Audi zaprezentowało odświeżoną wersję pierwszej generacji modelu A5 w 2011 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, starając się zwiększyć swoją obecność na rodzimym rynku.
W czasie światowego kryzysu finansowego niektórzy producenci samochodów zbankrutowali, a inni zostali sprzedani za bezcen. Jednak Audi szybko się odbiło i dostosowało do nowej rzeczywistości. Rozważyło również odświeżenie gamy A5 cztery lata po wprowadzeniu modelu. Dla producenta z czterema pierścieniami było to normalne działanie. Mimo że wersja kabriolet A5 była na ostatnim miejscu w sprzedaży wśród swoich „kuzynów”, była kluczowa dla poprawy wizerunku całej linii. Ponadto, dzieląc wiele części z Coupe i Sportback, naturalnie przyszło mu się również odświeżyć.
Jednym z obszarów, na których niemiecki producent skupił się bardziej, była przednia część samochodu. Kabriolet Audi A5 z 2012 roku wyposażony był w nowe reflektory. Otrzymał nowe LED-owe światła do jazdy dziennej, które otaczały wewnętrzną stronę lamp zamiast być umieszczone tylko w dolnej części, jak w poprzedniej wersji. Szeroki grill między nimi został przeprojektowany i wyposażony w poziome żaluzje z wąskimi chromowanymi detalami. Dodatkowo, producent wprowadził nowe prostokątne lampy przeciwmgielne zamiast okrągłych, które były stosowane w modelu z 2009 roku.
Z profilu, wersja kabriolet A5 z 2011 roku dzieliła większość paneli nadwozia (błotniki i drzwi) z wersją coupe. Producent również zwiększył całkowitą długość samochodu o 10 mm (0,4 cala) w wyniku przebudowy zderzaków. Dodatkowo samochód był wyposażony w 18-calowe lekkie felgi o nowym designie, co poprawiło sportowy wygląd pojazdu. Pojawiły się także nowe opcje kolorów zewnętrznych, osiągając łącznie 16 wariantów. Kolejną istotną aktualizacją były tylne światła. Oferowano je z nowymi, ciągłymi paskami LED, co poprawiło wygląd pojazdu. Dolna część tylnego zderzaka miała zmodyfikowany kształt, w zależności od wersji pojazdu.
Natomiast wnętrze zostało znacznie przeprojektowane i udoskonalone. Przed kierowcą znajdował się nowy zestaw wskaźników. Zamiast binocularnego designu, miał prostszy, z wyraźnymi okrągłymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza z srebrnymi ramkami. Wskaźniki poziomu paliwa i temperatury były mniejsze. Kolejną nowością był wyświetlacz TFT, który zajął centralne miejsce między głównymi wskaźnikami. Miał ostrzejszy wygląd i czytelny układ, co ułatwiło klientom szybkie odczytywanie danych z komputera pokładowego. Nowa, trójramienna kierownica z okrągłym chromowanym wykończeniem w środku zastąpiła tę z poprzedniej wersji, która miała trapezoidalny dekor. Na konsoli centralnej producent zmniejszył liczbę przycisków, układając je w bardziej przejrzysty i intuicyjny sposób. Niestety, poważny problem związany z przestrzenią na nogi dla pasażerów z tyłu pozostał nierozwiązany.
Pod maską, kabriolet Audi A5 z 2012 roku był napędzany nowymi silnikami spełniającymi normę Euro 5, połączonymi z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów (z podwójnym sprzęgłem lub CVT). Podobnie jak w poprzedniej wersji, klienci mogli zamówić pojazd z napędem na przednie lub na wszystkie koła (quattro).
Audi A5 Cabriolet
Audi odświeża serię modelową A5. Do modeli Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 wprowadzono zaawansowane technologie w obszarach silnika, napędu quattro oraz infotainment, aby zapewnić jeszcze większą wydajność, sportowość i inteligencję. Zaktualizowany design wizualnie podkreśla techniczne umiejętności zawarte w tych wersjach.
