Szósta generacja Sonaty była wyraźnym punktem zwrotnym w historii tego modelu, ponieważ była to pierwsza wersja sprzedawana pod różnymi nazwami w USA i na rynku europejskim.
Podczas gdy światowy kryzys finansowy nadal zbierał swoje żniwo w segmencie motoryzacyjnym, Hyundai postanowił wzmocnić swoje działania w obszarze badań i rozwoju, wprowadzając szóstą generację w Korei. W 2010 roku producent zaprezentował model w USA jako Sonatę 2011, a w innych krajach jako i45. Dział stylizacji Hyundaia stworzył całkowicie nowy język designu dla całej gamy, nazwany „płynna rzeźba”, a szóstą generację Sonaty zaprojektowano zgodnie z tymi pomysłami. Co więcej, średniej wielkości sedan powstał na nowej platformie i był dostępny z silnikami benzynowymi oraz hybrydowymi.
Na przedzie, Hyundai Sonata 2011 wyróżniała się organicznie kształtowanymi reflektorami, które były cofnięte po bokach i miały ostre kąty w kierunku środka samochodu. Posiadały również światła dzienne, co dodawało modelowi jeszcze większego uroku. W przypadku grilla producent postawił na chromowane poziome listwy, gdzie logo marki znajdowało się w centralnym punkcie. Niżej, na zderzaku, zainstalowano wlot powietrza w kształcie litery A, flankowany przez otwory dla lamp przeciwmgłowych.
Sonata przeszła długą drogę od bycia w tyle za średniej wielkości sedanami dużych producentów, stając się odpowiednią alternatywą dla pojazdów takich jak Honda Accord czy Toyota Camry w USA. Niemniej jednak, do szóstej generacji, model miał trudności z dorównywaniem tym dwóm pojazdom pod względem stylizacji, aż do momentu, gdy jego design został znacząco poprawiony. Producent dodał więcej chromowanych detali po bokach pojazdu, w tym listwę, która zaczynała się przy reflektorach i biegła wzdłuż nadwozia aż do słupków D. Dodatkowo, rzeźbione panele drzwiowe stworzyły dynamiczny wizerunek pojazdu. Jednocześnie, opadająca linia dachu i projekt kabiny przesuniętej w dół nadały Hyundaiowi średniej wielkości sedana bardziej elegancki wygląd.
Wewnątrz, Hyundai Sonata 2011 oferowała wysoki poziom komfortu i wyposażenia, zależnie od wersji. Klienci mogli kupić pojazd z obiciem materiałowym lub skórzanym, z ogrzewaniem przednich lub czterech siedzeń, co było zaskoczeniem od producenta z segmentu masowego. Przed kierowcą znajdował się panel instrumentów w stylu lornetki, z okrągłymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza po bokach oraz wyświetlaczem TFT pomiędzy nimi. Na szczycie centralnej konsoli zamontowano radio, a dostępny był także system nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym. Z tyłu znajdowało się wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dorosłych na długich trasach lub trzech na krótszych wyjazdach.
Pod maską, Hyundai Sonata 2011 krył szereg ulepszonych lub nowych silników. Druga generacja silnika Theta II, oferowana w poprzedniej wersji tego samochodu, była nadal dostępna. Jednocześnie producent zainstalował również wersję turbodoładowaną tego silnika. Na koniec, hybrydowy układ napędowy składający się z silnika wolnossącego i silnika elektrycznego stał się dostępny dla tych, którzy szukali oszczędnego średniej wielkości sedana.
Hyundai Sonata łączy w sobie wysublimowany design, sprawdzoną niezawodność, dynamiczne osiągi oraz bogaty zestaw standardowych funkcji, co zwiększa jego atrakcyjność w szerszym gronie klientów. W roku 2009 Sonata podnosi poprzeczkę w zakresie wartości i standardowej technologii bezpieczeństwa w segmencie samochodów średniej wielkości. Lider sprzedaży marki Hyundai oferuje nowe funkcje, od standardowych złączy USB/iPod po dostępny system nawigacji oraz sportowe zawieszenie. W połączeniu z nieustannym liderowaniem Sonaty w zakresie bezpieczeństwa – pozostaje jedynym sedanem średniej wielkości poniżej 20 000 dolarów z standardowym Elektronicznym Systemem Stabilizacji (ESC) – Sonata produkcji amerykańskiej z 2009 roku to najrozsądniejszy wybór w konkurencyjnym segmencie sedanów średniej wielkości.
