Rumuniańska marka samochodowa Dacia wprowadziła serię Dokker w 2012 roku, oferując ją zarówno jako lekki pojazd użytkowy, jak i przyjazne rodzinie MPV.
Wraz z pierwszą generacją Dokker, Dacia poszerzyła swoją ofertę w segmencie LCV, zastępując wcześniejszego Dacię Logan Van. Główna różnica polegała na tym, że podczas gdy jego poprzednik był pojazdem siedmiomiejscowym, który przekształcał się w pojazd użytkowy, Dokker został zaprojektowany jako van, który ewoluował w kierunku MPV. To było zdecydowanie lepsze rozwiązanie dla wszystkich.
Dacia produkowała części do Dokker w swoim zakładzie w Rumunii i eksportowała je do Maroka jako zestawy CKD, które tam były montowane. To nietypowe rozwiązanie obniżyło koszty produkcji, a sprzedaż wzrosła do niewiarygodnych poziomów, z czasem oczekiwania przekraczającym sześć miesięcy. Mimo to pojazd miał swoje użytkowe korzenie w wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu. Klientów jednak zbytnio to nie interesowało.
Chociaż zewnętrzny design nie był szczególnie zachwycający, nie był też banalny. Dokker miał swój charakter dzięki krótkim zwisom i płaskiemu, wysokiemu przodowi. Reflektory Dokker miały kanciastą formę w wewnętrznych częściach i były zaokrąglone w zewnętrznych. Po obu stronach znajdowała się kratka z trzema żebrami, którą można było zamówić w kolorze nadwozia, w zależności od wersji wyposażenia.
Na dolnym zderzaku producent dodał dodatkowy wlot powietrza otoczony parą wlotów dla opcjonalnych świateł przeciwmgłowych, a nawet dolny splitter, który był stosowany w celu ochrony pieszych. Z profilu, wysoka powierzchnia przeszklona zaczynała się od stromej i panoramicznej szyby oraz kontynuowała dachem z zamontowanymi relingami.
Pojazd był wyposażony w przestronne tylne drzwi przesuwne, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie pasażerom na drugim rzędzie. Za nimi producent dodał trzeci rząd okien między słupkami C a pionowymi słupkami D. Na koniec, z tyłu pojazdu znalazły się pionowe, narożne światła tylne, które flankowały asymetryczne drzwi.
Wewnątrz Dacia zamontowała wysoko osadzone fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu, niemal bez bocznych podparć. Wnętrze było sprytnie zaprojektowane, nawet jeśli wykonano je z tanich materiałów. Plasticzna deska rozdzielcza miała okrągłe nawiewy, które pochodziły od modelu Logan, oraz kilka schowków na górze.
Klienci mogli zamówić samochód z siedmiocalowym systemem informacyjnym umieszczonym na centralnej konsoli, oferującym nawigację, łączność Bluetooth, CD i port USB. Niżej, bliżej konsoli centralnej, Dacia zamontowała sterowanie systemem HVAC.
Kierowca miał przed sobą prosty układ zegarów, w którym producent zamontował prędkościomierz, obrotomierz oraz wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Dodatkowo, mały wyświetlacz LCD był umieszczony na dole panelu instrumentów i wyświetlał dane z komputera pokładowego.
Z tyłu, ławka dzielona 60/40 mogła być całkowicie usunięta, aby uzyskać większą przestrzeń bagażową. To było bardzo przydatne, szczególnie dla osób poszukujących pojazdu użytkowego do codziennych zadań, takich jak dowóz dzieci do szkoły.
Pod maską Dacia zainstalowała te same silniki turbo diesla i benzynowe, które były dostępne w pozostałych modelach Logan, w zależności od rynku. Wszystkie wersje były sprzężone z pięciobiegową lub sześciobiegową skrzynią manualną, które przekazywały moc tylko na przednie koła.
Po wprowadzeniu modelu Lodgy na początku 2012 roku, oferta Dacii została wzbogacona o dwa zupełnie nowe modele: Dacia Dokker i Dokker Van. Dacia Dokker to pięcioosobowa furgonetka stworzona do szerokiego zastosowania, zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Oferuje jedną z największych przestrzeni bagażowych oraz najlepszą modułowość w swojej klasie. Dacia Dokker Van to mały lekki pojazd użytkowy. Jego cechy użytkowe, będące najlepsze w swojej klasie, przyciągną rzemieślników i specjalistów. W zgodzie z wartościami promowanymi przez markę Dacia, obydwa nowe modele oferują bogaty zestaw praktycznych funkcji w bezkonkurencyjnej cenie. Zostaną wprowadzone na rynek początkowo w Maroku w czerwcu 2012 roku, a następnie w innych krajach basenu Morza Śródziemnego i Europy na koniec lata 2012 roku.
Dacia Dokker kieruje swoją ofertę do klientów o zróżnicowanych potrzebach, którzy chcą pojazdu zdolnego do przewożenia dużych ładunków, a jednocześnie komfortowego dla rodziny. Oprócz możliwości przewozu do pięciu osób, oferuje również największą pojemność bagażnika na rynku. Przyjazna dla użytkownika modułowość tylnej kanapy umożliwia uzyskanie dodatkowej pojemności ładunkowej do 3m3, co czyni ją idealną do zastosowań profesjonalnych. Można ją zamówić z jednymi lub dwoma przeszklonymi drzwiami bocznymi, które ułatwiają dostęp do przestrzeni ładunkowej lub tylnych siedzeń.
Poza niezawodnością i solidnością, Dacia Dokker Van oferuje największą pojemność ładunkową w swoim segmencie dzięki sprytnie zaprojektowanemu modułowemu fotelowi pasażera z przodu (opcjonalny Dacia Easy Seat), a jego szerokie przesuwane drzwi boczne ułatwiają załadunek. Aby jak najlepiej sprostać potrzebom handlowców i rzemieślników, dostępnych jest wiele konwersji oraz szeroki wachlarz akcesoriów dla Dokker Van.
Tak jak w przypadku Dacii Lodgy, wnętrza Dokker i Dokker Van są komfortowe, nowoczesne i szczególnie funkcjonalne. System multimedialny Media Nav wyposażony jest w siedmiocalowy (18 cm) ekran dotykowy i obejmuje funkcje nawigacji oraz radia, a także łączność Bluetooth. W katalogu opcji znajdują się ogranicznik prędkości oraz czujniki parkowania z tyłu.
W zależności od rynku, Dacia Dokker i Dokker Van są dostępne z czterema jednostkami napędowymi do wyboru: nowym silnikiem benzynowym 1.2 TCe 115 oraz istniejącym 1.6 MPI 85, a także silnikami diesla 1.5 dCi o mocy 75 i 90 KM. Obydwa silniki diesla kwalifikują się do oznaczenia Dacia eco² dzięki zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 4.5 litra/100km i emisji CO2 na poziomie 118g/km.
Niezawodność i jakość wykonania Dacii są od dawna chwalone przez klientów i media, ale Dacia poszła o krok dalej dzięki doświadczeniu Renault, wiodącej marki lekkich pojazdów użytkowych w Europie od 1998 roku. Wiele komponentów Dokker Van zostało zaprojektowanych z myślą o wysokich wymaganiach określonych przez Renault dla własnych furgonetek, a model przeszedł te same rygorystyczne testy co Renault LCV, aby uwzględnić najbardziej surowe warunki użytkowania.
BARDZO FUNKCJONALNY PROJEKT
Nazwa Dokker jest grą słów nawiązującą do „dockworker” i wyraża dużą pojemność ładunkową obu modeli, a także ich modułowe wnętrze i solidność.
Linia, proporcje i hojne wymiary Dacii Dokker i Dacii Dokker Van (długość: 4.36m / szerokość: 1.75m / wysokość: 1.81m) wskazują na szczególnie przestronne wnętrze. To wrażenie potęgują proste pionowe boki nadwozia, a otwory drzwi przesuwanych i asymetrycznych drzwi tylnych zapewniają łatwy dostęp.
Rodzinny wygląd tych dwóch nowych modeli z innymi pojazdami z oferty Dacii przejawia się w formie ich kraty i dużych reflektorów. Tymczasem nowoczesny, hi-tech styl ich designu odzwierciedla nową tożsamość stylistyczną Dacii, zapoczątkowaną przez Lodgy.
Zewnętrzne objętości nowych modeli, zdecydowane formy i proste linie wskazują na markową jakość i solidność Dacii, a to odczucie jest dodatkowo akcentowane przez wysoką linię okien i duże uchwyty drzwi. Standardowe zderzaki Dacii Dokker i Dokker Van w kolorze czarnym otaczają całą dolną część przedniej części, aż do reflektorów, podczas gdy zderzaki tylne są umieszczone tak, by chronić zespoły świetlne. Niektóre wersje są wyposażone w boczne osłony zabezpieczające.
Opcjonalne zderzaki w kolorze nadwozia dostępne w wyższych wersjach furgonetek są bardziej zgodne z elementami stylizacji samochodów osobowych.
Wnętrze prezentuje nowoczesną, funkcjonalną deskę rozdzielczą, która zawiera kilka przemyślanych przestrzeni do przechowywania, przeznaczonych do intensywnego użytkowania. Kształty deski podkreślają wrażenie solidności, a jej dwukolorowy schemat został przeniesiony na panele drzwi (w zależności od poziomu wyposażenia). Niezaprzeczalnie nowoczesne, hi-tech wykończenie kabiny jest wzmocnione nowym designem wskaźników – dziedziczonym po Dacii Lodgy – oraz integrowanym systemem multimedialnym Media Nav.
Dacia Dokker i Dokker Van korzystają również z udoskonaleń przyjaznych kierowcy, które po raz pierwszy pojawiły się w Lodgy, w tym nowych kontrolerów świateł i wycieraczek. Przełączniki do elektrycznych okien znajdują się w zasięgu ręki na podłokietnikach drzwi, a elementy sterujące klimatyzacją są bardziej dostępne niż w rodzinie modeli Logan.
Kabina wersji furgonetki ma bardziej osobowy charakter, zaczynając od różnych kolorów użytych w wykończeniu wnętrza. W wyższych poziomach wyposażenia znajdują się szaro-metaliczne konsola centralna oraz elementy chromowane na uchwytach drzwi, panelu instrumentów, pokrętłach ogrzewania i gałce dźwigni zmiany biegów.
Dacia Dokker, wszechstronna furgonetka
Dacia Dokker komfortowo przewozi do pięciu osób, a dla ich bagażu oferuje największy bagażnik w swojej klasie, o pojemności 800 litrów i maksymalnej długości ładunku wynoszącej 1.16m.
Dacia Dokker standardowo wyposażona jest w jedne przeszklone drzwi przesuwane z boku, a drugie można zamówić opcjonalnie (standard w wersji wysokiej). Drzwi boczne otwierają przestrzeń o szerokości 703 mm, co ułatwia bezpieczny dostęp do tylnych siedzeń.
Pasażerowie na tylnej kanapie mogą korzystać z komfortowych foteli oraz dużej ilości przestrzeni (wysokość do sufitu: 1,065 mm / szerokość barków: 1,458 mm / przestrzeń na kolana: 177 mm).
Modułowa tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40 łatwo przekształca się w jedną z wielu możliwości aranżacji. Dzięki łatwo dostępnym uchwytom każda sekcja oparcia kanapy może być składana niezależnie do przodu. Ławka może być także przechylona do przodu w kierunku przednich siedzeń, aby uzyskać płaską podłogę o długości 1.57m i pojemności 3m3.
Dacia Dokker Van, jeden z najbardziej praktycznych pojazdów w swojej klasie
Dzięki swoim wymiarom (długość: 4.36m / szerokość: 1.75m / wysokość: 1.81m), Dacia Dokker Van oferuje hojne 3.3 metry sześcienne pojemności ładunkowej i maksymalną długość ładunku wynoszącą 1.9m.
Jego pojemność ładunkowa może być zwiększana dzięki sprytnemu opcjonalnemu rozwiązaniu Dacia Easy Seat. Oparcie tego wszechstronnego fotela pasażera z przodu można przechylić do przodu, aby utworzyć stół. Alternatywnie, cały fotel można przechylić do przodu w kierunku schowka, aby uzyskać przestrzeń dla ładunków o długości do 2.42 metrów. Można go również całkowicie usunąć, aby uzyskać 3.9 metry sześcienne przestrzeni ładunkowej. Ta aranżacja pozwala na transport przedmiotów o długości trzech metrów (maksymalna długość ładunku: 3.11m). Te najlepsze na rynku parametry czynią Dacię Dokker Van jednym z najbardziej funkcjonalnych pojazdów w swoim segmencie, przy czym komfort nie ucierpiał, ponieważ Dacia Easy Seat ma możliwość regulacji przodu/tyłu i ma regulowane oparcie. Maksymalne obciążenie Dacii Dokker Van wynosi 750 kg.
W zależności od wersji i przepisów krajowych, kabina jest oddzielona od przestrzeni ładunkowej przez dwa rurkowe belki ochronne, w pełni przeszkloną ścianę działową lub siatkową przegródę obrotową. Ta ostatnia pozwala zwiększyć pojemność ładunkową poprzez złożenie pasażera (opcjonalne Dacia Easy Seat), zapewniając jednocześnie ochronę kierowcy.
Dacia Dokker Van standardowo wyposażona jest w jedne szerokie drzwi przesuwane z boku, a dodatkowe można zamówić opcjonalnie. Te drzwi mają niezwykle mocną konstrukcję i otwierają się bez wysiłku, co ułatwia dostęp do przestrzeni ładunkowej dzięki dużemu uchwytowi.
Asymetryczne drzwi tylnie otwierają się pod kątem 90 stopni i są utrzymywane w miejscu przez system blokujący, który zapobiega ich zamykaniu w wietrze. Ta blokada może być zwolniona za pomocą uchwytu umieszczonego wewnątrz drzwi, aby umożliwić ich otwarcie do 180 stopni.
Liczne rozwiązania do przechowywania w Dacii Dokker i Dokker Van
Aby uprościć codzienne życie kierowców, w kabinie znajduje się wiele praktycznych miejsc do przechowywania o łącznej pojemności do 44.2 litrów w wersji furgonetki. Duża, niezakryta szuflada na desce rozdzielczej może pomieścić laptopa lub dokumenty w formacie A4. Dacia Dokker jest również wyposażona w zamykaną szufladę o pojemności 6.6 litra (w zależności od poziomu wyposażenia), a także 12 litrów łatwo dostępnego miejsca do przechowywania nad głową (w zależności od poziomu wyposażenia). Mała zamykana szuflada po lewej stronie kierowcy jest szczególnie przydatna, aby zapewnić, że takie przedmioty jak drobne monety są zawsze pod ręką.
Butelka o pojemności 1.5 litra zmieści się w pojemnikach na drzwiach przednich, a na konsoli centralnej można zamówić podwójny uchwyt na napoje i tackę.
W przypadku wersji furgonetki pasażerowie na tylnej kanapie korzystają z uchwytu na butelki o pojemności 0.5 litra na konsoli centralnej, a także małych dodatkowych przegródek w drzwiach i kieszeni na mapy na oparciach przednich siedzeń (w zależności od wersji).
Jeśli chodzi o konwersje do określonych zastosowań biznesowych, Dacia korzysta w pełni z doświadczenia Renault. Marka ściśle współpracowała z siecią zatwierdzonych przez Renault konwerterów, aby opracować długą listę konwersji. Wśród dostępnych dla Dacii Dokker Van znajdują się ambulanse, rozwiązania TPRM, transport produktów schładzanych lub zamrożonych, mobilne warsztaty czy pojazdy interwencyjne itp.
Aby sprostać zróżnicowanym potrzebom swoich klientów, Dacia opracowała szeroki zestaw akcesoriów i wyposażenia wnętrz. Akcesoria mające na celu poprawę komfortu lub pojemności ładunkowej obejmują centralny podłokietnik, odtwarzacz DVD, uchwyt na dokumenty na oparciu fotela, foteliki dla dzieci, przenośną chłodziarkę, bagażnik dachowy, siatkę zabezpieczającą za tylnymi siedzeniami (w wersji furgonetki) itp.
Dacia Dokker Van oferuje szereg akcesoriów zaprojektowanych specjalnie dla klientów biznesowych: wykończenia drewniane, osłony kół, zestawy do przechowywania, zestaw szafki drewnianej, stalowe belki dachowe, osłony ochronne dla przeszklonych tylnych drzwi itp.
Pojazdy można również spersonalizować w kolorach firmowych klienta.
UDOSKONALONE WYPOSAŻENIE KABINY
Od momentu wprowadzenia Dacii Lodgy wiele funkcji zostało zaktualizowanych, aby stały się jeszcze bardziej komfortowe, nowoczesne lub praktyczne. Nie trzeba dodawać, że Dacia Dokker i Dokker Van korzystają z tych udoskonaleń.
Media Nav: przyjazna technologia
Dacia Dokker i Dokker Van są wyposażone w system multimedialny Media Nav, który po raz pierwszy pojawił się w Dacii Lodgy. System został doskonale zintegrowany z centralną deską rozdzielczą i obejmuje siedmiocalowy (18 cm) ekran dotykowy. Oprócz łatwości obsługi, ta atrakcyjna opcja (€430) łączy funkcje nawigacji i audio, a także łączność Bluetooth® do zestawu głośnomówiącego.
Strona główna umożliwia użytkownikom szybkie przewijanie przez sześć funkcji Media Nav. Możliwe jest również podłączenie przenośnego odtwarzacza muzycznego przez porty USB lub jack umieszczone na desce rozdzielczej. Użytkownicy mogą wybierać utwory za pomocą zarówno wyświetlacza dotykowego, jak i zdalnych przycisków na kierownicy.
System nawigacyjny o prostym, intuicyjnym interfejsie ma zarówno grafikę 2D, jak i 3D (Birdview). Dedykowana strona internetowa umożliwia klientom dostęp do aktualizacji map i ich upload za pomocą portu USB.
Alternatywnie dostępne są dwa inne systemy multimedialne, aby dostosować ofertę do potrzeb każdego klienta:
Dacia Plug & Radio. Ten system ma radio z dużym wyświetlaczem, odtwarzacz CD zgodny z MP3, technologię Bluetooth®, porty USB i jack umieszczone na desce rozdzielczej oraz zdalne sterowanie na kierownicy.
Mniejsza (1 DIN) wersja radia podstawowego, Dacia Plug & Music, pozwala na zainstalowanie dodatkowej przestrzeni do przechowywania. To radio ma te same funkcje, co Dacia Plug & Radio, z wyjątkiem odtwarzacza CD.
Wszystkie radia korzystają z trójwymiarowego dźwięku Arkamys®, który pochodzi z oferty audio Renault. Proces Arkamys® wykorzystuje oprogramowanie do cyfrowego przetwarzania dźwięku, aby dostarczyć dźwięk dostosowany do potrzeb i zauważalnie wyższej jakości. Trójwymiarowy dźwięk produkowany przez cztery głośniki został zaprojektowany z uwzględnieniem układu kabiny oraz materiałów, które wykorzystuje.
Przyjemniejsza i bardziej praktyczna dla kierowcy Kierowcy siedzą 3.5 cm wyżej w Dacii Dokker i Dokker Van niż w Logan MCV, a wysokość siedzenia oraz kierownica mogą być dostosowane, aby znaleźć najwygodniejszą pozycję do jazdy. Komfort dodatkowo zwiększa duża podnóżek.
Dacia Dokker i Dokker Van mają również tę samą nową, nowoczesną i bardziej praktyczną deskę rozdzielczą co Dacia Lodgy. Środkowy wskaźnik przebiegu jest flankowany po lewej przez wskaźnik obrotów silnika, a po prawej przez ekran, który łączy wskaźnik poziomu paliwa oraz dane o łącznym/pojedynczym przebiegu. W przypadku wersji wyposażonych w komputer pokładowy ten sam wyświetlacz dostarcza dane dotyczące ilości zużytego paliwa, odległości podróży, średniego i rzeczywistego zużycia paliwa, pozostałego zasięgu, średniej prędkości, odległości do następnej obsługi, wyboru ogranicznika prędkości oraz zegara.
Tak jak Lodgy, nowe modele wyposażone są w nowe wspomagania dla kierowcy. Ogranicznik prędkości pozwala kierowcom na ustawienie maksymalnej prędkości, która nie ma być przekraczana, co umożliwia bezstresowe zakończenie podróży. Funkcję tę można aktywować lub dezaktywować za pomocą przycisku umieszczonego na centralnej desce rozdzielczej. Ustawienie prędkości wybiera się za pomocą przycisków '+’ lub ’-’ na kierownicy. Mocne naciśnięcie pedału przyspieszenia pozwala kierowcy na nadpisanie systemu w razie potrzeby.
Tylne czujniki parkowania są dostępne w Dacii Dokker i Dokker Van. Znajdują się w zderzaku tylnym i informują kierowców dźwiękowo o odległości między ich pojazdem a przeszkodą. Funkcję tę można aktywować lub dezaktywować za pomocą przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.
System klimatyzacji należy do najlepszych w swojej klasie, jeśli chodzi o wydajność. Jego wydajność została zaprojektowana tak, aby odpowiadała rozmiarowi kabiny i całkowitej powierzchni przeszklonej. Inżynierowie Grupy Renault czerpali inspirację z systemu klimatyzacji stosowanego w Renault Mégane i udało im się zwiększyć przepływ powietrza oraz wydajność bez dodatkowego hałasu. Powietrze chłodzące jest równomiernie dystrybuowane w całej kabinie dzięki zastosowaniu wlotów z przodu i z tyłu.
Zwrócono również dużą uwagę na komfort akustyczny. Powierzchnia materiałów wygłuszających wewnątrz komory silnika, pod pojazdem, w nadkolach i w miejscu styku nadwozia z przednią szybą zwiększyła się o 30 procent w porównaniu do Dacii Duster. Silnik pracuje ciszej dzięki nowym wtryskiwaczom paliwa w silniku 1.5 dCi. Hałas wiatru również został ograniczony dzięki pracy nad kształtem obudów lusterek drzwi oraz belek dachowych. Hałas drogowy został dodatkowo zredukowany dzięki zastosowaniu wkładek z pianki oraz uszczelnień, a także wzmocnieniu niektórych komponentów, aby wyeliminować rezonans.
NIEZAWODNE, OSZCZĘDNE SILNIKI
Oferta Dacii Dokker i Dokker Van obejmuje szeroki wybór responsywnych, oszczędnych i niezawodnych silników, które odpowiadają różnym potrzebom kierowców. Silniki benzynowe 1.2 TCe 115 i 1.6 MPI 85 zyskały towarzystwo silnika diesla 1.5 dCi, który dostępny jest w dwóch wariantach mocy (75 KM i 90 KM).
Po raz pierwszy zastosowany w silniku wersji Collection 2012 Renault Mégane i Renault Scénic, silnik 1.2 TCe 115 (Euro5) jest pierwszym silnikiem Grupy Renault, który korzysta z bezpośredniego wtrysku i doładowania, a jego niska masa wynika z aluminiowego bloku. Ten silnik zapewnia połączenie przyjemności z jazdy, oszczędnego zużycia paliwa oraz niskich emisji CO2, a jednocześnie osiąga wydajność porównywalną z silnikiem o pojemności 1.6 litra (115 KM). Jego hojne maksymalne moment obrotowy wynosi 190 Nm i jest dostępne już od 1,500 obr./min, a maksymalne osiągi dostępne są w zakresie 2,000 – 4,000 obr./min, co zapewnia wyraźną ponowną przyspieszenie. Ten zmniejszony silnik pracuje w połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną, zapewniając średnie zużycie paliwa na poziomie 6.1 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 140g/km (Dokker Van: 6.2 litra/100km i 143g CO2/km).
Niskie zużycie paliwa oznacza, że koszty eksploatacji są znacząco niższe, a zastosowanie bezobsługowego łańcucha rozrządu (zamiast bardziej tradycyjnego paska) również wpływa na obniżenie kosztów, co na pewno spodoba się klientom biznesowym.
1.6 MPI 85 Euro 5
Ten podstawowy silnik benzynowy o mocy 60.5 kW napędza pojazd dzięki pięciobiegowej skrzyni manualnej. Średnie zużycie paliwa wynosi 7.5 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 równiej 175g/km.
Wersja Euro 4 ma moc 59 kW (80 KM). Jej średnie zużycie paliwa wynosi 8 litrów/100km (emisja CO2: 189g/km).
1.5 dCi 75 i 90 (Euro5)
Szeroko chwalony za swoją niezawodność, osiągi i poszanowanie dla środowiska, silnik 1.5 dCi dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 75 KM lub 90 KM. Oba warianty posiadają oznaczenie Dacia eco² i cechują się szczególną oszczędnością paliwa, osiągająccy średnie zużycie na poziomie 4.5 litra/100km, co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 118g/km.
Oba warianty napędzane są pięciobiegową skrzynią manualną. Wersja 90 KM dostarcza moment obrotowy wynoszący 200 Nm, z 90 procentami dostępnych przy 1,750 obr./min, co gwarantuje prawdziwą przyjemność z jazdy, nawet przy niskich obrotach. Wersja 1.5 dCi 75 charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 180 Nm, możliwym do osiągnięcia już od 1,750 obr./min.
Maksymalna moc wersji Euro 4 tego silnika wynosi 63 kW (85 KM). Jest ona połączona z pięciobiegową skrzynią manualną, łącząc elastyczność, osiągi i niskie koszty eksploatacji. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 4.9 litra/100km (emisje CO2: 130g/km).
Tak jak Dacia Lodgy, Dokker i Dokker Van bazują na nowej platformie M0, która łączy nową komorę silnika oraz specyficzną tylną sekcję.
Z przodu znajduje się zawieszenie typu MacPherson z trójkątnymi ramionami, które używa tego samego układu, co wszystkie inne modele Dacii. Zawieszenie tylne, pochodzące od Renault Kangoo, charakteryzuje się giętkim belkowaniem z programowanym ugięciem i spiralnymi sprężynami. Wersja furgonetki wyposażona jest w stabilizator o średnicy 20.3 mm. Oprócz tego, że jest solidna i dobrze dopasowana do swojej nośności, ta konstrukcja została zaprojektowana, aby zmniejszyć przechyły nadwozia i poprawić stabilność Dacii Dokker na zakrętach. W związku z tym nie ma różnicy w ilości przechyłów nadwozia pomiędzy pojazdem załadowanym a pustym, co zapewnia efektywne i przewidywalne zachowanie na drodze w każdych warunkach.
Z powodu różnych zastosowań końcowych, specyfikacja i kalibracja zawieszenia są specyficzne dla każdej wersji. Rozstaw osi wynoszący 2.81 metra – który jest o prawie 10 cm krótszy niż w Logan MCV – zapewnia zwrotność, w tym promień skrętu wynoszący 11.1 metra. Prześwit Dacii Dokker i Dokker Van wynosi odpowiednio 189 mm i 186 mm, co oznacza, że mogą one poradzić sobie z większością rodzajów dróg.
WYSOKA NIEZAWODNOŚĆ I JAKOŚĆ DACII PODPATRZONE NA DOŚWIADCZENIE RENAULT
Oczywiście niezawodność i jakość wykonania Dacii, które są cenione zarówno przez klientów, jak i media, zostały zawarte w genach Dacii Dokker i Dokker Van. Oprócz tego oba modele korzystają z doświadczenia Renault, wiodącej marki LCV w Europie od 1998 roku.
Wiele części użytych w Dacii Dokker i Dokker Van zostało opracowanych zgodnie z tymi samymi wymaganiami, które Renault ustaliło dla swojej własnej gamy LCV. Podwozie i nadwozie są budowane zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi wymaganiami co Renault Kangoo i mogą pokonać 300,000 kilometrów bez utraty wydajności. Zawieszenie typu MacPherson z trójkątnym ramieniem zostało wzmocnione, aby spełniać kryteria Renault dla LCV, podczas gdy zawieszenie tylne pochodzi od Renault Kangoo – znane ze swojego komfortu jazdy i solidności – a także zostało specjalnie dostosowane do ładowności.
Aby pokryć jak najszerszą gamę zastosowań końcowych, Dacia Dokker przeszedł 1.9 miliona kilometrów testów walidacyjnych w surowych warunkach. Jego osiągi dynamiczne i niezawodność były testowane na utwardzonych drogach, kostce brukowej, w dziurach, przy przeprawach wodnych, na piaszczystych szlakach i w kurzu, a także w ekstremalnych warunkach gorąca i zimna.
Dacia Dokker Van poddano szczególnemu programowi testów LCV Renault, w tym długotrwałym testom wytrzymałościowym na najsurowszym torze testowym z wybojami. Tymczasem przesuwane drzwi boczne i drzwi tylne muszą być przystosowane do intensywnego użytkowania profesjonalnego i przeszły 100,000 cykli otwierania i zamykania.
Trwałość Dacii Dokker Van była również testowana w terenie. Po raz pierwszy wykorzystana w Renault Mégane III, ten program testowy polega dziś na wykorzystaniu około 30 pojazdów zaraz po ich zjeździe z linii montażowej i testowaniu ich w trudnych warunkach rzeczywistych w Rumunii przez trzy miesiące. Dacia Dokker Van pokonała prawie 850,000 kilometrów w szerokim zakresie sytuacji, co odpowiada starzeniu się pojazdu w przedziale od czterech do sześciu lat. Obszary, w których można wprowadzić poprawki, są ujawniane i szybko rozwiązywane, zanim zmiany zostaną wprowadzone do procesu produkcyjnego. Takie podejście dodatkowo zapewnia, że finalny produkt w rzeczywistości odpowiada wymagającym oczekiwaniom użytkowników biznesowych.
Dacia Dokker objęta jest trzyletnią gwarancją na 100,000 km.
Bezpieczeństwo aktywne
Dacia Dokker i Dokker Van posiadają ten sam system hamulcowy co Dacia Lodgy, w tym ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego. Opcjonalny ESC wykorzystuje najnowszej generacji system Continental (Continental Mark 100), który jest również dostępny w Dacii Lodgy. System ten obejmuje kontrolę trakcji oraz aktywną ochronę przed przewróceniem, co pomagaja utrzymać pojazd w linii podczas skręcania w trudnych warunkach, a także w sytuacjach takich jak unikanie przeszkód, utrata przyczepności lub śliskie drogi.
Bezpieczeństwo bierne
Aby zapewnić maksymalną ochronę pasażerów, Dacia Dokker i Dokker Van korzystają z wzmocnionej architektury zatwierdzonej przez inżynierów grupy Renault. Struktura ta stoi na straży ochrony pasażerów, a w przypadku Dokker i Dokker Van wykorzystano stal oraz inne materiały charakteryzujące się lepszymi właściwościami absorpcji i rozpraszania energii.
Pas bezpieczeństwa wyposażony jest w ograniczniki siły rozciągającej, które chronią klatkę piersiową w przypadku zderzenia. System zatrzymywania kierowcy w wersjach Dacii Dokker sprzedawanych w Europie obejmuje również pirotechniczne napinacze, które stopniowo napinają pas w okolicy klatki piersiowej i pachwiny, aby zoptymalizować sposób, w jaki pasażer jest utrzymywany na miejscu podczas gwałtownego hamowania. Wyposażenie standardowe obejmuje poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, a także boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową.
Trzy tylne siedzenia wyposażone są w zaczepy ISOFIX, co pozwala na bezpieczne mocowanie fotelików dziecięcych i podwyższeń.
Dacia Dokker i Dokker Van zostały zaprojektowane z myślą o wysokim poziomie ochrony pieszych. Grubość i sztywność przedniego zderzaka zostały dobrane tak, aby chronić dolne kończyny. Maskownica i błotniki zostały opracowane w celu absorbowania energii uderzenia w przypadku potrącenia pieszego, a pod maską nie ma sztywnych elementów, w miejscach, gdzie mogłaby uderzyć głowa pieszego.
HISTORIA SUKCESU DACII
Ze sprzedażą na poziomie ponad 1.9 miliona pojazdów na całym świecie, marka Dacia to prawdziwy sukces i cieszy się najszybszym wzrostem w Europie i regionie Euromed w ciągu ostatnich ośmiu lat. Jest liderem rynku w Rumunii i Maroku, a także rozwija się w licznych krajach europejskich. Jest piątą najlepiej sprzedającą się marką samochodów osobowych we Francji.
Historia tego sukcesu może być wyjaśniona obietnicą trwałych, funkcjonalnych i prostych pojazdów w bezkonkurencyjnej cenie. Wartości te przyciągnęły wielu byłych właścicieli samochodów używanych, by po raz pierwszy przesiąść się do nowego pojazdu. Klienci są zadowoleni ze swojego zakupu i dumni z jazdy Dacią, co ilustruje unikalne zjawisko pikników Dacii, w których w 2011 roku wzięło udział ponad 10,000 klientów z całej Europy.
Dacia Dokker i Dokker Van są godnymi przedstawicielami wartości marki, a ich wprowadzenie zwiększyło całkowitą liczbę modeli wprowadzonych przez Dacię w ciągu zaledwie ośmiu lat do dziewięciu.
Dacia Dokker i Dokker Van produkowane w Tangerze
Podobnie jak Lodgy, te dwa nowe modele są produkowane w nowej fabryce w Tangerze w Maroku. Roczna zdolność produkcyjna zakładu wynosi obecnie 170,000 pojazdów, ale wzrośnie do 400,000 pojazdów rocznie.
Tanger wyróżnia się jako pierwsza na świecie fabryka samochodowa o zerowym śladzie węglowym i zerowych odpadach, a emisje CO2 stanowią oszczędności na poziomie 98 procent (co odpowiada 135,000 tonom CO2 rocznie) w porównaniu z równoważnym zakładem produkcyjnym, dzięki optymalizacji zużycia energii i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr i biomasa. Niewielka ilość pozostałego CO2 będzie rekompensowana przez zakup kredytów węglowych lub projekty takie jak zalesianie oraz rozwój paneli słonecznych.
Fabryka w Tangerze zużywa o 70 procent mniej wody do celów produkcyjnych niż fabryka o porównywalnej zdolności produkcyjnej. Ścieki są poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane dzięki nowoczesnym technologiom recyklingu opracowanym przez Veolia Environnement.
Obiekt ten zainwestował 1 miliard euro i uzupełnia infrastrukturę produkcyjną w Maroku, obok istniejącej zdolności w Casablance.
Dostosowana sieć Dacii
Dacia Dokker i Dokker Van będą dystrybuowane przez sieć Dacii, która stale się rozwija od momentu wprowadzenia marki. Marka jest obecna w 1,830 salonach, z czego 818 jest dedykowanych Dacii. Około 1,300 sprzedawców zajmuje się sprzedażą pojazdów Dacii w krajach europejskich i wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego.