Kia zaprezentowała trzecią generację modelu Rio w 2011 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, a oferta obejmowała hatchbacka z trzema lub pięcioma drzwiami oraz sedan.
Światowy kryzys finansowy sprawił, że wiele osób zaczęło ograniczać wydatki przy zakupie nowego samochodu, zamiast decydować się na drogie marki, tłumnie odwiedzali salony Kia rozsiane po całym świecie. W rezultacie koreański producent był gotowy oferować pojazdy z gwarancją sięgającą nawet siedmiu lat oraz ze gustownym nowym designem zaprojektowanym przez europejskiego projektanta Petera Schreyera, który kierował działem stylizacji w tym koreańskim koncernie. Sprzedaż poszybowała, a na horyzoncie pojawiła się nowa linia produktów. Niektóre z nich były stworzone z myślą o konkretnych rynkach, jak Rio Sedan, który nie był dostępny wszędzie. Ale w Europie był obecny.
Kia kontynuowała produkcję wersji sedan w małym modelu Rio, ponieważ wciąż było wielu klientów, którzy uważali samochody w kształcie trzech pudełek za bardziej odpowiednie dla rodzin niż hatchbacki. Jak można się było spodziewać, koreański producent skonstruował tę wersję Rio na tej samej platformie co reszta modeli hatchback. W rezultacie, przednia część Rio Sedan z 2011 roku miała takie same kanciaste reflektory, lekko nachylone ku bokom. Zaciśnięty wlot powietrza sugerował „tiger-nose”, czyli język designu zaprojektowany przez Schreyera. Z boku główną różnicą w porównaniu do pięciodrzwiowego hatchbacka było to, że sedan miał bagażnik zamiast klapy. Na koniec, tylna część pojazdu odsłoniła zestaw lamp tylnych umieszczonych w rogach, które sięgały na pokrywę bagażnika.
Wnętrze samochodu było wystarczająco przestrzenne jak na mały sedan, a Kia starała się przekonać klientów, że Rio Sedan nadaje się dla pięciu dorosłych osób. Podczas gdy przednie siedzenia mogły pomieścić dwóch dorosłych, tylna ławka ledwo mogła pomieścić więcej niż dwie osoby z powodu ograniczonej przestrzeni na głowę i nogi. Przed kierowcą producent zainstalował zegary w stylu lornetki, gdzie prędkościomierz zajmował centralną pozycję, a po jego lewej stronie znajdował się obrotomierz, a po prawej wskaźniki poziomu paliwa i temperatury. Radio CD umieszczono w górnej części konsoli centralnej, a poniżej znajdował się panel sterowania klimatyzacją. Za kabiną, w bagażniku, producent wygospodarował przestrzeń na bagaż o pojemności do 500 litrów (17,7 cu-ft).