Umieszczenie silnika biturbo V12 pod maską Klasy G mogło wydawać się zbyt śmiałe w 2012 roku, ale Mercedes-Benz to zrobił i zadowolił swoich klientów, wprowadzając model G 65 AMG.
Kiedy Mercedes-Benz projektował pierwszą generację Klasy G w latach 70., miał na celu stworzenie pojazdu użyteczności publicznej lub wojskowego. Z biegiem lat ludziom spodobał się ten kształt i zaczęli go używać w miastach i w ich okolicach. Rzadko jednak wjeżdżali w trudny teren, poza dziurami w jezdni czy krawężnikami, ale za to spędzali dużo czasu na ulicach. Klasa G miała jednak dwa poważne problemy: była ciężka i miała zbyt małą moc. O ile pierwszy problem nie mógł być rozwiązany z uwagi na konstrukcję nadwozia na ramie, o tyle drugi było łatwiej naprawić. Na początku wprowadzono większe silniki V8, które zastąpiły starsze, czterocylindrowe jednostki. Kiedy to nie wystarczyło, producent zatrudnił AMG, aby dodać do nich doładowania. Jednak gdy inni klienci z grubym portfelem znów się skarżyli, zmienili przepis i zaoferowali im model G 65 AMG z 2012 roku, który był potworem z silnikiem biturbo V12, zdolnym oderwać asfalt od ulicy dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu.
W przedniej części, która wyglądała jakby została przeniesiona z autobusu, model 2012 G 65 miał groźny wygląd. Okrągłe reflektory wyposażone były w xenonowe światła, które nadawały mu nowoczesny wygląd. Dodatkowo, producent podkreślił je paskami LED przeznaczonymi na światła do jazdy dziennej. Mimo to, kierunkowskazy pozostały w tym samym miejscu, co w modelu z 1979 roku, nad przednimi błotnikami. Miały nawet na wierzchu widoczne śruby mocujące. Dolny zderzak próbował złagodzić wrażenie nieco zaokrąglonym kształtem, chociaż miał prostokątny wlot powietrza w środku, otoczony parą kwadratowych wlotów, wszystko przykryte siatką.
W profilu, wysoki i kwadratowy pojazd miał nowe plastikowe wykończenia wokół przednich i tylnych nadkoli. Wizualnie łączyły je chromowane boczne kroki. Olbrzym siedział na dużych, 20-calowych kołach ze stopów lekkich, wykończonych w kolorze tytanowym lub matowej czerni, w zależności od opcji. Mercedes-Benz poprawił również wygląd osłon lusterka drzwiowego, dodając V-kształtne kierunkowskazy inspirowane tymi z Klasy E. Szczególny detal ujawniał związek pojazdu z rodziną AMG, dzięki podwójnym wydechom umieszczonym pod nadwoziem przed tylnymi kołami. W końcu z tyłu samochód miał LED-owe światła tylne na dolnej części, a powyżej bocznych drzwi zawiasowych znajdowała się kamera cofania.
Wykończone skórą wnętrze oraz luksusowa atmosfera częściowo uzasadniały sześciocyfrową cenę SUV-a. Dodatkowo, Mercedes-Benz stworzył nową deskę rozdzielczą, która posiadała przeprojektowaną centralną część, obsługującą siedmiocalowy ekran systemu multimedialnego. Przed kierowcą znajdowała się nowa tablica przyrządów z osobnymi wskaźnikami dla prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi producent zainstalował kolorowy wyświetlacz TFT, który pokazywał dane z pokładowego komputera pojazdu.
Pod maską AMG znalazło się miejsce na silnik V12 o pojemności 6,0 litra, który dzięki dwóm turbosprężarkom generował moc 612 PS (603 KM). Co więcej, moment obrotowy na poziomie 1001 Nm (738 lb-ft) plasował go już w kategorii ciężarówek osiemnastokołowych. Aby przekazać całą tę moc na koła, Mercedes-AMG zainstalował siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów SPEEDSHIFT, dwuprędkościową skrzynię rozdzielczą oraz trzy manualnie blokowane dyferencjały. Niestety, podobnie jak model G-Class W460 z 1979 roku, 2012 G 65 AMG opierał się na sztywnych osiach z przodu i z tyłu, co nie było najlepszym rozwiązaniem dla komfortu.
Mercedes-Benz G 63 AMG i G 65 AMG: Szczyt G-Klasy
Affalterbach – Najnowsza technologia w klasyku off-road AMG: nowy G 63 AMG zachwyca nowoczesnym układem napędowym, ekspresywnym designem i zwiększoną efektywnością paliwową. To w dużej mierze zasługa silnika AMG V8 biturbo o pojemności 5,5 litra, który dostarcza moc 400 kW (544 KM) oraz automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Jeszcze bardziej ekskluzywny jest nowy G 65 AMG: jego silnik V12 biturbo o pojemności 6,0 litra generuje moc 450 kW (612 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 1000 niutonmetrów – co stanowi rekord w segmencie pojazdów terenowych.
Każdy nowy pojazd AMG o wysokich osiągach oferuje znakomity miks „więcej mocy z mniejszym zużyciem paliwa” – G 63 AMG nie jest wyjątkiem. „Mocny gracz” w gamie modeli AMG został wzbogacony o nowoczesny układ napędowy nowego ML 63 AMG. Design został gruntownie przemyślany, dzięki czemu po raz pierwszy w 33-letniej historii G-Klasy klienci AMG mogą cieszyć się szeregiem nowoczesnych systemów: bezpośredni wtrysk paliwa z kontrolą sprayu, funkcja ECO start/stop oraz zarządzanie generatorem. Silnik AMG V8 biturbo o pojemności 5,5 litra rozwija maksymalną moc 400 kW (544 KM) i moment obrotowy 760 niutonmetrów. Dzięki temu nowy G 63 AMG przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, osiągając nową prędkość maksymalną 210 km/h (elektronicznie ograniczoną).
Nowy G 63 AMG przewyższa G 55 AMG KOMPRESSOR o 27 kW (37 KM) i 60 niutonmetrów. Jego bezpośredni poprzednik cieszył się dużym uznaniem wśród nabywców G-Klasy, osiągając wskaźnik sprzedaży powyżej 40 procent.
AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC i funkcja ECO start/stop
Wydajność pojazdu jest wzbogacona o imponujące postępy w zakresie efektywności paliwowej. Zużycie paliwa wynosi 13,8 litra na 100 kilometrów (NEDC łączone), co oznacza spadek o 2,1 litra w porównaniu do modelu poprzedniego, co przekłada się na oszczędności paliwa na poziomie 13 procent. Ten spadek można przypisać nowoczesnemu silnikowi biturbo o ośmiu cylindrach, skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, systemowi zarządzania generatorem oraz funkcji ECO start/stop. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów posiada trzy tryby jazdy oraz funkcję automatycznego podwójnego sprzęgła przy redukcji biegów, co stwarza niesamowitą elastyczność. W trybie „Controlled Efficiency” (C) funkcja ECO start/stop jest aktywna, wyłączając silnik ośmiocylindrowy, gdy pojazd jest w bezruchu. Tryb „C” charakteryzuje się również płynnością reakcji pedału gazu i skrzyni biegów, wczesnymi zmianami biegów; pojazd zwykle uruchamiany jest na drugim biegu. Zegar AMG zawiera zielony symbol „ECO”, wskazujący na aktywność funkcji ECO start/stop.
W trybach Sport (S) oraz Manual (M) funkcja ECO start/stop jest wyłączona, a połączenie silnika i skrzyni biegów wykazuje znacznie większą zwrotność. Krótkie, precyzyjnie zdefiniowane opóźnienia zapłonu i wtrysku oznaczają krótszy czas zmiany biegów przy pełnym obciążeniu. Wydajność automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC jest dodatkowo poprawiona dzięki nowemu przetwornikowi oszczędności paliwa z wahadłem odśrodkowym, łożyskiem redukującym tarcie oraz zarządzaniu ciepłem oleju przekładni.
Fascynacja typowym dźwiękiem V8 AMG
Rzut oka na sportowy układ wydechowy AMG upewni każdego niedowiarka, że wszystkie te postępy w efektywności nie odbyły się kosztem emocjonalnego przyciągania. Podwójne rury wydechowe po obu stronach z tyłu wydobywają charakterystyczny dźwięk ośmiocylindrowy AMG, który ma ogromne znaczenie dla wielu miłośników tego pojazdu. Zastosowano najnowszą technologię katalizatorów, aby zapewnić spełnienie normy emisji spalin EU 5 oraz wymagań rynku amerykańskiego (norma LEV-II, diagnostyka pokładowa II oraz diagnostyka sond lambda).
Nowe ustawienia podwozia, zoptymalizowany komfort akustyczny
Ustawienia zawieszenia/amortyzatorów w sportowym podwoziu AMG zostały dostosowane do bardziej dynamicznych charakterystyk prowadzenia nowego modelu. Aby zredukować wibracje i hałas, inżynierowie projektujący w Mercedes-AMG wdrożyli szereg działań NVH (hałas, wibracje, sztywność). Zoptymalizowane łożyska dla automatycznej skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej i silnika redukują wibracje i poziom hałasu. Wszystko to zapewnia bardziej komfortową jazdę i pomaga utrzymać kierowcę w dobrej kondycji oraz czujności, szczególnie na długich dystansach.
Koła i hamulce są również całkowicie nowe. G 63 AMG standardowo wyposażony jest w nowe lekkie felgi AMG o pięciu podwójnych ramionach. Felgi o wymiarach 9,5 x 20 w kolorze szarym tytanowym z wysokim połyskiem są wyposażone w opony 275/50 R 20. Jako ekskluzywna opcja specjalna pojazd może być wyposażony w lekkie felgi AMG w matowym czarnym kolorze z wysokim połyskiem na rantach. Nowe hamulce wysokowydajnościowe AMG zapewniają doskonałą wydajność w zakresie hamowania, regulowanego podawania i trwałości. Wentylowane w pełni, perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 375 x 36 milimetrów z przodu i 330 x 20 milimetrów z tyłu zapewniają optymalną zdolność cieplną oraz doskonałe wartości hamowania. Na przednim moście zastosowano sześciotłokowy system hamulcowy z stałymi zaciskami z modelu ML 63 AMG, z pojedynczym tłokowym układem hamulcowym na tylnym moście. Zaciski hamulcowe w całości pomalowane są na czerwono, a dostępne są również w kolorze srebrnym.
Całkowicie dostosowane ESP® z większą liczbą funkcji komfortowych
Nowa generacja G-Klasy oferuje również szereg przykładnych funkcji bezpieczeństwa. Na przykład luksusowy pojazd terenowy ma całkowicie dostosowane ESP®, z automatycznymi systemami sterującymi, w tym wspomaganiem startu oraz funkcją HOLD, które ułatwiają ruszanie pod górę. A w sytuacji awaryjnego hamowania, gdy kierowca nagle zdejmuje nogę z gazu i wciska pedał hamulca, system hamulcowy zwiększa ciśnienie w przewodach hamulcowych i dociska okładziny hamulcowe do tarcz. Zapewnia to maksymalny efekt natychmiast po naciśnięciu hamulca. Funkcja „wstępne napełnienie” wspomaga standardowo zamontowane wspomaganie hamulców.
Dla klientów zamawiających opcjonalne sprzęgło holownicze funkcja stabilizacji przyczepy ESP® zwiększa bezpieczeństwo, gdy pojazd ciągnie przyczepę. Ta dodatkowa funkcja ESP® wykrywa przyczepę, gdy wtyczka elektryczna jest podłączona do gniazda w pojeździe holującym. System stabilizacji przyczepy ESP® wykorzystuje czujniki ESP®, przeciwdziałając kołysaniu przyczepy przy prędkościach powyżej 65 km/h poprzez naprzemienne hamowanie lewego i prawego przedniego koła. Zazwyczaj wystarcza to, aby wyeliminować problem i zapobiec dalszym ryzykom. W bardzo silnych sytuacjach kołysania moment obrotowy silnika jest również redukowany, a pojazd holujący jest hamowany na wszystkich czterech kołach, aby jak najszybciej przywrócić pojazd do bezpiecznego zakresu prędkości.
Charakterystyczny styl AMG z nowym obliczem marki
Wygląd ośmiocylindrowego modelu szczytowego również z pewnością nadąża za czasami. Na wzór SL 63 AMG i SL 65 AMG, G 63 AMG również przyjął nowe oblicze marki AMG. Wysokopołyskowa czarna „twin-blade” krata chłodnicy z czterema chromowanymi wstawkami sprawia, że nowy model G-Klasy od razu rozpoznawalny jest jako AMG. Projekt kratki jest spójny z klasycznymi konturami samochodu, z terenowym wyglądem doskonale zintegrowanym z ogólnym wizerunkiem pojazdu.
Kolejną całkowicie nową cechą jest zderzak AMG, z trzema przestronnymi otworami jako wlotami powietrza do modułu chłodzenia. Pionowe wstawki z wysokopołyskowej stali nierdzewnej nadają G 63 AMG wyraźnie męski wygląd. Nowe LED-owe światła do jazdy dziennej są umieszczone poniżej reflektorów bi-ksenonowych. Jak wcześniej, tylko model AMG ma charakterystyczne nadkola, stalowe progi i boczne osłony z wstawkami ze stali nierdzewnej. Inne charakterystyczne elementy to logo „V8 BITURBO” na przednim błotniku oraz tablica znamionowa G 63 AMG na tylnej klapie.
Stylowe wnętrze z większym komfortem
Wnętrze oferuje jeszcze więcej innowacji w porównaniu do modelu poprzedniego. Oprócz standardowych zmian w faceliftingu, w tym nowego panelu instrumentów oraz nowoczesnych systemów infotainment i asystujących, G 63 AMG ma zegar AMG z kolorowym wyświetlaczem TFT, głównym menu AMG i oddzielnym wyświetlaczem biegów, a także białe podświetlenie progów AMG we wszystkich drzwiach. Elegancki lewarek zmiany biegów E-SELECT z charakterystycznym medalionem AMG jest znanym elementem z innych modeli, takich jak SLS AMG. Ekskluzywne wnętrze tworzy skórzana tapicerka designo z marszczonymi panelami drzwi. Opcje dostępne dla jeszcze bardziej stylowego wnętrza to wykończenie z włókna węglowego AMG i pakiet designo Exclusive.
Ekskluzywna moc silnika V12: nowy G 65 AMG
Jeszcze bardziej ekskluzywny, a także najsilniejszy produkcyjny pojazd terenowy na świecie, to nowy G 65 AMG. Z maksymalną mocą 450 kW (612 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 1000 niutonmetrów, model szczytowy V12 zachwyca miłośników nieporównywalnymi dynamicznymi charakterystykami jazdy. G 65 AMG przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h (elektronicznie ograniczoną). To pierwszy pojazd G-Klasy wyposażony w silnik AMG V12 biturbo o pojemności 6,0 litra, który posiada nowe turbosprężarki spalinowe z zwiększoną średnicą spiralną, zoptymalizowane kanały bypass, wieloiskrowy zapłon z dwunastoma podwójnymi cewkami zapłonowymi oraz mocniejszy moduł sterujący silnikiem. Efektem jest ulepszony proces spalania, prowadzący do płynniejszej pracy i oddawania mocy. Wysokiej jakości pokrywa silnika z włókna węglowego i aluminium wprowadza ostatni akcent wizualny do tego rozbudowanego pakietu nowych funkcji. Tak jak w G 63 AMG, za przenoszenie mocy na wszystkie cztery koła odpowiada automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC.
Pod względem wyglądu, G 65 AMG różni się od swojego modelu V8 wysokopołyskową kratą chłodnicy, 9,5 x 20 kołami AMG o pięciu ramionach ze stopów lekkich, malowanymi w kolorze szarym tytanowym z wysokim połyskiem, oponami 275/50 R 20 oraz logo V12 BITURBO na błotnikach. Wnętrze obejmuje wyświetlacz powitalny z ekskluzywną animacją V12 BITURBO AMG, skórzaną tapicerkę designo oraz skórzane wykończenie panelu instrumentów. Wyjątkowym elementem jest charakterystyczny diamentowy wzór V12 na siedzeniach, w tym wytłoczony medalion AMG na zagłówkach. Ta charakterystyczna cecha tapicerki powtarza się na centralnych panelach drzwi. Szeroki zakres standardowego wyposażenia obejmuje czarne wykończenia z fortepianowego lakieru designo oraz dywaniki designo z oznaczeniem V12. Ekskluzywną opcją ze studia AMG Performance są lekkie felgi AMG, malowane matowym czarnym kolorem z wysokim połyskiem na rantach.