Audi odświeżyło gamę modelu R8 po tym, jak wysłuchało swoich klientów i poprawiło lub wymieniło wszystko, czego chcieli, a nawet więcej, aby zapewnić więcej radości kierowcom i pasażerom.
Niemiecki producent samochodów wprowadził model R8 pod koniec 2006 roku, a sprzedaż i dostawy rozpoczęły się w 2007 roku. Na początku był dostępny wyłącznie z silnikiem V8. W 2009 roku Audi zaktualizowało układ napędowy, wprowadzając silnik V10 opracowany we współpracy z Lamborghini, marką, której właścicielem był. Jednak nie wszystko było idealne. Niektóre części wymagały zmiany lub poprawy. Dodatkowo, niektóre technologie szybko się rozwijały, a R8 zostało w tyle. Ale w odświeżonej wersji Audi wykonało swoją pracę domową i wróciło z o wiele lepszym pojazdem, chociaż na pierwszy rzut oka trudno było to dostrzec. Mimo to, uważne oko mogło zauważyć te zmiany.
Z przodu największą zmianą były reflektory LED, które otrzymały nowy design. Miały bardziej kanciasty kształt, z ostrymi liniami i agresywniejszym wyglądem. Światła do jazdy dziennej nadal znajdowały się w obrębie lamp, ale bez wcześniej zakrzywionych linii. Nowy przedni zderzak z przeprojektowaną charakterystyczną kratką singleframe ozdabiał pojazd. Został otoczony nowymi wlotami powietrza, które chłodziły wirniki i były zdobione mniej wyraźnymi trzema poziomymi szczelinami niż w poprzedniku oraz siatką.
Odświeżona wersja miała nowe panele z włókna węglowego dla bocznych wlotów. Ponieważ były one umieszczone za drzwiami, wizualnie wyraźnie oddzielały stronę kierowcy od części inżynieryjnej samochodu. Standardowe felgi aluminiowe miały średnicę 18 cali dla modelu R8 V8, z opcją na zestaw 19-calowy. Z tyłu samochód wyróżniał się zmienionym tylnym pasem. Wyloty powietrza zamontowane po zewnętrznych stronach miały te same trzy poziome szczeliny co poprzednik. Jednak w odróżnieniu od modelu z 2007 roku, który miał cztery wydechy, model R8 V8 z 2012 roku był wyposażony w dwa okrągłe rury, po jednej z każdej strony. Na koniec, Audi wprowadziło nowe światła tylne z technologią LED i dynamicznymi kierunkowskazami.
Wnętrze kabiny zyskało bardziej dopracowane aluminiowe elementy wykończenia, przypominające klientom, że samochód zbudowany jest na aluminiowej ramie przestrzennej. Przed kierowcą znajdował się przeprojektowany panel wskaźników z designem przypominającym lornetkę. Największą różnicą był wyświetlacz TFT, który zajął centralne miejsce między dużym obrotomierzem a prędkościomierzem, prezentując czarno-białą grafikę zamiast poprzedniej czerwono-białej. Audi wprowadziło nową jednostkę multimedialną z ekranem dotykowym na centralnej konsoli, oferującą nawigację i integrację z iPodem. Ponadto była kompatybilna z Bluetooth. Klienci mieli możliwość wyboru foteli pokrytych Alcantarą z wysokim oparciem, co znacznie poprawiło komfort i wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Jednak największa aktualizacja miała miejsce z tyłu kabiny. Podczas gdy silnik 4.2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa był w dużej mierze taki sam, zyskał dziesięć dodatkowych koni mechanicznych, a co najważniejsze, nową skrzynię biegów. Sześciobiegowa manualna skrzynia pozostała taka sama, ale wolna automatyczna skrzynia z jednym sprzęgłem została odrzucona. Audi zainstalowało nową siedmio-biegową skrzynię podwójną, która mogła zmieniać biegi szybciej, była lżejsza i bardziej przystępna cenowo.
Audi R8 to sportowy flagowiec oferty modeli Audi. Teraz ten wysokowydajny samochód sportowy jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek, dzięki skrzyni biegów S tronic oraz nowym funkcjom na zewnątrz, w kabinie i w układzie hamulcowym. Wszystkie modele są teraz standardowo wyposażone w reflektory LED. Tylne światła wprowadzają kolejną dynamiczną innowację: dynamiczne kierunkowskazy. Mocny nowy Audi R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 hp) przyspiesza od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 3,5 sekundy. Dzięki zastosowanej konstrukcji Audi ultra-light, topowy model z manualną skrzynią biegów waży zaledwie 1,570 kilogramów (3,461.26 lb).
Przebudowana gama modeli Audi R8 obejmuje dwa nadwozia – Coupé i Spyder – oraz trzy silniki. Czas przyspieszenia dla obu modeli wyposażonych w nową siedmiostopniową skrzynię S tronic poprawił się o 0,3 sekundy, a zużycie paliwa zostało zmniejszone o nawet 0,9 litra na 100 km (22 gramy CO2 na km [35.41 g/mile]).
Silnik ośmiocylindrowy w Audi R8 V8 dostarcza 316 kW (430 hp) i 430 Nm (317.15 lb-ft) momentu obrotowego, przy czym ten ostatni występuje w zakresie od 4,500 do 6,000 rpm. W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią S tronic przyspiesza R8 Coupé od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 4,3 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 300 km/h (186.41 mph). Audi R8 V10 z S tronic wykonuje standardowe przyspieszenie w 3,6 sekundy i ma prędkość maksymalną 314 km/h (195.11 mph). Silnik dziesięciocylindrowy generuje 386 kW (525 hp) i dostarcza 530 Nm (390.91 lb-ft) momentu obrotowego na wałek korbowy przy 6,500 rpm.
Na szczycie gamy znajduje się nowy Audi R8 V10 plus z mocą 404 kW (550 hp) i 540 Nm (398.28 lb-ft) momentu obrotowego. W wyposażeniu standardowym z S tronic przyspiesza od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 3,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 317 km/h (196.97 mph). Nowy model topowy jest dostępny tylko w wersji Coupé.
Oprócz sześciobiegowej manualnej, dostępna jest nowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic, która zastępuje wcześniej stosowaną R tronic. Jest standardem we wszystkich modelach V10. Skrzynia z podwójnym sprzęgłem oferuje funkcję kontroli startu, która zapewnia optymalną przyczepność podczas ruszania. Moc jest przekazywana na drogi za pośrednictwem systemu quattro z napędem na stałe na cztery koła, z rozkładem na tylnej osi.
Wszystkie wersje Audi R8 charakteryzują się rozkładem obciążenia osi wynoszącym około 43:57 – idealnym dla samochodu sportowego z silnikiem centralnym. Układ smarowania suchej miski umożliwia niskie umiejscowienie silników, co daje pojazdowi bardzo niski środek ciężkości. Wszystkie koła zamontowane są na podwójnych wahaczach aluminiowych. Ustawienie jest dostrojone do wysokiej dynamiki, ale jednocześnie zapewnia dobry komfort. Adaptacyjny system amortyzacji Audi magnetic ride (standard w R8 V10) dostosowuje reakcję amortyzatorów do wymagań kierowcy i drogi. Podwozie Audi R8 V10 jest zdecydowanie nastawione na dynamikę. Specjalna konfiguracja, w tym zmodyfikowane strojenie sprężyn/amortyzatorów z odpowiednią regulacją wartości zbieżności na przedniej osi, zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie.
Felgi aluminiowe, które mają średnicę 18 lub 19 cali w zależności od silnika, dostępne są w różnych nowoczesnych wzorach. Hamulce mają niesamowitą moc. Wszystkie cztery tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, a ich falisty design zmniejsza wagę. Audi oferuje również opcjonalnie tarcze węglowo-ceramiczne, które są jeszcze lżejsze, ale niezwykle trwałe. Są one standardem w Audi R8 V10 plus.
Ultra lekka konstrukcja: masa bazowa pojazdu wynosząca 1,560 kilogramów (3,439.21 lb)
Audi demonstruje swoje doświadczenie w technologii ultra lekkiej konstrukcji w zaktualizowanym R8. Audi R8 V8 z sześciobiegową skrzynią manualną (bez kierowcy) waży jedynie 1,560 kilogramów (3,439.21 lb); R8 V10 plus z manualną skrzynią waży 1,570 kilogramów (3,461.26 lb). Inżynierowie Audi zredukowali wagę modelu topowego o około 50 kilogramów (110.23 lb).
Najważniejszym elementem koncepcji ultra lekkiej budowy Audi R8 jest nadwozie. Aluminiowa rama Audi Space Frame waży tylko 210 kilogramów (462.97 lb), czyli około 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja stalowa. Nadwozie R8 Spyder z elektrohydraulicznie sterowanym dachem materiałowym waży 216 kilogramów (476.20 lb). ASF stanowi fundament dla dynamicznego, precyzyjnego i bezpiecznego prowadzenia oraz wysokiego bezpieczeństwa biernego.
Zewnętrzny design został dodatkowo dopracowany. Przebudowane reflektory całkowicie LED oraz tylne światła są standardem we wszystkich modelach. Krata Singleframe z zwężającymi się kątami u góry, przeprojektowany zderzak i duże, okrągłe końcówki wydechu to najważniejsze nowe cechy. Dyfuzor Audi R8 V10 plus ma inną geometrię i jest wykonany z wzmocnionego włóknem węglowym polimeru. Tylne światła we wszystkich modelach zawierają dynamiczne kierunkowskazy, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem od Audi. Produkowane przez diody LED, sygnalizacja kierunkowa działa od wewnątrz na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca zamierza skręcić.
Wiele elementów nadwozia R8 Spyder i R8 V10 plus wykonanych jest z wzmocnionego włóknem węglowym polimeru (CFRP). To samo tworzywo użyto również w wnętrzu modelu topowego. Kierowca i pasażer siedzą w kubełkowych fotelach z składanym oparciem. Wnętrze wszystkich wersji wysokowydajnego samochodu sportowego stało się jeszcze bardziej wyszukane. Przy pakiecie skórzanym Fine Nappa pokrytego w formie plasterka miodu, pokrowce siedzeń i wkładki w drzwiach są pikowane. To pikowanie jest również dostępne jako opcja dla podsufitki z Alcantary.
Zaktualizowany Audi R8, który jest produkowany w fabryce quattro GmbH w Neckarsulm, ma zadebiutować w Europie pod koniec 2012 roku. Cena wyjściowa w Niemczech wynosi 113,500 euro.
Design zewnętrzny
Jeden rzut wystarczy, aby rozpoznać Audi R8 jako dynamiczny flagowiec marki. Długość wynosząca 4,44 metra (14.57 ft), szerokość 1,90 metra (6.23 ft) i wysokość zaledwie 1,25 metra (4.10 ft) (Spyder: 1,24 metra [4.07 ft]) nadają mu szeroką, osadzone na drodze sylwetkę. Ostro zarysowane linie otaczają rzeźbiarsko wygięte powierzchnie; nowe detale nadają wysokowydajnemu samochodowi sportowemu jeszcze ostrzejszy, bardziej charakterystyczny wygląd.
Owijająca kontur zwana pętlą wizualnie łączy przód, nadkola, boki i tył Audi R8. Kabina umieszczona daleko z przodu wizualizuje koncepcję z silnikiem centralnym. W Coupé pionowe wloty powietrza z przodu tylnej osi – boczne wloty – również wskazują na położenie silnika. Prawy boczny wlot zawiera stalowy korek wlewu paliwa. Zamiast bocznych wlotów Spyder R8 ma duże wloty powietrza sportowo wyrzeźbione w bokach.
Z przodu samochodu nowa krata Singleframe z taperującymi się kątami u góry przyciąga wzrok. Jest wykończona na wysoki połysk w czerni; w modelach V10 jej elementy ozdobione są delikatnymi paskami chromowanymi. Cztery pierścienie Audi nie znajdują się na kracie, ale na masce.
Zderzak został również przeprojektowany. We wszystkich modelach Audi R8 czarne wloty powietrza, które kierują powietrze do chłodnicy i hamulców, mają trzy poprzeczne belki.
Audi oferuje opcjonalny przedni splitter wykonany z włókna węglowego-reinforced polimeru (CFRP). Splitter jest standardem w nowym R8 V10. Matowe wloty powietrza w kolorze szarym tytanowym oraz subtelne modyfikacje kraty Singleframe wyraźnie sygnalizują specjalną pozycję zajmowaną przez model topowy.
Wszystkie wersje wysokowydajnego samochodu sportowego są teraz standardowo wyposażone w reflektory LED, technologię, którą Audi wprowadziło z Audi R8 cztery lata temu jako pierwsza marka samochodowa na świecie. Ich konfiguracja jest nowa – specjalny moduł sterujący przekształca LED-owe światła dzienne w kierunkowskazy. Diody LED dla świateł drogowych i mijania znajdują się powyżej i poniżej świateł dziennych. Reflektory obejmują również statyczne światło skrętne.
Reflektory LED nie tylko wyglądają dynamicznie, ale także oferują doskonałą wydajność. O temperaturze barwowej 5,500 Kelvin ich światło ma odcień zbliżony do światła dziennego, co sprawia, że jest mniej męczące dla oczu podczas jazdy w nocy. Reflektory LED charakteryzują się znakomitym rozkładem światła i praktycznie nieograniczoną trwałością.
Dostosowanie: lusterka, boczne wloty i progi
Smukły kontur lusterka zewnętrznego zapewnia niewielki opór dla strugi powietrza. W R8 V10 obudowy lusterek zewnętrznych są wykonane z CFRP. Wersje V8 i V10 Coupé różnią się wyglądem bocznych wlotów. W modelu dziesięciocylindrowym są szersze i mają unikalne krawędzie. Bocznie wloty Audi R8 V10 plus wykonane są z CFRP. Istnieją także różnice między progami bocznymi wersji ośmiocylindrowej i dziesięcio-cylindrowej.
Rama szyby w R8 Spyder pokryta jest anodowanym aluminium. Dwa duże wykończenia w błyszczącym srebrnym kolorze biegną od grodzi do tyłu samochodu. Zintegrowane w nich są pionowe wloty powietrza. Inny szeroki otwór wylotowy znajduje się między wykończeniami.
W Coupé wyloty powietrza przy tylnej szybie są matowe czarne (szary tytanowy w R8 V10). Silnik ośmiu lub dziesięciu cylindrów znajduje się poniżej szyby jak dzieło sztuki w witrynie. LEDowe podświetlenie dostępne jest jako opcja. Audi R8 V10 standardowo wyposażona jest w światła, a komora silnika częściowo wykończona jest wykończeniem CFRP.
Całkowicie LED-owe tylne światła (w tym światło cofania) z nowym wnętrzem dominują z tyłu R8. Tylne światła zawierają również zapięcie, które zdaje się unosić nad charakterystycznymi światłami hamowania. Dynamiczny kierunkowskaz na dolnej krawędzi światła to innowacja Audi. Jego światło zawsze biegnie na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca zamierza skręcić. Efekt ten uzyskuje się za pomocą taśmy 30 diod świecących, z których trzy segmenty są aktywowane sekwencyjnie co 150 milisekund. To sprawia, że kierunkowskaz jest jeszcze bardziej intuicyjny.
Spoiler Audi R8 automatycznie wysuwa się przy prędkości 100 km/h (62.14 mph). Podobnie jak wloty powietrza z przodu, wyloty powietrza również mają trzy poprzeczne belki. W przypadku R8 V10 powierzchnia między nimi nosząca tablice rejestracyjne wykończona jest na wysoki połysk w czerni. Powyżej umieszczono nowe logo. Tak jak w modelach RS, litera „R” znajduje się częściowo nad czerwoną rombą. Duży dyfuzor, opcjonalnie dostępny w CFRP, sięga wysoko do góry. Jest on standardem w R8 V10. Układ wydechowy wszystkich wersji kończy się w dwóch okrągłych, chromowanych końcówkach (czarne w R8 V10 plus).
Audi oferuje Audi R8 w kolorach solidnych Ibis White oraz Brilliant Red; w metalicznych odcieniach Ice Silver, Samoa Orange, Suzuka Gray i Teak Brown; oraz w perłowych/kryształowych wykończeniach Daytona Gray, Estoril Blue, Panther Black, Phantom Black i Sepang Blue (Sepang Blue, matowe efekty dostępne są wyłącznie dla R8 V10 plus). Boczne wloty Coupe są dostępne w ośmiu kolorach. Klienci, którzy poszukują większej ekskluzywności, mogą wybierać spośród około 100 specjalnych wykończeń lakierniczych lub stworzyć własny odcień. Dach materiałowy R8 Spyder dostępny jest w kolorach czarnym, czerwonym lub brązowym.
Nadwozie
Zaktualizowany Audi R8 ukazuje pełnię doświadczenia Audi w ultra lekkiej konstrukcji. Aluminiowa rama Audi Space Frame (ASF) Coupé waży zaledwie 210 kilogramów (462.97 lb), a ramy Spyder 216 kilogramów (476.20 lb). Nadwozie, które w modelu z manualną skrzynią biegów zawiera nośną ramę silnika wykonaną z magnezu, jest podstawą dynamicznego prowadzenia, komfortu wibracji, bezpieczeństwa przy zderzeniach i precyzyjnej obróbki. To głównie dzięki temu R8 V8 Coupé z manualną skrzynią biegów (bez kierowcy) waży zaledwie 1,560 kilogramów (3,439.21 lb); w przypadku Spydera ta liczba wynosi 1,660 kilogramów (3,659.67 lb).
Audi R8 V10 plus, dostępny tylko jako Coupé, ma masę własną wynoszącą zaledwie 1,570 kilogramów (3,461.26 lb), czyli 50 kilogramów (110.23 lb) mniej niż R8 V10. W redukcję wagi włożono dużo wysiłku. Oszczędności uzyskano dzięki felgom, materiałom izolacyjnym, szczególnie w obszarze grodzi między kabiną a komorą silnika, oraz fotelom. Ceramiczne hamulce, nowo opracowane podwozie, przedni splitter oraz tylny dyfuzor również przyczyniły się do redukcji wagi. Nowy model topowy ma regulowane kubełkowe fotele z składanymi oparciami i podwozie wykonane z włókna szklanego-reinforced polimeru (FRP).
Audi było wiodącą marką w konstrukcji lekkiej od rozwoju pierwszej A8 w latach 90. W technologii ASF struktura nośna nadwozia składa się z trzech komponentów ze stali aluminiowej; każdy komponent łączy wysoką wytrzymałość z niską wagą. Audi R8 Coupé, w których sekcje wyciskane stanowią 69 procent nadwozia w białym kształcie. Węzły odlewane próżniowo stanowią 8 procent, a aluminiowe panele zamykające i usztywniające ramę stanowią 23 procent. R8 Spyder ma wyższy udział sekcji wyciskanych (75 procent) i mniej paneli (17 procent).
Jedynie 42 kilogramy (92.59 lb): dach Audi R8 Spyder
Otwarty, wysokowydajny samochód sportowy ma w zanadrzu jeszcze więcej wyjątkowych cech. Pokrywa komory dachowej i boki wykonane są z CFRP; dach jest materiałowy. Ważący zaledwie około 42 kilogramy (92.59 lb), utrzymuje niską wagę pojazdu oraz środek ciężkości. Po zamknięciu miękki dach zwęża się do dwóch długich, smukłych finów. Otwiera się i zamyka elektrohydraulicznie w ciągu 19 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h (31.07 mph). Po otwarciu składa się w kształcie Z w swojej komorze przechowywania nad silnikiem. Pokrywa komory otwiera się i zamyka na dwóch siedmioprzyciskowych zawiasach.
Podsufitka zakrywa ramę dachu, która w dużej mierze jest wykonana z aluminium i odlewanego magnezu. Miękki dach jest cichy i w pełni nadający się do jazdy z dużymi prędkościami. Ogrzewane szklane okno, które jest oddzielne od dachu, stoi prosto w grodzi pomiędzy kabiną pasażerską a komorą silnika. Może być podnoszone i opuszczane za naciśnięciem przycisku, niezależnie od tego, czy dach jest w górze czy w dół. Służy również jako deflektor wiatru.
Pokrywa tworzy jednolitą całość z modułem tylnej szyby, komorą przechowywania, pokrywą oraz systemem ochrony przed przewróceniem – dwoma mocnymi, sprężynowymi sekcjami – co dodatkowo zwiększa sztywność nadwozia ASF. Poduszki powietrzne są gotowe w przypadku zderzenia czołowego. Poduszki powietrzne zintegrowane w oparciach foteli zapewniają ochronę w przypadku zderzenia bocznego. W przypadku zderzenia z tyłu system integralnych zagłówków zmniejsza ryzyko kontuzji kręgosłupa.
Aerodynamika Audi R8 czerpie blisko z wyścigów. W zależności od silnika i stylu nadwozia współczynnik oporu wynosi albo 0.35, albo 0.36. Powierzchnia frontalna wynosi 1.99 m² (21.42 sq ft) dla wszystkich wersji. Podwozie zawiera cztery wloty NACA – powierzchnie nachylone do góry – rozmieszczone wokół nadkoli tylnego. Dwa dodatkowe dyfuzory w przedniej części samochodu zwiększają siłę docisku na przedniej osi. Audi R8 generuje docisk przy dużych prędkościach dla lepszej stabilności.
Nadwozie ASF Audi R8 w dużej mierze produkowane jest ręcznie w fabryce quattro GmbH w Neckarsulm. W pełni zautomatyzowana stacja pomiarowa sprawdza precyzję każego wybudowanego samochodu do jednej dziesiątej milimetra.
Silniki
Audi dostarcza zaktualizowane R8 z dwoma bliskimi sobie silnikami, które są ręcznie budowane w fabryce w Györ na Węgrzech. V8 o pojemności 4,163 cc i V10 o pojemności 5,204 cc to silniki o wysokiej wydajności, które reagują spontanicznie na dodanie gazu, mogą kręcić się powyżej 8,000 rpm i oferują znakomitą moc oraz charakterystyczny, głęboki dźwięk. Aktualizacja modelu również obniżyła zużycie paliwa oraz emisję CO2 o 22 gramy na kilometr (35.41 g/mile).
Oba silniki mają wiele cech wspólnych. Mają 90 stopniowy kąt cylindrów i dzięki kompaktowej budowie ważą tylko 216 i 258 kilogramów (476.20 i 568.79 lb) odpowiednio. Średnica wynosi 84.5 milimetra (3.33 in), a skok 92.8 milimetra (3.65 in). Korpus jest wykonany z aluminium-silikonowego stopu, stosując metodę odlewania niskociśnieniowego, co zapewnia wyjątkową jednorodność. Wysoka zawartość krzemu sprawia, że cylindry są niezwykle odporne na zużycie.
Budowa płyty łożyskowej, w której dolne mostki łożyskowe wału korbowego są zintegrowane w jedną wspólną ramę, nadaje korpusowi wysoką sztywność i optymalne zachowanie wibracyjne. Szare żeliwo mostków łożyskowych redukuje jego rozszerzalność cieplną, co minimalizuje luz na głównych łożyskach wału korbowego. Wykonany z jednego kawałka wał korbowy, stalowe korbowody i aluminiowe tłoki łączą niską wagę z wysoką wytrzymałością.
Smarowanie z suchą miską z oddzielnym zbiornikiem oleju za silnikiem to klasyczna technologia wyścigowa. Pozwala na niskie umiejscowienie silnika, przy jednoczesnym zapewnieniu smarowania nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych. Wymuszana pompa olejowa oferuje różne etapy ssania i wypływu dla pracy zależnej od obciążenia, co poprawia wydajność.
System wspólnego szynowego wtrysku paliwa wtryskuje paliwo bezpośrednio do komór spalania, gdzie wiruje intensywnie i chłodzi ścianki. Umożliwia to uzyskanie wysokiego stopnia sprężania wynoszącego 12.5:1, co korzystnie wpływa zarówno na wydajność, jak i oszczędność.
Cztery wałki rozrządu, które mogą być regulowane w zakresie 42 stopni kąta wału korbowego, uruchamiają zawory poprzez rolkowe krzywki. Podobnie jak pompkę olejową, pompę wodną i kilka pomocniczych, wałki rozrządu napędzane są łańcuchami zainstalowanymi na tylnej ścianie silnika.
Płyn wlotowy podwójnego systemu wlotowego wykonany jest z lekkiego polimeru, a w portach wlotowych znajdują się pneumatyczne klapy. Aktywowane przez system zarządzania silnikiem, indukują one wirujący ruch powietrza przy niskim obciążeniu i obrotach silnika. Ten „wirowy” ruch zwiększa dodatkowo efektywność spalania. Układ wydechowy jest również dwutorowy. Jego komponenty zaprojektowano tak, aby charakteryzowały się niskim oporem zwrotnym i były bardzo lekkie. Klapy wydechowe w obu końcówkach otwierają się za pomocą próżni przy wyższych obciążeniach i obrotach silnika, zapewniając jeszcze pełniejszy dźwięk.
316 kW (430 hp): silnik ośmiocylindrowy
4.2 FSI generuje 316 kW (430 hp) – 75.9 kW (103.3 hp) na litr pojemności skokowej. Jego nominalne obroty wynoszą 7,900 rpm, a elektroniczny ogranicznik obrotów uruchamia się przy 8,250 rpm. V8 dostarcza 430 Nm (317.15 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 4,500 do 6,000 rpm, przy czym co najmniej 90 procent maksymalnego momentu jest dostępne w szerokim zakresie od 3,500 do 7,500 rpm.
V8 przyspiesza Audi R8 Coupé z S tronic od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 4,3 sekundy w drodze do prędkości maksymalnej wynoszącej 300 km/h (186.41 mph) (z manualną skrzynią: 4.6 sekundy i 302 km/h [187.65 mph]). Te same wartości dla R8 V8 Spyder to 4.5 i 4.8 sekundy (z S tronic lub manualną skrzynią, odpowiednio) oraz 300 km/h (186.41 mph).
R8 V8 Coupé z S tronic zużywa średnio 12.4 litra paliwa na 100 km (18.97 US mpg). Ekwiwalent CO2 wynosi 289 gramów na kilometr (465.10 g-mile).
Silnik V10 oferuje jeszcze większą moc – 530 Nm (390.91 lb-ft) przy 6,500 rpm oraz 386 kW (525 hp) przy 8,000 rpm. Zakres obrotów sięga 8,700 rpm, gdy tłoki poruszają się o 26.9 metra (88.25 ft) każdą sekundę. Specyficzna moc wynosi 74.2 kW (100.9 hp) na litr pojemności skokowej.
Wał korbowy silnika dziesięciocylindrowego skonfigurowany jest jako wspólny wałek, co skutkuje naprzemiennymi odstępami zapłonowymi wynoszącymi 54 i 90 stopni. Ta konstrukcja łączy maksymalną sztywność z minimalną wagą; odpowiada również częściowo za wyścigowy dźwięk V10.
Audi R8 V10 oferuje doskonałe osiągi. Po wyposażeniu w standardową skrzynię S tronic, Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 3,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 314 km/h (195.11 mph). W przypadku opcjonalnej skrzyni manualnej te wartości wynoszą 3.9 sekundy oraz 316 km/h (196.35 mph). Audi R8 V10 Spyder wykonuje standardowe przyspieszenie w 3.8 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 311 km/h (193.25 mph). Wartości dla manualnej skrzyni wynoszą 4.1 sekundy i 313 km/h (194.49 mph). R8 V10 Coupé z S tronic zużywa średnio 13.1 litra paliwa na 100 km (17.96 US mpg).
Od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 3,5 sekundy: nowy Audi R8 V10 plus
Moc nowego modelu R8 V10 plus wynosi 404 kW (550 hp) dzięki zmodyfikowanemu systemowi zarządzania silnikiem; moment obrotowy osiąga 540 Nm (398.28 lb-ft) przy 6,500 rpm. Dostępny tylko jako Coupé, R8 V10 plus w połączeniu z S tronic przyspiesza od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 3,5 sekundy i mija znak 200 km/h (124.27 mph) jedynie 7.8 sekundy później. Średnie zużycie paliwa wynosi 12.9 litra na 100 km (18.23 mph), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 299 g/km (481.19 g/mile). Wartości z manualną skrzynią wynoszą 3.8 sekundy, 319 km/h (198.22 mph) i 14.9 litra (15.79 US mpg).
Skrzynie biegów
Dla zaktualizowanego R8 dostępne są dwie skrzynie biegów. Oprócz nowej siedmiobiegowej skrzyni S tronic, dostępna jest także manualna skrzynia. Jest standardem w modelu V8 i dostępna dla V10 bez dodatkowych kosztów. Sześciobiegowa skrzynia charakteryzuje się krótkimi, precyzyjnymi skokami; jej lewarek z polerowanego aluminium porusza się w otwartej stali nierdzewnej. Sprzęgło podwójnej tarczy jest bardzo kompaktowe dzięki niskiej pozycji montażowej silnika, ma tylko 215 milimetrów (8.46 in) średnicy.
Dzięki nowej siedmiobiegowej skrzyni S tronic wszystkie wersje Audi R8 przyspieszają od zera do 100 km/h (62.14 mph) o trzy dziesiąte sekundy szybciej niż poprzedni model z R tronic. Zużycie paliwa również jest niższe. Przełożenia są blisko od siebie, co zapewnia sportową reakcję. Najwyższe przełożenie jest długie, aby obniżyć obroty silnika i zużycie paliwa – wysokowydajny samochód sportowy od Audi osiąga swoją najwyższą prędkość na szóstym biegu.
Kierowcy Audi R8 mogą zmieniać biegi samodzielnie przy użyciu dźwigni lub łopatek na kierownicy, a dostępny jest również całkowicie automatyczny tryb z programami Normal i Sport. Wciśnięcie przycisku włącza program startowy, który reguluje załączenie sprzęgła przy optymalnych obrotach silnika podczas ruszania, aby moc silnika była przekazywana na drogę przy minimalnym poślizgu kół.
Nowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic wykorzystuje układ trzech wałów. Zaawansowana skrzynia z aluminiową obudową ma mniej niż 60 centymetrów długości (23.62 in) i jest prawie 16 centymetrów (6.30 in) krótsza niż S tronic. Mechatronika zainstalowana pionowo po jednej stronie kontroluje, uruchamia i smaruje skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Zastosowanie jednej pompy olejowej do zasilania zestawów biegów, sprzęgieł oraz zintegrowanego dyferencjału poprawia wydajność. Wymiennik ciepła olej-woda oraz olej-powietrze kontrolują temperaturę siedmiobiegowej skrzyni S tronic.
Dwa sprzęgła wielotarczowe, które w kolejnej innowacji są ustawione jedno za drugim, kontrolują dwa niezależne sekcje skrzyni biegów. Sprzęgło K1 przekazuje moment obrotowy przez solidny wał do stałych kół biegów 1, 3, 5 i 7, które znajdują się w tylnej części obudowy skrzyni.
Sprzęgło K2 kieruje moment obrotowy przez pusty wał owinięty wokół stałego wału do stałych kół dla biegów 2, 4 i 6 oraz biegu wstecznego. Koła kontrolne dla biegów R, 4, 5 i 1 zamontowane są na wałku wyjściowym 1; koła dla biegów 2, 6, 3 i 7 znajdują się na wałku wyjściowym 2.
Obie struktury skrzyni biegów są ciągle aktywne, ale tylko jedna jest w danej chwili połączona z silnikiem. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już włączony w drugim sekcji skrzyni. Proces zmiany biegów odbywa się w trakcie zmiany sprzęgła – K1 otwiera się, a K2 zamyka. Zmiana biegów zajmuje tylko kilka setnych sekundy i odbywa się z niemal bez przerywania przyczepności. Zmiany są tak płynne, dynamiczne i gładkie, że są ledwo zauważalne.
Zamontowana za silnikiem, skrzynia biegów zawiera połączenie na wałku wyjściowym 2, aby połączyć się z wałem napędowym, który przebiega przez korpus silnika do przedniej osi. Tam lepka sprzęgło rozdziela moc. W normalnych warunkach jazdy, wysyła tylko około 15 procent momentu obrotowego na przednią oś – R8 ma silne przechylenie na tył. Jeśli tylne koła zaczynają się ślizgać, dodatkowe 15 procent momentu obrotowego jest natychmiast przekazywane na przód.
Głównym elementem sprzęgła lepkiego jest pakiet okrągłych tarcz sprzęgłowych, z których każda ma różne przełożenia. Jedna z nich jest połączona z wałem napędowym przez obudowę sprzęgła; druga jest połączona z wałkiem wyjściowym do przedniej osi. Płyty sprzęgłowe obracają się w lepkim płynie. Jeśli obracają się z bardzo różnymi prędkościami z powodu braku przyczepności na tylnej osi, olej staje się gęstszy w wyniku wewnętrznego tarcia i więcej momentu obrotowego jest przekazywane na wałek wyjściowy do przedniej osi. Mechaniczne ograniczenie poślizgu na tylnej osi Audi R8 dodatkowo poprawia przyczepność; ma efekt blokady wynoszący 25 procent przy pracy z silnikiem oraz 45 procent przy zwalnianiu silnika.
Podwozie
Koncepcja silnika centralnego Audi R8 zapewnia rozkład obciążenia osi wynoszący około 43:57, z niewielkimi różnicami między poszczególnymi wariantami. Silnik znajduje się w centrum pojazdu blisko osi pionowej, co sprawia, że bezwładność jego masy jest zasadniczo nieistotna podczas szybkich zmian kierunku.
Podwozie wysokowydajnego samochodu sportowego wykorzystuje technologie wyścigowe. Na przykład, podwójne trójkątne wahacze przy wszystkich czterech kołach są wykonane z aluminium w celu zmniejszenia mas niesprężynowych. Łożyska gumowo-metalowe precyzyjnie przekazują siły boczne do podwozia. Zapewniają one dobrą elastyczność w kierunku podłużnym i tłumią dużą część niepożądanych drgań z drogi, co pozwala R8 na zapewnienie dobrego komfortu jazdy. Zawieszenie sportowe w Audi R8 V10 plus Coupé zostało specjalnie skonfigurowane, aby poprawić prowadzenie. Wynika to z zmodyfikowanego strojenia sprężyn/amortyzatorów z odpowiednią regulacją wartości zbieżności w przedniej osi. Szerokość przednia wynosi 1.64 metra (5.38 ft), a tylna 1.60 metra (5.25 ft).
Audi magnetic ride aktywne tłumienie jest standardem w R8 V10 (niedostępne dla R8 V10 plus) i dostępne jako opcja dla modeli V8. Kierowca może przełączać system między komfortowym trybem Normal a napiętym trybem Sport. Tłoczki amortyzatorów zawierają syntetyczny płyn węglowodorowy, w którym wbudowane są mikroskopijne cząsteczki magnetyczne mające pomiędzy trzy a dziesięć mikronów (mikron to jedna tysięczna milimetra).
Gdy prąd przepływa przez cewkę, w milisekundach generowane jest pole magnetyczne, w którym zmienia się ułożenie cząsteczek. Ustawiają się one prostopadle do przepływu oleju i utrudniają jego przepływ przez kanały tłokowe. Kontroler ciągle oblicza optymalne wartości dla każdego koła z osobna. Gdy Audi R8 wchodzi w zakręt, siła tłumienia na najbardziej wysuniętym kole jest zwiększona, co redukuje tendencję nadwozia do przechylania się, a reakcja staje się jeszcze bardziej spontaniczna.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zębatkowej również przyczynia się do ogólnego wrażenia maksymalnej precyzji, które przekazuje R8. Zapewnia ono wysoce zróżnicowane, czułe informacje zwrotne i ma sportowy, bezpośredni stosunek 16.3:1.
Audi R8 porusza się na dużych kołach z oponami o mieszanym profilu. Standardowe rozmiary w modelach V8 to 8.5 J x 18 z przodu i 10.5 J x 18 z tyłu, odpowiednio z oponami 235/40 i 285/35. Wersje V10 mają koła o średnicy 19 cali, o szerokości 8.5 i 11 cali; rozmiary opon to odpowiednio 235/35 i 295/30. Audi oferuje opcjonalne koła o szczególnie atrakcyjnych wzorach – wysokopołyskowym wyglądzie tytanowym lub (w R8 V10 plus) błyszczącą czernią. Wskaźnik ciśnienia w oponach jest standardem we wszystkich modelach.
Ogromna moc hamowania: hamulce
Za dużymi kołami zamontowano mocny system hamulcowy. Aluminiowe zaciski mają osiem tłoczków z przodu i cztery tłoczki z tyłu. Tarcze stalowe są wentylowane wewnętrznie, perforowane i połączone z aluminiowymi pokrywami hamulcowymi za pomocą pinów. Ta koncepcja redukuje napięcia, zapobiega przenoszeniu szczytów temperatury i szybko odprowadza ciepło. Tarcze mają falisty design – falista zewnętrzna kontur redukuje wagę o około dwa kilogramy (4.41 lb) bez kompromisowania wydajności.
W połączeniu z 19-calowymi kołami Audi oferuje opcjonalne tarcze węglowo-ceramiczne (standard w Audi R8 V10 plus). W tym systemie zaciski malowane są na kolor antracytowy. Z przodu znajdują się sześciotłokowe monoblokowe zaciski oraz tarcze o średnicy 380 milimetrów (14.96 in); z tyłu cztery tłokowe stałe zaciski i tarcze o średnicy 360 milimetrów (14.17 in).
Złożona geometria kanałów chłodzących szybko odprowadza ciepło. Pierścień tarczy jest przymocowany do aluminiowego kubka za pomocą dziesięciu elementów, które zapewniają połączenie z piastą koła.
Cały system hamulcowy waży o dwanaście kilogramów (26.46 lb) mniej niż system z tarczami stalowymi. Łatwo znoszą również wyższe obciążenia i nigdy nie korodują.
Elektroniczny system kontroli stabilności ESC można przełączyć na tryb Sport, co pozwala na bezpieczne nadsterowanie podczas przyspieszania przy wyjściu z zakrętu. Kierowca może również całkowicie dezaktywować ESC dla szczególnie dynamicznej jazdy, na przykład podczas szybkiego okrążenia na torze wyścigowym.
Wnętrze i wyposażenie
Audi R8 to sportowy samochód o dużej użyteczności na co dzień. Długi rozstaw osi wynoszący 2,65 metra (8.69 ft) zapewnia dużą przestrzeń dla kierowcy i pasażera. Kolejną zaletą R8 jest pojemność bagażowa – 100 litrów (3.53 cu ft) mieści się pod przednią maską, a kolejne 90 litrów (3.18 cu ft) za siedzeniami Coupé, które mogą pomieścić także dwie torby golfowe.
Wnętrze Audi R8 emanuje atmosferą wyścigowej luksus. Jego najważniejszą cechą jest monoposto. Duża łukowa forma otacza strefę kierowcy w kokpicie. Zaczyna się od drzwi i kończy w centralnym tunelu. Opcjonalna skórzana, wielofunkcyjna kierownica sportowa R8 z płaskim u dołu kołem ma nowe logo R8 z czerwonym rombem. Logo znajduje się także na progach drzwi, dźwigni zmiany biegów (ze S tronic), w zestawie wskaźników oraz na ekranie startowym monitorze pokładowym.
Fotele sportowe z elektryczną regulacją są dostępne jako opcja dla modeli V8 i są standardem w wariantach V10. Podgrzewane fotele są standardem we wszystkich modelach, z wyjątkiem Audi R8 V8 Coupé, gdzie są dostępne jako opcja. W zależności od wariantu modelu fotele są pokryte połączeniem Alcantary i skóry lub skórą Fine Nappa. W R8 Spyder specjalna pigmentacja zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu się foteli w słońcu. Audi oferuje kubełkowe fotele z składanymi oparciami jako opcję dla Coupé (standard w R8 V10 plus).
Sterowanie jest jasno ustrukturyzowane. Standardowy system informacji dla kierowcy cyfrowo wyświetla prędkość i oferuje stoper do zapisywania czasów okrążeń. Instrumenty oraz dźwignia zmiany biegów w modelach V10 mają czerwone pierścienie, aby podkreślić ich sportowość.
Łopatki zmiany biegów w S tronic zostały powiększone dla łatwiejszej obsługi, podobnie jak progi wejściowe w wyglądzie aluminium. Pedaly w modelach dziesięciocylindrowych również błyszczą w wyglądzie aluminium.
Nawet większa finezja: wykonanie
Wykonanie jest teraz jeszcze bardziej staranne. Wiele przycisków i elementów wykończenia błyszczy subtelnymi paskami chromowanymi lub, jak żaluzje w wentylacji powietrznej, w wysoki połysku czerni. Wskazówki zestawu wskaźników zostały jeszcze bardziej precyzyjnie zaprojektowane; kształt i haptika przełączników dźwigniowych zostały zoptymalizowane. Środkowa konsola może być opcjonalnie pokryta skórą ozdobioną tymi samymi finezyjnymi szwami, co dźwignia hamulca ręcznego. Ramka monitora pokładowego również zdobiona jest skórą. W pakiecie skórzanym obejmującym Fine Nappa z pikowaniem, Audi pokrywa fotele i wykończenia drzwi pikowaną skórą. Ten wygląd można również opcjonalnie rozszerzyć o pikowaną podsufitkę z Alcantary.