Kia zaprezentowała drugą generację swojego kompaktowego hatchbacka cee’d w 2012 roku na Paris Motor Show w Europie, zaspokajając apetyt Europejczyków na takie pojazdy.
Zaledwie sześć lat po wprowadzeniu pierwszej generacji cee’d, koreański producent wprowadził całkowicie nową wersję tego modelu. Przyspieszenie w pracach nad tą generacją pojazdu wynikało z chęci producenta do silniejszego zaistnienia na rynku w segmencie popularnych samochodów. Mimo tego pośpiechu, nie był to produkt powstały w pośpiechu. Dodatkowo, dzięki wspólnej platformie z Hyundai i30, cee’d oferowany był w atrakcyjnej cenie.
Wygląd samochodu zaprojektował Peter Schreyer, który zmienił język wzornictwa koreańskiego producenta. Nowa generacja cee’da przyjęła charakterystyczny „nos tygrysa” z wąską kratką z przodu oraz z tyłu. Ponadto, opadające reflektory, które przypominały kocie oczy, dodatkowo podkreślały agresywny wygląd auta. Z boku pojazd zachował te same proporcje co jego poprzednik, ale z bardziej wyraźnie wznoszącą się linią okien do słupka C, w którym zainstalowano małe trójkątne okno. Z tyłu, pochylona klapa bagażnika była ozdobiona na górze spojlerem dachowym.
Wnętrze Kia zachowało to, co było dobre w pierwszej generacji cee’da, takie jak wzmocnione fotele przednie i dzielona tylna kanapa. Dodatkowo, producent użył materiałów wyższej jakości do wykończenia deski rozdzielczej i paneli drzwiowych. Ponadto, zestaw wskaźników wyposażony był w wyświetlacz TFT w centralnie umieszczonym prędkościomierzu. Samochód mógł być także opcjonalnie wyposażony w kamerę cofania, co było nietypowe dla kompaktowego hatchbacka.
Pod maską, Hyundai zainstalował wybór silników benzynowych i diesla, które współpracowały z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.
Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku zadebiutuje całkowicie nowy Kia cee’d. Bardziej zaawansowany, bardziej efektywny, bardziej dopracowany i z bardziej angażującym doświadczeniem prowadzenia niż jego poprzednik, nowy cee’d ma na celu dalsze zbudowanie sukcesu pierwotnego modelu, umacniając tym samym markę Kia jako jednego z czołowych producentów motoryzacyjnych w Europie.
Wprowadzony na rynek w 2007 roku, oryginalny cee’d był kamieniem milowym i przełomowym modelem dla Kia. Zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w Europie, cee’d był pierwszym modelem, który ukazał Kia jako poważnego konkurenta dla ustalonych marek. Zdobywając uznanie mediów i opinii publicznej za swoje wszechstronne propozycje użytkowania, cee’d zdobył czwarte miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku w tym roku – najwyższe dotychczas miejsce dla pojazdu Kia.
„Oryginalny cee’d był zmianą paradygmatu dla Kia, wprowadzając firmę w silnie konkurencyjny segment C z prawdziwie konkurencyjnym samochodem po raz pierwszy,” komentuje Paul Philpott, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe. „Tak jak oryginalny cee’d stanowił znaczący krok naprzód dla Kia w 2007 roku, tak ten model drugiej generacji oznacza kolejny skok dla marki – zarówno pod względem możliwości i zaawansowania pojazdu, jak i tego, co zrobi dla dalszego napędzania naszych sprzedaży w Europie.
„Od momentu wprowadzenia na rynek, rodzina cee’da sprzedała ponad 430 000 egzemplarzy w Europie Zachodniej, zmieniając percepcję naszej marki i kładąc fundamenty pod szereg nowych modeli Kia w różnych sektorach rynku.
„Niezwykły sukces naszych najnowszych modeli, Picanto, Rio, Soul, Venga, Sportage i Sorento, jest w dużej mierze zasługą wpływu, jaki miał oryginalny cee’d oraz innowacyjnej siedmioletniej gwarancji Kia, którą wprowadziliśmy z tym modelem,” podsumowuje Philpott.
Nowy cee’d pięciodrzwiowy trafi do sprzedaży w Europie w drugim kwartale 2012 roku, w zależności od rynku, i odegra istotną rolę w dalszym zwiększaniu sprzedaży Kia w Europie. Dodatkowe informacje o innych modelach z nowej rodziny cee’d – w tym wersji SW zaprezentowanej w Genewie – będą dostępne później w tym roku.
