W 2010 roku BMW przeprowadziło ostatnią aktualizację modelu 1 Series Coupe na rok modelowy 2012, zanim w 2013 roku zadebiutowała nowa generacja, wprowadzając istotne, ale subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, wnętrzu oraz pod maską.
Niemiecki producent samochodów wprowadził model 3 Series w 1975 roku jako następcę linii 02. Ten kompaktowy sedan zyskał na wielkości z biegiem lat. Do 2010 roku, znany Bimmer był już docenianym, ale drogim pojazdem. W międzyczasie BMW zaprezentowało model 1 Series jako pięciodrzwiowego hatchbacka w 2004 roku, a następnie w 2007 roku jako trzydrzwiowe coupe i kabriolet. Te modele były tańsze niż jego większy odpowiednik, a producent twierdził, że jest to godny następca linii 02 z końca lat 60. i początku 70. Coupe zostało przyjęte ciepło przez klientów, mimo że ich sprzedaż nie była znacząca. W rezultacie producent postanowił dać temu samochodowi drugą szansę i pomimo światowego kryzysu finansowego, który opróżnił kieszenie producentów samochodów, znacznie go odświeżył.
Z przodu, mimo że reflektory zachowały swój oryginalny kształt i rozmiar, ich wnętrze zostało zaktualizowane. W rezultacie model 1 Series był wyposażony w standardowe lub opcjonalne reflektory ksenonowe Adaptive, w zależności od silnika. Dodatkowo producent wprowadził światła do jazdy w zakrętach, aby poprawić bezpieczeństwo nocnej jazdy. Inną znaczącą poprawą było nowe wykończenie dolnej części zderzaka, gdzie BMW zainstalowało przemodelowany zderzak. Posiadał on odwrócony trapezoidalny wlot powietrza na środku, otoczony funkcjonalnymi wlotami bocznymi. Te chwytały powietrze i kierowały je przez otwory we wnękach kół, tworząc poduszkę powietrzną. Ta technika zmniejszyła turbulencje powietrza i doprowadziła do lepszego współczynnika oporu.
Na profilu nie wprowadzono znaczących aktualizacji w BMW 1 Series na rok 2012. Mimo to, producent dodał nowo zaprojektowane progi boczne, które rzekomo zmniejszyły efekt podłogowy i sprawiły, że powietrze pod podłogą pojazdu płynęło płynniej. Producent zachował kilka elementów, takich jak długie, bezramowe drzwi i zaokrąglony Hofmeister kick z tyłu dachu. Z tyłu, krótki zderzak ozdobiony był małym spojlerem na klapie bagażnika. W zależności od wersji silnika, 1 Series miał pojedynczy owalny lub podwójny okrągły wydech, który wystawał z tyłu pod zderzakiem. Ponadto model 135i otrzymał standardowy zestaw aerodynamiczny M.
Wnętrze, oferowane w 2012 BMW 1 Series, było dostępne z tapicerką Leatherette lub bogatą tapicerką z Boston Leather. Ten luksus był niedostępny w większości innych pojazdów w segmencie. Deska rozdzielcza pozostawała w dużej mierze niezmieniona. Nadal miała tę samą chowaną na górze konsoli centralnej ekran infotainment, ale sterowanie systemem HVAC zostało zintegrowane z materiałami o miękkiej strukturze. Między przednimi siedzeniami, model 1 Series miał konsolę centralną, w której znajdował się kontroler iDrive oraz dźwignia zmiany biegów lub wybierak biegów, w zależności od opcji.
Jednak najważniejsze zmiany to te, których klienci nie mogli zobaczyć, ale mogli poczuć. Zmodernizowane zawieszenie oraz elektronicznie sterowany dyferencjał przekształciły model 135i w prawdziwy samochód sportowy. Dodatkowo BMW zastąpiło dotychczasowy silnik rzędowy o sześciu cylindrach w modelu 135i nowszą wersją o nazwie N55 (zamiast poprzedniego N54) i sprzedawało także wersję 135is, która generowała 325 PS (320 hp).
BMW ogłosiło szereg modyfikacji w modelu 2012 BMW Serii 1 Coupe, które podkreślają efektywność i jakość premium. Niezaprzeczalny profil BMW Serii 1 Coupe, będący najczystszym wyrazem DNA marki BMW, jest teraz ostrzejszy niż kiedykolwiek. Nowy design przedniego zderzaka w modelu 128i zawiera innowacyjną technologię Air Curtain, która przeciwdziała turbulencjom w pobliżu nadkoli, co redukuje opór aerodynamiczny pojazdu. Do zespołów reflektorów i tylnych lamp dodano nowe akcenty stylizacyjne. Wnętrze zyskało nowe przyciski i elementy sterujące, które mają bardziej wyrafinowany wygląd i dotyk. Zaktualizowane BMW Serii 1 Coupe trafi do sprzedaży wiosną 2011 roku.
W 2008 roku BMW wprowadziło Serię 1 na rynek amerykański, autentyczne coupe sportowe, które czerpało inspirację z kultowego modelu BMW 2002 sprzed 40 lat. Jako przyszła legenda BMW, Seria 1 Coupe reprezentuje podstawową filozofię BMW, która łączy czystą moc, kompaktowe wymiary i premium design. Łącząc sportową dynamikę napędu na tylne koła, zwrotność, mocne silniki i miejsca dla czterech osób, model 2012 Serii 1 Coupe kontynuuje reinwencję niszy, którą stworzył legendarny BMW 2002.
Mocne silniki, typowy dla marki napęd na tylne koła oraz inspirująca zwrotność sprawiają, że BMW Serii 1 Coupe wyróżnia się w tłumie. Posiada cechy unikalne w segmencie kompaktowych pojazdów premium.
Dzięki tym aktualizacjom, BMW Serii 1 Coupe staje się jednym z najbardziej pożądanych Ultimate Driving Machines® w branży. Dostępne są dwie wersje: 128i Coupe i 135i Coupe. Każda z nich została ulepszona w celu zwiększenia wygody i komfortu w czwartym roku modelowym BMW Serii 1.
Napędzane przez 3.0-litrowy, 230-konny silnik rzędowy-6, generujące 200 lb-ft momentu obrotowego, 128i Coupe wyposażono w technologię Valvetronic, która eliminuje przepustnicę, oraz konstrukcję z aluminium i magnezu – kluczowe elementy BMW EfficientDynamics. Model 2012 BMW 135i jest wyposażony w najnowszy silnik rzędowy-6 o pojemności 3.0 litra. Wyposażony w pojedynczą turbosprężarkę twin-scroll oraz rewolucyjną technologię Valvetronic, silnik generuje 300 koni mechanicznych oraz 300 lb-ft momentu obrotowego. Wewnętrznie nazywany „N55”, silnik osiąga maksymalny moment obrotowy przy 1200 obr./min i utrzymuje go aż do 5000 obr./min. Dzięki bezpośrednim wtryskiwaczom paliwa High Precision, osiąga się optymalną wydajność i efektywność paliwową z jeszcze szybszą reakcją silnika w całym zakresie prędkości obrotowej. W przypadku 135i Coupe, przyspieszenie od 0 do 60 mph osiągane jest przy standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej w 5,1 sekundy.
Model 135i może być wyposażony w 7-biegową skrzynię DCT, jak w BMW Z4 Roadster. Wyposażony w DCT, 135i Coupe osiągnie sprint od 0 do 60 mph w oszałamiające 5,0 sekundy. 6-biegowa skrzynia automatyczna Steptronic wciąż pozostaje opcjonalna w modelu 128i. W takiej konfiguracji, 128i Coupe przyspiesza od 0 do 60 mph w 6,7 sekundy, lub 6,1 sekundy z standardową 6-biegową skrzynią manualną.
Innowacyjna aerodynamika: Air Curtains
Spójność między formą a funkcją jest kluczowa dla inżynierów BMW, którzy dążą do idealnej równowagi różnych czynników aerodynamicznych w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie nowa technologia Air Curtain to najnowsza innowacja aerodynamiczna BMW. Po raz pierwszy wprowadzona w BMW 1-Series M Coupe, Air Curtain stanie się teraz standardowym elementem w modelu 128i Coupe. Air Curtain poprawia przepływ powietrza wokół przednich nadkoli, co znacząco redukuje turbulencje. 128i Coupe może być również wyposażone w specjalne Aero Wheels, aby jeszcze bardziej poprawić działanie systemu Air Curtain.
Ta innowacyjna funkcja składa się z otworów w zewnętrznej części dolnej przedniej części, które kierują powietrze pod dużym ciśnieniem przez kanały w każdym przednim rogu. Kanały mają około 10 x 3 centymetrów szerokości i zostały zaprojektowane w celu skierowania powietrza do otworów na przodzie każdego nadkola, gdzie jest wydmuchiwane przez bardzo wąski otwór z dużą prędkością. Uciekające strumienie powietrza osłaniają boki przednich kół niczym zasłona, redukując tym samym niekorzystne aerodynamicznie turbulencje wokół obracających się kół.
Air Curtain odgrywa kluczową rolę w rozwoju przyszłych innowacji aerodynamicznych. Przykład zasady działania kurtyny powietrznej został po raz pierwszy zaprezentowany w koncepcyjnym Badaniu BMW Vision EfficientDynamics na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie w 2009 roku, a projektanci BMW 1-Series M Coupe wzięli na siebie pionierskie zadanie zastosowania tego elementu w pojeździe produkcyjnym. W tym celu wykorzystali unikalne możliwości nowego tunelu aerodynamicznego „rolling road” w nowym Centrum Testów Aerodynamicznych BMW Group. Teraz dodano go do modelu 128i Coupe.
Elegancki wygląd z sportowymi intencjami
2012 BMW Serii 1 Coupe łączy unikalne, dynamiczne i rozpoznawalne elementy designu z mocną i muskularną sylwetką. Linia dachu z charakterystycznym „Hofmeister kink” została przesunięta w tył, nadając jej szczególnie zwinny wygląd dzięki długiemu przedniemu pasowi. Krótkie zwisy, długi rozstaw osi i duże bezramowe drzwi osadzone są na nadwoziu z wyraźną linią barków, co stanowi nowoczesną interpretację charakterystycznego wyglądu BMW. W modelu 135i Coupe standardem jest pakiet aerodynamiczny M.
Seria 1 charakteryzuje się agresywnym stylem tyłu. Pokrywa bagażnika ma wbudowany spoiler, który podkreśla krótki tył pojazdu. W modelu 135i dodatkowy spoiler daje większą siłę docisku na tylnej osi przy dużych prędkościach. Poszczególne sekcje w L-kształtnych tylnych lampach nadają pojazdowi niższy, sportowy wygląd. Poziome elementy zintegrowane w tylnych lampach oferują jednorodny efekt świetlny. W przypadku lamp ksenonowych Adaptive (standard w 135i), te poziome elementy są zasilane diodami LED. Taki design oświetlenia, znany z innych modeli BMW, sprawia, że BMW Serii 1 Coupe wyróżnia się nocą. Ponadto, adaptacyjne światła hamowania, które działają w dwóch etapach w zależności od siły naciśnięcia hamulca, są kolejnym typowym dla BMW elementem, który zwiększa bezpieczeństwo.
Standardowe lampy ksenonowe Adaptive (opcjonalne w 128i), wyposażone w zintegrowane światła skrętne, czynią jazdę w ciemności bezpieczniejszą niż kiedykolwiek. Funkcja świateł do jazdy dziennej, typowa dla BMW, z dwoma pierścieniami koronowymi na każdej jednostce reflektora, zwiększa postrzeganie samochodu w normalnych i „mglistych” warunkach oświetleniowych.
Luksusowe wykończenie wnętrza z dzisiejszą technologią
Innowacyjny design wnętrza łączy wysokiej jakości i wysublimowane elementy wykończenia z luksusowymi materiałami tapicerskimi i wyborami kolorów. Standardowo oferowane jest tylne siedzenie dzielone w proporcjach 60/40. Konsola sterująca funkcjami rozrywki i klimatyzacji jest płynnie zintegrowana z deską rozdzielczą dzięki swoim miękkim promieniom i płynnie opływającym powierzchniom. Dodatkowo w 2009 roku dodano podgrzewaną kierownicę do opcjonalnego pakietu Cold Weather dla modelu 128i, a także jest dostępna jako opcja niezależna w modelu 135i Coupe (wymagany pakiet Cold Weather). Kontroler iDrive BMW, znajdujący się w opcjonalnym systemie nawigacji, jest zintegrowany w konsoli centralnej, nadal podążając za filozofią BMW dobrej ergonomicznej konstrukcji. Powierzchnie o wykończeniu galwanizowanym w perłowym połysku zdobią wewnętrzne uchwyty drzwi, uchwyt schowka, pokrętło radia, pokrętła automatycznej klimatyzacji, kontroler iDrive oraz ozdobne listwy na sportowej kierownicy.
BMW Serii 1 Coupe dostępne jest z wyborem dwóch opcji tapicerki – sportowej i komfortowej skórzanej (Leatherette) lub bogatej skóry bostońskiej. Tapicerka ze skóry bostońskiej dodaje jeszcze większego stylu do wysokiej jakości wrażenia wnętrza. Na rok 2012 dostępna jest nowa opcja wykończenia wnętrza. Wszystkie elementy wykończenia mogą być zamawiane w białym połysku, co nadaje sportowy i świeży wygląd. Opcjonalny pakiet Sport obejmuje sportowe fotele kubełkowe z ulepszonym wsparciem bocznym, dostępne w wysoce wyróżniających się materiałach skórzanych lub skórze bostońskiej.
Wysokotechniczne zawieszenie z elektroniczną różnicówką
W typowej konfiguracji BMW, BMW Serii 1 Coupe przekazuje moc wyłącznie na tylne koła. Ta koncepcja – silnik z przodu, napęd na tylne koła – gwarantuje optymalną przyczepność, prawie idealny rozkład masy przód-tył, doskonałą stabilność kierunkową i przewidywalne zachowanie na drodze.
BMW Serii 1 Coupe ma zaawansowany system zawieszenia z aluminiowym zawieszeniem podwójnego wahacza z przodu oraz całkowicie niezależnym pięciowahaczowym zawieszeniem z tyłu wykonanym z lekkiej stali. Dynamiczna kontrola stabilności BMW (DSC) zawiera również funkcję dynamicznej kontroli trakcji (DTC), która zapewnia elektroniczną interwencję w celu zapobiegania utracie kontroli nad pojazdem, ale przy wyższym progu przed aktywacją. Pozwala to kierowcy doświadczyć bardziej żywiołowej jazdy na suchych drogach i oferuje większą elastyczność podczas jazdy w trudniejszych warunkach, takich jak śnieg. Jeśli kierowca chce, zarówno DSC, jak i DTC mogą być całkowicie wyłączone. Opcjonalne aktywne kierowanie – system kierowniczy o zmiennym przełożeniu, dostępny tylko w modelu 135i Coupe. Oprócz swoich funkcji jako system bezpieczeństwa, system DSC w 135i Coupe został zaprojektowany specjalnie w celu zwiększenia wydajności jazdy.
Tylny dyferencjał w modelu 1-Series pochodzi z nowej generacji przekładni finalnych zoptymalizowanych pod kątem gładkości pracy i efektywności paliwowej. Po raz pierwszy zastosowano łożyska kulkowe podwójnie helikalne, co pozwala dyferencjałowi pracować w jeszcze niższej temperaturze roboczej, osiąganej szybciej dzięki zmniejszeniu ilości płynów potrzebnych w dyferencjale. Elektroniczne zarządzanie tylnymi hamulcami jest zawsze stosowane w celu symulacji blokady dyferencjału dla mocniejszego przyspieszenia na zakrętach i w warunkach niskiej przyczepności.
Przednie zawieszenie w BMW Serii 1 również budowane jest na unikalnym poziomie w swojej konkurencyjnej grupie. Podwójne zawieszenie sprężynowe i kolumnowe z przednim stabilizatorem, w większości wykonane z aluminium, oferuje optymalne połączenie sztywności i niskiej wagi. Stabilne ramiona kontrolne i pręty napinające, a także niemal doskonałe położenie kół, mają istotny wpływ na dynamikę jazdy samochodu.
Design inspirowany M dla pakietu M Sport
Rok modelowy 2009 przyniósł wprowadzenie nowego pakietu M Sport, dostępnego w obu modelach BMW Serii 1 Coupe. Cechy pakietu M Sport obejmują zestaw aerodynamiczny redukujący siłę nośną przy prędkości (standard w 135i), zwiększenie limitu prędkości maksymalnej, lepsze chłodzenie hamulców oraz poprawioną estetykę, podczas gdy zawieszenie sportowe oferuje wyższą przyczepność i zredukowane przechyły nadwozia z unikalnymi kołami i oponami sportowymi. W modelu 135i Coupe zawieszenie sportowe obejmuje również wysokowydajny system hamulcowy z 6-tłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i 2-tłoczkowymi z tyłu. Dodatkowo, pakiet M Sport dla obu modeli obejmuje zewnętrzne wykończenia BMW Individual w wysokim połysku Shadowline, sportowe fotele, podsufitkę BMW Individual w antracycie oraz elementy wykończeniowe z logo M, w tym podnóżek kierowcy, gałkę zmiany biegów (dla skrzyni manualnej) i listwy progowe. Na koniec, lakier zewnętrzny LeMans Blue Metallic dostępny jest wyłącznie przy zamówieniu pakietu M Sport.
Wysokie standardy bezpieczeństwa przekraczają międzynarodowe wymagania
Model 2011 BMW Serii 1 Coupe standardowo wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych dla optymalnej ochrony pasażerów. Zaawansowane przednie poduszki powietrzne są aktywowane w etapach w zależności od siły uderzenia, a boczne poduszki powietrzne zintegrowane w bokach oparć przednich siedzeń zmniejszają ryzyko obrażeń klatki piersiowej i bioder w sytuacjach bocznych zderzeń. Poduszki powietrzne HPS (System Ochrony Głowy) w postaci zasłon bocznych umieszczonych w podsufitce chronią zarówno pasażerów przednich siedzeń, jak i pasażerów z tyłu. Model 2012 BMW Serii 1 Coupe wyposażony jest również w fotele zoptymalizowane pod kątem zderzeń z aktywnymi zagłówkami, które znacząco redukują ryzyko urazu szyi w przypadku uderzenia z tyłu.