2011 Lancia Ypsilon

Pomimo światowego kryzysu finansowego, który dotknął przemysł motoryzacyjny, włoski producent Fiat nadal intensywnie rozwijał nowe produkty, w tym luksusowy model Lancia Ypsilon.

Zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku, nowy model był znany w Wielkiej Brytanii jako Chrysler Ypsilon. Podczas gdy poprzednia generacja tego modelu opierała się na platformie Fiata Punto, nowa generacja dzieliła podzespoły z Fiatem Pandą i Fordem Ka. Jednak, w przeciwieństwie do swoich „braci”, ten model skierowany był do zamożniejszych klientów poszukujących supermini, ale niezadowolonych z oferty konkurencji pod względem wyposażenia i udogodnień. Ypsilon z kolei był produktem premium dzięki niezwykle bogatemu wyposażeniu, które oferowane było jako standard lub opcja. Fiat promował ten pojazd, aby móc go sprzedawać po wyższej cenie niż Panda, więc nawet przy niskich wolumenach sprzedaży, zarabiał na tym modelu niezłe pieniądze.

Trzecia generacja Ypsilon miała odważnie wyglądający przód z szeroką, heraldyczną kratką, ozdobioną chromowanymi poziomymi listwami. Nowe reflektory podążały za trendem nowoczesnego designu, charakteryzując się zaokrąglonymi liniami i ostrymi kątami. Niżej, na zderzaku, samochód miał dużą wlot powietrza, który pomagał chłodzić silnik, a jako opcję klienci mogli zamówić parę lamp przeciwmgielnych, które go flankowały. Inną unikalną cechą pojazdu w segmencie była dostępność w dwukolorowym malowaniu, w tym dachu.

Najważniejszą zmianą w historii modelu było to, że był on oferowany wyłącznie w konfiguracji pięciodrzwiowej, zamiast trzech, jak jego poprzednicy. Jednak dział stylizacji Lancia sprawił, że wyglądał, jakby nie miał tylnych drzwi, ukrywając klamki w ramie tylnych okien. Dodatkowo, rzeźbione panele drzwi nadawały temu supermini sportowy wygląd. Na koniec, z tyłu, błotniki miały poszerzone nadkola, jak ramiona, gdzie producent zamontował zakrzywione LED-owe światła tylne, które flankowały otwarcie klapy bagażnika. W przeciwieństwie do większości konkurentów w segmencie, Ypsilon był dostępny z panoramicznym szklanym dachem.

Wnętrze Ypsilon było eleganckie. Deska rozdzielcza wciąż miała centralnie umieszczony zestaw wskaźników oraz wysoko umieszczony drążek zmiany biegów zintegrowany z centralnym panelem. Powyżej znajdował się system audio oraz panel sterowania klimatyzacją. Klienci mogli zamówić samochód z tapicerką z tkaniny lub skóry, w zależności od poziomu wyposażenia. Oprócz przednich foteli kubełkowych, z tyłu znajdowała się dzielona (50/50) kanapa, która mogła powiększyć przestrzeń bagażową.

Trzecia generacja Ypsilon była dostępna z wyborem trzech silników: dwóch benzynowych i jednego turbo-diesla, o mocach od 69 KM (68 hp) do 95 KM (93 hp), standardowo z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Nagrodzony silnik turbo doładowany TwinAir, miał również opcję automatycznej skrzyni biegów (jednoczłonowej).

Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Genewie w 2011 roku były miejscem światowej premiery nowego modelu Lancia Ypsilon, „małego flagowca”, który w zaledwie 3,84 metra łączy w sobie najlepsze cechy włoskiego stylu, innowacyjności i przyjazności dla środowiska. Po raz pierwszy oferowany jest w wersji 5-drzwiowej, zaprojektowanej z myślą o większej wygodzie i komforcie dla miłośników uroku Lancia, doskonałości technologicznej i unikalnego stylu.

W sercu designu Lancia Ypsilon leży oryginalne podejście do koncepcji samochodów „premium”, które redefiniuje znaczenie słowa „luksus”, fascynując tych, którzy szukają oryginalności i charakteru, miłośników technologii i elegancji oraz tych, którzy cenią sobie jakość i innowacje. W przypadku Lancia Ypsilon luksus staje się czymś unikalnym, wywołującym emocje, przyjemnością „posiadania” bez pretensjonalnego pokazu, poszukiwaniem wyjątkowości w każdej dziedzinie, wyrażaniem swojej prawdziwej osobowości, nie poddając się ocenom innych.

Nowa Lancia Ypsilon, która trafi na rynek w czerwcu w kluczowych krajach europejskich oraz we wrześniu w Wielkiej Brytanii i Irlandii pod marką Chrysler, to czwarta generacja udanego modelu – ponad półtora miliona pojazdów aktualnie jeździ po drogach – zadebiutowała w 1985 roku, gdy model Y10 zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Był to miniaturowy flagowiec z cechami stylu i zawartości, które nie były wcześniej widziane w samochodach ekonomicznych, zaznaczając ducha innowacji, który towarzyszył modelowi do dziś. W 1996 roku przyszedł czas na model Lancia Y: elegancki, elitarny, z silną osobowością, która wzmocniła koncepcję „luksusu dostosowanego”. Tak dotarliśmy do 2003 roku, gdy trzecia generacja, Lancia Ypsilon, wprowadziła do świata samochodów miejskich technologię i „klasę”, która do tej pory była zarezerwowana tylko dla modeli z wyższych segmentów.

Teraz pałeczkę przejmuje nowa Ypsilon, która potwierdza, że jest „modnym samochodem miejskim”, który wciąż zachwyca swoją osobowością, wyrafinowanym stylem i nietypową klasą, ale stał się bardziej dojrzały i uniwersalny, z szerszym odniesieniem. Pod tym dopracowanym wnętrzem, noszącym prestiżową etykietę „Made in Italy”, kryje się cała substancja samochodu, który szczyci się nowoczesną technologią, co ostatnio podkreśliły cztery nagrody przyznane w trakcie konkursu „Międzynarodowy Silnik Roku”.

Innowacyjny silnik wyróżnił się na tle konkurencyjnych silników we wszystkich kategoriach, w których brał udział i został uznany „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011”. W połączeniu z silnikiem Twin Air, motoryzacyjna doskonałość nowej Lancia Ypsilon podąża za ekologicznymi systemami Multijet II i Start&Stop, a także unikalnymi cechami w tej kategorii, takimi jak zupełnie nowy system „Blue&Me-TomTom LIVE” oraz „Inteligentny system paliwowy”, w dodatku do innowacyjnego parkingu Magic Parking drugiej generacji, bi-ksenoowych reflektorów oraz LED-owych świateł tylnych.

Elegancka i innowacyjna włoska „5-drzwi” z wyglądem typowym dla „3-drzwi”, nowa Ypsilon to bardzo kompaktowy samochód, który pozostaje w segmencie „B”, ale z wysokimi standardami przestronności i komfortu: mimo że ma tylko 384 cm długości, 167 cm szerokości i 152 cm wysokości, przy rozstawie osi 239 cm, nowa Lancia Ypsilon pomieści do pięciu osób, a w odniesieniu do swoich rozmiarów ma jedne z najbardziej przestronnych bagażników w swoim segmencie i jest jedną z najlepszych w klasie pod względem przestrzeni dla pasażerów. Nie zwiększając rozmiaru tylnego obszaru pasażerskiego, uzyskano doskonałą dostępność i komfort dzięki zastosowaniu „smukłych siedzeń”, technologii, która została wykorzystana tutaj po raz pierwszy przez Fiat Group Automobiles.

W ten sposób Nowa Ypsilon kontynuuje swoją dominację w kluczowej kategorii samochodów miejskich, odpowiadając zarówno na ostatnie trendy rynkowe, gdzie rynek „5-drzwi” stanowi dwie trzecie segmentu B, jak i na potrzeby szerszej grupy docelowej niż dotychczas, w tym młodych mężczyzn i młode rodziny. To właśnie w zakresie jakości, komfortu i użyteczności wnętrza nowy samochód zamierza dokonać wszystkich różnic. Wsiadając do środka, można dostrzec wyrafinowane materiały i kombinacje kolorystyczne, dbałość o detale oraz liczne opcje personalizacji.

W momencie wprowadzenia na rynek, oferta obejmowała ponad 600 możliwych personalizacji stworzonych poprzez krzyżowanie 3 specyfikacji wykończenia wnętrza (Srebrne, Złote i Platynowe), wszystkie zaprojektowane w celu zaoferowania klientowi wysokiej wartości produktu, 16 eleganckich wykończeń, z których 4 są dwukolorowe, 6 różnych wykończeń tapicerki, 3 rodzaje felg aluminiowych i 3 silniki: (69 KM 1.2 Fire EVO II i 85 KM 0.9 TwinAir, ten ostatni również z półautomatyczną skrzynią DFN), turbodiesel (95 KM 1.3 MultiJet II), wszystkie wyposażone w technologię Start&Stop jako standard. Później także silnik biopaliwowy 1.2 Fire EVO II (benzyna i LPG) będzie dostępny. Należy zauważyć, że bogate wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa jest standardem w całej gamie: elektroniczna kontrola stabilności z ASR i Hill Holder, ABS z EBD, od 4 do 6 poduszek powietrznych (przednie, okienne i boczne), w dodatku do mocowań ISOFIX.

Dlatego nowy samochód reprezentuje ewolucję modelu Ypsilon w zakresie technologii, bezpieczeństwa, komfortu i użyteczności, ale mimo to zachowuje swoje pozycjonowanie jako „dostępny luksus”, co udowadnia atrakcyjny cennik. W szczegółach, poziom wyposażenia Srebrnego zapewnia zdalne sterowanie otwieraniem drzwi, regulowany w pionie i poziomie zestaw kierowniczy, elektryczne szyby przednie, dzieloną tylną kanapę w proporcji 50/50, regulowane w wysokości siedzenie kierowcy, stalowe obręcze 15″, wnętrza z technicznej tkaniny z wbudowanymi szwami spawanymi, zestaw radio i tylne podgrzewane okno. Pod względem bezpieczeństwa, standardowe są: ABS z EBD, ESP z ASR i Hill Holder, przednie i boczne poduszki powietrzne, a także mocowania Isofix. Oprócz tej wysokiej ilości wyposażenia, wersja Złota dodaje: manualną klimatyzację, radio z odtwarzaczem CD i MP3, elektrycznie regulowane lusterka, zestaw do zmiany biegów wykończony skórą, tapicerkę Castiglio oraz Pakiet Komfort. Na koniec, poziom wyposażenia Platyna oferuje dodatkowe tylne elektryczne szyby, światła przeciwmgielne, obręcze 15″ z aluminium, poduszki zagłówków tylnych siedzeń oraz tapicerkę skórzaną.

Dodatkowo, dla tych, którzy pragną spersonalizować swoją nową Lancia Ypsilon i uczynić ją naprawdę ekskluzywną, dostępna jest obszerna gama wysokiej jakości akcesoriów. Akcesoria nie tylko oferują świetny styl i dbałość o detale, ale także doskonale komponują się z samochodem, w zgodzie z niepowtarzalnym stylem Lancia i całkowitym przestrzeganiem technicznych, stylistycznych i mechanicznych cech nowego auta. Od ekskluzywnych obręczy aluminiowych 16″, przez progi boczne i przyciemniane reflektory, po czarną listwę progową z podświetlonym logo, system „Blue&Me-TomTom LIVE” oraz Pakiety Akcesoriów.

Nowa Lancia Ypsilon stawia sobie za cel stać się alternatywnym „premium” samochodem miejskim w Europie, zaprojektowanym z myślą o wymagających klientach, którzy lubią wyróżniać się z tłumu, ale jednocześnie chcą komfortowego i przyjemnego samochodu do codziennego użytku. Nie zapominając, że dziś produkt sam w sobie nie jest jedynym „premium” elementem przyciągającym potencjalnego klienta. Z tego powodu marka opracowała ważne nowe propozycje sprzedaży i posprzedażowe, aby zaspokoić pragnienia, potrzeby, gusta i aspiracje wielu różnych klientów. Przykład? Rozszerzona gwarancja opracowana przez FGA Capital, firmę finansową specjalizującą się w sektorze motoryzacyjnym. Co ciekawe w tym rozwiązaniu, to wydłużony czas do 96 miesięcy, nieograniczony przebieg oraz pełne pokrycie komponentów pojazdu. A cechą jeszcze bardziej innowacyjną na rynku jest to, że ten sam poziom pokrycia utrzymuje się przez cały czas trwania umowy.

Styl: tradycja spotyka przyszłość

Elementy przypominające przeszłość są mistrzowsko przerabiane w nowoczesny sposób. To oryginalny styl nowej Lancia Ypsilon, który ponownie ujawnia swój żywiołowy, nietypowy charakter, w którym elegancja i wyrafinowanie odziedziczone po odległych przodkach są reinterpretowane, przyjmując nowe krzyżowe zapłodnienia lub konsolidując rozwiązania, które wcale nie są oczywiste.

Z zewnątrz pojazd emanuje intrygującym stylem, natomiast wnętrze stanowi idealne miejsce dla połączenia elegancji i innowacji: z jednej strony dbałość o rzemiosło wykończenia, które zawsze odróżniało samochody Lancia od konkurencji, a z drugiej strony zastosowanie zaawansowanych rozwiązań projektowych. To połączenie elegancji i innowacji tworzy niepowtarzalną klasę Lancia, która jak najlepsze włoskie produkty luksusowe, łączy nieosiągalny styl z nowoczesną technologią. I to właśnie włoskie cechy stylistyczne przekształcają produkt „made in Italy” w coś unikalnego. Dotyczy to zarówno mody i akcesoriów modowych, jak i udanego samochodu. Rzeczywiście, sukces samochodu jest wynikiem wygranej zakładu, błysku intuicji stylistycznej, pośredniczonego przez badania nad nowymi trendami w gustach, pojawiających się potrzebach klientów oraz prognozach związanych z trendami rynkowymi i modelami konkurencji. Dlatego rodzi się to z trudnej receptury, testowanej przez najsurowszego sędziego: czas.

Eksteriory: osobowość i innowacja

Mimo swojej kompaktowości, nowa karoseria Lancia Ypsilon posiada aerodynamiczny wygląd: tym razem proporcje ciężaru i grafika „bawią” się objętościami, rozkładając je jednak na bardzo podobnych wymiarach do poprzedniego Ypsilon. W porównaniu do poprzedniego modelu, mimo że rozstaw osi jest niemal identyczny, wprowadzono zmiany w designie: szyba czołowa jest bardziej wysunięta do przodu, a przednia projekcja została skrócona, aby zwiększyć tylną, co zapewnia bardziej przestronny bagażnik. Na koniec, podjęto ważną decyzję o wprowadzeniu pięciu drzwi. W rezultacie dodano prawie trzy centymetry do całkowitej długości i skrócono wysokość o dwa centymetry, osiągając bardziej smukły wygląd.

Kształt przodu, ładnie połączony i wyostrzony, ukazuje nową kratkę: jak w metamorfizie, stok szkła przesuwa się w górę, obejmując logo i pozostawiając miejsce na poziome elementy, z „ostrymi” zakończeniami. Z jednej strony duch i nonkonformistyczne geny Lancia Ypsilon, z drugiej uznanie przeszłości z kratką w stylu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.

Reflektory o unikalnym designie, niezależnym od innych elementów, wykonane przez Magneti Marelli Automotive Lighting, rozwijają się poziomo, podkreślając szerokość przodu. Te bi-ksenoowe reflektory mają zaokrąglone eliptyczne moduły, co nadaje samochodowi jeszcze bardziej agresywny i zdecydowany „wygląd”. Dodatkowo, końce reflektorów definiują rozmiar skrzydeł bocznych. Nad nimi i kratką znajduje się maska silnika jak pokrywa, wyznaczająca wyraźny poziomy podział: design subtelnie przypomina linie Lancia Ardea.

Bok samochodu prezentuje elementy, które sugerują jego osobowość i charakter, a te są zrównoważone przez inne, bardziej stonowane linie: uchwyt tylnej klapy jest ukryty, zintegrowany ze strukturą, co podkreśla uchwyt przednich drzwi. Finalny efekt to kompaktowy samochód 3-drzwiowy z całą wygodą modelu 5-drzwiowego. Wypukła sekcja drzwi jest rzeźbiona delikatną wklęsłą sekcją, która znika na boku, dynamicznie otaczając oznakowanie.

Z boku widać dwie dynamicznie szeregowane krzywe: pierwsza wychodzi z linii maski, przemieszcza się wzdłuż linii bocznej i w górę słupka tylnego. Druga, wspinająca się od dołu przedniego słupka, śledzi górny łuk szkła, przecinając pierwszą krzywą, wznosząc się od słupka poniżej i schodząc, aby określić zewnętrzny brzeg tylnego okna. Efekt wyraźnego rozdzielenia między dachem a słupkiem tylnym jest znanym odniesieniem do Lancia Delta.

Ogólna objętość tylnej części jest zwężona dla lepszej aerodynamiki, z wyraźnym tylnym skrzydłem, wklęsłym pośrodku: uzyskana przestrzeń mieści tablicę rejestracyjną na dole; powyżej niej, osadzona jak klejnot, znajduje się tylne okno, które jest bocznie zarysowane liniami schodzącymi z łuku słupka i z spoilera powyżej.

Ramiona wyłaniają się z paneli bocznych i generują objętości, które, przebiegając wzdłuż boków klapy tylnej, łączą się i obejmują światła tylne. Ich zewnętrzna lokalizacja i pionowe ułożenie, typowe dla ostatnich modeli Lancia, podkreślają układ funkcji: długie paski LED do świateł bocznych i, poniżej, światła hamowania; bocznie na dole, w trójkątnej przestrzeni mieszczą się kierunkowskazy.

Dolna część zderzaka ma czarny środkowy pas, który mieści i chroni światło wsteczne oraz tylne światło przeciwmgielne, odciążając ogólną objętość.

Ogólny design nowej Lancia Ypsilon został zaprojektowany już od początku, aby oddzielić różne części samochodu, aby jak najlepiej podkreślić dwukolorową wersję w najbardziej odważny, smukły i atrakcyjny sposób. W końcu kolor nigdy nie był jedynie sprawą estetyki dla Lancia Ypsilon. Wręcz przeciwnie, jest integralną częścią filozofii produktu opartej na elegancji, glamour, osobowości, zabawie, kreatywności, stylu i najszerszej gamie opcji personalizacji. Nowa Ypsilon nie jest wyjątkiem, gdyż jej gama kolorów zewnętrznych pokazuje, że jest najszersza w swojej kategorii: 2 kolory pastelowe, 2 trójpowłokowe odcienie, 4 metaliczne, 4 odcienie z metalicznym połyskiem i 4 dwukolorowe.

Wnętrze: urok podany w praktyczności

Nowa Lancia Ypsilon potwierdza i rozszerza dziedzictwo swoich poprzedników, dodając jeszcze więcej elegancji i innowacji. Cechy, które zawsze wyróżniały małe samochody miejskie Lancia, takie jak wyjątkowe, unikalne wykończenie wnętrz, są reinterpretowane, łącząc klasę z nowoczesnym zawartością technologiczną. Koncepcje, które prowadziły do zaprojektowania wnętrza, mają korzenie w chwalebnej przeszłości marki, ale z dodatkiem silnego akcentu technologicznego.

Już na etapie projektowania, inspiracją dla wnętrza było objęcie. Deska rozdzielcza jest obejmowana przez panele drzwi, które w tylnej części perfekcyjnie otaczają siedzenia.

Projekt deski rozdzielczej ma na celu podkreślenie kontrastu między tkaniną, która rozszerza się w stronę pasażerów, a górną częścią, która wyznacza linię przedniej szyby, zarysowując ją jak amfiteatr. Skonstruowane krzywe tworzą efekt perspektywy, z punktami zbiegu umiejscowionymi na końcu deski rozdzielczej, aby podkreślić jej szerokość.

Przestrzeń pasażerska jest więc tworzone poprzez odejmowanie objętości i jest reprezentowana przez wklęsłe powierzchnie, które łączą różną funkcjonalność i postrzeganą użyteczność z estetycznym uwodzeniem.

Analizując kształty, widoczna jest konstrukcja nałożonych warstw. Pierwsze są tapicerowane, pokryte miękkimi materiałami, aby wzmocnić poczucie komfortu i wrażenie dotykowe, przypominające pasażerom domowe otoczenie, jakby siedzieli wygodnie na swojej sofie.

Sinuous linie w niektórych miejscach ustępują bardziej technicznym, które charakteryzują kratki wentylacyjne i konsolę centralną. Kontrast między elementami jest zaznaczony wąskim czarnym paskiem, który przecina pionowo deskę rozdzielczą i łączy centralną instrumentację z skrzynią biegów, dając wrażenie lekkości podkreślonej na końcach białymi diodami LED. Konsola, która mieści radio i system klimatyzacji, jest elementem unoszącym się na centralnym dyfuzorze, podczas gdy metalowe kratki wyłaniają się z „rozdarć” w tkaninie. Na koniec, projekt paneli drzwi jest prosty i otulający, podczas gdy wygodne siedzenia o wysokiej stabilności nadają sportowy charakter.

Substancja: synteza doskonałości

Rodzina Lancia Ypsilon zawsze była synonimem stylu i przyjemności z jazdy. Teraz nowa Ypsilon „dorosła”, wzbogacając swoją ofertę o wiele ważnych nowych cech. Najbardziej oczywiste to tylne drzwi pasażerskie, a także gama silników przyjaznych dla środowiska oraz szereg funkcji – standardowych i opcjonalnych – mających na celu poprawę komfortu onboard.

Wszechstronność: 5 drzwi, ale z wyglądem 3-drzwiowym

Nowa Lancia Ypsilon to stylowy włoski „5-drzwi” o typowym wyglądzie „3-drzwi”. To bardzo kompaktowy samochód, na tyle, że pozostaje w segmencie „B”, ale z wysokimi standardami przestronności i komfortu: mimo że ma tylko 384 cm długości, 167 cm szerokości i 151 cm wysokości, przy rozstawie osi 239 cm, nowa Ypsilon może pomieścić do pięciu osób, a w odniesieniu do swoich rozmiarów ma jeden z najbardziej przestronnych bagażników w swoim segmencie i jest jednym z najlepszych w klasie pod względem przestrzeni dla pasażerów. Bez zwiększania rozmiaru tylnego obszaru pasażerskiego, uzyskano doskonałą dostępność i komfort dzięki zastosowaniu „smukłych siedzeń”, technologii, która została wykorzystana tutaj po raz pierwszy przez Fiat Group Automobiles.

Silniki: moc i ekologia

Nowa gama silników Lancia Ypsilon obejmuje silnik benzynowy 69 KM 1.2 Fire EVO II oraz 85 KM 0.9 TwinAir, ten drugi również z półautomatyczną skrzynią DFN; 95 KM 1.3 MultiJet II turbodiesel; a następnie silnik biopaliwowy 1.2 Fire EVO II (benzyna i LPG).

69 KM 1.2 Fire EVO II (Euro 5)

Najnowsza ewolucja w rodzinie Fire, 69 KM 1.2 8V jest standardowo wyposażona w system Start&Stop, który zapewnia 5% mniejsze zużycie paliwa i emisji CO2 (115 g/km to zarejestrowana wartość) niż obecny silnik, zdobywając szczyt swojego segmentu. Dzięki ciągłym aktualizacjom i elastycznej architekturze, ta rodzina silników pozostaje również punktem odniesienia w kategorii, co pokazuje zastosowanie jednostki zmiennego rozrządu, która potrafi optymalizować timing zaworów (otwarcie i zamknięcie) we wszystkich prędkościach silnika. W ten sposób zużycie paliwa jest zredukowane, ponieważ recyrkulacja spalin następuje przy niskich obciążeniach z niższymi stratami ciśnienia, a wydajność wzrasta, zapewniając dostępność momentu obrotowego przy niskich obrotach (102 Nm przy 3000 obr/min) i mocy przy wysokich obrotach (69 KM przy 5500 obr/min). W efekcie powstaje silnik, który oferuje najlepszą elastyczność ratio zużycia paliwa w kategorii.

85 KM 0.9 TwinAir (Euro 5): „Międzynarodowy Silnik Roku 2011”

Drugi silnik to idealne rozwiązanie do użytku miejskiego, ale w porównaniu do wcześniej wspomnianego 69 KM 1.2 Fire EVO II, ma więcej mocy (85 KM) i momentu obrotowego (145 Nm przy 1900 obr/min). Pierwszy z nowej rodziny silników dwucylindrowych Fiat Powertrain, dostarczający od 65 do 105 KM, ten 85 KM Turbo zapewnia znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji (do 30% mniej niż silnik o równych parametrach).

Ponadto, dla bardziej „ekologicznej” jazdy i zmniejszonego zużycia paliwa, można po prostu nacisnąć przycisk ECO na desce rozdzielczej, ograniczający moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr/min. Dzięki temu można osiągnąć poziomy CO2 na szczycie segmentu: 97 g/km ze skrzynią DFN i 99 g/km ze skrzynią mechaniczną. Warto dodać, że półautomatyczna skrzynia DFN, która została wprowadzona na rynek w Ypsilon w 2003 roku, rozwinięta w współpracy z Magneti Marelli, została zaktualizowana, aby zapewnić większy komfort jazdy i jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa i emisje.

Prawdziwy klejnot projektowania silnika, silnik dwucylindrowy wykorzystuje rewolucyjną technologię MultiAir, opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain, która została wprowadzona w 2009 roku. Sercem MultiAir jest nowy system zarządzania zaworami elektro-hydraulicznymi, który redukuje zużycie paliwa poprzez kontrolowanie powietrza bezpośrednio przez zawory dolotowe (bez użycia przepustnicy). MultiAir redukuje emisje zanieczyszczeń (dzięki kontroli spalania) oraz znacznie poprawia wydajność, poprawiając dynamikę jazdy. Rzeczywiście, w porównaniu do tradycyjnego silnika benzynowego o równym skoku, silniki MultiAir gwarantują wzrost mocy (do 10%) i momentu obrotowego (do 15%), a także znaczące zmniejszenie emisji CO2 (do 10%).

Dzięki tym cechom, silnik Twin Air został uhonorowany czterema nagrodami w konkursie „Międzynarodowy Silnik Roku 2011”, wyróżniając się na tle konkurencyjnych silników w wszystkich kategoriach, w których brał udział. Jury, składające się z 76 dziennikarzy i ekspertów branżowych z 36 różnych krajów, ogłosiło sukces silnika TwinAir w jego własnej kategorii pojemności (poniżej 1000 cm3) oraz wybrało go na „Międzynarodowy Silnik Roku 2011”, przyznając mu najwyższą nagrodę w konkursie. Silnik TwinAir od Fiat Powertrain zdobył również nagrody za „Najlepszy Nowy Silnik 2011” oraz „Najlepszy Zielony Silnik 2011”.

1.3 MultiJet II 95 KM (Euro5)

Z myślą o poszanowaniu dla środowiska połączonym z satysfakcją z jazdy, nowa gama Ypsilon oferuje dynamiczny silnik 1.3 MultiJet II (Euro5), ze standardowym systemem Start&Stop, który dostarcza maksymalną moc 95 KM przy 4000 obr/min i moment obrotowy 200 Nm przy zaledwie 1500 obr/min.

Wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, nową zmienną pompę oleju silnikowego oraz alternator z „inteligentnym ładowaniem”, silnik 1.3 MultiJet II produkować zaledwie 99 g/km emisji CO2 w cyklu mieszanym i należy do drugiej generacji silników MultiJet.

W szczegółach, silniki MultiJet II zapewniają oszczędność, ekologiczną efektywność i poziomy wydajności niespotykane na rynku. W porównaniu do pierwszej generacji silników MultiJet, system dostarczania paliwa zmienia się, z szybszymi wtryskiwaczami, które potrafią wykonywać wiele wtrysków w krótkim czasie. W szczególności możliwe jest wykonanie głównego wtrysku paliwa w kilku odrębnych fazach i wyprzedzenie tych, które następują po nim. Zawór serwo z wyważonym tłokiem w systemie MultiJet II jest w stanie zarządzać do 8 wtryskami na cykl, oferując większą prędkość, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania. Wtryskiwacz jest również prostszy i bardziej niezawodny, ponieważ jego konstrukcja jest mniej skomplikowana, a ilość komponentów mniejsza o 40%.

Dzięki nowemu typowi wtryskiwacza, możliwe są teraz strategie skoncentrowane na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego spalania, takie jak wtrysk Rate Shaping, który polega na dwóch kolejnych wtryskach tak bliskich czasowo, że generują one ciągły i modulowany profil dostarczania paliwa do cylindrów. Dzięki tej metodzie proces spalania jest ulepszany, co przynosi korzyści w postaci cichszej pracy oraz emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Obecnie silniki MultiJet II w pełni spełniają normę Euro 5 i jednocześnie stanowią decydujący krok w kierunku ściślejszych standardów regulacyjnych w przyszłości.

Nowoczesne opony

Doskonałe osiągi nowej Lancia Ypsilon w zakresie zmniejszenia emisji CO2 wspierane są przez nową generację 15″ opon o niskim oporze toczenia opracowanych przez Goodyear. Zaprojektowane z wykorzystaniem innowacyjnej technologii i nowoczesnych materiałów, opony Goodyear EfficientGrip mają lżejszą konstrukcję, co zapewnia redukcję oporu toczenia. To przekłada się na mniejsze emisje CO2 i zmniejszone zużycie paliwa, bez jakiegokolwiek kompromisu w zakresie osiągów jezdnych.

Green-Tech: system Start&Stop i wskaźnik zmiany biegów

Wszystkie silniki benzynowe i diesla są wyposażone w urządzenie Start&Stop, które już przyjęto w modelach Musa i Delta, co tymczasowo wyłącza silnik, a następnie go uruchamia, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisje CO2. Zaprojektowane specjalnie do jazdy po mieście, system automatycznie wyłącza silnik, gdy warunki ruchu wymagają zatrzymania pojazdu (czerwone światła, korki i tymczasowe przystanki, na przykład), utrzymując wszystkie funkcje zapewniające komfort i bezpieczeństwo włączone (światła, system klimatyzacji, radio i wycieraczki).

Wyłączenie silnika, gdy pojazd jest zatrzymany, zapobiega niepotrzebnemu zużyciu paliwa (nawet do -15% w cyklu miejskim), zmniejsza emisje i poprawia akustykę.

Urządzenie można włączać/wyłączać za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.

Silniki wyposażone w urządzenie Start&Stop mają również Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI), prawdziwego „co-pilot”, który dyskretnie sugeruje kierowcom, kiedy należy zmienić bieg, co prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania silnika pod względem zużycia paliwa. Na przykład GSI może zasugerować zmianę na wyższy bieg, poprzez wskazanie na panelu kontrolnym, aby silnik działał przy niższych obrotach lub zredukować bieg, aby jak najlepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.

Satysfakcja z jazdy: przeprojektowane zawieszenie i innowacyjna konstrukcja nadwozia

Nowa Ypsilon to samochód, który pozwala na przeżywanie relaksujących chwil i podróżowanie w komfortowych warunkach, także dzięki zaktualizowanemu zawieszeniu, które zapewnia kontrolę i komfort na najwyższym poziomie. W szczególności w porównaniu do aktualnego modelu nowa Lancia Ypsilon oferuje bezprecedensowe przednie zawieszenie w układzie McPherson, które zostało odchudzone i zapewnia wysokie osiągi podczas zderzeń. Zostało odchudzone za pomocą dolnego ramienia monocoque wykonanego z ultra-wysokiego materiału odpornego, co jest pierwszym tego typu użyciem w Europie dla składników podwozia, oraz modularnego wspornika wykonanego z cienkowarstwowych arkuszy stali o wysokiej wytrzymałości. Gotowe do przyszłych zastosowań, wspornik łączy tzw. trzecią linię obciążeniową, aby poprawić osiągi podczas zderzeń przy wysokich prędkościach, uderzeniu pieszych i uderzeniu w ubezpieczenia.

Nowe zawieszenie przednie ma montaż amortyzatorów w typie „split”, który przekazuje obciążenia do nadwozia dwiema różnymi drogami, co pozwala na lepsze filtrowanie drgań drogowych i poprawioną akustykę, w porównaniu do modelu obecnego dzięki dynamicznej usztywniającej dolnej oponie, jednocześnie zapewniając najwyższą efektywność amortyzatora dzięki osiowej sztywności, która nie jest niższa niż obecnie.

Zawieszenie przednie ma również nowy stabilizator, który poprawia swą efektywność. Rozwiązanie z połączeniem do belki zawieszenia zostało zastąpione rozwiązaniem z połączeniem na amortyzatorze, aby zmaksymalizować efekt przeciwko przechyłowi belki. Oprócz efektywności, zoptymalizowano również wagę stabilizatora, ponownie przy zachowaniu równej efektywności przeciwko przechyłowi. Na koniec, poduszki ramienia zawieszenia przedniego zostały zbadane i zaprojektowane w celu osiągnięcia ostatecznego komfortu podczas jazdy i na nierównych drogach, co przyczyniło się do poprawy redukcji hałasu, osiągając jednocześnie dynamiczne usztywnienie mniejsze niż obecnie.

Tylne zawieszenie osi skrętnej jest wyposażone w nową poduszkę, większą niż w dzisiejszym Ypsilon, co zapewnia większy komfort na nierównych drogach i poprawia izolację akustyczną, nie wpływając negatywnie na trzymanie drogi. Kształt był badany w celu zoptymalizowania absorpcji wydłużonych wstrząsów, nie penalizując innych aspektów wydajności kinematyczno-sprężystych tylnego zawieszenia.

Podwozie nowej Lancia Ypsilon zawiera także innowacyjną cechę opracowaną zgodnie z dwoma wytycznymi: bezpieczeństwem i odchudzeniem masy samochodu. W szczególności udało się pogodzić te dwa aspekty wydajności z szerokim zastosowaniem materiałów o wysokiej wytrzymałości, co pozwala na zwiększenie zdolności pochłaniania energii zarówno przy zderzeniach czołowych, jak i bocznych, a jednocześnie odciążenie struktury. W porównaniu do poprzedniego modelu, kolejnym innowacyjnym elementem jest wdrożenie trzeciej linii obciążeniowej z przodu, która zapewnia bardziej efektywne kontrolowanie deformacji w zderzeniach czołowych dzięki jej zdolności do przenoszenia obciążeń do dolnej, bardziej odpornej części pojazdu, co zmniejsza penetracje w kabinie pasażerskiej. Związane elementy również pokazują ewolucję techniczną tej platformy, np. zastosowanie stali utwardzanych o wysokiej wydajności dla wspornika zderzaka przedniego oraz zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów „szlachetnych” z tworzyw sztucznych (Xenoy) dla wspornika zderzaka tylnego.

Technologia: luksus innowacji

Nowa Lancia Ypsilon to prawdziwy mały flagowiec pełen ekskluzywnego wyposażenia, co czyni go punktem odniesienia w swoim segmencie. Podróżując w nowym modelu, odkrywasz jasne i przytulne wnętrze, które gwarantuje wysoki poziom komfortu, ale także technologiczną nowoczesność. Mamy więc oświetlenie LED na desce rozdzielczej i dźwiękoszczelny dach wykonany z innowacyjnego materiału na bazie poliestru, który, redukując hałas wewnątrz kabiny pasażerskiej o około 2 dB, zapewnia niezwykle cichą jazdę: redukcja 3 dB odpowiada 50% redukcji intensywności hałasu.

Wszystko to uzupełnia duży panoramiczny dach Gran Luce, który, dzięki szklanej powierzchni o powierzchni 0,70 m2 – rekordowym jak na segment B – zapewnia doskonałe oświetlenie wnętrza.

Pierwszy w kategorii „city car”, nowa Lancia Ypsilon oferuje niezwykle interesujące funkcje, w tym „Magic Parking”, „Blue&Me-TomTom LIVE”, „Inteligentny system paliwowy” oraz innowacyjne zespoły reflektorów.

System drugiej generacji „Magic Parking”

Często trudno jest znaleźć miejsce parkingowe w miastach i miasteczkach z dużym ruchem. Oczywiście, gdy już je znajdziesz, zaparkowanie samochodu może okazać się dość trudne, ponieważ przestrzeń jest tak ciasna. Dlatego Lancia Ypsilon wyposażona jest w innowacyjny system zwany Magic Parking, który, aktywowany za pomocą przycisku na desce rozdzielczej, pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie wolne miejsce parkingowe, mierząc i kontrolując ruch boczny pojazdu, podczas gdy kierowca utrzymuje kontrolę nad długością ruchów pojazdu.

Dalszy rozwój systemu już stosowanego w modelu Delta, system Magic Parking nowej Lancia Ypsilon umożliwia automatyczne parkowanie „z wieloma manewrami” i zmniejsza wymaganą wielkość miejsca parkingowego do zaledwie 4,6 metra. Urządzenie jest dostępne zarówno z skrzynią biegów ręczną, jak i DFN.

W szczegółach, system mierzy długość wolnej przestrzeni i wskazuje, czy jest wystarczająco duża dla twojego samochodu. Następnie automatycznie kieruje samochód podczas cofania, pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na kontroli prędkości przy użyciu pedału gazu i hamulca.

W jednym jedynym manewrze, pojazd równolegle parkuje w sposób optymalizujący wjazd w dostępne wolne miejsce i wyrównanie samochodu. Na tym etapie maksymalna prędkość wynosi 7 km/h. Oczywiście kierowca zawsze jest w kontroli, obsługując pedały, i może dezaktywować system, obracając kierownicę, wrzucając bieg wsteczny, lub naciskając odpowiedni przycisk.

System Magic Parking drugiej generacji składa się z czujnika radarowego po obu stronach pojazdu, umieszczonego wewnątrz przedniego zderzaka. Radar jest skierowany w kierunku przestrzeni po prawej (lub lewej), a echo jest odbierane przez czujnik, który rekonstruuje mapę obszaru między zaparkowanymi samochodami, wizualizuje wolną przestrzeń i identyfikuje ewentualne przeszkody. Równocześnie, wykorzystując informacje pochodzące z pomiaru prędkości kół, system może mierzyć długość wolnego obszaru. Kierowca informowany jest, że miejsce parkingowe jest odpowiednie, gdy pomiar jest równy długości samochodu plus 80 centymetrów (40 cm z przodu i 40 cm z tyłu), tj. łącznie co najmniej 4,60 metra. Jeśli znaleziono odpowiednią przestrzeń, rozlega się dźwięk sygnalizacyjny, a komunikat na wyświetlaczu wskazuje, czy manewr parkingowy może zostać zakończony w jednym lub wielu etapach.

„Blue&Me-TomTom LIVE”

Nowy pojazd wprowadza „Blue&Me-TomTom LIVE”, rozwinięcie systemu infotelematycznego stworzonego w wyniku współpracy między Fiat Group Automobiles a TomTom, europejskim liderem w dziedzinie przenośnych urządzeń nawigacyjnych, który wykorzystuje wszechstronność systemu Blue&Me.

Baza systemu TomTom Go1000, to urządzenie pozwala zarządzać – za pomocą praktycznego kolorowego ekranu dotykowego – połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną i wszelkimi informacjami o jeździe, które bezpośrednio pobiera z systemów komputera pokładowego. Umożliwia również kontrolowanie odtwarzacza multimedialnego poprzez interfejs dotykowy.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.