Nowy, drugiej generacji silnik Theta II o pojemności 2,4 litra z DOHC i czterema cylindrami w układzie rzędowym dostarcza więcej mocy i szybsze przyspieszenie. Wartości ekonomii paliwowej wynoszą 22 mpg w mieście i 32 mpg na autostradzie przy standardowej pięciobiegowej skrzyni manualnej lub nowo dostępnej pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z SHIFTRONIC®. Silnik Theta II ma moc 175 koni mechanicznych i 168 lb-ft momentu obrotowego. Ten nowoczesny, w pełni aluminiowy silnik o 16 zaworach teraz dysponuje Ciągłym Zmianą Czasu Zaworów (CVVT) na obu wałkach rozrządu oraz Zmiennym Układem Dolotowym (VIS) dla lepszego oddechu silnika.
Silnik V6 o pojemności 3,3 litra w Sonacie teraz osiąga o 15 koni więcej oraz o trzy lb-ft więcej momentu obrotowego (249 koni mocy @ 6,000 rpm i 229 lb-ft momentu obrotowego przy 4,500 rpm). Ta nowo udoskonalona jednostka napędowa ma w pełni aluminiową konstrukcję, podwójne wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, CVVT na obu wałkach oraz sztywniejsze hydrauliczne mocowania silnika dla optymalnej mocy, wydajności i kultury pracy. Do modelu na 2009 rok dodano zmienny system dolotowy, który jeszcze bardziej poszerza krzywą mocy, poprawiając przyspieszenie i osiągi przy wyprzedzaniu. Nowe dane dotyczące zużycia paliwa dla Sonat z silnikiem V6 wynoszą 19 mpg w mieście i 29 mpg na autostradzie.
Wszystkie Sonaty z silnikiem V6 wykorzystują pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów SHIFTRONIC, która dysponuje sprzęgłem blokującym moment obrotowy, co poprawia wydajność paliwową na autostradzie. Automatyczna skrzynia biegów ma nowy zawór redukcyjny i zawór elektromagnetyczny dla płynniejszej jakości zmiany biegów, podczas gdy skrzynia manualna została udoskonalona dla bardziej precyzyjnych zmian.
Przyjemne niespodzianki czekają także we wnętrzu, gdzie projektanci Hyundai’a gruntownie przeprojektowali kokpit, aby stworzyć klimat luksusowego, premium sedana. Wyrafinowany wygląd osiągnięto dzięki nowemu centralnemu konsolowi i panelowi instrumentów, które czerpią z inspiracji i bogatych materiałów z premium Hyundai Veracruz. Sonata nadal klasyfikowana jest przez Agencję Ochrony Środowiska jako Samochód Duży, co naprawdę daje jej „klasę wyżej” niż Camry, Altima, Fusion i Malibu (wszystkie zaklasyfikowane jako samochody średniej wielkości).
Miłośnicy muzyki z pewnością ucieszą się z obecności standardowych gniazd do podłączenia urządzeń audio (mini-jack 3,5 mm i USB) w 2009 roku w Hyundai Sonata, co umożliwia ładowanie takich urządzeń jak iPody®. Inne udoskonalenia obejmują dwustrefową regulację klimatu dla kierowcy i pasażera z przodu oraz dwustopniowe podgrzewanie przednich foteli. Nowy fabryczny system nawigacji z ekranem dotykowym jest teraz dostępny.
Zespół projektowy dodał bardziej elegancki akcent do zewnętrznego designu Sonaty, z nowymi zderzakami, lampami, kołami i grillem, które nadają jej bardziej elegancką, dynamiczną i napiętą sylwetkę. Konstrukcja unibody wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości posiada wklęsły design maski, wyraźne linie cięcia tylnych drzwi, mocne połączenia między nadwoziem a zderzakiem oraz reflektory z soczewkami diamentowymi. Nowe listwy boczne i zderzakowe w kolorze chromu pasują do chromowanego grilla oraz chromowanych klamek drzwi zewnętrznych w modelach Limited.