Rumuński producent samochodów Dacia w 2012 roku zaprezentował nowy lekki pojazd użytkowy, oparty na tej samej platformie co Dacia Lodgy, która zadebiutowała na początku tego samego roku.
Marka Dacia, będąca budżetową propozycją Renault, zyskała dużą popularność w Europie dzięki solidnej konstrukcji i niskim kosztom utrzymania. Wcześniej duży segment lekkich pojazdów użytkowych zajmował model Dacia Logan Van, który został wycofany latem 2012 roku. W odróżnieniu od tamtego modelu, który bazował na Logan MCV (kombi), Dokker został zaprojektowany od podstaw jako LCV. W efekcie oferował wyższą przestrzeń ładunkową oraz przesuwane drzwi, które okazały się znacznie bardziej praktyczne niż tradycyjne zawiasowe z poprzednika. Dacia stworzyła również wersję Dokker z pięcioma siedzeniami, co okazało się lepszym rozwiązaniem niż Logan MCV. Choć ogólny design nie był najlepszy w swojej klasie, a jego cechy nie dorównywały tym oferowanym przez innych producentów, udało mu się przekonać klientów dzięki przystępnej cenie.
Dokker, z krótkim i wysokim przodem, nie mógł wygrać żadnego konkursu piękności, ale był praktyczny. W podstawowych wersjach znajdowały się czarne, niepomalowane zderzaki. Powyżej nich umieszczono te same reflektory, co w siedmioosobowym Lodgy. Chromowane logo Dacia zajmowało centralne miejsce na sześciokątnej osłonie chłodnicy, ozdobionej dwiema poziomymi żebrami. W wyższych wersjach producent zamontował zderzaki w kolorze nadwozia oraz okrągłe światła przeciwmgielne, które flankowały dolny wlot powietrza.
Dacia starała się stworzyć kompaktowy, ale przestronny pojazd użytkowy. Aby to osiągnąć, musiała zastosować krótkie zwisy oraz przestronną kabinę. W rezultacie maska była wysoka, co nie mogło zostać ukryte przez powiększone błotniki. Dodatkowo, strome oszklenie przedniej szyby kontynuowane było przez dach w wznoszącej się linii. Dla pasażerów producent zainstalował drzwi zawiasowe, natomiast w strefie ładunkowej umieścił przesuwane po obu stronach. Widoczne były precyzyjnie wycięte miejsca na okna w wersji pasażerskiej, choć były one przykryte blachą. Z tyłu producent zamontował asymetryczne drzwi. Podobnie jak przedni zderzak, tylny był czarny w tańszych wersjach, podczas gdy w wyższych modelach dopasowano zderzaki w kolorze nadwozia.
Kabina przystosowana dla dwóch osób oraz deska rozdzielcza wykonana z twardego plastiku sprawiały, że Dokker nie był najbardziej atrakcyjnym samochodem w okolicy. Jednak jego prosta konstrukcja i funkcjonalność robiły wrażenie na klientach. Na desce rozdzielczej, pod nią, w drzwiach oraz na konsoli centralnej znajdowało się wiele miejsc do przechowywania. Dodatkowo, nad przednią szybą znajdowała się również przestrzeń do przechowywania. Kierowca miał przed sobą skromny zestaw wskaźników, z dużym wskaźnikiem prędkości na czołowej pozycji, flankowanym przez obrotomierz po lewej stronie i wyświetlacz LCD po prawej, pokazujący dane z komputera pokładowego oraz wskaźnik poziomu paliwa. Z tyłu przestrzeń ładunkowa miała pojemność 2,420 litrów (85,5 cu-ft), którą można było zwiększyć do 3,300 litrów (116,5 cu-ft) po złożeniu siedzenia pasażera z boku.
Pod maską Dacia oferowała wybór silników benzynowych oraz turbodiesla, sparowanych z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną, w zależności od wersji. Nie był to najszybszy pojazd, ale spełniał swoje zadanie, a jego niskie zużycie paliwa, zwłaszcza w przypadku wersji na olej napędowy, było jego dużą zaletą.
Na początku 2012 roku, po wprowadzeniu modelu Lodgy, oferta Dacii została poszerzona o dwa zupełnie nowe modele: Dacia Dokker i Dokker Van. Dacia Dokker to pięcioosobowy van stworzony z myślą o różnorodnym użytku – zarówno prywatnym, jak i profesjonalnym. Oferuje jedną z największych przestrzeni bagażowych i najlepszą modułowość w swojej klasie. Dacia Dokker Van to mały pojazd użytkowy. Jego cechy użytkowe czołowej klasy przyciągną rzemieślników i handlowców. Zgodnie z zasadami, które promuje marka Dacia, oba modele oferują bogaty zestaw praktycznych funkcji w niezrównanej, niskiej cenie. Zostaną wprowadzone na rynek początkowo w Maroku w czerwcu 2012 roku, a następnie w innych krajach śródziemnomorskich i europejskich pod koniec lata 2012 roku.
Dacia Dokker skierowana jest do klientów o zróżnicowanych potrzebach, którzy szukają pojazdu zdolnego do transportu dużych ładunków, a jednocześnie wygodnego dla rodziny. Oprócz możliwości przewozu do pięciu pasażerów, oferuje też największą pojemność bagażnika na rynku. Przyjazna użytkownikowi modułowość tylnej kanapy umożliwia uzyskanie dodatkowej pojemności ładunkowej do 3m3, co czyni go idealnym wyborem do użytku profesjonalnego. Może być zamawiany z jednymi lub dwiema przeszklonymi drzwiami bocznymi, które ułatwiają dostęp do przestrzeni ładunkowej lub tylnych siedzeń.
Oprócz niezawodności i solidności, Dacia Dokker Van oferuje największą nośność w swoim segmencie dzięki sprytnie zaprojektowanemu modułowemu fotelowi pasażera z przodu (opcja Dacia Easy Seat), a szerokie przesuwne drzwi boczne ułatwiają załadunek. Aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby handlowców, dostępna jest duża liczba konwersji i szeroka gama akcesoriów dla Dokker Van.
Wnętrza modeli Dokker i Dokker Van są wygodne, nowoczesne i szczególnie funkcjonalne, podobnie jak w Dacia Lodgy. System multimedialny Media Nav wyposażony jest w siedmiocalowy (18 cm) ekran dotykowy i obejmuje funkcje nawigacji oraz radia, a także łączność Bluetooth. W katalogu opcji dostępne są ogranicznik prędkości oraz czujniki parkowania z tyłu.
W zależności od rynku, Dacia Dokker i Dokker Van dostępne są z wyborem czterech silników: całkowicie nowym 1.2 TCe 115 oraz istniejącymi silnikami benzynowymi 1.6 MPI 85, a także 1.5 dCi o mocy 75hp i 90hp. Oba silniki wysokoprężne kwalifikują się do sygnatury Dacia eco², dzięki zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 4.5 litra/100km i emisji CO2 na poziomie 118g/km.
Niezawodność i jakość wykonania Dacii od dawna są cenione przez klientów i media, ale Dacia poszła o krok dalej, korzystając z doświadczenia Renault, lidera rynku lekkich pojazdów użytkowych w Europie od 1998 roku. Wiele komponentów Dokker Van zostało zaprojektowanych, aby spełniać rygorystyczne wymagania ustanowione przez Renault dla ich własnych furgonów, a model przeszedł te same surowe testy, co LCV Renault, aby uwzględnić najbardziej wymagające warunki użytkowania.
BARDZO FUNKCJONALNY DESIGN
Nazwa Dokker nawiązuje do słowa 'dokownik’ i wyraża dużą nośność obu modeli, a także ich modułowy układ wnętrza i solidność.
Linie, proporcje i obfite wymiary Dacia Dokker i Dacia Dokker Van (długość: 4.36m / szerokość: 1.75m / wysokość: 1.81m) wskazują na szczególnie przestronne wnętrze. To wrażenie wzmocnione jest prostej linii bocznej karoserii, a otwory drzwi przesuwanych i asymetrycznych drzwi tylnych zapewniają łatwy dostęp.
Rodzinne podobieństwo tych dwóch nowych modeli do innych pojazdów z oferty Dacii widoczne jest w formie ich grilla i dużych reflektorów. Z kolei nowoczesny, high-tech charakter ich designu ukazuje nową tożsamość stylu Dacii, wprowadzoną przez Lodgy.
Zewnętrzne bryły nowości, zdecydowane formy i proste linie wskazują na jakość i solidność marki Dacia, co jeszcze bardziej podkreśla wysoka linia boczna i duże klamki. Standardowe zderzaki Dacii Dokker i Dokker Van w czarnym, matowym wykończeniu obejmują dolną część przedniego pasa aż do reflektorów, podczas gdy zderzaki tylne zostały umiejscowione w taki sposób, aby chronić zespoły świetlne. Niektóre wersje są wyposażone w boczne listwy ochronne.
Opcjonalne zderzaki w kolorze nadwozia, dostępne dla wyższych wersji furgonów, są bardziej zgodne z stylistyką samochodów osobowych.
Wnętrze charakteryzuje się nowoczesnym, funkcjonalnym panelem, który zawiera kilka przemyślanych miejsc do przechowywania, zaprojektowanych z myślą o intensywnym użytkowaniu. Gładkie formy deski rozdzielczej potęgują wrażenie solidności, a dwutonowy schemat kolorystyczny przeniesiono na panele drzwi (w zależności od poziomu wyposażenia). Wyraźnie nowoczesne, wysokotechnologiczne wnętrze wzmacnia nowy projekt instrumentów – odziedziczony po Dacia Lodgy – oraz włączenie systemu multimedialnego Media Nav.
Dacia Dokker i Dokker Van korzystają również z udoskonalonych, przyjaznych dla kierowcy elementów wyposażenia, które po raz pierwszy pojawiły się w Lodgy, w tym z nowych kontrolek reflektorów i wycieraczek. Przełączniki elektrycznych szyb znajdują się w łatwo dostępnych miejscach na podłokietnikach drzwi, a sterowanie klimatyzacją jest bardziej dostępne niż w modelach rodziny Logana.
Kabina wersji furgonu ma bardziej osobowy charakter, zaczynając od różnych kolorów zastosowanych w wykończeniu wnętrza. Wyższe poziomy wyposażenia zawierają konsolę centralną w odcieniu Gunmetal Grey oraz zastosowanie chromu w klamkach przednich drzwi, kontrolkach instrumentów, pokrętle ogrzewania i gałce zmiany biegów.
Dacia Dokker, wszechstronny furgon
Dacia Dokker komfortowo pomieści do pięciu osób i, jeśli chodzi o ich bagaż, oferuje największy bagażnik w swojej klasie, o pojemności 800 litrów i maksymalnej długości ładunku 1.16m.
Dacia Dokker w standardzie posiada jedne przeszklone drzwi boczne, a drugie można zamówić opcjonalnie (standard w wersji wyższej). Drzwi boczne otwierają się na 703mm, co ułatwia bezpieczny dostęp do tylnych siedzeń.
Tylni pasażerowie korzystają z wygodnych siedzisk i przestrzeni (wysokość nad głowami: 1,065mm / szerokość ramion: 1,458mm / miejsce na kolana: 177mm).
Modułowa kanapa 60/40 jest łatwa do przekształcenia w jedno z wielu dostępnych układów. Dzięki łatwo dostępnemu uchwytowi każda sekcja oparcia siedziska może być złożona niezależnie. Kanapę można również złożyć do przodu w kierunku przednich siedzeń, aby uzyskać płaską podłogę o długości 1.57m i ładowności 3m3.
Dacia Dokker Van, jeden z najbardziej praktycznych pojazdów w swojej klasie
Dzięki swoim wymiarom (długość: 4.36m / szerokość: 1.75m / wysokość: 1.81m), Dacia Dokker Van oferuje obfite 3.3 metra sześciennego pojemności ładunkowej i maksymalną długość ładunku wynoszącą 1.9m.
Jego pojemność ładunkowa może być zwiększona dzięki pomysłowemu opcjonalnemu Dacia Easy Seat. Oparcie tego wszechstronnego fotela pasażera z przodu można złożyć do przodu, tworząc stół. Alternatywnie, całe siedzenie można złożyć w kierunku schowka, aby uzyskać przestrzeń na ładunki o długości do 2.42 metrów. Może być również całkowicie usunięte, co zapewnia 3.9 metra sześciennego pojemności ładunkowej. Dzięki temu można przewozić przedmioty o długości trzech metrów bez trudu (maksymalna długość ładunku: 3.11m). Te najlepsze w swojej klasie wartości czynią Dacia Dokker Van jednym z najbardziej funkcjonalnych pojazdów w swoim segmencie, jednak komfort nie ucierpiał, ponieważ Dacia Easy Seat można regulować przód/tył i ma regulowane oparcie. Maksymalna ładowność Dacia Dokker Van wynosi 750kg.
W zależności od wersji i przepisów krajowych, kabina jest oddzielona od przestrzeni ładunkowej za pomocą dwóch rurkowych barier ochronnych, w pełni przeszklonej ściany działowej lub siatkowej ściany pivotującej. Ta ostatnia umożliwia zwiększenie pojemności ładunkowej przez złożenie fotela pasażera (opcjonalne Dacia Easy Seat), aby zwiększyć pojemność ładunkową, jednocześnie zapewniając ochronę kierowcy.
Dacia Dokker Van standardowo wyposażona jest w jedne szerokie przesuwne drzwi boczne, a drugie dostępne są opcjonalnie. Drzwi te mają niezwykle solidną konstrukcję i otwierają się bez trudu, co ułatwia dostęp do przestrzeni ładunkowej dzięki dużej klamce.
Asymetryczne drzwi tylne otwierają się do 90 stopni i są utrzymywane w pozycji przez system zabezpieczający, który zapobiega ich gwałtownemu zamykaniu w wietrze. Blokada ta może być zwolniona uchwytem umieszczonym wewnątrz drzwi, co umożliwia ich otwarcie do 180 stopni.
Liczba rozwiązań do przechowywania w Dacia Dokker i Dokker Van
Aby uprościć codzienne życie kierowców, w wersji furgonu zaprojektowano liczne praktyczne miejsca do przechowywania, które łącznie mają objętość do 44.2 litrów i są rozmieszczone po całej kabinie. Duża, otwarta skrytka w desce rozdzielczej może pomieścić laptopa lub dokumenty formatu A4. Dacia Dokker jest także wyposażona w zamykaną skrytkę o pojemności 6.6 litra (w zależności od poziomu wyposażenia), a także 12 litrów łatwo dostępnej przestrzeni na górze (w zależności od poziomu wyposażenia). Mała skrytka z pokrywką po lewej stronie kierowcy jest szczególnie przydatna do przechowywania takich przedmiotów jak drobne monety.
W przednich drzwiach można przechowywać butelkę o pojemności 1.5 litra, a na konsoli centralnej można zamówić podwójny uchwyt na napoje i tacę.
W wersji furgonu pasażerowie tylnych siedzeń korzystają z uchwytu na butelkę o pojemności 0.5 litra na konsoli centralnej oraz dodatkowych małych skrytek w drzwiach i kieszeniach na mapy z tylnych siedzeń (w zależności od wersji).
Jeśli chodzi o konwersje do konkretnych zastosowań biznesowych, Dacia korzysta w pełni z doświadczenia Renault. Rzeczywiście, marka współpracowała blisko z siecią zatwierdzonych konwerterów Renault, aby opracować długą listę konwersji. Dostępne dla Dacia Dokker Van obejmują karetki, rozwiązania TPRM, transport towarów chłodzonych lub mrożonych, mobilne warsztaty czy pojazdy interwencyjne itd.
Aby sprostać różnorodnym potrzebom swoich klientów, Dacia opracowała szeroki wybór akcesoriów i elementów wykończenia wnętrza. Akcesoria zaprojektowane w celu poprawy komfortu lub pojemności ładunkowej obejmują centralny podłokietnik, odtwarzacz DVD, uchwyt na dokumenty na oparciu siedzenia, foteliki dziecięce, przenośną lodówkę, bagażnik dachowy, siatkę zabezpieczającą za tylnymi siedzeniami (wersja furgonu) itd.
Dacia Dokker Van jest dostarczana z zestawem akcesoriów zaprojektowanych specjalnie dla klientów biznesowych: wyłożenia drewniane, ochrona nadkoli, zestawy do przechowywania, zestawy szafek drewnianych, stalowe belki dachowe, barierki ochronne dla przeszklonych tylnych drzwi itd.
Pojazdy mogą być również personalizowane w kolorach firmy klienta.
UDOSKONALONE WYPOSAŻENIE KABINY
Od momentu wprowadzenia Dacii Lodgy wiele funkcji zostało ulepszonych, aby stały się jeszcze bardziej wygodne, nowoczesne lub praktyczne. Oczywiste jest, że Dacia Dokker i Dokker Van korzystają z tych udoskonaleń.
Media Nav: przyjazna technologia
Dacia Dokker i Dokker Van są wyposażone w system multimedialny Media Nav, którego po raz pierwszy użyto w Dacia Lodgy. System został doskonale zintegrowany z centralnym panelem i obejmuje siedmiocalowy (18 cm) ekran dotykowy. Oprócz bycia bardzo łatwym w obsłudze, ten atrakcyjny cenowo system (€430) łączy funkcje nawigacji i audio, a także łączność Bluetooth® w trybie głośnomówiącym.
Strona główna umożliwia użytkownikom szybkie przeskakiwanie między sześcioma funkcjami Media Nav. Istnieje także możliwość podłączenia przenośnego odtwarzacza muzyki przez porty USB lub jack umieszczone w panelu. Użytkownicy mogą wybierać utwory, korzystając z ekranu dotykowego lub zdalnych sterowników umieszczonych na kierownicy.
Taktowny, intuicyjny system nawigacji ma zarówno grafikę 2D, jak i 3D (widok ptaka). Dedykowana strona internetowa umożliwia klientom dostęp do aktualizacji map i przesyłanie ich przez port USB.
Alternatywnie, dostępne są dwa inne systemy multimedialne, aby dostosować ofertę do potrzeb każdego klienta:
Dacia Plug & Radio. Ten system wyposażony jest w radio z dużym wyświetlaczem, odtwarzacz CD zgodny z MP3, technologię Bluetooth®, porty USB i jack zamontowane w desce rozdzielczej oraz zdalne sterowanie przyciskami na kierownicy.
Mniejsza (1 DIN) wersja podstawowa radia, Dacia Plug & Music, pozwala na dodanie dodatkowych miejsc do przechowywania. To radio ma te same funkcje co Dacia Plug & Radio, z wyjątkiem odtwarzacza CD.
Wszystkie radia korzystają z technologii 3D Sound by Arkamys®, która jest oparta na ofercie audio Renault. Proces Arkamys® wykorzystuje oprogramowanie do cyfrowego przetwarzania dźwięku, które dostarcza dźwięk zaprojektowany specjalnie dla tego pojazdu i zauważalnie wyższą jakość. Trójwymiarowy dźwięk produkowany przez cztery głośniki został dostosowany do układu kabiny i użytych materiałów.
Więcej komfortu i praktyczności dla kierowcy Kierowcy siedzą o 3.5 cm wyżej w Dacia Dokker i Dokker Van niż w Logan MCV, a wysokość siedzenia i kierownicy można dostosować, aby znaleźć najbardziej komfortową pozycję do jazdy. Komfort dodatkowo zwiększa duża podnóżek.
Dacia Dokker i Dokker Van posiadają również nowoczesną i bardziej praktyczną deskę rozdzielczą, podobnie jak Dacia Lodgy. Centralnie umiejscowiony licznik przebiegu znajduje się po lewej stronie obrotomierza, a po prawej stronie – wyświetlacz, który zawiera wskaźnik paliwa oraz odczyty całkowitego/dzielonego przebiegu. W przypadku wersji wyposażonych w komputer pokładowy ten sam wyświetlacz dostarcza danych dotyczących ilości zużytego paliwa, odległości podróży, średniego i bieżącego zużycia paliwa, pozostałego zasięgu, średniej prędkości, odległości do następnej obsługi, selekcji ogranicznika prędkości oraz zegara.
Podobnie jak Lodgy, nowe modele są wyposażone w nowe systemy wspomagania kierowcy. Ogranicznik prędkości pozwala kierowcom ustawić maksymalną prędkość, której nie chcą przekraczać, co umożliwia bezstresowe podróżowanie. Funkcję tę można aktywować lub dezaktywować za pomocą przycisku umieszczonego na centralnym panelu. Ustawienie prędkości wybiera się za pomocą przycisków '+’ lub ’-’ na kierownicy. Naciskając mocno na pedał gazu, kierowca może w razie potrzeby zignorować system.
Tylne czujniki parkowania są dostępne dla Dacia Dokker i Dokker Van. Znajdują się w tylnym zderzaku i informują kierowców o odległości między ich pojazdem a przeszkodą w postaci sygnału dźwiękowego. Funkcję tę można aktywować lub dezaktywować za pomocą przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.
System klimatyzacji należy do najlepszych w swoim segmencie pod względem wydajności. Jego moc została dostosowana do rozmiaru kabiny i całkowitej powierzchni przeszklonej. Inżynierowie grupy Renault inspirowali się systemem klimatyzacji zastosowanym w Renault Mégane i udało im się poprawić przepływ powietrza i wydajność bez dodatkowego hałasu. Powietrze chłodzące jest równomiernie rozprowadzane w całej kabinie dzięki zastosowaniu wlotów z przodu i z tyłu.
Dbałość o komfort akustyczny również była priorytetem. Powierzchnia materiałów dźwiękochłonnych w komorze silnika, pod pojazdem, w nadkolach i w miejscu styku karoserii z przednią szybą zwiększyła się o 30 procent w porównaniu do Dacii Duster. Silnik działa ciszej dzięki nowym wtryskiwaczom silnika 1.5 dCi. Hałas wiatru został również zredukowany dzięki pracy nad kształtem osłon lusterek drzwi i belek dachowych. Hałas drogowy został dodatkowo zmniejszony dzięki projektowi wkładek z pianki i uszczelek, a także wzmocnieniu niektórych komponentów, aby stłumić rezonans.
NIEZAWODNE, OSZCZĘDNE SILNIKI
W ofercie Dacia Dokker i Dokker Van znajduje się szeroki wybór responsywnych, oszczędnych i niezawodnych silników, dostosowanych do różnych potrzeb kierowców. Silniki benzynowe 1.2 TCe 115 i 1.6 MPI 85 uzupełnia silnik wysokoprężny 1.5 dCi, dostępny w dwóch wersjach mocy (75hp i 90hp).
Po raz pierwszy zaprezentowany pod maską wersji Collection 2012 Renault Mégane i Renault Scénic, silnik 1.2 TCe 115 (Euro5) jest pierwszym silnikiem grupy Renault, który korzysta z wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania, a jego niska waga wynika z aluminiowego bloku. Ten silnik łączy przyjemność z jazdy, oszczędne zużycie paliwa oraz niską emisję CO2, a jednocześnie osiąga poziom wydajności (115hp) porównywalny z silnikiem o pojemności 1.6 litra. Jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 190Nm odpowiada wartości 2.0-litra, a 90% tej wartości dostępne jest już od 1,500rpm, z maksymalnym momentem dostępnym w zakresie 2,000 do 4,000rpm, zapewniającym dynamiczne przyspieszenie. Ten niewielki silnik pracuje w połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną i zapewnia średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6.1 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 140g/km (Dokker Van: 6.2 litra/100km i 143g CO2/km).
Tak niskie zużycie paliwa sprawia, że koszty eksploatacji są znacznie niższe, a zastosowanie bezobsługowego łańcucha rozrządowego (zamiast bardziej tradycyjnego paska) również przyczynia się do obniżenia kosztów, co na pewno będzie interesujące dla klientów biznesowych.
1.6 MPI 85 Euro 5
Ten benzynowy silnik o mocy 60.5 kW napędza pięciobiegową skrzynię manualną. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7.5 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 175g/km.
Wersja Euro 4 ma moc 59kW (80hp). Jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8 litrów/100km (emisja CO2: 189g/km).
1.5 dCi 75 i 90 (Euro5)
Szeroko ceniony za swoją niezawodność, osiągi i poszanowanie dla środowiska, silnik 1.5 dCi dostępny jest w wersji o mocy 75hp lub 90hp. Obie wersje kwalifikują się do sygnatury Dacia eco² i charakteryzują się szczególnie niskim zużyciem paliwa, z mieszanym cyklem NEDC wynoszącym 4.5 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 118g/km.
Obie wersje współpracują z pięciobiegową skrzynią manualną. Wersja 90hp osiąga 200Nm momentu obrotowego, z 90% tej wartości dostępnej od 1,750rpm, co zapewnia prawdziwą przyjemność z jazdy, nawet przy niskich obrotach. Wersja 1.5 dCi 75 osiąga maksymalny moment obrotowy 180Nm dostępny od 1,750rpm.
Wersja Euro4 tego silnika ma maksymalną moc 63kW (85hp). Jest połączona z pięciobiegową skrzynią manualną i łączy elastyczność, wydajność oraz niskie koszty eksploatacji. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4.9 litra/100km (emisja CO2: 130g/km).
Podobnie jak Dacia Lodgy, Dokker i Dokker Van oparte są na nowej platformie M0, która obejmuje nową komorę silnikową i specyficzną tylną sekcję.
Przednie zawieszenie typu MacPherson z trójkątnym ramieniem korzysta z tej samej konstrukcji, co wszystkie inne modele Dacii. Tylne zawieszenie, pochodzące od Renault Kangoo, charakteryzuje się elastycznym balansem zaprogramowanym ze spiralnymi sprężynami. Wersja furgonu wyposażona jest w stabilizator o średnicy 20.3mm. Oprócz tego, że jest solidna i szczególnie przystosowana do swojej nośności, to konstrukcja ta została zaprojektowana w celu zredukowania przechyłów nadwozia i poprawy stabilności w zakrętach Dacii Dokker. Dlatego nie ma różnicy w ilości przechyłów nadwozia między załadowanym a niezładowanym pojazdem, co zapewnia wydajne i przewidywalne prowadzenie w każdych warunkach.
Z uwagi na różne zastosowania końcowe, specyfikacja i kalibracja zawieszenia są specyficzne dla każdej wersji. Rozstaw osi wynoszący 2.81 metra – prawie 10cm krótszy od rozstawu Logan MCV – zapewnia zwrotność, łącznie z promieniem skrętu wynoszącym 11.1 metra. Prześwity Dacii Dokker i Dokker Van wynoszą odpowiednio 189mm i 186mm, co oznacza, że są w stanie pokonać większość rodzajów dróg.
NIEZAWODNOŚĆ I JAKOŚĆ DACII POPARTA DOŚWIADCZENIEM RENAULT
Oczywiście, niezawodność i jakość wykonania Dacii, doceniane przez klientów i media, zostały włączone w DNA Dacia Dokker i Dokker Van. Ponadto oba modele korzystają z doświadczenia Renault, numeru jeden w kategorii LCV w Europie od 1998 roku.
Wiele z części użytych w Dacia Dokker i Dokker Van zostało opracowanych zgodnie z tymi samymi parametrami, które Renault ustalił dla swojej własnej gamy LCV. Podwozie i nadwozie są budowane zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi wymaganiami, co Renault Kangoo i mogą przejechać 300,000 kilometrów bez utraty wydajności. Przednie zawieszenie typu MacPherson z układem trójkątnym zostało wzmocnione, aby spełniało wymagania Renault dla LCV, podczas gdy tylne zawieszenie pochodzi z Renault Kangoo – znanego ze swojego komfortu jazdy i solidności – i zostało szczególnie dostosowane do ładowności.
Aby pokryć jak najszerszą gamę zastosowań końcowych, Dacia Dokker przeszła 1.9 miliona kilometrów testów walidacyjnych w trudnych warunkach. Jej osiągi dynamiczne oraz niezawodność były testowane na utwardzonych drogach, kostce brukowej, wybojach, w wodzie, na piaszczystych trasach i w kurzu, a także w ekstremalnie gorących i zimnych klimatach.
Dacia Dokker Van przeszła konkretny program testowy Renault dla LCV, w tym wytrzymałość na najbardziej wymagających nawierzchniach. Tymczasem drzwi przesuwane boczne i tylne muszą charakteryzować się wysoką jakością do użytku profesjonalnego i będą poddawane 100,000 cyklom otwierania i zamykania.
Trwałość Dacia Dokker Van również została przetestowana w warunkach rzeczywistych. Po raz pierwszy użyta dla Renault Mégane III, ten program testowy obejmuje dziś około 30 pojazdów, które zbierają się z linii montażowej i są eksploatowane w trudnych warunkach w Rumunii przez trzy miesiące. Dacia Dokker Van przekroczyła prawie 850,000 kilometrów w szerokim zakresie sytuacji, co odpowiada starzeniu się pojazdu, które można porównać do czterech lub sześciu lat. Obszary, w których można wprowadzić poprawki, są szybko identyfikowane i korygowane przed wprowadzeniem zmian do procesu produkcji. Takie podejście dodatkowo zapewnia, że produkt końcowy rzeczywiście spełnia wymagania użytkowników biznesowych.
Dacia Dokker objęta jest trzyletnią gwarancją na 100,000 km.
Bezpieczeństwo aktywne
Dacia Dokker i Dokker Van mają ten sam system hamulcowy co Dacia Lodgy, w tym ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD) oraz wspomaganiem hamowania awaryjnego. Opcjonalny ESC korzysta z najnowszej generacji systemu Continental (Continental Mark 100), który jest także dostępny w Dacia Lodgy. System zawiera kontrolę trakcji oraz aktywną ochronę przed wywróceniem, aby pomóc w utrzymaniu pojazdu na swoim torze podczas pokonywania zakrętów w trudnych warunkach oraz w sytuacjach takich jak unikanie przeszkód, utrata przyczepności czy śliskie drogi.
Bezpieczeństwo pasywne
Aby zapewnić maksymalną ochronę pasażerów, Dacia Dokker i Dokker Van korzystają z wzmocnionej architektury zatwierdzonej przez inżynierów grupy Renault. Struktura jest kluczowa w ochronie pasażerów, a nadwozie Dokker i Dokker Van wykonane jest ze stali i innych materiałów, które mają lepsze właściwości pochłaniania i rozpraszania energii.
Pas bezpieczeństwa są wyposażone w ograniczniki obciążenia, które chronią klatkę piersiową w przypadku uderzenia. System ochrony kierowcy w wersjach Dacia Dokker sprzedawanych w Europie obejmuje również pirotechniczne napinacze, które stopniowo napinają pas na klatce piersiowej i w okolicy uda, aby zoptymalizować sposób, w jaki pasażer jest utrzymywany na miejscu podczas silnego hamowania. Standardowe wyposażenie obejmuje poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, a także boczne poduszki powietrzne na głowę/klatkę piersiową.
Trzy tylne siedzenia są wyposażone w mocowania ISOFIX, które umożliwiają bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych i podwyższających.
Dacia Dokker i Dokker Van zostały zaprojektowane w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pieszych. Grubość i sztywność przedniego zderzaka zostały dobrane w celu ochrony dolnych kończyn. Maska i błotniki zostały opracowane w celu pochłaniania energii uderzenia w przypadku potrącenia pieszego, a pod maską nie znajdują się sztywne elementy w miejscach, gdzie mogłaby uderzyć głowa pieszego.
SUKCES DACII
Z całkowitą sprzedażą przekraczającą 1.9 miliona pojazdów, marka Dacia jest prawdziwą historią sukcesu i cieszy się najszybszym wzrostem w Europie i regionie Euromed w ciągu ostatnich ośmiu lat. Dominuje na rynku w Rumunii i Maroku oraz dynamicznie rozwija się w wielu krajach europejskich. Jest piątą najczęściej sprzedawaną marką samochodów osobowych we Francji.
Sukces ten można wytłumaczyć obietnicą trwałych, funkcjonalnych i przyjaznych dla kieszeni pojazdów. Takie wartości przyciągnęły wielu byłych właścicieli samochodów używanych do zakupu nowego pojazdu po raz pierwszy. Klienci są zadowoleni ze swojego zakupu i dumni z prowadzenia Dacii, co najlepiej obrazują unikalne wydarzenia, takie jak pikniki Dacii, które zgromadziły w 2011 roku ponad 10,000 klientów w całej Europie.
Dacia Dokker i Dokker Van są godnymi reprezentacjami wartości marki, a ich wprowadzenie na rynek podnosi całkowitą liczbę modeli w ofercie Dacii w ciągu zaledwie ośmiu lat do dziewięciu.
Dacia Dokker i Dokker Van produkowane w Tangerze
Podobnie jak Lodgy, te dwa nowe modele są produkowane w nowej fabryce w Tangerze w Maroku. Roczna zdolność produkcyjna zakładu wynosi obecnie 170,000 pojazdów, ale ma wzrosnąć do 400,000 rocznie.
Tanger wyróżnia się jako pierwsza na świecie fabryka samochodów zeroemisyjnych, a jej emisja CO2 stanowi oszczędność na poziomie 98% (co odpowiada 135,000 ton CO2 rocznie) w porównaniu do równoważnego zakładu produkcyjnego, dzięki optymalizacji zużycia energii i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa i biomasa. Niewielka ilość pozostałego CO2 będzie kompensowana zakupem kredytów węglowych lub projektami, takimi jak zalesianie i rozwój paneli słonecznych.
Fabryka w Tangerze zużywa 70% mniej wody do celów produkcyjnych niż fabryka o porównywalnej zdolności produkcyjnej. Wody poprocesowe są oczyszczane i ponownie wykorzystywane dzięki nowoczesnym technologiom recyklingowym zaprojektowanym przez Veolia Environnement.
Ta nowa inwestycja wyniosła 1 miliard euro i dopełnia infrastrukturę produkcyjną w Maroku, wraz z istniejącą już zdolnością produkcyjną w Casablance.
Dedykowana sieć Dacii
Dacia Dokker i Dokker Van będą dystrybuowane przez sieć Dacii, która rozwija się nieprzerwanie od momentu powstania marki. Marka jest obecna w 1,830 salonach, z czego 818 jest dedykowanych Dacii. Około 1,300 sprzedawców jest dedykowanych sprzedaży pojazdów Dacia w krajach europejskich i wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego.