Dwa lata po wprowadzeniu odświeżonej wersji sedana i kombi z serii 3, BMW ogłosiło facelift swojego kuzyna coupe, modelu E92.
Po światowym kryzysie finansowym, który rozpoczął się w 2008 roku, zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki poprawy sytuacji gospodarczej. W tym kontekście BMW odważyło się ogłosić facelift modelu 3 Series Coupe, znanego jako E92. Miało to miejsce zaledwie kilka miesięcy po premierze filmu Toy Story 3, który był hitem na listach przebojów w 2010 roku, a samochód ten był jednocześnie trzecim członkiem rodziny serii 3. Dla wielu osób ten model był prawdziwą zabawką, dzięki swojemu wyglądowi, osiągom i komfortowi. Jednak LCI, czyli Life Cycle Impulse, jak BMW wolało nazywać swoje odświeżone modele, przyniósł istotne ulepszenia we wszystkich obszarach – od wyglądu zewnętrznego po wnętrze i najważniejsze – jednostkę napędową.
Z miejsca E92 miał doceniany design, który mniej dzielił klientów niż jego sedan i kombi. W związku z tym odświeżenie go bez zepsucia jego wyglądu było wyzwaniem. Niemniej jednak BMW podjęło ryzyko i wygrało. Z przodu znalazł się nowy zestaw reflektorów z dostępnymi bi-xenonowymi światłami oraz okrągłymi światłami do jazdy dziennej. Lampy kierunkowskazów miały diody LED, a przezroczysta osłona pokrywająca cały zespół nadawała pojazdowi szerszy wygląd. Pomiędzy nimi producent zamontował nowy grill z chromowanym obramowaniem, z poziomymi szczelinami w kolorze czarnym lub chromowanym, w zależności od wersji i opcji. Dodatkowo, dolny zderzak również został zmieniony – miał matowe srebrne poziome wloty powietrza po bokach. Producent zdecydował się na stworzenie jednego dużego wlotu powietrza zamiast podziału na trzy, jak w poprzedniej wersji, chociaż taka opcja była oferowana w ramach pakietu M.
Profil auta podkreślał sportowy charakter E92. Nie wyglądał jak skrócona wersja sedana, lecz jak całkowicie inny pojazd. Długie drzwi nie miały ramek przy oknach, a model z 2009 roku otrzymał nowe zestawy felg aluminiowych o średnicy od 16 do 18 cali. Z tyłu E92 LCI miał te same L-kształtne światła tylnie co jego poprzednik, ale węższe światła cofania. Dzięki szerszemu rozstawowi kół z tyłu, auto wyglądało jeszcze bardziej muskularnie i gotowe na szybkie zakręty.
W środku, w wersjach podstawowych, znajdował się ten sam nisko zamontowany kokpit z zestawem wskaźników skierowanym w stronę kierowcy. Klienci mogli opcjonalnie zamówić model E92 z nową jednostką multimedialną o wielkości 8,8 cala, znaną jako iDrive. Nowy system wyświetlał menu w postaci listy zamiast siatki, jak poprzednio, i można było nim sterować za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej. W tej wersji nadwozia BMW zdecydowało się zamontować fotele z wysokim podparciem z przodu, a opcjonalnie nawet bardziej sportowe fotele. Z tyłu, mimo że nie była to konstrukcja przeznaczona dla dzieci, producent zamontował punkty zakotwiczenia ISOFIX dla fotelików dziecięcych.
Jednak największa zmiana miała miejsce pod maską. Producent zrezygnował z niższych wersji silnikowych, a model podstawowy wyposażono w turbodiesel o mocy 143 PS (141 hp), podczas gdy w wersji topowej zamontowano silnik benzynowy z turbo o sześciu cylindrach, generujący 306 PS (302 hp). Cała moc trafiała na tylne koła lub na wszystkie cztery, w zależności od opcji. Oprócz standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej, E92 był dostępny także z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
BMW ogłosiło istotne ulepszenia dla modelu 3-Series Coupe i Convertible z 2011 roku, w tym znakomite zmiany stylistyczne dla modeli 328i i 335i oraz nowy silnik dla wersji 335i. Modele BMW 3-Series Coupe i Convertible będą dostępne w sprzedaży wiosną 2010 roku, a ceny zostaną ogłoszone wkrótce przed datą rozpoczęcia sprzedaży.
Zasadniczo niezmienne pozostały kluczowe cechy każdego z tych aut: napęd na tylne koła (xDrive dostępny w Coupe), niemal idealny rozkład masy 50-50, spektakularnie precyzyjne układ kierowniczy i doskonale zaprojektowane zawieszenie… wszystko to współdziała, aby stworzyć unikalne, satysfakcjonujące wrażenia z jazdy, które są kwintesencją marki BMW.
Całkowicie nowy jest silnik w modelu 335i. Oznaczony wewnętrznie jako „N55”, ten turboładowany silnik aluminiowy ma zasadniczo tę samą „krótką blokadę” i pojemność 3.0 litra co jego poprzednik, ale korzysta z pięcioletniego rozwoju i udoskonaleń. Rezultatem jest silnik, który jest bardziej responsywny, bardziej oszczędny w paliwie i czystszy w działaniu niż jego znakomity poprzednik, zachowując moc i charakter wcześniejszego silnika: 300 koni mechanicznych i 300 lb-ft momentu obrotowego, z czerwonym limitem na poziomie 7,000 rpm. Manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach – uwielbiana przez amerykańskich entuzjastów – pozostaje standardem, a znana automatyczna skrzynia Steptronic 6-biegowa jest dostępna opcjonalnie i teraz ma „pedały zmiany” typu „pull-style” na wielofunkcyjnym kole kierownicy.
Design. Odzwierciedlający legendarną różnicę BMW Coupes i Convertibles
Profil BMW 3-Series Coupe i Convertible jest natychmiast rozpoznawalny już przy pierwszym spojrzeniu. Oprócz podstawowego kształtu samochodu i jego klasycznych linii, nowy design reflektorów, zwiększona głębia i detale tylnych świateł, wnętrze, a nawet lusterka zewnętrzne zostały zaprojektowane specjalnie dla Coupe i Convertible. Te unikalne elementy designu odzwierciedlają sportowy charakter pojazdu. Kierowca, który wybiera dwudrzwiowe auto, pragnie pojazdu o dynamicznej estetyce i osiągach. Mając to na uwadze, inżynierowie i projektanci BMW postanowili stworzyć unikalną, niepowtarzalną mieszankę cech stylistycznych i co najważniejsze, przyjemności z prowadzenia.
Wszystko zaczyna się od proporcji. Nowa, długa maska potężnie symbolizuje lojalność BMW względem naturalnie zbalansowanego silnika sześciocylindrowego w układzie rzędowym. Długi rozstaw osi, krótkie zwisy, kabina pasażerska przesunięta do tyłu oraz niska, smukła linia dachu, która harmonijnie opada w stronę bagażnika, to cechy charakterystyczne BMW Coupe i BMW Convertible z chowanym twardym dachem.
Oprócz klasycznych proporcji, trzy linie designu – linie ramion, charakteru i dolne krawędzie – podkreślają smukły wygląd. Zarówno linia ramienia, jak i linia charakteru płynnie rozciągają się w kierunku tyłu pojazdu, pozwalając oku szybko i gładko przemieszczać się od przodu do tyłu na całej długości samochodu. Linia dolnej krawędzi drzwi płynie w stronę przednich i tylnych wlotów powietrza, wzmacniając dynamiczny charakter najnowszego BMW 3-Series Coupe i Convertible.
Połączenie linii, które elegancko w siebie wchodzą, wyraźnie podkreśla potencjał osiągów pojazdów. Podczas gdy linia ramienia delikatnie, ale konsekwentnie wznosi się od przodu do tyłu, linia charakteru płynie w długim, rozciągniętym łuku od przedniego błotnika do nowych tylnych świateł. W przeciwieństwie do tego, linia dolnej krawędzi delikatnie unosi się w stronę tyłu na wolnym i łagodnym łuku, a odległość między liniami charakteru a dolną krawędzią staje się mniejsza w pobliżu tylnych nadkoli. Wybrzuszenie wokół każdego tylnego koła wprowadza dodatkowe napięcie linii charakteru zarówno w górnym, jak i bocznym kierunku.
Atrakcyjne nowe innowacje z przodu, z boku i z tyłu – dokładnie zintegrowane w ogólny wygląd samochodu – większy nacisk kładą na sportowy charakter obu modeli. Jednocześnie te modyfikacje nieco wydłużają zwisy z przodu i z tyłu (teraz odpowiednio o 1.14″ i 0.12″), co nadaje im smuklejszy i jeszcze bardziej sportowy wygląd.
Nowa, poszerzona grille, charakterystyczny element każdego BMW, pasuje do szerokiej nowej maski i wyróżnia się spośród otaczających powierzchni. Interakcja z trójwymiarowym ramieniem grilla tworzy wrażenie mocy i unikalnego stylu. Ramka wokół grilla nowej generacji ma teraz chromowaną obręcz precyzyjnie skręconą w sobie.
BMW 3-Series Coupe i Convertible są standardowo wyposażone w reflektory ksenonowe adaptacyjne w USA, podkreślone charakterystycznymi pierścieniami świetlnymi BMW. Na górze nowe reflektory łączą się z pasem wykończeniowym przerywającym strumień światła, tworząc skoncentrowany, skupiony wygląd typowy dla prawdziwego BMW. Pierścienie świetlne, teraz zasilane superjasnymi źródłami LED, mogą pełnić funkcję świateł dziennych (jeśli ta funkcja jest aktywna), a także świateł miejskich na wieczór, sprawiając, że Coupe i Convertible są natychmiast rozpoznawalne jako BMW, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Górna krawędź każdej lampy reflektorowej jest również oświetlona przez źródło światła LED.
Nowy design tylnych świateł jest unikalny dla BMW 3-Series Coupe i Convertible. Tylny zespół świateł ma dwuczęściowe kształty w kształcie litery L i jest dodatkowo podkreślony nowym schematem kolorystycznym. Dzięki dwóm rzędami rur świetlnych, które świecą jednocześnie, tworzą nocny design z głębią i wymiarem. Zintegrowane w budowie samochodu, światła są podzielone na dwie sekcje i rozciągają się w górę pokrywy bagażnika, łącząc się z liniami charakteru z bocznego profilu. Poziome tylne światła LED nadają samochodowi niepowtarzalny wygląd w nocy. Poziome linie podkreślają szeroki rozstaw kół i niską sylwetkę Coupe i Convertible.
Dodatkowa pozioma linia konturowa została dodana do tylnego wlotu powietrza, aby jeszcze bardziej podkreślić szerokość Coupe i Convertible. Tworzy efekty światła i cienia, nadając całej tylniej części bardziej płaski i gładki wygląd.
Lusterka zewnętrzne również mają nowy design, co dodaje jeszcze więcej innowacji do unikalnego wyglądu BMW 3-Series Coupe i Convertible. Harmonijnie wpisują się w widok boczny i sylwetkę każdego nowego modelu.
Kolory zewnętrzne Deep Sea Blue Metallic, Vermillion Red Metallic i Mineral White Metallic będą dostępne dla nowego BMW 3-Series Coupe i Convertible tej wiosny.
Wnętrze: prawdziwie stylowa atmosfera
Akcent na indywidualny styl, dynamiczne osiągi i ekskluzywność trwa także w wnętrzu. Tutaj ponownie, nacisk kładziony jest na przeżycie jazdy, co ogłasza standardowe skórzane wielofunkcyjne koło kierownicy. Poziome linie dominują na powierzchniach na i wokół deski rozdzielczej, które harmonizują z liniami paneli drzwi konsoli centralnej, nadając wnętrzu lekko, ale dynamiczny charakter. W prawdziwym stylu BMW, wszelkie operacyjne i informacyjne elementy kluczowe dla prowadzenia są grupowane na i wokół kierownicy. Regulacja klimatu, jak również te do systemów audio i nawigacyjnych są łatwo dostępne dla pasażera z przodu.
Ponieważ Coupe i Convertible to samochody dla czterech pasażerów, pasażerowie tylnej kanapy mogą korzystać z konsoli środkowej między swoimi siedzeniami, która zawiera indywidualne schowki, dodatkowe wyloty powietrza oraz oświetlenie w strefie nóg.
BMW 3-Series Coupe i Convertible są standardowo wyposażone w ciemne wykończenie z orzecha burl, a opcjonalnie dostępne są wykończenia z drewna bambusowego antracytowego, jasnego orzecha burl lub aluminium. Podobnie jak standardowy ciemny orzech burl, materiały te pojawiają się na desce rozdzielczej, przednich i tylnych konsolach, drzwiach i bocznych panelach.
Standardowe obicia z sztucznej skóry są dostępne w kolorze czarnym i kremowym beżowym. Dla opcjonalnych obicia skórzanych, można wybrać luksusową skórę Dakota. Tutaj również kupujący może wybrać spośród kolorów: kremowy beżowy, musztardowy, koralowy czerwony, brązowy, szary lub czarny. Skóra obiciowa znajduje się na siedziskach, wkładkach drzwiowych i wokół uchwytów drzwi; inne elementy pokryte skórą to kapturek zmiany biegów, uchwyt hamulca ręcznego i koło kierownicy.
W innych elementach wykończenia, które nie zmieniają się wraz z opcjami obicia lub wykończenia, uchwyty drzwi, wykończenia wokół zmiany biegów, szprychy koła kierownicy, wskaźniki i otaczające go przycisk Start/Stop, regulacyjne zakładki wlotów powietrza w desce rozdzielczej oraz opcjonalny kontroler iDrive wykonane są z materiału galwanicznego w kolorze perłowym.
Elegancka atmosfera w wnętrzu jest tworzona przez specjalne oświetlenie i przełączniki o wysokiej jakości wyglądzie i odczuciu. Oświetlenie nastrojowe, spływające z krawędzi drzwi i paneli bocznych oraz rozciągające się od słupka A do tylnej strefy pasażerskiej, tworzy szczególnie ciepły, pośredni efekt świetlny.
Dzięki swojemu designowi i konfiguracji, kabina podkreśla sportowy i zorientowany na kierowcę charakter BMW 3-Series Coupe i Convertible. Zajmując miejsce za kierownicą, wzrok kierowcy natychmiast skupia się na zestawie wskaźników.
Całkowicie nowy turboładowany silnik z Valvetronic dla 335i
Klienci BMW 3-Series Coupe i Convertible mają do wyboru dwa silniki sześciocylindrowe w rzędzie, które są najlepsze na świecie. Model 328i ma 230 koni mechanicznych, podczas gdy 335i dysponuje 300 końmi i jest pierwszym silnikiem sześciocylindrowym w rzędzie wyposażonym w pojedynczą turbosprężarkę twin-scroll, technologię Valvetronic bez przepustnicy, precyzyjny wtrysk paliwa oraz całkowicie aluminiową konstrukcję.
Nowy silnik rzędowy 335i ma pojemność 3.0 litrów i osiąga maksymalną moc 300 koni przy 5800 rpm, a szczytowy moment obrotowy wynosi 300 lb-ft dostępny od 1200 do 5000 rpm. Czerwony limit wynosi 7000 rpm. To ta sama wydajność, co poprzedni silnik 3.0-litra twin-turbo w rzędzie, ale dzięki innowacji w postaci technologii twin-scroll i integracji Valvetronic, nowy silnik jest jeszcze bardziej oszczędny.
Historycznie, inżynierowie BMW nigdy nie byli zadowoleni z najczęściej wymienianej wady turboładowania: frustrującego „opóźnienia turbo”, które występuje między momentem, gdy kierowca naciska pedał gazu, a momentem, w którym turbosprężarka osiąga wystarczające obroty, aby zwiększyć moc. Opóźnienie turbo jest zazwyczaj gorsze przy niskich obrotach silnika. Inne wady obejmowały stosunkowo wysokie zużycie paliwa i słabe emisje. Wówczas technologia turbosprężarek nie była niezawodnym, praktycznym ani wydajnym sposobem na zwiększenie mocy. Z tych i innych powodów BMW na ponad 20 lat odstawiło silniki benzynowe z turbosprężarkami na bok.
Dwa ostatnie wydarzenia sprawiły, że BMW ponownie zaczęło rozważać turboładowanie. Podczas gdy wielu producentów luksusowych samochodów zaczęło osiągać zyski mocy poprzez budowanie silników o coraz większej pojemności, BMW szukało bardziej efektywnej drogi; mniejsze silniki i turboładowanie miały sens. Ponadto transfer technologii z silników wysokoprężnych BMW z turbosprężarką można było łatwo przenieść na ich benzynowe odpowiedniki. W związku z tym BMW sformułowało swoje nowe podejście do rozwoju silników wysokiej wydajności jako część inicjatywy EfficientDynamics.
Nowe N55 jest pierwszym silnikiem sześciocylindrowym BMW, który łączy turboładowanie, precyzyjny bezpośredni wtrysk paliwa i zmienną technologię dolotu Valvetronic. Posiada jedną, średniej wielkości turbosprężarkę z obudową „twin-scroll”, aby zwiększyć wydajność i zminimalizować opóźnienie reakcji. Dzięki projektowi obudowy, który utrzymuje odpowiednią separację między strumieniami spalin, turbosprężarka buduje ciśnienie znacznie szybciej niż turbo poprzedniej generacji, eliminując nawet najmniejszą skłonność do opóźnienia.
Dodatkową zaletą turboładowania jest to, że jest to najskuteczniejsza metoda wzmacniania mocy i osiągów silnika. Turboładowany silnik N55 waży około 150 funtów mniej niż silnik ośmiocylindrowy o tej samej mocy, o pojemności 4.0 litrów. Ta niższa masa oznacza znaczną przewagę nie tylko w oszczędności paliwa, ale także w równoważeniu rozkładu masy samochodu.
Użycie Valvetronic po raz pierwszy w turboładowanym silniku sześciocylindrowym pozwala silnikowi „wdychać” powietrze do spalania z praktycznie żadnym opóźnieniem i zredukowanymi stratami pompowymi. W rezultacie silnik generuje moc szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co potwierdza zdolność N55 do osiągania szczytowego momentu obrotowego przy 1200 rpm, 200 rpm wcześniej niż jego poprzednik.
W rezultacie technologia w BMW 335i Coupe i Convertible stanowi znaczący postęp zarówno pod względem osiągów, jak i oszczędności paliwa. Zalety w porównaniu do konwencjonalnego silnika z turbosprężarką są nie tylko wyraźnie mierzalne, ale także łatwe do odczucia na drodze.
Turboładowanie zazwyczaj obejmuje chłodzenie powietrza dolotowego silnika, tzn. chłodzenie sprężonego powietrza, które wychodzi, bardzo rozgrzane przez proces sprężania, z turbosprężarki. Czasami odbywa się to za pomocą płynu chłodzącego; w przypadku silnika N55, osiąga się to za pomocą powietrza zewnętrznego. Chłodzenie jest niezbędne, aby obniżyć temperaturę nadchodzącego powietrza, aby zapobiec detonacji lub „stukaniu”, które mogą zmniejszać moc lub w skrajnych przypadkach uszkodzić silnik. Oczywiście, N55, jak wszystkie inne aktualne silniki BMW, jest wyposażony w kontrolę stukania jako część systemu zarządzania silnikiem Digital Motor Electronics (DME). W silniku N55 DME jest teraz zamontowane bezpośrednio na górze silnika dla lepszego pakowania i oszczędności wagi.
Znaczące obciążenia i ciśnienia cylindrów silnika N55 o mocy 300 koni wymagały zastosowania aluminiowej struktury silnika z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Łącznie N55 waży około 427 funtów. W systemie wydechowym Coupe i Convertible 335i dwie rury biegną po obu stronach pojazdu. Przy niskich obciążeniach klapa kieruje większość spalin przez jedną stronę, aby zredukować niskoczęstotliwościowy „hałas wydechowy”. Coupe i Convertible 335i mają zewnętrzny chłodnicę oleju powietrze-olej zamontowaną w jednym nadkolu w przeciwieństwie do jednostki chłodzenia-oleju N52.
