Druga generacja modelu Picanto, współdzielącego platformę z modelem i10 produkowanym przez Hyundaia, została stworzona przez Kę w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej.
Po udanym wprowadzeniu pięciodrzwiowej wersji, koreański producent zaprezentował nadwozie trzydrzwiowe dla tych, którzy nie potrzebowali zbyt wiele miejsca z tyłu. Samochód szybko zyskał popularność wśród firm dostawczych, które doceniły doskonałą efektywność paliwową Picanto.
Wygląd samochodu był zaskakująco atrakcyjny jak na tę klasę, co nie dziwi, ponieważ został zaprojektowany przez tę samą osobę, która stworzyła Audi TT, magiczną rękę Petera Schreyera. Zastosował wysokie reflektory umieszczone nad masywnym zderzakiem, który miał główny wlot powietrza oraz zestaw bocznych wlotów dla lamp przeciwmgielnych. Z profilu, trzydrzwiowa wersja otrzymała wznoszącą się linię oraz małe okno pomiędzy słupkami B i C. Z tyłu, światła tylne otaczały lekko nachyloną klapę bagażnika.
Wewnątrz, producent starał się zaoferować schludny design deski rozdzielczej z opcją dwóch kolorów. Jednak system audio umieszczony pomiędzy nawiewami nie prezentował się tak dobrze jak te zainstalowane w innych samochodach na rynku. Z przodu było wystarczająco dużo miejsca dla dwóch pasażerów siedzących w wysokich fotelach. Z tyłu jednak przestrzeń na nogi była ograniczona, nawet dla dwóch osób.
Pod maską Kia zainstalowała niewielki wybór silników benzynowych i zrezygnowała z wersji diesla, które były oferowane w poprzedniej generacji.
Po niedawnej premierze całkowicie nowego modelu Picanto, Kia wprowadza do oferty wersję 3-drzwiową po raz pierwszy od momentu, gdy model zadebiutował w 2004 roku. Wyraźnie stylizowane Kia Picanto 3-drzwiowe, z nową gamą poziomów wyposażenia, trafi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii od 1 września 2011 roku.
Kia Picanto 3-drzwiowe ma unikalny, sportowy charakter, a jednocześnie oferuje te same, na pierwszy rzut oka sprzeczne, ulepszenia co pięciodrzwiowy model: lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa i emisji CO2, bezpieczeństwo i luksusowe cechy większego samochodu bez wygórowanej ceny oraz praktyczność w kompaktowej formie. Jeśli pięciodrzwiowe Picanto jest „małym samochodem dorosłym”, to 3-drzwiowe jest tym samym, ale z iskierką w oku.
Dlaczego stworzyliśmy wersję 3-drzwiową
Sprzedaż samochodów miejskich – określanych w Europie jako segment A – rośnie na całym świecie, ponieważ koszty zakupu i posiadania samochodów stają się coraz bardziej prohibicyjne, a wiele osób decyduje się na mniejsze modele.
Na całym świecie rynek samochodów w rozmiarze Picanto w 2014 roku będzie wynosić około 2,4 miliona. Do 2015 roku – w czasie cyklu życia drugiej generacji Picanto – liczba ta wzrośnie do 3,3 miliona. Około miliona z nich to będą samochody 3-drzwiowe. Bez modelu 3-drzwiowego Kia nie miałaby nic do zaoferowania 30% nabywców w jednym z najbardziej dynamicznych segmentów rynku.
W Wielkiej Brytanii znaczenie samochodów 3-drzwiowych jest jeszcze bardziej wyraźne: sprzedaż między stylami nadwozia w segmencie A wynosi 55:45 na korzyść modeli pięciodrzwiowych.
Dwa unikalne samochody z jednego centralnego pomysłu
Wymiary Picanto w wersji 3- i 5-drzwiowej są identyczne, aby zapewnić ten sam poziom przestrzeni wewnętrznej i bezpieczeństwa podczas zderzenia. Jednak to proste stwierdzenie nie oddaje bogactwa szczegółowej pracy, którą wykonał Peter Schreyer, główny projektant Kia, i jego kreatywne zespoły, aby zapewnić wersji 3-drzwiowej jej unikalny charakter.
Zmiany są najbardziej widoczne w profilu, gdzie nowe drzwi, tylne panele i szyby za słupkiem A nadają Kia Picanto 3-drzwiowemu świeży, dynamiczny wygląd, podkreślony przez rosnącą linię okien, która przecina klamkę po każdej stronie oraz aerodynamicznie ukształtowane listwy progowe. Unikalne felgi aluminiowe w dwóch wyższych wersjach wyposażeniowych to kolejne cechy wyróżniające Kia Picanto 3-drzwiowego.
Z przodu i z tyłu Kia Picanto 3-drzwiowe również ukazuje swoją osobowość. Główna atrapa chłodnicy jest większa niż w wersji pięciodrzwiowej i dostępna jest z srebrnym lub czerwonym wykończeniem. Przedni zderzak został przeprofilowany, aby samochód wydawał się szerszy i niższy. Zawiera wąski, pełnozakresowy dolny wlot powietrza, mieszczący duże reflektory przeciwmgielne z czarnymi obręczami w dwóch wyższych wersjach wyposażeniowych.
Tylny zderzak ma prostokątną czarną sekcję centralną zamiast koloru nadwozia, co jest stosunkowo prostym rozwiązaniem, które sprawia, że Kia Picanto 3-drzwiowe od razu wygląda sportowo. Ostateczny szlif nadają podwójne, chromowane wyloty wydechu, zamiast ukrytego pojedynczego rury wydechowej w pięciodrzwiowym modelu.
Zmiany wewnątrz
Kia Picanto 3-drzwiowe to praktyczny mały samochód z pięcioma miejscami i dużym bagażnikiem o długości poniżej 3,6 metra, tak jak wersja pięciodrzwiowa. A chociaż jego główną rolą może nie być bycie samochodem rodzinnym, Kia zrobiła wszystko, aby dostęp do tyłu był łatwy w sytuacjach, gdy właściciele chcieliby zabrać ze sobą przyjaciół lub krewnych. Przesuwane i pochylane siedzenia z przodu zapewniają szeroki dostęp do dzielonej tylnej kanapy.
Kia Picanto 3-drzwiowe ma swoje unikalne schematy kolorystyczne i strukturę wyposażenia, które odzwierciedlają jego rolę jako sportowego modelu w gamie. Model podstawowy – oznaczony jako Picanto 1 lub, z klimatyzacją, Picanto 1 Air – ma całkowicie czarną tapicerkę. Wyższe modele noszą nazwy Halo i Equinox zamiast 2 i 3. Halo ma eleganckie czarne i szare wykończenie wnętrza, podczas gdy Equinox wykończony jest w luksusowym czerwonym kolorze „Chili”.
W zależności od kombinacji silnika i wyposażenia, dostępne są cztery kolory nadwozia, a felgi aluminiowe są standardem we wszystkich modelach poza „1” i „1 Air”.
Efektywność w całej ofercie
Kia Picanto 3-drzwiowe oferuje nowe silniki benzynowe z rodziny Kappa o pojemności 1.0 i 1.25 litra, które zapewniają oszczędność paliwa na poziomie do 67,3 mpg przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km. Większy silnik dostępny jest z technologią oszczędzania paliwa EcoDynamics Kia – systemem start/stop Intelligent Stop & Go – lub, alternatywnie, z automatyczną skrzynią biegów.
Trzycylindrowa jednostka o pojemności 1.0 litra rozwija moc 68 KM i moment obrotowy 95 Nm. Silnik czterocylindrowy o pojemności 1.25 litra oferowany jest w trzech wersjach, wszystkie rozwijają 84 KM i 121 Nm momentu obrotowego. W standardowej wersji średnie zużycie paliwa wynosi 60,1 mpg. Przy czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów zużycie paliwa wynosi imponujące 53,3 mpg. Na koniec dostępna jest wersja EcoDynamics z zużyciem paliwa wynoszącym 65,7 mpg.
Ta sama nowa konstrukcja zawieszenia, opracowana dla pięciodrzwiowego Picanto, występuje również w wersji 3-drzwiowej. Zawiera przednie amortyzatory typu MacPherson oraz sprzężoną oś skrętną z tyłu, co zapewnia najlepsze połączenie komfortu jazdy i prowadzenia, minimalizując jednocześnie intruzje w przestrzeń pasażerską i bagażową.
Nowa konstrukcja zapewnia stabilność Picanto przy prostym, liniowym przyspieszeniu oraz elastyczność na typowych brytyjskich nierównościach. Sztywna oś tylna wspiera zwinność, jednocześnie przyczyniając się do imponującej stabilności i komfortu jazdy.
Cztery poziomy wyposażenia
Podczas gdy pięciodrzwiowe Picanto stosuje prostą strukturę nazewnictwa wyposażenia Kia, z „1” dla modelu podstawowego, „2” dla średniego i „3” dla wersji topowej, w przypadku wersji 3-drzwiowej zastosowano inne podejście.
Picanto 3-drzwiowe oferowane jest w czterech specyfikacjach wyposażenia: 1, 1 Air, Halo i Equinox. Wersje 1 i 1 Air są przeniesione z pięciodrzwiowego modelu i oferują świetną wartość dla nabywców, podczas gdy Halo i Equinox są nowością w gamie.
Halo i Equinox są podobne w koncepcji do popularnych wersji „Originals Collection” Kia Soul, takich jak Soul Echo, Burner i Searcher, i każda oferuje bardzo wysoki poziom wyposażenia. Oferując zarówno model podstawowy, jak i bardziej charakterystyczne, luksusowe specyfikacje, Picanto 3-drzwiowe przyciąga szeroką grupę klientów w rosnącym segmencie A.
Standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje komputer pokładowy, regulowane wysokościowo siedzenie, regulowany w pionie kolumnę kierownicy oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. Rozrywkę w samochodzie zapewnia radio RDS oraz odtwarzacz CD z obsługą MP3. Picanto 1, 1 Air i Halo mają cztery głośniki, natomiast Picanto Equinox ma ich sześć. Picanto Halo i Picanto Equinox mają również porty USB i AUX, kabel iPoda oraz przyciski sterujące audio na kierownicy. Na zewnątrz standardowymi elementami są lusterka i zderzaki w kolorze nadwozia oraz podwójne, chromowane końcówki wydechu.
Picanto 1 Air jest dla tych klientów, którzy chcą klimatyzacji oraz fantastycznej wartości specyfikacji 1, ale bez konieczności przechodzenia do jeszcze bardziej wyspecjalizowanych wersji Halo lub Equinox.
Mimo że wersje Halo i Equinox różnią się poziomem wyposażenia, mają wspólne elementy, takie jak łączność Bluetooth z rozpoznawaniem głosu, automatyczne światła, LED-owe dzienne światła przednie oraz tylne, listwy progowe w kolorze nadwozia oraz czerwoną atrapę grilla z przodu.
Wersja Halo dodaje do tego unikalne 14-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane przednie siedzenia, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, aluminiowe pedały oraz zestaw wskaźników Supervision – kompleksowy elektroniczny zestaw wskaźników Kia. Wewnątrz czarna i szara tapicerka uzupełniona jest o wysokopolerowaną, białą centralną część deski rozdzielczej i rączkę kierownicy, a na zewnątrz Halo wykończone jest metalicznym lakierem Lunar Glow.
Specyfikacja Equinox zmienia wnętrze na luksusową czerwoną tapicerkę „Chili” z kontrastującą, błyszcząco czarną deską rozdzielczą i gałką zmiany biegów. Charakterystyczne felgi aluminiowe w stylu telefonicznym o średnicy 15 cali nadają zewnętrznemu wyglądowi bardziej sportowy charakter, który wykończony jest metalicznym lakierem Galaxy Black. Automatyczna klimatyzacja i inteligentny kluczyk z przyciskiem uruchamiania/zatrzymywania to dodatkowe elementy wyposażenia, które są wspólne dla wszystkich wersji.
Wszystkie wersje mają elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), hamulce antyblokujące (ABS), elektroniczny rozkład siły hamowania (EBD) w celu rozdzielenia siły hamowania pomiędzy koła z najlepszą przyczepnością oraz system wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (BAS), zapewniając maksymalną siłę hamowania niezależnie od ciśnienia wywieranego na pedał przez kierowcę.
W razie najgorszego każdy Picanto jest wyposażony w poduszki powietrzne z przodu, boczne i kurtynowe, aby chronić głowy i torsy przed uderzeniami z każdego kąta. Napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu i ograniczniki obciążenia stabilizują pasażerów podczas uderzenia, zmniejszając ryzyko urazów klatki piersiowej.