Większy, niższy i bardziej aerodynamiczny
Nowy cee’d jest zarówno dłuższy, jak i niższy od swojego poprzednika, co nadaje pięciodrzwiowemu hatchbackowi bardziej sportowy profil. Całkowita długość została zwiększona o 50 mm (do 4 310 mm), a całkowita wysokość zmniejszona o 10 mm (do 1 470 mm) poprzez obniżenie wysokości zawieszenia. Pomimo tego, że oparty jest na zupełnie nowej platformie, nowy cee’d zachowuje rozstaw osi 2 650 mm, jeden z najdłuższych w segmencie C, ze swojego poprzednika.
Taki bardziej sportowy wygląd jest jeszcze bardziej uwydatniony przez szerszy rozstaw kół. Chociaż całkowita karoseria jest o 10 mm węższa, to przedni i tylny rozstaw kół został zwiększony (o 17 mm i 32 mm, odpowiednio). Wpływ na estetykę samochodu zwiększa dostępność felg aluminiowych o średnicy 17 i 18 cali, co skutkuje minimalną przestrzenią między oponami a nadwoziem.
Smukła sylwetka nowego modelu została uformowana dzięki szerokim testom w nowoczesnym tunelu aerodynamicznym w centrum badań i rozwoju Kia w Namyang w Korei. Zmniejszony kąt szyby, gładkie osłony pod komorą silnika i centralną podłogą, tylny spoiler nad klapą bagażnika oraz starannie profilowane tylnie lampy przyczyniają się do uzyskania przez nowego cee’da współczynnika oporu powietrza (Cd) wynoszącego zaledwie 0.30, co plasuje go wśród najlepszych w swojej klasie i pomaga zmniejszyć zużycie paliwa oraz hałas w kabinie.
Nowy Kia cee’d będzie produkowany wyłącznie w zakładzie Kia w Żylinie na Słowacji w gamie 10 kolorów nadwozia – w tym pięciu nowych – i będzie jednym z pierwszych modeli, które będą miały nowy wygląd znaku Kia na masce. Nowy projekt logo, prostszy i bardziej nowoczesny, odzwierciedla premium wykończenie nowego cee’da i zawiera napis Kia w jednym podniesionym fragmencie dla lepszej czytelności.
Potężne i efektywne silniki z sześciobiegowymi skrzyniami biegów
Pracując nad nowym cee’dem, inżynierowie Kia skoncentrowali się na redukcji zużycia paliwa i emisji bez utraty reakcji silnika czy mocy. Zaktualizowane silniki oraz różne drobne, ale znaczące zmiany przyniosły średnią poprawę zużycia paliwa o cztery procent w całej gamie modeli.
W zależności od preferencji poszczególnych rynków, nowy cee’d będzie dostępny z szeroką gamą silników oferujących moc od 90 do 135 KM. W większości Europy Zachodniej dostępne będą dwa silniki benzynowe – 1.4 MPI i 1.6 GDI generujące odpowiednio 100 i 135 KM – plus dwa silniki diesla – 1.4 WGT o mocy 90 KM oraz 1.6 VGT diesel oferowany w dwóch wariantach (110 i 128 KM). Niektóre rynki w Europie będą także oferować silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 130 KM.
Kia przewiduje, że jego najdroższy diesel – wysoce efektywny silnik turbodoładowany o pojemności 1.6 litra i zmiennej geometrii – będzie najpopularniejszym wyborem na większości rynków. Generując 128 KM i 260 Nm, silnik będzie oferowany z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów i przyspieszy nowego cee’da do 100 km/h w mniej niż 11 sekund. Zużycie paliwa wyniesie zaledwie 4.1 l/100 km w cyklu mieszanym (3.7 l/100 km w pojazdach wyposażonych w technologię EcoDynamics Kia), a emisja CO2 zaczyna się od zaledwie 97 g/km.
Silniki benzynowe 'Gamma’ oferują także doskonałą równowagę między wydajnością a ekonomią. Najpotężniejszy, 1.6-litrowy silnik Gamma GDI wprowadzony w Kia Sportage, charakteryzuje się bezpośrednim wtryskiem, aby maksymalizować moc (135 KM) i moment obrotowy (165 Nm) przy jednoczesnym minimalizowaniu zużycia paliwa i emisji. Z tym silnikiem, nowy cee’d przyspieszy do 100 km/h w 9.9 sekundy, jednocześnie dostarczając zużycie paliwa na poziomie 5.8 l/100 km (5.2 l/100 km z EcoDynamics) oraz emisję CO2 z rury wydechowej wynoszącą 119 g/km.
Wszystkie silniki będą oferowane z możliwością wyboru manualnej lub automatycznej sześciobiegowej skrzyni biegów. W zależności od wersji, silnik 1.6 GDI będzie także dostępny z nową sześciobiegową skrzynią dwu-sprzęgłową (DCT) Kia, która poprawia efektywność paliwową i zapewnia płynne zmiany biegów dla maksymalnego komfortu.