Maksymalna moc 300 koni przy 5800 rpm została już wspomniana; to o 70 koni więcej niż w modelach 328i z 2011 roku. Co najmniej tak samo ważne jest to, że ten silnik może dostarczyć swój maksymalny moment obrotowy od 1200 rpm – niewiele powyżej biegu jałowego – do 5000 rpm. Na drodze moc i moment obrotowy przekładają się na znakomite osiągi. Coupe i Convertible 335i mogą przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 5.3 (5.5) sekundy i 5.5 (5.7) sekundy, odpowiednio, przy manualnej (automatycznej) skrzyni biegów. Oczekiwanie na przyspieszenie trwa aż do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 130 mph (150 mph, gdy są wyposażone w opcjonalny pakiet sportowy). Coupe 335i xDrive przyspiesza od 0 do 60 mph w 5.2 (5.3) sekundy, gdy jest wyposażone w manualną (automatyczną) skrzynię biegów.
Ostatecznie, nowy silnik N55 jest w stanie osiągnąć korzystniejszy podpis emisji niż jego poprzednik. Pojedyncza turbosprężarka ma tylko jedną ścieżkę wydechową i zasila jeden katalizator w miejscu poprzedniej jednostki z dwoma. Oznacza to, że gazy wydechowe są koncentrowane w katalizatorze dla lepszej wydajności emisji przy rozruchu zimnym, co sprawia, że N55 jest bardziej przyjazny dla środowiska.
Model 328i Convertible jest napędzany przez silnik sześciocylindrowy w rzędzie o mocy 230 koni, 3.0-litrowy silnik N52. Jego konstrukcja z magnezu/aluminum i zmienna podnoszenie zaworów Valvetronic to cechy, które znajdują się tylko w silnikach BMW. N52 osiąga imponujące osiągi na wszystkich frontach wydajności i technologii, szczególnie dzięki swojej niezwykle lekkiej wadze wynoszącej 357 funtów. Aluminiowo-magnezowy blok silnika, puste wałki rozrządu, plastikowa pokrywa wałka rozrządu, ulepszone komory spalania, rozwinięty system Double VANOS, wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, zaawansowana elektronika silnika, elektryczna pompa chłodząca, zmiennoobjętościowa pompa olejowa oraz wymiennik ciepła olej/chłodziwo to inne funkcje oszczędzające wagę i ulepszenia tego silnika w porównaniu do poprzednich generacji.
Dla Coupe: Dostępny inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive.
BMW 335i xDrive Coupe z 2011 roku łączy inteligentny napęd na wszystkie koła z mocą nowego silnika o mocy 300 koni, turboładowanego 3.0-litrowego silnika sześciocylindrowego w rzędzie. Podobnie model BMW 328i xDrive Coupe z 2011 roku zaintryguje swoim 230-konnym, 3.0-litrowym silnikiem w rzędzie z budową magnezu i aluminium. Na gładkich, suchych drogach xDrive BMW daje sportowe wrażenie jazdy na tylnej osi. Ale na mokrej lub zaśnieżonej drodze, xDrive automatycznie kieruje więcej momentu obrotowego na oś z lepszą przyczepnością. xDrive BMW to najbardziej zaawansowany i responsywny system napędu na wszystkie koła dostępny obecnie na rynku. Udowodnił swoje zalety, jeśli chodzi o zwinność i bezpieczeństwo, w 19 modelach BMW, które obecnie oferowane są z xDrive w USA.
Dla Convertible: Skórzane wykończenie odbijające słońce dla chłodniejszych siedzeń
BMW jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który wprowadził technologię odbijającą słońce, aby zmniejszyć temperatury na skórzanych siedzeniach, powierzchniach podłokietników, zagłówkach i dźwigni zmiany biegów. Proces ten wykorzystuje zmodyfikowane pigmenty kolorów osadzone w skórze podczas produkcji, aby odbijać promieniowanie podczerwone słońca w długościach fal powyżej 720 nanometrów.