Na podstawie doświadczeń z wcześniejszym modelem XKR-S z 2008 roku, Jaguar rozważał wprowadzenie wersji S dla odświeżonej drugiej generacji tego auta, a efekt był imponujący.
XKR-S pojawiło się w trudnych czasach światowego kryzysu finansowego, kiedy gospodarki na całym świecie zaczynały się powoli odbudowywać. W rynku luksusowych samochodów sportowych wciąż istniało miejsce na rozwój, więc brytyjski producent postanowił to wykorzystać. Wziął zwykłe XKR i poprawił jego osiągi, nie rezygnując z luksusowego wnętrza, przekształcając majestatyczny GT w pojazd, który czuł się dobrze zarówno na torze wyścigowym, jak i przed Operą.
Na zewnątrz auto zachwycało swoim agresywniejszym wyglądem. Z przodu znajdowała się osłona chłodnicy w pianowo-czarnym kolorze, gdzie srebrny emblemat Jaguara zajmował centralne miejsce. Powyżej umieszczono parę wlotów powietrza, które pomagały chłodzić silnik, a poniżej, pod zderzakiem, zainstalowano splitter z włókna węglowego, który poprawiał wygląd samochodu. Reflektory miały diody LED w stylu strzały po zewnętrznych stronach.
Z profilu XKR-S pokazywało klientom, że to nie jest zwykłe XKR, ponieważ miało czarne wykończenia wokół linii okien, zamiast chromowanych, które były w wersji nie-S. Duże, 20-calowe felgi aluminiowe z sześcioma podwójnymi szprychami były pokryte oponami wysokiej wydajności, co pozwalało przechodniom dostrzec czerwone zaciski hamulcowe. Podobnie jak wcześniejsze XKR-S z 2008 roku, nowa wersja miała obniżony prześwit i nowe progi boczne wykonane z włókna węglowego. Z tyłu, zamiast ogona typu ducktail, który znajdował się w zwykłym XKR, wersja o wysokich osiągach miała skrzydło, które zwiększało docisk na tylnej osi. Na dolnej części zderzaka, Jaguar zainstalował dyfuzor z włókna węglowego, który integrował system czterech wydechów z wściekłym dźwiękiem.
W środku producent zamontował sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami w wyścigowym stylu. Wnętrze pokryte skórą było luksusowe, a na desce rozdzielczej znalazły się ciemne aluminiowe wykończenia z oznaczeniem R-S przed pasażerem. Centralna konsola wciąż mieściła ten sam pokrętło do automatycznej skrzyni biegów, które automatycznie podnosiło się, gdy kierowca uruchamiał silnik.
Pod maską inżynierowie Jaguara pracowali nad pięciolitrowym silnikiem, aby uzyskać większą moc niż wcześniej. Zainstalowano sprężarkę typu Roots i zmieniono mapowanie wtrysku. W rezultacie potężna jednostka V8 generowała 550 PS (543 hp). Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów dostarczona przez ZF wciąż była mocna i szybka jak na tamte czasy, ale nie była to skrzynia dwusprzęgłowa. Aby pomóc samochodowi w szybszym pokonywaniu zakrętów, Jaguar zamontował również nowe amortyzatory o sztywniejszych ustawieniach. Z tyłu standardowo zamontowano oś z adaptacyjnym mechanizmem różnicowym, aby maksymalna moc trafiała na koło z najlepszą przyczepnością. Na koniec, producent usunął ogranicznik prędkości, dzięki czemu XKR-S z 2011 roku dołączył do klubu 300 kph (186 mph).
Jaguar XKR-S zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie w 2011 roku, będąc najbardziej ekstremalnym wyrazem pasji Jaguara do budowania pięknych, szybkich samochodów. Po raz pierwszy w przypadku seryjnie produkowanego auta, Jaguar dołącza do ekskluzywnego „klubu 300 km/h”, dzięki bezwysiłkowym osiągom superładowanego silnika AJ-V8 o pojemności 5,0 litra. Zmieniona mapa wtrysku oznacza, że silnik teraz generuje moc 550 KM i 680 Nm momentu obrotowego. Rozległa kalibracja zapewniła płynne dostarczanie mocy i osiągi, co przyczyniło się do przyspieszenia od 0 do 100 km/h w czasie 4.2 sekundy. Aktywny układ wydechowy Performance zachęca i nagradza entuzjastycznego kierowcę dramatycznym, inspirowanym sportami motorowymi brzmieniem.
Jaguar XKR-S to nie tylko najszybszy Jaguar w historii, ale także najbardziej zwrotny, responsywny i ukierunkowany na kierowcę. Szczyt gamy XK opiera się na informacjach zebranych z superładowanego XKR i został zaprojektowany w celu rozszerzenia parametrów wydajności auta. Nowy, bardziej wyrazisty charakter pozwala entuzjastycznemu kierowcy odkrywać zewnętrzne granice dynamiki pojazdu, nie tracąc przy tym wyrafinowania i użyteczności, z których słynie Jaguar. Strukturalna integralność lekkiej aluminiowej platformy pozwoliła na przeprojektowanie zawieszenia przy użyciu specjalnych komponentów, zwiększających sztywność bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy, za co Jaguar jest znany. Przeprojektowane aluminiowe kolumny zawieszenia z przodu oraz zmieniona geometria z tyłu współpracują ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami, lekkimi obręczami z kutego stopu i przestrojonym wspomaganiem kierownicy, aby zminimalizować opóźnienia reakcji i stworzyć bardziej połączone i zwinne wrażenia z jazdy.
Osiągi Jaguara XKR-S odzwierciedlają zarówno stylistykę wnętrza, jak i zewnętrzną, które obejmują ekskluzywne nowe kolory lakieru, nawiązujące do wyścigowego dziedzictwa Jaguara. Podobnie jak w przypadku samochodów wyścigowych Jaguara z przeszłości, zewnętrzna część XKR-S przestrzega zasady, że forma podąża za funkcją. Oprócz zmian stylistycznych i aby osiągnąć 300 km/h, XKR-S przeszedł obszerne prace rozwojowe w zakresie dynamiki płynów komputerowych. W wyniku wprowadzonych zmian, zredukowano unoszenie przodu i tyłu o ponad ćwierć, a także zoptymalizowano boczną stabilność aerodynamiczną.
Intencje wydajnościowe Jaguara XKR-S są oczywiste od chwili, gdy kierowca wsiada do kabiny, dzięki nowym, wygodnym fotelom Performance z wyraźnymi bocznymi skrzydłami, zapewniającymi bliskie wsparcie podczas ostrego pokonywania zakrętów. Fotele oferują 16-stopniową regulację, funkcję pamięci oraz podgrzewania, podczas gdy nowa trójramienna kierownica zapewnia doskonały interfejs między samochodem a kierowcą.
Stylizacja
Ian Callum, dyrektor projektowy Jaguar Cars: „Stylizacja tego auta nie dotyczy wizerunku, lecz prawdziwej wydajności. Tak jak inne ikoniczne Jaguary przed nim, stylizacja opiera się na geometrii i aerodynamice dla autentycznej czystości designu. Fizyka potrzebna do osiągnięcia 300 km/h kierowała estetyką; jeśli nie podoba ci się, jak to wygląda, prawdopodobnie nie spodoba ci się też, jak to jeździ.”
To pierwszy Jaguar zaprojektowany całkowicie pod kierunkiem dyrektora projektowego Iana Calluma, który zdobył nagrody na całym świecie za elegancki wygląd. Teraz dalsze zmiany w stylizacji utrzymują XKR-S na czołowej pozycji w nowoczesnym projektowaniu samochodów sportowych. Smuklejsze, diodowe reflektory, bardziej kompaktowy główny wlot powietrza i pionowy otwór wentylacyjny z boku nadają bardziej zdecydowany wygląd przedniej części. Z tyłu pojazdu słynny 'Leaper’ Jaguara zajmuje teraz centralne miejsce na klapie bagażnika.
Jaguar XKR-S wymagał również modyfikacji aerodynamicznych, aby osiągnąć maksymalną prędkość 300 km/h w sposób oczekiwany od Jaguara i został zaprojektowany z myślą o czystości linii i jedności celu. W miarę jak XKR-S zbliża się do swojej maksymalnej prędkości, konieczne jest skierowanie powietrza w sposób czysty nad, wokół i pod samochód, aby utrzymać stabilność i zapewnić zrównoważoną siłę docisku z przodu i z tyłu. Osiągnięto ogólną redukcję unoszenia wynoszącą 26 procent.
Konieczne poprawki zostały wprowadzone po obszernych pracach w dziedzinie dynamiki płynów komputerowych, potwierdzone w testach w tunelu aerodynamicznym i są unikatowe dla tego flagowego modelu serii XK. Najbardziej dramatyczne zmiany zastosowano w przedniej części samochodu, radykalnie zmieniając jego wygląd i nadając mu bardziej stanowczy wygląd. Nowy design zderzaka zawiera niemal pionowe linie biegnące wzdłuż krawędzi owalnego wlotu powietrza, wspierające nowy splitter z włókna węglowego i dolny spojler. W skrajnych częściach przednich błotników, pionowe szczeliny kierują powietrze w dół bokami samochodu oraz wzdłuż szerszych progów, co zwiększa stabilność kierunkową przy dużych prędkościach.
Aby zrównoważyć unoszenie przodu i tyłu, Jaguar XKR-S posiada osobny tylny spojler, co jest nowością w serii XK. Ten dodatek, z centralną sekcją z włókna węglowego, współpracuje z podobnie skonstruowaną strukturą Venturi znajdującą się pod tylnym zderzakiem.
Nowy, stanowczy wygląd Jaguara XKR-S jest subtelnie podkreślony przez starannie dobrane detale ekskluzywne dla tego modelu. Zewnętrzne wykończenie jest w kolorze połyskującej czerni, uzupełnione lekkimi 20-calowymi obręczami Vulcan w ciemnym technicznym wykończeniu.
XKR-S jest dostępny w pięciu kolorach lakieru, z których dwa nawiązują do wyścigowego dziedzictwa Jaguara: Włoska Czerwień Wyścigowa i Francuska Niebieska Wyścigowa.
Jak podszewka w szytym na miarę garniturze, ostatnim akcentem są zaciski hamulcowe, dostępne w kolorze czerwonym lub metalicznym, ozdobione napisem 'Jaguar’.
Wydajność/Układ napędowy
Russ Varney, główny inżynier programu XK: „W XKR-S wykorzystaliśmy w pełni możliwości aluminiowej architektury, aby stworzyć odmianę o osiągach torowych, rozwijając wszystkie atrybuty samochodu i dostarczając nieodparte wrażenie 'uśmiechu satysfakcji’ kierowcy.”
Oszałamiające silniki zawsze były mocnym sercem drogowych i wyścigowych samochodów Jaguara, od rekordowego rzędowego szóstki w XK120 po gładki V12, który uczynił XJ12 najszybszym czterodrzwiowym samochodem na świecie w momencie premiery.
Silnik AJ-V8 dołączył do tej znakomitej listy w momencie, gdy pierwszy z nich odpalono, ale w Jaguarze XKR-S przedstawiony jest w swojej najsilniejszej jak dotąd formie. Obecnie w swojej trzeciej generacji, z dodatkowym doładowaniem, aluminiowy silnik quad-cam dostarcza nie tylko ekstremalnej wydajności, ale także ogromnej efektywności dzięki technologiom, które w nim zastosowano, w tym wtryskowi bezpośredniemu kierowanemu strumieniem (SGDI) oraz niezależnemu podwójnemu zmiennemu rozrządowi (DIVCT).
Paliwo dostarczane jest bezpośrednio do centrum komory spalania pod ciśnieniem do 150 bar za pomocą centralnie umieszczonego systemu wtryskowego z sześcioma otworami, aby maksymalizować mieszanie paliwa z powietrzem i poprawić reaktywność, szczególnie w niskich prędkościach. Umożliwiło to również zwiększenie współczynnika sprężania z 9.1:1 do 9.5:1, co poprawia oszczędność paliwa, podczas gdy wielokrotne wtryski zmniejszają fazę nagrzewania, zwiększając wydajność katalizatora i redukując emisje.
Każdy z czterech wałków rozrządu ma system zmiennego rozrządu, który zamiast być kontrolowany ciśnieniem oleju, aktywowany jest przez dodatnie i ujemne momenty obrotowe generowane przez ruch zaworów dolotowych i wylotowych, co pozwala na zainstalowanie mniejszej, bardziej wydajnej pompy olejowej, co dodatkowo redukuje zużycie paliwa. Jednostki VCT reagują trzy razy szybciej niż wcześniej, z charakterystykami aktuacji powyżej 150 stopni na sekundę w każdym punkcie zakresu prędkości, co czyni ten silnik najszybciej reagującym, jaki kiedykolwiek stworzono w Jaguarze, bez przerw w dostarczaniu mocy.
Jak sam samochód, silnik AJ-V8 ma aluminiową architekturę z lekkim blokiem ciśnieniowym, wzmocnionym żeliwnymi wkładkami i krzyżowo zamocowanymi pokrywami łożysk głównych, co wpływa na wyrafinowanie odpowiadające jego mocy. Głowice cylindrów z czterema zaworami są obecnie wykonane z recyklingowanego aluminium, aby zredukować wpływ na środowisko wynikający z produkcji silnika.
W 'V’ cylindrów znajduje się superładowarka Roots typu twin vortex oraz dwa wymienniki ciepła, które pomagają zapewnić XKR-S tak niecierpliwą moc. Ta jednostka doładowania szóstej generacji jest o 20 procent bardziej efektywna termodynamicznie niż jej poprzedniczka, podczas gdy wymienniki ciepła mają własny układ chłodzenia wodą, aby obniżyć temperaturę sprężonego powietrza, optymalizując moc i efektywność.
Nadmiar mocy generowanej przez ten system oznaczał, że uwolnienie dodatkowych 40 KM i 55 Nm ponad standardowy XKR było stosunkowo prostą sprawą. Przeprogramowanie charakterystyki wtrysku silnika i zwiększenie przepływu spalin przy użyciu aktywnego układu wydechowego podniosło całkowitą moc 5.0-litrowego V8 do 550 KM i 680 Nm, czyniąc go najsilniejszym silnikiem drogowym Jaguara w historii oraz pozwalając Jaguarowi XKR-S osiągnąć 100 km/h w czasie 4.2 sekundy i łatwo przekroczyć magiczną barierę 300 km/h.
Aktywny układ wydechowy Performance, który pomaga uzyskać tak ożywione osiągi, generuje również emocjonujący dźwięk inspirowany sportami motorowymi, nagradzając entuzjastycznego kierowcę dźwiękową radością.
Zarządzanie
Mike Cross, główny inżynier ds. integralności pojazdu: „Ten samochód obejmuje wszystko, czym powinien być wydajny Jaguar; tak samo zdolny, precyzyjny i ekscytujący na mokrej drodze w Walii, jak i na Nürburgringu. Każde opóźnienie reakcji zostało zminimalizowane, aby nadać samochodowi bardziej zintegrowane odczucie w sposobie, w jaki skręca, radzi sobie, zatrzymuje się i przyspiesza.”
Jaguar był pionierem wykorzystania konstrukcji aluminiowej w seryjnej produkcji samochodów, wykorzystując niską masę metalu i wysoką wytrzymałość na rozciąganie, aby maksymalizować korzyści w zakresie wydajności, zwinności, zużycia paliwa i emisji.
Platforma, na której opiera się gama XK, czyni samochód jednym z najlżejszych i najbardziej sztywnych w swojej klasie, z masą własną wynoszącą 1753 kg i sztywnością skrętną wynoszącą 28,400 Newtonów na stopień. Ta fundamentalna siła pozwoliła zespołowi Jaguar Vehicle Integrity, prowadzonemu przez Mike’a Crossa, w pełni rozwinąć dynamiczne atrybuty Jaguara XKR-S, bez wpływu na wyrafinowanie. Każdy Jaguar osiąga niezrównaną mieszankę sportowego uroku i luksusowego komfortu, a XKR-S jest najbardziej ukierunkowanym na kierowcę Jaguarem, jaki kiedykolwiek stworzono.
Biorąc solidne fundamenty aluminiowej architektury jako punkt wyjścia, zarówno układy zawieszenia z przodu, jak i z tyłu zostały zaktualizowane. Zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami zostało gruntownie zmodyfikowane poprzez nową aluminiową kolumnę kierowniczą, która znacząco zwiększa sztywność kąta i kąt skrętu o 0,13 stopnia na kilonewton, przekształcając dokładność i wyważenie kierownicy dla większego poziomu połączenia, informacji zwrotnej i precyzji. Aktywna kontrola dyferencjału została przeprogramowana, aby zmniejszyć czułość kierownicy przy bardzo wysokich prędkościach, które samochód jest w stanie osiągnąć, zwiększając stabilność i kontrolę kierowcy.
Geometria zawieszenia tylnego została dostosowana z tylną skrętną optymalizacją dla maksymalnej zwinności, podczas gdy współczynniki sprężyn zwiększono o 28 procent z przodu i z tyłu. Opracowano unikalne oprogramowanie dla adaptacyjnego tłumienia Jaguara, które zapewnia zarówno pełną kontrolę nad nadwoziem, jak i maksymalną przyczepność oraz grip.
Rozmiary kół zostały zwiększone, a unikalne lekkie kutie obręcze Vulcan 20-calowe mają teraz szerokość 9 cali z przodu i 10,5 cala z tyłu dla większej precyzji i przyczepności. Nowe koła są wyposażone w opony Pirelli P Zero o wymiarach 255/35 R20 z przodu oraz 295/35 R20 z tyłu. Ta kombinacja zredukowała całkowitą masę unsprung o 4,8 kg, co przyniosło odpowiednią poprawę w zakresie prowadzenia i dynamiki.
System dynamiki stabilności został przeprogramowany, aby maksymalnie wykorzystać korzyści z tych szerszych opon. W trybie Trac DSC wykorzystuje to specyficzne ustawienia trakcji, stabilności i eDiff, aby zmieniać progi poślizgu, rozkład momentu dyferencjału i poziomy ingerencji, umożliwiając doświadczonemu kierowcy odkrywanie zewnętrznych granic wydajności i prowadzenia.
XKR-S jest standardowo wyposażony w system hamulcowy o wysokiej wydajności Jaguara. Lżejszy i mocniejszy, wykorzystuje zaciski monoblokowe z żeliwa i części aluminium, oferując połączenie mocy, stabilności i wrażeń. Tarcze hamulcowe – o średnicy 380 mm z przodu i 376 mm z tyłu – są wentylowane wewnętrznie, zapewniając powtarzalną moc hamowania bez zjawiska fad. W połączeniu z zwiększeniem powierzchni klocków o 44 procent z przodu i 31 procent z tyłu system oferuje całkowite bezpieczeństwo i pewność zarówno na drodze, jak i na torze. Dystans hamowania z prędkości 124 mph poprawił się o 2,7 procent w porównaniu do już imponującego XKR.
Efektem końcowym jest samochód, który uchwyca istotną dualność, która jest cechą każdego wielkiego Jaguara; zdolny do przewiezienia kierowcy do legendarnych Nürburgring w całkowitym komforcie i ciszy, a jednocześnie potrafiący dostarczyć czas okrążenia poniżej ośmiu minut, a następnie wrócić do domu z zupełną łatwością.
Wnętrze
Kabina każdego Jaguara to zawsze wyjątkowe miejsce, w którym warto spędzać czas, a XKR-S spełnia wszystkie oczekiwania od momentu, gdy kierowca wsiada, by przywitać się z pulsującym jak bicie serca czerwonym przyciskiem Start. Po naciśnięciu ten uruchamia silnik z bogatym, głębokim dźwiękiem, a selektor jazdy Jaguara wznosi się z konsoli centralnej jako punkt pierwszego kontaktu, rozpoczynając proces nawiązywania więzi między człowiekiem a maszyną.
Wnętrze Jaguara XKR-S zostało subtelnie odświeżone dzięki szeregowi nowych materiałów wykończeniowych, w tym miękkiej czarnej farby do przycisków oraz błyszczącemu czarnemu wykończeniu konsoli centralnej. Model będzie również dostępny wyłącznie z wykończeniem z ciemnego aluminium jako opcja dla fornirów drewnianych.
Nowa, skórzana, wielofunkcyjna kierownica została również dodana, oferując piękny, dotykowy interfejs między samochodem a kierowcą, jak i jasne, stalowe pedały z wytłoczonym logo Jaguara.
Wyłącznie w Jaguarze XKR-S znajdują się nowe fotele Performance z zintegrowanymi zagłówkami oraz zwiększonym wsparciem bocznym i bocznym, aby utrzymać kierowcę i pasażera w bezpiecznym i komfortowym miejscu podczas wysokich prędkości zakrętów, które ten samochód potrafi pokonać. 16-stopniowa regulacja oparcia, siedziska, lędźwi i bolstera jest wspierana przez funkcje pamięci i podgrzewania.