2012 Jaguar XKR-S Convertible

2012 Jaguar XKR-S Convertible

Przejdź do galerii zdjęć2012 Jaguar XKR-S Convertible

Jaguar zaprezentował coupe oraz wersję kabriolet drugiej generacji modelu XKR-S podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku, a klienci byli bardzo chętni, by je zdobyć.

Kiedy brytyjski producent samochodów wprowadził na rynek pierwszą generację XKR-S w 2008 roku, nie był pewien, czy klienci będą gotowi zapłacić za nią żądaną cenę. Jednak szybko sprzedał wszystkie egzemplarze, a następnie zaprezentował wersję z otwartym dachem, która również cieszyła się dużym zainteresowaniem, sprzedając się równie szybko co jej wersja z twardym dachem. Dlatego przy drugiej generacji tego modelu Jaguar nie chciał ryzykować. Wprowadził obie wersje jednocześnie, co pozwoliło klientom wybrać swój ulubiony wariant: z dachem lub bez. Kabriolet nie miał ambicji wygrywania wyścigów, ale wciąż był w stanie dotrzymać kroku poważnym samochodom sportowym. Z drugiej strony oferował wysoki poziom luksusu, który sprawiał, że klienci rozumieli, dlaczego zapłacili tak wysoką cenę. Dodatkowo zachowywał się jak muscle car, zwłaszcza dzięki głośnemu wydechowi i doładowanemu silnikowi V8 pod maską.

Od zewnątrz kabriolet XKR-S zachował ten sam przód co jego wersja coupe. Posiadał owalny grill umieszczony na górnej części zderzaka, przypominający słynny roadster E-Type z lat 60., chociaż był szerszy. Na dolnej części, poniżej poprzecznej listwy, która wspierała tablicę rejestracyjną, producent zamontował splitter z włókna węglowego, który zwiększał docisk na przednich kołach. Na przedniej części maski, samochód miał również dwa wloty powietrza, które pomagały w chłodzeniu doładowanego silnika.

Profil kabrioletu XKR-S przedstawiał czarne 20-calowe felgi aluminiowe, na których założone były opony 255/35 z przodu i 295/30 z tyłu. Producent zamontował grube słupki „A”, aby wspierały szybę czołową, ponieważ również służyły jako systemy ochrony przed przewróceniem. Za nimi, wznosząca się linia boczna samochodu biegła w kierunku tyłu, tylko po to, by powoli opadać na pokładzie, gdzie producent zamontował skrzydło na klapie bagażnika. Z tyłu, kabriolet XKR-S ujawniał cztery wydechy zintegrowane z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, umieszczonym pod zderzakiem.

Jednak Jaguar wiedział, że klienci poszukują luksusowych wnętrz, więc stworzył wnętrze pokryte skórą z sportowymi fotelami i zintegrowanymi zagłówkami dla przednich pasażerów. Tak jak w pozostałych wersjach otwartego XK, prawie nie było miejsca dla pasażerów z tyłu. Mimo to, brytyjski producent zamontował kanapę dla dwóch osób, tapicerowaną tym samym rodzajem skóry co przednie fotele. Ciemne aluminiowe wykończenia na desce rozdzielczej nosiły znak R-S z przodu pasażera.

Zespół inżynieryjny Jaguara zagłębił się w pięciolitrowy silnik, aby zwiększyć jego moc. Wprowadził sprężarkę typu Roots oraz dostosował mapowanie wtrysku, co zaowocowało silnikiem V8 o mocy 550 KM (543 hp). Sparował go z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylne koła za pośrednictwem adaptacyjnego dyferencjału.

Jaguara XKR-S Convertible to najszybszy kabriolet w historii marki, który łączy w sobie wszelkie osiągi, dynamikę, design oraz udoskonalenia wnętrza, cieszące się już ogromnym uznaniem w wersji coupe.

Adrian Hallmark, Dyrektor Marki Jaguar, mówi, że nowy XKR-S Convertible to szczyt osiągów i glamouru w motoryzacji: „Nie ma nic bardziej wyzwalającego niż życie za kierownicą odkrytego Jaguara, a nowy XKR-S Convertible wynosi doświadczenie Jaguara GT na zupełnie nowy poziom.”

Bazą dla niezwykłych osiągów samochodu jest wzmocniona wersja 5.0-litrowego silnika AJ-V8 z doładowaniem, który generuje 550KM (405kW) oraz 502lb/ft (680Nm) momentu obrotowego. Oznacza to wzrost mocy o 8 procent i momentu obrotowego o 9 procent w porównaniu do Jaguara XKR. Napędzając tylne koła za pomocą sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z aktywnym dyferencjałem, Jaguar XKR-S Convertible przyspiesza do 60 mph w 4.2 sekundy (0-100 km/h w 4.4 sekundy) i osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 186 mph (300 km/h).

Kluczową rolę w tym wybuchowym osiągnięciu odgrywa kompleksowy pakiet ulepszeń zawieszenia, który jeszcze bardziej podnosi dynamiczne możliwości modelu XK, tworząc bliskie połączenie między pojazdem, kierowcą a drogą, co jest jeszcze bardziej wyczuwalne w tym odkrytym GT.

Lekka aluminiowa konstrukcja XK ma ogromną sztywność skrętną, co pozwala na zamontowanie komponentów zawieszenia, takich jak przeprojektowany aluminiowy węzeł kierowniczy oraz zmieniona geometria tyłu, twardsze sprężyny i amortyzatory. W połączeniu z lekkimi, kutymi felgami oraz przestrojonymi ustawieniami układu kierowniczego umożliwiło to ekspertom od dynamiki pojazdów Jaguara stworzenie niezwykle zwrotnego, połączonego doświadczenia jazdy bez utraty komfortu.

Odbiciem ulepszonych możliwości dynamicznych pojazdu są zmiany w stylizacji wnętrza i zewnętrznej. Zewnętrznie Jaguar XKR-S Convertible znacząco różni się od innych modeli XK dzięki starannie przemyślanym aerodynamicznym rozwiązaniom, które pozwalają mu działać bezbłędnie przy bardzo wysokich prędkościach.

Ten dramatyzm kontynuowany jest we wnętrzu samochodu, gdzie fotele Jaguar Performance zapewniają zwiększone wsparcie dla kierowcy i pasażera podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Fotele wykończone są skórą węglową i mają 16-stopniową regulację oraz ogrzewanie, a węgiel używany jest także do wykończenia kabiny, podkreślając asertywny charakter pojazdu.

Design

Rozbudowane badania z zakresu Dynamiki Płynów Obliczeniowych, prace w tunelu aerodynamicznym oraz testy na torze zaowocowały wprowadzeniem zmian w aerodynamicznym designie Jaguara XKR-S Convertible. Pełnią one kluczową rolę w utrzymaniu stabilności w samochodzie bez dachu, który osiąga prędkości do 186 mph (300 km/h).

Zmiany w aerodynamice nadają przodowi pojazdu dramatyczny i śmiały wygląd. Pionowe linie cechujące biegną wzdłuż krawędzi owalnego wlotu powietrza, w nowym projekcie zderzaka, który zawiera szerszy, dolny wlot powietrza, splitter z włókna węglowego i podwójne boczne wloty. Na krawędziach zderzaka umieszczono pionowe panele, które kierują powietrze wzdłuż nowych progów, co zarówno wygładza poziomy przepływ powietrza, jak i podkreśla 10mm obniżenie wysokości zawieszenia.

Unikalne tylne skrzydło z wstawką z włókna węglowego współpracuje z tylnym zderzakiem wyposażonym w dyfuzor z włókna węglowego. Efekt to zmniejszenie ogólnego unoszenia o 26 procent oraz zbalansowana aerodynamika z przodu i z tyłu, co sprawia, że samochód idealnie przylega do drogi.

Zewnętrzne zmiany podkreślają zastosowanie błyszczącej czerni na zewnętrznych elementach, uzupełnionej ciemnym technicznym wykończeniem lekkich kutych felg aluminiowych o wzorze Vulcan 20″, przez które widoczne są zaciski hamulcowe Jaguar High Performance wykończone w przyciągającym wzrok czerwonym lub subtelnym odcieniu stali. Jaguar XKR-S Convertible dostępny jest w sześciu kolorach, w tym Polaris White i British Racing Green, hołd dla dziedzictwa wyścigowego Jaguara. Akustycznie traktowany dach otwiera się i składa w zaledwie 18 sekund i został przetestowany przy maksymalnej prędkości samochodu. Standardowo jest czarny, a w ofercie dostępne jest jeszcze sześć opcjonalnych kolorów.

„Przeniesienie sportowego charakteru Jaguara XKR-S Coupe na wersję kabriolet jest bardzo ekscytujące. Prawdziwie odczuwalny jest duch i emocje jazdy bez dachu w samochodzie, który osiąga takie prędkości, co sprawi, że doświadczenie będzie jeszcze bardziej dramatyczne i wyjątkowe.” – Ian Callum, Dyrektor Projektu, Jaguar Cars.

Osiągi

Wyjątkowa jakość silnika benzynowego AJ-V8, obecnie w trzeciej generacji, pozwoliła inżynierom Jaguara uzyskać dodatkową moc i moment obrotowy, potrzebny dla modelu XKR-S. Zaawansowany projekt czterozaworowego, aluminiowego silnika AJ-V8 obejmuje bezpośredni wtrysk paliwa z kierowaniem sprayem oraz zmienny rozrząd, co zapewnia doskonałą efektywność oraz ogromną moc. Supercharger typu Roots z podwójnym wirnikiem, umieszczony w „V” silnika, wyposażony jest w podwójne chłodnice i jest o 20 procent bardziej efektywny termodynamicznie niż jego poprzednik.

Rezultatem jest 550KM oraz 680Nm, co pozwala Jaguarowi XKR-S Convertible przyspieszyć z miejsca do 60 mph w zaledwie 4.2 sekundy (0-100 km/h w 4.4 sekundy) oraz osiągnąć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 186 mph (300 km/h).

Uzyskanie dodatkowych 40KM i 55Nm w porównaniu do XKR wymagało przestrojenia charakterystyki wtrysku oraz zwiększenia przepływu spalin poprzez zastosowanie aktywnego układu wydechowego.

Gdy dach jest opuszczony w Jaguarze XKR-S Convertible, aktywny system wydechowy dostarcza autentyczny dźwięk inspirowany samochodami wyścigowymi, który został dostrojony, aby zapewnić kierowcy niezapomniane wrażenia z jazdy.

Dynamika

Ponieważ model XK został zaprojektowany jako kabriolet od samego początku, inżynierowie Jaguara mogli wprowadzić zmiany, które stworzyły Jaguara XKR-S Coupe, w tym otwartym GT, nie rezygnując z osiągów, zwinności ani komfortu.

Jaguar jako pierwszy wprowadził aluminium do produkcji samochodów seryjnych, a niska masa oraz wysoka wytrzymałość tego metalu oferują XKR-S szeroki zakres możliwości. Masa własna wynosząca 1795 kg oraz sztywność skrętna na poziomie 16 500

niutonów na stopień zapewniają inżynierom Jaguara solidną podstawę do wprowadzenia szczegółowych zmian, które tworzą najbardziej angażującego kabriolet w historii firmy.

Zarówno przednie, jak i tylne układy zawieszenia zostały zmienione. Nowy aluminiowy węzeł kierowniczy w przednim zawieszeniu podwójnym zwiększa sztywność kąta pochylenia o 23 procent, aby zapewnić jeszcze większą precyzję i feedback podczas kierowania. Aby zwiększyć stabilność i kontrolę, aktywny dyferencjał został wzmocniony, aby zmniejszyć wrażliwość kierownicy przy bardzo wysokich prędkościach.

Górne mocowania tylnych amortyzatorów zostały wzmocnione w porównaniu do zmian wprowadzonych w XKR-S Coupe, a efekt skrętu tylnych kół został zoptymalizowany dla lepszej zwinności. Twardość sprężyn z przodu i z tyłu została zwiększona o 28 procent, podczas gdy specjalny program Adaptive Damping dla XKR-S maksymalizuje kontrolę nad nadwoziem, trakcję oraz przyczepność.

Niezwrotną masę zredukowano o prawie pięć procent dzięki zastosowaniu lekkich, kutych felg aluminiowych, które również oferują lepszą trakcję i poziomy przyczepności dzięki szerszym tylnym oponom, które zostały specjalnie opracowane do użycia w XKR-S i zwiększają rozmiar strefy kontaktu opony. Jaguar XKR-S Convertible jeździ na oponach Pirelli P-Zero (255/35 ZR20 z przodu i 295/30 ZR20 z tyłu).

Aby umożliwić entuzjastycznemu kierowcy korzystanie z zalet tych zmian, system Dynamic Stability Control przeszedł indywidualne zmiany. W trybie Trac DSC, specyficzne ustawienia przyczepności, stabilności oraz aktywnego dyferencjału zmniejszają poziom interwencji i zwiększają możliwość dostosowania w trakcie pokonywania zakrętów, co pozwala na pełne wykorzystanie ekscytującej dynamiki w bezpieczny sposób.

Standardowy system hamulcowy Jaguar High Performance Braking System jest w pełni dostosowany do uwodzących osiągów samochodu. Ogromne tarcze hamulcowe – 380 mm z przodu i 376 mm z tyłu – w połączeniu z aluminiowymi zaciskami oraz wzrostem powierzchni klocków o 44 procent z przodu i 31 procent z tyłu w porównaniu do XK dostarczają inspirujących poziomów mocy, stabilności i czucia.

„Ponieważ XK został zaprojektowany jako kabriolet, ma doskonałą integralność strukturalną. Pozwoliło nam to na zastosowanie sportowych ustawień zawieszenia XKR-S, tworząc kabriolet bez kompromisów. Połączenie znakomitej prędkości, precyzji oraz dynamiki zyskuje dodatkowy wymiar przy opuszczonym dachu oraz hipnotyzującym dźwięku wydechu.” – Mike Cross, Główny Inżynier, Integralność Pojazdu

Wnętrze

Gdy dach kabrioletu jest złożony, wnętrze XKR-S przyciąga tyle samo zazdrosnych spojrzeń, co jego zewnętrzna część, podkreślając wysokowydajny charakter pojazdu.

Ekskluzywne dla modeli XKR-S są fotele Performance wykończone skórą węglową, które mają wbudowane zagłówki, wycięcia na pasy wyścigowe oraz zwiększone wsparcie boczne i na siedzisku, które utrzymuje kierowcę i pasażera w bezpiecznej pozycji podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Fotele z 16-stopniową regulacją i ogrzewaniem mają akcenty z węglowej skóry i kontrastujące wykończenie charakterystyczne dla tego modelu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.