Kiedy Audi wprowadziło model A7 jako alternatywę dla sportowo wyglądających czterodrzwiowych coupe, planowało również zaoferować wersję S, którą zaprezentowało na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku.
Po udanym wprowadzeniu gamy A7 w 2010 roku, niemiecki producent samochodów spróbował sprawdzić, czy klienci będą zainteresowani szybszą wersją tego modelu. Nic więc dziwnego, że byli, a model S7 powstał z mocnym silnikiem pod maską i luksusowym, ale jednocześnie sportowym wnętrzem.
Na pierwszy rzut oka trudno było dostrzec różnicę między zwykłym A7 a S7. Mimo to, istniało kilka szczegółów, które je wyróżniały. Z przodu, osłona chłodnicy w stylu single-frame miała chromowane podwójne żebra ozdobione czerwonym i szarym znakiem S7. Dolny spoiler miał bardziej agresywny design z parą bocznych wlotów powietrza i lampami przeciwmgielnymi. Srebrne nakładki na lusterka, charakterystyczne dla wersji S Audi, były kolejnym wyróżnikiem w jego profilu. Ostatecznie, poza dużą tablicą z nazwą S7 z tyłu, hatchback miał cztery końcówki wydechu pod tylnym zderzakiem.
Wewnątrz Audi zainstalowało kabinę wykończoną skórą z sportowymi fotelami z przodu oraz dzieloną kanapą z tyłu. Klienci mogli zamówić samochód z wykończeniami z aluminium, włókna węglowego lub drewna. Unikalną cechą w porównaniu do głównych rywali była możliwość chowania ekranu systemu infotainment MMI wewnątrz deski rozdzielczej, nad centralnym panelem.
Napędzany tym pięciodrzwiowym hatchbackiem był silnik V8 o pojemności czterech litrów, podwójnie doładowany, połączony z siedmiobiegową skrzynią biegów S-tronic i centralnym dyferencjałem z samoblokującym się mechanizmem. Jak można się było spodziewać, wszystkie wersje były wyposażone w system quattro z napędem na wszystkie koła.
Audi S7 Sportback wykorzystuje ten sam silnik co S6 oraz S6 Avant, nowy 4.0 TFSI o mocy 309 kW (420 KM) i momencie obrotowym 550 Nm. Podwójnie doładowany silnik V8 przyspiesza pięciodrzwiowe coupe od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Wyszukany silnik ośmiocylindrowy, który wykorzystuje technologię „cylinder na żądanie” w części obciążenia, w średnim zużyciu paliwa wynosi zaledwie 9,7 litra na 100 km.
Duża część tej nowatorskiej efektywności wynika z lekkiej konstrukcji nadwozia. Hybrydowa konstrukcja aluminiowa waży około 15% mniej niż porównywalna karoseria ze stali. Lekkie elementy to między innymi długie, elektrycznie otwierane i zamykane tylne drzwi. Pod nimi znajduje się bagażnik o pojemności 535 litrów, który zwiększa się do 1,390 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
Napęd i zawieszenie
Przeniesienie napędu w Audi S7 Sportback zapewnia dynamiczna siedmiobiegowa skrzynia S tronic oraz stały napęd na wszystkie koła quattro z samoblokującym się centralnym dyferencjałem i wektorem momentu obrotowego. Opcjonalny dyferencjał sportowy od Audi rozdziela moc w zmiennych proporcjach między tylne koła.
Audi S7 Sportback standardowo wyposażone jest w adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne oraz system Audi drive select dynamics. Za 19-calowymi kołami znajdują się duże, wentylowane wewnętrznie hamulce tarczowe z przodu i z tyłu. Ich matowe czarne zaciski zdobią logo S7 z przodu. Opcjonalnie dostępne są tarcze węglowo-ceramiczne.
Do innych opcji zawieszenia należą koła 19- oraz 20-calowe oraz dynamiczne wspomaganie kierownicy, które zmienia swoje przełożenie w zależności od prędkości.
Nadwozie i design
Design Audi S7 Sportback jest jednolity i spójny. Długi przód, długa baza oraz krótkie zwisy tworzą doskonałe proporcje. Niska, dynamicznie napięta linia dachu nadaje pięciodrzwiowemu modelowi charakter coupe. Przy większych prędkościach z tylnej klapy wysuwa się spojler, poprawiający stabilność.
Subtelne, ale przyciągające uwagę detale sygnalizują wysoką pozycję modelu w serii, zajmowaną przez Audi S7 Sportback o długości 4,980 mm. Można je znaleźć w grillu, zderzaku przednim, lusterkach bocznych, progach, zderzaku tylnym, dyfuzorze oraz końcówkach wydechu. Dostępne są dziewiąte kolory nadwozia, w tym ekskluzywne odcienie Estoril Blue oraz Prism Silver. Nadwozie ozdobione jest emblematami S oraz V8 T.
Wnętrze
Audi S7 Sportback ukazuje swój sportowy charakter również we wnętrzu. Widać to w licznych detalach – emblematy S, czerwony pierścień na przycisku start-stop, logo S7 w podświetlanych listwach progowych, aluminiowe wstawki na dźwigni S tronic oraz aluminiowe łopatki zmiany biegów. Podnóżek i pedały wykonane są ze stali nierdzewnej, a miękkie przyciski systemu MMI mają wykończenie w stylu aluminium.
Klienci mogą wybierać wykończenia dekoracyjne w standardowym aluminium, włóknie węglowym, naturalnym drewnie jesionu oraz warstwowym dębie Beaufort. Paleta kolorów dla podsufitki, deski rozdzielczej, wykładziny oraz siedzeń obejmuje czarny, srebrny księżycowy i beż goi (tylko dla tapicerki siedzeń). Standardowa tapicerka siedzeń to połączenie skóry Nappa i Alcantary, z opcją skór Milano i Valcona.
Audi wyposaża S7 Sportback w wysokości regulowane sportowe fotele S z elektrycznym wsparciem lędźwiowym jako standard. Fotele komfortowe i zwykłe są dostępne jako opcje. Oparcia foteli sportowych S posiadają wytłoczone loga S.
Wyposażenie
Dostawy Audi S7 Sportback planowane są na wiosnę 2012 roku. Wśród standardowego wyposażenia wyróżniają się reflektory xenon plus z diodami LED do jazdy dziennej, system informacji dla kierowcy z kolorowym wyświetlaczem oraz wszechstronny system MMI radio plus audio i obsługi. Oba centra informacyjne są łatwe w obsłudze.