2012 Audi R8 V10

Cztery lata po wprowadzeniu superauta R8 z silnikiem V10, Audi odświeżyło całą gamę modeli, nadając pojazdowi nowy wygląd i wnętrze.

Początkowo R8 oferowane było jedynie z silnikiem V8, ale od 2008 roku producent wprowadził potężny silnik V10, który pochodził z Lamborghini Gallardo. Szybko minęły kolejne cztery lata, a po ustąpieniu kryzysu finansowego zamówienia zaczęły napływać na biurka dealerów Audi. W międzyczasie inżynierowie i projektanci marki przygotowali unowocześnioną wersję R8, która pojawiła się w odpowiednim momencie, pomagając klientom w wyborze pojazdów, które ich interesowały.

Audi chciało, aby nowa wersja R8 różniła się znacznie od swojego poprzednika. W rezultacie, zainstalowano nowe reflektory, które miały ostrzejsze linie i nowe światła do jazdy dziennej. W przeciwieństwie do poprzednika z LED-ami w formie perełek, nowe wyglądały jak ciągłe paski światła. Między reflektorami producent umieścił nowy grill w stylu singleframe z zaokrąglonymi krawędziami. W efekcie przednia część pojazdu przypominała tę z mniej mocnego modelu, R8 V8. Nawet boczne wloty powietrza, które chłodziły przednie hamulce, były identyczne, co nie miało miejsca w wersji przed liftingiem.

Z profilu ta wersja R8 charakteryzowała się chromowanymi emblematami V10 na przednich błotnikach, podczas gdy wersja V8 ich nie posiadała. Odświeżona wersja zyskała nowe, zaprojektowane od podstaw standardowe 19-calowe alufelgi, o cal większe niż w jej mniej mocnym odpowiedniku. Przechodząc do boków, klienci zauważyli wzmocnione włóknem węglowym panele, które zakrywały wloty powietrza dostarczające silnikowi świeże powietrze. Na koniec, z tyłu R8 V10 miało wentylację z trzema szczelinami za kołami i okrągłe końcówki wydechu, zamiast owalnych jak w poprzednim modelu.

Wewnątrz kabina zyskała bogatsze materiały, a fotele sportowe z wysokim oparciem zostały pokryte Alcantarą. Klienci mogli także zamówić sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami. Przed kierowcą znajdował się przeprojektowany zestaw wskaźników z nowym wyświetlaczem TFT pomiędzy dużym prędkościomierzem a obrotomierzem. Ten ekran był czerwony w poprzedniej wersji, a w modelu z 2012 roku pojawił się czarno-biały o czystszej grafice. W centralnej konsoli znajdował się system multimedialny, który w końcu był kompatybilny z iPodami i innymi urządzeniami do odtwarzania muzyki. Dodatkowo, miał łączność Bluetooth. Między siedzeniami, na konsoli środkowej, producent umieścił dźwignię zmiany biegów lub selektor automatycznej skrzyni biegów.

Za kabiną znajdowała się ta sama jednostka napędowa o pojemności 5,2 litra V10, która pochodziła od włoskiego kuzyna, Lamborghini Gallardo. Chociaż nie zapewniała takiej mocy jak superauto z bykiem w logo, generowała 525 PS (518 KM), które trafiały na wszystkie koła przez 6-biegową manualną skrzynię lub nowo opracowaną 7-biegową skrzynię S-tronic. Nowa skrzynia biegów całkowicie odmieniła charakter pojazdu, sprawiając, że jazda była szybsza i bardziej relaksująca.

Audi R8 to sportowy lider gamy modeli Audi. Teraz ten wysokowydajny samochód sportowy jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek, dzięki skrzyni biegów S tronic oraz nowym funkcjom na zewnątrz, w kabinie i w układzie hamulcowym. Wszystkie modele teraz standardowo wyposażone są w reflektory LED. Tylne światła oznaczają premierę kolejnej dynamicznej innowacji: dynamicznych kierunkowskazów. Potężny nowy Audi R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 KM) przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,5 sekundy. Dzięki ultra lekkiej konstrukcji Audi, model najwyższej klasy z manualną skrzynią biegów ma masę własną wynoszącą zaledwie 1,570 kilogramów (3,461.26 lb).

Nowa gama Audi R8 obejmuje dwa style nadwozia – Coupé i Spyder oraz trzy silniki. Standardowe czasy przyspieszenia dla obu modeli wyposażonych w nową siedmiobiegową skrzynię S tronic poprawiły się o 0,3 sekundy, a zużycie paliwa zostało zredukowane nawet o 0,9 litra na 100 km (22 gramy CO2 na km [35,41 g/mile]).

Ośmiocylindrowy silnik napędzający Audi R8 V8 generuje moc 316 kW (430 KM) i moment obrotowy wynoszący 430 Nm (317,15 lb-ft), dostępny pomiędzy 4,500 a 6,000 rpm. W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią S tronic, przyspiesza R8 Coupé od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 4,3 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 300 km/h (186,41 mph). Audi R8 V10 ze skrzynią S tronic osiąga standardowe przyspieszenie w ciągu 3,6 sekundy i ma prędkość maksymalną 314 km/h (195,11 mph). Silnik dziesięcylindrowy generuje 386 kW (525 KM) i dostarcza 530 Nm (390,91 lb-ft) momentu obrotowego do wału korbowego przy 6,500 rpm.

Na szczycie gamy modeli znajduje się nowy Audi R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 KM) i momencie obrotowym wynoszącym 540 Nm (398,28 lb-ft). Wyposażony w S tronic, przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 317 km/h (196,97 mph). Nowy model najwyższej klasy dostępny jest tylko jako Coupé.

Oprócz sześciobiegowej manualnej, dostępna jest nowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic, która zastępuje wcześniej stosowaną R tronic. Jest standardem we wszystkich modelach V10. Szybka skrzynia z podwójnym sprzęgłem zawiera funkcję launch control, która zapewnia optymalną przyczepność podczas startu. Moc przekazywana jest na drogę przez system stałego napędu na cztery koła quattro z przesunięciem na oś tylną.

Wszystkie wersje Audi R8 mają rozkład obciążenia osi rzędu 43:57 – idealny dla sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. Lubrykacja z suchą miską olejową pozwala na niskie umiejscowienie silników, co daje pojazdowi bardzo niski środek ciężkości. Wszystkie koła zamontowane są na aluminiowych podwójnych wahaczach. Ustawienie jest dostrojone do wysokich dynamicznych osiągów, ale także zapewnia komfort. Adaptacyjny system tłumienia Audi magnetic ride (standard w R8 V10) dostosowuje reakcję amortyzatorów do wymagań kierowcy i drogi. Podwozie Audi R8 V10 jest zdecydowanie dostrojone do dynamiki. Specjalna konfiguracja obejmująca zmodyfikowane dostrojenie sprężyn/amortyzatorów i odpowiednią regulację kątów pochylenia osi przedniej zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie.

Aluminiowe obręcze, które mają średnicę 18 lub 19 cali w zależności od silnika, dostępne są w różnych nowych wzorach. Hamulce są niezwykle mocne. Wszystkie cztery tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, a ich falisty kształt redukuje wagę. Audi oferuje również opcjonalne tarcze ceramiczne włókniste węglowe, które są jeszcze lżejsze, niezwykle trwałe i długowieczne. Są one standardem w Audi R8 V10 plus.

ultra lekka konstrukcja: masa pojazdu podstawowego wynosi 1,560 kilogramów (3,439.21 lb)

Audi demonstruje swoje umiejętności w technologii ultra lekkiej konstrukcji z odnowionym R8. Audi R8 V8 z sześciobiegową skrzynią manualną (bez kierowcy) waży zaledwie 1,560 kilogramów (3,439.21 lb); R8 V10 plus z manualną przekładnią waży 1,570 kilogramów (3,461.26). Inżynierowie Audi zredukowali wagę modelu najwyższej klasy o około 50 kilogramów (110.23 lb).

Najważniejszym elementem w koncepcji ultra lekkiej konstrukcji Audi R8 jest nadwozie. Aluminiowa rama Audi Space Frame waży zaledwie 210 kilogramów (462.97 lb), co stanowi około 40 procent mniej niż porównywalna stalowa struktura. Nadwozie R8 Spyder z elektrycznie hydraulicznym dachem wykonane z tkaniny waży 216 kilogramów (476.20 lb). Nadwozie ASF stanowi fundament dla dynamicznego, precyzyjnego i bezpiecznego prowadzenia oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego.

Zewnętrzny design został jeszcze bardziej dopracowany. Przebudowane reflektory w pełni LED oraz tylne światła są standardem we wszystkich modelach. Grill Singleframe z zaokrąglonymi krawędziami na górze, przesunięty dyfuzor i duże, okrągłe końcówki wydechu to najbardziej charakterystyczne nowe cechy. Dyfuzor Audi R8 V10 plus ma inną geometrię i jest wykonany z wzmocnionego polimeru węglowego. Tylne światła wszystkich modeli zawierają dynamiczne kierunkowskazy, co jest światową nowością od Audi. Produkowane przez diody LED, kierunkowskaz działa od wewnątrz na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca chce skręcić.

Wiele elementów nadwozia R8 Spyder i R8 V10 plus wykonanych jest z wzmocnionego polimeru węglowego (CFRP). Ten sam materiał jest również wykorzystywany we wnętrzu modelu najwyższej klasy. Kierowca i pasażer siedzą w fotelach kubełkowych z regulowanymi oparciami. Wnętrze wszystkich wersji wysokowydajnego sportowego samochodu jest teraz jeszcze bardziej starannie wykończone. Dzięki pakietowi pełno skórzanemu Fine Nappa z haftem w kształcie plastra miodu, pokrowce siedzeń i wstawki w drzwiach są pikowane. To pikowanie jest również dostępne opcjonalnie dla podsufitki Alcantara.

Odnowiony Audi R8, który jest produkowany w zakładzie quattro GmbH w Neckarsulm, ma zadebiutować w Europie pod koniec 2012 roku. Cena bazowa w Niemczech wynosi 113,500 €.

Design zewnętrzny

Jeden rzut wystarczy, aby rozpoznać Audi R8 jako dynamiczny lider marki. Długość 4.44 metry (14.57 stóp), szerokość 1.90 metra (6.23 stóp) i zaledwie 1.25 metra (4.10 stóp) wysokości (Spyder: 1.24 metra [4.07 stóp]) nadaje mu szeroki, osadzony w drodze wygląd. Ostro zarysowane linie podkreślają rzeźbiarskie powierzchnie; nowe szczegóły nadają wysokowydajnemu samochodowi sportowemu jeszcze bardziej wyrazisty, charakterystyczny wygląd.

Opływowy kontur zwany pętlą wizualnie łączy przód, nadkola, boki i tył Audi R8. Kabina umiejscowiona z przodu wizualizuje koncepcję silnika umieszczonego centralnie. W Coupé pionowe wloty powietrza przed tylnymi kołami – sideblades – również wskazują na położenie silnika. Prawy sideblade zawiera solidną aluminiową pokrywę wlewu paliwa. Zamiast sideblades, R8 Spyder ma duże wloty powietrza, które sportowo rzeźbione są w bokach.

Z przodu samochodu nowy grill Singleframe z zaokrąglonymi górnymi rogami przyciąga wzrok. Jest wykończony na wysoki połysk w kolorze czarnym; w modelach V10 jego wsporniki ozdobione są cienkimi paskami chromu. Cztery pierścienie Audi nie znajdują się na grillu, lecz na masce.

Zderzak został również przeprojektowany. We wszystkich modelach Audi R8 czarne wloty powietrza kierujące powietrze do chłodnicy i hamulców mają trzy poprzeczki.

Audi oferuje opcjonalny splitter przedni wykonany z wzmocnionego polimeru węglowego (CFRP). Splitter jest standardem w nowym R8 V10. Matowe wloty powietrza w kolorze Titanium Gray i subtelne zmiany w grillu Singleframe wyraźnie wskazują na specjalne miejsce zajmowane przez model najwyższy.

Wszystkie wersje wysokowydajnego samochodu sportowego teraz standardowo wyposażone są w reflektory LED, technologię, którą Audi wprowadziło z Audi R8 cztery lata temu, jako pierwsza na świecie. Ich konfiguracja jest nowa – specjalna jednostka sterująca przekształca pasek świateł do jazdy dziennej w kierunkowskazy. Diody LED dla świateł drogowych i mijania znajdują się powyżej i poniżej świateł do jazdy dziennej. Reflektory zawierają również statyczne światło skrętne.

Reflektory w pełni LED nie tylko wyglądają dynamicznie, ale również oferują doskonałą wydajność. Przy 5,500 Kelvinów ich światło ma temperaturę barwy zbliżoną do światła dziennego, co sprawia, że jest mniej męczące dla oczu podczas jazdy w nocy. Diody LED mają doskonałą dystrybucję światła oraz praktycznie nieskończoną żywotność.

Różnice: lusterka, sideblades i progi

Smukły kontur zewnętrznych lusterek stwarza niewielki opór dla strug powietrza. W R8 V10 obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z CFRP. W wersjach Coupé V8 i V10 różnią się one wyglądem sideblades. W modelu dziesięcylindrowym są szersze i mają unikalne krawędzie. Sideblades Audi R8 V10 plus wykonane są z CFRP. Różnice występują także między progami w wersjach ośmio- i dziesięcylindrowych.

Ramka przedniej szyby R8 Spyder pokryta jest anodowanym aluminium. Dwa duże osłony w błyszczącym srebrnym kolorze rozciągają się od grodzi do tyłu samochodu. Zintegrowane w nich są pionowe wloty powietrza. Kolejny szeroki otwór wentylacyjny znajduje się pomiędzy osłonami.

W Coupé otwory wentylacyjne przy tylnej szybie mają matowy czarny kolor (w Titanium Gray w R8 V10). Silnik ośmiu lub dziesięciu cylindrów znajduje się pod szybą jak dzieło sztuki w gablocie. Możliwe jest opcjonalne podświetlenie diodami LED. Audi R8 V10 standardowo ma te światła, a komora silnika jest częściowo wykończona w okleinie CFRP.

W pełni LED-owe tylne światła (w tym światło cofania) z ich nowoczesnymi elementami wewnętrznymi dominują w tylnej części R8. Tylne światła zawierają również zapięcie, które wydaje się unosić nad charakterystycznymi światłami hamowania. Dynamiczny kierunkowskaz na dolnej krawędzi światła to innowacja Audi. Jego światło zawsze biegnie na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca chce skręcić. Efekt ten uzyskiwany jest dzięki paskowi 30 diod LED, z których trzy segmenty aktywowane są sekwencyjnie co 150 milisekund. Dzięki temu kierunkowskaz staje się jeszcze bardziej intuicyjny.

Spojler Audi R8 automatycznie wysuwa się przy 100 km/h (62.14 mph). Podobnie jak wloty z przodu, wentylacje mają trzy poprzeczki. W R8 V10 powierzchnia pomiędzy nimi, na której znajduje się tablica rejestracyjna, jest wykończona na wysoki połysk w czarnym kolorze. Powyżej umieszczono nową emblematykę. Podobnie jak w modelach RS, litera „R” jest częściowo na czerwonym rombie. Duży dyfuzor, opcjonalnie dostępny w CFRP, rozciąga się wysoko do góry. Jest standardem w R8 V10. System wydechowy we wszystkich wersjach kończy się dwiema okrągłymi, chromowanymi końcówkami wydechu (czarnymi w R8 V10 plus).

Audi wykończone jest w solidnych kolorach Ibis White i Brilliant Red; w odcieniach metalicznych Ice Silver, Samoa Orange, Suzuka Gray i Teak Brown; oraz w wykończeniach perłowych/krystalicznych Daytona Gray, Estoril Blue, Panther Black, Phantom Black i Sepang Blue (Sepang Blue, w efekcie matowym, dostępny wyłącznie dla R8 V10 plus). Sideblades w Coupé dostępne są w wyborze ośmiu kolorów. Klienci poszukujący większej ekskluzywności mogą wybierać spośród około 100 specjalnych wykończeń lakierniczych lub zamówić własny kolor. Dach materiałowy R8 Spyder dostępny jest w kolorze czarnym, czerwonym lub brązowym.

Nadwozie

Odnowiony Audi R8 ukazuje pełnię umiejętności Audi w zakresie ultra lekkiej konstrukcji. Aluminiowa rama Audi Space Frame (ASF) Coupé waży zaledwie 210 kilogramów (462.97 lb), a Spyder 216 kilogramów (476.20 lb). Nadwozie, które w modelu z manualną skrzynią biegów zawiera nośną ramę silnika wykonaną z magnezu, stanowi podstawę dla dynamicznego prowadzenia, komfortu wibracyjnego, bezpieczeństwa w przypadku wypadku i precyzyjnego wykonania. To główny powód, dla którego R8 V8 Coupé z manualną skrzynią biegów (bez kierowcy) waży zaledwie 1,560 kilogramów (3,439.21 lb); dla Spydera ta wartość wynosi 1,660 kilogramów (3,659.67 lb).

Audi R8 V10 plus, dostępny tylko jako Coupé, ma masę własną wynoszącą zaledwie 1,570 kilogramów (3,461.26 lb), czyli o 50 kilogramów (110.23 lb) mniej niż R8 V10. Przy redukcji masy podjęto wiele wysiłków. Oszczędności masy uzyskano z aluminiowych obręczy, materiałów izolacyjnych, szczególnie w obszarze grodzi między kabiną a komorą silnika, oraz z siedzeń. Ceramiczne hamulce, nowo opracowane zawieszenie, splitter przedni i dyfuzor tylny również przyczyniły się do zmniejszenia wagi. Nowy model najwyższy ma regulowane fotele kubełkowe z składanymi oparciami oraz podwozie wykonane z polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (FRP).

Audi od lat 90-tych jest wiodącą marką w dziedzinie lekkiej konstrukcji, zaczynając od rozwoju pierwszego modelu A8. W technologii ASF struktura nośna nadwozia składa się z trzech komponentów aluminiowych; każdy z nich łączy wysoką wytrzymałość z niską wagą. W Audi R8 Coupé, wyciskane sekcje stanowią 69 procent nadwozia w białym kolorze. Węzły odlewane próżniowo stanowią osiem procent, a panele aluminiowe, które zamykają i usztywniają konstrukcję, stanowią 23 procent. R8 Spyder ma wyższy udział sekcji wyciskanych (75 procent) i mniej paneli (17 procent).

Zaledwie 42 kilogramy (92.59 lb): dach Audi R8 Spyder

Otwarty, wysokowydajny samochód sportowy ma w zanadrzu jeszcze więcej specjalności. Pokrywa komory dachu i boki wykonane są z CFRP; dach jest materiałowy. Ważąc zaledwie około 42 kilogramy (92.59 lb), utrzymuje niską masę pojazdu oraz środek ciężkości. Po zamknięciu, miękki dach zwęża się do dwóch długich, smukłych finów. Otwiera się i zamyka elektrohydraulicznie w ciągu 19 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h (31.07 mph). Po otwarciu, składa się jak „Z” w komorze bagażowej nad silnikiem. Pokrywa komory otwiera się i zamyka na dwóch siedmioogniowych zawiasach.

Podsufitka zakrywa ramę dachu, która w dużej mierze wykonana jest z aluminium i odlewanego magnezu. Miękki dach jest cichy i w pełni nadaje się do jazdy z dużymi prędkościami. Ogrzewane szklane okno, oddzielone od dachu, stoi pionowo w grodzi między przedziałem pasażerskim a komorą silnika. Może być podnoszone i opuszczane za naciśnięciem przycisku, zarówno przy dachu w górze, jak i w dół. Służy więc jako deflektor wiatru.

Pokrywa tworzy jedną całość z modułem tylnej szyby, komorą bagażową, pokrywą oraz systemem ochrony przed przewróceniem – dwie mocne, sprężynowe sekcje – które dodatkowo zwiększają sztywność nadwozia ASF. Poduszki powietrzne są gotowe do działania w przypadku kolizji czołowej. Poduszki boczne zintegrowane w oparciach siedzeń zapewniają ochronę w przypadku kolizji bocznej. W przypadku kolizji tylnych system integralnych zagłówków zmniejsza ryzyko urazów kręgosłupa.

Aerodynamika Audi R8 nawiązuje do wyścigów. W zależności od silnika i stylu nadwozia, współczynnik oporu wynosi od 0,35 do 0,36. Powierzchnia czołowa wynosi 1,99 m² (21,42 stóp kwadratowych) w każdym przypadku. Podwozie obejmuje cztery wentylacje NACA – nachylone powierzchnie – rozmieszczone wokół nadkoli tylnych. Dwa dodatkowe dyfuzory w przedniej części samochodu zwiększają docisk na przedniej osi. Audi R8 generuje docisk przy dużych prędkościach dla lepszej stabilności.

Nadwozie ASF Audi R8 w dużej mierze budowane jest ręcznie w fabryce quattro GmbH w Neckarsulm. W pełni zautomatyzowana stacja pomiarowa sprawdza precyzję każdego wyprodukowanego samochodu z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra.

Silniki

Audi dostarcza zaktualizowane R8 z dwoma blisko spokrewnionymi silnikami, które są ręcznie składane w fabryce w Györ na Węgrzech. V8 o pojemności 4,163 cc i V10, który ma pojemność 5,204 cc, to silniki wysokowytrzymałe, swobodnie oddychające. Pobudzają zmysły kierowcy natychmiastową reakcją na gaz, mogą swobodnie kręcić się powyżej 8,000 rpm, oferując dużą moc i wspaniały, pełny dźwięk. Aktualizacja modelu również zmniejszyła zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o 22 gramy na kilometr (35.41 g/mile).

Oba silniki mają wiele wspólnego. Mają kąt cylindrów wynoszący 90 stopni, a dzięki kompaktowej budowie ważą zaledwie 216 i 258 kilogramów (476.20 i 568.79 lb). Średnica wynosi 84.5 milimetra (3.33 cale), a skok 92.8 milimetra (3.65 cale). Korpus silnika wykonany jest z aluminium-skrzyniowego stopu przy zastosowaniu metody odlewu pod ciśnieniem, co gwarantuje szczególną jednorodność. Wysoka zawartość krzemu sprawia, że cylindry są niezwykle odporne na zużycie.

Konstrukcja z płytą podstawową, w której dolne mostki łożyskowe dla wału korbowego są zintegrowane w wspólnej ramie, zapewnia korpusowi silnika dużą sztywność i optymalne zachowanie wibracyjne. Szare mostki żeliwne zmniejszają jego rozszerzalność cieplną, minimalizując luz w głównych łożyskach wału korbowego. Wykonany z kutego stali wał korbowy, kutych stalowych korbowody oraz kutych aluminiowych tłoków łączą niską masę z wysoką wytrzymałością.

Lubrykacja z suchą miską olejową z oddzielnym zbiornikiem oleju za silnikiem to klasyczna technologia wyścigowa. Pozwala to na niskie umiejscowienie silnika, jednocześnie zapewniając zasilanie olejem nawet w ekstremalnych przyspieszeniach bocznych. Wymuszona pompa olejowa ma różne etapy ssania i odprowadzania dla zależności od obciążenia, co poprawia efektywność.

System wspólnej szyny wtryskowej bezpośrednio wtryskuje paliwo do komór spalania, gdzie intensywnie wirowane chłodzi ściany. Umożliwia to wysoki stopień sprężania wynoszący 12.5:1, co korzystnie wpływa zarówno na wydajność, jak i efektywność.

Cztery wałki rozrządu, które mogą być regulowane o 42 stopnie kąta wału korbowego, uruchamiają zawory za pomocą rolkowych dźwigienek. Podobnie jak pompa olejowa, pompa wodna i kilka pomocniczych urządzeń, wałki rozrządu są napędzane przez łańcuchy zamontowane na tylnej ścianie silnika.

Kolektor ssący podwójnego układu ssania wykonany jest z lekkiego polimeru, a w portach ssących znajdują się pneumatyczne klapy. Napędzane przez system zarządzania silnikiem indukują one ruch wirujący w nadchodzącym powietrzu przy niskim obciążeniu i prędkości silnika. Ten „wirowanie” zwiększa efektywność spalania. System wydechowy jest również systemem dwuodgałowym. Jego komponenty zaprojektowane są z myślą o niskim ciśnieniu zwrotnym i są bardzo lekkie. Klapy wydechowe w obu końcówkach wydechu otwierają się dzięki próżni przy wyższym obciążeniu i prędkości silnika, aby uzyskać jeszcze pełniejszy dźwięk.

316 kW (430 KM): silnik ośmiocylindrowy

Silnik 4.2 FSI generuje moc 316 kW (430 KM) – 75.9 kW (103.3 KM) na litr pojemności. Jego znamionowa prędkość obrotowa wynosi 7,900 rpm, a elektroniczny ogranicznik obrotów włącza się przy 8,250 rpm. V8 dostarcza 430 Nm (317,15 lb-ft) momentu obrotowego pomiędzy 4,500 a 6,000 rpm, przy co najmniej 90 procentach maksymalnego momentu dostępnego w szerokim zakresie od 3,500 do 7,500 rpm.

V8 przyspiesza Audi R8 Coupé z S tronic od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 4,3 sekundy w drodze do prędkości maksymalnej wynoszącej 300 km/h (186,41 mph) (w przypadku manualnej skrzyni biegów: 4,6 sekundy i 302 km/h [187,65 mph]). Te same wartości dla R8 V8 Spyder wynoszą 4,5 i 4,8 sekundy (przy S tronic lub manualnej, odpowiednio) oraz 300 km/h (186,41 mph).

R8 V8 Coupé z S tronic zużywa średnio 12,4 litra paliwa na 100 km (18,97 US mpg). Wartość CO2 wynosi 289 gramów na kilometr (465.10 g-mil).

Silnik V10 oferuje jeszcze większą moc – 530 Nm (390,91 lb-ft) przy 6,500 rpm i 386 kW (525 KM) przy 8,000 rpm. Zakres obrotów sięga 8,700 rpm, gdy tłoki pokonują 26.9 metra (88.25 stóp) każdą sekundę. Specyficzna moc wynosi 74.2 kW (100.9 KM) na litr pojemności.

Wał korbowy silnika dziesięcylindrowego jest skonfigurowany jako wspólny wał z pinami, co skutkuje naprzemiennymi odstępami zapłonowymi wynoszącymi 54 i 90 stopni. Ta konstrukcja łączy maksymalną sztywność z minimalną wagą; jest także odpowiedzialna częściowo za sportowy dźwięk V10.

Audi R8 V10 oferuje niezwykłe osiągi. Wyposażony w standardowy S tronic, Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 314 km/h (195,11 mph). Przy opcjonalnej manualnej skrzyni biegów wartości te wynoszą 3,9 sekundy i 316 km/h (196,35 mph). Audi R8 V10 Spyder kończy standardowe przyspieszenie w 3,8 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 311 km/h (193,25 mph). Wartości dla manualnej skrzyni biegów wynoszą 4,1 sekundy i 313 km/h (194,49 mph). R8 V10 Coupé z S tronic zużywa średnio 13,1 litra paliwa na 100 km (17,96 US mpg).

Od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,5 sekundy: nowy Audi R8 V10 plus

Moc nowego modelu R8 V10 plus wynosi 404 kW (550 KM) dzięki zmodyfikowanemu zarządzaniu silnikiem; moment obrotowy osiąga 540 Nm (398,28 lb-ft) przy 6,500 rpm. Dostępny tylko jako Coupé, R8 V10 plus w połączeniu z S tronic przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,5 sekundy i przekracza 200 km/h (124,27 mph) zaledwie 7,8 sekundy później. Średnie zużycie paliwa wynosi 12,9 litra paliwa na 100 km (18,23 mph), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 299 g/km (481,19 g/mile). Wartości z manualną skrzynią biegów to 3,8 sekundy, 319 km/h (198,22 mph) i 14,9 litra (15,79 US mpg).

Skrzynie biegów

Dla zaktualizowanego R8 dostępne są dwie skrzynie biegów. Oprócz nowej, siedmiobiegowej S tronic, dostępna jest również manualna skrzynia biegów. Jest standardem w modelu V8 i dostępna dla modelu V10 bez dodatkowych opłat. Sześciobiegowa skrzynia biegów charakteryzuje się krótkimi, precyzyjnymi skokami; polerowany aluminiowy lewarek porusza się w otwartym stalowym moście. Sprzęgło dwutarczowe jest bardzo kompaktowe dzięki niskiej pozycji montażu silnika, mając zaledwie 215 milimetrów (8,46 cala) średnicy.

Dzięki całkiem nowej, siedmiobiegowej S tronic, wszystkie wersje Audi R8 przyspieszają od zera do 100 km/h (62,14 mph) o trzy dziesiąte sekundy szybciej niż poprzedni model z R tronic. Zużycie paliwa też jest niższe. Przełożenia są blisko rozmieszczone dla sportowej reakcji. Najwyższe przełożenie jest długie, aby zmniejszyć obroty silnika i zużycie paliwa – wysokowydajny samochód sportowy Audi osiąga swoją prędkość maksymalną na szóstym biegu.

Kierowcy Audi R8 mogą zmieniać biegi za pomocą dźwigni wyboru lub łopatek na kierownicy, a także dostępny jest tryb w pełni automatyczny z normalnym i sportowym programem. Za naciśnięciem przycisku, program launch control moduluję zaangażowanie sprzęgła przy optymalnych obrotach silnika przy starcie, aby pełna moc silnika była przekazywana na drogę przy minimalnym poślizgu kół.

Nowa siedmiobiegowa S tronic korzysta z układu trzech wałów. Wysokiej klasy skrzynia z aluminiowym korpusem ma mniej niż 60 centymetrów (23,62 cala) długości, co czyni ją niemal 16 centymetrów (6,30 cala) krótszą niż S tronic. Mechatronika, zamontowana pionowo z jednej strony, steruje, uruchamia i smaruje skrzynię z podwójnym sprzęgłem. Użycie jednej pompy olejowej do zasilania zespołów przełożeń, sprzęgieł i zintegrowanego dyferencjału poprawia efektywność. Wymiennik ciepła olej-woda i olej-powietrze kontrolują temperaturę siedmiobiegowej S tronic.

Dwa sprzęgła wielotarczowe, które w innowacyjnym podejściu zostały zaaranżowane jedno za drugim, kontrolują dwa niezależne sekcje skrzyni. Sprzęgło K1 przesyła moment obrotowy przez stały wał do stałych kół przełożeń 1, 3, 5 i 7, które znajdują się w tylnej części obudowy skrzyni biegów.

Sprzęgło K2 kieruje moment obrotowy przez pusty wał otaczający stały wał do kół stałych dla przełożeń 2, 4 i 6 oraz wstecznych. Koła kontrolne dla przełożeń R, 4, 5 i 1 są zamontowane na wałku wyjściowym 1; koła dla przełożeń 2, 6, 3 i 7 są na wałku wyjściowym 2.

Obie struktury skrzyni biegów są ciągle aktywne, jednak tylko jedna jest połączona z silnikiem w danym momencie. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już zaangażowany w drugim sekcji skrzyni. Proces zmiany biegów odbywa się w trakcie zmiany sprzęgła – K1 się otwiera, a K2 zamyka. Zmiana biegów zajmuje tylko kilka setnych sekundy i odbywa się prawie bez przerywania przyczepności. Zmiany biegów są tak płynne, dynamiczne i gładkie, że niemal niezauważalne.

Zamontowana za silnikiem, skrzynia biegów obejmuje złącze na wałku wyjściowym 2 do połączenia z wałem napędowym, który przebiega przez korpus silnika do osi przedniej. Tam, sprzęgło lepkościowe rozdziela moc. W normalnych warunkach jazdy, przesyła tylko około 15 procent momentu obrotowego na oś przednią – R8 ma ciężką tendencję do tyłu. Jeśli tylne koła zaczynają się ślizgać, nawet dodatkowe 15 procent natychmiast płynie do przodu.

Głównym elementem sprzęgła lepkościowego jest pakiet okrągłych tarcz sprzęgłowych, każda z innym przełożeniem. Jedna z nich jest połączona z wałem napędowym przez obudowę sprzęgła; druga jest połączona z wałkiem wyjściowym do osi przedniej. Tarcze sprzęgła obracają się w lepki płyn. Jeśli obracają się z bardzo różnymi prędkościami z powodu utraty przyczepności na tylnej osi, olej staje się bardziej lepki w wyniku wewnętrznego tarcia, a więcej momentu obrotowego jest przekazywane na wałek wyjściowy do osi przedniej. Mechaniczne ograniczone sprzęgło na tylnej osi Audi R8 dodatkowo poprawia przyczepność; ma efekt blokady wynoszący 25 procent podczas pracy silnika oraz 45 procent podczas biegu jałowego.

Podwozie

Koncepcja z silnikiem umieszczonym centralnie Audi R8 zapewnia rozkład obciążenia osi wynoszący około 43:57, z niewielkimi różnicami między poszczególnymi wariantami. Silnik znajduje się w centrum pojazdu blisko osi pionowej, co sprawia, że bezwładność jego masy jest praktycznie nieistotna podczas szybkich zmian kierunku.

Podwozie wysokowydajnego samochodu sportowego wykorzystuje technologie wyścigowe. Na przykład, podwójne trójkątne wahacze przy wszystkich czterech kołach wykonane są z aluminium, aby zmniejszyć masy niesprzężone. Łożyska metalowo-gumowe precyzyjnie przekazują siły boczne do podwozia. Zapewniają one dobrą elastyczność w kierunku podłużnym i filtrują dużą część niepożądanych drgań z drogi, co umożliwia R8 zapewnienie dobrego komfortu jazdy. Sportowe zawieszenie w Audi R8 V10 plus Coupé zostało specjalnie skonfigurowane, aby zwiększyć osiągi. Wynika to ze zmodyfikowanego dostrajania sprężyn/amortyzatorów z odpowiednią regulacją kątów pochylenia osi przedniej. Szerokość toru wynosi więc 1.64 metra (5.38 stóp) z przodu i 1.60 metra (5.25 stóp) z tyłu.

Audi magnetic ride aktywne tłumienie przychodzi w standardzie w R8 V10 (nie jest dostępne dla R8 V10 plus) i jest dostępne opcjonalnie dla modeli V8. Kierowca może przełączać system między nastawą komfortową Normal a napiętą Sport. Tłoczki amortyzatorów zawierają syntetyczny płyn węglowodorowy, w którym w mikroskopijnych ilościach zawarte są cząstki magnetyczne o rozmiarze od trzech do dziesięciu mikronów (mikron to jedna tysięczna milimetra).

Gdy prąd przepływa przez cewkę, w milisekundach generowane jest pole magnetyczne, w którym zmienia się orientacja cząsteczek. Ustawiają się one prostopadle do kierunku przepływu oleju, co hamuje przepływ oleju przez kanały tłokowe. Sterownik nieustannie oblicza optymalne wartości dla każdego pojedynczego koła. Gdy Audi R8 wchodzi w zakręt, siła tłumienia na najdalszym kole jest zwiększana, co zmniejsza tendencję karoserii do przechylania się, a reakcja staje się jeszcze bardziej natychmiastowa.

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy z zębatką i listwą również przyczynia się do ogólnego poczucia maksymalnej precyzji, które przekazuje R8. Zapewnia ono wysoce zróżnicowaną, czułą informację zwrotną i ma sportowy, bezpośredni stosunek 16.3:1.

Audi R8 porusza się na dużych kołach z oponami o mieszanym bieżniku. Standardowe rozmiary w modelach V8 to 8.5 J x 18 z przodu i 10.5 J x 18 z tyłu, z oponami odpowiednio 235/40 i 285/35. Wersje V10 mają 19-calowe koła o szerokości 8.5 i 11 cali; rozmiary opon to odpowiednio 235/35 i 295/30. Audi oferuje opcjonalne koła o szczególnie atrakcyjnych wzorach – w wysokim połysku w kolorze tytanowym lub (w R8 V10 plus) lśniąco czarnym. Wskaźnik ciśnienia w oponach wchodzi w standardzie we wszystkich modelach.

Ogromna siła hamowania: hamulce

Za dużymi kołami zamontowany jest potężny system hamulcowy. Aluminiowe zaciski mają po osiem tłoczków z przodu i cztery z tyłu. Tarcze stalowe są wentylowane wewnętrznie, perforowane i połączone z aluminiowymi pokrywami hamulcowymi za pomocą pinów. Ta koncepcja redukuje napięcia, zapobiega przenoszeniu się szczytów temperatury i szybko rozprasza ciepło. Tarcze mają falisty kształt – falisty zewnętrzny kontur redukuje wagę o łącznie około dwóch kilogramów (4,41 lb) bez kompromisów w wydajności.

W połączeniu z 19-calowymi kołami Audi oferuje opcjonalne tarcze ceramiczne węglowe (standard w Audi R8 V10 plus). W tym systemie, zaciski malowane są w kolorze antracytowym. Z przodu znajdują się sześciotłoczkowe, monoblokowe zaciski oraz tarcze o średnicy 380 milimetrów (14,96 cala); z tyłu znajdują się cztero-tłoczkowe stałe zaciski i tarcze o średnicy 360 milimetrów (14,17 cala).

Złożona geometria kanałów chłodzących szybko rozprasza ciepło. Pierścień tarczowy jest przymocowany w dziesięciu elementach do aluminiowego garnka, który zapewnia połączenie z piastą koła.

Cały system hamulcowy waży o dwanaście kilogramów (26.46) mniej niż system z tarczami stalowymi. Doskonale radzą sobie również z wyższymi obciążeniami i nie korodują.

Elektroniczna kontrola stabilności ESC może być ustawiona w tryb sportowy, co pozwala na bezpieczne nadsterowność w momencie dodania gazu podczas wyjazdu z zakrętu. Kierowca może także całkowicie dezaktywować ESC dla szczególnie dynamicznej jazdy, na przykład podczas szybkiego okrążenia na torze wyścigowym.

Wnętrze i wyposażenie

Audi R8 to samochód sportowy o dużej użyteczności na co dzień. Długość rozstawu osi wynosząca 2,65 metra (8,69 stóp) oferuje przestronną ilość miejsca dla kierowcy i pasażera. Kolejną mocną stroną R8 jest pojemność bagażowa – 100 litrów (3,53 stóp sześciennych) mieści się pod przednią maską, a kolejne 90 litrów (3,18 stóp sześciennych) znajduje się za fotelami w Coupé, które mogą również pomieścić dwie torby golfowe.

Wnętrze Audi R8 emanuje atmosferą luksusowego wyścigu. Jego najbardziej charakterystycznym elementem jest monoposto. Duży łuk okala strefę kierowcy w kokpicie. Zaczyna się od drzwi i kończy na tunelu centralnym. Opcjonalne sportowe koło kierownicy pokryte skórą R8 z płaskim u dołu wieńcem nosi nowe logo R8 z czerwonym rombem. Logo znajduje się również na progach, dźwigni zmiany biegów (ze S tronic), w zestawie wskaźników i na ekranie startowym monitora pokładowego.

Fotele sportowe z regulacją elektryczną są dostępne jako opcja dla modeli V8 i są standardem w wariantach V10. Ogrzewane fotele są standardem we wszystkich modelach, z wyjątkiem Audi R8 V8 Coupé, w którym są dostępne jako opcja. W zależności od wariantu modelu, fotele pokryte są kombinacją Alcantary i skóry lub skórą Fine Nappa. W R8 Spyder specjalne pigmenty zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się foteli w słońcu. Audi oferuje fotele kubełkowe z regulowanymi oparciami jako opcję dla Coupé (standard w R8 V10 plus).

Sterowanie jest czytelnie uporządkowane. Standardowy system informacyjny kierowcy wyświetla prędkość cyfrowo i oferuje zegar okrążenia do rejestrowania czasów okrążeń. Wskaźniki i dźwignia zmiany biegów w modelach V10 mają czerwone pierścienie, co podkreśla ich sportowy charakter.

Łopatki zmiany biegów S tronic zostały powiększone dla łatwiejszej obsługi, a podobnie jak progi są w aluminiowym wyglądzie. Pedały w modelach dziesięcylindrowych także świecą w aluminiowym wyglądzie.

Jeszcze większe wykończenie: jakość wykonania

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.