W 2011 roku, na targach motoryzacyjnych w Genewie, Opel zaprezentował wersję produkcyjną modelu Ampera, który powstał w oparciu o amerykański Chevrolet Volt, i samochód ten skradł show.
General Motors starało się stworzyć pojazd, który mógłby przewyższyć Toyotę Priusa w jakikolwiek sposób, a ich zmagania doprowadziły do powstania Chevroleta Volta na rynek amerykański oraz Opla/Vauxhalla Ampery na rynek europejski. Mimo wszystkich problemów, które wystąpiły w trakcie procesu rozwoju samochodu, Ampera miała obiecujący start. Niestety, z powodu wysokiej ceny oraz światowego kryzysu finansowego, który nadal wpływał na sprzedaż, nie utrzymała się na rynku zbyt długo. W 2015 roku GM podjęło decyzję o zaprzestaniu produkcji modelu, ale z wieloma lekcjami, które pomogły w rozwoju innych elektryfikowanych pojazdów.
Centrum projektowe Opla wzięło Chevroleta Volta i dostosowało go do gustów europejskich klientów. W rezultacie, przedni pas samochodu różnił się od tego oferowanego po drugiej stronie oceanu. Miał agresywnie wyglądające reflektory, a ich wewnętrzna dolna część była okraszona czarnymi wstawkami, które rozciągały się w dół w kształcie boomerangu w kierunku dolnej części zderzaka. Wąska górna kratka między nimi była wyposażona w grubą oraz cienką listwę, na której logo marki zajmowało centralne miejsce.
Profil 2011 Opla Ampery ujawniał jej kształt w stylu hatchbacka z pochyloną ku przodowi tylną klapą. Zespół inżynieryjny GM ciężko pracował nad zmniejszeniem oporu powietrza samochodu, osiągając szacunkowy współczynnik 0,28 Cd. Okna boczne były wąskie, ale aby wyglądały na wyższe, producent dodał czarne wstawki na dole. To było sprytne posunięcie, aby zaoszczędzić na wadze pojazdu, który był uważany za ciężki w swojej kategorii z powodu akumulatora. Z tyłu projektanci Opla stworzyli nowe światła tylne, które wychodziły z górnych boków nadkoli na klapę bagażnika, podkreślone grubą chromowaną listwą. Ostatecznie dolny zderzak otrzymał czarną trapezoidalną wstawkę, która także miała lampy przeciwmgłowe i światła cofania.
Chociaż kompaktowe wymiary zewnętrzne sprawiały, że samochód wyglądał na mały, wnętrze było wystarczająco przestronne dla czterech dorosłych osób. Jednak producent musiał zainstalować wysoki tunel podłużny dla akumulatora, aby chronić pasażerów przed uderzeniami bocznymi w przypadku wypadku. W rezultacie, samochód miał tylko cztery miejsca zamiast pięciu, jak większość pojazdów w tym segmencie. Deska rozdzielcza wyglądała na nowoczesną jak na te czasy, z centralnym wyświetlaczem dotykowym na szczycie centralnej konsoli oraz kolejnym wyświetlaczem przed kierowcą. Tapicerka była wykonana z sztucznej skóry, która nie była najwyższej jakości. Ponadto, panele drzwi i deska rozdzielcza były wykonane z twardego plastiku, co sprawiało wrażenie pojazdu z niskim budżetem. Jedną z zalet umieszczenia akumulatorów w środkowej części pojazdu była duża przestrzeń bagażowa, którą można było powiększyć, składając tylnie siedzenia. Tutaj również producent wybrał cienką winylową osłonę dla przestrzeni bagażowej, która nie pasowała do wysokiej ceny samochodu.
Pod nadwoziem, producent zainstalował 1,4-litrowy silnik benzynowy z naturalnym doładowaniem, który pełnił rolę generatora dla elektrycznego silnika napędzającego koła. W rezultacie, Ampera była początkowo uważana za samochód elektryczny z zasięgiem. Później odkryto, że silnik spalinowy napędzał pojazd poprzez zespół sprzęgła przy prędkościach autostradowych, a samochód został zdegradowany do statusu pojazdu hybrydowego, pozbawiając go zachęt rządowych dla EV w Europie.
Rewolucyjny Opel Ampera zadebiutował na 79. Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Prezydent General Motors Europe, Carl-Peter Forster, zaprezentował elektryczny pojazd o wydłużonym zasięgu i ogłosił plany rozpoczęcia produkcji auta pod koniec 2011 roku.
Opel Ampera będzie również dostępny w wersji z kierownicą po prawej stronie w Wielkiej Brytanii, oferowany przez markę siostrzaną Opla, Vauxhall.
