BMW czekał jeszcze rok po wprowadzeniu odnowionych wersji sedana i kombi serii 3, aby zaprezentować zaktualizowaną wersję kabrioletu oraz coupe.
Stworzenie kabrioletu z chowanym twardym dachem nie było łatwym zadaniem dla niemieckiego producenta, zwłaszcza jeśli chciał, aby był on równie atrakcyjny jak coupe. Klienci byli bardzo wymagający, jeśli chodzi o sztywność konstrukcji, co oznaczało, że samochód musiał być znacznie wzmocniony, aby zapewnić podobną sztywność jak wersja z dachem stałym. Jednak BMW to osiągnęło, mimo że musiało zwiększyć wagę pojazdu. W wersji LCI, czyli Life Cycle Impulse, jak producent lubił nazywać swoje odmiany faceliftowe, E93 zyskało więcej w zakresie stylizacji, technologii, a co najważniejsze, pod maską. Dzieliło wiele elementów konstrukcyjnych z pozostałymi modelami serii 3, co pozwalało klientom cieszyć się oszczędnymi kabrioletami na dystansie ponad 1000 km (620 mil) na jednym baku, w zależności od wersji.
Utworzenie tej samej przedniej części dla coupe, co dla kabrioletu, było jednym z sposobów, w jaki producenci samochodów obniżali koszty produkcji, a E93 nie było wyjątkiem. Wyposażono go w te same reflektory z przezroczystymi soczewkami, dostępne światła bi-xenonowe oraz zintegrowane lampy kierunkowskazów LED po bokach. Ich opływowy kształt nie zmienił się w porównaniu do wersji przed liftingiem, ale kratka chłodnicy między nimi była nowa. Była nie tylko płaskie i szersza, ale również posiadała chromowaną obramówkę. Dodatkowo, miała chromowane lub czarne pionowe listwy, w zależności od wersji. Niżej, na zderzaku, kabriolet BMW serii 3 z 2009 roku wyposażono w przeprojektowany zderzak z szerokim otworem ozdobionym dwiema satynowymi srebrnymi listwami umieszczonymi po bokach, flankingującymi dolny wlot powietrza.
Profil E93 zachował swój oryginalny kształt z chowanym twardym dachem, który wyglądał jak zwykła szklarnia, gdy był zamknięty. Producent nie wydawał się wkładać zbyt wiele wysiłku w stylizację profilu samochodu, poza dodaniem nowych opcji dla lekkich felg. Z tyłu natomiast wymieniono lampy tylne w kształcie L na takie z diodami LED w dwóch pasach świetlnych kierunkowskazów. Dodatkowo, wprowadzono mniejsze światła cofania. Niżej, zderzak miał jeden lub dwa końcówki wydechu umieszczone z jednej lub obu stron, w zależności od wersji silnika.
Wnętrze wzbogacono o nowy system infotainment iDrive, dostępny jako opcja. Miał menu w formie listy zamiast siatki, jak wcześniej. Posiadał wysokiej jakości wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala umieszczony w oddzielnej jednostce na szczycie konsoli centralnej. Panel wskaźników zachował klasyczny styl BMW, z dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, które integrowały poziom paliwa i temperaturę oleju. Dzięki długiemu rozstawowi osi było wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie, mimo że ławka została przesunięta do przodu, aby pomieścić miejsce na chowany twardy dach.
Pod maską producent zainstalował nowe, zgodne z normą Euro 5 silniki, które można było łatwo dostosować do normy Euro 6, która miała wejść w życie pod koniec 2014 roku. Ponadto, model podstawowy zyskał kilka koni mechanicznych, podczas gdy nowo wprowadzona wersja 335is dysponowała mocą 334 PS (321 KM). W odróżnieniu od reszty oferty, kabriolet nie był dostępny z napędem na wszystkie koła xDrive.
BMW ogłosiło znaczne ulepszenia w modelach 3-Series Convertible i Coupe z 2011 roku, w tym wyjątkowe zmiany stylu dla modeli 328i i 335i oraz nowy silnik dla modelu 335i. Modele 3-Series Convertible i Coupe trafią do sprzedaży na wiosnę 2010 roku, a ceny zostaną ogłoszone bliżej daty wprowadzenia na rynek.
Podstawowe cechy, takie jak napęd na tylne koła (xDrive dostępny w Coupe), niemal idealny rozkład masy 50-50, niezwykle precyzyjne prowadzenie oraz starannie zaprojektowane zawieszenie, pozostają bez zmian… wszystko to sprawia, że jazda tymi samochodami to unikalne i satysfakcjonujące doświadczenie, które jest kwintesencją marki BMW.
Nowym elementem jest silnik modelu 335i. Oznaczony wewnętrznie jako „N55”, ten turbodoładowany silnik w całości aluminiowy ma niemal te same „krótkie bloki” i pojemność 3.0 litra co jego poprzednik, ale korzysta z pięciu dodatkowych lat rozwoju i udoskonaleń. Rezultatem jest silnik, który jest bardziej responsywny, bardziej oszczędny i emituje mniej spalin niż jego znakomity poprzednik, zachowując jednocześnie moc i duszę poprzedniego silnika: 300 koni mechanicznych i 300 lb-ft momentu obrotowego oraz maksymalną prędkość obrotową 7,000 rpm. 6-biegowa skrzynia manualna – uwielbiana przez północnoamerykańskich entuzjastów – pozostaje standardem, a znana 6-biegowa automatyczna skrzynia Steptronic jest opcjonalna, teraz z „paddles” do zmiany biegów w stylu „pull-style” na wielofunkcyjnym kole kierownicy.
Design. Odbicie legendarnego wyróżnienia BMW Coupes i Convertibles
Profil BMW 3-Series Convertible i Coupe jest natychmiast rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Poza podstawowym kształtem auta i jego klasycznymi liniami, nowy projekt reflektorów, zwiększona głębia i szczegóły tylnej lampy, wnętrza, a nawet zewnętrznych lusterek zostały specjalnie zaprojektowane dla Convertible i Coupe. Te unikalne elementy designu odzwierciedlają sportowy charakter samochodu. Kierowca, który wybiera dwudrzwiowy pojazd, pragnie auta o dynamicznym wyglądzie i wydajności jazdy. Mając to na uwadze, inżynierowie i projektanci BMW postanowili stworzyć unikalne i niepowtarzalne połączenie cech designu, a przede wszystkim, przyjemności z jazdy.
Wszystko zaczyna się od proporcji. Nowa, długa maska mocno symbolizuje lojalność BMW wobec zrównoważonego silnika rzędowego o sześciu cylindrach. Długi rozstaw osi, krótkie zwisy, tylna część pasażerska przesunięta do tyłu i niska, smukła linia dachu, która płynnie przechodzi w bagażnik, to cechy charakterystyczne BMW Coupe i BMW Convertible z chowanym dachem.
Oprócz klasycznych proporcji, trzy linie designu – linia ramienia, linia charakterystyczna i dolna linia – wzmacniają aerodynamiczny wygląd. Zarówno linia ramienia, jak i charakterystyczna linia nieprzerwanie rozciągają się do tyłu samochodu, pozwalając wzrokowi przesunąć się szybko i gładko od przodu do tyłu wzdłuż całej długości pojazdu. Linia dolna drzwi płynnie przechodzi w przednie i tylne spojlery powietrzne, wzmacniając dynamiczny charakter najnowszych modeli BMW 3-Series Convertible i Coupe.
Połączenie linii płynnie przechodzi w siebie, elegancko podkreślając potencjał wydajności pojazdów. Podczas gdy linia ramienia delikatnie unosi się od przodu do tyłu, linia charakterystyczna płynie w długim, wydłużonym łuku od przedniego błotnika do nowych tylnej lampy. W przeciwieństwie do tego, linia dolna przesuwa się nieco w górę do tyłu w wolnym i delikatnym łuku, a odległość między linią charakterystyczną a dolną staje się mniejsza w pobliżu tylnych nadkoli. Wypustki błotników wokół każdego tylnego koła również nadają linii charakterystycznej dodatkowe napięcie w kierunku w górę i na zewnątrz.
Atrakcyjne nowe innowacje z przodu, z boku i z tyłu – precyzyjnie zintegrowane z ogólnym wyglądem samochodu – podkreślają sportowy charakter obu modeli. Jednocześnie te modyfikacje nieco zwiększają zwisy z przodu i z tyłu (o 1.14″ i 0.12″ więcej odpowiednio), co sprawia, że wyglądają bardziej smukło i sportowo.
Nowa, poszerzona atrapa chłodnicy, charakterystyczna dla każdego BMW, pasuje do szerokiej nowej maski i wyróżnia się na tle otaczających powierzchni. Interakcja z trójwymiarową ramą atrapy chłodnicy nadaje wygląd mocy i unikalnego stylu. Ramka wokół atrapy chłodnicy posiada teraz chromowaną wstęgę, która jest precyzyjnie skręcona w sobie.
BMW 3-Series Convertible i Coupe w USA standardowo wyposażone są w reflektory adaptacyjne Xenon, z akcentem w postaci charakterystycznych pierścieni świetlnych BMW. U góry nowe reflektory łączą się w listwie, która przerywa strumień światła, tworząc skoncentrowany, skoncentrowany wygląd, typowy dla prawdziwego BMW. Pierścienie świetlne, zasilane superjasnymi źródłami LED, mogą służyć jako światła dzienne (jeśli ta funkcja jest aktywowana) oraz jako wieczorne światła miejskie, sprawiając, że Convertible i Coupe są natychmiast rozpoznawalne jako BMW zarówno w dzień, jak i w nocy. Górna krawędź każdego reflektora jest również podświetlona przez źródło światła LED.
Nowy design tylnych lamp jest unikalny dla BMW 3-Series Convertible i Coupe. Tylna lampa składa się z dwóch kawałków w kształcie litery L i dodatkowo podkreślona jest nową kolorystyką. Z dwiema równymi rzędami rur świetlnych, które świecą jednocześnie, tworzą nocny projekt z głębią i wymiarem. Zintegrowane płasko w nadwoziu samochodu, lampy są podzielone na dwie sekcje i sięgają aż do pokrywy bagażnika, łącząc się z liniami charakterystycznymi z profilu bocznego. Poziome tylne lampy LED nadają samochodowi niepowtarzalny wygląd w nocy. Poziome linie podkreślają szeroki rozstaw kół i niską postawę Convertible i Coupe.
Dodatkowa pozioma linia konturowa została dodana do tylnego spojlera powietrznego, aby jeszcze bardziej podkreślić szerokość Convertible i Coupe. Tworzy efekty światła i cienia, nadając całemu tyłowi szerszy i gładszy wygląd.
Zewnętrzne lusterka również otrzymują nowy design, dodając innowacyjności do unikalnego wyglądu BMW 3-Series Convertible i Coupe. Harmonijnie wpasowują się w widok boczny i sylwetkę każdego nowego modelu.
Kolory nadwozia, takie jak Deep Sea Blue Metallic, Vermillion Red Metallic i Mineral White Metallic, będą dostępne dla nowego BMW 3-Series Convertible i Coupe tej wiosny.
Wnętrze: prawdziwie stylowa atmosfera
Akcent na indywidualny styl, dynamiczną wydajność i ekskluzywność kontynuuje się we wnętrzu. Tutaj znów skupiamy się na doświadczeniu z jazdy, co podkreśla standardowe, skórzane, wielofunkcyjne koło kierownicy. Poziome linie dominują na powierzchniach na i wokół deski rozdzielczej, które łączą się z liniami paneli drzwi konsoli centralnej, nadając wnętrzu lekkie, ale dynamiczne wrażenie. W prawdziwym stylu BMW, wszystkie elementy operacyjne i informacyjne niezbędne do jazdy są skupione na i wokół koła kierownicy. Kontrola klimatu, a także systemy audio i nawigacji są w zasięgu ręki pasażera z przodu.
Ponieważ Convertible i Coupe są samochodami czteroosobowymi, pasażerowie na tylnych siedzeniach mają do dyspozycji konsolę środkową między swoimi indywidualnymi siedzeniami tylnymi, która zawiera indywidualne skrzynie na drobiazgi, dodatkowe wentylacje powietrza i oświetlenie w podłodze.
BMW 3-Series Convertible i Coupe są standardowo wyposażone w ciemne drewniane wykończenie z orzecha włoskiego. Jako opcja dostępne są wykończenia z drewna bambusowego antracytowego, jasnego orzecha włoskiego oraz aluminium. Podobnie jak standardowy ciemny orzech włoski, materiały te pojawiają się na desce rozdzielczej, przednich i tylnych konsolach, drzwiach oraz bocznych panelach.
Standardowa tapicerka z sztucznej skóry dostępna jest w kolorze czarnym i kremowym. W przypadku opcji tapicerki skórzanej można wybrać luksusową skórę Dakota. Tutaj również nabywca może wybrać kolor kremowy, ostrygowy, koralowy czerwony, brązowy, szary lub czarny. Skóra tapicerska pojawia się na powierzchniach siedzeń, wkładkach drzwiowych i okładzinach uchwytów drzwiowych; inne elementy wykończone skórą obejmują boot zmiany biegów, uchwyt hamulca ręcznego oraz koło kierownicy.
W innych elementach wykończenia, które nie zmieniają się wraz z opcjami tapicerki lub wykończenia, uchwyty do drzwi, obrzeża zmiany biegów, szprychy koła kierownicy, wskazówki instrumentów oraz otaczające przyciski Start/Stop silnika, pokrętła do regulacji wentylacji oraz opcjonalny kontroler iDrive wykonane są z materiału galwanicznego w kolorze perłowym-szarym.
Elegancka atmosfera we wnętrzu jest dodatkowo stworzona przez specjalne oświetlenie i przełączniki o premium wyglądzie i odczuciu. Oświetlenie ambiancyjne, spływające z podwyższenia na drzwiach i panelach bocznych, sięgające od słupków A aż do tylniej części pasażerskiej, tworzy szczególnie ciepły, pośredni efekt świetlny.
Dzięki swojemu projektowi i konfiguracji, kabina podkreśla sportowy i skoncentrowany na kierowcy charakter BMW 3-Series Convertible i Coupe. Siadając za kierownicą, wzrok kierowcy natychmiast zwraca się na zestaw wskaźników.
Nowy, turbodoładowany silnik z Valvetronic dla 335i
Klienci BMW 3-Series Convertible i Coupe mają do wyboru dwa silniki rzędowe o sześciu cylindrach, które są najlepsze na świecie. Model 328i oferuje 230 koni mechanicznych, podczas gdy model 335i ma 300 koni mechanicznych i jest pierwszym rzędowym silnikiem, który jest wyposażony w pojedynczą turbosprężarkę twin-scroll, technologię Valvetronic z bezprzepustnicowym wlotem powietrza, precyzyjne wtryskiwanie paliwa oraz konstrukcję w całości aluminiową.
Nowy silnik rzędowy 335i ma pojemność 3.0 litrów i maksymalną moc 300 KM przy 5800 rpm, z maksymalnym momentem obrotowym 300 lb-ft dostępnym w zakresie 1200-5000 rpm. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 7000 rpm. Osiągi tego silnika odpowiadają poziomowi wydajności poprzedniego silnika 3.0-litrowego z podwójną turbosprężarką, ale dzięki zastosowaniu technologii twin-scroll oraz integracji Valvetronic, nowy silnik jest jeszcze bardziej oszczędny.
Historycznie rzecz biorąc, inżynierowie BMW nigdy nie byli zadowoleni z najczęściej podawanej wady turbodoładowania: frustrującego „turbo lag”, który występuje pomiędzy naciśnięciem pedału gazu a momentem, w którym turbosprężarka uzyskuje wystarczającą prędkość, aby zwiększyć moc. Turbo lag jest zazwyczaj gorszy przy niskich obrotach silnika. Inne wady to stosunkowo wysokie zużycie paliwa i słaba emisja spalin. W tamtych czasach technologia turbosprężarek nie była niezawodnym, praktycznym ani wydajnym sposobem na uzyskanie mocy. Z tych i innych powodów BMW odłożyło turbodoładowane silniki benzynowe na półkę na ponad 20 lat.
Dwa ostatnie wydarzenia skłoniły BMW do ponownego rozważenia turbodoładowania. Podczas gdy wielu producentów luksusowych samochodów zaczęło osiągać zyski mocy, budując silniki o coraz większej pojemności, BMW szukało bardziej efektywnego sposobu; mniejsze silniki i turbodoładowanie miały sens. Dodatkowo transfer technologii z turbosprężarek silników wysokoprężnych BMW można łatwo przenieść na ich benzynowe odpowiedniki. W związku z tym BMW sformułowało nowe podejście do rozwoju silników wysokowydajnych jako część inicjatywy EfficientDynamics.
Nowy N55 jest pierwszym rzędowym silnikiem BMW, który łączy turbodoładowanie, precyzyjne wtryskiwanie paliwa oraz zmienną technologię wlotu Valvetronic. Posiada jedną, średniej wielkości turbosprężarkę z obudową „twin-scroll”, aby zwiększyć wydajność i zminimalizować opóźnienie reakcji. Dzięki konstrukcji obudowy, która utrzymuje odpowiednią separację między strumieniami spalin, turbosprężarka generuje ciśnienie znacznie szybciej niż turbosprężarki poprzednich generacji, eliminując tym samym nawet najmniejsze tendencje do opóźnienia.
Dalszą zaletą turbodoładowania jest to, że jest to najcięższy sposób na zwiększenie mocy i wydajności silnika. Turbodoładowany rzędowy silnik N55 waży około 150 funtów mniej niż równie mocny silnik o ośmiu cylindrach o pojemności 4.0 litrów. Ta niższa waga oznacza znaczną przewagę nie tylko w zakresie oszczędności paliwa, ale także w zrównoważeniu rozkładu masy samochodu.
Użycie Valvetronic po raz pierwszy w turbosprężanym silniku rzędowym o sześciu cylindrach pozwala silnikowi na „wdychanie” powietrza do spalania niemal bez opóźnień i z mniejszymi stratami na pompowaniu. W rezultacie silnik generuje moc szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co udowadnia zdolność N55 do osiągnięcia maksymalnego momentu obrotowego przy 1200 rpm, o 200 rpm wcześniej niż jego poprzednik.
W rezultacie technologia w BMW 335i Convertible i Coupe stanowi znaczące osiągnięcie zarówno pod względem wydajności, jak i oszczędności paliwa. Korzyści w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem turbodoładowanym są nie tylko wyraźnie mierzalne, ale także łatwe do odczucia na drodze.
Turbodoładowanie zazwyczaj obejmuje chłodzenie powietrza wlotowego silnika, czyli chłodzenie sprężonego powietrza, które, jak bardzo podgrzane przez proces sprężania, wydobywa się z turbosprężarki. Czasami realizuje się to za pomocą czynnika chłodzącego; w przypadku silnika N55, osiąga się to za pomocą powietrza zewnętrznego. Chłodzenie jest konieczne, aby zmniejszyć temperaturę napływającego powietrza i zapobiec detonacji lub „stukaniu”, które mogą zmniejszyć moc lub, w skrajnych przypadkach, uszkodzić silnik. Oczywiście, N55, jak wszystkie inne obecne silniki BMW, jest wyposażony w kontrolę stukania w ramach systemu zarządzania silnikiem Digital Motor Electronics (DME). W silniku N55 DME jest teraz zamontowane bezpośrednio na górze silnika, co poprawia pakowanie i oszczędność wagi.
Znaczne obciążenia i ciśnienia cylindrów silnika N55 o mocy 300 KM wymagały zastosowania struktury silnika z aluminium z odlewanymi żelaznymi wkładkami cylindrów. Całkowita waga N55 wynosi około 427 funtów. Podwójny system wydechowy w modelach 335i Convertible i Coupe prowadzi po obu stronach pojazdu. Przy małych obciążeniach klapa kieruje większość spalin przez jedną stronę, aby zmniejszyć niskoczęstotliwościowy „hałas” wydechu. Modele 335i Convertible i Coupe mają zewnętrzny chłodnicę powietrze-olej zamontowaną w jednej z komór na koła, w przeciwieństwie do jednostki olej-czynnik chłodzący N52.
Maksymalna moc 300 KM przy 5800 rpm została już wspomniana; to o 70 KM więcej niż w modelach 328i z 2011 roku. Co najmniej równie ważne jest to, że ten silnik może dostarczyć maksymalny moment obrotowy już od 1200 rpm – niewiele powyżej biegu jałowego – do 5000 rpm. Na drodze ta moc i moment obrotowy przekładają się na doskonałe osiągi. Modele 335i Convertible i Coupe mogą przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 5.3 (5.5) sekundy i 5.5 (5.7) sekundy odpowiednio, gdy są wyposażone w skrzynię manualną (automatyczną). Poczucie pilności utrzymuje się aż do ograniczonej elektronicznie maksymalnej prędkości 130 mph (150 mph w przypadku opcji Sport Package). Coupe 335i xDrive przyspiesza od 0 do 60 mph w 5.2 (5.3) sekundy, gdy jest wyposażone w skrzynię manualną (automatyczną).
Na koniec, nowy silnik N55 jest w stanie osiągnąć bardziej korzystny podpis emisyjny niż jego poprzednik. Pojedyncza turbosprężarka ma tylko jedną drogę spalin i zasila pojedynczy katalizator w miejscu dwóch w poprzednim silniku. Oznacza to, że gazy spalinowe są skoncentrowane przy katalizatorze, co poprawia wydajność emisji w początkowej fazie pracy silnika, czyniąc N55 silnikiem bardziej przyjaznym dla środowiska.
Model 328i Convertible jest napędzany przez rzędowy silnik o sześciu cylindrach, znany wewnętrznie jako N52, o mocy 230 KM i momencie 200 lb-ft oraz pojemności 3.0 litra. Jego konstrukcja z magnezu i aluminium oraz zmienna wysokość zaworów Valvetronic to cechy, które znajdziemy tylko w silnikach BMW. N52 osiąga imponujący postęp na wszystkich frontach wydajności i technologii, szczególnie przez swoją niezwykle niską wagę wynoszącą 357 funtów. Aluminiowo-magnezowy blok silnika, puste wałki rozrządu, plastikowa pokrywa wałka rozrządu, ulepszone komory spalania, dodatkowe rozwinięcie Double VANOS, wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, nowoczesna elektronika silnika, elektryczna pompa chłodząca, zmiennotlenkowa pompa olejowa i wymiennik ciepła oleju/chłodziwa to inne cechy oszczędzające wagę i ulepszenia tego silnika w porównaniu do wcześniejszych generacji.
Dla Coupe: Dostępny inteligentny napęd na cztery koła xDrive.
BMW 335i xDrive Coupe z 2011 roku łączy inteligentny napęd na cztery koła z mocą nowego turbodoładowanego silnika rzędowego o sześciu cylindrach o mocy 300 KM. Podobnie, BMW 328i xDrive Coupe z 2011 roku zachwyci 230-konnym silnikiem rzędowym o pojemności 3.0 litra, wykonanym w konstrukcji magnezu i aluminium. Na gładkich, suchych drogach xDrive BMW daje sportowe wrażenie napędu na tylne koła. Jednak na mokrej lub zaśnieżonej drodze xDrive automatycznie przekazuje więcej momentu do osi z lepszą przyczepnością. xDrive BMW to najbardziej zaawansowany i responsywny system napędu na cztery koła na rynku. Udowodnił swoje zalety pod względem zwinności i bezpieczeństwa w 19 modelach BMW, które obecnie oferowane są z xDrive w USA.
Dla Convertible: Skórzana tapicerka odbijająca promienie słoneczne oferuje chłodniejsze fotele
BMW jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który używa technologii odbijającej promienie słoneczne, aby zmniejszyć temperatury na skórzanej tapicerce, materiałach na podłokietniki, zagłówki i dźwignię zmiany biegów. Proces ten wykorzystuje zmodyfikowane kolorowe pigmenty osadzone w skórze podczas produkcji, które odbijają promieniowanie podczerwone słońca w długościach fal powyżej 720 nanometrów.