Toyota zaprezentowała europejską i zaktualizowaną wersję trzeciej generacji Priusa na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, a nowa wersja wprowadziła znaczące ulepszenia wnętrza i technologii.
W Europie Toyota Prius musiała stawić czoła silnej konkurencji od innych producentów samochodów, którzy oferowali oszczędne silniki turbo-diesla w pojazdach o podobnych rozmiarach. Ponadto klienci oczekiwali od tak zaawansowanego pojazdu bardziej nowoczesnych funkcji. W efekcie Toyota musiała dostosować się i wprowadzić ulepszoną wersję samochodu w 2011 roku. Jednocześnie starała się zwiększyć sprzedaż pomimo wyższej ceny w porównaniu do bezpośrednich konkurentów z napędami niehybrydowymi. Japoński producent sprzedał w Europie 200 000 jednostek między 2009 a 2011 rokiem, a niektórzy klienci pochodziły z innych marek. W rezultacie 2011 Prius próbował zaimponować nabywcom i sprawić, by tłumnie odwiedzali dealerów Toyoty.
Pod względem zewnętrznym samochód nie przeszedł znaczących zmian, chociaż niektóre z nich były łatwe do zauważenia. Z przodu większość wersji była wyposażona w reflektory Xenon. Dodatkowo, w 2011 roku Toyota Prius miał standardowe światła przeciwmgielne zamontowane w dolnej części zderzaka, poniżej świateł dziennych. Pomiędzy nimi Toyota umieściła szeroki i prostokątny wlot powietrza, podczas gdy górny grill był wąski i szeroki.
Profil samochodu z charakterystyczną, stromo opadającą maską kompaktowego sedana kontynuował panoramiczny dach. Zakrzywiona linia dachu i tył stylizowany na Kamback dopełniały obraz tego aerodynamicznego pojazdu. Dodatkowo samochód był standardowo wyposażony w felgi aluminiowe, chociaż ich 15-calowy rozmiar nie był szczególnie imponujący. Klienci mogli jednak wybrać zestaw 17-calowych kół, co uatrakcyjniało ofertę. Toyota oferowała Priusa w ośmiu kolorach, w zależności od wersji.
Wnętrze zostało starannie zaprojektowane, aby dopasować się do wymagań europejskich klientów. Deska rozdzielcza i panele drzwiowe pokryte były twardym plastikiem wykonanym z materiałów recyklingowych, co jednak nie przeszkadzało zbytnio użytkownikom Priusa. Z drugiej strony standardowe wygodne fotele były dostępne z obiciem z weluru lub, na życzenie, z sztucznej skóry (SofTex). Z tyłu, szerokie siedzenie kanapowe było wystarczająco przestronne dla trzech dorosłych, a na podłodze znajdował się niewielki występ, aby środkowy pasażer miał wystarczająco dużo miejsca na nogi. Wysokość wnętrza również była odpowiednia dla większości osób. Z tyłu duży bagażnik oferował miejsce do przechowywania pod podłogą. Toyota zaproponowała europejskiemu Priusowi kompleksowy pakiet, który obejmował siedem poduszek powietrznych, ESP i ABS. Dodatkowo, wyświetlacz multi-informacyjny na desce rozdzielczej, bliżej szyby, miał kolorowy wyświetlacz pokazujący dane o hybrydowym układzie napędowym. Na centralnej konsoli standardowy ekran dotykowy o przekątnej 6,5 cala był dostępny w większości wersji, podczas gdy najwyższa wersja miała ekran siedmiocalowy oraz head-up display. Dźwignia zmiany biegów z centralnej konsoli przypominała kształtem kij golfowy i wydawała się estetyczna oraz prosta w obsłudze.
Pod maską Toyota zamontowała silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, zasilany w cyklu Atkinsona. Był on bardziej wydajny niż standardowy cykl Otto stosowany w większości silników zapłonowych. Silnik był połączony z elektrycznym silnikiem w systemie równoległym. W zależności od warunków, samochód mógł poruszać się na benzynie, energii elektrycznej lub obu źródłach jednocześnie. Kolejnym ulepszeniem w stosunku do poprzedniej generacji była zaawansowana eCVT (elektronicznie sterowana skrzynia biegów CVT). Ponadto Prius z 2011 roku był dostępny jako hybryda typu plug-in. W przeciwieństwie do standardowego Priusa, był wyposażony w akumulator Li-Ion, który zapewniał zasięg w trybie elektrycznym wynoszący 23 km.
Podczas gdy Toyota wprowadza swoją technologię pełnej hybrydy na nowe rynki za pomocą modeli takich jak Auris Hybrid i Yaris Hybrid, Prius pozostaje najbardziej rozpoznawalnym produktem, który korzysta z pełnego napędu hybrydowego Toyoty.
Nowy Toyota Prius charakteryzuje się zmienioną stylistyką zewnętrzną, poprawioną jakością wnętrza, ulepszonymi wskaźnikami oraz różnorodnymi, przystępnymi systemami multimedialnymi i zaawansowanej nawigacji: Toyota Touch, Toyota Touch & Go Plus i Toyota Touch Pro.
Toyota Prius wciąż pozostaje liderem w dziedzinie innowacji technologicznych. Każda generacja wprowadza nowe, zaawansowane funkcje, które wyprzedzają swoje czasy.
Trzecia generacja Toyoty Priusa, wprowadzona na rynek w 2009 roku, oferuje wyświetlacz Head-up Display, który projektuje istotne informacje na dolnej części szyby, w tym prędkość pojazdu, monitor Eco Drive oraz status opcjonalnych systemów Pre-Crash Safety i Active Cruise Control.
Przycisk Touch Tracer umieszczony na kierownicy pozwala kierowcy kontrolować system audio, klimatyzację oraz monitor Eco Drive bez potrzeby odrywania wzroku od drogi czy zdejmowania rąk z kierownicy.
System Pre-Crash Safety, który zawiera Adaptive Cruise Control, wykorzystuje czujniki znajdujące się pod przednim grillem do przewidywania potencjalnych kolizji i uruchamia szereg inteligentnych funkcji bezpieczeństwa. System automatycznie napina pasy bezpieczeństwa, aktywuje dźwiękowy alarm Brake Assist, a jeśli kolizja jest nieunikniona, uruchamia automatyczne hamowanie. Dzięki temu zmniejsza się potencjalny wpływ i szkody w przypadku zderzenia.
Inteligentny system parkowania pozwala Toyota Prius na automatyczne wjeżdżanie w wybrane miejsce parkingowe. Dzięki czujnikom ultradźwiękowym i kamerze tylnej system oblicza potrzebne ruchy kierownicy, aby cofnąć do miejsca parkingowego. Kierowca jedynie musi kontrolować prędkość pojazdu.
Trzecia generacja Toyoty Priusa wprowadza również pierwszy na świecie system wentylacji słonecznej oraz klimatyzację zdalnie sterowaną. Pierwszy z tych systemów zapobiega wzrostowi temperatury wewnętrznej, gdy Prius jest zaparkowany, podczas gdy klimatyzacja może być aktywowana zdalnie, wykorzystując dużą pojemność akumulatora hybrydowego do schłodzenia wnętrza przez maksymalnie trzy minuty przed zajęciem miejsca.
Tylko dwa lata po premierze sprzedano w Europie prawie 100 000 sztuk trzeciej generacji Toyoty Priusa. Model wciąż przyciąga klientów wybierających Toyotę po raz pierwszy. W pierwszej połowie 2011 roku 50% sprzedaży Priusa w Europie przypadało klientom, którzy przeszli do marki Toyota z konkurencji.
Nowy Prius, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, ma nową, bardziej dynamiczną stylistykę z przodu. Zmodyfikowany design zderzaka przedniego, typu Under Priority, podkreśla powiększony dolny grill, zgodny z nowym obliczem następnej generacji rodziny Toyoty. Nowe reflektory z przezroczystymi soczewkami mają zmodyfikowaną konfigurację lamp LED, a dzienne światła zostały włączone w zderzak.
Lusterka boczne, które mają nowy design lamp kierunkowskazów, teraz posiadają funkcję składania elektrycznego, a tylne lampy kombinowane zostały zaprojektowane tak, aby samochód był natychmiast rozpoznawalny w nocy. Opcjonalny dach solarny można teraz zamówić z nowym wzorem felg 15″ lub istniejącymi 17″ aluminiowymi.
Nowa Toyota Prius będzie dostępna w ośmiu kolorach nadwozia, z czego dwa, Bordeaux i Ciemnoniebieski, są nowymi kolorami.
Wnętrze Priusa podniosło jakość sensoryczną, dzięki dostępności nowego, czarnego wnętrza, dodatkom srebrnych akcentów do nawiewów i konsoli środkowej, niebieskiemu przyciskowi startu hybrydowego oraz nowym, wysokiej jakości tapicerkom na siedzenia.
Konsola centralna zawiera nowo zaprojektowany podłokietnik, który otwiera się pionowo i ma zintegrowany otwarty uchwyt na kubek wykończony srebrnym pierścieniem. Wewnątrz podłokietnika, złącza USB i AUX znajdują się teraz z przodu przestrzeni bagażowej.
Wyświetlacz multi-informacyjny został poprawiony dzięki zastosowaniu 16-stopniowego wyświetlacza próżniowego (VFD), który zapewnia wyraźniejszy i trójwymiarowy obraz.
Funkcje wsparcia w prowadzeniu pojazdu obejmują teraz lampkę wskaźnika EV oraz dwie nowe funkcje: Rejestracja miesięcznego zużycia paliwa pokazuje średnie zużycie paliwa w bieżącym miesiącu oraz w pięciu poprzednich miesiącach. Eco Savings pozwala użytkownikowi ustawić docelowe zużycie paliwa (np. takie, jakie miało jego poprzednie auto) oraz bieżącą cenę paliwa. Kiedy rzeczywiste zużycie paliwa jest niższe niż ustalona wartość docelowa, wskaźnik wyświetla kwotę pieniędzy, jaką użytkownik zaoszczędził w danym miesiącu.
System Intelligent Parking Assist w nowym Toyocie Prius został ulepszony, aby umożliwić jeszcze bardziej efektywne i szybsze manewrowanie parkowaniem. Teraz potrafi rozpoznać miejsca parkingowe, nawet gdy nie ma linii parkingowych. Dodatkowo wyświetlacze monitorów i nawigacja głosowa poprowadzą kierowcę do niezbędnego punktu startowego, aby system mógł zostać aktywowany, gdy wykryje wystarczająco dużą przestrzeń do parkowania.
Nowy Prius oferuje klientom unikalny wybór sprzętu multimedialnego. W standardzie Toyota Touch, 6,1-calowy, kolorowy interfejs dotykowy, reprezentuje nowe podejście do wygodnych, przystępnych, pokładowych systemów multimedialnych. Zawiera odtwarzacz CD/MP3, łączność Bluetooth do telefonu komórkowego z funkcją strumieniowania, port USB, możliwość wyświetlania okładek albumów z iPoda, kamerę tylną, dostęp do ustawień pojazdu oraz monitor przepływu energii.
Toyota Touch & Go Plus rozwija system multimedialny Toyota Touch, dodając wiele nowych, zaawansowanych funkcji technologicznych do wyjątkowego systemu multimedialnego Toyoty z ekranem dotykowym.
Wyposażony w 11 głośników, oferuje zaawansowane rozpoznawanie głosu do wprowadzania adresów nawigacyjnych, jednorazowego wpisywania celu podróży, wyszukiwania i odtwarzania muzyki oraz przeszukiwania kontaktów telefonicznych i dzwonienia. Zawiera również możliwość wysyłania i odbierania e-maili, funkcję odczytu wiadomości tekstowych, kalendarz oraz, za pośrednictwem bazy danych Gracenote, funkcję 'Odtwarzaj więcej takich utworów’.
Ulepszona nawigacja satelitarna zawiera modelowanie 3D miast oraz punkty orientacyjne, a także dodatkową bazę danych Traffic Patterns, pokazującą średnią prędkość na odcinkach dróg w zależności od czasu, dnia i miesiąca. System oferuje 3-letnią darmową aktualizację map i oprogramowania.
Toyota Touch Pro to najbardziej zaawansowany system nawigacji satelitarnej, jaki kiedykolwiek oferowała Toyota. Ten wysokiej jakości system multimedialny wyposażony jest w wysokorozdzielczy 7,0-calowy interfejs dotykowy z ekranem 'domowym’, wyświetlającym najistotniejsze informacje dotyczące klimatyzacji, audio i nawigacji.
Z wyborem 20 języków menu i wskazówek, system obejmuje całą Europę. Oferuje szeroki zakres zaawansowanych funkcji, w tym rozpoznawanie głosu, automatyczne powiększanie mapy na skrzyżowaniach, 3D model miasta i punkty orientacyjne w grafice, internetowe wyszukiwanie Punktów Zainteresowania oraz projekcję dodatkowych wskazówek nawigacyjnych kierowcy na wyświetlaczu Head-up.
System zapewnia również dostęp do wiadomości SMS i e-maili oraz zawiera funkcję odczytu wiadomości tekstowych. Tylnia kamera z dynamicznymi liniami prowadzącymi do manewrowania w ciasnych przestrzeniach jest standardowym wyposażeniem.
Toyota Touch Pro zawiera również cyfrowe radio DAB/DAB+/DMB w standardzie, co czyni je kompatybilnym z nową zaawansowaną usługą informacji o ruchu drogowym Transport Protocol Export Group (TPEG). Oparte na cyfrowym kanale komunikacyjnym, TPEG oznacza istotną poprawę w porównaniu z istniejącymi systemami analogowymi RDS-TMC, ponieważ może przesyłać znacznie więcej informacji.
Nie tylko jego precyzyjność umożliwia lepsze kierowanie nawigacji, ale również uzupełni podstawową usługę zdarzeń drogowych i natężenia ruchem o informacje na temat dostępności parkingów i cen paliw, dodając dodatkowe dane, w tym limity prędkości i warunki pogodowe.
Każdy z nowych systemów multimedialnych można połączyć z systemem dźwiękowym JBL Premium Sound System z technologią GreenEdge (standard w Toyota Touch Pro), która pomaga zmaksymalizować efektywność energetyczną, redukując wymagania dotyczące mocy operacyjnej o nawet 80% w porównaniu do tradycyjnego systemu audio pokładowego.
Nowy Toyota Prius korzysta z większej sztywności nadwozia dzięki dodatkowym punktom spawania i wzmocnieniom. Pozwoliło to na lepsze dostosowanie zawieszenia, bez utraty dynamiki. Dodatkowo, nowa konstrukcja wzmocnień zwiększyła sztywność kolumny kierowniczej, poprawiając odczucia podczas prowadzenia.
Zastosowano również izolację akustyczną, aby ograniczyć przenikanie hałasu wiatru i jazdy do wnętrza pojazdu.
Najnowszy Prius uzyskuje 3,9 l/100 km w cyklu mieszanym i emituje jedynie 89 g CO2/km. Nadal jest to najmniej emitujący pojazd w swoim segmencie.
Z globalną sprzedażą przekraczającą 2,4 miliona egzemplarzy, Toyota Prius utrzymuje niezrównaną reputację niezawodności, trwałości i niskich kosztów eksploatacji. W raporcie TÜV z 2012 roku na temat długoterminowej niezawodności i jakości pojazdów (opublikowanym przez wiodącą niemiecką organizację inspekcyjną), Prius nadal wykazuje najniższą liczbę usterek, po raz kolejny zajmując pierwsze miejsce w tym roku. W kategorii modeli w wieku od dwóch do trzech lat tylko 1,9% testowanych modeli wykazało jakiekolwiek oznaki usterek (spadek z 2,2% w ubiegłym roku).
Ważnym aspektem rozwoju rynku pełnych hybryd Toyoty, nowy Prius 2012 stanie się teraz pierwszym w pełni hybrydowym pojazdem dostępnym jako samodzielna gama modeli – Prius, Prius+ i Prius Plug-in Hybrid.
Te trzy modele znacząco poszerzą bazę klientów Toyoty Priusa oraz późniejsze sprzedaże: Prius+ skierowany do rosnących europejskich rodzin, które potrzebują przestrzeni i elastyczności większego, siedmioosobowego pojazdu, Prius Plug-in Hybrid przyciągnie nową grupę ekologicznych entuzjastów dzięki zwiększonemu zasięgowi EV wynoszącemu 23 km.