„Opel Ampera w dalszym ciągu pokazuje przywództwo GM w zakresie elektryfikacji motoryzacji” – powiedział Carl-Peter Forster. „Jego przełomowy system napędu elektrycznego Voltec to technologiczna rewolucja, której przemysł motoryzacyjny potrzebuje, aby sprostać wyzwaniom energetycznym i środowiskowym.”
Opel Ampera to pięciodrzwiowy, czteroosobowy pojazd, którego design inspirowany jest nagradzaną estetyką Opla, łączącą rzeźbiarską sztukę z niemiecką precyzją. W jego wyglądzie można dostrzec elementy stylu zaczerpnięte z innowacyjnych aut koncepcyjnych Flextreme i GTC.
„Nie ma lepszego sposobu na uczczenie 110-letniej innowacji Opla w przemyśle motoryzacyjnym niż ujawnienie Opla Ampera” – powiedział Alain Visser, wiceprezydent GME Opel.
Koła Opla Ampera napędzane są elektrycznie przez cały czas i przy każdej prędkości. Na dystansach do 60 km (cykl MVEG) korzysta z energii zgromadzonej w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 16 kWh i emituje zero CO2. Gdy energia akumulatora się wyczerpie, energia z silnika-generatora wydłuża zasięg Ampery do ponad 500 km.
Opel Ampera może być ładowany z dowolnego domowego gniazdka 230V. GM Europe analizuje wymagania dotyczące infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych z firmami energetycznymi, w tym Iberdrolą z Hiszpanii.
Opel Ampera zyskuje moc i wyrafinowanie dzięki systemowi napędu Voltec
Rewolucyjny Opel Ampera będzie pierwszym samochodem elektrycznym bezemisyjnym w Europie odpowiednim do codziennego użytku. Dzięki systemowi napędu elektrycznego Voltec, oferującemu dynamiczne przyspieszenie i wysoki poziom wyrafinowania, pięciodrzwiowy Opel Ampera komfortowo pomieści czterech pasażerów, ma użyteczny bagażnik na ich walizki i oferuje zasięg przekraczający 500 kilometrów.
„Jazda elektryczna to nie tylko ekologia” – powiedział Frank Weber, globalny dyrektor ds. pojazdów i główny inżynier. „Jazda elektryczna to również świetna zabawa. Natychmiastowy, cichy moment obrotowy o wartości 370 Nm pod prawą stopą przypomina latanie!”
Elektryczność napędza koła Opla Ampera przez cały czas i przy każdej prędkości. Na dystansach do 60 km (cykl MVEG) moc dostarczana jest z energii zgromadzonej w nowoczesnym akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 16 kWh.
Podczas jazdy na energii z akumulatora Opel Ampera emituje zero CO2. Gdy energia akumulatora się wyczerpie, silnik-generator zasilany benzyną/E85 płynnie dostarcza energię do napędu elektrycznego, jednocześnie utrzymując naładowanie akumulatora. Taki tryb pracy wydłuża zasięg do 500 kilometrów, aż do momentu, gdy akumulator można naładować, podłączając system ładowania pojazdu do standardowego gniazdka domowego 230V.
Opel Ampera daje kierowcy pewność i spokój ducha
W odróżnieniu od konwencjonalnych pojazdów elektrycznych, Opel Ampera eliminuje „lęk przed zasięgiem”, dając pewność i spokój ducha, że kierowca nie zostanie uwięziony z rozładowanym akumulatorem.
„Zaawansowany system akumulatorów litowo-jonowych to klucz do tego, aby Opel Ampera dotarł do rąk konsumentów” – stwierdził Hans Demant, wiceprezydent GME ds. inżynierii. „Inżynierowie w naszym centrum badawczo-rozwojowym w Mainz-Kastel w Niemczech testują akumulator przez całą dobę, 365 dni w roku, aby zapewnić, że spełnia oczekiwania naszych klientów.”
Akumulator Opla Ampera będzie produkowany przez GM w pierwszej fabryce produkcyjnej akumulatorów litowo-jonowych obsługiwanej przez dużego producenta samochodów w Stanach Zjednoczonych. Więcej niż 220 ogniw litowo-jonowych w pakiecie w kształcie litery T zapewnia wystarczającą moc. Prawie bezgłośny napęd elektryczny dostarcza 370 Nm momentu obrotowego, co odpowiada 150 koniom mechanicznym, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około dziewięciu sekund, a maksymalna prędkość wynosi 161 km/h.
Opel Ampera będzie idealnie dopasowany do codziennych potrzeb większości europejskich kierowców. Na przykład około 80 procent niemieckich kierowców pokonuje dziennie mniej niż 50 km.
Opel szacuje, że przejazd elektryczny kilometra w Oplu Ampera będzie kosztował około jedną piątą ceny przejazdu konwencjonalnym pojazdem benzynowym przy obecnych cenach paliw.
Specyfikacje techniczne