Renault zastosował metodę przekształcania modeli, gdy próbował wejść na rynek indyjski z przystępnym cenowo pojazdem, a efektem tego był model Renault Pulse z 2011 roku.
Po połączeniu sił z Nissanem i utworzeniu Sojuszu Renault-Nissan, francuski producent zaczynał szukać sposobów na zwiększenie swoich zysków. Jednym ze sposobów było wykorzystanie już opracowanych platform w pojazdach, które zmieniały markę. Po wprowadzeniu sedana Fluence i SUV-a Koleos, francuska marka wprowadziła model Pulse, który był produkowany w Indiach, aby uniknąć wysokich ceł. Model ten skierowany był do młodych klientów dzięki niskiej cenie wyjściowej i oszczędnym silnikom.
Pulse miał zmodyfikowany przód, który różnił się od czwartej generacji Nissana Micra. Renault zamontowało czarny, niepomalowany poprzeczny wspornik przed chłodnicą, który miał sześciokątny wzór. Na zderzaku, mniejszy pojazd mógł być wyposażony w światła przeciwmgielne oraz srebrną osłonę podwozia, która chroniła silnik przed odpadkami drogowymi. Mimo to, była wykonana z plastiku, a nie metalu.
Profil nadwozia charakteryzował się zaokrąglonymi liniami, prowadzącymi do bąblowatego typu szyby, która zaczynała się panoramiczną przednią szybą. W odróżnieniu od Micry, która była dostępna w wersjach trzy- lub pięciodrzwiowych, Pulse oferowano tylko w wersji pięciodrzwiowej. Aby obniżyć koszty, ale jednocześnie zachować atrakcyjny wygląd, producent zainstalował czarne klamki drzwiowe, ale otwory do lusterka były w kolorze nadwozia. Wersja podstawowa była wyposażona w stalowe felgi, podczas gdy wyższe wersje miały zestaw felg aluminiowych. Na końcu, z tyłu, Pulse miał pionowe lampy tylne umieszczone w rogach, które flankowały pokrywę bagażnika. Dodatkowo, na górze tylnej szyby znajdował się spojler. Jako ostatni akcent stylistyczny, samochód miał czarną dolną część tylnego zderzaka, co nawiązywało do przodu pojazdu.
W środku, w zależności od wersji, Pulse miał deskę rozdzielczą w jednolitym lub dwutonowym kolorze. Na środkowej konsoli producent umieścił odtwarzacz CD, a pod nim, elementy sterujące systemem klimatyzacji. Choć nie mógł poszczycić się materiałami wysokiej jakości, samochód starał się wyglądać na bardziej luksusowy dzięki zaokrąglonym kształtom. Przed kierowcą, półowalny zestaw wskaźników wyróżniał się dużym prędkościomierzem, który dominował w centralnej części i był flankowany przez obrotomierz po lewej oraz mały wyświetlacz LCD po prawej stronie, który pokazywał przebieg i poziom paliwa. Przednie fotele zapewniały odpowiedni komfort dla pasażerów, a kanapa z tyłu mogła pomieścić dwóch pasażerów lub trzech na krótkich dystansach.
Pulse był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra lub silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem. Oba były połączone z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, która przekazywała moc na przednie koła. Dzięki wzmocnionemu niezależnemu zawieszeniu przedniemu i belce skrętnej z tyłu, Pulse dobrze radził sobie na złych lub źle utrzymanych drogach.
Renault prezentuje model Pulse, luksusowy samochód kompaktowy opracowany na indyski rynek w Centrum Projektowym Renault w Mumbaju. Premiera zaplanowana jest na styczeń 2012 roku.
Pulse to trzeci z pięciu pojazdów, które mają być wprowadzone na rynek w Indiach w ciągu nieco ponad roku. Samochód został zaprojektowany z myślą o najszerszym segmencie klientów. To kontynuacja wprowadzenia modeli Fluence oraz Koleos, które miały swoją premierę wcześniej w tym roku. Szybkie wprowadzenie modeli na rynek podkreśla zaangażowanie Renault w indyski rynek, który stanowi jedno z trzech priorytetowych obszarów strategii międzynarodowej grupy.
Skierowany do młodych, ambitnych klientów miejskich, Pulse odzwierciedla filozofię Renault, polegającą na udostępnieniu samochodów i nowoczesnej technologii wszystkim. Pulse wyposażony jest w silnik 1.5 dCi, który zajmuje pierwszą pozycję w swojej klasie pod względem zużycia paliwa i osiągów. Jego efektywność paliwowa szczególnie zyskała na znaczeniu dzięki postępom wprowadzonym przez inżynierów Formuły 1 Renault.
Zarówno samochód, jak i silniki produkowane są w Chennaï w pierwszej dedykowanej fabryce Renault-Nissan, która została otwarta w 2010 roku w celu wsparcia ambicji Alianse na rynku indyjskim.
29 października, w przeddzień Grand Prix Indii, Carlos Tavares, COO Renault, zaprezentuje model Pulse oraz samochód, który daje przedsmak sportowej wersji w Nowym Delhi w Indiach. Pulse jest trzecim modelem po Fluence i Koleos i będzie stanowił rdzeń oferty produktowej Renault w Indiach, gdzie cztery na pięć sprzedawanych samochodów to modele kompaktowe. W 2012 roku do oferty dołączy model Duster oraz sedan.
Samochód na szybko rosnący rynek
Pulse został zaprojektowany z myślą o młodych, ambitnych profesjonalistach w kraju, który ma jedną z najszybciej rosnących i najmłodszych populacji w wieku produkcyjnym. Jego sportowa stylistyka, dynamiczne wrażenia z jazdy oraz zaawansowane funkcje, takie jak inteligentny kluczyk do otwierania i uruchamiania pojazdu jednym przyciskiem czy automatycznie składające się lusterka zewnętrzne, umiejscawiają go na szczycie segmentu A-B. To idealne wprowadzenie do świata Renault dla tych, którzy szukają oszczędnego, kompaktowego auta, które zapewnia przyjemność z jazdy zarówno na otwarte drogi, jak i w mieście. Dodatkowo klienci mogą skorzystać z kompleksowej oferty serwisowej, która obejmuje pakiet spokojnego użytkowania na 4 lata oraz ofertę Renault Complete Care.
Wykorzystując doświadczenie Formuły 1 na drodze
Pulse wyposażony będzie w silnik diesla 1.5 dCi, który cieszy się dużą popularnością nie tylko w Indiach, ale i na całym świecie. Zajmuje on jedno z najlepszych miejsc w klasie codziennej jazdy po mieście, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa—co jest kluczowe na indyskim rynku—nie kosztem przyjemności z jazdy. Jego efektywność paliwowa, responsywność i niezawodność odzwierciedlają cechy silnika RS27 opracowanego przez Renault Sport F1, który niedawno zapewnił Red Bull Racing oraz Sebastianowi Vettelowi podwójną koronę tytułów mistrza konstruktorów i mistrza kierowców w Mistrzostwach Świata Formuły 1 FIA. Celem Renault zawsze było przeniesienie technologii opracowanych i udoskonalonych przez specjalistów od silników F1 do świata samochodów produkcyjnych. W tym przypadku badania nad poprawą układu napędowego i efektywności paliwowej poprzez redukcję tarcia w samochodach Formuły 1 zostały zastosowane do silnika 1.5 dCi.
Został zaprojektowany i wyprodukowany w Indiach
Pulse został zaprojektowany przez Centrum Projektowe Renault w Mumbaju i będzie produkowany w zakładzie Alianse w Chennaï, który również zajmie się produkcją silnika. Zakład w pełni spełnia standardy jakości Alianse, a jego system zarządzania produkcją oparty jest na wzajemnej wymianie wiedzy oraz najlepszych praktykach zarówno Renault, jak i Nissana. Produkty obu firm mogą być bezproblemowo łączone na tej samej linii produkcyjnej. Dzięki wykorzystaniu tej samej platformy co Nissan Micra, Renault zdołało zredukować koszty i czas rozwoju. Pulse jest zatem doskonałym przykładem synergii, jakie generuje Alianse.