2012 Audi S4 Avant

Dziewiąta generacja modelu A4 została wprowadzona w 2008 roku i opierała się na tej samej platformie co jej poprzednik, choć z pewnymi zmianami estetycznymi.

Przechodząc do 2012 roku, kryzys finansowy dobiegł końca, a Audi było gotowe na odświeżenie swojej gamy kompaktowych modeli. Wraz z wersją sedan, model kombi, tradycyjnie nazywany Avant, przeszedł modernizację, obejmującą całą ofertę, w tym sportową wersję S4.

Przednia część samochodu zyskała nowe reflektory w kształcie fal, które wyposażono w diodowe światła do jazdy dziennej. Otaczała je duża, pojedyncza atrapa grilla, z poziomo umieszczonymi podwójnymi żebrami oraz grubym elementem na tablicę rejestracyjną. Mała, czerwona i szara emblemat ostrzegała przechodniów, że nie jest to zwykłe A4, lecz S4. W wersji kombi samochód miał opadającą linię dachu zakończoną pochyloną do przodu klapą bagażnika. Pod tylnym zderzakiem S4 Avant miał cztery owalne końcówki wydechu.

Wnętrze kabiny Audi wyposażono w fotele przednie z wysokim oparciem z opcją sportowych siedzeń. W obrębie zegarów, logo S4 ozdabiało wskazówkę tachometru. Ten sam emblemat był też haftowany na tylnych oparciach foteli. Z tyłu kanapa dzielona w proporcji 60/40 była profilowana dla dwóch pasażerów, ale z trzecią poduszką na głowę dla dodatkowego pasażera.

Ta sama doładowana jednostka V6, wprowadzona w 2008 roku, napędzała odświeżoną wersję S4 Avant, a współpracowała z sześciobiegową skrzynią manualną, z opcją siódmej automatycznej skrzyni biegów.

 Bestseller stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi zaktualizowało serię A4. Nowe rozwiązania dotyczące efektywności, dynamiki jazdy i systemów informacyjno-rozrywkowych, a także jeszcze bardziej atrakcyjny design, potwierdzają zasady „Vorsprung durch Technik”, które osiągnęły modele A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4.

Design

A4 to bestseller Audi – od 39 lat i w ósmej generacji. Marka sprzedała łącznie dziesięć milionów takich modeli. Audi A4, ze swoją elegancją, sportowym charakterem i emocjonalnym apelem, stanowi centrum marki Audi. A teraz design stał się jeszcze bardziej wyraźny i uderzający w wszystkich modelach – Sedan, Avant, allroad quattro i S4.

Nowy wygląd dodatkowo podkreśla poziome linie z przodu. Pokrywa silnika ma bardziej zaokrąglony kształt, górne rogi kratki chłodnicy są zwężone, a poprzeczne żebrowania oraz pierścienie Audi są wyróżnione trójwymiarowo. Kratka jest pomalowana na szaro, z wysoki połyskiem w wersjach sześciocylindrowych lub w połączeniu z pakietem zewnętrznym S line. Przeprojektowane zderzaki przyciągają uwagę swoimi kanciastymi wlotami powietrza, zmienionymi kratkami i płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Audi A4 allroad quattro wyróżnia się poziomymi aplikacjami chromowanymi w kratce i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi.

Reflektory również zmieniły się, z lekkim falowaniem na dolnych krawędziach i przearanżowanym wnętrzem. Reflektory Xenon plus są dostępne na życzenie. LED-owe światła dzienne tworzą wąski, optycznie jednorodny pas, który pozostaje otwarty w pobliżu soczewki xenonowej. Adaptacyjne światło oraz dynamiczne i statyczne światła do skrętów są dostępne na życzenie.

Światła tylne odzwierciedlają kształt przednich reflektorów, a w połączeniu z xenon plus mają jednorodne pasy LED. Zderzak z wlotem dyfuzora został przeprojektowany, a układ wydechowy zawsze kończy się na dwóch rurach wydechowych.

Do wyboru jest 15 kolorów lakieru, w tym cztery nowe odcienie. Sedan i Avant oferują pakiet zewnętrzny S line, natomiast Avant dodatkowo zawiera spojler dachowy.

Modyfikacje zmieniły wymiary tylko o kilka milimetrów. Audi A4 Sedan i Avant mają długość 4,70 metra (15,42 stopy), podczas gdy A4 allroad quattro i S4 mają 4,72 metra (15,49 stopy). Rozstaw osi dla wszystkich modeli wynosi 2,81 metra (9,22 stopy), a szerokość to 1,83 i 1,84 metra, odpowiednio (6,0 i 6,04 stopy). Wysokość waha się od 1,41 do 1,50 metra (4,63 i 4,92 stopy), w zależności od wersji nadwozia.

Wnętrze

Wnętrze modeli Audi A4 również zostało udoskonalone. Audi oferuje szeroki wybór nowych kierownic z chromowanymi i błyszczącymi wstawkami, a skórzana sportowa kierownica ma także spłaszczoną dolną krawędź. Zmieniono także kształt drążka zmiany biegów i kluczyka. Aplikacje o wysokim połysku oraz smukłe chromowane wykończenia na elementach sterujących dodają elegancji wnętrzu.

Starannie wykonane wykończenie sprawia, że obsługa jest jeszcze prostsza i bardziej intuicyjna. System nawigacji MMI plus teraz ma cztery zamiast ośmiu przycisków, z funkcją skryptu zintegrowaną w pokrętle regulacji głośności. Inne usprawnienia dotyczą obsługi automatycznej skrzyni biegów, efektywnych systemów klimatyzacji, wyboru trybu jazdy Audi i wielofunkcyjnej kierownicy. Ogrzewanie foteli i klimatyzacja są teraz bezpośrednio obsługiwane przy użyciu odpowiednich przycisków.

Wysoki poziom wykonania jest dla Audi tak oczywisty, jak pewny dotyk w zakresie kolorów. Wszystkie kolory wnętrza – z wyjątkiem czarnego – zostały na nowo skoordynowane. Oferta tapicerki również została zmieniona, a skóra Fine Nappa zastępuje skórę Valcona. Nowa, jednoczęściowa ramka zegarów została dostosowana kolorystycznie do wnętrza, a wstawki są dostępne w Aluminium Trigon, orzechu ciemnym brązie i naturalnym drewnie jesionowym. Szczególnie wyróżniająca się jest wstawka z płytki z dębu Beaufort.

Wnętrze pakietu sportowego S line jest czarne, ozdobione wysokiej jakości aplikacjami. 18-calowe felgi lub opcjonalne 19-calowe felgi oraz sportowe zawieszenie S line, które obniża nadwozie o 30 milimetrów (1,18 cala) dopełniają pakiet. Audi exclusive i Audi exclusive line oferują dodatkowe zindywidualizowane opcje.

Bagażnik Audi A4 Sedan nadal ma pojemność 480 litrów – 962 litrów z złożonymi tylnymi siedzeniami (16,95 i 33,97 stopy sześcienne). A4 Avant i A4 allroad quattro mają odpowiednio 490 i 1430 litrów (17,30 i 50,50 stopy sześcienne), a Audi oferuje opcjonalną elektrycznie otwieraną klapę bagażnika dla obu modeli.

Silniki

Napęd nowego Audi A4 wyznacza nowe standardy. Poziomy zużycia paliwa spadły średnio o 11 procent, mimo zwiększonej mocy i momentu obrotowego wielu silników. W modelach Sedan i Avant Audi oferuje sześć silników TDI i cztery benzynowe, z 23 możliwymi połączeniami silnik-skrzynia biegów. Wszystkie silniki są sprężarkami z bezpośrednim wtryskiem; system start-stop i system odzyskiwania energii są standardowe we wszystkich wersjach.

Silniki TDI łączą moc z pionierską efektywnością, przy czym wersje czterocylindrowe przeszły rozbudowane modyfikacje. Nowy tłumik wahadłowy typu centrufugal (w 2.0 TDI o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW z napędem quattro) w dwumasowym kole zamachowym sprawia, że praca silnika jest jeszcze bardziej wygłuszona i cichsza przy niskich obrotach, co umożliwia jeszcze wcześniejsze zmiany biegów i oszczędności do 0,2 litra na 100 km.

Najbardziej ekonomiczną wersją w rodzinie modeli jest Audi A4 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). W wersji Sedan ten silnik zużywa średnio tylko 4,2 litra paliwa na 100 km (56,0 mi na galon) – odpowiada to ekwiwalentowi CO2 wynoszącemu zaledwie 112 gramów na km (180,25 g/mi). Nowe A4 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM), również zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności, radzi sobie z 4,4 litrami oleju napędowego na 100 km (53,46 mi na galon). To odpowiada 115 gramom CO2 na km (185,07 g/mi). Oba silniki są dostępne zarówno w wersji Sedan, jak i Avant.

Dodatkowo dostępne są trzy inne silniki diesla czterocylindrowe – o mocach 88 kW (120 KM), 105 kW (143 KM) oraz 130 kW (177 KM). Można je również zamówić w wersji allroad quattro, oprócz wersji bazowej. Trzy jednostki V6 TDI dopełniają ofertę. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) (niedostępny w wersji allroad quattro) jest najefektywniejszym silnikiem sześciocylindrowym w swojej klasie na świecie; w A4 Sedan zużywa średnio tylko 4,9 litra paliwa na 100 km (48,0 mi na galon). Druga wersja, 3.0 TDI, generuje 180 kW (245 KM), w tym szczególnie czysta wersja diesla.

Seria Audi A4 prezentuje również najnowszy stan technologii silników benzynowych. Nowym punktem kulminacyjnym rodziny TFSI jest nowy silnik 1.8 litra, dostępny zarówno w wersji Sedan, jak i Avant. Czterocylindrowy silnik dostarcza sportowego przyspieszenia, z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 320 Nm (236,02 lb-ft). Średnie zużycie w Audi A4 Sedan ogranicza się do 5,6 litra na 100 km (42,0 mi na galon), lub 134 gramów CO2 na km (215,65 g/mi). To spadek zużycia o 19 procent w porównaniu do silnika poprzedniej generacji.

Nowy silnik 1.8 TFSI charakteryzuje się wieloma innowacjami: w sterowaniu zaworami i ich podnoszeniu, w nowatorskim systemie zarządzania termalnego, w systemie wtrysku paliwa, w turbosprężarce oraz w integracji kolektora wydechowego w głowicy cylindrów. Silnik waży o 3,5 kilograma (7,72 lb) mniej, a jego wewnętrzne tarcie znacznie spadło.

Silnik benzynowy w wersji podstawowej to 1.8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM). 2.0 TFSI – jako jedyny silnik zapłonowy dostępny również w Audi A4 allroad quattro – generuje moc 155 kW (211 KM). Na szczycie gamy znajduje się 3.0 TFSI w dwóch wariantach. W Audi A4 V6, który pojawi się nieco później, produkuje moc 200 kW (272 KM). W sportowym modelu Audi S4 jego moc wynosi imponujące 245 kW (333 KM).

Napęd

Szeroki wybór układów napędowych jest typowy dla Audi. Manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach jest standardem w modelach Sedan i Avant z napędem na przednie koła; większość wariantów oferuje jako opcję bezstopniową skrzynię multitronic. W wersjach quattro dostępna jest albo manualna skrzynia biegów, albo (od 2.0 TDI z mocą 130 kW (177 KM)) siedmiobiegowa S tronic. Audi A4 allroad quattro wykorzystuje manualną skrzynię biegów lub S tronic we wszystkich wersjach silnikowych.

Innowacyjny system zarządzania termalnego skraca fazę rozgrzewania manualnej skrzyni biegów, między innymi, co pozwala na redukcję strat tarcia. Wszystkie skrzynie biegów charakteryzują się wygodną i precyzyjną obsługą, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń – długie przełożenia w wyższych biegach redukują zużycie paliwa, podczas gdy krótkie przełożenia w niższych biegach korzystają na dynamice.

Quattro stały napęd na cztery koła jest standardem w Audi A4 allroad quattro i dostępny w wersji Sedan i Avant od 2.0 TDI z mocą 105 kW (143 KM). Rodzina A4 wykorzystuje w tym przypadku samoblokujący się centralny dyferencjał. W normalnym trybie jazdy przede wszystkim przekazuje moment obrotowy na tylne koła w proporcji 40 do 60. W razie potrzeby, redystrybucja następuje w najkrótszym możliwym czasie. Funkcja wektoryzacji momentu obrotowego uzupełnia pracę centralnego dyferencjału za pomocą delikatnych aplikacji hamulca, aby uczynić prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym i bezpiecznym.

W wersjach V6 quattro Audi oferuje sportowy dyferencjał jako uzupełnienie, co zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność A4 podczas pokonywania zakrętów przy limitach prowadzenia. Wysokiej jakości komponent aktywnie rozdziela moc między tylnymi kołami w razie potrzeby.

Podwozie

Podwozie Audi A4 charakteryzuje się sportową precyzją, wysokim komfortem jazdy i bezpieczeństwem. Mocowania tylnych ramion zawieszenia i charakterystyka amortyzatorów zostały jeszcze bardziej dopracowane. Większość komponentów pięciołącznego zawieszenia przedniego i zawieszenia tylniego trapezowego wykonana jest z aluminium.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest nowością we wszystkich modelach serii. Bezpośrednie przełożenia zapewniają precyzyjne wyczucie drogi; niewielkie aplikacje hamulca przeciwdziałają ściąganiu na boki na nierównych, śliskich nawierzchniach. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie wymaga energii podczas jazdy na wprost, co zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 km. To odpowiada zmniejszeniu emisji CO2 o nawet 7 g/km (11,27 g/mi).

Kolejną cechą wysokiej klasy, która nadaje Audi A4 wyjątkowy status w swojej klasie, jest Audi drive select. W podstawowym pakiecie kierowca może przełączać charakterystykę przyspieszenia, punkty zmiany biegów skrzyni automatycznej, wspomaganie kierownicy i automatyczną klimatyzację między czterema trybami: „komfort”, „auto”, „dynamiczny” i „efektywność”. Jeśli jest zainstalowany system nawigacji, dostępny jest także dodatkowy tryb „indywidualny”.

Dalsze moduły są opcjonalne – adaptacyjny tempomat lub system tempomatu, sportowy dyferencjał, zawieszenie z regulacją amortyzatorów i dynamiczne kierownictwo. Dzięki przełożeniu sprzęgłowemu, przełożenie jest dostosowywane w sposób ciągły w zależności od prędkości; przy limitach prowadzenia małe interwencje kompensują podsterowność i nadsterowność.

Wszystkie wersje Audi A4 z napędem na przednie koła wyposażone są w elektroniczny program stabilizacji (ESP) z elektronicznym ograniczonym dyferencjałem. W dynamicznej jeździe system dodatkowo poprawia prowadzenie i bezpieczeństwo, inicjując minimalne interwencje hamulcowe na przednim kole, które jest poddawane zmniejszonemu obciążeniu od wewnętrznej strony zakrętu. Duże hamulce kół – z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu w wielu wariantach – oferują doskonałą siłę hamowania i mogą być precyzyjnie modulowane.

Wszystkie wersje Audi A4 schodzą z taśmy produkcyjnej na eleganckich aluminiowych felgach. W zależności od wersji silnika mają one rozmiar 16 lub 17 cali; opony o zoptymalizowanym oporze toczenia należą do serii 205/60 i 225/50. A4 3.0 TFSI ma felgi 18-calowe z oponami 245/40. Oferta kół sięga do 19 cali z oponami 255/35. Cztery z 18 dostępnych felg to nowe wzory. A4 allroad quattro oferuje cztery niezależne wzory.

Systemy asystujące

Audi oferuje wysoko rozwinięte systemy asystujące dla rodziny A4, które umożliwiają bardziej zrelaksowaną jazdę. Standardem we wszystkich wariantach jest nowy system informacyjny dla kierowcy z zaleceniem przerwy – wykrywa i zwraca uwagę kierowcy na odchylenia od typowego zachowania na drodze na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów.

System asystujący adaptacyjnego tempomatu utrzymuje Audi A4 w stałej odległości od pojazdu poprzedzającego w prędkościach od zera do 200 km/h (124,27 mph). Jeśli zbliża się zagrożenie zderzeniem tylnym przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph), system wykona pełne hamowanie. Audi active lane assist wspiera kierowcę w utrzymywaniu pojazdu na swoim pasie. Kamera wykrywa oznaczenia pasów, a system dokonuje drobnych korekt kierownicy, jeśli to konieczne. Audi side assist monitoruje przestrzeń za Audi A4 za pomocą radaru i wykrywa pojazdy w martwym polu, na przykład.

Systemy informacyjne
Audi oferuje cały zestaw nowoczesnych systemów informacyjnych dla serii A4. Radio CD chorus z ośmioma głośnikami jest standardem, podczas gdy system nawigacji MMI plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD stanowi najwyższy model. Sterowanie głosowe i opcjonalne cyfrowe nadawanie audio są dodatkowymi ulepszeniami systemu.

Najwyższej jakości dodatkiem do systemu nawigacji MMI plus jest Bluetooth online car phone. Poprzez Audi connect system zapewnia specjalne usługi w samochodzie, takie jak wyszukiwanie miejsc używając głosu i nawigacja z obrazami Google Earth oraz Google Street View. Audi online traffic information, kolejna taka usługa, dostarcza kierowcy najnowsze wiadomości o zatorach na wybranej trasie. Hotspot WLAN, kolejna cecha Bluetooth online car phone, pozwala pasażerom w Audi A4 przeglądać internet i wysyłać e-maile według własnego uznania, korzystając ze swoich urządzeń mobilnych.

Audi S4

Audi S4, dostępne w wersjach Sedan i Avant, dysponuje najsilniejszym silnikiem w ofercie – 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym 440 Nm (324,53 lb-ft). Średnie zużycie paliwa w wersji Sedan wynosi zaledwie 8,0 litra na 100 km (29,40 mi na galon) – z imponującymi osiągami: Audi S4 przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 5,0 sekundy i osiąga maksymalną prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h (155,34 mph).

Zmodyfikowane Audi S4 można rozpoznać po zmianach w reflektorach, zderzakach, wlotach powietrza i kolorach. Wnętrze również zawiera subtelne zmiany w wyglądzie. Sportowe zawieszenie S i 18-calowe felgi umieszczone w S4 zapewniają wyjątkową przyczepność na drodze.

Ceny

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.