Lincoln wprowadził ostatnie zmiany w pierwszej generacji modelu MKZ w 2010 roku na rok modelowy 2011, a oprócz standardowych aktualizacji wizualnych, zadebiutował również pierwszy w historii marki napęd hybrydowy.
Świat wciąż zmagał się z kryzysem finansowym. Jednak producenci samochodów musieli iść do przodu i wprowadzać nowe pojazdy na rynek. Tak jak wielu innych producentów, Ford nie chciał czekać na lepsze czasy. Co więcej, nie ograniczył się do drobnych aktualizacji mających na celu utrzymanie finansów. Zamiast tego postawił na pełną ofensywę, aby zapewnić sobie jak najlepsze oferty. W rezultacie w marcu 2009 roku wprowadził model Ford Fusion Hybrid na rok modelowy 2010, a jednocześnie ogłosił, że wkrótce pojawi się wersja luksusowa. Tą wersją był Lincoln MKZ z 2011 roku, który zadebiutował we wrześniu 2010 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku, jako część ostatnich zmian w czteroletniej już generacji.
Lincoln zaktualizował przednią część MKZ 2011, wprowadzając nowy wygląd podzielonego grilla, który zastąpił poprzednią wersję inspirowaną modelem Continental z 1961 roku. Dodatkowo zaktualizowano reflektory, które miały trzy lampy pod tymi samymi przezroczystymi soczewkami oraz kierunkowskazy umieszczone w rogach. Przedni zderzak również przeszedł stylizację, z szerokim wlotem powietrza w centralnej części i kątowymi klasterami dla lamp przeciwmgielnych.
Profil samochodu nie zmienił się zbytnio. Jednak producent wprowadził nowe, 17- i 18-calowe felgi aluminiowe, w zależności od wersji i opcji. Ponadto, zamek keyless entry był standardowy w wersji hybrydowej. Producenci dodali również swoje logo na przednich błotnikach za nadkolami. Jak w przypadku poprzednich wersji MKZ, model 2011 miał chromowane wykończenie na dolnej krawędzi linii okien. Z tyłu szerokie lampy tylne sprawiały, że samochód wyglądał na szerszy i otaczały pionowe logo producenta. Jednocześnie w dolnej części zderzaka MKZ miał podwójne rury wydechowe z okrągłymi, chromowanymi końcówkami.
Wnętrze pojazdu zostało wzbogacone o znane luksusowe wykończenia. Aluminium i prawdziwe drewno zdobiły deskę rozdzielczą oraz panele drzwi. Dodatkowo dostępny osiemcalowy ekran dotykowy systemu multimedialnego był umieszczony na centralnej konsoli. Przed kierowcą znajdował się elegancki, zaokrąglony wizjer panelu instrumentów, który pokazywał prędkość w środku, z obrotomierzem po lewej stronie oraz wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego po prawej. W wersji hybrydowej, Lincoln MKZ 2011 miał centralnie umieszczony prędkościomierz flankowany kolorowymi ekranami wyświetlającymi istotne dane, które pomagały kierowcom zwiększyć efektywność paliwową.
Pod maską klienci mogli znaleźć silnik V6 Duratorq o pojemności 3.5 litra lub napęd hybrydowy. Podczas gdy klienci znali pierwszą wersję, druga była nowym rozwiązaniem. Składał się z czterocylindrowego silnika o pojemności 2.5 litra pracującego w cyklu Atkinsona, wspieranego przez silnik o mocy 109 koni mechanicznych (111 PS). Wersja napędu na benzynę była połączona z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy wersja elektryczna korzystała z przekładni CVT, jak ta zainstalowana w Ford Fusion.
Nowy sedan średniej wielkości Lincoln MKZ 2010 został zaprojektowany z myślą o klientach, którzy kojarzą markę Lincoln z eleganckim, nowoczesnym designem, niezrównanym komfortem, wyjątkowymi funkcjami oraz najwyższą jakością.
„Nowy Lincoln MKZ rozwija sukces obecnego MKZ, wprowadzając nowy charakterystyczny wygląd Lincolna, dodatki, które poszerzają ofertę marki, oraz szybszy, bardziej dopracowany układ napędowy,” powiedział Mark Fields, prezydent Forda na Amerykę.
Nowością w 2010 roku jest sportowa wersja Lincoln MKZ, która wyposażona jest w specjalne tuningowane zawieszenie z twardszymi sprężynami i większymi stabilizatorami, 18-calowe polerowane felgi Euroflange, przyciemniony grill i reflektory oraz wnętrze z kontrastowymi lamówkami i unikalnymi aplikacjami.
Nowy Lincoln MKZ oferuje także unikalne w swoim segmencie funkcje, w tym system informacji o martwym polu (BLIS™) z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym, co ułatwia poruszanie się w ruchu drogowym oraz parkowanie.
BLIS śledzi pojazdy w obszarach martwego pola po obu stronach pojazdu, wykorzystując dwa moduły radarowe. Wskaźniki w lusterkach zewnętrznych ostrzegają kierowcę, gdy inny pojazd wchodzi do zdefiniowanego obszaru martwego pola, który rozciąga się od lusterka bocznego do 10 stóp za pojazdem i 10 stóp od niego.
CTA wykorzystuje czujniki radarowe BLIS do ostrzegania kierowcy o nadjeżdżającym ruchu podczas cofania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego, monitorując odległość do 65 stóp po obu stronach pojazdu i sygnalizując to zarówno dźwiękowo, jak i wizualnie.
Oprócz tej nowej technologii dla sedanów średniej wielkości, Lincoln MKZ oferuje SYNC, nowej generacji nawigację głosową, bezkluczykowy dostęp, capless EasyFuel, system audio marki THX oraz adaptacyjne reflektory HID.
Nowy MKZ zawiera również charakterystyczne elementy designu Lincolna, takie jak podzielony grill i cieńsze reflektory, które nadają mu szerszy i sportowy wygląd. Jego zaokrąglony przód również ma podobieństwo do Lincolna MKS, z rzeźbioną maską i liniami biegnącymi w kierunku słupka A. Z tyłu, Lincoln MKZ ma nowy tylny klapę z szerszymi lampami LED, które podkreślają szerokość pojazdu, oddzielając je gwiazdą Lincolna.
Obecność Lincolna MKZ podkreślają 17-calowe aluminiowe felgi, dostępne 17-calowe chromowane felgi oraz dostępne 18-calowe polerowane felgi aluminiowe, które są zawarte w pakiecie Sport Appearance z tuningowanym zawieszeniem.
Wewnątrz, kabina MKZ zyskuje jeszcze bardziej luksusowy wygląd, featuring autentyczny aluminium i drewno w zależności od pakietu, nową deskę rozdzielczą, szczegółowe akcenty w tym nowym powitaniu, dzwonki, eleganckie przeszycia na skórzanych fotelach oraz skórę Bridge of Weir.
Światowej sławy luksusowa skóra ze Szkocji, wykorzystywana w klasycznym Lincolnie Continental Mark II oraz w MKS, pokrywa fotele MKZ. Skóra w Lincoln MKZ jest o nienadanym wzorze, co pozwala naturalnemu pięknu i charakterowi słojów wyjść na pierwszy plan.
Skóra jest przetwarzana przez do 12 godzin, aby zapewnić aksamitną miękkość, a Bridge of Weir używa procesu garbowania wolnego od chromu, co ułatwia recykling.
„Zwiększyliśmy poczucie luksusu i poprawiliśmy to, co już było doskonałe we wnętrzu,” powiedział Peter Horbury, dyrektor ds. wzornictwa w Ameryce. „Mamy nową tematykę wnętrza z nowymi punktami dotykowymi, uzupełnionymi o nowe funkcje i technologie, które sprawiają, że 2010 Lincoln MKZ wyróżnia się w konkurencyjnym segmencie średniej wielkości.”
Dodatki lub ulepszenia wnętrza Lincolna MKZ 2010 obejmują:
- Schowek w podłokietniku
- Nowe podświetlane w ciągu dnia i trójwymiarowe rozmieszczenie wskaźników z centralnym prędkościomierzem
- Nowe wykończenia drzwi z 360-stopniowymi klamkami
- Przeprojektowana centralna konsola z wysoko zamontowanym systemem nawigacji nowej generacji
- Skórzana kierownica z drewnianym wkładem
- Schematy wykończeń obejmują ciemny węgiel lub stalowy szary z akcentami orzecha włoskiego, lub jasny camel z akcentami drewna oliwkowego
Technologia i informacje pod ręką
Nowy Lincoln MKZ to więcej niż tylko ładny wygląd i uderzające nowe wnętrze. Nowe funkcje technologiczne sprawiają, że nowy sedan średniej wielkości Lincolna wyróżnia się także. Należą do nich:
- SYNC: aktywowany głosowo system komunikacji i rozrywki w samochodzie opracowany przez Forda i Microsoft. System w pełni integruje większość telefonów komórkowych i odtwarzaczy multimedialnych z obsługą Bluetooth, oferując klientom możliwość korzystania z telefonu komórkowego i wybierania muzyki bez użycia rąk – plus nową funkcję 911 Assist oraz Raport o stanie pojazdu, dostępne bez opłat miesięcznych.
- 911 Assist: Gdy telefon jest poprawnie sparowany, włączony i podłączony do SYNC, system jest gotowy do pomocy w nawiązaniu połączenia bezpośrednio z lokalnym operatorem 911 w przypadku wypadku, w którym uruchamia się poduszka powietrzna. Kluczową zaletą SYNC 911 Assist jest szybkość, ponieważ połączenia są dokonywane bezpośrednio do lokalnych operatorów 911.
- Raport o stanie pojazdu (VHR): SYNC gromadzi istotne informacje z głównych modułów kontrolnych pojazdu i pakuje dane diagnostyczne w użytecznym formacie w ciągu kilku minut. Pakiet danych jest wysyłany do Forda za pośrednictwem automatycznie wybieranego numeru 800, używając sparowanego i działającego telefonu komórkowego klienta.
- Nawigacja aktywowana głosowo, która integruje kilka funkcji, w tym rozpoznawanie głosu do wprowadzania celu, kontrolę klimatu i radio satelitarne SIRIUS w jednym łatwym w użyciu systemie, wyświetlając je na 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. Funkcja tekst na mowę w systemie nawigacji odczytuje nazwy ulic podczas jazdy do celu i odczytuje przychodzące wiadomości tekstowe, gdy system jest połączony z SYNC. Zintegrowany odtwarzacz DVD jest w stanie odczytywać CD-Audio, MP3, DVD, DVD-Audio i DVD-ROM (dla aktualizacji map cyfrowych). Funkcja jukeboxa muzycznego przechowuje ponad 150 godzin muzyki. Ekran można również dostosować do osobistych zdjęć.
- SIRIUS Travel Link™, wiodąca w branży technologia, która w połączeniu z systemem nawigacji aktywowanym głosowo dostarczy użytkownikom danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, w tym informacji o wypadkach i incydentach, danych o pogodzie z wybrzeża na wybrzeże, w tym aktualnych warunków i prognoz na pięć dni, oraz informacje o cenach paliwa w ponad 120 000 stacjach paliw.
- Travel Link oferuje również wyniki i harmonogramy sportowe oraz listę ponad 4 500 kin z godzinami seansów, adresami kin, streszczeniami filmów i innymi informacjami.
- System kamery tylnej montuje małą kamerę na klapie bagażnika, która jest aktywowana podczas wrzucania biegu wstecznego, dając kierowcy wyraźny widok za pojazdem.
- Obraz wideo jest wyświetlany na ekranie nawigacyjnym w Lincoln MKZ wyposażonym w tę opcję lub w lusterku wewnętrznym z samoczynnym przyciemnieniem w pojazdach bez nawigacji.
- System oświetlenia ambientowego jest wyświetlany wokół miejsc na stopy, uchwytów na kubki, kieszeni w drzwiach, klamek do ich otwierania oraz akcentów w drzwiach i na desce rozdzielczej – z dodatkowymi specjalnymi sekwencyjnymi efektami „Witamy” i „Żegnamy”.
- System audio THX II Premium Certified z dźwiękiem przestrzennym 5.1, zapewniany przez 12-kanałowy wzmacniacz, który dostarcza 600 watów do 14 strategicznie umieszczonych głośników, w tym dwóch subwooferów. Układ głośników centralnych posiada technologię THX Slot Speaker™, co pozwala na szerszy obraz dźwiękowy i lepszą kontrolę nad tym, jak dźwięk jest rozprowadzany w akustycznie zaprojektowanej kabinie pojazdu. Dodatkowo system wyposażony jest w jukeboxa o pojemności 10 GB, który pozwala właścicielom Lincolna przechowywać do 2 400 swoich ulubionych utworów muzycznych.
Inne funkcje Lincolna MKZ 2010 obejmują:
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu, które wykrywają wilgoć na szybie i aktywują się automatycznie.
- Nowy filtr powietrza w kabinie, który usuwa czynniki drażniące i toksyny związane z zanieczyszczeniami komunikacyjnymi i przemysłowymi. Dodatkowo, filtr powietrza chroni system HVAC/klimatyzacji przed wodą i wilgocią.
- Adaptacyjne reflektory HID, które obracają się w zależności od prędkości i ruchów kierownicy, co pozwala na lepszą widoczność w zakrętach.
- System SOS Post Crash Alert, który aktywuje sygnał dźwiękowy, światła awaryjne, automatycznie odblokowuje drzwi i włącza oświetlenie wewnętrzne/podświetlenie przy naciśnięciu poduszki powietrznej. System aktywuje światła awaryjne, gdy wykryje poślizg.
Szybsza wydajność silnika, mocna ekonomia paliwowa
Nagrodzony silnik 3.5-litrowy V-6 Duratec napędza Lincolna MKZ 2010, dostarczając 263 konie mechaniczne i 249 funtów stopy momentu obrotowego. Silnik 3.5-litrowy wykorzystuje kompaktowy, lekki układ rozrządu podwójnego do zapewnienia maksymalnej mocy i płynnej pracy przy wysokich obrotach.
Ten silnik stosuje również zmienną synchronizację czasowania zaworów, aby optymalizować czas otwierania zaworów, co zapewnia płynny bieg jałowy oraz imponującą szeroką krzywą momentu obrotowego z dobrą mocą.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów SelectShift, która jest standardowa w Lincoln MKZ 2010, ma napęd na przednie koła, a dostępny jest również napęd na wszystkie koła. Wydajność układu napędowego uległa znacznemu poprawieniu, a czas przyspieszenia 0-60 mph spadł z 7.7 do 7.1 sekundy.
Silnik – a także sam Lincoln MKZ – jest cichszy. Każdy element wyciszenia został przerobiony.
„Klient zdecydowanie zauważy, jak cichy jest nowy MKZ,” powiedział główny inżynier J.D. Shanahan. „To ważne – zwłaszcza w przypadku nabywców luksusowych sedanów, którzy kojarzą ciszę z jakością.”
Zespół inżynieryjny Lincolna MKZ skoncentrował się również na subsystemie mocowania silnika, aby znaleźć dźwięk, który łączy sportowość i luksus, powiedział Matt Hettenhouse, lider zespołu układów napędowych.
Wysoki współczynnik sprężania 10.3:1 oraz aluminiowe głowice cylindrów zaprojektowane dla wysokiego przepływu powietrza i zoptymalizowanego spalania wspierają zdolność silnika do zapewnienia doskonałych osiągów i ekonomii paliwowej, a także niskiej emisji.
Unikalnym rozwiązaniem w Lincolnie MKZ 2010 są zmodyfikowane rezonatory w systemie indukcji powietrza. „Dostarczają one mocny, wyrafinowany dźwięk, którego klienci Lincolna MKZ oczekują,” powiedział Hettenhouse.
Sześciobiegowa skrzynia biegów umożliwia niższe przełożenia w początkowych biegach dla lepszego przyspieszenia oraz wyższe przełożenia dla lepszej oszczędności paliwa na autostradzie. Nowy standardowy SelectShift umożliwia kierowcy ręczny wybór biegów dla lepszej sportowości. Zmiana biegów w dół jest zablokowana, aby chronić silnik przed nadmiernymi obrotami. Tryb „enhanced overdrive cancel” blokuje piąty i szósty bieg, co pozwala na przełączania przy wyższych prędkościach dla lepszego hamowania silnikiem oraz zredukowane biegi w dół dla funkcji „grade assist”.
Model 2010 Lincoln MKZ został całkowicie przekształcony i unikalnie dostrojony pod kątem komfortu jazdy.
Zespół zmienił punkt kontrolny dolnego ramienia tylnego zawieszenia, aby przenieść środek przechyłu bliżej środka ciężkości, co poprawiło parametry jezdne. Hydrauliczna pompa wspomagania z zmiennym przepływem zmienia natężenie przepływu przy niższych prędkościach, co daje lepszą reakcję, poprawiając promień skrętu i ułatwiając parkowanie.
Dostępny w Lincoln MKZ układ napędu na wszystkie koła (AWD) został przestrojony dla lepszej przyczepności oraz mniejszego hałasu, wibracji i szumów. System wykorzystuje elektro-mechaniczne sprzęgło oraz dwa podstawowe tryby transferu momentu obrotowego – moment prewencyjny (przed poślizgiem kół) oraz moment kontrolujący poślizg (po poślizgu kół). Ten podwójny system daje kierowcy pewność w każdej sytuacji, podczas gdy zawieszenie zostało specjalnie dostrojone, aby być bardziej neutralnym podczas zakrętów.
„Gdy Lincoln MKZ przyspiesza, nawet lekko, z miejsca na każdej nawierzchni – suchej jezdni, mokrej nawierzchni, piasku, żwirze, lodzie, błocie – moment prewencyjny jest przenoszony na tylne koła,” powiedział Jim Fritz, inżynier ds. rozwoju produktu AWD. „Dodatkowo, aby kontrolować poślizg kół przednich na śliskich nawierzchniach, dodawany jest moment kontrolujący poślizg, aby wyrównać prędkości kół przednich i tylnych.”
System AWD działa w harmonii z kontrolą trakcji hamulców, aby zapewnić większą pewność klientom Lincolna MKZ. Zaawansowany system stabilizacji elektronicznej Forda AdvanceTrac również utrzymuje kierowców w kontroli.
„Doświadczenie za kierownicą zostało poprawione, co zapewnia lepszą jazdę i kontrolę nad pojazdem,” powiedział Shanahan. „Ulepszenia zawieszenia, nowy pakiet sportowy, nowe technologie, charakterystyczny design Lincolna oraz mocna historia jakości pomagają nowemu Lincolnowi MKZ 2010 wyznaczyć nowy standard w średniej wielkości luksusowych sedanach.”