Opracowana przez zespół inżynierów zajmujących się rozwojem skrzyni biegów Kia we współpracy z niemiecką firmą inżynieryjną, DCT czyni markę koreańską jednym z nielicznych producentów samochodów na świecie, którzy produkują własną skrzynię biegów dwu-sprzęgłową.
DCT łączy dwie manualne skrzynie biegów w jednym korpusie, z każdą z własnym suchym sprzęgłem. Jeden wał skrzyni jest poświęcony 2., 4., 6. i biegu wstecznym, podczas gdy drugi pracuje z 1., 3. i 5. biegiem.
Pracując równolegle, jeden wał przygotowuje się do zaangażowania następnego przełożenia, podczas gdy drugi nadal jest zaangażowany w bieg. Elektrycznie napędzane siłowniki sterowane przez Jednostkę Sterującą Skrzyni Biegów (TCU) realizują wybór biegów i zaangażowanie sprzęgła, co skutkuje szybkim i precyzyjnym przełączaniem biegów oraz nieprzerwanym przekazywaniem momentu obrotowego do kół napędowych, przy minimalnych stratach efektywności, które normalnie są związane z tradycyjnymi automatycznymi skrzyniami (z konwerterem momentu obrotowego).
Tak jak w innych modelach Kia w Europie, nowy cee’d będzie dostępny z technologiami oszczędzania paliwa opracowanymi w ramach submarki EcoDynamics™, aby zoptymalizować efektywność i zmniejszyć emisje. Te technologie, które będą dostępne zarówno w modelach diesla, jak i benzynowych z manualną skrzynią biegów, obejmują ISG (Start/Stop), opony o niskim oporze toczenia oraz system zarządzania alternatorem (AMS).
Łagodniejsza jazda z poprawionym prowadzeniem oraz zmiennym wspomaganiem kierownicy
Jazda i prowadzenie nowego cee’da były porównywane z pojazdami konkurencyjnymi z segmentu premium.
W pełni niezależne zawieszenie z subframe’m, z McPhersonem z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu wykorzystuje szerszy rozstaw kół nowego pojazdu, aby zapewnić lepsze prowadzenie i trzymanie drogi.
Znacząco zwiększona sztywność skrętna nadwozia nowego cee’da (o 45 procent sztywniejsze niż w oryginalnym modelu) umożliwiła inżynierom Kia wprowadzenie szeregu drobnych zmian w komponentach, sprężynach i amortyzatorach, które wpływają na jakość jazdy, komfort i hałas.
Udoskonalenia w zawieszeniu przednim obejmują zwiększony kąt kąt (z 4.4 do 5.2 stopni) dla lepszej stabilności na prostych, większe łożyska kół w wzmocnionej piaście oraz większe średnice poduszek do mocowania subframe’u. Z tyłu zmiany geometrii zapewniają dokładniejsze śledzenie, ramiona prowadzące mają większe poduszki, a tarcie zostało zredukowane w całym układzie.
Standardowy system kierowniczy wykorzystuje wspomaganie elektryczne i wymaga 2.85 obrotów od skrajnego do skrajnego dla promienia skrętu wynoszącego 10.34 metra. Nowy cee’d jest również dostępny, w niektórych modelach, z nowym systemem Flex Steer™, który poprawia dynamikę jazdy. System ten wprowadza trzy tryby pracy – komfortowy, normalny i sportowy – umożliwiając kierowcy dostosowanie poziomu wspomagania kierownicy i wagi informacji zwrotnej, aby najlepiej dopasować do aktualnych warunków jazdy i osobistych preferencji kierowcy.
Mniej hałasu w kabinie, więcej miejsca w kabinie
Zespół inżynierów Kia był zdeterminowany, aby osiągnąć znaczące poprawy w porównaniu do poprzedniego modelu w zakresie jakości wykończenia kabiny i hałasu. Przyjęte środki obejmują zastosowanie 14 procent grubszej szyby przednich drzwi, lusterka zewnętrzne o niskim oporze, nowe mocowania silnika tłumiące drgania, pustych wałów napędowych, mocniejszych połączeń nadwozia między progami a słupkami B, podwójnych uszczelek drzwiowych oraz zwiększą objętość wypełnienia piankowego w słupkach A, B i C. Dzięki tym środkom poziom hałasu w kabinie został obniżony do najlepszych standardów w klasie.
Mimo że rozstaw osi 2 650 mm został zachowany w nowym cee’dzie, zwiększenie całkowitej długości przyczynia się do większej przestrzeni wewnętrznej dla pasażerów i ładunku. Pasażerowie siedzący z przodu mają o 12 mm więcej miejsca na głowę i o 21 mm więcej miejsca na nogi, podczas gdy pasażerowie z tyłu zyskują 5 mm miejsca na ramiona. Pojemność bagażnika zwiększono o 12 procent do 380 litrów (wzrost o 40 litrów) przy ustawionych tylnych siedzeniach, a dzielone tylne siedzenia można wysunąć do pełnej płaskości dla maksymalnej wszechstronności.
Wysokiej jakości wyposażenie i zaawansowane technologie
Wyższej jakości materiały wykończeniowe w kabinie i szersza gama nowoczesnego wyposażenia zapewnią, że wnętrze nowego cee’da będzie odpowiadało premium wyglądowi zewnętrznemu.
Główne i drugorzędne elementy sterujące są zgrupowane w układzie ukierunkowanym na kierowcę dla intuicyjnego użytkowania, podczas gdy nowym standardowym wyposażeniem będzie m.in. możliwość regulacji kolumny kierownicy w płaszczyźnie nachylenia i teleskopowej, wsparcie dla iPoda, Aux i USB, system audio z sześcioma głośnikami oraz komputer pokładowy z wieloma trybami.
Oferowane będą akcenty w jaskrawym chromie, czerni fortepianowej i anodowanego metalu, podczas gdy pośrednie oświetlenie LED konsoli centralnej i eleganckie „pionowe płetwy” uchwytów drzwiowych stworzą wyrafinowaną atmosferę wewnętrzną. Tapicerka siedzeń i kabiny będzie dostępna w standardzie w dwóch kolorach – jednolitym czarnym i dwukolorowym kamiennym beżowym – w tkaninie, a pełna skórzana tapicerka będzie dostępna w wersjach o wysokiej specyfikacji.
Dostępne funkcje będą obejmować ulepszone instrumenty – z wyświetlaczem TFT 'Supervision’ dostarczającym wysokiej rozdzielczości czytelności tablicy wskaźników, dwustrefową klimatyzację, elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy z pamięcią oraz panoramiczny szklany dach o pełnej długości (1 045 mm).
Nowy Kia cee’d będzie dostępny, w zależności od wersji, z diodowymi światłami dziennymi, stałymi lampami skrętnymi (oświetlanymi w zależności od kąta skrętu) oraz zaawansowanymi lampami HID, które obracają światło mijania w celu dopasowania do krzywizn drogi i poprawy nocnej widoczności kierowcy.
Parkowanie może być łatwiejsze dzięki nowemu systemowi asystującemu w parkowaniu równoległym (PPAS). Obejmuje on czujniki przednie, boczne i tylne oraz automatyczne sterowanie kierownicą przez komputer pokładowy, aby bezpiecznie wykonać parkowanie równoległe. Kierowca pozostaje w kontroli nad pedałem przyspieszenia i hamulca.
Struktura bezpieczeństwa i cechy zapewniające maksymalną ocenę
Kia nadal stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu, a nowy cee’d posiada zaawansowane aktywne i pasywne technologie bezpieczeństwa, aby zapewnić maksymalną ochronę dla swoich pasażerów oraz innych użytkowników dróg. Kia dąży do osiągnięcia maksymalnej oceny podczas testów EuroNCAP z tym nowym modelem.
Dostępne aktywne funkcje bezpieczeństwa będą obejmować ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), HAC (Kontrola Asystenta Wzgórza) zapobiegająca cofaniu się, VSM (Zarządzanie Stabilnością Pojazdu) oraz ESS (Sygnalizacja Awaryjnego Hamowania), która miga światłami hamulcowymi, gdy system wykryje, że kierowca wykonuje awaryjne hamowanie.
W zakresie pasywnego bezpieczeństwa nadwozie wykonane jest z wysokiego procenta (57 procent) stali o ultra wysokiej wytrzymałości i zawiera liczne ulepszenia w celu zwiększenia odporności na uderzenia. Nowe poprzeczne wzmocnienia są zamontowane, aby połączyć mocowania zawieszenia z przodu i z tyłu, nowe tłoczenia łączą podłogę tylnej części bagażnika z otworem tylnej klapy, a tylny wspornik dachu jest połączony z słupkami C oraz nowym poprzecznym wzmocnieniem podłogi, aby stworzyć niezwykle mocny 'pierścień bezpieczeństwa’.
Ochrona przed uderzeniami bocznymi jest wzmocniona dzięki 50 procent grubszej konstrukcji belek drzwiowych oraz mocniejszym poprzecznym wzmocnieniu dachu między słupkami B a progami, wykonanym ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości.