Szósta generacja serii 3 zadebiutowała pod koniec 2011 roku jako model na rok 2012 i, podobnie jak jej poprzednicy, opierała się na sportowych doznaniach z jazdy oraz premium jakości, aby przekonać swoich nabywców.
Najlepiej sprzedający się model BMW, seria 3, była obecna na rynku od 1975 roku, a chociaż pierwsza generacja dostępna była tylko jako dwudrzwiowe coupe, z czasem ewoluowała w pełną gamę produktów. W 2012 roku seria 3 straciła wersję coupe, która stała się serią 4, jednak czterodrzwiowy sedan pozostał jednym z najlepszych pojazdów produkowanych przez niemieckiego producenta samochodów. Nowa generacja oferowała szerszy wybór silników niż jej poprzednik, oferując nie tylko silniki diesla i benzynowe, ale także wersję hybrydową, reprezentującą początek ery elektryfikacji dla tej gamy modeli.
Szósta generacja tego pojazdu otrzymała wewnętrzną oznaczenie F30 i była pierwszą serią 3, która porzuciła używany przez lata system kodowania E-XX. Projekt i technologia zastosowane w tym samochodzie były krokiem naprzód w porównaniu do poprzednika, modelu E90. Z przodu producent zamontował parę reflektorów, które wyglądały na ściśnięte od wewnętrznej strony, w kierunku grilla. Standardowa wersja samochodu posiadała niższy zderzak z szerokim grillem, z opcją okrągłych lamp przeciwmgłowych. Dodatkowo, pakiet M miał inny wygląd, z szerokimi wlotami powietrza po bokach V-kształtnego dolnego grilla. Z profilu, projekt z przesuniętą kabiną podkreślał długi kaptur i krótki tylny dekiel. Ponadto, bruzda biegnąca wzdłuż nadwozia zaczynała się od przednich błotników, biegła wzdłuż paneli drzwiowych w kierunku tylnych ćwiartek i kończyła na lampach tylnych. W zależności od wersji silnika i opcji, F30 posiadało pojedyncze, podwójne lub podwójne rury wydechowe z jedną rurą po każdej stronie.
Wnętrze było dominowane przez materiały wysokiej jakości, nawet w najniższej wersji, która była wyposażona w tapicerkę z tkaniny. Klienci mogli jednak zamówić sportowe fotele kubełkowe z wysokimi bolsteringami. Przed kierowcą znajdowały się przejrzyste wskaźniki z dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza. BMW zamontowało ekran systemu multimedialnego iDrive na szczycie centralnego panelu, powyżej centralnych nawiewów. Pomimo długiego rozstawu osi pojazdu, z tyłu nie było zbyt dużo miejsca na nogi dla dorosłych pasażerów z powodu silnika umieszczonego wzdłuż na przodzie oraz wysokiego tunelu środkowego.
Pod maską producent zamontował szeroki wybór silników z trzema, czterema i sześcioma cylindrami, wszystkie turboładowane, zarówno benzynowe, jak i diesla. Standardowa skrzynia biegów w większości wersji składała się z sześciobiegowej manualnej, podczas gdy ośmiobiegowa automatyczna była dostępna za dodatkową opłatą. BMW oferowało serię 3 z napędem na tylną oś lub napędem na wszystkie koła, w zależności od opcji.
BMW Serii 3 Sedan to pierwowzór w segmentach kompaktowych sedanów sportowych i przez lata stał się symbolem estetyki, dynamiki i sportowych możliwości BMW. Ze swoimi dynamicznymi i eleganckimi liniami, szósty model tej najpopularniejszej na świecie luksusowej marki wyróżnia sportowy charakter średniej klasy modelu. Choć nowa BMW Serii 3 zwiększyła wszystkie wymiary w porównaniu do swojego poprzednika, zachowuje idealną równowagę między sportowością a elegancją. Tak jak w poprzednich generacjach, dynamiczne proporcje sedana kształtowane są przez opadającą maskę, krótki zwis z przodu, długi rozstaw osi i charakterystyczne dla BMW osadzenie szyb.
Uderzający przód z precyzyjnymi konturami i wieloaspektowymi powierzchniami
Kształt klina nowej Serii 3 oraz szerszy rozstaw kół (+ 37/47 mm z przodu/tyłu) podkreślają sportowy wygląd nowego BMW. Wyraźne zaakcentowanie szerokości pojazdu sprawia, że wieloaspektowe powierzchnie ekspresyjnego przodu nadają BMW Serii 3 sportowcem wygląd jak nigdy wcześniej. Szeroka, niska interpretacja prostokątnej, lekko nachylonej do przodu osłony chłodnicy BMW podkreśla postawę nowej Serii 3. LED-owe światła akcentujące umieszczone jak brwi nad uderzającymi podwójnymi reflektorami z koronowymi pierścieniami (jeśli zamówiono reflektory ksenonowe) dodają intensywności klasycznemu, skupionemu wyglądowi BMW. Reflektory sięgają teraz aż do ramki osłony chłodnicy, łącząc reflektory i grill nowego BMW Serii 3 Sedan w jedną jednostkę stylistyczną, co podkreśla szeroką postawę samochodu. BMW Serii 3 zastępuje centralny wlot powietrza swojego poprzednika dwoma większymi wlotami, umieszczonymi pod reflektorami na zewnętrznych krawędziach przedniej części, co dodaje głębi sportowemu stylowi pojazdu. Na skrajnych lewych i prawych brzegach głównych kanałów znajdują się małe pionowe wloty, które pomagają stworzyć „Air Curtain”. Ta nowa technologia poprawia przepływ powietrza wokół przednich kół, zwiększając efektywność aerodynamiczną oraz zmniejszając zużycie paliwa przy wyższych prędkościach.
Wąskie, niskie otwory osłony chłodnicy z wyrazistymi obramowaniami stanowią najbardziej wyrazisty element designu przedniej części nowego BMW Serii 3 Sedan. Tutaj również kończą się precyzyjne linie mocno wykonturowanej maski. Rezultatem jest przód, który wydaje się niższy, co daje BMW Serii 3 wyraźną sportową przewagę przy widoku z przodu.
Precyzyjne linie tworzą wydłużoną sylwetkę i podkreślają dynamiczny charakter samochodu
Silnie napięte powierzchnie z płynącymi liniami dominują w widoku bocznym BMW Serii 3 Sedan, wizualnie wydłużając samochód i nadając dodatkowego wigoru jego dynamicznej postawie. Boki pojazdu kształtuje wyrazista „podwójna linia” składająca się z dwóch równoległych linii. Wyższa linia zaczyna się z niskiej przedniej części i płynnie przechodzi nad przednim kołem, z subtelnym wygięciem, w nawiązaniu do zwinności sedana. Druga linia rozwija się niżej, za przednim kołem, i podąża delikatnie łukowatą ścieżką w kierunku tyłu. Razem wzmacniają dynamiczny kształt klina boków pojazdu i tworzą żywe efekty światła i cienia poniżej linii, które jeszcze bardziej przyciągają uwagę do szerokiego rozstawu kół samochodu.
Wyrazista interpretacja charakterystycznego dla BMW kształtu Hofmeister na podstawie słupka C nadaje sylwetce nowej Serii 3 jeszcze większą elegancję. Również wzdłuż niej biegnie cienka linia konturu z dachu do pokrywy bagażnika, nadając dachowi jeszcze niższy wygląd z boku. Uzyskane poczucie sportowej, a zarazem eleganckiej lekkości rozciąga się wzdłuż boków sedana, z nieco wznoszącą się linią koloru na dolnej części mocno wykonturowanego progu dodając dodatkowego podkreślenia. Duże powierzchnie świetlne nad progiem bocznym służą do wzmocnienia lekkości linii boków samochodu.
Kontrastujące jasne powierzchnie nadają tyłowi wigoru i energii
Silne poziome linie tyłu – w tym tylne światła w typowym dla BMW kształcie L umieszczone na zewnętrznych krawędziach tyłu – podkreślają szeroką postawę kół i rozstaw tylnych kół nowego BMW Serii 3 Sedan. Nisko umieszczone reflektory na skrajnych krawędziach prowadzą pionowe linie płynące z osłony szyb przez tylne światła do kół, nadając wizualny akcent na doskonałą obecność na drodze pojazdu. Tradycyjnym elementem designu BMW Serii 3 są dwie linie poniżej tylnego spojlera i nad zderzakiem, które stylistycznie ramują tył. Bogato kontrastujące jasne powierzchnie nadają tyłowi nowego BMW Serii 3 Sedan świeżego dynamicznego charakteru, podkreślonego przejściami między gładko płynącymi powierzchniami, precyzyjnymi liniami i wyraźnymi krawędziami.
Interakcja powierzchni i linii wypełnia wnętrze życiem
Wnętrze nowego BMW Serii 3 Sedan to czysta esencja podręcznika designu BMW. Skoncentrowany na kierowcy kokpit otacza kierowcę i umieszcza wszystkie ważne elementy sterujące w zasięgu ręki. Kokpit jest nachylony w kierunku kierowcy pod kątem siedmiu stopni. Powierzchnie i linie płyną nad panelem przyrządów w stronę pasażera z przodu, tworząc gładką, ochronną krawędź. W obszarze kierowcy wszystkie linie zbiegają się w jednym punkcie za kierownicą, prowadząc wzrok w kierunku drogi.
Cztery okrągłe wskaźniki kokpitu (wskaźnik paliwa, prędkościomierz, obrotomierz i wskaźnik temperatury oleju) posiadają wyświetlacz w kolorze czarnym. Umieszczony na poziomym panelu przyrządów wolnostojący monitor iDrive z wysokiej rozdzielczości przypomina najnowsze telewizory plazmowe, które normalnie można znaleźć w salonach, a nie w samochodach. Monitor nie ma mechanizmu składania ani osłony, co pozwala całemu desce na zachowanie płaskich, gładkich linii, nadając wnętrzu lżejsze i bardziej dynamiczne poczucie.
Po stronie kierowcy asymetrycznego centralnego tunelu inna powierzchnia wykończeniowa i usłojenie wyróżniają aktywne elementy sterujące wnętrza, podczas gdy powierzchnia wykończeniowa po stronie pasażera z przodu emanuje przyjemnie elegancką atmosferą. Centralnie na konsoli środkowej, w wygodnym zasięgu zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu, znajduje się standardowy kontroler iDrive. Pod podłokietnikiem – z opcjonalnym regulowanym przodem/tyłem – między przednimi siedzeniami znajduje się natomiast przegródka na urządzenia mobilne (np. telefony komórkowe, odtwarzacze MP3 i smartfony), która zawiera również gniazdo USB/AUX-IN.
Więcej przestrzeni, szeroki wybór schowków, jeszcze większa praktyczność
Większe wymiary pojazdu (długość + 93 mm, rozstaw osi + 50 mm) oznaczają, że pasażerowie z tyłu mogą teraz cieszyć się większą przestrzenią na nogi. Za w pełni wykonturowanymi przednimi siedzeniami zwiększono przestrzeń na kolana o 15 milimetrów oraz wysokość głowy o osiem milimetrów, co dodatkowo zwiększa komfort podróżnych. Siatki na oparcia dostępne na życzenie w pakiecie storage oferują dodatkowe miejsce na drobne przedmioty, kamizelki odblaskowe i mapy drogowe. Większe kieszenie w przednich drzwiach, których linie i powierzchnie otwierają się w kierunku panelu przyrządów, mają teraz miejsce na butelki do jednego litra. Dodatkowo, dwa duże uchwyty na napoje zostały zintegrowane w konsoli centralnej z przodu dźwigni zmiany biegów. W razie potrzeby, uchwyty na kubki mogą zostać wymienione na tace na drobne przedmioty, które przechowuje się w wyznaczonym miejscu w schowku pasażera, gdy nie jest używana. Nowy sedan oferuje 480 litrów pojemności bagażnika, o 20 litrów więcej niż model wychodzący. Innowacyjne i praktyczne rozwiązanie umożliwia niezwykle wygodny dostęp do wnętrza. Jeśli wybrano opcjonalny Comfort Access, bagażnik można otworzyć bez użycia rąk i bez konieczności używania klucza: wystarczy przesunąć stopę pod zderzakiem, aby aktywować mechanizm otwierania pokrywy bagażnika (patrz także BMW ConnectedDrive). Następnie można wygodnie załadować nawet siedem standardowych skrzynek z napojami, trzy torby golfowe lub wózek dziecięcy przez próg bagażnika, który ma zaledwie 66 centymetrów wysokości (nieco poniżej 26 cali). Standardowe zaczepy zabezpieczają przedmioty na miejscu, podczas gdy schowek pod podłogą bagażnika oraz głęboki schowek po lewej stronie pomieszczą drobne akcesoria. Dla większych przedmiotów, opcjonalna funkcja załadunku przeładunku obejmuje składane tylne siedzenie, co pozwala na elastyczne rozwiązania transportowe. Tylne oparcia dzielone 40:20:40 oferują niezrównaną wszechstronność, gdy potrzebujesz przewieźć pasażerów i długie przedmioty, takie jak kilka par nart lub snowboardów, jednocześnie. (Dopasowana torba na narty/snowboardy BMW dostępna jest w ofercie akcesoriów BMW).
Trzy linie wyposażeniowe podkreślają wyróżniające cechy pojazdu
Wysokiej jakości kombinacje materiałów oraz niezrównana jakość wykonania podkreślają luksusową atmosferę nowego BMW Serii 3 Sedan. Materiały i koncepcja kolorystyczna podstawowej wersji wyraźnie akcentują sportowy charakter pojazdu, ale duży wybór kolorów i wariantów tapicerki również oferuje możliwość różnych opcji. Od podstawowego matowego srebrnego wykończenia, przez delikatny szczotkowany aluminium, po przyjemne w dotyku drewno orzechowe, wszystkie opcje wykończenia można łączyć z tkaniną lub jedną z dwóch kolorów skóry w podstawowym modelu. Oprócz podstawowego poziomu wykończenia, nowy BMW Serii 3 Sedan można teraz zamówić z dowolną z trzech linii wyposażeniowych lub pakietu M Sport. Klienci mogą więc dostosować wygląd swojego samochodu do swoich indywidualnych preferencji – z efektownymi rezultatami. Linie wyposażeniowe Sport Line, Luxury Line i Modern Line podkreślają różne aspekty charakteru nowego BMW Serii 3 Sedan w swoje własne, wyjątkowe sposoby. Ekskluzywne, starannie skoordynowane cechy wyposażenia obejmują zarówno elementy designu zewnętrznego, jak i wybór materiałów oraz kolorów dla każdego modelu. Jeśli chodzi o wartość, spójność projektowa i ekspresyjność, nowe Linie BMW wykraczają daleko poza istniejące pakiety w klasie premium.
Sport Line
Z przyciągającymi wzrok elementami zewnętrznymi w wykończeniu na wysoki połysk czarnym, ta nowa linia podkreśla dynamiczny wygląd BMW Serii 3 Sedan. Osiem mocno wykonturowanych czarnych lameli osłony chłodnicy w chromowanym obramowaniu nadaje przedniej części pojazdu szczególnie sportowy i czujny wygląd. Czarne wstawki w przednim zderzaku sprawiają, że wloty powietrza wyglądają na większe i dodają sportowego charakteru muskularnym nadkolom. 17- lub 18-calowe koła ze stopów lekkich – w zależności od wersji silnikowej – w designie z podwójnymi szprychami (18-calowe są dwukolorowe) zapewniają sportowy wygląd. Opcjonalne lusterka zewnętrzne malowane na wysoki połysk i standardowe B-słupki oraz prowadnice okien w czarnym wykończeniu dodają dodatkowego sportowego akcentu bokom. Czarne listwy wykończeniowe na dolnym zgięciu podkreślają efekt zwiększenia szerokości tylnego stylu, podczas gdy końcówka wydechu jest również czarna i dopełnia sportowy wygląd zewnętrzny. Sportowa i ekskluzywna atmosfera wnętrza wyrażona jest przez kontrastujące czarne i czerwone akcenty. Czerwone pierścienie wykończenia, czerwone skale w okrągłych wskaźnikach, czerwone przeszycia na sportowej kierownicy oraz podstawowa listwa wykończeniowa w wysokim połysku czarnym z akcentami w odcieniu koralowym podkreślają sportową atmosferę kokpitu. Klucz zapłonowy dla wersji Sport Line nowego BMW Serii 3 Sedan rozpoznawany jest po czarnym wykończeniu i czerwonych detalach.
Luxury Line
Dyskretne elementy chromowane na wysoki połysk w tej linii nadają zewnętrznej części BMW Serii 3 Sedan szczególnie eleganckiego i ekskluzywnego wyglądu. Osłona chłodnicy BMW z 11 cienkimi lamelami chromowanymi, dwoma lekko przesuniętymi paskami chromowanymi w wlotach powietrza w przednim zderzaku oraz poziomą listwą chromowaną biegnącą nad wlotem powietrza nadają przedniej części uderzający wygląd. Tak jak w Sport Line, B-słupki i prowadnice okien są w wysokim połysku czarnym, a ramka okna i uszczelka są w chromie. Specjalne 17- lub 18-calowe koła ze stopów lekkich w wielo-ramiennym designie podkreślają styl nowego BMW Serii 3 Sedan z boku. Z tyłu nowa Luxury Line jest łatwo rozpoznawalna po wspaniałej, chromowanej listwie wykończeniowej – która rozciąga się na pełnej szerokości tylnego zderzaka – oraz chromowanej końcówce wydechu. Elementy chromowane przykuwają również uwagę we wnętrzu wersji Luxury Line. To jedyna linia, która daje radio i jednostkę klimatyzacyjną z chromowanym obramowaniem. Wysokiej jakości drewniane listwy (z eleganckimi wstawkami jako opcja) oraz fotele z charakterystycznym przeszyciem i wyborem dwóch materiałów tapicerskich w czterech klasycznie eleganckich kolorach podkreślają zapraszającą, ekskluzywną atmosferę. Klucz zapłonowy (potwierdzenie tożsamości) dla wersji Luxury Line nowego BMW Serii 3 Sedan można rozpoznać po czarnym wykończeniu i chromowanych detalach.
Modern Line
W przeciwieństwie do modeli Luxury Line, wysokiej jakości elementy wykończenia zawarte w wersjach Modern Line nowego BMW Serii 3 Sedan wykonane są z satynowanego aluminium, podkreślając współczesny charakter tej linii. Osłona chłodnicy BMW, z 11 satynowanymi lamelami aluminiowymi, i podwójne paski wykończeniowe w tych samych kolorach nadają przedniej części nowego BMW Serii 3 Sedan szczególnie współczesny, elegancki akcent. Czarne B-słupki i prowadnice okien w wysokim połysku gładko łączą się z satynowanymi elementami wykończenia z przodu i z tyłu. 17- lub 18-calowe koła w stylu turbinowym wzmacniają wrażenie tej linii wyposażeniowej. Harmonijna lekkość wnętrza rezygnuje z silnych kontrastów. Zamiast tego, z jasną górną częścią deski rozdzielczej i kierownicą w ciemnym odcieniu ostrygowym, tworzy nową atmosferę. Skórzana tapicerka lub kombinacje tkanin-skóry w kolorze ostrygowym lub czarnym oraz wybór trzech powierzchni wykończeniowych z akcentami w perłowym chromie dodatkowo podkreślają przyciągającą grę materiałów. Element wykończeniowy z trójwymiarową strukturą drewnianą stanowi zupełnie nową przyjemność dla dotyku. Wersje Modern Line nowego BMW Serii 3 Sedan oznaczane są przez klucz zapłonowy w kolorze ostrygowym (potwierdzenie tożsamości) z matowymi srebrnymi detalami.
Pakiet M Sport
Pakiet M Sport przynosi szczytowe osiągnięcia sportowego wykończenia do nowego BMW Serii 3. Nowy aerodynamiczny pakiet na zewnątrz wyraźnie odróżnia samochody z tym pakietem od modelu podstawowego i trzech linii. Dodatkowo, 18-calowe koła ze stopów lekkich (opcjonalnie 19-calowe) w charakterystycznym designie M, zawieszenie M Sport i wykończenie BMW Individual High-gloss Shadowline nadają pojazdowi typowy wygląd M. Dynamiczny charakter pojazdu jest dodatkowo podkreślany przez opcjonalny ekskluzywny kolor lakieru M oraz opcjonalne hamulce M Sport z kontrastowym niebieskim kolorem. Temat kontynuuje się we wnętrzu samochodu, z sportowymi siedzeniami z charakterystyczną tapicerką z tkaniny/Alcantara, elementami wykończenia z niebieskimi akcentami, M Shortshifter (w modelach z manualną skrzynią biegów), M ozdobami progów drzwi, M podnóżkiem kierowcy oraz nową skórzaną kierownicą M.
Nowe wymiary przyjemności z jazdy i dynamicznych osiągów: Sportowe dostarczanie mocy, doskonała wydajność i zwiększony komfort jazdy
Modele sportowych sedanów szóstej generacji BMW Serii 3 oferują najwyższą zwrotność i dynamikę jazdy, łącząc to z nowymi poziomami komfortu. Jednocześnie nie ma zmian w sprawdzonym podstawowym koncepcie, który obejmuje silniki wysokowydajne, sportowe zawieszenie i sztywną, lekką karoserię. Po 35 latach kierowcy przyzwyczaili się do dynamicznej, sportowej przyjemności z jazdy jako standard w modelu BMW Serii 3, podczas gdy technologia napędu i zawieszenia stanowi podstawową moc marki. Silnik zamontowany wzdłużnie, napęd na tylne koła oraz zrównoważony (50:50) stosunek obciążenia osi przód-tył to formuła, która czyni BMW Serii 3 najsportowszym sedanem w swoim segmencie.
W dniu premiery nowa BMW Serii 3 Sedan będzie oferowana z czterema silnikami o wysokim momencie obrotowym, dopracowanymi i oszczędnymi paliwowymi, wszystkie z najnowszą technologią BMW TwinPower Turbo. Składają się na nie dwa zoptymalizowane silniki diesla oraz po stronie benzynowej znana jednostka sześciocylindrowa i nowej generacji silnik czterocylindrowy oferujący imponującą dynamikę jazdy przy jednoczesnym znacznie zredukowanym zużyciu paliwa i emisji. Wszystkie silniki spełniają normy EU5 i US ULEV II. Nowy przełącznik Driving Experience Control, który jest dostępny dla wszystkich wersji silnikowych, zapewnia możliwość dalszego rozszerzenia tych oszczędności w trybie ECO PLUS.
Moc przekazywana jest na tylne koła przez standardową sportową sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub, opcjonalnie, przez ośmiobiegową automatyczną. Automatyczna, która może być łączona z każdym silnikiem, jest tak wydajna, że możliwe jest uzyskanie niższego zużycia paliwa i emisji niż w jednostce manualnej. Zarówno modele manualne, jak i automatyczne są wyposażone w funkcję Auto Start-Stop dla dalszych oszczędności.
Zaawansowana technologia zawieszenia, obejmująca dużą liczbę komponentów ze stopów lekkich i nowe dostrojenie, a także elektryczne wspomaganie kierownicy działające bez torques steer, niska masa pojazdu i zrównoważony stosunek obciążenia osi dopełniają dynamiczny pakiet, sprawiając, że nowa BMW Serii 3 Sedan jest wzorem sportowego prowadzenia połączonego ze zwiększonym komfortem.
BMW 328i: nowy czterocylindrowy silnik benzynowy z technologią TwinPower Turbo ustala nowy standard dla dynamiki jazdy i wydajności
Z premierą nowego sportowego sedana, zupełnie nowy silnik czterocylindrowy zadebiutuje w BMW Serii 3. W zgodzie z dynamiczną ogólną koncepcją nowego sportowego sedana BMW, ten nowej generacji silnik turboładowany oferuje dużo mocy i wydajności, responsywne przyspieszenie, potężny moment obrotowy, wysoki sufit obrotowy i niską wagę. Dla tej najlepiej sprzedającej się serii modeli BMW, nowej generacji silnik benzynowy 2.0-litra będzie dostępny w dwóch wariantach mocy. Nowe jednostki czterocylindrowe, które zapewniają wyraźnie żywszą moc dla maksymalnej przyjemności z jazdy, również charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i emisjami niż ich poprzednicy.
Nowoczesne, żywe silniki 2.0-litrowe przypominają powrotem do korzeni popularnego sportowego sedana – to właśnie z lekkimi, wysokowydajnymi silnikami czterocylindrowymi tego typu BMW Serii 3 zadebiutowało w 1975 roku, a pierwsze jednostki sześciocylindrowe w tej serii pojawiły się na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1977 roku. Sześciocylindrowy silnik nadal znajduje się na szczycie oferty silnikowej w nowym BMW Serii 3.
Znaczący wzrost mocy i wydajności wynika głównie z zastosowania technologii BMW TwinPower Turbo, obejmującej innowacyjne technologie takie jak wysokoprecyzyjny bezpośredni wtrysk benzyny, turbosprężarki z podwójną spiralą, zmienne rozrządy Double-Vanos i zmienne czasowanie zaworów VALVETRONIC. W nowej generacji silników czterocylindrowych, ten światowy ekskluzywny pakiet technologii od BMW ponownie zapewnia bardzo efektywny sposób wydobycia większej mocy z silnika, zamiast iść drogą dużo większej pojemności i, w procesie, zwiększać wagę, a zatem zużycie paliwa. To wyjaśnia, dlaczego bardziej dynamiczna wydajność i przyjemność z jazdy nie wiążą się z wyższym zużyciem paliwa i emisjami.
Nowy czterocylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo o pojemności 1 997 cm3 dostarcza maksymalną moc 180 kW/245 hp przy 5 000 obr/min, a dzięki turbosprężarce z podwójną spiralą maksymalny moment obrotowy 350 Nm osiągany jest już przy 1 250 obr/min i pozostaje stały aż do 4 800 obr/min. Te dane przekładają się na czystą dynamikę: nowe BMW 328i przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 5,9 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155 mph). Silnik reaguje natychmiast, gdy kierowca żąda więcej gazu, a energiczne i niemal liniowe dostarczanie mocy od nieco ponad biegu jałowego, które trwa aż do wyższych zakresów obrotów, jest zadowalające.
Średnie zużycie paliwa BMW 328i w cyklu testowym EU wynosi zaledwie 6,4 litra na 100 km (44,1 mpg imp), co stanowi poprawę o 11 procent (!) w porównaniu do jego 160 kW/218 hp poprzednika. Podobna poprawa dotyczy emisji CO2, która obecnie wynosi 149 gramów na kilometr. Poprawa jest jeszcze bardziej wyraźna, jeśli pojazd jest wyposażony w nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, w takim przypadku zużycie paliwa wynosi zaledwie 6,3 litra na 100 km (44,8 mpg imp), a emisje CO2 to 147 gramów na kilometr (-15%).
Technologia BMW TwinPower Turbo w nowym silniku czterocylindrowym
Ten nowy silnik jest najpotężniejszy w nowej generacji jednostek czterocylindrowych opartych na tym samym silniku o zmniejszonej tarci, ich różne mocowania osiągane są głównie dzięki modyfikacjom technologii wtrysku i turbosprężania. W technicznych terminach, ten rdzeń silnika jest wzorowany na aktualnym, wielokrotnie nagradzanym silniku w układzie rzędowym sześciu cylindrów z technologią BMW TwinPower Turbo, która jest wzorem w swojej klasie dla dynamicznego dostarczania mocy i imponującej wydajności. Kluczowe cechy tej światowej technologii obejmują wysokoprecyzyjny bezpośredni wtrysk benzyny, turbosprężarki z podwójną spiralą, zmienne rozrządy Double-Vanos i zmienne czasowanie zaworów VALVETRONIC.
Te cechy dają nowemu BMW 328i moc, która w silniku o naturalnym wciągu wymagałaby większej liczby cylindrów i większej pojemności. Jednocześnie, ze względu na całkowicie aluminiowy blok silnika, ten silnik jest lżejszy i bardziej kompaktowy niż sześciocylindrowy silnik o porównywalnej mocy. Ma to oczywiste korzyści dla dynamiki jazdy: zmniejszone obciążenie osi przedniej daje temu sportowemu sedanowi BMW większą zwrotność i poprawia właściwości prowadzenia i pokonywania zakrętów.
Turbosprężarka z podwójną spiralą
Nowe silniki czterocylindrowe również wyposażone są w turbosprężarki z podwójną spiralą. Oznacza to, że strumień spalin z cylindrów 1 i 4 oraz ze cylindrów 2 i 3 podąża oddzielnymi spiralnymi ścieżkami do koła turbiny. To zmniejsza ciśnienie spalin przy niskich obrotach silnika, pozwalając na jak najsprawniejsze korzystanie z energii impulsów spalin. Rezultatem jest natychmiastowa reakcja na gaz i szybka moc obrotowa, którą kierowcy BMW mogą natychmiast przekształcić w przyjemność z jazdy.
VALVETRONIC, Double-Vanos i bezpośredni wtrysk
Połączenie wysokiej mocy i jednoczesnego zmniejszenia emisji jest osiągane dzięki zmiennemu czasowaniu zaworów VALVETRONIC oraz zmiennym rozrządzie Double-Vanos. Najnowsza generacja systemu VALVETRONIC cechuje się szybszym działającym, zoptymalizowanym silnikiem krokowym z wbudowanym czujnikiem. Płynne zmienne sterowanie podnoszeniem zaworów dolotowych eliminuje potrzebę zaworu przepustowego. Zamiast tego, masa powietrza jest kontrolowana w silniku, co skutkuje szybszą reakcją. W tym samym czasie straty związane z pompowaniem zostały zminimalizowane.
Doskonała wydajność jest również zasługą systemu wysokoprecyzyjnego bezpośredniego wtrysku benzyny. Umieszczone centralnie między zaworami, wtryskiwacze solenoidowe precyzyjnie kontrolują podaż paliwa. Paliwo jest wtryskiwane bardzo blisko świecy zapłonowej, przy maksymalnym ciśnieniu wtrysku 200 bar, co skutkuje czystym i jednorodnym spalaniem. Efekt chłodzenia bezpośrednio wtryskiwanego paliwa skutkuje również wyższym współczynnikiem sprężania niż w silnikach z wtryskiem pośrednim, co przynosi dalsze poprawy w wydajności.
Wyjątkowe osiągi wspierane przez innowacyjne cechy konstrukcyjne
Wyjątkowe osiągi nowego silnika są również efektem różnych innowacyjnych cech rdzenia silnika. Na przykład wały wyrównawcze umieszczone na różnych wysokościach skutkują zoptymalizowaną absorpcją wibracji, podczas gdy wahadło odśrodkowe zintegrowane w kole dwumasowym przynosi zauważalne zmniejszenie nieregularnego biegu przy niskich obrotach silnika. Kierowca może więc w pełni wykorzystać silny moment obrotowy przy niskich obrotach bez utraty płynności. Te czynniki pomagają wyjaśnić, dlaczego nowy silnik czterocylindrowy 2.0-litra osiąga rafinację, hałas i wibracje, które wcześniej były zarezerwowane dla silników BMW sześciocylindrowych.
BMW 335i: zoptymalizowany sześciocylindrowy silnik benzynowy o dużej mocy, silnym momencie obrotowym i doskonałej kulturze pracy
Miłośnicy dużych silników sześciocylindrowych również będą mieli okazję się zachwycić. Zoptymalizowana jednostka w układzie sześciocylindrowym w nowym BMW 335i imponuje kierowcom nastawionym na osiągi swoją bezwysiłkową mocą, wyjątkowo szybkoobrotowym temperamentem i błyskotliwą kulturą pracy. Rdzeń silnika 3.0-litra od samego początku stawiał standardy, jako pionier nowej generacji silników, w której technologia BMW TwinPower Turbo z wysokoprecyzyjnym bezpośrednim wtryskiem benzyny i zmiennym czasowaniem zaworów VALVETRONIC po raz pierwszy się pojawiła.
Dzięki intensywnemu dopracowaniu rdzenia silnika, inżynierowie BMW dodatkowo zmniejszyli zużycie paliwa i emisje poprzedniego silnika, jednocześnie utrzymując jego wysoką moc. Z maksymalną mocą 225 kW/306 hp przy 5 800 obr/min, 3.0-litrowa jednostka sześciocylindrowa odzwierciedla sportową osobowość BMW Serii 3 i pomaga temu sedanowi dostarczyć pełne wrażeń. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest osiągany w zakresie od 1 200 do 5 000 obr/min.
W rezultacie nowe BMW 335i może pochwalić się osiągami z czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszącym zaledwie 5,5 sekundy, co oznacza poprawę o 0,1 sekundy w porównaniu do swojego równie mocnego poprzednika. Wersja automatyczna jest jeszcze szybsza, osiągając 100 km/h (62 mph) o pełne 0,3 sekundy szybciej niż poprzedni model. Maksymalna prędkość pozostaje ta sama, na elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h (155 mph).
Cała ta dodatkowa moc wiąże się z wyjątkową wydajnością paliwową i niską emisją, dzięki czemu kierowcy mogą cieszyć się nią bez obaw. Zużycie paliwa w cyklu testowym EU wynosi 7,9 litra na 100 kilometrów (35,8 mpg imp), a emisje CO2 wynoszą 186 gramów na kilometr. Wyposażony w nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, BMW 335i jest jeszcze bardziej oszczędny, z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym tylko 7,2 litra na 100 kilometrów (39,2 mpg imp) oraz emisjami CO2 na poziomie 169 gramów na kilometr. Poprawa emisji dla wersji manualnej i automatycznej wynosi odpowiednio 6 i 16 procent.
BMW 320d: potężny moment obrotowy, doskonała kultura pracy i dalsze poprawy wydajności paliwowej
Nowa generacja BMW Serii 3 Sedan cechuje się silnikiem Diesla BMW TwinPower Turbo czterocylindrowym swojego poprzednika, który został udoskonalony dla jeszcze lepszego zużycia paliwa i niższych emisji, bez utraty mocy. Ten nowoczesny silnik z kompozytowym aluminiowym blokiem ustala wiele benchmarków, a dzięki zastosowaniu najnowszej generacji systemu bezpośredniego wtrysku paliwa i turbosprężarki VNT łączy dużo energii z dalszym zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji. To wszystko pomaga nowemu BMW Serii 3 jeszcze bardziej poszerzyć przewagę konkurencyjną.
Thermodynamiko poprawiona turbosprężarka zapewnia żywe dostarczanie mocy w całym zakresie obciążenia. Elektryczny siłownik reguluje łopatki turbiny z prędkością sekundy w zgodzie z różnymi obciążeniami silnika, dzięki czemu, gdy kierowca żąda pełnego gazu, silnik reaguje w tak samo responsywny sposób przy niskich obrotach, jak przy pełnym obciążeniu. Wtryskiwacze solenoidowe dostarczają paliwo do cylindrów pod ciśnieniem do 2 000 barów. Wysokoprecyzyjne dozowanie paliwa i wysoka jakość atomizacji prowadzą do czystego i jednorodnego spalania.
Przy niezmienionej maksymalnej mocy 135 kW/184 hp przy 4 000 obr/min oraz potężnym momencie obrotowym 380 Nm w zakresie od 1 750 do 2 750 obr/min, nowe BMW 320d jest niezwykle dynamicznym performerem. Ten model Diesla również dostarcza wszystko, czego można oczekiwać od kompaktowego sportowego sedana. Odzwierciedla się to w danych osiągowych, które obejmują czas przyspieszenia z miejsca do 100 km/h (62 mph) wynoszący zaledwie 7,5 sekundy. W razie potrzeby, zręczny diesel przyspieszy do maksymalnej prędkości 235 km/h (146 mph).
Średnie zużycie paliwa nowego BMW 320d w cyklu testowym EU wynosi 4,5 litra na 100 kilometrów (62,8 mpg imp) i emisje CO2 wynoszą 118 gramów na kilometr, co oznacza czteroprocentową poprawę w porównaniu do modelu poprzedniego, bez utraty mocy. Dla modeli wyposażonych w nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów poprawa jest jeszcze bardziej wyraźna: zużycie paliwa (4,5 l/100 km / 64,2 mpg imp) oraz emisje CO2 (118 g/km) spadły o 16 procent. Dzięki temu BMW 320d potwierdziło swoją pozycję jako wysokowydajny, efektywny sedan z jednym z najczystszych i najbardziej oszczędnych silników diesla na świecie.
BMW 320d EfficientDynamics Edition: nowoczesny silnik diesla czyni nowego sportowego sedana najbardziej efektywnym pojazdem w swojej klasie
Kierowcy, którzy nie chcą rezygnować ani z dynamicznych, sportowych osiągów, ani z doskonałej wydajności paliwowej, znajdą nowego BMW 320d EfficientDynamics Edition w bardzo atrakcyjnej propozycji. Tak jak w poprzednim modelu, ta ultraoszczędna wersja silnika czterocylindrowego BMW TwinPower Turbo reprezentuje najradikalniejszą realizację jak dotąd, w sportowej serii BMW 3, strategii rozwoju BMW mającej na celu redukcję zużycia paliwa i emisji.
Silnik czterocylindrowy o pojemności 2.0-litra pochodzi z tej samej rodziny, co standardowy silnik BMW 320d i dzieli ten sam całkowicie aluminiowy blok, turbosprężarkę VNT oraz najnowszą generację wtrysku paliwa w układzie kolektorowym. Dodatkowe cechy takie jak nieznaczne zmniejszenie maksymalnej mocy, zmniejszenie obrotów, projekt napędu o zmniejszonej tarci i zoptymalizowany pakiet aerodynamiczny dają tej wersji EfficientDynamics nowego BMW Serii 3 najniższe emisje CO2 w swojej klasie.
Nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition rozwija maksymalną moc 120 kW/163 hp przy 4 000 obr/min i dostarcza maksymalny moment obrotowy 380 Nm w zakresie od 1 750 do 2 750 obr/min. Ten model sedana przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 8,0 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 230 km/h (143 mph). Zużycie paliwa wynoszące 4,1 litra na 100 kilometrów (68,9 mpg imp) oraz odpowiadające emisje CO2 wynoszące 109 gramów na kilometr czynią ten model diesla najbardziej ekonomicznym, ekologicznym i efektywnym pojazdem w swoim segmencie.
Model o niskim poziomie CO2 oferuje również coś nowego dla kierowców, którzy wolą przekładać zmianę biegów na automatyczną skrzynię biegów. Nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition można po raz pierwszy połączyć z nowoczesną ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Co więcej, ten dodatkowy komfort nie wiąże się z wyższym zużyciem paliwa. Dzięki wydajnej elektronice i komponentom o zmniejszonej tarci, silnik może działać tak samo efektywnie z nową jednostką, jak i ze standardową sześciobiegową skrzynią manualną.
Dwumasowe koło zamachowe z wahadłem odśrodkowym
Wszystkie prędkości drogowe, które są istotne w codziennej jeździe, inżynierowie osiągnęli redukcje prędkości silnika, które mają zauważalne korzyści dla zużycia paliwa. Na przykład przy prędkości 100 km/h (62 mph) w szóstym biegu, silnik obraca się tylko przy 1 600 obr/min. Zainstalowane w dwumasowym kole zamachowym „wahadło odśrodkowe” zapewnia płynne, wolne od wibracji działanie nawet przy niskich obrotach silnika. Efektywnie przeciwdziała nieregularnemu biegowi i eliminuje wibracje podczas przyspieszania. Silnik Diesla obraca się płynnie z niskich obrotów, a towarzyszący dźwięk jest równie elegancki.