Szósta generacja Astry zadebiutowała w 2009 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, a GM sprzedawało ten model pod marką Vauxhall w Wielkiej Brytanii, kontynuując długą tradycję sukcesów tego kompaktowego pojazdu.
W 2009 roku Opel/Vauxhall zaprezentował Astrę jako hatchback, a w następnym roku pokazano wersję kombi, nazwaną Sports Tourer, na targach w Paryżu. Klienci oczekiwali jednak również innych wariantów, w tym trzydrzwiowej wersji GTC (Grand Tourer Compact). W odróżnieniu od pozostałych modeli, ta wersja była skierowana do młodszej generacji ze względu na sportowy wygląd i mocne silniki. Niestety, sytuacja nie była najlepsza z powodu światowego kryzysu finansowego, który mocno uderzył w europejski oddział GM. Mimo to GTC zostało docenione, a fani Vauxhalla na nie czekali.
Nowy przód, przypominający Vauxhall Insignia, charakteryzował się zintegrowanymi w reflektorach dziennymi światłami w kształcie litery L. Pomiędzy nimi znajdowała się wąska atrapa chłodnicy ozdobiona chromowaną listwą, na której umieszczono emblemat marki. Model GTC z 2011 roku miał bardziej agresywny wygląd dolnego zderzaka w porównaniu do pozostałych wersji Astry. Szeroka dolna atrapa chłodnicy była otoczona parą wlotów powietrza, w których umieszczono lampy przeciwmgielne.
Chociaż nie była to pierwsza wersja GTC w historii Astry, model z 2011 roku miał kilka ulepszeń, które czyniły go wyjątkowym. Podobnie jak jego poprzednicy, nie był to trzydrzwiowy wariant pięciodrzwiowego hatchbacka. Jego pochylona przednia szyba oraz zaokrąglony dach nadawały mu charakteru. Z profilu widoczne były rzeźbione linie zdobiące drzwi i tylne błotniki, tworzące dynamiczny wizerunek auta. Na końcu, pochylona ku przodowi klapa bagażnika była ozdobiona światłami tylnymi, które były przedłużone z tylnych błotników na panel klapy.
Wnętrze pojazdu oferowało komplet kubełkowych foteli. Pomiędzy nimi znajdował się środkowy konsol, na którym umieszczono pokrętło systemu infotainment, dźwignię zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Z przodu kubełkowe fotele miały niewielkie wsparcie boczne, ale Vauxhall oferował opcję sportowych siedzeń z wysokimi bocznymi podparciami. Duże wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza wypełniały panel instrumentów przed kierowcą. Powyżej nich, na środku, znajdowały się wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodniczego. Dzięki stylowej desce rozdzielczej z opadającą centralną konsolą wypełnioną przyciskami, Astra GTC wyglądała nowocześnie. Z tyłu, dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż w standardowym pięciodrzwiowym hatchbacku, zapewniono wystarczającą przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu, choć opadająca linia dachu mogła powodować pewne problemy z przestrzenią nad głową dla wyższych osób.
Pod maską znajdował się szeroki wybór silników diesla i benzynowych, sparowanych z pięcio-biegową manualną skrzynią biegów lub sześciobiegową automatyczną. Moc była przenoszona tylko na przednią oś.
Ponieważ Vauxhall Astra GTC nie dzieli żadnych elementów nadwozia z Astrą Hatch czy Sports Tourer, ma unikalny wygląd w ofercie, który w dużej mierze pozostał wierny zachwycającemu konceptowi GTC zaprezentowanemu w Paryżu w 2010 roku.
„Chcieliśmy, aby Astra GTC była ostatecznym wyrazem języka designu Vauxhalla i wcielała naszą pasję do motoryzacji,” powiedział Mark Adams, wiceprezydent ds. designu w Vauxhallu/Opelu. „Jednak nie chcieliśmy, aby emocje przeszkadzały funkcjonalności: Astra GTC musiała być wciąż inteligentna, praktyczna i przystępna cenowo.”
Z profilu, Mark i jego zespół – znaczna część z nich to rodowici Brytyjczycy – stworzyli napięcie w kształcie GTC, minimalizując linie biegnące wzdłuż nadwozia. Charakterystyczna „ostrze” Vauxhalla, wyraźna linia, która wznosi się od progu przy drzwiach, jest teraz podobna do tej w Insignii, ale biegnie w przeciwnym kierunku w porównaniu do innych Astr. Druga linia przecina klamkę drzwi, rozciągając się do tyłu, podczas gdy trzecia linia podąża za profilem dachu, prowadząc wzrok do ostro zintegrowanego spoileru.
Z przodu samochodu, centralna bruzda jest uzupełniona smukłymi reflektorami w stylu „eagle-eye”, które mają graficzne elementy w kształcie skrzydeł dziennego światła. Chromowany pasek z emblematu biegnący przez dramatyczną trapezoidalną osłonę grilla – umieszczoną niżej niż w innych Astrach – dopełnia obrazek z przodu.
Równie dramatyczne jest wykończenie tylnej części GTC. Jej potężna sekcja barkowa nadaje samochodowi imponujące proporcje i pewną obecność na drodze. Linia od słupka C owija się wokół tylnej części i tylnego spoilera, który z kolei integruje się z linią dachu. Tylne oświetlenie LED – opcjonalne w całej gamie GTC – podkreśla rozciągnięty motyw „skrzydła” stworzonego przez lampy tylne.
Vauxhall Astra GTC ma współczynnik oporu powietrza (Cd) wynoszący zaledwie 0,33.
Standardowo w wersjach Sport i SRi montowane są 18-calowe felgi aluminiowe, z unikalnym wzornictwem dla każdej z nich. Po raz pierwszy w Vauxhall coupe w tej klasie, można zamówić opcjonalne 20-calowe obręcze w modelach SRi, a 19-calowe felgi są dodatkowo płatną opcją w obu wersjach.
W modelu SRi z wyższej półki, przyciemniane szyby są standardem, podczas gdy najnowsza generacja AFL (Adaptacyjne Oświetlenie Przód) jest opcjonalna w całej gamie GTC.
Wnętrze
Pomimo ekstrawaganckiego wyglądu zewnętrznego GTC, w przeciwieństwie do wielu jego konkurentów, komfort i funkcjonalność wnętrza nie zostały skompromitowane.
Astra GTC pomieści nie tylko pięć dorosłych osób, ale także przestrzeń bagażowa oferuje od 380 do 1165 litrów – o ponad 200 litrów więcej niż niektóre konkurencyjne modele.
Zgodnie z aktualną Astrą, pojemność schowków w kabinie została również poprawiona o 50 procent w porównaniu do starego Sport Hatch, z elementami takimi jak elektroniczna ręczna hamulec, uwalniającymi przestrzeń wokół konsoli w modelach SRi.
Wszystkie GTC charakteryzują się wysokiej jakości materiałami, a w głęboko osadzonych zegarach występują instrumenty z chromowanymi krawędziami, które dostarczają kierowcom jasnych i dobrze rozplanowanych informacji. Standardowo we wszystkich GTC znajdują się radio DAB i funkcjonalność USB, podczas gdy kierowcy SRi zyskują komputer pokładowy i kierownicę obszytą skórą, wśród wielu innych elementów standardowych.
Dwa nowe kolory – Seashell i Flaming Yellow – oraz wybór nowych materiałów, stworzonych specjalnie dla GTC, wyróżniają ten samochód spośród innych modeli Astry. Czerwony Morello oraz nowa premium skórzana tapicerka są również dostępne opcjonalnie i oferują sześciostopniowo regulowane siedzenie kierowcy.
CHASSIS
Atrakcyjność Vauxhall Astra GTC sięga znacznie dalej niż jej sportowe linie. W przeciwieństwie do wielu trzydrzwiowych wersji istniejących kompaktów, GTC – tak jak Astra Sports Hatch przed nią – będzie samodzielnym modelem w ofercie Vauxhalla, stworzonym, aby trafić do bardziej zorientowanej na kierowcę grupy klientów, którzy cenią sobie sposób, w jaki samochód się prowadzi i sprawuje, tak samo jak jego wygląd.
Aby to osiągnąć, inżynierowie z Vauxhall Engineering Centre w Millbrook oraz Opel w Rüsselsheim opracowali specjalnie zaprojektowaną platformę dla GTC. Kluczowe komponenty – takie jak HiPerStruts używane na przedniej osi – zostały pozyskane z 325-konnej Insignii VXR, podczas gdy znaczące ulepszenia wprowadzono do unikalnego układu tylnego GTC z linką Watt’a/układem wahaczy. Tak więc, podczas gdy oferta GTC obejmuje szeroki zakres silników generujących od 120 do 180 KM, kierowcy mogą być pewni najlepszej w klasie dynamiki.
Jednak najlepsze zawieszenie można doskonalić tylko poprzez intensywne testy na najbardziej wymagających nawierzchniach. Wielka Brytania będzie zdecydowanie największym rynkiem dla GTC, dlatego inżynierowie Vauxhalla i Opla przeprowadzili wiele swoich ocen na brytyjskich drogach, które mają unikalną (i niektórzy mogą powiedzieć, diabolikalną) mieszankę nierówności, przechyłów, szorstkich nawierzchni, ślepych wzniesień i wzniesień. Teoria jest taka: jeśli GTC sprawdzi się w Wielkiej Brytanii, z pewnością poradzi sobie lepiej na drogach w innych rynkach.
Nowoczesne zawieszenie przednie zwiększa atrakcyjność GTC
Od początku programu rozwoju GTC celem było dostarczenie kierowcy odczucia w prowadzeniu samochodu, które dobrze radziłoby sobie na brytyjskich drogach. „Naszym celem było przewyższenie najlepszych w klasie dzięki dynamice GTC,” powiedział Gerry Baker, główny specjalista ds. dynamiki w Vauxhall Engineering Centre. „Chcieliśmy również zmienić nacisk w odczuciu kierownicy i tłumienia w porównaniu do standardowej Astry Hatch na ustawienie bardziej skoncentrowane, ale wciąż wygodne dla brytyjskich dróg i kierowców.”
Wiele rozwoju skupiono na wprowadzeniu HiPerStrut do GTC, co jest nowością w modelu Astra. Oparte na systemie obecnym w 325-konnej Insignii VXR, HiPerStrut wykorzystuje istniejące punkty mocowania Astry, ale redukuje kąt pochylenia osi zwrotnicy o 44 procent i skraca długość osiek (przesunięcie osi zwrotnicy) o 46 procent w porównaniu do modeli wyposażonych w zawieszenie MacPhersona. To pomaga zapobiegać efektowi torque steer – cechy wielu mocnych samochodów z napędem na przednie koła -, umożliwiając kierowcom lepsze wykorzystanie osiągów GTC bez zakłócania kierowania.
Dodanie HiPerStrut również zmniejsza zmianę kąta pochylenia przednich kół GTC podczas pokonywania zakrętów, poprawiając przyczepność. Odczucie kierownicy również się poprawia, dzięki zmniejszeniu oporów w układzie kierowniczym. Zmiany geometrii wprowadzone przez HiPerStruty także umożliwiają zamontowanie kół o średnicy do 20 cali w GTC.
„Aktualna Astra Hatch zawsze prowadziła się wyjątkowo dobrze,” powiedział Michael Harder, nadzorujący dynamikę pojazdów w Oplu. „Jednak w przypadku GTC, podnieśliśmy poprzeczkę jeszcze wyżej. Kierowcy natychmiast docenią dodatkowy poziom zaangażowania – i przyczepności – co pozwoli im lepiej wykorzystać potencjał podstawowej platformy Astry.”
Ulepszenia zawieszenia tylnego uzupełniają zmiany w wysokości prześwitu oraz rozstawie kół GTC
W porównaniu do Astry Hatch, prześwit GTC został obniżony o 15 mm, podczas gdy rozstaw kół wydłużył się o 10 mm, z 2685 mm do 2695 mm. Oba rozstawy są również szersze, wynosząc 1584 mm (+40 mm) z przodu i 1585 mm (+30 mm) z tyłu.
Układ tylnego zawieszenia GTC z linką Watt’a/układem wahaczy został również zrewidowany, z dedykowanymi ustawieniami sztywności sprężynowej i wysokości środka podnoszenia dla tej aplikacji. Układ ma wiele zalet w porównaniu do nowoczesnego układu wielowahaczowego, w tym lepsze wykorzystanie przestrzeni, większą sztywność kąta pochylenia kół oraz zmniejszone tarcie zawieszenia. Linka Watt’a zapewnia również, że stabilność boczna jest utrzymywana przez cały czas.
Linka Watt’a jest zamocowana na małym poprzecznym wsporniku przymocowanym do spodu samochodu, tuż za osią tylnych kół. Składa się z krótkiego, oscylującego elementu centralnego z przegubem kulowym na każdym końcu, do którego przykręcone są boczne łączniki z kół.
W linii prostej, to ustawienie zapewnia doskonałą stabilność, ale w trakcie pokonywania zakrętów minimalizuje boczne odkształcenia w taki sam sposób, jak nowoczesny układ wielowahaczowy. Inżynierowie Vauxhalla szacują, że łącznik pochłania około 80 procent wszystkich obciążeń bocznych na tylnym zawieszeniu. Dodatkowo, linka Watt’a pozwala na stosowanie miększych tulei, które już nie muszą rekompensować zmian pochylenia z tyłu pojazdu, co zapewnia większą elastyczność i komfort jazdy z tylnej osi.
Unikalny program sterowania dla brytyjskich kierowców
Precyzja, informacja zwrotna i pewność. Te trzy elementy były kluczowe dla układu kierowniczego GTC dostosowanego do brytyjskich warunków. Wyzwanie polegało na zachowaniu prostoty użytkowania układu przy niskich prędkościach, ale z większym zaangażowaniem i nieco większym wysiłkiem przy wyższych prędkościach.
Vauxhall Astra GTC wykorzystuje układ kierowniczy z zębatką i listwą z asystą wrażliwą na prędkość. Jednak aby zapewnić kierowcom lepszą informację zwrotną z kierownicy, silnik elektryczny układu zamontowano bezpośrednio na listwie kierowniczej, a nie u podstawy kolumny kierowniczej.
Kluczowe korzyści z zastosowania elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) są powszechnie znane. Przy niskich prędkościach poziom wspomagania jest zwiększany, aby zminimalizować wysiłek kierownicy. Przy wyższych prędkościach wspomaganie automatycznie się zmniejsza, aby zapewnić kierowcy wysoki poziom odczucia kierowania. Drugą ważną korzyścią jest to, że układ nie wymaga energochłonnej pompy hydraulicznej i bezpośrednio reaguje na ilość potrzebnej energii przy dowolnej prędkości, co również zmniejsza zużycie paliwa.
FlexRide zwiększa atrakcyjność GTC dla kierowcy
FlexRide, adaptacyjny system tłumienia Vauxhalla, będzie dostępny jako opcja za 790 funtów w całej gamie GTC, uzupełniając znaczące zmiany w zawieszeniu nowego modelu. FlexRide automatycznie dostosowuje się do panujących warunków drogowych i stylów jazdy, zapewniając kierowcom w pełni zoptymalizowane prowadzenie, nawet w sytuacjach awaryjnych.
Serce FlexRide stanowi System Sterowania Trybem Jazdy (DMC), który nadzoruje i wykonuje ustawienia systemu, umożliwiając samochodowi reakcję na nagłe zmiany stylu jazdy lub sytuacje awaryjne. Na przykład, jeśli kierowca musi unikać przeszkody w trybie „Tour” – najłagodniejszym z trzech ustawień – czujniki zawieszenia informują DMC o tym i amortyzatory są dostosowywane w ułamku sekundy.
Tryb standardowy (domyślne ustawienie) reaguje w taki sam sposób jak Tour, ale gdy kierowcy wybiorą tryb Sport, otrzymują nie tylko sztywniejsze amortyzatory, ale także większy opór w kierownicy, szybszą reakcję na gaz i podświetlaną na czerwono tablicę rozdzielczą, a nie białą. Każde z tych ustawień można wprowadzić lub wyłączyć w trybie Sport za pomocą konfiguratora GTC.
Brytyjskie drogi: ostateczne wyzwanie dla dynamicystów!
Inżynierowie Vauxhalla i Opla coraz częściej wykorzystują brytyjskie drogi jako kluczowy element swoich programów rozwoju zawieszenia. W ciągu ostatnich trzech lat Insignia, Astra, Astra Sports Tourer, Meriva, a teraz Vauxhall Astra GTC, korzystały z unikalnej mieszanki nawierzchni drogowych w Wielkiej Brytanii.
Co sprawia, że nasze drogi są takie złe, ale jednocześnie takie dobre dla inżynierów zajmujących się zawieszeniem?
„Nasz system drogowy jest unikalny w Europie,” powiedział Gerry Baker. „Oczywiście testujemy samochody w wielu różnych krajach, ale brytyjskie drogi o dużych nierównościach i dużych nachyleniach często ujawniają cechy prowadzenia, które zostałyby ukryte na gładszych i bardziej przewidywalnych nawierzchniach kontynentalnych.
„To nie tylko nawierzchnie. Zakręty o zmieniających się promieniach są powszechne w Wielkiej Brytanii, podobnie jak ślepe wzniesienia i wzniesienia, co oznacza, że nasze samochody i kierowcy muszą zmierzyć się z dodatkowymi wymaganiami. Dobrym przykładem jest kierowca, który musi dostosować się do zakrętu na nieznanej drodze, gdzie zakręt niespodziewanie się zaostrza, a on gwałtownie zwalnia lub hamuje. Samochód musi działać z nim, szybko reagować na ruchy kierownicą, ale jednocześnie powinien być satysfakcjonujący w prowadzeniu w normalnych warunkach.”
Zdajemy sobie sprawę, że brytyjscy kierowcy nie zawsze mają dostęp do krętych, gładkich dróg, GTC został również dostosowany do radzenia sobie z najgorszymi, zniszczonymi nawierzchniami, nawet w przypadku opcjonalnych kół 19- i 20-calowych (standardowo 18-calowe).
Silnik 1.4 Turbo
Silnik ten charakteryzuje się mocnymi osiągami i elastycznością, dostępny jest w wersjach o mocy 120 KM lub 140 KM. Generowanie momentu obrotowego jest jeszcze bardziej imponujące, wynosząc 200 Nm w obu wersjach silnika już od 1850 obr./min do 4900 obr./min, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 9,0 sekundy (140 KM) lub 10,2 sekundy (120 KM).
Chłodzona wodą turbosprężarka, obracająca się z prędkością do 200 000 obr./min, jest zintegrowana w kolektorze wydechowym, blisko silnika, dla szybkiej reakcji na gaz. Chłodzenie powietrza poprzez wymiennik ciepła zwiększa gęstość ładunku powietrza.
Wprowadzenie stalowego wału korbowego z wzmocnionymi tłokami i korbowodami pozwala na zastosowanie stosunkowo wysokiego współczynnika sprężania 9,5: 1, pomimo wyższych obciążeń. Zraszacze chłodzące tłoki oraz wydechowe zawory napełnione sodem to dodatkowe środki zapewniające trwałość w wyższych temperaturach wewnętrznych.
Wszystkie modele 1.4 Turbo są standardowo wyposażone w system Start/Stop, co pomaga osiągnąć konkurencyjnie niskie emisje wynoszące od 140 do 142 g/km, w zależności od zamontowanych kół/opon.
Silnik 1.6 Turbo
Najpotężniejszy silnik w linii Vauxhall Astra GTC generuje 180 KM i osiąga specyficzną moc nieco ponad 100 KM na litr. Dostępny w całej gamie, 1.6 Turbo to najmocniejszy silnik seryjny w swojej klasie pojemności.
Jego wysoka moc idzie w parze z imponująco szerokim zakresem momentu obrotowego, wynoszącym 230 Nm od 2200 obr./min do 5400 obr./min. Z tym silnikiem, GTC może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 137 mph.
Cylindry silnika 1.6T są laserowo wycinane, co minimalizuje tarcie tłoków. Aby wytrzymać wyższe temperatury robocze, wydechowe zawory są wypełnione sodem, a chłodzenie tłoków odbywa się przy pomocy zraszaczy. Termostat sterowany mapą podnosi temperaturę płynów chłodzących w niskich prędkościach silnika lub pod lekkim obciążeniem, aby zredukować tarcie wewnętrzne i poprawić zużycie paliwa.
Silniki wysokoprężne
Wszystkie silniki wysokoprężne Vauxhall Astra GTC są wyposażone w:
16-zaworowe, podwójne wałki rozrządu z góry
Lekki aluminiowy cylinder głowicy
Gwintowane otwory dolotowe zapewniające doskonałe właściwości mieszania i spalania
Chłodzone olejem tłoki
Dwumasowe koło zamachowe oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych wydechowych
Wspólny układ paliwowy z wieloma wtryskami
Działający pod wysokim ciśnieniem do 1800 bar, ten zaawansowany układ dostarczania paliwa zapewnia ekstremalnie drobne rozpylanie w komorze spalania oraz umożliwia do pięciu impulsów wtrysku na cykl, aby wydobyć jak najwięcej energii z określonej ilości paliwa. Efektem są wyjątkowo niskie zużycie paliwa i emisje spalin, a także zmniejszony hałas silnika. Wiele wtrysków pomaga zniwelować silne wibracje występujące przy zapłonie sprężonym. Na przykład, wtrysk wstępny podczas rozgrzewania redukuje „stukot” przy rozruchu na zimno do ledwo zauważalnego poziomu.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT)
Kąt łopatek na turbinie jest ciągle dostosowywany w zależności od obciążenia silnika i prędkości, co zapewnia doskonałą reakcję na gaz, szczególnie podczas przyspieszania z niskich prędkości.
Ulepszona recyrkulacja spalin (EGR)
System EGR z elektronicznym sterowaniem posiada dodatkową funkcję chłodzenia. Elektro-pneumatycznie sterowane klapy ominięcia, kontrolowane przez system zarządzania silnikiem, zapewniają, że spaliny osiągają odpowiednią temperaturę do spalania w drodze powrotnej do cylindra. Przyczynia się to do zwiększenia mocy, a także zmniejszenia emisji.
W skład silników wysokoprężnych wchodzą:
1.7 CDTi
Dostępne w dwóch wariantach mocy, oferując 110 KM i 280 Nm momentu obrotowego lub 130 KM i 300 Nm. Średnie zużycie paliwa dla obu wynosi 62,8 mpg przy standardowych felgach, a każdy osiąga 119 g/km. Mimo że są to najbardziej oszczędne modele w ofercie, 1.7 CDTi pozwalają GTC przyspieszyć do 60 mph w 10,0 (130 KM) lub 11,0 sekundy (110 KM). W 2012 roku w Wielkiej Brytanii dostępny będzie model ecoFLEX z wersją tego silnika, emitującym jedynie 109 g/km. System Start/Stop jest standardem w każdym modelu 1.7 CDTi.
2.0 CDTi
Silnik 2.0 CDTi dysponuje mocą 165 KM i wyjątkowo mocnym momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm przy 1750 obr./min. Pomaga to osiągnąć czas 0-100 km/h wynoszący zaledwie 8,4 sekundy oraz 50-70 mph w 6,4 sekundy, a także średnie zużycie paliwa wynoszące 58,9 mpg i emisje wynoszące tylko 127 g/km (przy 18- i 19-calowych felgach). System Start/Stop Vauxhalla jest standardem w każdym modelu 2.0 CDTi.
Hydraulicznie tłumione mocowania dla lepszej wydajności NVH
Wszystkie jednostki napędowe są przymocowane do podwozia za pomocą hydraulicznie tłumionych mocowań, które minimalizują wibracje w strukturze nadwozia. Płyty adaptorowe umożliwiają zastosowanie tych samych czterech punktów mocowania dla wszystkich zastosowań, dwóch na przednim subframe i jednego na każdym belce podłużnej.
System zasilania paliwem korzysta z elektrycznej pompy i filtra umieszczonych w zbiorniku paliwa o pojemności 56 litrów, który znajduje się nisko pod tylnym siedzeniem, dla optymalnego rozkładu wagi i ochrony przed uderzeniami.
Start/Stop zmniejsza emisje i poprawia zużycie paliwa w ruchu miejskim
Technologia Start/Stop Vauxhalla, dostępna w silnikach 1.4 Turbo, 1.7 CDTi i 2.0 CDTi, jest wysoce efektywna i pomaga zmniejszyć emisje. Gdy kierowca włączy bieg neutralny, system Start/Stop zostaje aktywowany, a jednostka napędowa automatycznie się wyłącza. Wskaźnik obrotów silnika przechodzi do pozycji Autostop. Gdy kierowca chce ponownie uruchomić silnik, wystarczy, że włączy pierwszy bieg i ruszy. Potężna bateria zapewnia, że nie ma opóźnienia w ponownym uruchomieniu silnika.
Skrzynia biegów
Sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, oferujące szeroki zakres przełożeń i wysoki, oszczędzający paliwo bieg, są standardowym wyposażeniem we wszystkich modelach. Wszystkie skrzynie biegów zawierają potrójne synchronizacje na pierwszym i drugim biegu dla łatwego załączania, a także zsynchronizowany bieg wsteczny.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest również dostępna w silnikach 1.4 Turbo 140 KM i 2.0 CDTi 165 KM.
RYNEK
Zupełnie nowa Vauxhall Astra GTC zastępuje udaną Astrę Sports Hatch i stanie się konkurencją dla VW Scirocco i Renault Megane Coupe, gdy pojawi się w salonach na koniec listopada 2011 roku, oferując znakomite połączenie doskonałości dynamiki, dramatycznego designu i konkurencyjnych cen.
Ściśle oparta na zeszłorocznym oszałamiającym koncepcie GTC w Paryżu, Vauxhall Astra GTC wchodzi na rynek brytyjski – największy w Europie dla tego modelu – w cenie od 18 495 funtów, o niemal 1 350 funtów mniej niż podstawowa cena VW Scirocco. Jednak nawet w wersji podstawowej, Vauxhall Astra GTC przyjmuje zaawansowane zawieszenie HiPerStrut wywodzące się z Insignii VXR, oferujące precyzyjne prowadzenie i niezrównaną stabilność.