Kiedy Jeep wprowadził model JK Wrangler w 2007 roku, zaskoczył wszystkich wersją Unlimited, ale już w 2011 roku zaczęły się ujawniać jego słabości, więc producent postanowił zaktualizować ten wytrzymały SUV.
Po światowym kryzysie finansowym większość producentów znalazła się w trudnej sytuacji, a finanse Chryslera były w strefie czerwonej. Dzięki wsparciu europejskiego koncernu Fiat, który w 2009 roku zakupił udziały w amerykańskim producencie, Jeep zmodernizował trzecią generację Wranglera. W 2010 roku poprawiono wnętrze, a w 2011 roku zaprezentowano kompletną wersję na rok modelowy 2012, w tym nowy silnik Pentastar, nową skrzynię biegów oraz nieco zmienioną stylistykę. Wrangler był dostępny w kilku wersjach, zaczynając od Sahara, kończąc na potężnym Rubiconie, z wyborem dwóch nadwozi: krótkim i Unlimited. Podczas gdy pierwsza była łatwa w prowadzeniu i parkowaniu w ciasnych miejscach w miastach, druga była doskonałym towarzyszem podróży dla maksymalnie pięciu osób, nie psując wszystkim humoru brakiem miejsca na nogi.
Z przodu, w zależności od wersji, 2012 Jeep Wrangler Unlimited miał zderzak inny niż jego poprzednik, z lampami przeciwmgielnymi umieszczonymi w centralnej części pojazdu. Jego wpuszczone reflektory i nachylony ku tyłowi, nadwoziowy, siedmioszczelinowy grill pozostały bez zmian. Nadkola natomiast pochodziły z linii Rubicon, z przerwą między ich przednią częścią a zderzakiem. Szczególną uwagę zwracał przedni słupek, na którym znajdowała się sylwetka Wranglera wspinającego się po skałach w dolnym prawym rogu.
Z profilu pojazdu widoczne były subtelne modyfikacje, w zależności od opcji. Klienci mogli wyposażyć SUV-a w nadwozie z kolorowym, sztywnym dachem i zdejmowanymi panelami nad głowami pasażerów. Producent zapewnił Wranglerowi Unlimited pełnowymiarowe boczne kroki, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Z tyłu, bocznie otwierane drzwi, wsparte na zawiasach, utrzymywały zapasowe koło, podobnie jak wszystkie wcześniejsze generacje Wranglera, takie jak CJs i legendarny Willy’s.
Kabina, która została odświeżona w 2010 roku na rok modelowy 2011, miała nowe siedzenia, panele drzwiowe oraz nową deskę rozdzielczą. To był zupełnie inny pojazd, wyposażony w grubsze i lepiej izolujące akustycznie elementy. W rezultacie kabina była cichsza, zwłaszcza przy zamontowanym sztywnym dachu. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, z wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury po bokach. Wszystkie były otoczone chromowanymi obramowaniami. Na szczycie centralnej konsoli Jeep umieścił system multimedialny Uconnect, opracowany wspólnie z Fiatem. Oferował nawigację i ekran dotykowy, mógł łączyć się z telefonami przez Bluetooth, a kierowca mógł korzystać z przycisków na kierownicy, aby odbierać lub kończyć połączenia, wybierać stacje muzyczne i uzyskiwać inne dane z komputera pokładowego.
Jednak najważniejsza aktualizacja miała miejsce pod maską. Tam Chrysler zrezygnował z wcześniejszego silnika 3.8 o żeliwnej konstrukcji na rzecz silnika 3.6 o aluminiowej budowie z czterema wałkami rozrządu. Nowa jednostka generowała dodatkowe 83 KM (85 PS) i lepszy moment obrotowy w średnim zakresie, co było kluczowe dla jazdy w terenie. Na koniec pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z krótszym przełożeniem dla pierwszego biegu zastąpiła wcześniejszą czterobiegową skrzynię. Dzięki tym poprawkom Wrangler przewyższył swojego poprzednika we wszystkich aspektach, w tym czasie przyspieszenia i efektywności paliwowej. Dla rynku europejskiego silnik 2.8 turbodiesel pozostał jedyną opcją.
Jeep wprowadza zupełnie nowy silnik benzynowy 3.6-litrowy Pentastar V-6, który będzie montowany w modelach Jeep Wrangler i Jeep Wrangler Unlimited z 2012 roku. Napęd V-6 o pojemności 3.6 litra zapewnia lepszą efektywność paliwową, poprawione właściwości jezdne na drodze oraz większą moc i moment obrotowy. Silnik benzynowy zyskuje teraz ulepszona automatyczną skrzynię biegów, co umożliwia płynniejsze zmiany biegów i lepsze osiągi. Drastycznie poprawione osiągi na drodze łączą się z jeszcze większymi możliwościami w terenie. Nowy silnik benzynowy dołącza do 2.8-litrowego silnika turbo diesel w europejskiej ofercie.
W Europie nowy silnik benzynowy 3.6-litra będzie dostępny w modelach Jeep Wrangler i Jeep Wrangler Unlimited Sport, Sahara oraz Rubicon od listopada 2011 roku.
Silnik Pentastar V-6 o pojemności 3.6 litra
Kompaktowy i lekki, całkowicie aluminiowy silnik Pentastar V-6 o pojemności 3.6 litra waży o ponad 40 kg (90 lbs) mniej niż poprzedni silnik V-6 o pojemności 3.8 litra, który był wykonany z żeliwnego bloku. Silnik Pentastar jest niezwykle cichy, zbudowany z bloku aluminiowego poddawanego wysokiemu ciśnieniu, wyposażonego w żeliwne tuleje cylindrów oraz aluminiowe głowice cylindrów. Silnik został zaprojektowany tak, aby spełniać wszystkie znane przyszłe standardy emisji na całym świecie i obecnie ma certyfikat Euro 5.
Silnik V-6 o pojemności 3.6 litra jest produkowany w zakładzie silnikowym w Trenton w Michigan (USA).
Skrzynie biegów
Automatyczna skrzynia biegów A580 przynosi korzyści Jeep Wrangler tak samo jak nowy silnik benzynowy, oferując bardziej dopracowane zmiany biegów i wybór przełożeń. Zwiększenie liczby biegów pozwala silnikowi pracować w bardziej efektywnym zakresie obrotów, co przyczynia się do poprawy efektywności paliwowej. Więcej biegów umożliwia również silnikowi pozostanie w zakresie momentu obrotowego, co zwiększa przyspieszenie. Nowy Wrangler (dwu-drzwiowy) może pochwalić się 37-procentową poprawą czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h, który teraz wynosi 8.1 sekundy. Dodatkowo, niższy współczynnik przełożenia pierwszego biegu w nowej automatycznej skrzyni biegów daje Wranglerowi większe możliwości w terenie dzięki niższemu ogólnemu współczynnikowi wspinaczki.
Elektroniczny wybór zakresu jest standardem dla wszystkich modeli Jeep Wrangler z automatyczną skrzynią biegów. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) została również zoptymalizowana do bezproblemowej współpracy z nowym silnikiem V-6 o pojemności 3.6 litra.
Obok sprawdzonej sześciobiegowej skrzyni manualnej NSG 370, w nowym Jeep Wrangler znajdziemy nową obudowę sprzęgła, koło zamachowe oraz sprzęgło z długim skokiem. Udoskonalenia wynikają z adaptacji skrzyni biegów do silnika V-6 o pojemności 3.6 litra.
Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest produkowana w Kokomo, Indiana (ITP2), a sześciobiegowa skrzynia manualna w Gaggenau, Niemcy.
Inżynieria
Jeep Wrangler zapewnia niezrównane możliwości terenowe z legendarnym napędem na cztery koła i jest wytwarzany z przeszło siedmioma dekadami doświadczenia w inżynierii 4×4. Wrangler wciąż oferuje konstrukcję nadwozia na ramie, przedni i tylny system zawieszenia pięciowahaczowego, żywe osie oraz elektroniczne blokady.
Jeep Wrangler teraz oferuje wybór dwóch skrzyń biegów: sześciobiegowej manualnej oraz pięciobiegowej automatycznej.
Wraz z nowym układem napędowym, inżynierowie Jeepa dokładnie zoptymalizowali właściwości jazdy i dźwięk nadwozia Jeepa Wranglera. Nowe modyfikacje silnika i skrzyni biegów oraz zmienione kalibracje zawieszenia przyczyniają się do ogólnych ulepszeń, które są natychmiast dostrzegalne zarówno na drodze, jak i w terenie.
Jakość dźwięku we wnętrzu została znacznie poprawiona dzięki udoskonaleniom w systemie mocowania układu napędowego, tłumieniu hałasu w przegrodzie i zastosowaniu pierwszej pokrywy silnika Jeepa Wranglera, która skutecznie izoluje kabinę od hałasów pochodzących z silnika i nawierzchni drogi.
Na zewnątrz hałas silnika jest ledwie słyszalny na biegu jałowym. W przypadku nowego silnika V-6 o pojemności 3.6 litra, wszystkie akcesoria są montowane bezpośrednio do silnika, bez użycia wsporników. To pomaga zapewnić, że wszystkie akcesoria, w tym pompa wspomagania kierownicy, alternator i sprężarka klimatyzacji, są mocno zakotwiczone i mniej podatne na drgania i hałas.
Amortyzatory również zostały dostrojone i zaprojektowane z myślą o optymalnej równowadze między zaawansowanym prowadzeniem na drodze a solidnymi możliwościami w terenie.
Osie i Przekładnie Transferowe
Jeep Wrangler jest teraz dostępny z większą liczbą przełożeń osie, co pozwala klientom optymalizować efektywność paliwową i/lub zdolności pojazdu. Wrangler dostępny jest z przełożeniami 3.21, 3.73 lub 4.10 w zależności od modelu. Ponadto, Jeep Wrangler oferuje zdolności holownicze do 2500 kg.
Układ napędowy modeli Sport i Sahara obejmuje przednią oś Dana 30 i tylną oś Dana 44. Przekładnia transferowa Command-Trac® NV241 z dwoma biegami posiada współczynnik przełożenia 2.72:1 w zakresie niskim.
Model Rubicon wyposażony jest w ciężkie osie Dana 44 z przodu i z tyłu oraz dwubiegową przekładnię transferową Rock-Trac® NV241 z współczynnikiem przełożenia 4.0:1 w zakresie niskim. Rubicon zawiera również elektryczne różnicówki z przodu i z tyłu oraz odłączaną stabilizator, co przenosi Jeepa Wranglera na najwyższy poziom zdolności.
Silnik 2.8-litra CRD
Nowy silnik V-6 o pojemności 3.6 litra dołącza do nowego silnika turbo diesel o pojemności 2.8 litra z technologią Stop/Start, oszczędzającą paliwo. Silnik diesel zapewnia moc 200 hp DIN (147 kW), co stanowi 13-procentową poprawę w porównaniu do poprzedniego silnika diesel o pojemności 2.8 litra. Moment obrotowy silnika wynosi 410 N•m (302 lb-ft) z sześciobiegową skrzynią manualną i 460 N•m (339 lb-ft) z pięciobiegową skrzynią automatyczną.