z powodu innych typów opon).
Czterocylindrowy silnik diesla nowego BMW 118d osiąga maksymalną moc 105 kW/143 hp przy 4,000 rpm, a maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm przy obrotach między 1,750 a 2,500 rpm. Osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 8.9 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 212 km/h. Jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 4.4 do 4.5 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi od 115 do 118 gramów na kilometr (dane testowe UE, różnice z powodu innych typów opon).
Nowe model bazowy BMW 116d osiąga maksymalną moc 85 kW/116 hp przy 4,000 rpm, a maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm przy obrotach między 1,750 a 2,500 rpm. Osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 10.3 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 200 km/h. Jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi znakomite 4.3 do 4.5 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi równie imponujące 114 do 117 gramów na kilometr (dane testowe UE, różnice z powodu innych typów opon).
Zaawansowana technologia BMW EfficientDynamics stawia nowe BMW serii 1 w klasie samodzielnej
Już w 2007 roku, BMW serii 1 ustanowiło nowy globalny standard, wprowadzając unikalny zestaw technologii mających na celu redukcję zużycia paliwa i emisji, które były standardem. Dziś nowe BMW serii 1 rozszerza zakres programu BMW EfficientDynamics. W wersjach diesla zainstalowano wahadło siły odśrodkowej w dwumasowym kole zamachowym w celu skompensowania nieregularności obrotowych oraz zapewnienia płynnej jazdy przy niskich obrotach.
Samochód szeroko korzysta z inteligentnych systemów zarządzania energią, w tym regeneracji energii hamowania i elektromechanicznego wspomagania kierownicy. W zależności od modelu, mogą one również obejmować wskaźnik zmiany biegów, automatyczne sterowanie zaworem powietrznym, wysokowydajny tylny dyferencjał, mapowane pompy olejowe, regulowane ciśnienie/obroty elektryczne pompy paliwa, samodzielnie rozłączający się kompresor klimatyzacji oraz opony o obniżonym oporze toczenia.
Funkcja automatycznego startu/stopu, która wyłącza silnik, gdy samochód stoi na światłach lub w wolno poruszającym się ruchu, jest standardem w nowym BMW serii 1, zarówno w manualnych, jak i automatycznych skrzyniach biegów. Tryb ECO PRO, aktywowany za pomocą przycisku zmiany trybu jazdy, dostosowuje mapę silnika, ogrzewanie, klimatyzację oraz nagrzewanie lusterek/siedzeń, aby zminimalizować zużycie paliwa. Wzrost zasięgu wynikający z tego efektu jest wyświetlany na ekranie.
W rezultacie nowe BMW serii 1 będzie urzeczywistniać pojęcie efektywności paliwowej jak żaden inny samochód premium, opierając się na mocnych stronach swojego poprzednika w tej dziedzinie. W późniejszym terminie oferta zostanie rozszerzona o BMW 116d EfficientDynamics Edition. Będzie ono zasilane przez silnik diesla o pojemności 1.6 litra i wyposażone w szereg technologii oszczędzających paliwo i redukujących emisję spalin, w tym rozwiązania mające na celu dalszą optymalizację efektywności napędu, poprawę wydajności aerodynamicznej oraz zmniejszenie oporu toczenia. BMW 116d EfficientDynamics Edition będzie miało moc 85 kW/116 hp, a jego zużycie paliwa wyniesie 3.8 litra na 100 kilometrów, a emisja CO2 wyniesie 99 gramów na kilometr w cyklu mieszanym UE (dane wstępne).
Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna: sportowa, oszczędna i niepowtarzalna w kompaktowym samochodzie
Standardowe sześciobiegowe wersje manualne silników benzynowych i diesla nowego BMW serii 1 oferują efektywną transmisję mocy oraz precyzyjne zmiany biegów.
BMW serii 1 to jedyny kompaktowy samochód, który również dostępny jest z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną, oferującą szybkie, płynne zmiany biegów oraz doskonałą efektywność paliwową. Nowatorska architektura jego zestawu kół pozwala na większą liczbę biegów i lepsze rozłożenie przełożeń, przy minimalnym wzroście wagi w porównaniu z istniejącą sześciobiegową skrzynią automatyczną dla BMW serii 1.
Niezwykle wysoka efektywność ośmiobiegowej skrzyni automatycznej oznacza, że zamontowanie jej w najsilniejszych modelach nowego BMW serii 1 rzeczywiście prowadzi do niższego zużycia paliwa i emisji CO2 niż w przypadku skrzyni manualnej.
Funkcja Steptronic używana w automatycznej skrzyni biegów pozwala na ręczne inicjowanie zmian biegów za pomocą elektronicznego dźwigni. Dodatkową opcją jest ośmiobiegowa skrzynia automatyczna sportowa, która umożliwia jeszcze bardziej dynamiczne zmiany biegów i zawiera łopatki do zmiany biegów przy kierownicy.
Idealne prowadzenie: wysokiej jakości technologia zawieszenia, równomierny rozkład masy i poprawiona kontrola stabilności
Nowe BMW serii 1 może poszczycić się najlepszą w swojej klasie technologią zawieszenia, z podwójną osiową belką przednią z McPhersonem i stabilizatorami oraz pięcioma linkami na osi tylnej. Wysoka zawartość aluminium w strukturze osi przedniej skutecznie zmniejsza masę nieopartą, a poziom hałasu został również obniżony, a wydajność w przypadku zderzeń poprawiona.
Zarówno oś przednia, jak i tylna mają podwójne elastyczne łożyska oraz dodatkowo duże bloki łożyskowe, co zwiększa komfort i responsywność. Nowe BMW serii 1 ma szerszy rozstaw kół niż jego poprzednik (51 milimetrów szerszy z przodu i 72 milimetry z tyłu), a niemal doskonały rozkład masy 50:50 pomaga w przełożeniu dynamicznych zalet układu napędu na tylną oś na ekscytującą i zwinną jazdę.
Nowe BMW serii 1 ma standardowo elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, łączące typową dla BMW precyzję z bardzo niskim zużyciem energii. Opcjonalna funkcja Servotronic zapewnia wspomaganie zależne od prędkości. Zmienne Sport Steering, również dostępne jako opcja, zmniejsza liczbę obrotów kierownicy wymaganych do wykonania ostrych zakrętów. W tym mechanicznym układzie stosowane są zmienne współczynniki przełożenia. Parkowanie i skręcanie są bezpieczniejsze i łatwiejsze, wymagając minimalnego wysiłku przy kierownicy, ale typowa precyzja kierownicy BMW i stabilność kierunkowa przy dużych prędkościach są zachowane.
Alternatywnie, nowe BMW serii 1 dostępne jest z lekkimi alufelgami o średnicy 16, 17 i 18 cali, co przekłada się na jego responsywność i mocne hamowanie w sytuacjach awaryjnych, częściowo dzięki systemowi DSC Dynamic Stability Control. Samochód wyposażony jest także w ABS, DTC Dynamic Traction Control, CBC Cornering Brake Control oraz DBC Dynamic Braking Control. Inne funkcje obejmują teraz pomoc hamulcową, kompensację blaknięcia, osuszanie hamulców oraz pomoc w podjeżdżaniu pod górę.
Tryb DTC zwiększa progi interwencji DSC, ułatwiając jazdę po luźnym piasku lub głębokim śniegu. Pozwalając na niewielką przyczepność kół napędowych, ułatwia również kontrolowane poślizgi. Tryb DSC Off aktywuje elektroniczny system blokady dyferencjału tylnej osi. Jeśli któreś z kół napędowych wpada w poślizg podczas przyspieszania przez wąskie zakręty, siła hamowania jest stosowana indywidualnie, dzięki czemu przeciwległe koło utrzymuje przyczepność.
Odporne na skręcanie nadwozie, optymalna waga, szeroki wachlarz funkcji bezpieczeństwa
Lekka konstrukcja nowego BMW serii 1 sprawia, że jest bardziej zwinne i poprawia bezpieczeństwo pasażerów, używając wysokowytrzymałej stali, aby zwiększyć odporność na skręcanie oraz siłę komory bezpieczeństwa pasażerów, minimalizując masę. Strefy zgniotu i wyraźnie określone ścieżki obciążenia absorbują siłę uderzenia i odwracają ją od przestrzeni pasażerskiej.
Standardowy pakiet bezpieczeństwa obejmuje poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki powietrzne zintegrowane w oparciach siedzeń, poduszki powietrzne na głowę z przodu i z tyłu, trzypunktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa we wszystkich siedzeniach, ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa i napinacze oraz system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX z tyłu.
BMW ConnectedDrive: unikalne opcje komfortu, bezpieczeństwa, informacji i rozrywki
Wysokotechnologiczna obecność nowego BMW serii 1 znajduje odzwierciedlenie w imponującym zakresie systemów wsparcia kierowcy oraz usług mobilności, które są unikalne w kompaktowym samochodzie. Opcje BMW ConnectedDrive łączą kierowcę z pojazdem oraz światem zewnętrznym, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo, a także zapewnić szeroki wachlarz informacji i rozrywki.
Funkcja adaptacyjnych świateł w opcjonalnych reflektorach ksenonowych dostosowuje oświetlenie w zależności od prędkości pojazdu, kąta skrętu i kąta obrotu. Przy niskich prędkościach, światła skrętne zintegrowane w reflektorach przeciwmgielnych oświetlają drogę w kierunku jazdy. Inne funkcje obejmują czujnik deszczu, automatyczne sterowanie światłami, asystenta świateł drogowych, kontrolę odległości przy parkowaniu, co umożliwia bezpieczne i precyzyjne parkowanie, a obraz z kamery cofania pojawia się na wyświetlaczu sterującym iDrive. Asystent parkowania wspiera parkowanie równoległe, identyfikując odpowiednie miejsca parkingowe i sterując samochodem w miejsce, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Tempomat z funkcją hamowania kontroluje silnik i hamulce, ustawiając optymalny bieg automatyczny do utrzymania prędkości wybranej przez kierowcę. Funkcja ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu teraz obejmuje ostrzeżenie o kolizji, które wykorzystuje kamerę umiejscowioną na dole lusterka wstecznego, aby monitorować oznaczenia drogi i zapobiegać niezamierzonym zmianom kierunku.
Kamera monitoruje również inne pojazdy i w razie potrzeby wydaje dwuetapowy alarm zapobiegający kolizjom. Wizualne ostrzeżenie pojawia się na desce rozdzielczej, jeśli nie zostanie utrzymana minimalna odległość ustawiona przez kierowcę, a sygnał świetlny i dźwiękowy aktywują się w przypadku konieczności podjęcia działań zapobiegawczych.
System informacji o ograniczeniach prędkości został rozszerzony, a symbole na desce rozdzielczej pokazują znane ograniczenia prędkości i znaki zakazu wyprzedzania, rejestrowane przez kamerę.
Innowacyjna technologia została zastosowana w celu ułatwienia integracji Apple iPhone’ów oraz innych smartfonów i odtwarzaczy muzycznych, w tym usług internetowych. Aplikacje BMW pozwalają użytkownikom iPhone’a na otrzymywanie stacji radia internetowego oraz wyświetlanie postów z Facebooka i Twittera na pokładowym monitorze. Inna nowa funkcja, Real-Time Traffic Information, dostarcza szczegółowe informacje o korkach oraz rekomendowane objazdy. Nowe BMW serii 1 oferuje także nielimitowaną łączność internetową, to kolejna unikalna cecha w segmencie kompaktowym.
Wysokiej jakości standardowe funkcje obejmują przycisk zmiany trybu jazdy, klimatyzację oraz system bezkluczykowy.
Nowe BMW serii 1 oferuje wszystkie emocje związane z technologią premium, pionierskimi rozwiązaniami oraz wyjątkową przyjemnością z jazdy w kompaktowym samochodzie, z wieloma luksusowymi funkcjami w standardzie oraz szeroką gamą atrakcyjnych opcji. Przycisk zmiany trybu jazdy, który jest standardowym elementem znajdującym się na centralnej
konsoli, dostosowuje ustawienia samochodu do osobistych preferencji kierowcy, w tym do charakterystyki silnika, stabilizowania jazdy DSC, opcjonalnych ustawień Servotronic oraz programu automatycznej zmiany biegów i dynamiki.
Tryby COMFORT, SPORT i ECO PRO są standardem. Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna sportowa, zmienne wspomaganie Sport Steering oraz wersje BMW Sport Line mają również tryb SPORT+. Samochody wyposażone w profesjonalny system nawigacji mają wyświetlacz sportowy na monitorze kontrolnym, pokazujący rzeczywistą wydajność silnika i moment obrotowy.
Standardowe wyposażenie nowego BMW serii 1 obejmuje również zdalnie sterowane centralne zamki, podnoszone fotele kierowcy i pasażera z przodu, elektryczne lusterka boczne, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, radio BMW Business i CD, sześć głośników oraz połączenie AUX IN oraz klimatyzację. Opcje obejmują automatyczną klimatyzację dwu-strefową, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, wielofunkcyjną kierownicę, automatyczne ściemniane lusterka wsteczne i boczne, reflektory przeciwmgielne, elektryczne szyberdach oraz hak holowniczy z wyjmowaną kulą.
Silnik nowego BMW serii 1 można uruchomić naciskając przycisk Start/Stop, gdy kluczyk bezkluczykowy znajduje się w samochodzie, co czyni tradycyjne wkładanie klucza zapłonowego zbędnym. Opcjonalny system Comfort Access automatycznie blokuje i odblokowuje samochód.
Profesjonalny system nawigacji zawiera dysk twardy. Indywidualne funkcje rozrywkowe obejmują zmieniacz DVD, odbiornik DAB i 360-watowy z cyfrowym wzmocnieniem system hi-fi Harman Kardon z 12 głośnikami.