2012 Audi A4

Audi wprowadziło odświeżoną wersję ósmej generacji swojego kompaktowego sedana premium A4 w 2012 roku, udowadniając, że samochód wciąż może sprzedawać się w dużych ilościach, nawet po niemal czterech dekadach od debiutu tej nazwy.

Niemiecki producent musiał zrewitalizować model po światowym kryzysie finansowym, który zrujnował wielu innych producentów samochodów. Nie spieszył się jednak, dopóki nie był pewien, że będzie w stanie utrzymać produkcję i osiągnąć zysk z nowej wersji.

Na przodzie modelu A4 z 2012 roku pojawił się nowy design z charakterystyczną pojedynczą ramką, który był stosowany w całej gamie Audi, otoczoną chromowanym wykończeniem. Po bokach znajdowały się reflektory z LED-owymi światłami dziennymi. Z profilu producent wybrał projekt z kabiną przesuniętą w tył, z długą maską i krótkim tyłem za opadającą tylną szybą.

By zachęcić klientów do postrzegania go jako sportowego sedana, zamontowano w nim wzmocnione fotele z przodu oraz kanapę przystosowaną dla dwóch osób z tyłu. Na desce rozdzielczej A4 z 2012 roku zintegrowano system MMI (infotainment Audi) w tym samym panelu, co wskaźniki. Para dużych tarcz dla prędkościomierza i obrotomierza znajdowała się przed kierowcą, flanki natomiast zajmował wyświetlacz LCD pokazujący informacje z komputera pokładowego.

Pod względem napędu, A4 Avant oferowało różne silniki diesla i benzynowe oraz mocniejszą wersję: S4. Sportowy kompaktowy sedan premium był dostępny zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła (quattro).

Bestseller stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi zaktualizowało serię A4. Nowe rozwiązania dotyczące efektywności, dynamiki jazdy i infotainment, a także jeszcze bardziej atrakcyjny design, potwierdzają „Vorsprung durch Technik”, który osiągnęły modele A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4.

Design

A4 to bestseller Audi – od 39 lat i już w ósmej generacji. Marka sprzedała w sumie dziesięć milionów takich modeli. Audi A4, z jego elegancją, sportowym charakterem i emocjonalnym przyciąganiem, stanowi centralny punkt marki Audi. A teraz design stał się jeszcze bardziej wyraźny i uderzający w każdym z modeli – Sedan, Avant, allroad quattro i S4.

Nowy wygląd jeszcze bardziej podkreśla poziome linie z przodu. Maska silnika jest bardziej wygięta, górne rogi grilla w kształcie jednego ramka są zwężone, a krzyżowe żebra oraz pierścienie Audi są podkreślone trójwymiarowo. Grill jest malowany na szaro, z wysoki połysk czarnym w modelach sześciocylindrowych lub w połączeniu z pakietem zewnętrznym S line. Przeprojektowane zderzaki zwracają uwagę swoimi kanciastymi wlotami powietrza, zmienionymi grillami oraz płaskimi światłami przeciwmgłowymi z przodu. Audi A4 allroad quattro wyróżnia się poziomymi chromowanymi aplikacjami w grillu oraz okrągłymi światłami przeciwmgłowymi.

Reflektory również uległy zmianom, mają delikatną falę na dolnych krawędziach oraz zmienioną wewnętrzną strukturę. Reflektory Xenon plus są dostępne na życzenie. LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie jednorodny pasek, który pozostaje otwarty w okolicy soczewki xenonowej. Adaptacyjne światło wraz z dynamicznymi i statycznymi światłami do skrętu są dostępne na życzenie.

Tylne światła odzwierciedlają kształt reflektorów, a w połączeniu z xenon plus mają jednorodne pasy LED. Zderzak z wkładem dyfuzora został przeprojektowany, a system wydechowy zawsze kończy się na dwóch końcówkach.

W ofercie znajduje się 15 kolorów nadwozia, w tym cztery nowe odcienie. Sedan i Avant oferują pakiet zewnętrzny S line, podczas gdy Avant również zawiera spojler dachowy.

Modyfikacje zmieniły wymiary jedynie o kilka milimetrów. Audi A4 Sedan i Avant mają długość 4,70 metra (15,42 stopy), podczas gdy A4 allroad quattro i S4 mierzą 4,72 metra (15,49 stopy). Rozstaw osi dla wszystkich modeli wynosi 2,81 metra (9,22 stopy), a szerokość to 1,83 i 1,84 metra odpowiednio (6,0 i 6,04 stopy). Wysokość waha się od 1,41 do 1,50 metra (4,63 do 4,92 stopy), w zależności od wersji nadwozia.

Wnętrze

Wnętrze modeli Audi A4 również zostało wzbogacone. Audi oferuje szeroki wybór nowych kierownic z chromowanymi i błyszczącymi wkładkami, a skórzana sportowa kierownica ma także spłaszczoną dolną krawędź. Uchwyt kierownicy oraz kluczyk zapłonu zostały zmodyfikowane. Wysokiej jakości aplikacje i smukłe chromowane wykończenia na panelach sterujących dodają elegancji wnętrzu.

Staranna obróbka sprawia, że obsługa staje się jeszcze prostsza i bardziej intuicyjna. System MMI navigation plus teraz ma cztery zamiast ośmiu przycisków, z funkcją skryptu zintegrowaną w pokrętle regulacji głośności. Inne ulepszenia dotyczą obsługi automatycznej skrzyni biegów, efektywnych systemów klimatyzacji, Audi drive select oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Podgrzewanie siedzeń i klimatyzacja są teraz bezpośrednio obsługiwane za pomocą odpowiednich przycisków.

Wysoka jakość wykonania jest dla Audi tak samo oczywista jak pewność w zakresie kolorów. Wszystkie kolory wnętrza – z wyjątkiem czarnego – zostały ponownie skoordynowane. Oferta tapicerki również została zrewidowana, z Fine Nappa zastępującą skórę Valcona. Nowa, jednoczęściowa obudowa zestawu została dostosowana kolorystycznie do wnętrza, podczas gdy wkładki dostępne są w Aluminium Trigon, orzechu ciemnobrązowym i naturalnej sosny o drobnym usłojeniu. Szczególnie wyróżnia się wkładka z sklejki dębowej Beaufort.

Wnętrze pakietu sportowego S line jest czarne, wzbogacone o wysokiej jakości aplikacje. 18-calowe koła lub opcjonalne 19-calowe koła oraz sportowe zawieszenie S line, które obniża nadwozie o 30 milimetrów (1,18 cala), dopełniają pakietu. Audi exclusive i Audi exclusive line oferują dodatkowe, spersonalizowane opcje.

Bagażnik Audi A4 Sedan nadal ma pojemność 480 litrów – 962 litry przy złożonych tylnych siedzeniach (16,95 i 33,97 stopy sześcienne). A4 Avant i A4 allroad quattro mają odpowiednio 490 i 1,430 litrów (17,30 i 50,50 stóp sześciennych), a Audi oferuje opcjonalną elektrycznie otwieraną klapę bagażnika dla obu modeli.

Silniki

Nowy system napędowy Audi A4 wyznacza nowe standardy. Średni poziom zużycia paliwa spadł o 11 procent, mimo zwiększonej mocy i momentu obrotowego wielu silników. W Sedanach i Avantach Audi oferuje sześć silników TDI i cztery benzynowe, z 23 możliwymi kombinacjami silnik-skrzynia biegów. Wszystkie silniki to doładowane systemy wtrysku bezpośredniego; system start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardem w całej gamie.

Silniki TDI łączą moc z nowatorską efektywnością, a wersje czterocylindrowe przeszły znaczne modyfikacje. Nowy odśrodkowy absorber typu wahadłowego (w 2.0 TDI o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW z napędem quattro) w dwumasowym kole zamachowym sprawia, że praca silnika jest jeszcze bardziej wyrafinowana i cichsza przy niskich obrotach, co umożliwia jeszcze wcześniejsze zmiany biegów i oszczędności wynoszące do 0,2 litra na 100 km.

Najbardziej oszczędna wersja w rodzinie modeli to Audi A4 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). W Sedan potrzebuje on jedynie 4,2 litra paliwa na 100 km (56,0 mpg amerykańskich) w średnim zużyciu – odpowiednik CO2 wynosi zaledwie 112 gramów na km (180,25 g/mile). Nowe A4 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM), również zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności, radzi sobie z 4,4 litrami oleju napędowego na 100 km (53,46 mpg amerykańskich). To odpowiada 115 gramom CO2 na km (185,07 g/mile). Oba silniki są dostępne zarówno dla Sedana, jak i dla Avanta.

Dodatkowo dostępne są trzy inne czterocylindrowe silniki diesla – o mocach 88 kW (120 KM), 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM). Można je również zamówić dla wersji allroad quattro, z wyjątkiem wersji podstawowej. Trzy jednostki V6 TDI uzupełniają ofertę. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) (nie dla allroad quattro) jest najbardziej efektywnym silnikiem sześciocylindrowym w swojej klasie na świecie; w A4 Sedan zużywa średnio zaledwie 4,9 litra paliwa na 100 km (48,0 mpg amerykańskich). Druga wersja, 3.0 TDI, generuje 180 kW (245 KM), w szczególnie czystej wersji diesla.

Seria Audi A4 prezentuje również najnowszy stan technologii silników benzynowych. Nowym punktem kulminacyjnym rodziny TFSI jest nowy silnik 1.8-litrowy, dostępny dla Sedana i Avanta. Czterocylindrowy silnik dostarcza sportowego zrywu, osiągając moc 125 kW (170 KM) oraz moment obrotowy 320 Nm (236,02 lb-ft). Średnie zużycie w Audi A4 Sedan wynosi ograniczone 5,6 litra na 100 km (42,0 mpg amerykańskich), lub 134 gramy CO2 na km (215,65 g/mile). To spadek zużycia o 19 procent w porównaniu do silnika poprzedniej generacji.

Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza wiele innowacji: w kontroli zaworów i ich skoku, w nowym systemie zarządzania termicznego, w systemie wtrysku paliwa, w turbosprężarce oraz w integracji kolektora wydechowego w głowicy cylindra. Silnik waży 3,5 kilograma (7,72 lb) mniej, a jego tarcie wewnętrzne znacznie zmniejszyło się.

Silniki benzynowe wprowadzają silnik 1.8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM) jako wersję podstawową. Silnik 2.0 TFSI – jako jedyny silnik zapłonowy dostępny też w Audi A4 allroad quattro – generuje moc 155 kW (211 KM). Na szczycie linii znajduje się 3.0 TFSI w dwóch wariantach. W Audi A4 V6, który pojawi się nieco później, osiąga 200 kW (272 KM). W sportowym modelu Audi S4 jego moc wynosi imponujące 245 kW (333 KM).

Napęd

Szeroki wybór układów napędowych jest typowy dla Audi. Sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów jest standardem w modelach Sedan i Avant z napędem na przednie koła; większość wariantów oferuje jako opcję bezstopniową skrzynię multitronic. Wersje quattro mają na pokładzie albo ręczną skrzynię biegów, albo (od 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM)) siedmiobiegową skrzynię S tronic. Audi A4 allroad quattro wykorzystuje ręczną skrzynię biegów lub S tronic we wszystkich wersjach silnikowych.

Innowacyjny system zarządzania termicznego skraca czas rozgrzewania ręcznej skrzyni biegów, między innymi, co zmniejsza straty tarcia. Wszystkie skrzynie biegów charakteryzują się wygodną i precyzyjną obsługą, wysoką efektywnością oraz szerokim zakresem przełożeń – długie przełożenia w wyższych biegach redukują zużycie paliwa, podczas gdy krótkie przełożenia w niższych biegach korzystają z dynamiki jazdy.

Stały napęd na cztery koła quattro jest standardem w Audi A4 allroad quattro, a w Sedanach i Avantach dostępny od 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM). Rodzina A4 wykorzystuje samoblokujący centralny dyferencjał. W regularnym trybie jazdy najpierw przekazuje moment obrotowy do tylnych kół w proporcji 40 do 60. W razie potrzeby następuje redystrybucja w jak najkrótszym czasie. Funkcja wektoryzacji momentu obrotowego uzupełnia pracę centralnego dyferencjału drobnymi zastosowaniami hamulca, aby jeszcze bardziej precyzyjnie i bezpieczniej prowadzić pojazd.

W wariantach V6 quattro Audi oferuje sportowy dyferencjał jako dodatek, co zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność A4 podczas pokonywania zakrętów na granicach przyczepności. Wysokiej jakości komponent aktywnie rozdziela moc między tylne koła w razie potrzeby.

Podwozie

Podwozie Audi A4 wyróżnia się sportową precyzją, wysokim komfortem jazdy i doskonałym poziomem bezpieczeństwa. Mocowania tylnej jednostki zawieszenia i charakterystyka amortyzatorów zostały jeszcze bardziej precyzyjnie dostrojone. Większość komponentów pięcioelementowego zawieszenia przedniego oraz trapezoidalnego zawieszenia tylnego wykonana jest z aluminium.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest nowe we wszystkich modelach serii. Bezpośrednie przełożenia przekazują precyzyjne odczucie drogi; lekkie naciśnięcia hamulca przeciwdziałają ciągnięciu na nierównych śliskich nawierzchniach. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie wymaga energii przy jeździe na wprost, co zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 km. To odpowiada redukcji emisji CO2 o nawet 7 g/km (11,27 g/mile).

Inną cechą wysokiej jakości, która nadaje Audi A4 szczególny status w swojej klasie, jest Audi drive select. W podstawowym pakiecie kierowca może przełączać charakterystykę przyspieszenia, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni, wspomaganie kierownicy oraz automatyczną klimatyzację między czterema trybami „komfort”, „auto”, „dynamiczny” i „efektywność”. Jeśli pojazd ma system nawigacji, dodatkowy tryb „indywidualny” jest również dostępny.

Dodatkowe moduły są opcjonalne – adaptacyjny tempomat lub system kontroli prędkości, sportowy dyferencjał, zawieszenie z regulacją amortyzacji i dynamiczne wspomaganie kierownicy. Dzięki przekładni superpozycyjnej przełożenie jest ustawiane w sposób ciągły w zależności od prędkości jazdy; na granicach przyczepności małe interwencje kompensują podsterowność i nadsterowność.

Wszystkie wersje Audi A4 z napędem na przednie koła wyposażone są w elektroniczny program stabilizacji (ESP) z elektronicznym ograniczonym dyferencjałem. W dynamicznej jeździe system dodatkowo polepsza prowadzenie i bezpieczeństwo, inicjując minimalne interwencje hamulca w przednim kole, które jest mniej obciążone na wewnętrznej stronie zakrętu. Duże hamulce kół – z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu w wielu wersjach – oferują doskonałą moc hamowania i można je precyzyjnie modulować.

Wszystkie wersje Audi A4 opuszczają linię produkcyjną na eleganckich aluminiowych felgach. W zależności od wersji silnika mają one rozmiar 16 lub 17 cali; opony o zoptymalizowanym oporze toczenia należy do serii 205/60 i 225/50. A4 3.0 TFSI ma 18-calowe koła z oponami serii 245/40. Oferta rozmiarów sięga 19 cali z oponami serii 255/35. Cztery z 18 dostępnych kół to nowe wzory. A4 allroad quattro oferuje cztery niezależne wzory.

Systemy wspomagające

Audi oferuje wysoko rozwinięte systemy wspomagające dla rodziny A4, które sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej relaksująca. Standardowo we wszystkich wariantach znajduje się nowy system informacji dla kierowcy z rekomendacją przerwy – wykrywa i zwraca uwagę kierowcy na odchylenia od typowego zachowania na drodze na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów.

System wspomagający adaptacyjny tempomat utrzymuje Audi A4 w stałej odległości od poprzedzającego pojazdu przy prędkościach od zera do 200 km/h (124,27 mph). Jeśli zagrożenie kolizją tylną staje się nieuchronne przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph), system wykonuje pełne hamowanie. Audi aktywne utrzymanie pasa ruchu wspiera kierowcę w utrzymaniu swojego pasa. Kamera wykrywa oznaczenia pasa ruchu, a system w razie potrzeby dokonuje drobnych korekt w kierownicy. Audi side assist monitoruje przestrzeń za Audi A4 za pomocą radaru i wykrywa pojazdy w martwym polu, na przykład.

Systemy infotainment Audi oferują cały zestaw nowoczesnych systemów infotainment dla serii A4. Radio CD chorus z ośmioma głośnikami jest standardem, podczas gdy system MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD stanowi najwyższą wersję. Sterowanie głosowe i opcjonalne cyfrowe nadawanie dźwięku to dalsze ulepszenia systemu.

Wysokiej jakości uzupełnieniem systemu MMI navigation plus jest Bluetooth online car phone. Poprzez Audi connect system zapewnia specjalne usługi w samochodzie, takie jak wyszukiwania głosowe Google dla punktów zainteresowania oraz nawigację z obrazami Google Earth, wraz z Google Street View. Audi online traffic information, kolejna taka usługa, dostarcza kierowcy najnowsze informacje o korkach na wybranej trasie. WLAN hotspot, kolejna funkcjonalność Bluetooth online car phone, pozwala pasażerom w Audi A4 surfować po internecie i swobodnie wysyłać e-maile za pomocą swoich urządzeń mobilnych.

Audi S4

Audi S4, dostępne w wersji Sedan i Avant, korzysta z najmocniejszego silnika w linii – 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) i momentem obrotowym 440 Nm (324,53 lb-ft). Średnie zużycie paliwa w Sedan wynosi zaledwie 8,0 litra na 100 km (29,40 mpg amerykańskich) – z imponującymi osiągami: Audi S4 przyspiesza w 5,0 sekund z zera do 100 km/h (62,14 mph) i osiąga ograniczoną elektronicznie maksymalną prędkość 250 km/h (155,34 mph).

Zmodyfikowane Audi S4 można zidentyfikować po zmianach w reflektorach, zderzakach, wlotach powietrza i kolorach. Wnętrze zawiera również subtelne zmiany w wyglądzie. Sportowe zawieszenie S oraz 18-calowe koła zastosowane w S4 zapewniają doskonałą przyczepność.

Ceny

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.