Szósta generacja modelu SL zadebiutowała w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie i była główną atrakcją stoiska Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz produkuje linię SL już od sześciu dekad, a model z 2012 roku potwierdził umiejętności producenta w tworzeniu wyjątkowych, dwuosobowych roadsterów. Choć samochód był wyposażony w więcej technologii, był o 110 kilogramów (242 funty) lżejszy od swojego poprzednika, modelu SL z 2007 roku (R230), dzięki szerokiemu zastosowaniu aluminium w panelach nadwozia oraz magnezu w składanym dachu. Ale na tym ulepszenia się nie kończyły.
Od strony estetycznej, model SL przeszedł całkowitą metamorfozę. Producent zrezygnował z okrągłych reflektorów, które przypominały te z linii CLK, i wprowadził nowoczesne lampy o opływowym kształcie inspirowane naturą. Grille samochodu wzbogacono o detale nawiązujące do AMG, takie jak poziome listwy w satynowym chromie. Pojazdy z podstawowym pakietem aerodynamicznym miały dolny grill w kształcie litery V, podczas gdy te z pakietem AMG wyposażono w grill w kształcie litery A. W obu wersjach umieszczono boczne wloty powietrza z siatkowym wykończeniem i poziomymi lampami przeciwmgielnymi LED. Mercedes-Benz podkreślił sportowy charakter auta, dodając wloty powietrza za przednimi nadkolami oraz wyraźnie zarysowane krawędzie na panelach drzwi. Nowy dach został wyposażony w szklaną sekcję środkową, która pozwalała pasażerom cieszyć się słonecznymi promieniami, nawet w chłodne dni, a dzięki elektrochromowemu szkłu mogli również zaciemnić szyberdach jednym przyciskiem.
Wnętrze zostało starannie zaprojektowane dla tych, którzy oczekiwali luksusowego wykończenia w modelu SL. Kabinę pokryto skórą, a wykończenie uzupełniono aluminium, drewnem lub elementami w piano-black. Kierowca oraz pasażer z boku mogli korzystać z wygodnych siedzeń z wysokim oparciem oraz systemu air-scarf, który nawiewał ciepłe powietrze na szyję, chroniąc przed zimnym powietrzem. Kierowca miał przed sobą niewielkie zestawienie wskaźników z dwoma dużymi zegarami dla prędkościomierza oraz obrotomierza, a także wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury. Dodatkowo, mały wyświetlacz LCD umieszczony na dole deski rozdzielczej prezentował informacje z komputera pokładowego. Na szczycie środkowej konsoli zamontowano ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, który obsługiwał łączność z iPhone’em.
Pod maską producent zamontował wyłącznie silniki benzynowe, zaczynając od 3,5-litrowego, naturalnie aspirującego V6. Dwie pozostałe wersje były wyposażone w turbodoładowanie i oferowały moc do 435 PS (429 HP). Wszystkie wersje połączono z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylną oś. Mercedes-Benz oferował także kilka opcji dla podwozia, które mogły być wyposażone w zawieszenie metalowe lub pneumatyczne dla bardziej komfortowej jazdy. Kierowca miał również możliwość regulacji tłumienia, aby zwiększyć sztywność zawieszenia w sportowych warunkach jazdy.
Przez 60 lat dwa litery „SL” miały mistyczną niesamowitość wśród entuzjastów motoryzacji. Symbolizują one potężną sportowość, ekscytujący design, bezwysiłkowy styl wyższości, innowacje technologiczne i szczyt inżynieryjnej sztuki. Klasa SL Mercedes-Benz dziedziczy te geny po swoim protoplaście, który zaprojektowano jako samochód wyścigowy. W 1952 roku trafił on na międzynarodowe tory wyścigowe, gdzie zdobywał uznanie. To właśnie z tego auta Mercedes-Benz opracował pierwszy model produkcyjny w 1954 roku, legendarny 300 SL z unoszonymi skrzydłami. Od tego czasu Mercedes-Benz stawia sobie wysoko poprzeczkę w segmencie luksusowych samochodów sportowych przez pięć generacji modeli.
Unikalne połączenie systematycznej sportowości, wyrafinowanego luksusu i jednoczesnej doskonałej użyteczności na co dzień sprawia, że Mercedes-Benz SL-Class jest wymarzonym samochodem – i to właśnie tym, co stoi za jego sukcesem w kwestii sprzedaży. SL zawsze wyprzedzał swój czas pod względem technicznym – nawet gdy przez 18 lat schodził z linii produkcyjnych, jak miało to miejsce w przypadku SL o wewnętrznym kodzie R107 (od 1971 do 1989 roku). Od 1954 roku z hal produkcyjnych w Sindelfingen i Bremie wyjechało ponad 650 000 pojazdów SL, a z samej ostatniej generacji, która miała swoją premierę w 2001 roku, prawie 170 000 egzemplarzy znalazło drogę do serc entuzjastów samochodów sportowych najwyższej klasy.
Nowa generacja klasy SL Mercedes-Benz, która jest teraz prezentowana, to szósta generacja, która następowała po samochodzie wyścigowym z 1952 roku. W unikatowej tradycji SL wchodzi w erę jako sportowiec, wyrafinowany esteta i innowacyjny trendsetter o niezwykle wysokiej wartości użytkowej. Mercedes-Benz początkowo oferuje nowy SL z dwoma silnikami – jako SL350 z silnikiem V6 oraz jako SL500 z silnikiem V8. Nowe silniki BlueDIRECT osiągają moc 225 kW (306 KM) w SL350 i 320 kW (435 KM) w SL500 (co stanowi wzrost o 12% w porównaniu do poprzednika).
Dodatkowo nowa klasa SL Mercedes-Benz nadaje nowe znaczenie słynnemu skrótowi „SL” – superlekki – poprzez systematyczną redukcję wagi. Po raz pierwszy w historii Mercedes-Benz wprowadza do produkcji seryjnej całkowicie aluminiowy nadwozie. Nowo opracowany pojazd waży około 110 kilogramów mniej niż porównywalne nadwozie wykonane z blachy stalowej. Niemniej jednak jest jeszcze bardziej sztywne – i bezpieczniejsze – niż jego poprzednik. Mercedes-Benz osiągnął to dzięki systematycznemu inteligentnemu doborowi materiałów z aluminium oraz aluminium, które są dostosowane do odpowiednich wymagań, połączonym z niewielką ilością stali o wysokiej wytrzymałości i magnezu.
Chociaż nowy SL jest jeszcze bardziej komfortowy i ma więcej urządzeń zabezpieczających niż jego poprzednik i dlatego rzeczywiście poświęca część zredukowanej wagi dzięki aluminiowemu nadwoziu, waga wskazuje na zaskakujące liczby: nowy SL500 (1785 kg) waży około 125 kilogramów mniej niż jego poprzednik. Równocześnie SL350 (1685 kg) jest nawet 140 kilogramów lżejszy – to wszystko dzięki wielu inteligentnym szczegółom mającym na celu redukcję wagi, które Mercedes-Benz wdrożył również w nowym SL, oprócz aluminiowego nadwozia.
Wyniki tych pomiarów nie tylko robią wrażenie jako liczby na papierze; są również bardzo odczuwalne i namacalne w praktyce. Wzrost dynamiki wzdłużnej i bocznej umożliwia znakomite osiągi z wyraźną pasją do pokonywania zakrętów. Większy rozstaw kół zarówno z przodu (+ 38 mm), jak i z tyłu (+ 77 mm) służy do sportowego i zwinnego prowadzenia, które pozwala na utrzymanie pojazdu pod bezpieczną kontrolą. Kierowcy odkryją, że nowa klasa SL Mercedes-Benz jest jeszcze bardziej zwinna niż jej poprzednik – czysta przyjemność dla osób o sportowych upodobaniach.
Są dwie wersje zawieszenia do wyboru. SL standardowo dostarczany jest z półaktywnym regulowanym tłumieniem (obniżonym o dziesięć milimetrów w pakiecie sportowym AMG). Aktywne zawieszenie ABC (Active Body Control) jest dostępne jako opcja. Unikalne na całym świecie, zostało szczególnie udoskonalone dla nowego SL.
W duchu tradycji Mercedes-Benz nowy SL łączy swoje zaostrzony atletyczny profil i zwinną zwinność z luksusowym otoczeniem. Jego wysokiej jakości wyposażenie i detale przyczyniają się do wyjątkowej przyjemności z jazdy, którą można doświadczyć na każdej kilometrze trasy. Wysokiej jakości materiały, wykończone z dużą dbałością o szczegóły, kształtują jego styl i charakter. Poziomy komfort tutaj – unikalny w segmencie luksusowych samochodów sportowych – łączą się z wysoką codzienną użytecznością, ponieważ nowy SL zachwyca najwyższymi notami w kwestii jazdy bez dachu, komfortu zawieszenia i wygody podczas długich podróży.
