Choć model CL był zaprojektowany głównie jako luksusowe coupe, dwuosobowa wersja flagowego modelu S-Class, S 65 AMG, była czymś wyjątkowym. To był potężny samochód, który mógł zagrozić każdemu innemu Gran Tourerowi na autostradzie i wyprzedzić go o dużą różnicę.
Mercedes-Benz wprowadził drugą generację klasy CL w 2006 roku, nadając jej wystarczającą moc, aby stała się doskonałym gran tourerem. Jednak klienci domagali się więcej. W rezultacie, cztery lata później, w 2010 roku, producent zaprezentował odświeżoną wersję modelu CL-Class C216. Dodatkowo, oferował ją w dwóch wersjach AMG.
Podczas gdy CL 63 był bardziej powszechny, CL 65 był rzadkością, głównie z uwagi na to, że był jednym z najdroższych pojazdów w ofercie producenta. W przeciwieństwie do wersji 63, która była wyposażona w podwójnie doładowany silnik V8, CL 65 miał potężny bi-turbo V12. W rzeczywistości był tak mocny i generował tak duży moment obrotowy, że producent nie mógł go wyposażyć w nowo opracowaną, siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Musiał polegać na starszej, niezniszczalnej skrzyni 5G-Tronic.
Z zewnątrz CL 65 AMG miał niepozorny wygląd, z chromowaną poziomą listwą na grillu i dolnym zderzaku charakterystycznym dla AMG, który miał kratkę w kształcie litery A. Dodatkowo, producent umieścił dwa funkcjonalne wloty powietrza po bokach, które chłodziły przednie tarcze i mieściły światła LED do jazdy dziennej.
Z profilu, obserwatorzy mogli zauważyć chromowane oznaczenia V12 Biturbo na przednich błotnikach oraz aerodynamicznie ukształtowane osłony progowe. Z tyłu, duże błotniki przykrywały opony 275/35 założone na 20-calowe felgi ze stopów lekkich. Na tylnej części nadwozia jedynymi detalami, które wyróżniały samochód spośród pozostałych modeli CL, były dyfuzor umieszczony poniżej zderzaka i cztery owalne końcówki wydechu, które flankowały go w dwóch parach.
Wewnątrz, producent pokrył większość elementów Alcantarą lub skórą, w zależności od opcji. Sportowe fotele kubełkowe miały wysoko umocowane boki i unikalny wzór. Między przednimi pasażerami Mercedes-Benz zamontował masywną konsolę centralną, w której znajdował się wybierak biegów oraz kilka przycisków do różnych funkcji samochodu. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników specyficzny dla CL 65 AMG, w którym prędkościomierz zajmował centralne miejsce.
W przeciwieństwie do innych modeli Mercedes-Benz produkowanych w tamtym czasie, jego maksymalna prędkość była oznaczona na 360 km/h (224 mph). Po lewej stronie znajdowały się wskaźnik paliwa i temperatura płynu chłodzącego, a po prawej obrotomierz. Na środkowej konsoli producent umieścił chromowane oznaczenie V12, przypominające kierowcom, że nie jest to zwykły CL. Z tyłu Mercedes-Benz zamontował ławkę profilowaną dla dwóch pasażerów. Zaskakująco, te dwa miejsca były wystarczająco komfortowe na długie podróże.
Pod maską AMG zainstalowało ręcznie robiony silnik V12, wspomagany przez parę turbosprężarek, który osiągał maksymalną moc 630 PS (621 hp) oraz ogromny moment obrotowy 1001 Nm (738 lb-ft). Cała moc przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem dyferencjału o ograniczonym poślizgu.
Entuzjaści motoryzacji z zamiłowaniem do spektakularnych osiągnięć od lat cenią model Mercedes-Benz CL65 AMG. To wymarzone auto z potężnym silnikiem V12 i przepięknym wyposażeniem stało się synonimem ekskluzywnej wydajności i stylu. To samo dotyczy zreformowanej wersji, która nie tylko zyskała szereg nowych, wizualnych akcentów, ale także może pochwalić się zwiększoną mocą z 450 kW (612 hp) do 463 kW (630 hp), a także zmniejszeniem zarówno zużycia paliwa, jak i emisji.
Silnik AMG V12 biturbo o pojemności 6.0 litrów w Mercedes-Benz CL65 AMG jest jednym z najpotężniejszych silników produkcji seryjnej, jakie kiedykolwiek zbudowano. Dwunastocylindrowy silnik generuje moc 463 kW (630 hp) przy pojemności 5980 cc, oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 1000 Nm, który pozostaje stały w zakresie od 2300 do 4300 rpm. Moment obrotowy został elektronicznie ograniczony do 1000 Nm z potencjalnych 1200 Nm, aby uwzględnić elementy napędowe. Niezrównana przewaga odczuwalna jest na każdym kilometrze: silnik AMG V12 charakteryzuje się bezwysiłkowym dostarczaniem mocy w każdym zakresie prędkości obrotowej oraz emocjonującym brzmieniem, wszystko to połączone z doskonałym wykończeniem. Wyjątkowa moc silnika AMG dwunastocylindrowego objawia się w danych dotyczących osiągów: CL65 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4.4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (elektronicznie ograniczoną).
AMG wprowadziło szereg dodatkowych usprawnień do silnika AMG V12 biturbo o pojemności 6.0 litrów w nowym CL65 AMG. Specjaliści z AMG osiągnęli wzrost mocy z 450 kW (612 hp) do 463 kW (630 hp) dzięki nowym turbosprężarkom. Średnica wlotu obudowy sprężarki i kanały wydechowe zostały powiększone, a wynikająca z tego zwiększona przepustowość powietrza, w połączeniu z nową elektroniką silnika, przyczyniła się do wzrostu o 13 kW (28 hp). Maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1.5 bara.
Pomimo wzrostu mocy, udało się również zredukować zużycie paliwa i emisję spalin: połączenie zużycia paliwa zgodnie z NEDC dla Mercedesa-Benz CL65 AMG wynosi teraz 14.3 litra na 100 kilometrów, co odpowiada redukcji o 0.2 litra na 100 km. Emisja CO2 wynosząca 334 gramów na kilometr jest o 3.5 procent niższa od emisji wcześniejszego modelu (346 g/km).
Redukcja zużycia paliwa została osiągnięta dzięki nowej elektronice silnikowej oraz zarządzaniu generatorem: energia kinetyczna generowana podczas każdej fazy jazdy silnika, a także przy hamowaniu, jest używana do ładowania akumulatora, a nie tylko generowana jako ciepło, co w innym przypadku byłoby normą. W pozostałych obszarach zarządzanie zarówno systemem elektrycznym, jak i generatorem pozwala utrzymywać generator na niskim poziomie napięcia.
Nowe pierścienie tłokowe, zmodyfikowana pompa olejowa oraz zastosowanie lepszej powłoki na katalizatorach również przyczyniają się do zmniejszenia surowych emisji spalin jako element pakietu działań. W rezultacie Mercedes-Benz CL65 AMG natychmiast spełnia aktualne normy emisji EU5 oraz wszystkie wymagania rynków USA (standard LEV II, diagnostyka on-board II i diagnostyka czujnika lambda).
Wiedza z świata motorsportu również w silniku AMG V12 biturbo
Charakterystycznymi cechami silnika AMG V12 biturbo o pojemności 6.0 litrów są rozległa wiedza AMG z obszaru motorsportu, która została zastosowana w budowie silnika, oraz zaawansowany intercooler powietrza/wody. Gwarantuje to wysoką moc i moment obrotowy w każdych warunkach pracy, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Tradycyjnie wszystkie silniki są budowane ręcznie w Mercedes-AMG w Affalterbach – tak samo jak silnik V12.
W związku z wyjątkowym momentem obrotowym wynoszącym 1000 Nm, Mercedes-Benz CL65 AMG wyposażono w systematycznie wzmocnione elementy napędowe. Przekazywanie mocy odbywa się za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT z pięcioma biegami, która ma trzy różne tryby jazdy.
System Direct-Steer, Torque Vectoring Brake i stabilizacja wiatrowa
Podobnie jak w modelu CL63 AMG, dwunastocylindrowy model z najwyższej półki również posiada sportowe zawieszenie AMG oparte na aktywnej kontroli nadwozia (ABC) z Torque Vectoring Brake, stabilizacją wiatrową i systemem dostosowania obciążenia. Charakterystyka sportowego zawieszenia AMG może być zmieniana za pomocą przycisku Sport – dla kierowcy oznacza to zauważalne zmniejszenie kąta przechyłu podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz sztywniejsze strojenie sprężyn/amortyzatorów. Nowy system Direct-Steer z układem kierowniczym wspomaganym w zależności od prędkości gwarantuje wysoką zwrotność i płynne prowadzenie w każdej sytuacji drogowej.
Niezawodne osiągi hamowania zapewnia system hamulcowy AMG o wysokiej wydajności oparty na systemie ADAPTIVE BRAKE. Wszędzie zastosowano wewnętrznie wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe o średnicy odpowiednio 390 i 365 milimetrów, w połączeniu z podwójnymi pływającymi zaciskami hamulcowymi (z przodu) oraz zaciskami typu suwakowego (z tyłu) dla maksymalnego hamowania.
Nowy design z jeszcze wyższym prestiżem
Nowy Mercedes-Benz CL65 AMG ma teraz jeszcze bardziej ekskluzywny wygląd niż kiedykolwiek wcześniej. Zwiększony prestiż gwarantowany jest dzięki smukłemu przodowi z wyprofilowaną maską, powiększoną, bardziej kątową kratką chłodnicy oraz potężnymi reflektorami. W standardzie znajduje się Inteligentny System Światła (ILS) z reflektorami bi-xenonowymi, aktywną funkcją oświetlenia, asystentem długiego światła Adaptive Highbeam Assist oraz specyficznymi dla AMG diodowymi światłami dziennymi w przednim zderzaku. Powiększony wlot powietrza, wykończony chromem, ozdobił charakterystyczną poziomą listwę kratki. Nowo zaprojektowane elementy karoserii AMG są łatwe do rozpoznania dzięki charakterystycznemu kształtowi litery V i dolnej poprzecznej belce, która w Mercedes-Benz CL65 AMG ma ekskluzywne wykończenie w kolorze chromu. Pasuje do tego tylny zderzak AMG, który ma wlot dyfuzora w wykończeniu chromowanym. Nowe są również lampy tylne z jednolitą, czerwoną osłoną oraz lampy wsteczne umieszczone obok wnęki na tablicę rejestracyjną. Kolejnym wizualnym akcentem jest sportowy układ wydechowy AMG z podwójnymi chromowanymi końcówkami o designie V12.
Patrząc na pojazd z boku, entuzjaści zauważą nie tylko napis „V12 BITURBO” na błotnikach, ale także podwójne, kutego koła AMG, malowane na szaro tytanowym z wysokim połyskiem. Koła są wyposażone w opony 255/35 R 20 z przodu oraz 275/35 R 20 z tyłu.
Ekskluzywna tapicerka skórzana PASSION z wzorem diamentu AMG V12
Ekskluzywna pozycja Mercedesa-Benz CL65 AMG w gamie modeli AMG również podkreślana jest przez wykwintne i starannie wykonane wykończenia wnętrza: ekskluzywna tapicerka skórzana PASSION z wyróżniającym się wzorem diamentu AMG V12 pokrywa wszystkie cztery fotele oraz panele boczne drzwi. Skóra nappa pokrywa nie tylko cały panel instrumentów i panele oparcia siedzeń, ale także kieszenie na czasopisma i półkę bagażową. Dodatkowo, Alcantara® użyta jest na podsufitce oraz na słupkach A i C. Sportowe fotele AMG, które można regulować na wiele sposobów, mają własny układ tapicerki, a także aktywną wentylację i ogrzewanie, a także są wyposażone w pakiet komfortu fotela: obejmuje on aktywne fotele przednie multicontour z funkcjami masażu i dynamicznymi oraz luksusowe zagłówki NECK-PRO. W standardzie na przednich fotelach znajduje się również funkcja pozycjonowania PRE-SAFE®.
Nowością w wnętrzu jest sportowa kierownica AMG z aluminiowymi, srebrnymi łopatkami do zmiany biegów oraz perforowaną skórą nappa w miejscu chwytu. Najnowsze informacje i rozrywka dostępne są dzięki standardowemu systemowi multimedialnemu COMAND APS, który obejmuje system audio surround Harman Kardon® Logic 7® z funkcją SPLITVIEW – który dzieli ekran na różne wyświetlacze w zależności od kąta widzenia.
Zegary AMG wyświetlają wyrazisty ekran startowy „AMG V12 BITURBO” oraz skalę prędkościomierza do 360 km/h. Zintegrowany w głównym menu AMG jest wskaźnik biegu, w tym zalecenie do zmiany biegów, a kierowca jest również informowany o temperaturach oleju silnikowego i płynu chłodzącego. Dzięki funkcji RACETIMER można wyświetlać czasy okrążeń, np. podczas jazdy po torze wyścigowym. Szczególnym akcentem wnętrza jest ekskluzywny zegar analogowy zaprojektowany przez IWC. Elementy wykończeniowe z wysokopołyskowego drewna topolowego, zarezerwowane wyłącznie dla modeli V12, dopełniają wystrój wnętrza.
Bogate wyposażenie standardowe obejmuje również (wybór):
- Oświetlenie atmosferyczne, regulowane w trzech kolorach
- Progi wejściowe AMG
- Dywaniki AMG
- Sportowe pedały AMG
- ATTENTION ASSIST
- Pakiet ochrony przed kradzieżą
- KEYLESS-GO
- Telefony wygodne
- Pakiet oświetlenia LED w tym Inteligentny System Światła (ILS)
- Interfejs multimedialny
- Wielofunkcyjny dach elektryczny
- Kamera parkingowa
Szeroka gama atrakcyjnych opcji dodatkowych
Podobnie jak w przypadku CL63 AMG, dostępne są również opcje asystenta aktywnego utrzymania pasa ruchu i asystenta martwego pola dla CL65 AMG jako nowe opcje dodatkowe. Dodatkowo, coupé V12 można jeszcze bardziej udoskonalić elementami z AMG Performance Studio:
- Podwójne koła AMG, malowane na czarno z lustrzaną powierzchnią i wyposażone w opony 255/35 R 20 (przód) oraz 275/35 R 20 (tył)
- Pakiet zewnętrzny AMG Carbon
- Sportowa kierownica AMG w skórze/Alcantara®
- Elementy wykończeniowe wnętrza z włókna węglowego AMG
Dodatkowe możliwości personalizacji dostępne są dzięki szerokiej gamie produktów designo, obejmującej ekskluzywne wykończenia lakiernicze, tapicerki skórzane, elementy wykończeniowe, kierownice oraz inne akcesoria – a także wybór designo, bardzo szczególny pakiet wysokiej jakości wyposażenia.