W 2010 roku, pomimo światowego kryzysu finansowego, który opróżnił kieszenie producentów samochodów, BMW postanowiło wprowadzić ostatnią aktualizację dla kabrioletu serii 1 na rok modelowy 2012.
Seria 1 pojawiła się w 2004 roku jako alternatywa dla serii 3, skierowana głównie do młodszych kierowców oraz bardziej przystępna cenowo. Na początku samochód był dostępny wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Następnie, w 2007 roku, wraz z liftingiem modelu, BMW wprowadziło inne wersje nadwozia, takie jak trzydrzwiowy hatchback, coupe i kabriolet. Ostatnie dwie wersje dołączyły później do serii 1, więc producent uznał, że zasługują na lifting, co miało miejsce w 2010 roku. Oprócz estetycznych i funkcjonalnych zmian w nadwoziu, podwozie samochodu przeszło niewielkie modyfikacje. Niestety, sprzedaż nie poszła zgodnie z planem. Mimo to niemiecka marka nie wycofała się i utrzymała obie wersje na rynku aż do momentu zastąpienia ich przez kolejną generację serii 1 w 2013 roku.
BMW wprowadziło niektóre z najważniejszych zmian zewnętrznych w przedniej części samochodu. W zależności od wersji, kabriolet BMW serii 1 z 2012 roku miał nowe reflektory z adaptacyjnymi lampami ksenonowymi i funkcją skrętną. Dodatkowo zintegrowano światła LED, podkreślające sportowy charakter pojazdu. Ponadto, aby poprawić aerodynamikę i obniżyć współczynnik oporu, BMW zamontowało przekształcony zderzak z nowym frontem. Umieszczono tam odwrócone trapezoidalne wloty powietrza, po bokach których znajdowały się funkcjonalne wloty. Te pochłaniały powietrze i kierowały je obok nadkoli, poprawiając przepływ powietrza.
Z profilu, kabriolet BMW serii 1 z 2012 roku pokazał sportowską sylwetkę dzięki niższemu przedniemu zderzakowi i przeprojektowanym felgom aluminiowym. Jednak wciąż zachował ten sam ogólny kształt, co jego poprzednik z 2008 roku. To samo dotyczyło składanego dachu, który można było otworzyć lub zamknąć zdalnie, przytrzymując przycisk otwierania lub zamykania na pilocie. Ponadto mógł być rozkładany lub chowany w 22 sekundy przy prędkości do 25 mph (40 km/h). Subtelną, ale istotną modyfikacją były tylne światła. Wykorzystano w nich diody LED ułożone w kształcie litery L nad przezroczystymi soczewkami świateł cofania.
Wnętrze kabrioletu wzbogacono o nową tapicerkę, która nie nagrzewała się tak szybko jak standardowa skóra, co było znaczącym udogodnieniem dla tych, którzy zostawiali swoje samochody z opuszczonym miękkim dachem. Dodatkowo, ponieważ producent uważał, że kabriolet serii 1 jest prawdziwym pojazdem całorocznym, dodano pakiet zimowy, który zawierał podgrzewaną kierownicę. Mimo wysiłków, nie było jednak możliwości zwiększenia przestrzeni na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu.
Pod maską, kabriolet BMW serii 1 z 2012 roku przeszedł jedną istotną zmianę w komorze silnikowej, gdzie producent wprowadził nowy silnik turbo do wersji 135i. Chociaż nie zwiększył mocy, to jednak zapewnił lepszą krzywą mocy i momentu obrotowego. Ponadto, ta wersja mogła być wyposażona w siedmiobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT), co skróciło czas zmiany biegów. Inne istotne ulepszenia dotyczyły tylnego dyferencjału, który był sterowany elektronicznie.
BMW ogłosiło dzisiaj szereg modyfikacji w modelu 2012 BMW 1 Series Convertible, które podkreślają efektywność i wysoką jakość. Charakterystyczny profil 1 Series Convertible, będący czystym wyrazem DNA BMW, jest teraz ostrzejszy niż kiedykolwiek. Nowy design przedniej części pojazdu zawiera innowacyjną technologię Air Curtain, która redukuje turbulencje w okolicach nadkoli, co zmniejsza opór aerodynamiczny pojazdu. Nowe akcenty stylistyczne na zewnątrz zostały wprowadzone do zespołów świateł przednich i tylnych. Wnętrze zyskało nowe przełączniki i elementy sterujące o bardziej eleganckim wyglądzie i dotyku. Zaktualizowane 1 Series Convertible trafi do sprzedaży tej wiosny.
Dla kierowców, których definicja radości obejmuje wiatr we włosach i słońce nad głową, BMW 1 Series Convertible kontynuuje tradycję zapoczątkowaną przez kultowy model BMW 2002. Esencja czystej przyjemności z jazdy – responsywny silnik rzędowy 6-cylindrowy doskonale umiejscowiony w tylno-napędowym podwoziu, zapewniający zrównoważoną, sportową dynamikę – leży w sercu tego kompaktowego, czteroosobowego kabrioletu. Na rok modelowy 2012 dostępne są dwie wersje z silnikiem rzędowym 6-cylindrowym: 128i i 135i.
Napędzany przez silnik rzędowy 6-cylindrowy o pojemności 3.0 litra i mocy 230 KM, generujący 200 lb-ft momentu obrotowego, model 128i Convertible wyposażony jest w technologię bezprzepustnicowego wlotu Valvetronic oraz konstrukcję z aluminium i magnezu – kluczowe elementy efektywnej dynamiki BMW.
Model 2012 BMW 135i posiada nowy silnik rzędowy 6-cylindrowy o pojemności 3.0 litra. Wyposażony w pojedynczą turbosprężarkę twin-scroll oraz rewolucyjną technologię bezprzepustnicowego wlotu Valvetronic, silnik osiąga moc 300 KM i 300 lb-ft momentu obrotowego. Wewnątrz nazywany „N55”, silnik osiąga maksymalny moment obrotowy przy 1,200 rpm i utrzymuje go aż do 5,000 rpm. Dzięki bezpośrendnim wtryskiwaczom benzyny o wysokiej precyzji, optimum wydajności i efektywności paliwowej osiąga się jeszcze szybszą reakcję silnika w całym zakresie obrotów. Dla modelu 135i Convertible przyspieszenie od 0 do 60 mph osiągane jest przy standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej w czasie 5.4 sekundy.
Model 135i może być wyposażony w 7-biegową skrzynię DCT (Double Clutch Transmission), jak w przypadku BMW Z4 Roadster. Wyposażony w DCT, kabriolet 135i osiąga sprint 0-60 mph w oszałamiające 5.3 sekundy. 6-biegowa skrzynia automatyczna Steptronic pozostaje opcją w modelu 128i. W tej konfiguracji model 128i Convertible przyspiesza od 0 do 60 mph w 7.0 sekundy, lub w 6.4 sekundy przy standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej.
Innowacyjna Aerodynamika: Air Curtains.
Spójność między formą a funkcją jest kluczowa dla inżynierów BMW, którzy dążą do doskonałej równowagi różnych czynników aerodynamicznych w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie nowa Air Curtain jest najnowszą innowacją aerodynamiczną BMW. Po raz pierwszy zaprezentowana w modelu BMW 1 Series M Coupe, Air Curtain będzie teraz standardowym elementem w modelu 128i Convertible. Technologia Air Curtain poprawia przepływ powietrza wokół przednich nadkoli, znacznie redukując turbulencje. Model 128i Convertible może być także wyposażony w specjalne koła Aero, które dodatkowo zwiększają efektywność systemu Air Curtain.
Ta innowacyjna funkcja składa się z otworów w zewnętrznej części dolnej przedniej osłony, które kierują powietrze pod dużym ciśnieniem przez kanały w każdym przednim narożniku. Kanały mają około 10 x 3 centymetry szerokości i zaprojektowane są w celu skierowania powietrza do otworów na przodzie każdego nadkola, gdzie jest ono wypuszczane przez bardzo wąskie otworzenie z dużą prędkością. Uciekający strumień powietrza owija boki przednich kół niczym zasłona, co pozwala zredukować niekorzystne aerodynamicznie turbulencje wokół obracających się kół.
Air Curtain odgrywa kluczową rolę w rozwoju przyszłych innowacji aerodynamicznych. Przykład zasady działania kurtyny powietrznej po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcji BMW Vision EfficientDynamics na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie w 2009 roku, a twórcy BMW 1 Series M Coupe podjęli się pionierskiego zadania wdrożenia tego elementu do seryjnego pojazdu. Aby to osiągnąć, wykorzystali unikalne zdolności nowego tunelu aerodynamicznego Aerolab „rolling road” w nowym Centrum Testów Aerodynamicznych Grupy BMW. Teraz dodano to do modelu 128i Convertible.
Charakterystyczny wygląd BMW Convertible
W zaledwie 22 sekundy – nawet w ruchu przy prędkości do 25 mil na godzinę – pasażerowie 1 Series Convertible mogą przejść od zamkniętej komfortowej pozycji do ekscytacji z otwartym dachem. Jeżeli warunki na to pozwalają, elektro-hydraulicznie obsługiwany dach może być podniesiony w tym samym czasie 22 sekund, tworząc charakterystyczną sylwetkę wzbogaconą długimi bezramkowymi drzwiami. Charakterystyczne elementy grilla w kształcie nerki BMW, przedniego zderzaka, progów drzwiowych i tylnego zderzaka są identyczne z tymi w modelu 1 Series Coupe.
Standardowy dach materiałowy dostępny jest w kolorze czarnym lub taupe, ale unikalna wersja Moonlight Black dedykowana jest wyłącznie dla modelu 1 Series Convertible. Wpleciona w drobne, błyszczące metaliczne włókna, ten charakterystyczny dach nadaje kabrioletowi lśniący metaliczny srebrny wygląd w świetle słonecznym. Efekt wizualny podkreśla ekscytującą gamę dziewięciu kolorów kabrioletu, w tym ekskluzywny odcień: Cashmere Silver Metallic.
Charakterystyczną cechą modelu 1 Series Convertible jest wyraźna linia ramienia, która biegnie równolegle do drogi. Ta linia ramienia przepływa od maski przez słupek A do pokrywy bagażnika, tworząc powierzchnię obejmującą całe wnętrze, co daje wrażenie pokładu łodzi.
Widok z tyłu jest kształtowany przez położenie dachu: z opuszczonym dachem, całkowicie ukrytym w tylnej części, sylwetka jest płaska i elegancka; wygląd z dachem uniesionym jest szerszy. Pokrywa bagażnika ma zintegrowany spoiler wyrzeźbiony w tylnej części samochodu, podkreślając krótki tył. W modelu 135i dodatkowy spoiler zapewnia większy docisk tylnej części pojazdu przy dużych prędkościach.
Indywidualne sekcje w L-kształtnych lampach tylnych nadają pojazdowi niższy, sportowy wygląd. Poziome światła zintegrowane w zespołach świateł tylnych oferują jednorodny efekt oświetlenia dzięki zastosowaniu diod LED. Taki design świateł, znany z innych modeli BMW, sprawia, że BMW 1 Series Convertible wyróżnia się w nocy. Dodatkowo, Adaptacyjne Światła Hamowania działające w dwóch poziomach w zależności od siły zastosowanego hamulca to kolejna cecha typowa dla BMW, z dodatkową korzyścią w postaci większego bezpieczeństwa na drodze.
Standardowe (w modelu 135i) Adaptive Xenon Headlights (opcjonalnie w 128i), z zintegrowanymi światłami do skrętu, sprawiają, że jazda po zmroku jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Funkcja świateł dziennych, w typowym stylu BMW, wykorzystuje cztery pierścienie koronowe wokół każdego reflektora, aby zwiększyć widoczność pojazdu w normalnych i „ mglistych” warunkach oświetleniowych.
Wnętrze kabrioletu wzbogacone o technologię dla komfortu i wygody
Dwie unikalne cechy BMW 1 Series Convertible zapewniają zwiększony komfort kierowcy i pasażerów, co poprawia ogólne wrażenia niezależnie od pozycji dachu. Opcjonalna skórzana tapicerka Boston zawiera technologię odblaskową Słońca, w której pigmenty wplecione w tapicerkę zmniejszają wpływ promieniowania UV słońca. Nadmierne nagrzewanie foteli i podłokietnika jest zmniejszone, zwłaszcza w przypadku ciemniejszych kolorów wnętrza. Całkowity efekt może obniżyć temperaturę powierzchni o około 20 stopni Fahrenheita w porównaniu do „normalnej” skórzanej tapicerki.
Standardowa tapicerka to sportowy i wygodny materiał Leatherette, który jest także pokryciem dla opcjonalnych foteli sportowych w Sport Package z wzmocnionym bocznym wsparciem (skórę Boston można wybrać dla tego pakietu).
System klimatyzacji w modelu 1 Series Convertible ma dodatkowy tryb kabrioletu (w porównaniu z systemem w BMW 1 Series Coupe) zaprojektowany z myślą o warunkach z otwartym dachem. Trzy standardowe tryby: delikatny, średni i intensywny, reagują przede wszystkim na czujniki wewnętrzne, podczas gdy tryb kabrioletu reaguje mniej na temperaturę wewnętrzną i bardziej na czynniki zewnętrzne, takie jak temperatura powietrza i słońce, aby ustalić intensywność wentylacji.
Turbulencje w kabinie z opuszczonym dachem można zredukować za pomocą dostępnego deflektora wiatru, który można zamontować po bokach pojazdu przy kilku dostosowaniach. Deflektor wiatru pozwala na prowadzenie rozmów w normalnym poziomie dźwięku oraz cieszenie się szeroką gamą opcji audio i komunikacyjnych, które obejmują radio satelitarne SIRIUS, radio HD, opcjonalny system Premium Sound oraz Bluetooth. Do łatwego podłączenia odtwarzacza MP3 dostępne jest standardowe gniazdo aux oraz opcjonalny port USB do bezpośredniego sterowania odtwarzaczem multimedialnym Apple iPod lub iPhone.
Konsola sterująca funkcjami rozrywki i klimatyzacji jest płynnie i harmonijnie zintegrowana w desce rozdzielczej dzięki miękkim łukom i płynącym powierzchniom. Przy opcjonalnym systemie nawigacyjnym, kontroler iDrive jest zintegrowany w konsoli centralnej, zgodnie z charakterystyczną filozofią BMW pełnej kontroli kierowcy w każdej chwili. Powierzchnie pokryte perłowym połyskiem ozdabiają wnętrza uchwytów drzwi, uchwytów schowka, pokręteł radia, pokręteł automatycznego systemu klimatyzacji, kontrolera iDrive oraz ozdobnych listew w sportowej kierownicy.
Przestronny bagażnik wzbogacony o składane oparcia i torbę na rzeczy
Aktywna para może zabrać ze sobą wszystko, bez względu na porę roku, dzięki przestronnemu bagażnikowi oferowanemu przez 1 Series Convertible. Do bagażnika modelu 1 Series Convertible zmieści się dwie torby golfowe – nawet z opuszczonym dachem! Opuszczenie dachu tkaninowego tworzy przestrzeń bagażową o objętości 8 stóp sześciennych, co nie obejmuje opcjonalnej dużej torby do przechowywania, która rozciąga się do wnętrza pasażerskiego i może pomieścić dwie deski snowboardowe lub torbę golfową, nie brudząc tapicerki. Zamek błyskawiczny umożliwia dostęp do torby do przechowywania z wnętrza pasażera.
Wysokotechniczne zawieszenie z nowo opracowanym dyferencjałem
W typowej konfiguracji BMW, 1 Series Convertible przekazuje moc na tylne koła wyłącznie. Ta koncepcja – silnik z przodu, napędzane koła z tyłu – gwarantuje optymalne przyczepności, niemal perfekcyjny rozkład masy przód-tył, doskonałą stabilność kierunkową i przewidywalne prowadzenie.
1 Series Convertible wyposażony jest w zaawansowany system zawieszenia z aluminium, zawieszenie przednie z podwójnym wahaczem i pięciokątne w pełni niezależne tylne zawieszenie z lekkiej stali. Dynamiczna Kontrola Stabilności (DSC) BMW obejmuje także funkcję Dynamicznej Kontroli Przyczepności (DTC), która zapewnia elektroniczną interwencję w celu zapobiegania utracie kontroli nad pojazdem, ale przy wyższym progu przed aktywacją. Umożliwia to kierowcy żywszą jazdę po suchych drogach i oferuje większą elastyczność podczas jazdy w trudniejszych warunkach, takich jak śnieg. Jeśli kierowca sobie życzy, zarówno DSC, jak i DTC mogą być całkowicie wyłączone. Opcjonalne Aktywne Kierowanie – system zmiennego przełożenia kierownicy dedykowany tylko BMW – jest dostępne w modelu 135i Convertible. Oprócz swoich zadań jako system bezpieczeństwa, system DSC w modelu 135i Convertible jest zaprogramowany specjalnie, aby poprawić możliwości jazdy nastawione na osiągi.
Tylni dyferencjał w modelu 1 Series pochodzi z nowej generacji przekładni finalnych zoptymalizowanych pod kątem płynności pracy i efektywności paliwowej. Po raz pierwszy z podwójnymi łożyskami kulkowymi, dyferencjał działa w jeszcze niższej temperaturze roboczej, osiąganej szybciej niż wcześniej dzięki zmniejszeniu ilości płynu potrzebnego w dyferencjale. Elektroniczne zarządzanie tylnymi hamulcami jest zawsze stosowane do symulacji blokady dyferencjału w celu silniejszego przyspieszenia na zakrętach i w warunkach niskiej przyczepności.
Przednie zawieszenie BMW 1 Series jest również wykonane na unikalnym standardzie w swojej konkurencyjnej grupie. Przednie zawieszenie z podwójnym wahaczem sprężynowym i amortyzatorem z jego stabilizacją, wykonane głównie z aluminium, oferuje optymalne połączenie sztywności i niskiej masy. Stabilne wahacze kontrolne i drążki napędowe, a także prawie perfekcyjne położenie kół, wniosą istotny wkład w dynamikę jazdy tego samochodu.
Inspirujący design inspirowany M dla Pakietu M Sport
Rok modelowy 2009 przyniósł wprowadzenie nowego Pakietu M Sport, który jest standardowy w modelu 135i i opcjonalny w modelu 128i. Elementy Pakietu M Sport obejmują zestaw Aero do zmniejszenia siły nośnej przy dużej prędkości (standardowy w 135i), zwiększenie ogranicznika maksymalnej prędkości, lepsze chłodzenie hamulców oraz poprawę estetyki, podczas gdy Zawieszenie Sportowe oferuje lepszą przyczepność i zmniejszone przechyły nadwozia z unikalnymi kołami i oponami o wysokich osiągach. Niestety, Pakiet M Sport usuwa funkcję Air Curtain.
W modelu 135i Convertible, Zawieszenie Sportowe obejmuje również system hamulcowy o wysokiej wydajności z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu oraz 2-tłoczkowymi zaciskami z tyłu. Dodatkowo, Pakiet M Sport dla obu modeli zawiera zewnętrzne elementy wykończenia BMW Individual w połysku Shadowline, sportowe fotele oraz elementy wykończeniowe oznaczone marką M, w tym podpórki pod stopy kierowcy, gałkę zmiany biegów (dla skrzyni manualnej) oraz progi drzwiowe. Na koniec, metaliczny kolor LeMans Blue jest dostępny wyłącznie przy zamówieniu Pakietu M Sport.
Sprzęt bezpieczeństwa maksymalnie dostosowany do designu kabrioletu
Cztery standardowe poduszki powietrzne w modelu 2012 BMW 1 Series Convertible są zaprojektowane z myślą o optymalnej ochronie pasażerów pojazdu. Zaawansowane poduszki powietrzne z przodu uruchamiają się w etapach w zależności od siły uderzenia, podczas gdy boczne poduszki powietrzne zintegrowane w bokach oparć foteli przednich redukują ryzyko obrażeń na poziomie klatki piersiowej, bioder i głowy w sytuacjach bocznych. Kabriolet BMW 1 Series jest również wyposażony w fotele zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa w przypadku wypadku z aktywnymi zagłówkami zaprojektowanymi w celu zmniejszenia ryzyka urazu szyi przy uderzeniu z tyłu.
Wszystkie fotele w modelu 1 Series Convertible są wyposażone w trzypunkowe pasy bezpieczeństwa z mechanizmem inercyjnym i zagłówki, a pasy przednie są przymocowane do ram foteli kierowcy i pasażera, co utrzymuje pas w optymalnej pozycji wokół bioder pasażera, niezależnie od wysokości fotela czy umiejscowienia w przód lub w tył.
Dodatkowo, pedały kierowcy automatycznie cofną się o ustaloną ilość deformacji w przypadku kolizji czołowej, co redukuje ryzyko urazów stopy kierowcy. A na koniec, tylne siedzenia standardowo są wyposażone w mocowania LATCH dla fotelików dziecięcych.
Model 2012 BMW 1 Series Convertible wyposażony jest w czujnik przewrócenia, który ciągłe monitoruje pionowe i poziome ruchy pojazdu. Gdy czujniki zarejestrują zagrożenie przewrócenia się pojazdu, dwa słupki ochronne są wysuwane w ciągu ułamków sekundy z miejsc przechowywania za tylnymi zagłówkami. Równocześnie aktywowane są napinacze pasów bezpieczeństwa przednich siedzeń. Dodatkowa ochrona przed przewróceniem oferowana jest dzięki zoptymalizowanej stabilności słupka A i ramy szyby.
Innowacje BMW ConnectedDrive: zaawansowane wykorzystanie telefonów komórkowych i odtwarzaczy muzycznych.
Począwszy od września, wprowadzono ulepszenia w BMW Assist z Bluetooth i adapterem iPod/USB. Te ulepszenia rozszerzają funkcjonalność dzięki poprawionej integracji urządzeń mobilnych z pojazdem. Nowe funkcje są możliwe dzięki postępom technologicznym. (Wszystkie modele)
BMW Assist z rozszerzonym Bluetooth
Funkcjonalność Bluetooth została rozszerzona poza obsługę głośnomówiącą i książkę telefoniczną o wiele innowacji. Obsługa funkcji zależy od kompatybilności z urządzeniem mobilnym.
Integracja Smartfona RIM
• Mobilne Biuro: Jako pierwszy w branży integracja biura mobilnego z smartfonami BlackBerry pozwala na dostęp do e-maili, wiadomości tekstowych i notatek za pośrednictwem systemu iDrive, co zapewnia płynne połączenie z pojazdem. Bezpieczeństwo i unikanie rozproszenia uwagi kierowcy są priorytetem w BMW. Aby zachować uwagę kierowcy na drodze, system głosowy pojazdu (wraz z nawigacją) odczytuje wiadomości na głos za pomocą technologii tekst-nad-speech. Na centralnym ekranie wyświetlane są tylko pierwsze trzy linie tekstu. Pełny tekst można wyświetlić tylko wtedy, gdy pojazd jest zaparkowany. Kompatybilność sprzętowa z BlackBerry oraz zestaw funkcji zostaną ogłoszone później.
• Obsługa zdjęć vCard: Obrazy kontaktów przechowywanych w książce telefonicznej są przesyłane z urządzenia i wyświetlane na wyświetlaczu pojazdu. Gdy telefon komórkowy dzwoni, zdjęcie dzwoniącego pojawia się na wyświetlaczu pojazdu.
• Zewnętrzne listy połączeń: Obsługa zewnętrznych list połączeń pobiera „numer ponownego wykręcania” oraz „listę odebranych połączeń” przy każdym ponownym podłączeniu urządzenia mobilnego oraz po każdym połączeniu.
• Strumieniowanie muzyki przez Bluetooth: Strumieniowanie muzyki przez Bluetooth oferuje bezprzewodowe przesyłanie audio z urządzenia mobilnego do pojazdu. Muzyka przechowywana na telefonie komórkowym jest odtwarzana i kontrolowana przez kontroler iDrive.