Po połączeniu sił z Chryslerem, Lancia zaczęła produkować model Thema na rynek europejski, oparty na tej samej platformie co Chrysler 300.
Lancia nie była już istotną marką na rynku europejskim. Mimo to, producent samochodów starał się przetrwać, korzystając z pomocy swojej macierzystej firmy, Fiata. Po zawarciu umowy z Chryslerem w celu utworzenia sojuszu, Lancia zyskała kolejną szansę. Wykorzystano znaną nazwę Thema i umieszczono ją na pojeździe, który w USA był znany jako Chrysler 300. Niestety, europejscy klienci również kojarzyli ten samochód z czasów, gdy amerykańska marka była częścią grupy DaimlerChrysler, więc nie było zbyt wielu chętnych na ten elegancki model.
Powód wprowadzenia samochodu z przesuniętym logo to obniżenie i podział kosztów produkcji pomiędzy kilka marek, a jednym z pomysłów było wprowadzenie minimalnych zmian między bliźniaczymi pojazdami. Z drugiej strony, Lancia spróbowała nieco bardziej i przeprojektowała przednią część Thema. W ten sposób chromowana atrapa chłodnicy w kształcie tarczy przypominała niektóre pojazdy włoskiej marki z okresu przed II wojną światową. Mimo to, reflektory musiały zachować ten sam kształt co w amerykańskim odpowiedniku, z większą zewnętrzną stroną i zintegrowanymi kierunkowskazami w lampach. Reszta pojazdu wyglądała tak samo, z niską linią dachu i krótkimi oknami.
Wewnątrz, zaokrąglona deska rozdzielcza miała łukowaty daszek nad zestawem wskaźników, w którym znajdowały się dwa duże wskazówki, flankujące wyświetlacz LCD z informacjami komputera pokładowego. Dzięki szerokim, wygodnym siedzeniom, Thema była jednym z najlepszych samochodów do długich podróży z włoską marką na przodzie. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych, ale pasażer w środkowym siedzeniu musiał siedzieć nad tunelami napędowymi.
Pod maską Lancia zainstalowała wybór dwóch silników: 3.6-litrowy silnik V6 przeniesiony z Chryslera oraz 3.0-litrowy silnik turbo-diesel produkcji VM Motori. Obie wersje były połączone z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nowa Lancia Thema i Voyager debiutują na rynku. To pierwsze dwa modele, które powstały w wyniku współpracy Lancia i Chryslera, które już stały się jedną tożsamością, opartą na tej samej chęci osiągania sukcesów w przyszłości oraz na wartościach, które są zapisane w ich wielowiekowej historii: designie i innowacji.
Dlatego to ważny moment w historii obu marek, które zapisały jedne z najważniejszych stron w międzynarodowej historii motoryzacji. Właśnie dlatego wybrano urokliwe miejsce na prezentację dwóch samochodów międzynarodowym mediom: Piazza Carignano w Turynie, gdzie znajduje się monumentalny Palazzo Carignano. To siedziba pierwszego włoskiego parlamentu i symbol unifikacji Włoch, która miała miejsce 150 lat temu. Przygoda nowej dynastii motoryzacyjnej, ucieleśniającej najlepsze cechy dwóch kultur przemysłowych, właśnie zaczyna się w tym samym świątyni włoskiej jedności. Ekstrawagancki styl, umiejętność dostarczania „beztroskiego doświadczenia” oraz funkcjonalności, które są związane z marką Chrysler, łączą się z włoskim smakiem, innowacją, efektywnością technologiczną i dbałością o najdrobniejsze detale, które zawsze wyróżniały Lancię.
Dziś, jak zawsze, w sercu dwóch nowych modeli tkwi ta sama chęć, aby oferować prawdziwą alternatywę w odpowiednich segmentach rynkowych. Z dziedzictwem wartości w swoim DNA, Lancia wydaje się być preferowana wśród innych marek z powodu swojej zdolności do interpretacji tego nowego świata ekskluzywności i zaspokajania potrzeb klientów, którzy są bardziej zwracający uwagę na technologię oraz oczekują nie tylko solidnego produktu, ale także charakterystycznego i unikalnego stylu. Co więcej, każdy, kto wybiera pojazd Lancia, ustanawia nowy trend, ponieważ kieruje się swoją własną osobowością. Nowe Thema i Voyager, które są wyrazem konkretnej wartości, którą Lancia wprowadza na rynek po raz pierwszy, zostały stworzone z myślą o tym kliencie. Ta wartość nie odnosi się jedynie do innowacji samej w sobie, lecz do technologii „na służbie” kierowcy i pasażerów, oferowanej w przystępnej cenie, a przede wszystkim pozbawionej nadmiaru i tego, co zbędne.
W ten sposób Lancia odzyskuje teren ekskluzywności, który zawsze do niej należał. To potwierdza wiekowa historia przesiąknięta innowacjami i rekordami. Na międzynarodowej scenie dowodzi tego jedna z najszerszych ofert. Rozpoczyna się od segmentu B (nowa Ypsilon), przez segment średniej wielkości (nowa Delta i Musa), a kończy na flagowcu (nowa Thema), dużych MPV (nowy Voyager) i wkrótce na interesujących kabrioletach segmentu D (nowa Flavia Cabrio).
Nowa Lancia Thema i Voyager są zatem pierwszym konkretnym przykładem tego, jak możliwe jest połączenie dwóch światów, które są geograficznie odległe, ale tak bliskie w swej istocie. Ta doskonała alchemia umiejętnie łączy amerykański kształt zewnętrzny upiększony wnętrzami, które wyraźnie odzwierciedlają włoski smak; potężne silniki, zgodne z najlepszą amerykańską tradycją, „wzmocnione” przez europejską efektywność ekologiczną; typowo amerykańskie duże wymiary połączone z włoską wiedzą na temat samochodów kompaktowych; komfort i wszechstronność „gwiazdy i paski” podkreślone przez wyjątkowe europejskie prowadzenie. Krótko mówiąc, Granturismo wraca na drogi świata. To termin oznaczający podróżowanie za kierownicą potężnego, wygodnego, eleganckiego i nigdy nieprzesadzonego samochodu. Jak Lancia. Styl, który nie lubi się chwalić, ale preferuje dyskrecję. Mechanika zaprojektowana, aby wyróżniać się pod względem wydajności, bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Nowoczesna technologia, która nie obnosi się, ale zapewnia maksimum komfortu na pokładzie, aby zagwarantować jak najlepsze podróżowanie.
Tak więc nowa Lancia Thema, pierwszy globalny flagowiec, łączy to, co najlepsze z dwóch światów, łącząc funkcjonalność i umiejętności charakterystyczne dla marki Chrysler z luksusem wnętrz skórzanych Poltrona Frau®, kojącej ciszy dużych Lanci i dbałości o szczegóły, które wyrażają to, co najlepsze w włoskim designie.
Mierząca pięć metrów długości, 1,5 metra wysokości, 1,9 metra szerokości i z rozstawem osi 3 metrów, Lancia Thema została zaprojektowana na podstawie nowego Chryslera 300, który z kolei powstał na platformie napędu tylnego LX Grupy Chryslera i, podobnie jak jej poprzednik z 1984 roku, jest gotowa stawić czoła najsurowszemu i najbardziej prestiżowemu segmentowi, dążąc do zaoferowania autentycznej alternatywy. Aby osiągnąć ten cel, oprócz stylu pełnego silnej osobowości, nowy pojazd oferuje wnętrze, które jest prawdziwym salonem klasy premium pod względem poziomu ciszy, upiększonym materiałami wysokiej jakości, które czynią je ciepłym i ekskluzywnym, dalekim od zimnych i racjonalnych powierzchni innych aut w swoim segmencie.
Odpowiadająca elegancji charakteru, nowa Thema oferuje największą w swojej klasie ilość funkcji w zakresie bezpieczeństwa. W nowym flagowcu Lancia zainstalowano ponad 70 systemów, w tym Adaptacyjną Kontrolę Prędkości (ACC), która dostosowuje prędkość i automatycznie hamuje, aby utrzymać bezpieczną odległość oraz „Wykrywanie Martwego Pola”, które sygnalizuje wjazd pojazdu do martwego pola.
Do uczynienia Lanci Thema nowym wzorcem w segmencie przyczyniają się również panoramiczny szklany dach, największy w swojej klasie, oraz system U-Connect z 8,4-calowym wyświetlaczem dotykowym, największym w swojej kategorii. Zaprojektowana, by dostarczać moc i efektywność w ruchu miejskim oraz podczas długich podróży, flagowa Lancia oferuje dwie różne wersje silnika V6, obie z automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylne koła: potężny silnik benzynowy Pentastar V6 3,6 litra o mocy 286 KM, w połączeniu z innowacyjną 8-biegową automatyczną skrzynią ZF, oraz nowoczesny silnik turbo diesla V6 3,0 litra w dwóch wersjach mocy (190 KM i 239 KM).
Jeśli Lancia Thema oznacza nowy rozdział w legendarnym dziedzictwie dużych sedanów Lancia, nowy Voyager jest ewolucją wynalazku Chryslera, który powstał w 1984 roku i radykalnie zmienił język motoryzacji, wprowadzając nowe słowo i tworząc nowy świat: MPV (Pojazd Wielozadaniowy).
Od tego czasu minęło 27 lat, sprzedano ponad 13 milionów egzemplarzy w 120 krajach na całym świecie, a tysiące doświadczeń, rozwiązań i pomysłów zgromadzono, które leżą u podstaw renomowanej specjalizacji Chryslera w tym segmencie rynku. Dziś, dzięki sojuszowi między dwiema markami, amerykański model „spotyka” włoski styl, aby połączyć doświadczenie Chryslera w podróżowaniu z przyjemnością z jazdy, dobrym samopoczuciem na pokładzie, ciszą w kabinie pasażerskiej i włoskim designem. Efektem jest najlepszy Voyager w historii, pojazd typu MPV klasy premium, który przejmuje pałeczkę po Lancia Phedra, aby napisać kolejny rozdział w historii tej kategorii.
Nowy Voyager, wyznacznik segmentu dużych MPV, może pochwalić się hojnymi wymiarami. Mierzy 5,21 metra długości, 1,99 metra szerokości, 1,75 metra wysokości i ma rozstaw osi wynoszący około 3,1 metra. – Te cechy są dopasowane do wnętrza, które jest największe i najbardziej wszechstronne w swojej klasie. Może komfortowo pomieścić do 7 osób i, dzięki opatentowanemu przez Chryslera systemowi Stow 'n Go®, zwalnia całe potrzebne miejsce dla pasażerów tylnych i ich bagażu, bez konieczności demontażu foteli.
Z tymi rekordami Lancia Voyager dodaje sekrety włoskiej gościnności. To samochód, który wita swoich gości dobrym smakiem, ciepłem i hojną atmosferą. Dowodem tego jest zarówno znakomity poziom ciszy, który osiągnięto, jak i cenne wnętrza z Nappa, od eleganckich skórzanych tapicerek Nappa po poziom staranności, który znajduje się w najdrobniejszych detalach. Dodatkowo, specjalny system zawieszenia zapewnia doskonały komfort podróży, połączony z dynamicznym zachowaniem, zawsze gotowym i precyzyjnym.
Nowy Voyager oferuje elegancką, przyjazną i ochronną atmosferę, w której zawsze czuje się jak w domu. To uczucie potwierdza także wyspecjalizowany system rozrywki dla pasażerów tylnych, który, dzięki dwóm 9-calowym ekranom LCD z pilotem i słuchawkami bezprzewodowymi, może oglądać film, słuchać muzyki lub bawić się swoimi ulubionymi grami wideo.
Lancia Voyager to nowy MPV, który zamienia pojęcie prostego „środka transportu” w bogate doświadczenie podróżnicze. Bo „wielka podróż” to nie tylko wyjazd i przyjazd, ale ciągła seria emocji. Aby jeszcze bardziej wzbogacić doświadczenia w podróży, nowy Lancia MPV oferuje żywy silnik Diesel 2,8L o mocy 163 KM oraz potężne silniki o pojemności 3,6 litra generujące 283 KM.
Styl: klasyczne kształty i mocne linie
Flagowiec Lancia z napędem na tylne koła ma hojne wymiary – mierzy 5066 mm długości, 1488 mm wysokości, 1902 mm szerokości i ma rozstaw osi wynoszący 3052 mm – i oferuje klasyczne proporcje, które zyskały wyrazisty styl, w którym dominują mocne osobowości.
Z przodu, grill łączy logo Lancia oraz poziome listwy wyrażające precyzję i formalną staranność w jeden wzór. Chromowane wykończenia listew i kontur logo tworzą specyficzny kontrast wewnątrz ramy, również chromowanej.
Aby podkreślić, jak dbałość o styl i funkcjonalność idą w parze w nowej Lanci Thema, wystarczy pomyśleć o bi-ksenonowych reflektorach z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL), które są zaprojektowane do oświetlania zakrętów, które pojawiają się przed nami. Stylowy rzeźbiony dolny krawędź podkreśla tę ważną funkcję, nadając obrysowi reflektora niepowtarzalny charakter. Dodatkowo, LED-owe światła dzienne obok reflektorów tworzą ekskluzywny kształt litery C, nadając im niepowtarzalną obecność na drodze.
Rzeźbiony kształt maski Lancia Thema łączy się z pasem i przednimi nadkolami, tworząc zestaw czystych i wyrafinowanych linii. W szczególności charakterystyczne linie na masce koncentrują się w kierunku przednich błotników, podczas gdy lekko rzeźbione centralne ząbkowanie świadczy o dbałości o detale. Ponadto, wyraźny kąt przedniej szyby zapewnia efekt aerodynamiczny, a smukłe filary pozwalają kierowcy korzystać z doskonałej widoczności.
Dzięki nowemu panoramicznemu dachowi o dwóch panelach, największemu w swojej klasie, pasażerowie nowej Thema mogą teraz pozwolić naturalnemu światłu wnikać zarówno do przodu, jak i do tyłu, korzystając z widoku zewnętrznego, który jest podwójny w porównaniu do normalnego dachu. Lancia Thema wyróżnia się wyraźnymi listwami progowymi oraz bokiem karoserii, które ukazują czysty styl, charakteryzujący się widoczną linią flare, która podkreśla sylwetkę sedana oraz przestronność wnętrza. Wyraźne linie skrzydeł, wyższe niż powierzchnie maski i klapy bagażnika, łączą przednią i tylną część.
Patrząc na profil, wysoka linia talii odsłania klasyczne proporcje nadwozia, podczas gdy mniejszy rozmiar filarów i obecność stałego okna bocznego w tylnych drzwiach przyczyniają się do poprawy widoczności na zewnątrz. Nowa Thema charakteryzuje się wypukłą strukturą drzwi, stylowo ozdobioną chromowanymi listwami. Potrójne uszczelki drzwi, doskonale dopasowane, zapewniają niespotykaną ciszę wewnątrz.
Chromowane lusterka zostały zaprojektowane, aby zapewnić doskonałą wydajność aerodynamiczną, dzięki dodaniu samociemniejącego lusterka wstecznego (po stronie kierowcy i pasażera), wskaźnika wizualnego monitorowania martwego pola (BSM) oraz systemu Rear Cross Path (RCP). Lusterka są również wyposażone w diodowe wskaźniki kierunku, które emitują światło wzdłuż profilu pojazdu dla większego bezpieczeństwa.
Wyraźne, choć prawie niedostrzegalne, linie barków nawiązują do kształtu przednich i tylnych nadkoli. Dzięki 20-calowym aluminiowym kołom nowa Lancia Thema wydaje się jeszcze bardziej „przyklejona” do drogi, co podkreśla jej wysokie właściwości trakcyjne.
Zwieńczeniem znakomitego wykończenia Lancia Thema jest zintegrowany spojler na końcu klapy bagażnika, z centralnym logo Lancia, które dumnie siedzi poniżej. Dwa harmonijnie zaprojektowane tylne światła LED są połączone chromowaną listwą, która podkreśla klasę nowego flagowca. Przez pionowe zespoły świateł tylnych, tylna listwa Thema jest wyposażona w chromowane wsparcie, które łączy elementy tylnych świateł. Owalne podwójne rury wydechowe to szczegół, który doskonale łączy się z resztą pojazdu, elegancko dopełniając jego styl i zapowiadając osiągi na drodze.
Jakość: nowe standardy i włoska klasa
Elegancja, komfort i jakość: nowa Lancia Thema łączy wiodące standardy w segmencie z niepowtarzalnym komfortem i klasą, które zawsze wyróżniały samochody Lancia.
Nowy flagowiec interpretuje temat prestiżowych dużych sedanów zgodnie z jego chromosomami. Chromosomy, które pochodzą z typowego włoskiego rzemiosła, które fachowo wykorzystuje prestiżowe materiały, nie tylko ze względu na ich wygląd, ale także na reakcje sensoryczne, które są w stanie wywołać. I to nie wszystko. Nowa Thema szczyci się najwyższą jakością wykonania dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii przemysłowych.
Wyrafinowane wnętrza zgodne z najlepszym włoskim designem
Wnętrza Lancia Thema wyróżniają się użyciem miękkich materiałów, luksusowych wykończeń wnętrza z możliwością wyboru foteli skórzanych Nappa oraz deski rozdzielczej pokrytej skórą Poltrona Frau®, a także prawdziwych drewnianych wstawek na konsoli centralnej, panelach, drzwiach i kierownicy (w wersji Executive w skórze dwukolorowej). Dodatkowo, panele instrumentów są przetwarzane techniką odlewu skóry, co sprawia, że przypominają skórę, natomiast powierzchnie paneli o podwójnym wykończeniu 3D podkreślają estetyczne i elastyczne cechy.
Aby zapewnić „najlepszy w swojej klasie” komfort, nowe fotele zostały zaprojektowane z nową architekturą, która obejmuje zawieszenie sprężynowe w kształcie serpentyny. Fotele przednie oferują czterokierunkową regulację odcinka lędźwiowego z siłownikami w kierunku góra/dół oraz przód/tył i regulatora gęstości w dolnej części foteli, w oparciu i tapicerce dla jeszcze większego komfortu podczas regulacji. W bocznej tapicerce zastosowano sztywniejszy materiał piankowy, aby uzyskać większe wsparcie boczne, natomiast w dolnej części foteli i w oparciach zastosowano piankę o mniejszej intensywności, aby zwiększyć komfort w trakcie długich podróży.
Wszystkie fotele przednie mają oparcia o rzeźbionym kształcie, które zapewniają około 20 cm więcej miejsca na kolana dla pasażerów tylnej części, poza poprawą ich wyglądu. Szyny foteli znajdują się na końcu podstawy, co zapewnia więcej miejsca na stopy pasażerów tylnych. Fotele przednie wyposażone są w reaktywne zagłówki, które mechanicznie przesuwają się do przodu w przypadku kolizji z tyłu.
Deska rozdzielcza wzbogacona jest subtelnymi chromowanymi wykończeniami i deską z podwójnym wskaźnikiem z oświetleniem Sapphire Blue, kolorem używanym również do oświetlenia LED wnętrza. W centrum deski wyróżnia się największy w swojej klasie wyświetlacz dotykowy radia (dostępny standardowo), który oferuje pasażerom Lancia Thema wysokiej jakości łączność. Dzięki 8,4-calowemu kolorowemu wyświetlaczowi dotykowemu, nowe modele Uconnect Touch (8.4 i 8.4N) zawierają technologie infotainment nowej generacji oraz nowe technologie pokładowe, oferując praktyczną funkcjonalność jak nigdy dotąd. Technologie te obejmują system nawigacji Garmin® z innowacyjnymi funkcjami; system Uconnect z komendami głosowymi i Bluetooth®; czytnik kart SD zgodny z plikami muzycznymi w formacie MP3/WMA; port USB z komendą iPod®; pojedynczy odtwarzacz DVD i CD z możliwością odtwarzania formatów MP3/WMA; komendy do dwustrefowej klimatyzacji; oraz radio AM/FM.
Dla Thema komfort nie oznacza tylko przestrzeni, ciszy i technologii, ale także wygody przechowywania przedmiotów. Centralna podłokietnik została specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić jej optymalne użytkowanie, ponieważ można ją przesuwać wzdłuż. Przesuwana taca z matą z flocku w matowej gumie, jeszcze jedna flockowana komora oraz złącza zasilające do podłączania osobistych urządzeń peryferyjnych są dostępne z komory przechowywania pod podłokietnikiem. Dwa przednie uchwyty na kubki mają zamknięcie rolkowe i są wyposażone w pierścienie świetlne LED w kolorze Sapphire Blue oraz urządzenia blokujące, aby zablokować uchwyty na napoje o różnych rozmiarach. Na życzenie dostępne są schłodzone/ogrzewane uchwyty na kubki, oświetlone intuicyjnymi kolorami (jasnoniebieski dla zimnych i czerwony dla gorących).
W oversize’owych kieszeniach na wszystkich drzwiach wbudowane są podpory na duże butelki, a przednia komora przechowywania, znajdująca się z przodu w stosunku do powierzchni automatycznej skrzyni biegów, zapewnia dostęp do gumowej maty o flockowanej powierzchni i internaświetleniu. Jest również pojemny schowek z centralnym oświetleniem zapewniającym bardziej jednolite rozproszenie światła oraz górna półka do umieszczenia instrukcji obsługi.
Dedykowane zespoły w celu osiągnięcia najwyższych standardów jakości
Uzyskujemy znaczne wrażenia, gdy przyglądamy się i dotykamy wnętrza samochodu, gdy analizujemy jego detale, siadając na fotelach, chwytając kierownicę i oceniając przyjemność otoczenia oraz jakość tapicerki i wykończeń. Wszystko to nazywa się „postrzeganą jakością”. Opinia, która z tego wynika, jest sumą tysiąca różnych cech, od kształtów przedmiotów po materiały, z których są wykonane oraz poszczególne kolory i kombinacje po wrażenia dotykowe, które uzyskujemy. Wszystkie te bodźce przyczyniają się do nadania ostatecznej percepcji w równym stopniu.
Lancia Thema jest jednym z pierwszych pojazdów produkowanych przez Grupę Fiat-Chrysler, które zostało poddane ocenie przez specjalny zespół, który podczas procesu projektowania cyfrowego analizował „postrzeganą jakość” z perspektywy najbardziej wymagających klientów. Zespół osiągnął to, pracując blisko z projektantami i inżynierami, aby poprawić montaż i wykończenie, jakość powierzchni i materiałów, a także jakość akustyczną ruchomych części, takich jak drzwi i komory.
Przykład? Uwaga poświęcona zamykaniu rolety, które pokrywa przednie uchwyty na kubki. To zamknięcie zostało zoptymalizowane nie tylko pod względem stylu i montażu, ale także w odniesieniu do poczucia wyrafinowania oraz dźwięku, który wydaje przy zamykaniu i otwieraniu. Z racji, że są elementy, których niektórzy klienci woleliby nie dotykać, Lancia Thema charakteryzuje się włazem paliwa bez korka, który otwiera się po prostu po naciśnięciu przycisku.
Ta sama dbałość dotyczy wyboru materiałów, co widać na przykład w orzechu i skórze kierownicy, które są odpowiednio polerowane i ręcznie szyte. Także szwy umieszczone są w strategicznych punktach, aby wyeliminować wszelkie nierówności, które mogą mieć kontakt z rękami kierowcy.
Ostateczny wynik to wnętrze o wysokiej jakości, także dzięki pracy wykonanej w zakładzie w Brampton (Toronto, Kanada), gdzie produkowana jest nowa Thema. Zakład niedawno został odnowiony zgodnie z zasadami Światowej Klasy Produkcji (WCM), międzynarodowej metody organizacji cyklu produkcji, która obejmuje wszystkie procesy zakładu: od bezpieczeństwa i ochrony środowiska po konserwację, logistykę i jakość. Celem jest ciągłe doskonalenie wydajności produkcji, jednocześnie dążąc do stopniowego eliminowania odpadów, aby zapewnić jakość produktu i maksymalną elastyczność w zaspokajaniu potrzeb klientów poprzez zaangażowanie i motywację ludzi pracujących w fabrykach.
W szczególności w Brampton utworzono nowe Centrum Metrologiczne, aby jeszcze bardziej poprawić jakość nowej Lancia Thema. Służy ono całemu systemowi produkcji Fiat. Rozciąga się na powierzchni ponad 3200 metrów kwadratowych, Centrum mierzy i weryfikuje geometrię nadwozia. Należy podkreślić, że narzędzia dostępne w Centrum Metrologicznym wykorzystywane są do testowania odporności całej struktury karoserii pojazdu w minimalnych tolerancjach (minimalnych jak średnica ludzkiego włosa), w celu identyfikacji ewentualnych odchyleń między produktem a procesem.
Wydajność: moc i efektywność
Zaprojektowana, aby dostarczać moc i efektywność w ruchu miejskim oraz podczas długich podróży, nowa Lancia Thema oferuje dwie różne wersje silnika V6, wszystkie z automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylne koła. Silnik benzynowy Pentastar V6 3,6 litra generuje moc 286 KM i jest wyposażony w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Silnik diesla V6 3,0 litra Multijet II jest dostępny w dwóch wersjach mocy: 190 KM i 239 KM, obie z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów.
286 KM 3,6 litrowy V6 Pentastar
Nowy silnik 3,6 litrowy V6 Pentastar Grupy Chryslera produkowany jest w całości z aluminium pod kątem 60° i jest dostępny we wszystkich wersjach wyposażeniowych.
Silnik ma podwójne wałki rozrządu (DOHC) z niezależnym podwójnym wałkiem rozrządu z synchronizacją, zintegrowane kolektory wydechowe, tłoki pokryte materiałami polimerowymi, stalowe korbowody oraz aluminiową odlewaną skrzynkę wału korbowego pod kątem 60°. Silnik generuje 286 KM (210 kW) mocy przy 6350 obr./min i moment obrotowy 340 Nm przy 4650 obr./min.
Wraz z Zmiennym Czasowaniem Zaworów (VVT), dwa wałki rozrządu w górnej części głowicy z wysokowydajnymi zaworami wlotowymi i wydechowymi oferują optymalną objętość i efektywność paliwową w całym zakresie obciążenia i obrotów. Efektem jest wyjątkowo płaska krzywa momentu obrotowego o wysokiej specyficznej mocy. Maksymalny moment obrotowy silnika jest dostarczany w szerokim zakresie, osiągając 90% przy prędkości od 1800 do 6350 obr./min, co zapewnia klientom doskonałe właściwości jezdne i reaktywność.
Konkretniej, ten silnik sześciocylindrowy ma emisję CO2 wynoszącą 219 g/km (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,4 l/100 km) dzięki nowym innowacjom technologicznym wprowadzonym zgodnie z regulacjami Euro 5. Ten poziom wyposażenia pozwala nowej Thema osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,7 sekundy. Ten rezultat jest również częściowo zasługą nowej automatycznej 8-biegowej skrzyni biegów ZF.
Wyrafinowanie pojedynczych komponentów było kluczowym celem podczas fazy projektowania silnika, osiągniętym przez zastosowanie nowoczesnych technik projektowania wspomaganego komputerowo. Strukturalne strefy wlotowe i wylotowe silnika zostały zaprojektowane w celu redukcji poziomu hałasu i osiągnięcia specyficznych celów dotyczących postrzeganej jakości, spełniając w ten sposób oczekiwania wymagających klientów. Sztywność strukturalna jest zapewniona przez zastosowanie czterech śrub w głównych mocowaniach łożysk, w parze z kolejnymi dwiema dodatkowymi śrubami zabezpieczonymi poprzecznie. Strukturalna przegroda w misce olejowej przyczynia się do poprawy sztywności i dostarczania większej mocy.
Zaprojektowany zgodnie z kryteriami ochrony środowiska, silnik V6 Pentastar 3,6 litra nie wymaga użycia ołowiu podczas etapu produkcji i jest wyposażony w system filtracji oleju przyjazny dla środowiska. Zintegrowany system chłodnicy/filtracji oleju wykorzystuje element filtracyjny, który można spalić zamiast wyrzucać na wysypisko jak tradycyjne systemy filtracyjne. Zastosowanie standardowych świec zapłonowych na bazie oleju mineralnego o długiej żywotności i systemu zapłonowego o wysokiej energii redukuje koszty konserwacji.
Nowy silnik 3,6-litrowy V6 Pentastar produkowany jest w zakładach Chrysler Group LLC w Trenton w stanie Michigan (USA), pierwszym zakładzie Chryslera, który zdobył nagrodę LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).
190 KM i 239 KM 3,0L Multijet II V6
Silnik diesla Euro 5 – wyprodukowany przez VM Motori i opracowany we współpracy z Fiat Powertrain – generuje 190 KM przy 4000 obr./min i 239 KM przy 4000 obr./min. Nowy silnik V6 3.0 jest wyposażony w 5-biegową automatyczną skrzynię biegów. Wersja 239 KM ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 550 Nm przy 1800-2800 obr./min, podczas gdy wersja 190 KM ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm przy 1600-2800 obr./min. Emisja CO2 wynosi 185 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,1 l/100 km dla obu wersji. Ten poziom wyposażenia pozwala nowej Lancia Thema osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 230 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy (239 KM) oraz 9,7 sekundy (190 KM).
Przyglądając się bliżej, nowy silnik diesla 3,0-litrowy jest kompaktowym blokiem żeliwnym pod kątem 60 stopni z głowicą aluminiową oraz strukturalną aluminiową miską olejową w dwóch elementach. Średnica cylindra wynosi 83 mm, a skok 92 mm. Całkowita pojemność wynosi 2987 cm3. Odległość między cylindrami wynosi 96 mm.
Kompaktowy i lekki, nowy silnik ma długość 695 mm, szerokość 729 mm i wysokość 697,5 mm. Łączna waga nowego silnika wynosi 230 kg.
Blok silnika ma nową architekturę ze wzmocnioną strukturą, która zawiera skrzynię wału korbowego zdolną do zapewnienia sztywnego wsparcia dla wału korbowego. To z kolei przyczynia się do ogólnego zmniejszenia hałasu elementów działających w dół oraz poprawy ciszy, wibracji i sztywności.
Aluminiowa misa olejowa w dwóch elementach została zaprojektowana w celu zapewnienia odporności i poprawy ciszy silnika, aby zwiększyć sztywność strukturalną bloku silnika. Miska olejowa ma pojemność 7,7 litra.
Głowice wykonane są z aluminium i mają typ wałka rozrządu z podwójnym napędem łańcuchowym oraz cztery zawory na cylinder. Zawory wlotowe i wylotowe mają średnice odpowiednio 28 mm i 24,5 mm. Objętość komory spalania wynosi 24,68 cm3.
Korbowód stalowy jest wspierany przez cztery łożyska, wyposażone w główne mocowania z czterema otworami zintegrowanymi z skrzynią korbową. Zrównoważony na zewnątrz, wał korbowy ma długość 442,2 mm. Ta cecha umożliwiła ogólne zmniejszenie wymagań dotyczących konfiguracji silnika. Korbowody z odlewanego żeliwa mają całkowitą długość 162,9 mm.
Tłoki z odlewanego aluminium są lekkie i zostały przeprojektowane w celu zminimalizowania tarcia. Stopień sprężania nowego silnika diesla wynosi 16,5:1, co zapewnia czystsze spalanie, zapewniając jednocześnie większą moc.
Główne mocowania łożysk są wolne od ołowiu, aby zagwarantować mniejszy wpływ na środowisko zarówno podczas produkcji, jak i podczas późniejszych faz recyklingu silnika.
System dolotowy obejmuje system kontroli turbulencji, aby optymalizować spalanie. Zainstalowany pomiędzy układem dolotowym a komorą spalania, system kontrolujący turbulencje zapewnia najlepszy przepływ powietrza przez komorę spalania, aby zoptymalizować efektywność silnika i zredukować emisję spalin.
System wtryskowy common rail o ciśnieniu 1800 barów zapewnia dokładne dostarczanie paliwa. Dzięki nowej technologii MultiJet II, która wykorzystuje specjalny zrównoważony zawór elektromagnetyczny, nowy wtryskiwacz jest w stanie przeprowadzić do 8 wtrysków na cykl, z możliwością zarządzania dwoma głównymi wtryskami w jednym modułowym profilu (IRS – Kształtowanie Stopy Wtrysku), co gwarantuje redukcję zużycia i zanieczyszczenia emisji o około 2% w porównaniu do tradycyjnego wtryskiwacza, a także zapewnienie drastycznego zmniejszenia poziomu hałasu.
Nowy silnik 3,0-litrowy diesla korzysta z jednego turbosprężarki Garrett VGT 2056 o zmiennej geometrii z intercoolerem powietrze/powietrze, zdolnego do zapewnienia niemal natychmiastowej reakcji.
5 i 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Nowa Lancia Thema jest wyposażona w sprawdzoną 5-biegową automatyczną skrzynię biegów W5A580 w silnikach diesla oraz 8-biegową automatyczną skrzynię biegów 8R45 opracowaną przez ZF, która współpracuje z silnikiem V6 Pentastar 3,6 litra. Ta ostatnia skrzynia charakteryzuje się szczególnie płynną zmianą biegów, bardzo niskim zużyciem paliwa i czasem reakcji, co czyni ją jednym z najlepszych sportowych automatycznych skrzyń biegów dostępnych na rynku.
Wyższy całkowity stosunek przekładni oraz krótsze odległości skoku biegów, szczególnie pierwszego i drugiego, przyczyniają się do szybkich przyspieszeń. Mniejsza liczba „ciężkich” zestawów przekładni również zapewnia niezawodność działania.
Ponadto, 200 tysięcznych sekundy to czas, jaki 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów potrzebuje na przeskoczenie z jednego biegu na inny, co zapewnia wyjątkową przyjemność z jazdy, efektywność i ostateczny komfort. Nawet profesjonalny kierowca nie zmienia biegów z tą szybkością.
Funkcja AutoStick pozwala kierowcy na wrzucenie wyższego lub niższego biegu, podczas gdy kalibracja kontrolera skrzyni biegów zapobiega nadmiernemu obrotowi silnika. Adaptacyjne elektroniczne sterowanie dla wszystkich typów zmian biegów zwiększa reakcję silnika, redukując jednocześnie jego sztywność. Przełożenia końcowe Thema wynoszą 2,65, zapewniając wysoką efektywność zarówno w ruchu miejskim, jak i na dłuższych trasach.
Czas bezpieczeństwa wynosi 70
Lancia Thema oferuje 70 zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, zarówno aktywnych, jak i pasywnych. Poniżej opisano główne urządzenia i systemy na pokładzie flagowca Lancia.
Bezpieczeństwo aktywne
Stałe, przewidywalne prowadzenie samochodu, które kompensuje wszelkie błędy kierowcy, umożliwiając bezwysiłkowe radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, jest fundamentalnym wymaganiem, aby osiągnąć wysokie bezpieczeństwo aktywne. W tym zakresie Lancia Thema wyposażona jest nie tylko w doskonały system hamulcowy, ale także w najbardziej zaawansowane elektroniczne urządzenia kontrolne dostępne dzisiaj.
System zapobiegający blokowaniu kół (ABS): wykrywa i zapobiega blokowaniu kół, działając niezależnie na wszystkich czterech kołach, poprawiając kontrolę nad kierowaniem w ekstremalnych warunkach hamowania i/lub na śliskich nawierzchniach (standard);
System antyblokujący z wykrywaniem wyboistej drogi: system ten jest w stanie wykrywać, że pojazd porusza się po wyboistej nawierzchni na podstawie oscylacji sygnałów prędkości kół. Gdy zostanie wykryta wyboista droga lub śliska nawierzchnia, ABS aktywuje nieco inny kontrolę ciśnienia, który utrzymuje ciśnienie hamulca w przypadku przedłużonego nacisku (standard);
Kontrola trakcji przy wszystkich prędkościach: jest częścią systemu ABS standardowo i pomaga zapobiegać ślizganiu się kół napędowych podczas przyspieszania z miejsca lub przy każdej prędkości, wykorzystując hamulce na pojedynczych kołach lub w połączeniu z urządzeniem ograniczającym moment obrotowy silnika (standard);
Kontrola prędkości i dystansu bezpieczeństwa (ACC): system zmniejsza ustawioną prędkość tempomatu Lancia Thema, gdy zbliża się do innego pojazdu w tym samym pasie, lub gdy inny pojazd wjeżdża na ten sam pas. System powraca do ustawionej prędkości, gdy pojazd z przodu przyspiesza lub przemieszcza się na inny pas. ACC utrzymuje ustaloną przez kierowcę odległość między pojazdami, co pozwala na korzystanie z Tempomatu także w lekkim ruchu bez konieczności ciągłego modyfikowania ustawień;
System kontroli trakcji (BTCS): zmniejsza ryzyko ślizgania się kół napędowych podczas przyspieszania z miejsca lub przy niskiej prędkości, wykorzystując hamulce na pojedynczych kołach w przypadku osunięcia (standard);
Wsparcie hamulcowe: system ten stosuje maksymalną moc hamulców w sytuacjach awaryjnych, zapewniając tym samym minimalną odległość hamowania (standard);
Redefinicja hamulców: sygnał hamulca wysyła kontrolerowi silnika sygnał, który redukuje moc silnika w przypadku sprzecznych impulsów między pedałem gazu a hamulca, umożliwiając kierowcy zatrzymanie Thema (standard);
Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC): zwiększa kontrolę kierowcy nad pojazdem, umożliwiając mu utrzymanie stabilnego kierunku w różnych warunkach jazdy. Jest pomocna w krytycznych sytuacjach, podczas pokonywania zakrętów i przy jazdy po mieszanych nawierzchniach, na przykład w obecności śniegu, lodu lub żwiru. Gdy zostanie wykryta różnica między działaniem kierowcy na kierownicy a toru pojazdu, ESC stosuje selektywne hamowanie, a następnie przywraca działanie akceleratora, przywracając pojazd do prędkości, jakiej chce kierowca (standard);
Asystent startu pod górę (HSA): zapobiega cofaniu się Thema, utrzymując ciśnienie hamulca zastosowane przez kierowcę przez krótki czas po zwolnieniu pedału hamulca, w ten sposób pomagając kierowcy, gdy rozpoczyna jazdę pod górę z miejsca (standard).
Bezpieczeństwo prewencyjne