Dla wielu osób kod ZL1 nic nie znaczył, ale dla fanów Camaro oznaczał jedną z najrzadszych i najpotężniejszych wersji pierwszej generacji tego samochodu.
W 1969 roku Fred Gibb, dealer Chevroleta z Illinois, poprosił producenta o zamontowanie silnika ZL1 427 z Corvetty pod maską Camaro. Chciał, aby auto wzięło udział w wyścigach Super Stock na torach dragowych. Na początku producent niechętnie podchodził do jego prośby i ją odrzucił. Jednak Vince Piggins, odpowiedzialny za rozwój Camaro Z/28 (tak, z „/” w tamtym czasie), przekonał najwyższe władze Chevroleta do produkcji tego pojazdu. Były dwie główne przeszkody dotyczące Camaro ZL1 z 1969 roku: po pierwsze, wysoka cena, ponieważ koszt silnika wynosił tyle, co reszta samochodu, a po drugie, producent musiał zbudować 50 egzemplarzy, aby były one legalne do zawodów. Ostatecznie stworzono 69 pojazdów, co uczyniło je rzadkimi i legendarnymi wśród entuzjastów. 1969 Camaro ZL1 miało oficjalnie moc 430 hp (436 PS), ale nieoficjalne dane wskazywały na ponad 520 hp (527 PS) przekazywanych przez wzmocniony wał korbowy. W związku z tym, 2012 Chevrolet Camaro ZL1 nie mogło mieć mniej. I nie miało.
Chevrolet nie chciał, aby jego 2012 Camaro ZL1 wyglądało jak reszta gamy, więc dodał kilka unikalnych detali. Oprócz chromowanej plakietki ZL1 na czarnej kratce, samochód miał również przeprojektowany przedni zderzak. Charakteryzował się szerokim dolnym wlotem powietrza flankowanym przez pionowe, kanciaste wloty, które mieściły okrągłe światła przeciwmgielne. Jednak najbardziej uderzającą częścią była maska ze wlotem powietrza, wyposażona w czarną część ze włókna węglowego i zestaw otworów wentylacyjnych. Żaden inny Camaro piątej generacji nie miał takich detali do tej pory.
Chociaż nie było wielu sposobów na poprawę wyglądu profilu Camaro, producent i tak zdołał dodać nowy zestaw 20-calowych, kutych kół aluminiowych, które były lżejsze niż te zamontowane w wersji SS. Przez te duże pięcioramienne felgi przechodnie mogli zobaczyć duże hamulce Brembo z zaciskami oznaczonymi logo ZL1. Kształt rzeźbionych drzwi podkreślały dolne progi boczne, które ozdabiały panele podłogowe, a z tyłu, wyższy spojler dekorował tylną część. W przeciwieństwie do jakiegokolwiek innego Camaro piątej generacji, ZL1 miało cztery wydechy z tyłu, które flankowały dyfuzor. Dodatkowo, chromowana plakietka ZL1 ozdabiała pokrywę bagażnika.
Wnętrze to unikalna atmosfera stworzona przez producenta dla najsilniejszej wersji 2012 Chevrolet Camaro. Fotele kubełkowe z wysokimi boczkami były pokryte skórą i miały haftowane oznaczenia ZL1 na oparciach. Dodatkowo, kierowca miał do dyspozycji przeprojektowaną kierownicę z trzema ramionami, pokrytą mikrofibrą oraz aluminiowymi akcentami. Chevrolet oferował również samochód z mikrofibrą na desce rozdzielczej, co nie tylko redukowało odblaski, ale także nadawało pojazdowi ekskluzywny wygląd. Konsola środkowa między przednimi pasażerami miała „czteropak” wskaźników, które pokazywały ciśnienie i temperaturę oleju, ciśnienie doładowania oraz temperaturę oleju skrzyni biegów.
W momencie premiery na targach motoryzacyjnych w Chicago w 2011 roku producent ogłosił, że ZL1 będzie miało silnik o mocy 550 hp (557 PS). Ostateczna wersja produkcyjna osiągnęła jednak 580 hp (580 PS) z superładowanego silnika 382 (6,3-litra) z modelu Cadillac CTS-V. Chevrolet połączył nową jednostkę napędową z sześciobiegową skrzynią manualną, która przekazywała moc na tylne koła poprzez dyferencjał ze ograniczonym poślizgiem. GM poświęcił również więcej czasu na testy samochodu na słynnym torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech, aby poprawić zawieszenie i udoskonalić magnetyczne sterowanie jazdą. W rezultacie, 2012 Chevrolet Camaro ZL1 okazało się być zarówno ostrą bronią torową, jak i komfortowym cruiserem na autostradach.
Chevrolet Camaro ZL1 z 2012 roku zadebiutował na Chicago Auto Show w 2011 roku. To najwyżej wydajny model Camaro oraz najbardziej zaawansowany technicznie samochód w swojej klasie. Nowy ZL1 kontynuuje rozwój Camaro, wprowadzając go w zupełnie nowy wymiar nowoczesnej technologii wydajności. Planowane wprowadzenie do sprzedaży przewidziane jest na początku 2012 roku.
Napędzany przez doładowany silnik V-8 o mocy szacowanej na 550 koni mechanicznych (410 kW), Chevrolet Camaro ZL1 będzie najszybszym Camaro, jakie kiedykolwiek oferowano przez Chevroleta. A to nie tylko moc – ZL1 dysponuje również zaawansowanymi technicznie i dobrze rozwiniętymi systemami podwozia i zawieszenia, które zapewniają zrównoważoną obsługę i siłę hamowania, aby uzupełnić wysoką moc silnika. Intensywne prace rozwojowe nad Chevrolet Camaro ZL1 trwają, a oficjalne dane dotyczące możliwości samochodu zostaną ogłoszone pod koniec 2011 roku, gdy testy zbliżą się do końca.
„Camaro ZL1 to połączenie zaawansowanej technologii, wydajności i designu, to typ samochodu, którego nikt wcześniej nie wprowadził do tego segmentu,” powiedział Rick Scheidt, wiceprezydent marketingu Chevroleta. „To najnowocześniejsze Camaro w historii, dlatego wybraliśmy nazwę od najbardziej elitarnych i ekskluzywnych Camaro.”
Nazwa ZL1 pochodzi od całkowicie aluminiowego silnika wyścigowego o tej samej nazwie, który został opracowany pod koniec lat 60. i zainstalowany w nielicznych modelach produkcyjnych Camaro z 1969 roku. Zbudowano tylko 69 egzemplarzy z tym silnikiem, ale zdobyły one status legendarny wśród entuzjastów, ponieważ reprezentowały szczyt możliwości Camaro – aż do teraz. Model Chevrolet Camaro ZL1 z 2012 roku ma stanowić znaczący krok naprzód dla Camaro, wprowadzając nowy poziom wydajności w tym segmencie.
Głównym celem rozwoju samochodu było stworzenie czegoś nowego – Camaro zaprojektowanego do osiągania optymalnych czasów okrążeń na najlepszych torach wyścigowych oraz doskonałych właściwości jezdnych na ulicy. Aby osiągnąć ten cel, inżynierowie rozwijali wiele istniejących systemów Camaro i wprowadzali nowe technologie, takie jak elektryczne wspomaganie kierownicy oraz Magnetic Ride Control, najszybciej reagujący system zawieszenia na świecie.
Design Camaro ZL1 jasno komunikuje i wspiera jego cele wydajnościowe. Zamiast ozdobnych elementów, Chevrolet Camaro ZL1 wyróżnia się wizualnie na tle innych modeli dzięki elementom istotnym dla jego podwyższonych możliwości.
„Wszystko w projekcie ZL1 jest bezpośrednio związane z jego technologią i poważną wydajnością, szczególnie aerodynamicznymi właściwościami,” powiedział Ed Welburn, wiceprezydent ds. globalnego designu. „Celem naszych projektantów było zrealizowanie funkcjonalnego projektu z pięknie rzeźbionymi formami, tworzącimi imponującą, potężną osobowość. Funkcja staje się estetyką. Chcemy stworzyć samochód, który spełnia obietnice, jakie z sobą niesie.”
Główne elementy designu ZL1 to nowy przedni zderzak i maska z wyciągami powietrza, zaprojektowane w tandemie, aby stworzyć aerodynamiczny docisk, który wspiera prowadzenie. Maska samochodu zawiera charakterystyczny centralny segment wykonany z włókna węglowego, pokryty satynowym czarnym wykończeniem. Nowe progi, szerokie opony, 20-calowe felgi i końcówki układu wydechowego podkreślają możliwości prowadzenia i mocy samochodu.
Emblemat Chevrolet Camaro ZL1 znajduje się na grillu, masce i zaciskach hamulcowych, w kluczowych miejscach odzwierciedlających technologię wewnątrz.
Przegląd technologii
Wspierając dynamiczną wydajność torową i uliczną ZL1 jest silnik LSA 6.2L z doładowaniem, który ma generować szacowane 550 koni mechanicznych (410 kW) i 550 lb.-ft. momentu obrotowego (677 Nm), z dodatkowymi cechami zaprojektowanymi specjalnie dla Camaro. Oparty na legendarnym aluminiowym małym bloku V-8 GM, LSA ma wbudowany system doładowania z intercoolerem, cylinderki z premium aluminium odpornymi na wysokie temperatury oraz inne detale, które zapewniają wyjątkową wydajność z płynnością i finezją. Elementy i detale, które przyczyniają się do wydajności LSA, obejmują:
- Zrównoważona, lekka konstrukcja tłoków
- Wysokowytrzymałe tłoki hipereutektyczne
- Szóstą generację supercharger’a Eaton z rotorem o czterech łopatkach
- Spryskiwacze oleju tłokowego.
Ponieważ Chevrolet Camaro ZL1 korzysta z elektrycznego wspomagania kierownicy, silnik nie posiada konwencjonalnej pompy hydraulicznej w swoim systemie napędowym. To poprawia wydajność, ponieważ nie generuje dodatkowej mocy silnika do napędzania pompy kierownicy.
Chevrolet Camaro ZL1 to kompletny samochód wysokiej wydajności, a nie tylko Camaro z większą mocą. Kluczowe cechy techniczne obejmują:
Skrzynia biegów – Wydajna skrzynia Tremec TR-6060 sześciobiegowa manualna jest dopasowana do silnika LSA. To wersja „MG9” tej skrzyni, o wyższej pojemności momentu obrotowego. Jest używana z dwumasowym kołem zamachowym i sprzęgłem podwójnym, co ułatwia obsługę i płynność zmiany biegów. Nowy, krótszy skok dźwigni zmienia biegi.
Wydech – Chevrolet Camaro ZL1 jest wyposażony w podwójny system wydechowy, który zmienia poziom dźwięku i charakter w zależności od obrotów silnika. Po raz pierwszy zastosowany w legendarnym Corvette, system wydechowy jest specjalnie dostrojony dla Chevroleta Camaro ZL1 i nadaje mu charakterystyczny dźwięk.
Układ napędowy – Został zmodyfikowany z mocniejszym wałem napędowym i układem osi tylniej, wyposażonym w większą i mocniejszą obudowę dyferencjału z żeliwa, mocniejsze osie oraz wytrzymały dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Ten system, który jest w trakcie patentowania, został zaprojektowany w celu zapewnienia, że ogromna moc ZL1 jest płynnie przekazywana na drogę.
Zawieszenie – Zawieszenie cechuje całkowicie zmienione strojenie oraz włączenie ekskluzywnego w swoim segmencie Magnetic Ride Control. System Magnetic Ride w Chevrolet Camaro ZL1 będzie obejmował tryby do wyboru przez kierowcę (Tour i Sport), dostosowane do preferowanego stylu jazdy. Wykorzystuje zaawansowaną naukę magneto-reologii, aby uzyskać tłumienie wstrząsów z najwyższą precyzją, optymalizując kontrolę nad karoserią zarówno w codziennej jeździe, jak i na torze. Ta technologia występuje tylko w niewielkiej grupie niektórych z najlepszych samochodów wydajnościowych na świecie. Inne elementy podwozia zostały zaprojektowane na nowo, aby wspierać wysokowydajnościowe limity samochodu. Tylne stabilizatory mają zewnętrzne łączniki umieszczone poza wahaczami. Dzięki temu stabilizatory są bardziej efektywne w kontrolowaniu przechyłów nadwozia w zakrętach, zapewniając wyraźną reakcję na polecenia kierowcy.
Hamulce i kierownica – Camaro ZL1 ma zaawansowany system hamulcowy, przystosowany do jazdy po torze, opracowany we współpracy z ekspertami z Brembo. Duże 14,6-calowe (370 mm) przednie tarcze hamulcowe mają sześciotłoczkowe zaciski; tylne tarcze o średnicy 14,4 cala (365 mm) mają cztery tłoczki. Chevrolet Camaro ZL1 oznacza wprowadzenie nowego systemu kierownicy elektrycznej do Camaro. Jest on opracowywany w celu zapewnienia precyzyjnej kontroli i informacji zwrotnej dla kierowcy, z większą zmiennością wysiłku dla jazdy wysokowydajnej.
Zewnętrze – Charakterystycznym elementem ZL1 z przodu jest przeprojektowany zderzak i aluminiowa maska z wypukłym, włóknem węglowym. Zderzak ma przedni splitter i nowe pionowe lampy przeciwmgielne. Obszar lamp przeciwmgielnych zawiera wloty powietrza zaprojektowane do chłodzenia hamulców. Maska ma umieszczone z przodu wyciągi powietrza, które precyzyjnie kierują powietrze nad samochodem. Wizualnie, ten centralny segment, w satynowym czarnym włóknie węglowym, komunikuje wysokowydajny charakter samochodu jako kontrast do koloru nadwozia. Funkcjonalnie, wyciąg powietrza jest kluczowy w łączeniu przepływu powietrza z nadwoziem, tworząc aerodynamiczny docisk. Centralna część z włókna węglowego zmniejsza masę maski. Standardem są reflektory HID o wysokiej intensywności i lampy przeciwmgielne. Tył samochodu obejmuje dyfuzor i spojler, które również pełnią funkcję poprawiającą aerodynamikę auta.
Felgi i opony – Nowe, 20-calowe felgi aluminiowe, które są lżejsze od felg 20-calowych użytych w Camaro SS, są stosowane w połączeniu z nowymi oponami Goodyear Supercar F2, które zostały opracowane specjalnie dla Chevroleta Camaro ZL1.
Wnętrze – ZL1 zostało zaprojektowane z myślą o wysokowydajnej jeździe. Przednie fotele mają wkładki z mikrofibry. Inne ulepszenia obejmują przeprojektowaną kierownicę, pedały ze stopów, wyświetlacz Head-Up z unikalnymi informacjami o wydajności oraz system wskaźników pomocniczych „czteropak” z odczytem doładowania.
Szczegóły produkcji
Wszystkie kolory zewnętrzne Camaro będą dostępne w ZL1, ale czarny to jedyny kolor wnętrza. Unikalne cechy zewnętrzne są uzupełnione czarnym centralnym segmentem na masce. Wewnątrz Chevrolet Camaro ZL1 ma podgrzewane skórzane fotele z wkładkami z mikrofibry oraz logo ZL1 haftowane na przednich zagłówkach. Mikrofibra pojawia się także jako akcent na desce rozdzielczej, nadając wnętrzu bogatszy wygląd. Chevrolet Camaro ZL1 będzie zawierać te same elementy, co obecny pakiet 2SS i dodatkowe nowe lub unikalne cechy: