Audi odświeżyło całą rodzinę A5 i zaprezentowało ją na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, wprowadzając ją na rynek w 2012 roku, a największym hitem w ofercie okazał się pięciodrzwiowy Sportback.
Kiedy niemiecki producent samochodów wprowadzał model A5, rozpoczął od długo oczekiwanego coupé z dwoma drzwiami w 2007 roku. Następnie pojawił się pięciodrzwiowy Sportback, który szybko zdobył popularność na rynku. Zbudowany był na tej samej platformie co model A4, oferując wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych pasażerów oraz miejsce na bagaż. Co więcej, kształt czterodrzwiowego coupé był przekonujący. Niestety, model zadebiutował w czasie światowego kryzysu finansowego, co wpłynęło na sprzedaż. Mimo to, stał się ulubieńcem wielu, będąc doskonałym połączeniem rodzinnego sedana i sportowego coupé. Z odświeżonym modelem na rok 2012, A5 Sportback stał się jeszcze lepszą alternatywą dla zwykłych sedanów.
Z przodu, producent samochodów wprowadził zmiany w wyglądzie pojazdu. Nowe reflektory wyposażono w LED-owe światła do jazdy dziennej w formie ramki, zastępując wcześniej używane podkreślające je. Grille z pojedynczym ramieniem pomiędzy nimi miało bardziej wyrazisty wygląd i zdobiły je nowe poziome szczeliny z cienkimi, podwójnymi chromowanymi liniami. Na dolnej części zderzaka umieszczono nowe wloty boczne, które pomieściły płaskie, prostokątne lampy przeciwmgielne, zamiast okrągłych stosowanych w modelu z 2009 roku.
Audi nie planowało wprowadzać znaczących zmian w profilu samochodu. Niemniej jednak, uważne oko mogło dostrzec, że w 2012 roku Audi A5 Sportback miało nieco dłuższe zderzaki, co zwiększyło długość samochodu o 10 milimetrów (0,4 cala). Montując 18-calowe felgi zamiast 17-calowych, poprawiono sportowy wygląd auta. Wyrazista linia na dolnej części drzwi dodała również pojazdowi charakteru, sprawiając, że klienci zapomnieli, że pod skórą kryje się zwykły sedan Audi A4. Z tyłu Audi oferowało nową opcję tylnych świateł z ciągłymi paskami LED dla świateł parkingowych i sygnalizacyjnych.
Jednak wnętrze zostało znacznie poprawione. Kierowca miał przed sobą nowy zestaw wskaźników z czytelnymi tarczami i wyraźnymi cyframi na prędkościomierzu i obrotomierzu. Ponadto, wyświetlacz TFT pomiędzy nimi był wyraźniejszy i łatwiejszy do odczytania niż LCD używany w wersji sprzed liftingu. Dodatkowo, 2012 Audi A5 Sportback był dostępny z nowym systemem infotainment umieszczonym na górze centralnej konsoli. Producent nauczył się na swoich błędach i przearanżował konsolę centralną, redukując liczbę przycisków i ułatwiając obsługę. Z tyłu wciąż było miejsce dla dwóch pasażerów na dzielonej (60/40) kanapie, mimo że producent zamontował trzy zagłówki na oparciu.
Pod maską, 2012 Audi A5 Sportback było napędzane gamą silników benzynowych i diesla, wszystkie turbodoładowane i wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Co więcej, producent zrezygnował z klasycznych automatycznych wersji, pozostawiając klientom jedynie manualne, dwusprzęgłowe oraz CVT. Na szczęście, opcja napędu quattro na wszystkie koła wciąż była dostępna dla większości z nich, podczas gdy mocniejsze wersje były standardowo wyposażone w napęd na wszystkie koła.
Audi odświeża modele serii A5. Do modeli Sportback, Coupé, Cabriolet oraz S5 dodano zaawansowane technologie w obszarach silnika, napędu quattro oraz infotainment, co przekłada się na większą wydajność, sportowość i inteligencję. Uaktualniony design wizualnie podkreśla techniczne umiejętności zawarte w tych wersjach.
Modele Audi A5 są teraz bardziej charakterystyczne niż kiedykolwiek. Tylne światła oraz reflektory zostały przeprojektowane i są dostępne w technologii xenon plus z jednorodnymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Nowe kolory i materiały podkreślają wnętrze, a wiele szczegółów koncepcji obsługi zostało dopracowanych.
Każdy z czterech silników diesla TDI oraz trzech benzynowych jednostek TFSI w nowej ofercie silnikowej ma doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy silnik 1.8 TFSI oferuje szereg przełomowych innowacji. Średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o 11 procent. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardowym wyposażeniem wszystkich konfiguracji silnikowo-skrzyniowych.
Każdy silnik jest dopasowany do idealnego napędu – sześciobiegowej skrzyni manualnej, multitronic, siedmiobiegowego S tronic, napędu na przednie koła lub quattro. W połączeniu z S tronic, napęd quattro wykorzystuje centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem zębatym oraz wektoryzację momentu obrotowego; dyferencjał sportowy jest doskonałym uzupełnieniem. Podwozie zostało lepiej dostrojone, a opcjonalny system Audi drive select oraz dynamiczne wspomaganie kierownicy sprawiają, że prowadzenie Audi A5 jest jeszcze przyjemniejsze. Nowością w rodzinie Audi A5 jest elektromechaniczne wspomaganie kierownicy.
Nowe A5 to bardzo inteligentny samochód. Jego systemy wspomagania kierowcy przeszły intensywny rozwój. Oferta opcji infotainment obejmuje teraz Bluetooth online, który oferuje szereg specjalnych usług i łączy Audi A5 z Internetem.
Design zewnętrzny i nadwozie
Od swojego debiutu modele rodziny Audi A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – zachwycają elegancją. Płynne sylwetki, wyraziste linie oraz muskularne powierzchnie robią mocne wrażenie. Udoskonalenie produktu dodaje wyrazistych nowych akcentów do designu.
Górne narożniki osłony chłodnicy w wysoki połysk czerni są lekko zaokrąglone. Boczna listwa osłony oraz pierścienie Audi wydają się być rzeźbione. Nowy zderzak cechuje się wyraźnym wlotem powietrza z masywnymi wspornikami, przeprojektowanymi kratkami oraz płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Wyraziste krawędzie nadają klapie silnika trójwymiarowy wygląd; cały przód wydaje się jeszcze niższy i szerszy.
Reflektory także zostały zaktualizowane. Ich dolna krawędź tworzy falę; ich wnętrze zostało przekształcone. W opcji dostępne są reflektory xenon plus, w których LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, jednorodny element okalający reflektor. Audi oferuje również adaptacyjny system oświetlenia ze dynamicznym światłem skrętnym. Tylne światła również zostały przeprojektowane i są opcjonalnie dostępne z ciągłymi paskami LED. Zderzak zawiera szereg dodatkowych szczegółów.
Udoskonalenie produktu dodało milimetr (0.04 cala) do każdego z wymiarów zewnętrznych. Audi A5 Sportback ma długość 4,71 metra (15,45 stopy); Coupé i Cabriolet mają 4,63 metra (15,19 stopy). Paleta kolorów została przekształcona i obecnie obejmuje 16 odcieni. W pełni automatyczny dach akustyczny Audi A5 Cabriolet jest dostępny w czterech kolorach. Pakiet zewnętrzny S line jest opcjonalny dla tych, którzy cenią sobie jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Nadwozia pojazdów imponują wysoką sztywnością, znakomitym bezpieczeństwem w razie wypadku, wysokim komfortem wibracyjnym oraz niską wagą. Przednie błotniki wykonane są z aluminium dla lepszego rozkładu obciążeń osiowych. Działania aerodynamiczne obejmują obudowę podwozia.
Design wnętrza
Harmonijne proporcje i powierzchnie, finezyjne materiały oraz doskonałe wykonanie: wnętrze modeli Audi A5 odzwierciedla kulturę marki Audi. Jest teraz bardziej eleganckie niż kiedykolwiek – z nowymi kierownicami, w tym opcją z spłaszczonym wieńcem, nowymi dźwigniami kolumny kierowniczej i wąskimi chromowanymi klamrami otaczającymi elementy sterujące.
Przyciśnięcie przycisku pozwala bezpośrednio dostosować opcjonalne ogrzewanie i wentylację siedzeń w trzech poziomach. Zaktualizowano również kluczyk zapłonowy, dźwignię zmiany biegów dla automatycznej skrzyni biegów, przycisk do opcjonalnego systemu Audi drive select oraz elementy sterujące wysokoefektywną klimatyzacją i wielofunkcyjną kierownicą. Wszystkie wyświetlacze są teraz podświetlane na biało.
Nowe lakiery pokrywają obudowy zestawu wskaźników oraz centralnej konsoli, a także wprowadzono nową gamę tapicerki i wykończeń. Te ostatnie są dostępne w Aluminium Trigon lub orzechu i naturalnym drewnie o drobnym usłojeniu. Prawie wszystkie kolory wnętrza są nowe. Finezyjna skóra Nappa zastępuje Valcona w Sportbacku, a podłokietniki mogą być również pokryte skórą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Audi A5 Sportback jest teraz także opcjonalnie dostępny jako pięcioosobowy.
Inną atrakcyjną opcją jest sportowy pakiet S line. Wykańcza on wnętrze na czarno i akcentuje go eleganckimi aplikacjami. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 10 milimetrów (0.39 cala), a 18-calowe koła kończą ten pakiet. Klienci szukający czegoś wyjątkowego znajdą wiele dodatkowych opcji personalizacji w ofercie Audi exclusive, w tym stylową linię Audi exclusive z dwukolorowymi pokryciami siedzeń.
Silniki
Rodzina Audi A5 ustanawia nowe standardy sportowości i efektywności. Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk dla ogromnej mocy ciągnięcia. Nawet silnik podstawowy generuje 320 Nm momentu obrotowego. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardowym wyposażeniem wszystkich silników – żaden inny producent nie stosuje tak rygorystycznego podejścia. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe oraz cztery jednostki TDI. Emisja CO2 została zredukowana o nawet 22 procent.
Całkowicie przeprojektowany silnik 1.8 TFSI pokazuje pełnię wiedzy Audi. Rewolucyjne innowacje można znaleźć w kontrolowaniu zaworów i ich skoku, koncepcji zarządzania termicznego, systemie wtryskowym, turbosprężarce oraz integracji kolektora wydechowego. W Audi A5 Coupé, wysoko wydajna czterocylindrowa jednostka zużywa średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km (41,27 mil amerykańskich). Ta najlepsza w swojej klasie wartość odpowiada 134 gramom CO2 na km (215,65 g/mil) i jest o 21 procent niższa niż wcześniej. Oferując moc 125 kW (170 KM), silnik 1.8 TFSI przyspiesza Audi A5 dynamicznie.
Moc 2,0 TFSI pozostaje niezmieniona na poziomie 155 kW (211 KM). Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI, doładowany silnik V6 o mocy 200 kW (272 KM).
Silniki diesla również charakteryzują się imponującą efektywnością, a czterocylindrowe jednostki mają modyfikacje w wielu obszarach. Wyposażony w 130 kW (177 KM) silnik 2.0 TDI oraz skrzynię manualną, Audi A5 Coupé zużywa średnio tylko 4,7 litra paliwa na 100 km (50,05 mil amerykańskich) – ekwiwalent CO2 wynosi 122 g na km (196,34 g/mil) i stanowi kamień milowy w segmencie coupé.
Trzy jednostki diesla V6 dopełniają ofertę na najwyższym poziomie. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) jest najoszczędniejszą jednostką sześciocylindrową w swojej klasie na świecie. W Audi A5 Coupé z multitronic, zużywa średnio 4,9 litra (48 mil amerykańskich) paliwa i emituje zaledwie 129 gramów CO2 na km (207,61 g/mil). Druga wersja 3.0 TDI generuje 180 kW (245 KM). Nieco później na rynku pojawi się model z niską emisją spalin, co uczyni Audi A5 pierwszym coupé na rynku spełniającym normy diesla Euro 6.
Napęd
Audi oferuje idealny napęd dla każdego silnika. Dla modeli z przednim napędem dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna oraz ciągła skrzynia biegów multitronic. Modele quattro są wyposażone w manualną skrzynię biegów lub błyskawiczną, siedmiobiegową skrzynię S tronic. Wszystkie skrzynie biegów cechują się dużą wygodą i precyzją, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń. Długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa.
Członkowie rodziny Audi A5 wyposażeni w stały napęd quattro oraz skrzynię S tronic także korzystają ze centralnego mechanizmu różnicowego ze sprzęgłem zębatym i wektoryzacją momentu obrotowego. W normalnych warunkach jazdy mechanizm mechaniczny przesyła moc silnika głównie na tylne koła. W razie potrzeby szybko i płynnie redystrybuuje moc. Do 70 procent może płynąć na oś przednią, 85 procent na tylną. Wektoryzacja momentu obrotowego wykorzystuje celowe, drobne interwencje hamulcowe, aby uczynić prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym.
Dostępny jako opcja w wszystkich modelach Audi A5 quattro, dyferencjał sportowy zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność. Używa dwóch etapów superpozycji angażowanych za pomocą sprzęgieł wielotarczowych, aby w razie potrzeby aktywnie rozdzielać moment obrotowy między tylnymi kołami.
Podwozie
Modele Audi A5 wyznaczają standardy w zakresie sportowej dynamiki, luksusowego komfortu jazdy oraz doskonałego bezpieczeństwa podczas jazdy. Większość komponentów pięcioodcinkowego zawieszenia przedniego oraz tylnych zawieszeń trapezowych wykonana jest z aluminium. Łożyska tylnego zawieszenia oraz dostrojenie amortyzatorów zostały zaktualizowane w celu uzyskania dokładniejszego prowadzenia i jeszcze większego komfortu.
System stabilizacji ESP z elektronicznym ograniczonym poślizgiem jest standardem we wszystkich wersjach Audi A5 z przednim napędem. ESP wykorzystuje minimalne interwencje hamulcowe na wewnętrznym przednim kole w celu uzyskania jeszcze większej zwinności podczas dynamicznej jazdy. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami z przodu i tyłu w wielu wariantach – oferują doskonałą siłę hamowania i są bardzo łatwe w modulacji.
Standardowe koła 17-calowe z oponami 225/50. Opcje obejmują koła do 20 cali i opony 265/30, a także cztery nowe wzory kół.
Wśród zaawansowanych funkcji w serii modeli znajduje się Audi drive select. W podstawowej konfiguracji dostosowuje wspomaganie kierownicy, charakterystykę pedału przyspieszenia, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów oraz automatyczną klimatyzację. Używając przycisku w kokpicie, kierowca może decydować, czy te komponenty powinny działać w trybie „komfort”, „auto”, „dynamicznym” lub „efektywności”. Ten ostatni pomaga prowadzić Audi A5 w sposób szczególnie efektywny. Jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji, istnieje również tryb „indywidualny”, który kierowca może w dużej mierze skonfigurować samodzielnie.
Audi drive select może być w razie potrzeby połączone z dodatkowymi modułami. Należą do nich sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, dyferencjał sportowy oraz dynamiczna kierownica, która płynnie zmienia przełożenie kierownicy o niemal 100 procent w zależności od prędkości.
Kolejną nową cechą standardową w serii modeli Audi A5 jest elektromechaniczne wspomaganie kierownicy. Silnik elektryczny generuje odpowiednią ilość wspomagania dla prędkości jazdy. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy charakteryzuje się bezpośrednim przełożeniem, reaguje natychmiastowo i zapewnia precyzyjne informacje zwrotne na temat drogi. Delikatnie interweniuje w celu wspomożenia kierowcy podczas hamowania na nawierzchni o mniejszej przyczepności z jednej strony pojazdu.
System redukuje zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 km i do 7 g CO2/km (11,27 g/mil), ponieważ nie zużywa energii podczas jazdy na wprost.
Systemy wspomagające
Systemy wspomagające w serii modeli Audi A5 wykorzystują różnorodne technologie, aby jazda była jeszcze bardziej kontrolowana. Niektóre z nich zostały ulepszone o nowe funkcje. W standardzie znajduje się nowy system informacji dla kierowcy z rekomendacjami dotyczącymi przerwy. Używa ruchów kierownicy i dodatkowych parametrów, aby wykryć, kiedy kierowca jest zmęczony i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.
Audi side assist wspiera kierowcę podczas zmiany pasa, monitorując przestrzeń za samochodem za pomocą radaru. Audi active lane assist – nowa funkcja w Audi A5 – pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Kamera wykrywa oznakowania pasa, a system w razie potrzeby dokonuje drobnych korekt w elektromechanicznej kierownicy. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje technologię radaru, aby utrzymać stałą odległość między Audi A5 a pojazdem z przodu. Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph) inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku zagrożenia kolizją.
Systemy infotainment
Systemy infotainment w Audi A5 zostały znacznie zaktualizowane. Audi wyposaża wszystkie modele z oferty A5 w radio CD i osiem głośników.
Opcjonalnie dostępna jednostka najwyższej jakości to MMI Navigation Plus z dużym dyskiem twardym, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Jej sterowanie zostało poprawione. Liczba przycisków mechanicznych została zredukowana z ośmiu do czterech, a kontrola głośności teraz posiada uchwyt joysticka, co ułatwia wybór utworów. Sterowanie głosowe oraz odbiór radia cyfrowego także przeszły drobne poprawki.
Dodatkową opcją jest Bluetooth online car phone. Audi connect to hasło dla atrakcyjnych usług, które ten telefon przynosi do A5, w tym wyszukiwanie punktów POI w Google, nawigację z obrazami Google Earth oraz hotspot WLAN. Hotspot umożliwia pasażerom przeglądanie Internetu i wysyłanie oraz odbieranie e-maili za pomocą ich urządzeń mobilnych. Audi traffic information online to dodatkowa usługa, która znacznie lepiej niż znany standard TMC dostarcza kierowcy bardzo precyzyjnych i aktualnych informacji o obciążeniu ruchem na wybranej trasie. Wszystko, czego kierowca potrzebuje, aby skorzystać z tych funkcji, to karta SIM z możliwością przesyłania danych.
Ceny
Pomimo szerokich ulepszeń produktu, Audi podnosi ceny tylko nieznacznie. Na przykład, podwyżka ceny dla Audi A5 Coupé 2.0 TFSI wynosi tylko 200 €. Model podstawowy, Audi A5 Sportback 1.8 TFSI, kosztuje 33,350 €.
Audi S5
Najwyższe modele serii – S5 w wersji Sportback, Coupé i Cabriolet – również doczekały się odświeżenia. Wszystkie modele S5, w tym Coupé, są teraz wyposażone w silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM). W porównaniu do zastępowanego silnika V8 o pojemności 4,2 litra, doładowany silnik V6 zużywa średnio o 20 procent mniej paliwa na 100 kilometrów. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8,1 litra (29,04 mil amerykańskich), a osiągi pozostają imponujące. S5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w zaledwie 4,9 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155,34 mph).