Modele Audi A5 są teraz bardziej charakterystyczne niż kiedykolwiek. Tylne światła i reflektory zostały przeprojektowane i są dostępne opcjonalnie w technologii xenon plus z jednolitymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Nowe kolory i materiały podkreślają wnętrze, a wiele detali koncepcji obsługi zostało dopracowanych.
Każdy z czterech silników TDI i trzech jednostek TFSI w nowej linii silnikowej ma doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza szereg przełomowych innowacji. Średnie zużycie paliwa zostało zredukowane o 11 procent. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardem we wszystkich konfiguracjach silnikowo-przekładniowych.
Każdy silnik jest dopasowany do idealnego napędu – sześciobiegowej skrzyni manualnej, multitronic, siedmiobiegowego S tronic, napędu na przednie koła lub quattro. W połączeniu z S tronic, napęd quattro korzysta z centralnego mechanizmu różnicowego z zębatkami koronowymi oraz wektoryzacji momentu obrotowego; sportowy mechanizm różnicowy jest doskonałym uzupełnieniem. Zawieszenie zostało bardziej precyzyjnie dopasowane, a opcjonalny system Audi drive select oraz dynamiczne kierownice sprawiają, że Audi A5 jest jeszcze bardziej przyjemny w prowadzeniu. Nowością w rodzinie Audi A5 jest elektryczne wspomaganie kierownicy.
Nowe A5 to niezwykle inteligentny samochód. Systemy wspomagania kierowcy przeszły intensywny rozwój. Oferta opcji infotainment obejmuje teraz telefon samochodowy Bluetooth online, który dostarcza szereg specjalnych usług i łączy Audi A5 z Internetem.
Design zewnętrzny i nadwozie
Od momentu debiutu modele rodziny Audi A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – zachwycają swoją elegancją. Płynne sylwetki, ostre linie i muskularne powierzchnie tworzą mocne wrażenie. Udoskonalenie produktu dodaje nowe, ostre akcenty do designu.
Górne krawędzie osłony chłodnicy w wysokim połysku są wypukłe. Boczny pasek osłony i pierścienie Audi wydają się wyrzeźbione. Nowy zderzak wyposażony jest w wyraźne wloty powietrza z masywnymi wspornikami, przerobionymi kratkami i płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Ostro rzeźbione krawędzie nadają masce silnika trójwymiarowy wygląd; cały przód wydaje się jeszcze bardziej płaski i szerszy.
Reflektory również zostały zaktualizowane. Ich dolna krawędź tworzy falę; ich wnętrze zostało przekształcone. Przy opcjonalnych reflektorach xenon plus LED-owe światła dzienne tworzą wąski, jednolity pas otaczający reflektor. Audi oferuje również adaptacyjny system świateł z dynamicznymi światłami skrętnymi. Tylne światła także zostały przeprojektowane i opcjonalnie dostępne są z ciągłymi taśmami świetlnymi LED. Zderzak zawiera szereg dodatkowych detali.
Udoskonalenia produktu dodały milimetr (0.04 cala) do każdego z wymiarów zewnętrznych. Audi A5 Sportback ma długość 4.71 metra (15.45 stóp); Coupé i Cabriolet mierzą 4.63 metra (15.19 stóp). Paleta kolorów została przeorganizowana i teraz obejmuje 16 kolorów. W pełni automatyczny dach akustyczny Audi A5 Cabriolet dostępny jest w czterech kolorach. Pakiet zewnętrzny S line jest dostępny dla tych, którzy cenią sobie jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Nadwozia pojazdów imponują wysoką sztywnością, doskonałym bezpieczeństwem przy zderzeniach, wysokim komfortem wibracyjnym i niską wagą. Przednie błotniki wykonane są z aluminium, co usprawnia rozkład obciążenia osiowego. Działania mające na celu poprawę aerodynamiki obejmują podspód z wyściółką.
Design wnętrza
Harmonijna równowaga proporcji i powierzchni, finezyjne materiały oraz doskonałe dopasowanie i wykończenie: Wnętrze modeli Audi A5 odzwierciedla kulturę marki Audi. Jest teraz bardziej eleganckie niż kiedykolwiek – z nowymi kierownicami, w tym opcją ze spłaszczonym kołem, nowymi manetkami na kolumnie kierownicy oraz wąskimi chromowanymi klamrami obramowującymi elementy sterujące.
Naciśnięcie przycisku pozwala bezpośrednio dostosować opcjonalne ogrzewanie i wentylację fotela w trzech poziomach. Zaktualizowano również kluczyk zapłonowy, dźwignię zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów, przycisk systemu Audi drive select oraz sterowania wydajną klimatyzacją i wielofunkcyjną kierownicą. Wszystkie wyświetlacze są teraz podświetlane na biało.
Nowy lakier pokrywa obręcze na zestaw wskaźników i konsolę centralną, a także pojawia się nowy wybór tapicerek i wkładek. Te ostatnie dostępne są w Aluminium Trigon lub w orzechu lub naturalnym popiele o drobnym ziarnie. Prawie wszystkie kolory wnętrza są nowe. Finezyjna skóra Nappa zastępuje Valcona w Sportbacku, a podłokietniki można również pokryć skórą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Audi A5 Sportback jest teraz również dostępne opcjonalnie jako pięcioosobowe.
Kolejną atrakcyjną opcją jest pakiet sportowy S line. Otacza wnętrze czernią i podkreśla eleganckimi aplikacjami. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 10 milimetrów (0.39 cala), a 18-calowe koła dopełniają pakietu. Kupujący szukający czegoś specjalnego znajdą wiele innych opcji personalizacji w ofercie Audi exclusive, w tym stylową linię Audi exclusive z dwukolorowymi pokrowcami siedzeń.
Silniki
Rodzina Audi A5 wyznacza nowe standardy sportowości i efektywności. Wszystkie silniki charakteryzują się doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem dla ogromnej mocy ciągnącej. Nawet silnik podstawowy generuje moment obrotowy na poziomie 320 Nm (236.02 lb-ft). System start-stop i system odzyskiwania energii są standardem we wszystkich silnikach – żaden inny producent nie podchodzi do tego tak rygorystycznie. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery jednostki TDI. Emisja CO2 została zredukowana aż o 22 procent.
Całkowicie przeprojektowany silnik 1.8 TFSI prezentuje pełnię wiedzy Audi. Przełomowe innowacje można znaleźć w kontroli zaworów i ich skoku, koncepcji zarządzania ciepłem, systemie wtryskowym, turbosprężarce i integracji kolektora wydechowego. W Audi A5 Coupé zaawansowany silnik czterocylindrowy zużywa średnio zaledwie 5.7 litrów paliwa na 100 km (41.27 US mpg). Ten najlepszy wynik w swojej klasie odpowiada 134 gramom CO2 na km (215.65 g/mile) i jest o 21 procent niższy niż wcześniej. Z mocą 125 kW (170 hp), 1.8 TFSI przyspiesza A5 w sposób imponujący.
Moc silnika 2.0 TFSI pozostaje bez zmian na poziomie 155 kW (211 hp). Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI, doładowany silnik V6 o mocy 200 kW (272 hp).
Silniki diesla również imponują efektywnością, a jednostki czterocylindrowe są modyfikowane w wielu obszarach. Wyposażony w 130 kW (177 hp) 2.0 TDI i skrzynię manualną, Audi A5 Coupé zużywa średnio zaledwie 4.7 litra paliwa na 100 km (50.05 US mpg) – co odpowiada emisji CO2 na poziomie 122 g na km (196.34 g/mile) i stanowi kamień milowy w segmencie coupe.
Trzy jednostki V6 diesla dopełniają ofertę na najwyższym końcu. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 hp) jest najoszczędniejszą jednostką sześciocylindrową w swojej klasie na świecie. W Audi A5 Coupé z multitronic zużywa średnio 4.9 litra (48 US mpg) paliwa i emituje zaledwie 129 gramów CO2 na km (207.61 g/mile). Druga wersja 3.0 TDI generuje 180 kW (245 hp). Nieco później pojawi się szczególnie niskoemisyjny model czystego diesla, który sprawi, że Audi A5 będzie pierwszym coupe na rynku spełniającym normę Euro 6 dla diesla.
Napęd
Audi oferuje idealny napęd dla każdego silnika. Dla modeli z napędem na przednie koła dostępna jest manualna sześciobiegowa skrzynia biegów oraz ciągle zmienna skrzynia multitronic. Modele quattro są wyposażone w manualną skrzynię biegów lub błyskawicznie działającą, siedmiobiegową skrzynię S tronic. Wszystkie przekładnie wyróżniają się wygodą i precyzją, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń. Długie przełożenia w wyższych biegach obniżają zużycie paliwa.
Modele rodziny Audi A5 wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quattro oraz skrzynię S tronic mają również centralny mechanizm różnicowy z zębatkami koronowymi i wektoryzacją momentu obrotowego. Podczas normalnej jazdy mechaniczny komponent kieruje moc silnika przede wszystkim na tylne koła. W razie potrzeby błyskawicznie i płynnie przemieszcza moc. Nawet do 70 procent mocy może być przesyłane na oś przednią, a 85 procent na oś tylną. Wektoryzacja momentu obrotowego wykorzystuje celowe, drobne ingerencje hamulcowe, aby uczynić prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym.
Dostępny jako opcja we wszystkich modelach Audi A5 z napędem quattro, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność. Wykorzystuje dwa etapy superpozycji włączane przez wielopłytkowe sprzęgła do aktywnego rozdzielania momentu obrotowego między tylne koła w razie potrzeby.
Zawieszenie
Modele Audi A5 wyznaczają standardy w zakresie sportowej dynamiki, luksusowego komfortu jazdy i doskonałego bezpieczeństwa. Większość komponentów pięciołącza zawieszenia przedniego oraz zawieszenia tylnego trapezowego wykonana jest z aluminium. Łożyska zawieszenia tylnego oraz strojenie amortyzatorów zostały zaktualizowane w celu zapewnienia bardziej precyzyjnego prowadzenia i jeszcze większego komfortu.
Program stabilizacji ESP z elektronicznym ograniczonym mechanizmem różnicowym jest standardem we wszystkich wersjach Audi A5 z napędem na przednie koła. ESP wykorzystuje minimalne ingerencje hamulcowe na wewnętrznym przednim kole, aby zapewnić jeszcze większą zwinność podczas dynamicznej jazdy. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu w wielu wariantach – oferują doskonałą siłę hamowania i są bardzo łatwe do modulowania.
17-calowe koła z oponami 225/50 są standardem. Opcje obejmują koła o średnicy do 20 cali oraz opony 265/30, a także cztery nowe wzory kół.
W modelu znajdują się również wysokiej klasy funkcje, takie jak Audi drive select. W podstawowej konfiguracji dostosowuje wspomaganie kierownicy, charakterystykę pedału gazu, punkty zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów i automatyczną klimatyzację. Wykorzystując przycisk w kokpicie, kierowca może określić, czy te komponenty mają działać w trybie „komfort”, „auto”, „dynamiczny” lub „efektywny”. Ostatni tryb pomaga w szczególnie efektywnej jeździe Audi A5. Jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji, dostępny jest również tryb „indywidualny”, który kierowca może w dużej mierze dostosować samodzielnie.
Audi drive select można łączyć z dodatkowymi modułami, jeśli zajdzie taka potrzeba. Są to sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, sportowy mechanizm różnicowy i dynamiczna kierownica, która bezstopniowo zmienia przełożenie kierownicy o prawie 100 procent w zależności od prędkości.
Inną nową standardową funkcją w serii modeli Audi A5 jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Silnik elektryczny generuje odpowiednią ilość wspomagania w zależności od prędkości jazdy. Elektryczne wspomaganie kierownicy charakteryzuje się bezpośrednim przełożeniem, natychmiastową reakcją i precyzyjnym odczuciem drogi. Lekko interweniuje, aby wspierać kierowcę przy hamowaniu na nawierzchni z mniejszą przyczepnością po jednej stronie samochodu.
System zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0.3 litra na 100 km oraz do 7 g CO2/km (11.27 g/mile), ponieważ nie zużywa energii w ogóle podczas jazdy na wprost.
Systemy wspomagania
Systemy wspomagania w modelach Audi A5 wykorzystują różnorodne technologie, aby jazda była jeszcze bardziej kontrolowana. Niektóre z nich zostały udoskonalone o nowe funkcje. W standardzie znajduje się nowy system informacji dla kierowcy z rekomendacjami na przerwy. Wykorzystuje ruchy kierownicą i dodatkowe parametry, aby wykryć, kiedy kierowca staje się zmęczony i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.
Audi side assist wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, wykorzystując radar do monitorowania przestrzeni za samochodem. Audi active lane assist – nowa funkcjonalność w Audi A5 – pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Kamera wykrywa oznaczenia pasa, a system dokonuje drobnych korekt w elektrycznym wspomaganiu kierownicy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje technologię radaru do utrzymania stałej odległości między Audi A5 a pojazdem z przodu. Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18.64 mph) inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku zbliżającego się zderzenia.
Systemy infotainment
Systemy infotainment w Audi A5 zostały znacznie ulepszone. Audi wyposaża wszystkie modele A5 w radio CD i osiem głośników.
Opcjonalna jednostka najwyższej klasy to MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Jego sterowanie zostało ulepszone. Liczba przycisków twardych została zredukowana z ośmiu do czterech, a sterowanie głośnością otrzymało nakładkę joysticka, co ułatwia wybór utworów. Sterowanie głosowe i odbiór radia cyfrowego również otrzymały pewne poprawki.
Dodatkową opcją jest telefon samochodowy Bluetooth online. Audi connect to hasło dla atrakcyjnych usług, które ten telefon przynosi do A5, w tym wyszukiwanie punktów POI w Google, nawigacja z obrazami Google Earth oraz hotspot WLAN. Hotspot umożliwia pasażerom surfowanie po Internecie i wysyłanie oraz odbieranie e-maili za pomocą ich urządzeń mobilnych. Audi traffic information online to dodatkowa usługa, która o wiele lepiej niż znany standard TMC dostarcza kierowcy niezwykle precyzyjnych i aktualnych informacji o obciążeniu ruchu na wybranej trasie. Wszystko, co kierowca potrzebuje, aby korzystać z tych funkcji, to karta SIM z funkcją transmisji danych.
Ceny
Mimo szerokich udoskonaleń produktu, Audi podnosi ceny tylko nieznacznie. Na przykład, podwyżka ceny Audi A5 Coupé 2.0 TFSI wynosi tylko 200 €. Model podstawowy, Audi A5 Sportback 1.8 TFSI, kosztuje 33,350 €.
Audi S5
Najwyższe modele w serii – S5 w wersji Sportback, Coupé i Cabriolet – również zostały odświeżone. Wszystkie modele S5, w tym Coupé, są teraz wyposażone w 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 hp). W porównaniu do 4.2-litrowego V8, który zastępuje w Coupé, doładowany V6 zużywa średnio 20 procent mniej paliwa na 100 kilometrów. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8.1 litrów (29.04 US mpg), podczas gdy osiągi pozostają imponujące. S5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w zaledwie 4.9 sekundy na drodze do elektronicznie ograniczonej maksymalnej prędkości 250 km/h (155.34 mph).