2011 Fiat Panda

Fiat zaprezentował trzecią generację modelu Panda na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, kontynuując historię tego małego włoskiego samochodu z czterema drzwiami na rynku, gdzie większość klientów zwracała się ku SUV-om i crossoverom.

Oprócz osób poszukujących większych pojazdów rodzinnych, były również te, które potrzebowały przystępnego środka transportu do poruszania się po miastach. W tych zadaniach Panda sprawdzała się niemal idealnie dzięki swoim niewielkim rozmiarom i możliwości przewozu do pięciu osób na pokładzie. Co więcej, ta nazwa jest dobrze znana w Europie od momentu wprowadzenia jej przez Fiata w 1980 roku i była ceniona za niskie zużycie paliwa oraz wytrzymałość.

Design zewnętrzny był bardziej ewolucją niż rewolucją w porównaniu do drugiej generacji Pandy, która zadebiutowała w 2003 roku. Z przodu samochód otrzymał zestaw reflektorów, które zintegrowały lampy kierunkowskazów po ich wewnętrznych stronach. Pomiędzy nimi producent umieścił smukłą atrapę chłodnicy, ozdobioną logo Fiata na środku, wsparcie stanowił chromowany listek. Zderzak miał główny obszar chłodzenia na dolnej części i był przecięty szerokim poziomym listwem, w którym umieszczono tablicę rejestracyjną. Niżej, na zderzaku, klienci mogli wybrać zestaw lamp przeciwmgielnych.

Z profilu Panda ujawniała swoje krótkie zwisy i wysokie szyby. Dodatkowo, Fiat bardzo skrócił maskę w porównaniu do reszty samochodu. Zestaw plastikowych elementów ozdabiał panele drzwiowe, chroniąc je przed zadrapaniami. W zależności od wersji i wyposażenia, samochód miał stalowe lub aluminiowe felgi, a lekko wybrzuszone błotniki nadawały mu sportowego charakteru. Wysokie drzwi i pionowe okna pozwoliły Fiatu stworzyć przestronne wnętrze. Ponadto, za słupkami C, producent dodał trzeci zestaw okien, który zwiększył widoczność kierowcy. Na koniec, z tyłu, pionna klapa bagażnika, flankowana przez wysoko zamontowane światła tylne, miała dużą powierzchnię szklanej części.

Wewnątrz, Fiat zainstalował smukłą i niemal pionową deskę rozdzielczą, która miała schowek przed pasażerem. Kierowca miał przed sobą zestaw wskaźników z dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza w niezależnych otworach, flankowanych wyświetlaczem TFT do komputera pokładowego. W zależności od wersji, Panda mogła być wyposażona w prosty radioodtwarzacz CD lub bardziej skomplikowane urządzenie z osobnym ekranem dla systemu nawigacji. Mimo krótkiego rozstawu osi, w Pande było wystarczająco miejsca, aby cztery osoby dorosłe mogły wygodnie usiąść w środku, ale trzecia, siedząca na środkowej ławce z tyłu, miała ograniczoną przestrzeń na nogi.

Pod maską, Fiat zaoferował wybór trzech silników w większości krajów. Do podstawowego modelu zastosowano naturalnie aspirujący silnik czterocylindrowy o pojemności 1,2 litra, natomiast w najwyższej wersji zamontowano nagradzany turbodoładowany silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra z dwoma cylindrami. Oprócz tego dostępny był również silnik wysokoprężny. W wybranych krajach Fiat oferował także klientom silnik benzynowy 1,2 litra, który mógł być zasilany gazem GNC.

Nowy Fiat Panda to konsekwentna ewolucja wynalazku, który w ciągu 31-letniej historii zawsze był lubiany, wszechstronny i łatwy w użyciu. Panda to wszystko to i coś więcej: marka bogata w silne wartości racjonalne i emocjonalne, samochód, którego wyprodukowano ponad 6,4 miliona egzemplarzy, który zdobył serca 16 milionów kierowców o różnorodnych gustach, wieku, narodowości i pochodzeniu. Bestseler, który znacząco przyczynił się do niekwestionowanego przywództwa Fiata w tym segmencie: od pierwszego modelu 600, przez 500, 126, pierwszą Pandę, Cinquecento, Seicento, aż po drugą generację Pandy (2003) oraz nową 500 wprowadzoną na rynek w 2007 roku. Fiat zawsze był punktem odniesienia w segmencie samochodów miejskich w Europie, dzięki swojemu niezrównanemu doświadczeniu zbudowanemu w europejskich miastach.

Trzecia generacja modelu Fiat Panda wyrasta z tego technicznego i ludzkiego dziedzictwa. Wchodzi w dorosłość, oferując więcej jakości pod względem przestrzeni, komfortu, funkcjonalności, technologii i bezpieczeństwa. Łączy najlepsze cechy samochodów pierwszej i drugiej generacji. Ten inteligentny pojazd jest idealny dla tych, którzy chcą połączyć praktyczne prowadzenie samochodu miejskiego z przestronnością i komfortem pięciodrzwiowego samochodu kompaktowego. Wszystko to jest dodatkowo wzbogacone nowoczesnym i harmonijnym wyglądem, który podkreśla przyjemny wygląd Pandy, który już stał się częścią naszej zbiorowej pamięci, podobnie jak inne obiekty będące efektem włoskiej kreatywności, od Fiata 500 po Vespę Piaggio, Moka Bialetti i Cubo autorstwa Bruno Munari. Unikalne produkty, które nie mogą być oceniane jedynie na podstawie wyglądu ani reprezentować tylko dobrego rozwiązania inżynieryjnego. Zamiast tego są potężnymi alchemiami, innowacyjnymi w swoim designie i koncepcji, które redefiniują wspólne punkty odniesienia i porównania. Kiedy to się dzieje, powstają istotne arcydzieła w historii przemysłu. Fiat Panda jest jednym z nich.

Po prostu Panda

Fiat Panda to synonim substancji, praktyczności i użyteczności. Istnieje koncepcja piękna związana z uczynieniem tego wszystkim widocznym i odczuwalnym, koncepcja, która była realizowana w całym procesie projektowania nowej Pandy. Teraz, w swojej trzeciej generacji, Panda poprawia każdy ze swoich elementów zarówno pod względem funkcjonalności, jak i dbałości o detale. Efektem jest ogromna ogólna harmonia, wynikająca z zastosowania wzorów spójnych ze sobą, co zwiększa jej funkcjonalność i estetyczne walory.

Dążąc do wyższej i bardziej dostrzegalnej wartości, projektowanie stara się stworzyć prawdziwą wartość sentymentalną między samochodem a użytkownikiem, aby korzystanie z nowej Pandy każdego dnia było bardziej satysfakcjonujące. Dlatego też nie podjęto próby zmiany koncepcji Fiata Pandy. Zamiast tego projektanci z Centro Stile Fiat postawili się w sytuacji klienta, aby spróbować zrozumieć, jak samochód mógłby jeszcze lepiej oddać kombinację użyteczności i jeszcze śmielszej osobowości. Ostateczny rezultat to samochód pełen błyszczącej osobowości i wartości, łączący doskonałą reputację ponadczasowego modelu z niesamowitą jakością do ostatniego detalu.

Atrakcyjny

Nowy Fiat Panda przekazuje świeżość i atrakcyjność, a także silny „włoski styl”, który sprawia, że jest natychmiast rozpoznawalny od pierwszego spojrzenia. Wynika to z kilku „antropomorficznych” cech jego przodu. Lekko wypukła maska łączy się z elegancką poziomą kratką i nowymi przednimi reflektorami o zaokrąglonym kształcie, które przypominają uśmiechniętą twarz zapraszającą do radosnej przejażdżki. Te same elementy estetyczne wyrażają również rodzinny charakter najnowszych modeli Fiata, szczególnie podkreślając ich związki z innym udanym samochodem miejskim, dziedzicem ikony międzynarodowego motoryzacyjnego, nową 500.

Projektanci dodali odrobinę osobowości do tego „ludzkiego” akcentu, aby uczynić go solidnym i uspokajającym samochodem, który jest przestronniejszy, niż można by się spodziewać po modelu tej wielkości. Wnętrze zostało zaprojektowane jako jednoczesna, wygodna przestrzeń, aby podnieść jakość życia na pokładzie, nawet dla dzieci. Dowodem na to jest półka bagażowa, która przekształca się w użyteczną sztywną platformę do umieszczania zabawek oraz – coś nowego w tym segmencie – kilka grafik zdobiących panele drzwi i sufit samochodu, tworząc w ten sposób atrakcyjny „suchek” nad głowami małych pasażerów. W ten sam sposób interfejs radia ma przyjemny i intuicyjny wygląd, do złudzenia podobny do nowoczesnych przenośnych konsol. Wszystkie kontrolki i przyciski zostały zgromadzone na dwóch wyspach, aby były łatwiejsze do obsługi dla kierowcy.

Solidny

Nowa Panda została stworzona z inspiracją z najnowszych trendów. Proponuje eleganckie przeprojektowanie zewnętrznej konstrukcji z gładkimi i zaokrąglonymi liniami na regularnych formach, dzięki czemu dostępna przestrzeń jest skutecznie wykorzystana. Brak kątów przekazuje solidność i podkreśla przyjazną i ochronną „powłokę” wnętrza. Zaokrąglone kształty zewnętrzne łączą również cechy estetyczne i aerodynamiczne, co sprawia, że Cx obniża się do 0,32, co jest jednym z najlepszych wyników w tym segmencie rynku.

Widok z boku ma kilka charakterystycznych cech drugiej generacji Fiata Pandy, począwszy od trzeciego okna, które teraz ma łagodniejsze kąty, harmonizujące z miększym kształtem zewnętrznym, co tworzy efekt nieprzerwanego przeszklonego powierzchni aż do pionowych zespołów tylnych. Ponadto, wyżej umieszczone reflektory poprawiają oświetlenie i zmniejszają ryzyko uszkodzeń w przypadku drobnych uderzeń. W przeciwieństwie do drugiej generacji Pandy, przednie zespoły świateł przechodzą w dół po bokach, nadając zewnętrznym objętościom dodatkowy trójwymiarowy efekt.

Gładkie i zaokrąglone kształty wyróżniają również elementy zderzaków, które nie tylko oddają hołd pierwszej generacji Fiata Pandy, ale także pełnią zasadniczą rolę ochronną, chroniąc nadwozie w mieście i podkreślają „terenowy” wygląd modelu, któremu towarzyszą wyraźne nadkola. To nowy język projektowania, który ewoluuje i doprowadza koncept solidności do najwyższej granicy. Potwierdzają to liczne detale wnętrza i zewnętrza, takie jak klamki drzwi o bardziej masywnym wyglądzie i dotyku.

Ponadto, okna boczne zostały zaprojektowane z myślą o maksymalizacji kilku aspektów wydajności. Górna linia okien poprawia widoczność na zewnątrz i dostępność do samochodu, natomiast niska linia talii daje poczucie większej kontroli nad otoczeniem, zwiększając poczucie bezpieczeństwa za kierownicą.

W końcu, tak jak w obecnym modelu, dolna część tylnej klapy wystaje w stosunku do tylnego okna. W połączeniu z linią boczną, nadaje to wyrazisty wygląd panelu dachowego spoczywającego na nadwoziu. Następnie trzecie okno jest umieszczone w celu poprawy widoczności z kąta, który zazwyczaj jest bardzo trudny do sprawdzenia, zapewniając większe bezpieczeństwo zarówno dla osób znajdujących się na zewnątrz, jak i wewnątrz samochodu.

Wolna

Oferowana z pięcioma drzwiami i komfortem wyższego segmentu, nowa Fiat Panda dowodzi, że jest prawdziwym super-kompaktem, który dzięki swojej super wydajności potrafi łączyć niewielkie rozmiary zewnętrzne z imponującą przestronnością wewnętrzną. Mimo że ma zaledwie 365 centymetrów długości, 164 szerokości, 155 wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 230 centymetrów, nowy samochód może pomieścić do pięciu osób i ma jeden z najbardziej przestronnych bagażników w swoim segmencie: 225 litrów, które stają się 260 przy przesuniętej tylnej kanapie w maksymalnym przodzie, a także 870 litrów po złożeniu oparcia tylnych siedzeń.

Fiat Panda oferuje maksymalną swobodę użytkowania dzięki przestronnemu, funkcjonalnemu i komfortowemu wnętrzu, które w niczym nie ustępuje tym w samochodach wyższej klasy. Ponadto, elastyczność zawsze była jednym z mocnych punktów modelu, jak pokazuje nowa deska rozdzielcza, różne konfiguracje siedzeń oraz duża liczba schowków.

Przede wszystkim nowa deska rozdzielcza zaprojektowana została jako praktyczna, wielofunkcyjna skorupa zawierająca przestronny schowek „kieszonkowy”, tak jak w pierwszej serii modelu, który staje się idealnym miejscem do przechowywania wszystkiego, co chcesz, zupełnie swobodnie… nawet w „wesołym i demokratycznym” nieładzie, jeśli tak wolisz. Dodatkowo w dolnej części deski rozdzielczej znajduje się bardziej klasyczna skrytka na rękawice.

W szczegółach deska rozdzielcza owinięta jest kolorową ramą, bez przerw, która pełni rolę jednego obwodu dla kierownicy, radia i głównych kontrolek, oraz mieszczącej wentylatory. Ponownie w tym przypadku powraca do pierwszej generacji Pandy, w której elementy były zaciśnięte w „torebce” materiałowej, która stanowiła główną część deski rozdzielczej.

Jest również coś nowego dla siedzeń, które potwierdzają elastyczność modelu. Fotel kierowcy jest również dostępny z możliwością regulacji wysokości, podczas gdy fotel pasażera z przodu może być wyposażony w oparcie, które składa się, aby stworzyć stół. Funkcja stołu zapewnia miejsce do umieszczania zarówno przedmiotów codziennego użytku, jak torba czy laptop, jak i ładunków oversize. Jeśli również tylne siedzenia są złożone, klient może uzyskać płaską platformę bagażową, która rozciąga się na całą długość wnętrza (ponad 2 metry), co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej.

Tylna kanapa zapewnia tę samą wszechstronność. Jest dostępna w standardowej wersji 2-osobowej z składanym dzielonym oparciem, lub na życzenie w konfiguracjach: 2 siedzenia przesuwane wzdłuż z dzielonym składanym oparciem 50/50, 3 siedzenia z dzielonym oparciem i 3 siedzenia z dzielonym oparciem 60/40. Można to jeszcze bardziej usprawnić, jeśli połączy się to z przydatnym i użytecznym pojemnikiem ładunkowym, który umieszczony w bagażniku może pomieścić wiele przedmiotów w środku oraz oferować prawie płaską przestrzeń ładunkową.

Inteligentna

Maksymalna funkcjonalność znajduje się również w smukłych przednich siedzeniach. Ta technologia jest tutaj stosowana po raz pierwszy przez Fiata. Jednocześnie zapewnia więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych, większą elastyczność – odległość przesuwu siedzenia wynosi 21 centymetrów, a regulacja pionowa 6 cm – oraz zwiększony komfort siedzenia dzięki ich wygodnemu i obejmującemu kształtowi. Co więcej, „kwadraty” elektrycznie zespawane do oparcia pełnią ważną rolę w zapewnieniu wymiany powietrza między plecami pasażera a tkaniną siedzenia, aby poprawić komfort, szczególnie w cieplejszych miesiącach.

W ten sam sposób zaprojektowano panel drzwiowy z myślą o uwolnieniu miejsca. Głośnik w panelu został podniesiony, aby uczynić kieszeń szerszą i poprawić jakość dźwięku. Tapicerka została rozciągnięta do maksimum, aby poprawić wygodę.

Kolejną nową stylistyczną i funkcjonalną innowacją jest specjalny kształt hamulca ręcznego, który powstał z chęci optymalizacji przestrzeni konsoli. Jego małe wymiary podłużne pozwalają na zagospodarowanie przestrzeni przed i za dźwignią oraz zwolnienie miejsca do bezpośredniego użytkowania poniżej niej.

Aby zapewnić komfortowe i wolne od zakłóceń prowadzenie, zgodnie z tradycją, dźwignia zmiany biegów Fiata Pandy znajduje się w podwyższonej pozycji w centrum deski rozdzielczej, bardzo blisko kierownicy. Kierownica jest idealnie okrągła na zewnątrz, co ułatwia skręcanie, oraz kwadratowa wewnątrz, aby poprawić chwyt i zapewnić maksymalną widoczność deski rozdzielczej.

14 schowków w Fiacie Pandzie nie tylko jest obfitych i pojemnych: są zaprojektowane i pomyślane zgodnie z potrzebami tych, którzy korzystają z Pandy na co dzień w celu przechowywania przedmiotów codziennego użytku. Są otwarte schowki, które są łatwe do sięgania do częstego użytku, oraz zamknięte, bardziej ukryte schowki na przedmioty, które zazwyczaj zostają w samochodzie. Nowością jest uchwyt na okulary umieszczony nad szybą kierowcy.

Na koniec nowa Fiat Panda oferuje innowacyjny „system inteligentnego tankowania”, który zastępuje klasyczny korek i jest zamontowany na końcu rury wlewu paliwa. Tankowanie to jedna z tych operacji, które nie rozwijały się równolegle z technologią motoryzacyjną. Nowy samochód wykonuje krok naprzód z tym rozwiązaniem, który automatycznie otwiera się i zamyka, gdy pompa jest wkładana i usuwana, dzięki czemu tankowanie jest łatwiejsze i bezpieczniejsze, ponieważ zmniejsza emisję gazów i przelewanie paliwa. Nowy „system inteligentnego tankowania” rozwiązuje również problem „niewłaściwego tankowania”, ponieważ nie pozwala na tankowanie benzyny do samochodu z silnikiem diesla ani odwrotnie.

Krótko mówiąc, nowa Panda to samochód, który z pewnością będzie ciągle zaskakiwać dzięki swojej zdolności do przemiany w zależności od sytuacji i dostosowywania się do potrzeb użytkownika, czy to kierowcy, czy pasażera. Co więcej, oferowanie oryginalnego stylu, zaawansowanej technologii dostępnej dla wszystkich i inteligentnych rozwiązań, które upraszczają i poprawiają życie na pokładzie, jest w DNA Fiata.

Więcej Pandy

Dziś, kto wybiera samochód kompaktowy, nie chce rezygnować z technologii występującej w samochodach wyższych segmentów. Nowy Fiat Panda potrafi pogodzić te potrzeby z potrzebą zrównoważonej i bezpiecznej mobilności, dostępnej pod względem cenowym oraz kosztów eksploatacji. Dzięki temu łączy najlepsze cechy samochodów pierwszej i drugiej generacji. To nowe inteligentne rozwiązanie zwłaszcza w tak niepewnych czasach gospodarczych.

Konkretnie, za tą zabawną i pewną aparycją, Fiat oferuje wyrafinowane rozwiązania technologiczne, które są jednak łatwe w użyciu i zaspokajają zarówno konkretne potrzeby codziennej mobilności, jak i rosnącą świadomość społeczną w kwestiach ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Fiat podnosi poprzeczkę, by udowodnić, że przewodzi technologicznej ewolucji segmentu super-kompaktów, segmentu, w którego historii duża część nosi jego nazwisko: od pierwszego modelu 600 do 500, od 126 do pierwszej Pandy, od Cinquecento do Seicento, od drugiej generacji Pandy (2003) do nowej 500 wprowadzonej na rynek w 2007 roku. Zawsze był blisko ludzi Fiat, a teraz znów przyszedł czas na Fiata Pandę.

Ochronny

Aby zapewnić ochronę pasażerów, nowa Panda łączy nadwozie zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów z aktywnymi i pasywnymi systemami bezpieczeństwa, które zapewniają optymalne osiągi, na tyle, że jest na szczycie swojej kategorii.

Osiągi bezpieczeństwa zostały zaprojektowane przez projektantów oraz Centrum Bezpieczeństwa Fiata po zbadaniu wszystkich możliwych rodzajów kolizji: uderzenia czołowe i boczne, przewrócenie, kolizje i zderzenia z pieszymi. Uwzględniono również różne prędkości, przy których może dojść do uderzenia, a także różne rodzaje przeszkód i różne typy pasażerów o bardzo zróżnicowanych cechach fizycznych.

Aby zapewnić ochronę pasażerów, nowy Fiat Panda oferuje standardowo 4 poduszki powietrzne (czołowe i okienne chroniące głowę), ABS z systemem B.A.S. (System Wspomagania Hamowania), pasy bezpieczeństwa z przodu z napinaczami i ogranicznikami obciążenia. W zależności od rynków i wersji, ESC (Elektroniczna Kontrola Stabilności) z systemem Hill Holder, który wspomaga kierowcę podczas ruszania pod górę, trzymając hamulec zablokowany przez około 2 sekundy, co ułatwia ruszanie, jest również dostępny standardowo lub jako opcja.

Szczególną uwagę poświęcono siedzeniom. Siedzenia z przodu są wyposażone w system przeciwdziałania urazom kręgosłupa, który zmniejsza ryzyko urazów kręgosłupa w przypadku kolizji, natomiast siedzenia z tyłu są wyposażone w mocowania isofix dla fotelików dziecięcych oraz zagłówki. Wyposażenie nowego modelu obejmuje również przednie reflektory z dziennymi światłami do jazdy.

Na koniec nowy system „Low Speed Collision Mitigation” zasługuje na szczegółowe omówienie. Będzie dostępny po jego wprowadzeniu na rynek. Jest to innowacyjna funkcja aktywnego bezpieczeństwa, zdolna do rozpoznawania przeszkód przed samochodem i do automatycznego hamowania, gdy kierowca nie zdoła uniknąć zderzenia. W zależności od pewnych parametrów (warunki nawierzchni, dynamika i trajektoria pojazdu, położenie przeszkód, stan opon itd.), interwencja systemu LSCM może całkowicie uniknąć uderzenia („unikanie kolizji”) lub zminimalizować skutki ewentualnego zderzenia („łagodzenie kolizji”).

Skonstruowane urządzenie nowej Pandy integruje trzy dodatkowe funkcje: Automatyczne Hamowanie Awaryjne (AEB), Prefill i Wspomaganie Hamowania. Pierwsza z nich, przy szanowaniu woli kierowcy i pozostawiając pełną kontrolę nad samochodem w jego rękach, włącza się w wyniku awaryjnego hamowania po starannym oszacowaniu pozycji i prędkości przeszkód, prędkości pojazdu (poniżej 30 km/h), przyspieszenia bocznego, kąta skrętu i nacisku na pedał gazu oraz jego zmiany. Funkcja Prefill, z drugiej strony, wstępnie dopełnia układ hamulcowy, aby umożliwić szybszą reakcję zarówno wtedy, gdy system Automatycznego Hamowania Awaryjnego jest włączony, jak i gdy kierowca hamuje. Wspomaganie Hamowania natomiast rozpoznaje sytuacje awaryjne i zmienia reakcję pedału hamulca, aby zapewnić jeszcze szybsze hamowanie w sytuacjach awaryjnych.

System oparty jest na sensorze laserowym umieszczonym w szybie czołowej, który „komunikuje się” z systemem ESC (Elektroniczna Kontrola Stabilności).

W oparciu o ten sam princip, co te stosowane w astronomii do pomiaru odległości między satelitami, sensor laserowy wykrywa obecność przeszkód przed pojazdem, gdy spełnione są pewne warunki wyrównania: nakładanie się samochodu i przeszkody musi być większe niż 40% szerokości pojazdu, a kąt uderzenia musi być mniejszy niż 30°.

Jednostka kontrolna systemu LSCM jest zaprojektowana do aktywacji automatycznego hamowania, po prośbie ze strony czujnika laserowego, a także jest zaprojektowana do żądania redukcji momentu obrotowego z jednostki sterującej silnikiem, jeśli pedał gazu nie został zwolniony. Na koniec, jednostka kontrolna trzyma samochód zahamowany przez 2 sekundy po zatrzymaniu, aby umożliwić kierowcy bezpieczne wznowienie normalnej jazdy.

Celem systemu LSCM jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w każdych warunkach użytkowania, dlatego w pewnych warunkach, takich jak niezapięte pasy, oblodzone drogi czy jazda wstecz, aktywowane są różne logiki uruchamiania.

Żwawy

Fiat Panda to solidny samochód, który szczyci się nowoczesnymi silnikami zarówno pod względem wydajności, jak i zużycia paliwa oraz emisji. W połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów, wśród silników, które wyróżniają się w ofercie, znajdują się zupełnie nowe silniki dwucylindrowe z systemem Start&Stop dostarczanym standardowo: 85-konny silnik 0.9 TwinAir Turbo, nazwany „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011”, oraz 65-konny silnik 0.9 aspiracyjny TwinAir, który jest stosowany po raz pierwszy (niedostępny w sprzedaży w Włoszech). Odnowiony silnik benzynowy 1.2 Fire o mocy 69 KM i 75-konny 1.3 Multijet II, z systemem Start&Stop dostarczanym standardowo, uzupełniają ofertę silników.

Później gama nowej Fiat Pandy zostanie rozszerzona o automatyczną skrzynię biegów Dualogic połączoną z silnikiem TwinAir, 80-konny silnik 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (benzyna/metan) oraz silniki bifuel o mocy 69 KM 1.2 EasyPower (benzyna/LPG), które potwierdzają stałą uwagę Fiata do kwestii ochrony środowiska poprzez badania i rozwój natychmiast dostępnych rozwiązań.

85 KM 0.9 TwinAir Turbo

Pierwszy z nowej rodziny silników dwucylindrowych opracowanych przez Fiat Powertrain, ten silnik 0.9 TwinAir Turbo rozwija moc 85 KM (63 kW) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm przy 1900 obr/min (stały do 3000 obr/min). Co więcej, jeśli preferujesz priorytetowy aspekt ekologiczny i niższe zużycie paliwa, możesz nacisnąć przycisk ECO na desce rozdzielczej, aby ograniczyć moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr/min. Ten silnik rejestruje 4.2 litra/100 km i emisję CO2 równą 99 g/km w cyklu mieszanym.

Prawdziwy klejnot projektowania silnika, błyskotliwy dwucylindrowy silnik wykorzystuje rewolucyjną technologię MultiAir opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain, która została wprowadzona w 2009 roku. Sercem MultiAir jest nowy elektromechaniczny system zarządzania zaworami, który redukuje zużycie paliwa poprzez kontrolowanie powietrza bezpośrednio za pomocą zaworów ssących (bez użycia przepustnicy). MultiAir redukuje emisję zanieczyszczeń (dzięki poprawie kontroli spalania) i również znacząco poprawia osiągi, zwiększając prowadzenie. W rzeczy samej, w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o tej samej pojemności, silniki MultiAir gwarantują wzrost mocy (do 10%) i momentu (do 15%) oraz znaczne zmniejszenie emisji CO2 (do 10%).

Wybrany na „Międzynarodowy Silnik Roku 2011”, nowy silnik TwinAir również w ekstremalny sposób podchodzi do koncepcji downsizingu: poprzez połączenie małego silnika z nowoczesną turbosprężarką uzyskuje się osiągi porównywalne – a nawet lepsze – od większego silnika, ale przy niższym zużyciu paliwa i mniejszych emisjach. Co więcej, turbodoładowanie znacząco zwiększa maksymalny moment obrotowy, udostępniając go przy bardzo niskich obrotach, co skutkuje większą elastycznością i niespotykaną reaktywnością w porównaniu do konwencjonalnych silników aspiracyjnych. Wszystko to z prostą konstrukcją na korzyść trwałości i niezawodności.

Nowy silnik przeszedł szereg interwencji optymalizacyjnych jednostki pojemności i regulacji pod względem efektywności termodynamicznej i konfiguracji fluidodynamics.

Wreszcie, szczególną uwagę zwrócono na aspekt NVH (hałas, wibracje i szorstkość), aby zapewnić osiągi wibracji z charakterystycznym brzmieniem. W tym celu wykorzystano wałek wyważający, aby utrzymać optymalne poziomy wibracji we wszystkich warunkach pracy silnika, od prędkości biegu jałowego po maksymalną moc.

65 KM 0.9 aspiracyjny TwinAir

Nowa Panda jest pierwszym samochodem Fiat Group Automobiles, który debiutuje na świecie w „aspiracyjnej” wersji silnika TwinAir, która dostarcza maksymalnej mocy 65 KM (48 kW) przy 6250 obr/min i momentu 88 Nm przy 3500 obr/min. Wszystko to przy obniżonym zużyciu paliwa i emisji CO2 – wartości zarejestrowane w cyklu mieszanym wynoszą 4.2 l/100 km i 99 g/km, odpowiednio – i przy wydajności porównywalnej z silnikami o tej samej mocy.

Jedną z cech nowego silnika jest wprowadzenie drugiej generacji systemu MultiAir, który dąży do maksymalizacji efektywności spalania. Dzięki innowacyjnemu profilowi wałka rozrządu ssącego oraz nowemu sposobowi zarządzania zaworami, zwanym „hybrydowym”. Dokładniej, nowy profil ssący umożliwia wstępne podniesienie zaworu ssącego w fazie wydechu. W ten sposób część spalin może wpłynąć do przewodu ssącego, aby zostać ponownie wciągnięta podczas następnej fazy ssania. W ten sposób osiąga się tzw. wewnętrzną recyrkulację spalin (Internal EGR), która jeszcze bardziej optymalizuje efektywność spalania, a tym samym zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki dużej elastyczności charakterystycznej dla systemu MultiAir, ta nowa regulacja zaworów (nazywana hybrydową) może być oczywiście aktywowana tylko tam, gdzie jest potrzebna, a ponadto ilość recyrkulowanego wewnętrznego EGR może być całkowicie modulowana.

69 KM 1.2 Fire EVO II

Silnik 69 KM 1.2 EVO II to najnowsza ewolucja rodziny FIRE, która może poszczycić się ponad 10 milionami wyprodukowanych jednostek. Dzięki ciągłym aktualizacjom i swojej elastycznej architekturze, ta rodzina silników pozostaje punktem odniesienia w kategorii, ponieważ zastosowanie jednostki do ciągłej regulacji czasowania zaworów pokazuje, że potrafi ona optymalizować czasowanie zaworów (otwieranie i zamykanie) we wszystkich prędkościach silnika. W ten sposób zmniejsza się zarówno zużycie paliwa, jak i emisja CO2 (5.2 litra/100 km i 120 g/km, odpowiednio); natomiast osiągi wzrastają, aby zapewnić dostępność momentu obrotowego przy niskich obrotach (102 Nm przy 3000 obr/min) i mocy przy wysokich obrotach (69 KM przy 5500 obr/min).

75 KM 1.3 Multijet II

W duchu poszanowania dla środowiska połączonego z satysfakcją z jazdy, nowa Fiat Panda oferuje silnik 1.3 MultiJet II (Euro5) z DPF w standardzie, który dostarcza maksymalną moc 75 KM (55 kW) przy 4000 obr/min i moment obrotowy 190 Nm już przy 1500 obr/min.

Arcydzieło technologii w miniaturze – kompletne ze wszystkimi swoimi akcesoriami, waży około 140 kg – nowy turbodiesel jest mały: ma mniej niż 60 cm długości i mniej niż 70 cm wysokości, ma także kompozycję komponentów zaprojektowaną tak, aby zajmować mniej miejsca. Kompaktowy i technologicznie zaawansowany 1.3 Multijet II jest zdolny do osiągnięcia doskonałych wyników.

Wyposażony w turbosprężarkę o stałej geometrii z intercoolerem zoptymalizowanym do dostarczania momentu obrotowego przy niskich obrotach, 1.3 Multijet II rejestruje tylko 104 g/m emisji CO2 i zużycie paliwa wynoszące równych 3.9 litra na 100 km w cyklu mieszanym.

Należący do drugiej generacji silników Multijet, ten silnik zapewnia standardy ekonomii, ekologii i wydajności, jakich nigdzie indziej nie znajdziesz. W przeciwieństwie do pierwszej generacji silników MultiJet, system zasilania paliwem jest teraz wyposażony w szybsze wtryskiwacze, które są w stanie wykonać kilka wtrysków w szybkim tempie. Konkretniej, system może teraz wykonać główny wtrysk paliwa w kilku różnych fazach oraz przewidywać te, które następują. Zawór serwo z wyważonym tłokiem systemu Multijet II umożliwia zarządzanie do 8 wtryskami na cykl, co zapewnia większą prędkość, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania. Wtryskiwacz jest również prostszy i bardziej niezawodny, ponieważ jego konstrukcja jest mniej skomplikowana, a komponenty redukują się o 40%.

Dzięki nowemu typowi wtryskiwacza można teraz realizować strategie skoncentrowane na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego spalania, takie jak wtrysk Rate Shaping, który polega na dwóch kolejnych wtryskach tak bliskich sobie, by generować ciągły i modulowany profil podawania paliwa do cylindrów. Dzięki tej metodzie proces spalania jest poprawiany, co wpływa na ciszę pracy oraz na emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Dziś silniki Multijet II w pełni spełniają normy Euro 5, a jednocześnie stanowią decydujący krok w kierunku surowszych regulacji w przyszłości.

Wreszcie, również w pełnym poszanowaniu dla środowiska, w silniku 75 KM 1.3 Multijet II zastosowano zaawansowane technologie leczenia spalin, mianowicie bliską zintegrowaną filtrację cząstek stałych oraz wbudowany system EGR (Recyrkulacja Spalin), który poprawia kontrolę temperatury i przepływu gazu, jednocześnie gwarantując niższe emisje i zmniejszone zużycie paliwa.

Szanujący

Oprócz swojej zwinności i żywego ducha, prawdziwy „samochód miejski” musi również zapewniać niskie zużycie paliwa i szanować środowisko. W tym kontekście nowa Panda nie ma sobie równych, dzięki wdrożeniu wielu systemów zaprojektowanych w celu zwiększenia efektywności dynamicznej pojazdu: od Start&Stop po Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI), ecoDrive i tryb ECO silnika TwinAir Turbo. Techniczne słowa, które stały się standardową terminologią, do stworzenia i rozwoju której Fiat przyczynił się i które zostały połączone w „Technologiach Powietrznych”, nowej marce identyfikującej technologie o niskim wpływie na środowisko, które łączą ekologiczną przyjazność z satysfakcją z jazdy.

Start&Stop

Wszystkie silniki benzynowe TwinAir oraz 75-konny silnik 1.3 MultiJet II oferują urządzenie Start&Stop w standardzie. Wyłącza ono silnik na chwilę, a następnie go uruchamia, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.

Specjalnie zaprojektowany do jazdy w mieście, system automatycznie wyłącza silnik, gdy warunki ruchu wymagają zatrzymania pojazdu (czerwone światła, korki i tymczasowe przestoje, na przykład), zachowując aktywne wszystkie funkcje, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo na pokładzie (światła, klimatyzacja, radio i wycieraczki).

Wyłączanie silnika, gdy samochód jest zatrzymany, zapobiega niepotrzebnemu zużyciu paliwa (nawet do -15% w cyklu miejskim), zmniejsza emisje i poprawia komfort akustyczny.

Urządzenie można aktywować/dezaktywować za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.

Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI)

Urządzenie Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI) to prawdziwy „współpilot”, który dyskretnie sugeruje kierowcy najlepszy moment na zmianę biegu, aby zminimalizować zużycie paliwa. Na przykład, GSI może zasugerować przełączenie na wyższy bieg, za pomocą wskazania na panelu kontrolnym, aby umożliwić silnikowi pracę z niższą prędkością lub zredukowanie biegu, aby w pełni wykorzystać dostępny moment obrotowy.

Tryb „ECO”

Aby podkreślić właściwości ekompatybilności rewolucyjnego silnika 85 KM 0.9 TwinAir Turbo, samochody, które są w niego wyposażone, oferują możliwość wyboru ekologicznego trybu pracy poprzez naciśnięcie przycisku „ECO” na desce rozdzielczej. Ten wybór polega na specyficznej mapie, która, redukując moment obrotowy o 45 Nm (z 145 do 100 Nm), pozwala na mniej wydajną jazdę koncentrującą się na minimalizacji zużycia (ponadto mnożą się zaproszenia ze strony wskaźnika zmiany biegów do przełączania na wyższy bieg).

eco:Drive

System eco:Drive to łatwe w użyciu rozwiązanie „zero kosztów”, które wspiera kierowcę w poprawie efektywności jazdy oraz w redukcji zużycia paliwa i emisji. W rzeczy samej, eco:Drive to pierwszy i jedyny system, który może oferować kierowcom spersonalizowane wskazówki oparte na ich stylu jazdy.

Dzięki aplikacji eco:Drive, dostępnej do pobrania bezpłatnie na stronie internetowej Fiata (www.fiat.com/ecoDrive) w połączeniu z systemem Blue&Me, użytkownicy mogą gromadzić informacje o swojej jeździe i przechowywać je na urządzeniu USB. Po włożeniu urządzenia USB do komputera, system eco:Drive wysyła dane do serwera Fiata, który przetwarza je, aby zmierzyć efektywność jazdy na podstawie czterech parametrów: przyspieszenia, hamowania, zmiany biegów i prędkości.

Przyznawane oceny za każdy z tych czterech obszarów przyczyniają się do określenia eco:Index, który podsumowuje jakość jazdy w skali od 1 do 100.

eco:Drivers otrzymują spersonalizowane wskazówki, jak poprawić swoje wyniki w każdym obszarze, a tym samym swój eco:Index. Mogą śledzić swoje postępy w czasie, ustawiać cele i sprawdzać swoje oszczędności poprzez aplikację na swoim komputerze.

Wszyscy użytkownicy eco:Drive są częścią eco:Ville, internetowej społeczności, która otrzymuje dane na temat wszystkich oszczędności wynikających z zaangażowania eco:Drivers. Do tej pory około 64 000 użytkowników zaoszczędziło łącznie 4300 ton CO2, poprawiając efektywność swoich osobistych stylów jazdy.

Dostępne w szerokiej gamie samochodów i pojazdów użytkowych Fiat Group Automobiles, oprogramowanie oferuje specyficzne funkcje oceny oszczędności związanych z wykorzystaniem technologii Start&Stop oraz CNG. Dodatkowo dostępny jest również eco:Drive Fleet, poświęcona wersja floty, która pozwala firmom i menedżerom flot kontrolować zużycie paliwa i emisję CO2 – a tym samym koszty – dla ich floty samochodowej.

Dzięki eco:Drive Fiat wyruszył, aby myśleć nie tylko o swoich produktach, ale także o swoich użytkownikach, zachęcając ich do pomocy w redukcji emisji związanych z transportem samochodowym.

Gościnny

Mimo niewielkich rozmiarów, które sprawiają, że jest idealny w mieście, po wejściu do nowej Pandy zaskoczy cię przestronność wnętrza i przestrzeń wewnętrzna… na tyle, że poczujesz się bardziej gościem niż zwykłym pasażerem.

Ale nowa Fiat Panda potrafi zrobić więcej. Ma bowiem wszystkie właściwości dynamiki i komfortu, które pozwalają jej łatwo pokonywać dłuższe i trudniejsze trasy pozamiejskie: łatwość prowadzenia, funkcjonalny i ergonomicznym układ przycisków i wyposażenia, dużą liczbę schowków oraz zastosowanie „smukłych” siedzeń poprawiających dostępność i komfort dla pasażerów tylnych.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.