2012 Chevrolet Sonic Sedan (US)

2012 Chevrolet Sonic Sedan (US)

Przejdź do galerii zdjęć2012 Chevrolet Sonic Sedan (US)

Znany w Europie jako Aveo Sedan, Sonic był samochodem, który miał na celu umożliwienie większej liczbie osób jazdy autem z logo Chevroleta, które nie było hatchbackiem.

Samochód został zbudowany na starej platformie Daewoo, co sprawiło, że jego produkcja była tania, a w konsekwencji cena również była niższa. Dlatego, poza właścicielami flot, Sonic był doskonałym pojazdem do codziennych dojazdów, przynajmniej jeśli chodzi o koszty eksploatacji. A to miało znaczenie dla wielu ludzi, szczególnie w trudnych latach po kryzysie finansowym, który wyczerpał konta GM.

Dział projektowy GM stworzył wersję sedana dla tych, którzy szukali niewielkiego rodzinnego pojazdu. Chociaż przednia część była wspólna z hatchbackiem, z czterema okrągłymi reflektorami i poziomo podzieloną kratką, profil był inny. Wznoszące się linie boczne nadawały dynamiczny wygląd niewielkiemu sedanowi, ale ze względu na krótki ogólny długość wyglądał na zbyt mały i zbyt wysoki. W zależności od poziomu wyposażenia, sedan Sonic był dostępny z 17-calowymi lekkimi felgami aluminiowymi. Z tyłu krótka klapa bagażnika była ozdobiona chromowaną listwą nad tablicą rejestracyjną i były przy niej zamontowane lampy tylne w rogach.

Wnętrze nie zaskakiwało zbytnio, jeśli chodzi o użyte materiały przyjazne dla budżetu. Mimo to, w standardzie oferowało klimatyzację, centralny zamek i radio. Dodatkowo, bagażnik był ogromny jak na tę klasę, o łącznej pojemności 502 litry (17,7 stóp sześciennych).

Sonic był dostępny na rynek północnoamerykański z silnikiem o pojemności 1,8 litra z naturalnym zassaniem lub silnikiem turbo o pojemności 1,4 litra. Wersja z większym silnikiem była połączona z pięciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard lub sześciobiegową automatyczną jako opcja, podczas gdy mniejszy silnik miał wyłącznie pięciobiegową manualną skrzynię biegów.

Chevrolet zaprezentował zupełnie nowego Sonic’a 2012 podczas 2011 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej. Jego młodzieńczy, agresywny design wspiera turboładowana moc oraz zwinne prowadzenie, co razem tworzy efektywny, przyjemny w prowadzeniu mały samochód.

Chevrolet Sonic oferowany jest w dwóch wersjach nadwozia: eleganckim sedanem czterodrzwiowym oraz sportowym pięciodrzwiowym. Oba modele oferują przestronność tylnych siedzeń i przestrzeń bagażową na najwyższym poziomie w swojej klasie. Różnorodne funkcje łączności wzbogacają doświadczenia z jazdy.

„Całkowicie nowy Chevrolet Sonic łączy praktyczność małego samochodu z pasją do jazdy, która jest znana z takich modeli jak Corvette,” powiedział Chris Perry, wiceprezydent ds. marketingu Chevroleta. „Połączenie świetnego designu, przyjemności z jazdy i nowoczesnych funkcji łączności sprawia, że jest poważnym konkurentem z radosnym duchem.”

Produkcja Chevrolet Sonic’a rozpocznie się pod koniec 2011 roku w Centrum Montażowym General Motors Orion w Michigan, które otrzymało inwestycję w wysokości 545 milionów dolarów na modernizację i przystosowanie zakładu, co pomoże przywrócić około 1000 miejsc pracy w metropolii Detroit.

„Chevrolet jest jedyną firmą produkującą małe samochody w Stanach Zjednoczonych,” powiedział Perry. „Uważamy, że Sonic wniesie coś istotnego do tego segmentu, z nowoczesnym stylem, osiągami i wartością, które zmienią postrzeganie tego, czym może być mały samochód w Ameryce.”

Postępowy design zewnętrzny

Z każdej strony, sedan Chevrolet Sonic oraz model pięciodrzwiowy emanują siłą, stabilnością i wyrafinowaniem. Szeroka, niska bryła, z proporcjami kół w rogach, sugeruje sportowy charakter. Nowoczesne, opadające linie nadwozia sugerują ruch nawet wtedy, gdy samochód stoi w miejscu.

Agresywne akcenty, takie jak nadkola i okrągłe reflektory inspirowane motocyklami, łączą się z globalnymi elementami designu – podwójna atrapa chłodnicy i okrągłe lampy tylne – tworząc projekt natychmiast rozpoznawalny jako Chevrolet. Krawędź maski tworzy linię charakterystyczną nad reflektorami, która płynnie przechodzi w smukły profil boczny, charakteryzujący się nieprzerwaną linią boku, wysoką linią okien i niskim dachem. Lusterka boczne mają ten sam kształt co nadwozie i zdaje się, że znikają w profilu.

Sedan i model pięciodrzwiowy różnią się wyraźnie. Pięciodrzwiowy ma zwężoną, dwu-komorową sylwetkę z agresywnymi liniami, podczas gdy profil „notchback” sedana ma bardziej elegancki i dojrzały wygląd. Na pierwszy rzut oka, model pięciodrzwiowy przypomina trzydrzwiowy, ponieważ tylne klamki są dyskretnie ukryte w obszarze słupka „C”. Tył pięciodrzwiowego kontynuuje nietypowe detale, w tym odsłonięte, inspirowane motocyklami tylne lampy.

Elementy, które podkreślają jakość Sonic’a i dbałość o szczegóły, to chromowane obramowania grilla i matowe czarne wstawki w kratce we wszystkich modelach, natomiast różnorodność dużych rozmiarów kół, w tym 17-calowe felgi aluminiowe, podkreśla sportowy charakter.

Inspirowane wnętrze

Wnętrze Chevrolet Sonic’a nawiązuje do motocyklowego designu z detalami w postaci dużego, okrągłego analogowego obrotomierza w asymetrycznym wyświetlaczu LCD, z dużym cyfrowym wyświetlaczem prędkościomierza.

Dodatkowe atrakcje wnętrza obejmują:

Powierzchnia panelu instrumentów dostępna jest w dwóch kolorach (ciemny tytan i ceglasty) i płynnie przechodzi w górne drzwi, z wykończeniami w niskim połysku
Dźwignia zmiany biegów automatycznych ma kształt „węża”, podczas gdy manualna dźwignia ma chromowaną gałkę
Tubularne otwory wentylacyjne wystają z powierzchni panelu instrumentów.

Wnętrze zawiera schowki w centralnym panelu oraz w drzwiach. Tylne siedzenia składają się na płasko, umożliwiając przewożenie większych przedmiotów. Przednie fotele kubełkowe są standardowe, a dostępne są także podgrzewane przednie fotele.

Silniki oparte na Cruze

Modele Chevrolet Sonic są napędzane efektywnymi, mocnymi silnikami o małej pojemności skokowej, w tym Ecotec 1.4L turbo i Ecotec 1.8L – te same silniki, które są używane w nowym Chevrolet Cruze. Dostępne są trzy rodzaje skrzyń biegów: pięciobiegowa manualna i sześciobiegowa automatyczna z 1.8L oraz sześciobiegowa manualna z 1.4L turbo.

Moc silnika Ecotec 1.4L turbo szacuje się na 138 koni mechanicznych (103 kW) oraz 148 lb.-ft. momentu obrotowego (200 Nm) w zakresie 1,850 rpm do 4,900 rpm. Szeroki zakres obrotów dla maksymalnego momentu obrotowego – specyficzna cecha silników turbo – pomaga silnikowi zapewnić lepsze doświadczenia z jazdy i osiągi. Elementy konstrukcyjne zapewniają silnikowi światowej klasy gładkość i trwałość. Funkcje obejmują:

Lekką, pustą ramę odlewanego żelaza
Podwójne wałki rozrządu z zmiennym czasowaniem zaworów
Napędzane łańcuchowo wałki rozrządu
Rolki z palcami do wałka rozrządu
Olejowe dysze chłodzące tłoki oraz zintegrowany chłodnica oleju
Jednostka pompy olejowej o zmiennej przepustowości
Elektronicznie sterowany termostat.

Turbosprężarka 1.4L jest zintegrowana z kolektorem wydechowym, co pozwala na redukcję masy i większą elastyczność pakowania w małych pojazdach. Wzmocniony wał korbowy oraz mocniejsze korbowody zapewniają dodatkową wytrzymałość, aby wspierać ciśnieniową moc silnika oraz moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów.

Naturalnie zasysany silnik Ecotec 1.8L ma wiele tych samych cech co Ecotec 1.4L turbo. Jest to kompaktowy i trwały silnik czterocylindrowy zaprojektowany pod kątem niskiej konserwacji, niskiej emisji oraz efektywności paliwowej. Jego dwustopniowy zmienny kolektor dolotowy pozwala na osiągnięcie około 90 procent szczytowego momentu obrotowego w zakresie od 2,400 do 6,500 obrotów na minutę. Szacuje się na 135 koni mechanicznych (101 kW), z 123 lb.-ft. momentu obrotowego (167 Nm) przy 3,800 rpm.

Zaprojektowany dla zwrotności i sportowego charakteru jazdy

Chevrolet Sonic oferuje zwrotność i przyjemność z jazdy, które są rzadkością w tym segmencie. Inżynierowie, którzy pracują także nad modelem Corvette, dostrajali pewność prowadzenia Sonic’a, nadając mu bardziej bezpośrednie i sportowe odczucie, przy jednoczesnym zbalansowaniu pojazdu na szeroki zakres warunków drogowych w Ameryce Północnej.

Wszystkie modele wyposażone są w przednią zawieszenie typu MacPherson z sprężynami śrubowymi i stabilizatorem, a także pół-niezależne tylne zawieszenie na belce skrętnej z mocowaną konstrukcją – z mocną, tubularną belką w kształcie litery V – z gazowymi amortyzatorami. Przednie i tylne tory są identyczne i wynoszą 59.4 cala (1,509 mm), co zapewnia doskonałą stabilność i równowagę.

Elektroniczne wspomaganie kierownicy jest standardowe i wyposażone w kompensator zużycia, który ciągle dostosowuje interakcję systemu z układem kierowniczym, aby zapewnić precyzyjne działanie kierownicy przez cały okres użytkowania systemu.

Struktura nadwozia Chevrolet Sonic ma być jedną z najsztywniejszych w segmencie. Jej sztywność umożliwiła inżynierom precyzyjne dostrojenie jazdy i prowadzenia. Unikalna podstawa „płaskiego topu” Sonic’a zapewnia optymalną sztywność w przedniej części podwozia pojazdu. Tylna oś to zasadniczo oś prosta bez konturu, co ogranicza hałas, wibracje i szorstkość.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.