Od czasu zakończenia kryzysu finansowego, niemiecki producent samochodów Audi zdecydował się na wprowadzenie odświeżonej wersji całej dziewiątej generacji modelu A4 w 2012 roku, w tym wersji S4.
Kiedy zaprezentowano model B8 Audi, świat zmagał się z kryzysem finansowym, który dotknął wszystkich producentów samochodów. W rezultacie niektóre marki były zmuszone zamknąć swoje fabryki bądź sprzedano je za bezcen ich właścicielom. Audi zdołało jednak stworzyć model S4 jako alternatywę dla luksusowych sportowych sedanów kompaktowych oraz kombi, choć musiało wprowadzić pewne kompromisy. W ten sposób w 2012 roku zaprezentowano odświeżoną i zaktualizowaną wersję.
Dzięki całkowicie odmłodzonej przedniej części nadwozia, samochód mógł się pochwalić falistymi reflektorami wyposażonymi w diody LED do jazdy dziennej oraz reflektorami głównymi Xenon. Ponadto, S4 miało inny przedni zderzak niż reszta gamy A4, z szerszymi wlotami powietrza i masywną, jednoczęściową kratką chłodnicy ozdobioną chromowanymi żebrami. Z profilu, standardowo zamontowane były 18-calowe koła ze stopów lekkich.
Wewnątrz, fotele kubełkowe z wysokim oparciem, ozdobione logo S4 na plecach siedzisk i zintegrowanymi zagłówkami, były prawdziwą przyjemnością dla klientów. Dodatkowo, kierownica o płaskim dnie tworzyła jeszcze bardziej sportowy klimat w kabinie. Z tyłu, kanapa była zaprojektowana dla dwóch osób, chociaż wyposażona była w trzy zagłówki oraz oparcie dzielone w proporcji 60/40.
Pod maską znajdował się ten sam doładowany silnik V6 o pojemności trzech litrów, który przeszedł z poprzednika, przekazujący moc na wszystkie koła za pomocą sześciostopniowej skrzyni manualnej lub siedmiostopniowej automatycznej.
Bestseller stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi zaktualizowało serię A4. Nowe rozwiązania w zakresie efektywności, dynamiki jazdy i multimediów, w połączeniu z jeszcze bardziej atrakcyjnym designem, świadczą o „Vorsprung durch Technik”, który osiągnęły modele A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4.
Design
A4 to bestseller Audi – od 39 lat i w ósmej generacji. Marka sprzedała w sumie dziesięć milionów takich modeli. Audi A4, z jego elegancją, sportowym charakterem i emocjonalnym ładunkiem, tworzy centralny punkt marki Audi. A teraz design stał się jeszcze bardziej wyrazisty i uderzający we wszystkich modelach – Sedan, Avant, allroad quattro i S4.
Nowy wygląd jeszcze bardziej podkreśla poziome linie z przodu. Pokrywa silnika jest bardziej zaokrąglona, górne rogi grille są zwężone, a poprzeczne żebra oraz pierścienie Audi są podkreślone w trzech wymiarach. Grille malowane są na szaro, z połyskującym czarnym wykończeniem w modelach sześciocylindrowych lub w połączeniu z pakietem zewnętrznym S line. Przeprojektowane zderzaki wyróżniają się kanciastymi wlotami powietrza, zmienionymi grillami i płaskimi przednimi światłami przeciwmgielnymi. Audi A4 allroad quattro odróżnia się poziomymi aplikacjami chromowanymi na grillu i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi.
Reflektory również się zmieniły, z lekkimi falami na dolnych krawędziach i przearanżowanym wnętrzem. Reflektory xenon plus są dostępne na życzenie. LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie jednorodny pas, który pozostaje otwarty w pobliżu soczewki xenonowej. Adaptacyjne światła oraz dynamiczne i statyczne światła do skrętów są dostępne na życzenie.
Tylne światła odbijają kształt reflektorów, a w połączeniu z xenon plus mają jednorodne paski LED. Zderzak z wlotem dyfuzora został przeprojektowany, a układ wydechowy zawsze kończy się dwoma końcówkami wydechu.
Do wyboru jest 15 kolorów lakieru, w tym cztery nowe odcienie. Sedan i Avant oferują pakiet zewnętrzny S line, podczas gdy Avant również ma spojler dachowy.
Modyfikacje zmieniły wymiary tylko o kilka milimetrów. Audi A4 Sedan i Avant mają długość 4,70 metra (15,42 stopy), natomiast A4 allroad quattro i S4 mają 4,72 metra (15,49 stopy). Rozstaw osi dla wszystkich modeli wynosi 2,81 metra (9,22 stopy), a szerokość odpowiednio 1,83 i 1,84 metra (6,0 i 6,04 stopy). Wysokość waha się od 1,41 do 1,50 metra (4,63 i 4,92 stopy) w zależności od wersji nadwozia.
Wnętrze
Wnętrze modeli Audi A4 również zostało poddane poprawkom. Audi oferuje szeroki wybór nowych kierownic z chromowanymi i połyskującymi wstawkami, a skórzana kierownica sportowa ma również spłaszczony dolny brzeg. Zmieniono także dźwignię zmiany biegów i kluczyk zapłonowy. Aplikacje w wysokim połysku i smukłe chromowane wykończenia wokół elementów sterujących dodają elegancji wnętrzu.
Staranna jakość wykonania sprawia, że obsługa jest jeszcze prostsza i bardziej intuicyjna. System MMI navigation plus ma teraz cztery przyciski zamiast ośmiu, a funkcja pisania jest zintegrowana w pokrętle regulacji głośności. Inne udoskonalenia dotyczą obsługi automatycznej skrzyni biegów, wydajnych systemów klimatyzacji, Audi drive select oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Ogrzewanie foteli i klimatyzacja są teraz obsługiwane bezpośrednio przez odpowiednie przyciski.
Wysoki poziom wykonania jest dla Audi tak oczywisty, jak pewny dobór kolorów. Wszystkie kolory wnętrza – z wyjątkiem czarnego – zostały na nowo skoordynowane. Zakres tapicerki również został zrewidowany, a skórę Fine Nappa zastąpiono skórą Valcona. Nowa, jednoczęściowa listwa ozdobna została dostosowana kolorystycznie do wnętrza, a wstawki są dostępne w Aluminium Trigon, orzechu ciemnym oraz naturalnym drewnie jesionowym. Szczególnie widoczna jest okładzina z forniru dębowego Beaufort.
Wnętrze pakietu sportowego S line jest w kolorze czarnym, wzbogacone wysokiej jakości aplikacjami. 18-calowe koła lub opcjonalne 19-calowe oraz sportowe zawieszenie S line, które obniża nadwozie o 30 milimetrów (1,18 cala), dopełniają pakiet. Audi exclusive i linia Audi exclusive oferują dalsze zindywidualizowane opcje.
Bagażnik Audi A4 Sedan wciąż ma pojemność 480 litrów – 962 litry przy złożonych tylnych fotelach (16,95 i 33,97 stopy sześcienne). A4 Avant i A4 allroad quattro mają odpowiednio 490 i 1 430 litrów (17,30 i 50,50 stopy sześcienne), a Audi oferuje opcjonalną elektrycznie otwieraną klapę bagażnika dla obu modeli.
Silniki
Nowy układ napędowy Audi A4 ustala nowe standardy. Poziomy zużycia paliwa spadły średnio o 11 procent, mimo zwiększonej mocy i momentu obrotowego wielu silników. W Sedan i Avant Audi oferuje sześć silników TDI i cztery silniki benzynowe, z 23 możliwymi kombinacjami silnik-przekładnia. Wszystkie silniki to doładowane systemy wtrysku bezpośredniego; system start-stop i system odzyskiwania energii są standardowe we wszystkich wersjach.
Silniki TDI łączą dużą moc z pionierską efektywnością, przy czym wersje czterocylindrowe przeszły znaczące zmiany. Nowy absorber typu wahadłowego (w 2.0 TDI o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW z napędem quattro) w dwumasowym kole zamachowym sprawia, że praca silnika jest jeszcze bardziej dopracowana i cichsza przy niskich obrotach, co pozwala na wcześniejsze zmiany biegów i oszczędność do 0,2 litra na 100 km.
Najbardziej oszczędną wersją w rodzinie modeli jest Audi A4 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). W Sedan ten silnik potrzebuje tylko 4,2 litra paliwa na 100 km (56,0 mpg amerykańskich) średnio – osiągając emisję CO2 na poziomie zaledwie 112 gramów na km (180,25 g/milę). Nowe A4 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM), również zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności, radzi sobie z 4,4 litra diesla na 100 km (53,46 mpg amerykańskich). To równoważnik 115 gramów CO2 na km (185,07 g/milę). Oba silniki są dostępne w wersjach Sedan i Avant.
Dodatkowo dostępne są trzy inne silniki diesla czterocylindrowe – o mocy 88 kW (120 KM), 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM). Można je również zamówić dla wersji allroad quattro, z wyjątkiem wersji podstawowej. Trzy jednostki V6 TDI dopełniają ofertę. Silnik 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) (niedostępny dla wersji allroad quattro) jest najefektywniejszym silnikiem sześciocylindrowym w swojej klasie na świecie; w A4 Sedan zużywa średnio zaledwie 4,9 litra paliwa na 100 km (48,0 mpg amerykańskich). Druga wersja, 3.0 TDI, generuje moc 180 kW (245 KM), a także zwłaszcza czystą wersję diesla.
Seria Audi A4 prezentuje również najnowszy stan technologii silników benzynowych. Nowym punktem kulminacyjnym rodziny TFSI jest nowy silnik 1.8 litra, dostępny w wersji Sedan i Avant. Czterocylindrowy silnik dostarcza sportowej mocy, osiągając moc 125 kW (170 KM) oraz moment obrotowy 320 Nm (236,02 lb-ft). Średnie zużycie w Audi A4 Sedan ogranicza się do 5,6 litra na 100 km (42,0 mpg amerykańskich) lub 134 gramów CO2 na km (215,65 g/milę). To spadek zużycia o 19 procent w porównaniu do silnika poprzedniej generacji.
Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza wiele innowacji: w kontroli zaworów i ich skoku, w nowoczesnym systemie zarządzania cieplnego, w systemie wtrysku paliwa, w turbosprężarce oraz w integracji kolektora wydechowego w głowicy cylindrów. Silnik waży o 3,5 kilograma (7,72 lb) mniej, a wewnętrzny opór znacznie się zmniejszył.
Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1.8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM). Silnik 2.0 TFSI – jako jedyny silnik zapłonowy dostępny również w Audi A4 allroad quattro – generuje moc 155 kW (211 KM). Na szczycie oferty znajduje się 3.0 TFSI w dwóch wariantach. W Audi A4 V6, następnie, osiąga moc 200 kW (272 KM). W sportowym modelu Audi S4 moc wynosi imponujące 245 kW (333 KM).
Napęd
Szeroki zakres napędów jest typowy dla Audi. Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest standardowa w modelach Sedan i Avant z napędem na przednie koła; większość wariantów oferuje bezstopniową skrzynię multitronic jako opcję. Wersje quattro mają na pokładzie manualną skrzynię biegów lub (od 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM)) siedmiobiegową S tronic. Audi A4 allroad quattro wykorzystuje manualną skrzynię biegów lub S tronic we wszystkich wersjach silnikowych.
Innowacyjny system zarządzania cieplnego skraca fazę rozgrzewania manualnej skrzyni biegów, między innymi, i tym samym redukuje straty tarcia. Wszystkie skrzynie biegów odznaczają się wygodną i precyzyjną obsługą, wysoką efektywnością oraz szerokim zakresem przełożeń – długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa, podczas gdy krótkie przełożenia w niższych biegach korzystają na dynamice.
Napęd quattro z napędem na wszystkie koła jest standardowy w Audi A4 allroad quattro oraz dostępny w Sedan i Avant od 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM). Rodzina A4 korzysta tutaj z samoblokującego się centralnego dyferencjału. W normalnej jeździe przekazuje głównie moment obrotowy silnika na tylną oś w proporcji 40 do 60. W razie potrzeby redystrybucja następuje w możliwie najkrótszym czasie. Funkcja wektoryzacji momentu obrotowego uzupełnia pracę centralnego dyferencjału drobnymi aplikacjami hamulca, aby uczynić obsługę jeszcze bardziej precyzyjną i bezpieczną.
W wersjach V6 quattro Audi oferuje sportowy dyferencjał jako suplement, co zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność A4 podczas pokonywania zakrętów na granicach przyczepności. Wysokiej klasy komponent aktywnie rozdziela moc między tylne koła w miarę potrzeb.
Podwozie
Podwozie Audi A4 wyróżnia się sportową precyzją, wysokim komfortem jazdy i doskonałym bezpieczeństwem. Mocowania tylnych wahaczy zawieszenia i charakterystyka amortyzatorów zostały jeszcze bardziej precyzyjnie dostrojone. Większość komponentów pięciowahaczowego zawieszenia przedniego i zawieszenia tylnego typu trapezowego wykonana jest z aluminium.
Nowe we wszystkich modelach serii jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Bezpośrednie przełożenia przekazują precyzyjny kontakt z nawierzchnią; drobne aplikacje hamulca przeciwdziałają ściąganiu na boki na nierównych śliskich nawierzchniach. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie wymaga energii przy jeździe na wprost, co zmniejsza zużycie paliwa o aż 0,3 litra na 100 km. To równoważnik redukcji emisji CO2 do 7 g/km (11,27 g/milę).
Kolejną wysokiej klasy cechą, która nadaje Audi A4 szczególny status w swojej klasie, jest Audi drive select. W podstawowym pakiecie kierowca może zmieniać charakterystykę pedału gazu, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy oraz automatyczną klimatyzację między czterema trybami „komfort”, „auto”, „dynamic” i „efektywność”. Jeśli dostępny jest system nawigacji pokładowej, dodatkowy tryb „indywidualny” jest również włączony.
Dalsze moduły są opcjonalne – adaptacyjny tempomat lub system tempomatu, sportowy dyferencjał, zawieszenie z regulacją amortyzatorów i dynamiczna kierownica. Dzięki przekładni superpozycyjnej przełożenie jest dostosowywane w sposób bezstopniowy w zależności od prędkości jazdy; na granicach przyczepności niewielkie interwencje kompensują podsterowność i nadsterowność.
Wszystkie wersje Audi A4 z napędem na przednie koła wyposażone są w elektroniczny program stabilizacji (ESP) z elektronicznym ograniczonym dyferencjałem. W dynamicznej jeździe system jeszcze bardziej poprawia prowadzenie i bezpieczeństwo, inicjując minimalne interwencje hamulcowe na przednim kole, które jest obciążone zmniejszoną masą w wewnętrznej części zakrętu. Duże hamulce kół – z wentylowanymi tarczami przednimi i tylnymi w wielu wariantach – zapewniają doskonałą siłę hamowania i mogą być precyzyjnie modulowane.
Wszystkie warianty Audi A4 zjeżdżają z taśmy montażowej na eleganckich aluminiowych felgach. W zależności od wersji silnika mają one rozmiar 16 lub 17 cali; opony o zoptymalizowanym oporze toczenia należą do serii 205/60 i 225/50. A4 3.0 TFSI ma felgi 18-calowe z oponami serii 245/40. Oferta obejmuje również 19 cali z oponami serii 255/35. Cztery z 18 dostępnych felg to nowe wzory. A4 allroad quattro oferuje cztery niezależne wzory.
Systemy wspomagające
Audi oferuje wysoko rozwinięte systemy wspomagające dla rodziny A4, aby jazda była jeszcze bardziej relaksująca. Standardem we wszystkich wersjach jest nowy system informacji dla kierowcy z zaleceniem przerwy – wykrywa i zwraca uwagę kierowcy na odchylenia od typowego zachowania podczas jazdy na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów.
System wspomagający adaptacyjny tempomat utrzymuje Audi A4 w stałej odległości od poprzedzającego pojazdu przy prędkościach od zera do 200 km/h (124,27 mph). Jeśli zagrożenie kolizją z tyłu staje się nieuchronne przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph), system wykonuje pełne hamowanie. Audi active lane assist wspiera kierowcę w utrzymaniu swojego pasa ruchu. Kamera wykrywa oznaczenia pasa, a system dokonuje drobnych korekt w kierownicy w razie potrzeby. Audi side assist monitoruje przestrzeń za Audi A4 za pomocą radaru i wykrywa inne pojazdy w martwym polu.
Systemy infotainmentAudi oferuje zestaw nowoczesnych systemów infotainment dla serii A4. Radio CD chorus z ośmioma głośnikami jest standardem, podczas gdy system MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD stanowi najwyższy model. Sterowanie głosowe i opcjonalne cyfrowe nadawanie audio są dalszymi udoskonaleniami systemu.
Wysokiej klasy uzupełnieniem systemu MMI navigation plus jest bluetoothowy telefon samochodowy online. Dzięki Audi connect system dostarcza specjalne usługi w samochodzie, takie jak głosowe wyszukiwanie Google punktów zainteresowania oraz nawigacja z obrazami z Google Earth, wraz z Google Street View. Audi online traffic information, kolejna z takich usług, dostarcza kierowcy najnowsze informacje o korkach na wybranej trasie. Hotspot WLAN, kolejna funkcja bluetoothowego telefonu samochodowego online, umożliwia pasażerom w Audi A4 przeglądanie internetu i wysyłanie e-maili, jak tylko chcą, za pomocą swoich urządzeń mobilnych.
Audi S4
Audi S4, dostępne w wersjach Sedan i Avant, korzysta z najsilniejszego silnika w ofercie – 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym 440 Nm (324,53 lb-ft). Średnie zużycie paliwa w wersji Sedan wynosi zaledwie 8,0 litrów na 100 km (29,40 mpg amerykańskich) – przy imponujących osiągach: Audi S4 przyspiesza w 5,0 sekund od zera do 100 km/h (62,14 mph) i osiąga elektronicznie limitowaną maksymalną prędkość 250 km/h (155,34 mph).
Zmodyfikowane Audi S4 można rozpoznać po zmianach w reflektorach, zderzakach, wlotach powietrza i kolorach. Wnętrze również zawiera subtelne zmiany w wyglądzie. Sportowe zawieszenie S i 18-calowe koła zamontowane w S4 zapewniają doskonałą przyczepność na drodze.
Ceny