Najbezpieczniejszy i najbardziej oszczędny
Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji aluminiowej, standardowo wyposażonej w system PRE-SAFE® oraz systemy asystujące na poziomie S-Klasy, SL jest najbezpieczniejszym roadsterem na świecie.
Co więcej, jest również najoszczędniejszym w swojej klasie. SL350 zużywa 6,9 litra na 100 kilometrów, co stanowi praktycznie 30 procent mniej niż jego poprzednik (CO2 159 g/km). SL500 również prezentuje przekonujące dane dotyczące efektywności: 9,1 litra na 100 kilometrów (minus 22%) odpowiada 212g/km CO2.
Design natomiast prezentuje wszystkie klasyczne proporcje, które charakteryzują SL. Już na pierwszy rzut oka męski roadster z szerokim tyłem jest natychmiast rozpoznawany jako członek aktualnej rodziny samochodów sportowych Mercedes-Benz. Podkreśla swoją autonomię poprzez liczne detale stworzone z miłością.
Szósta generacja klasy SL Mercedes-Benz oferuje również dach vario, który można schować do bagażnika za pomocą mechanizmu elektrohydraulicznego w celu zaoszczędzenia miejsca, przekształcając SL w roadstera lub coupé, w zależności od życzenia kierowcy i warunków pogodowych. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nowy SL dostępny jest w trzech wersjach: malowanej, ze szklanym dachem lub z unikalnym panoramicznym dachem vario z MAGIC SKY CONTROL. Przezroczysty dach przełącza się na jasny lub ciemny za naciśnięciem guzika. W stanie jasnym jest niemal przezroczysty, oferując doświadczenie jazdy na świeżym powietrzu nawet w chłodne dni. W ciemnym stanie dach zapewnia pożądany cień i zapobiega nagrzewaniu się wnętrza w mocnym świetle słonecznym.
Dzięki dwóm innowacjom nowy SL pozostaje wierny swojej tradycji jako technologiczny trendsetter:
MAGIC VISION CONTROL to nowy inteligentny, wyspecjalizowany system wycieraczek/spryskiwaczy. Jego system kanałów dostarcza wodę do szyby przedniej tuż przed krawędzią wycieraczki. W rezultacie, podczas spryskiwania, na szybie nie pojawiają się strumienie wody zakłócające widoczność, a mimo to szyba pozostaje czysta.
Również unikalny system Frontbass wykorzystuje wolne przestrzenie w aluminiowych strukturach przed schowkiem na nogi do umieszczenia głośników basowych. W rezultacie nowy SL oferuje klarowne, wyraźne dźwięki basowe, które tworzą atmosferę koncertową nawet przy zdjętym dachu.
Obie innowacje są częścią rozbudowanego standardowego wyposażenia nowego SL.
Design: Męska, muskularna sylwetka sportowca
Design każdego Mercedes-Benz SL zobowiązuje do wielkiej legendy, a mimo to zawsze wyraźnie spogląda w przyszłość. Projektanci w wyraźny sposób zaprezentowali najnowszą generację stylowego roadstera na podstawie tradycji, ale także z nowymi perspektywami i wizjami. Efektem tego jest formalna tożsamość i wysoka estetyczna jakość ogółu.
W grze pomiędzy innowacją a tradycją stworzyliśmy stylowy, sportowy i elegancki luksusowy samochód sportowy o klasycznych, dobrze wyważonych proporcjach SL: długi przód, za którym znajduje się kompaktowa, cofnięta kabina pasażerska. Szeroki, muskularny, dynamicznie wyglądający tył dopełnia obraz.
Szef designu, profesor Gorden Wagener: „Muskularna, sportowa sylwetka z męskim charakterem mówi wiele o nowym SL i pewnie podkreśla jego status jako wysokowydajnego serca naszej marki. Jednocześnie wymagające standardy sportowe są spełnione przez mocno rzeźbione powierzchnie stworzone zaledwie przez kilka linii i pięknie wykonane detale. Tradycyjne elementy designu z naszej bogatej historii są więcej niż tylko wizualnymi cytatami. Opowiadają o odwadze i pionierskim duchu, które ukształtowały naszą markę, i odzwierciedlają te cechy w sposób współczesny – z entuzjazmem i pasją. Oprócz wysokiej wydajności technicznej i innowacji, to także sprawia, że nowy SL ma wyraźny charakter.”
Przód sygnalizuje pewną obecność
Wizualnie nowy SL wyraźnie zaznacza swoją prestiżową przynależność do aktualnej rodziny samochodów sportowych Mercedes-Benz. Od pierwszego spojrzenia widać to dzięki bardzo pionowej klasycznej kratce chłodnicy, która występuje we wszystkich pojazdach Mercedes-Benz o sportowym charakterze – już od pierwszej generacji SL. Centralna gwiazda w kratce chłodnicy wskazuje drogę ku przyszłości: jest współczesną reinterpretacją słynnego znaku towarowego, który teraz płynnie przechodzi w środkowy element o organicznych konturach.
Dodatkowo, w nowym roadsterze projektanci zrezygnowali z klasycznego
podziału zderzaka i kratki chłodnicy. Dolna krawędź kratki teraz opada w zderzak, co wspiera wyraźny kształt litery V, a tym samym nadaje większą formalną obecność. Dodatkowo, stromo ustawiona kratka chłodnicy wizualnie wydłuża przód samochodu. Dwa wyloty powietrza, każdy z dwoma chromowanymi żebrami, mają swoje korzenie w tradycyjnym, dynamicznym repertuarze designu Mercedes-Benz. Wyraźnie rzeźbiona krawędź – rozwijająca się od pionowej kratki chłodnicy – przebiega przez długi przód w napiętym łuku i organicznie przechodzi w słupek A.
Dynamicznie ustawione pod kątem reflektory, umiejscowione daleko na zewnątrz, flankują charakterystyczny przód oraz szeroki wlot powietrza, nadając nowemu roadsterowi jego niepowtarzalny wygląd. Wydaje się być męski i emanuje pewną stłumioną agresywnością.
Reflektory ILS w standardzie charakteryzują się wysokiej jakości rurkami do świateł mijania i drogowych, które zostały zaprojektowane z dużą dbałością o szczegóły, a także chromowanym uchwytem otaczającym główny reflektor oraz rozszerzonym układem lamp kierunkowskazów i świateł pozycyjnych. Wszystkie pozostałe funkcje są wyposażone w technologię LED – takie jak wyraźnie wygięte światła pozycyjne i poziomy pas świateł do jazdy dziennej w zewnętrznych częściach zderzaka.
Sylwetka prezentuje muskulaturę z charakterem
Minimalna ilość artystycznie stylizowanych linii definiuje atletyczne, a zarazem gładkie powierzchnie boków. Linia ramion wznosi się z reflektorów i rozciąga się jak napięty mięsień przez całą długość pojazdu i do tylnego światła. Szybki wloty powietrza w przednich błotnikach stylowo przywołują klasyczną legendę SL i stanowią punkt wyjścia dla linii wykończeniowej. To strukturyzuje proporcje i nadaje pojazdowi wizualny napęd ku przodowi, nawet w bezruchu. Zatrzymuje się w tylnej lampie jako dyskretna linia.
Wolnostojące zewnętrzne lusterka umiejscowione na linii pasa nie tylko wspierają nowoczesny charakter widoku bocznego; dzięki tej pozycji poprawiają również widoczność drogi.
W zależności od wariantu silnika dostępne są różne lekkie felgi aluminiowe w wersjach 17-calowej i 18-calowej. Wysokiej jakości wykończenia nadkoli zaprojektowane są na maksymalny rozmiar 19 cali z przodu i 20 cali (tylko w przypadku AMG) z tyłu.
Muskularny tył
Niewielka ilość łagodnych linii kształtuje szeroki, wyraźnie zdefiniowany tył. Elegancko opływający i jednocześnie dynamiczny oraz muskularny, tworzy wyrazistą końcówkę roadstera, która pełna jest charakteru. Dzięki klapie bagażnika z jej stalowym wnętrzem i plastikowymi elementami, możliwe było schowanie anten w wnętrzu pojazdu, aby nie zakłócały one przepływu linii w tylnej części. To samo odnosi się do ochrony przed przewróceniem, która skryta jest w nadwoziu i aktywowana tylko w przypadku niebezpieczeństwa.
Tylne lampy z technologią LED High Performance podkreślają szerokość tyłu. Zwężają się ku środkowi i mają dyskretny ząb w konturze. Tylna lampa przeciwmgielna znajduje się centralnie pomiędzy dwoma trapezoidalnymi końcówkami wydechu. Pozioma linia w dolnej części zderzaka dodatkowo podkreśla szeroki efekt.
Paleta kolorów dla nadwozia obejmuje dwanaście różnych lakierów. Wśród nich znajduje się lakier BRIGHT w odcieniu diamentowej bieli oraz specjalny kolor cerussite grey metallic SHAPE – pierwszy matowy lakier w standardowej palecie lakierniczej dla modelu Mercedes-Benz.
Wnętrze i wyposażenie: Luksusowy komfort i sportowa precyzja
Wnętrze nowego SL imponuje swoją przestronnością, wysokiej jakości materiałami, poczuciem wartości i starannie wykonanymi detalami, które przedstawiają namacalne i widoczne precyzje.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowa generacja SL jest znacznie dłuższa (+ 50 mm do 4612 mm) i szersza (+ 57 mm do 1877 mm), co zapewnia więcej miejsca na komfort we wnętrzu. Wymiary na szerokość (+ 37 mm) i łokcie (+ 28 mm) zostały zwiększone, co przekracza wymiary typowe dla tej klasy pojazdu. Wyraźne linie tworzą formalnie spójną przestrzeń wewnętrzną w tym komfortowym wnętrzu. Idealnie dopasowane do charakteru roadstera, łączy bezpretensjonalną atmosferę samochodu sportowego o wysokich osiągach z wygodnym, eleganckim otoczeniem, które można oczekiwać w luksusowym samochodzie turystycznym.
Efekt owinięcia ma klasę
W połączeniu z liniami pasa na drzwiach i półce bagażowej, górna część deski rozdzielczej tworzy formalną jedność i – z wyjątkiem czarnego wnętrza – jest zawsze stylizowana w kontrastowym kolorze. Hołubione drewniane wykończenie sięga od konsoli środkowej przez deskę rozdzielczą do drzwi, tworząc przyjemny efekt owinięcia. Dostępne są trzy rodzaje drewna oraz dwa różne wykończenia aluminiowych wykończeń (wysoki połysk w odcieniu brązowym orzecha, satynowe jasnobrązowe drewno topolowe, wysoki połysk czarnego jesionu), a także dwa różnie obrabiane elementy aluminiowe o podłużnym słojowaniu (jasne lub ciemne). Połączenia między deską rozdzielczą, konsolą środkową i panelami wykończenia drzwi zostały zaprojektowane w sposób ciągły, co wspiera efekt owinięcia. Minimalna wielkość szczelin cieszy oko i reprezentuje wysoką precyzję, z jaką produkowany jest SL.
Wysokiej jakości instrumenty dodają emocjonalnych akcentów
W rejonie deski rozdzielczej cztery okrągłe wloty wentylacyjne zapewniają kilka wyrazistych akcentów. Ustawione w metalu, te kratki powietrza przypominają silniki odrzutowe i są współczesnym, emocjonalnie interpretowanym hołdem dla historii samochodów sportowych Mercedes-Benz.
Wewnątrz dwa tubusy sportowego zestawu wskaźników mają klasyczne okrągłe tarcze z trójwymiarowymi pierścieniami, podświetlane tarcze w centralnej części tachometru i obrotomierza oraz wysokiej jakości wskaźniki. W centrum pomiędzy dwoma okrągłymi tarczami znajduje się wyświetlacz kolorowy, który dostarcza informacji z komputera pokładowego i wskazuje funkcje pojazdu. System obsługiwany jest za pomocą trójramiennego sportowego koła kierownicy z łopatkami do zmiany biegów i dwunastoma przyciskami funkcji. Koło kierownicy z płaskim dołem ma ergonomiczny uchwyt i galwanizowane ramiona, a także pokryte jest skórą nappa – również w części poduszki powietrznej.
Duży kolorowy wyświetlacz COMAND w centrum pojazdu zajmuje się licznymi funkcjami wyświetlania dla urządzeń rozrywkowych, komunikacyjnych i nawigacyjnych. Szczególnie przyciągającym wzrok elementem na tunelu konsoli środkowej jest nowy dźwignia zmiany biegów DIRECT SELECT. Mały i elegancki, stanowi prawdziwy wizualny punkt kulminacyjny. Podobnie jak centralny pokrętło do obsługi systemu COMAND, jest optymalnie umiejscowiony z punktu widzenia ergonomii. Przed tymi elementami znajduje się zamykany schowek dla dwóch kubków.
Reflektor na stylowe otoczenie
Uczynienie dynamiki widoczną to kluczowa kwestia w odniesieniu do oświetlenia atmosferycznego w SL. Włókna optyczne z trzema opcjami kolorów do wyboru rozciągają się pomiędzy linią pasa a centralnym panelem drzwi w jednym rzędzie na niemal całej długości drzwi, za wykończeniem na desce rozdzielczej i w przedniej części.
Fotele o szlachetnym, sportowym charakterze
W pełni elektrycznie regulowane fotele nowej klasy Mercedes-Benz SL z funkcją pamięci spełniają wymagające i szerokie standardy dotyczące komfortu siedzenia, ergonomii, bezpieczeństwa i sportowości. Ergonomicznie zoptymalizowane fotele są smuklejsze niż w poprzedniku i podkreślają szlachetny, sportowy charakter. To podkreśla wizualnie złożone szwy i układ różniący się w zależności od wyboru skóry. Oprócz doskonałego wsparcia bocznego, fotele oferują także wysoki poziom komfortu.
Konstrukcja poduszki siedziska i oparcia jest formowana przez optymalizowaną pod względem wagi zespalaną konstrukcję stalową i blachową. Ta struktura przyczynia się również do wsparcia poprzecznego dla bocznej ściany w przypadku kolizji bocznej. Dodatkowo, w oparciu umieszczona jest poduszka boczna dla klatki piersiowej. Nowo opracowana kombinacja zasady rdzenia sprężyny sinusoidalnej z gumowanym matą i warstwą pianki jako amortyzacją zapewnia wsparcie i komfort.
Zarówno kierowca, jak i pasażer mogą dokładnie dostosować swoje fotele zgodnie z ich wymaganiami i wymiarami ciała. Już w standardowym wyposażeniu dostępne są rozbudowane elektryczne opcje regulacji, umożliwiające tak samo łatwą regulację w przód i w tył, jak również kąta siedziska, głębokości siedziska i kąta oparcia. Regulowane są również zagłówki reagujące na uderzenia. Oferta wyposażenia obejmuje także regulację wsparcia lędźwiowego w czterech kierunkach – ta funkcja umieszczona jest w centralnej części pokrywy oparcia. Pasażerowie mogą ją obsługiwać za pomocą centralnego panelu sterowania i jednostki głównej. Korzystając z przycisków pamięci, aktualna pozycja siedzenia może być zapisana, a po stronie kierowcy odnosi się to również do pozycji kierownicy i zewnętrznego lusterka.
Bardzo atrakcyjne rozwiązanie znaleziono dla wygodnego dostępu do tylnego schowka w celu ułatwienia załadunku – zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalnym. Przycisk na ramieniu oparcia działa elektrycznie na zamek oparcia, umożliwiając przesuwanie foteli do przodu i do tyłu w celu uzyskania wystarczającej przestrzeni do manewrowania.
W standardowym wyposażeniu znajduje się także czujnik obecności pasażera z automatycznym rozpoznawaniem fotelika dziecięcego po stronie pasażera – dla fotelików dziecięcych z transponderem specjalnie zatwierdzonym dla Mercedes-Benz.
Aby jeszcze bardziej poprawić komfort, w przypadku skórzanego wykończenia fotele pokryte są skórą odbijającą słońce. Ta specjalnie pokryta skóra odbija ciepło słońca i, szczególnie w przypadku ciemnych kolorów, zmniejsza stopień nagrzewania się powierzchni. W połączeniu z opcjonalną aktywną wentylacją komfort termiczny siedzeń jest zauważalnie poprawiony.
Następujące warianty foteli można wybrać jako opcję:
Luksusowe, podgrzewane fotele z aktywną wentylacją: zapewniają przyjemny klimat siedzenia. Skórzane wykończenie jest warunkiem wstępnym dla tej opcji.
Pakiet aktywnych foteli multicontour: trzy komory powietrzne w obszarze lędźwiowym mogą zmieniać kontur foteli, aby zapobiec zmęczeniu. Wydłużone komory powietrzne w obu bocznych poduszkach oparcia zapewniają optymalne wsparcie boczne.
Dynamiczny fotel multicontour: dynamiczny fotel multicontour to ulepszona wersja fotela multicontour. Automatycznie dostosowuje boczną strukturę oparcia zgodnie z aktualną sytuacją jazdy. W tym celu różnicuje ciśnienie powietrza w poduszkach bocznych oparcia elektropneumatycznie, w zależności od kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i prędkości.
Klima zdrowotna i komfortowa
Panel sterowania standardowej automatycznej klimatyzacji luksusowej THERMOTRONIC z oddzielnym ustawieniem temperatury dla kierowcy i pasażera został przeprojektowany i zrewidowany. Mercedes-Benz położył szczególny nacisk na nowe technologie oszczędzania energii. Obejmują one czujnik oszronienia okna zintegrowany w podstawie lusterka wewnętrznego. Mierzy on temperaturę szyby oraz wilgotność wewnętrzną i przekazuje te dane do elektroniki klimatyzacyjnej. Mogą one wykorzystać te informacje, aby określić, czy szyba nie jest zaparowana. Jeśli tak nie jest, w trybie A/C może nieustannie dostosować kompresor w tle, jeśli nie ma potrzeby odwodnienia. Innymi słowy: dzięki czujnikowi kompresor może działać na żądanie, oszczędzając energię napędu. Funkcja A/C może pozostać na stałe aktywna. Dodatkowo, gdy klimatyzacja jedynie odwadnia i chłodzi tyle powietrza, ile to konieczne, zapobiega to suchości oczu – wymierny zysk w zakresie komfortu.
Klimatyzacja jest również powiązana z funkcją ECO start/stop i dlatego może regulować klimat również w fazach zatrzymania.
Aby kierowcy SL mogli cieszyć się doświadczeniem jazdy na świeżym powietrzu nawet przy chłodnej pogodzie, innowacyjny system ogrzewania na poziomie szyi AIRSCARF dostępny jest jako opcja – jak miało to miejsce w poprzedniku. Ciepłe powietrze przepływa przez dyszę z przodu zagłówków, a system kieruje je wokół głowy i szyi pasażerów.
Przestrzeń na bagaż i bogate wyposażenie
Użyteczność na co dzień to słowo kluczowe, które tradycyjnie traktowane jest bardzo poważnie w Mercedes-Benz – nawet w przypadku pojazdów zaprojektowanych z myślą o dużej sportowości. Dlatego pasażerowie w nowym SL znajdą wiele schowków na większe i mniejsze przedmioty. Oprócz schowka w desce rozdzielczej, konsola środkowa oferuje trzy schowki w zasięgu ręki:
Jeden z nich znajduje się z przodu, pod panelem sterowania klimatyzacją, który można opcjonalnie wyposażyć w dwa uchwyty na kubki lub w popielniczkę i jeden uchwyt na kubek.
Duży schowek pod podłokietnikiem może być używany do bezpiecznego przechowywania telefonu, iPoda ® lub podobnych przedmiotów.
Centralnie umiejscowiony tylny schowek z wysuwaną osłoną bagażową dopełnia ofertę. W standardzie znajduje się uchwyt na butelki, natomiast gaśnica jest dostępna jako opcja.
Zamek tylny za fotelem kierowcy tworzy dodatkową przestrzeń na bagaż. Jego zamek jest automatycznie zamykany, gdy pojazd jest zablokowany.
W dolnej części wykończenia drzwi długi, otwarty schowek oferuje dodatkową, łatwo dostępną przestrzeń do przechowywania. Ponieważ dzięki systemowi Frontbass nie trzeba montować głośników basowych w drzwiach, Mercedes-Benz rozsądnie wykorzystuje zyskaną przestrzeń, dodając dodatkowy schowek, który można wykorzystać na przykład na parasol.
Projektanci przemyśleli także szczegóły: mniejsze, ale użyteczne przedmioty można przypiąć w sieci na centralnym tunelu w strefie nóg pasażera.
Projekt bagażnika jest w dużej mierze determinowany przez dach vario, który musi być umieszczony w górnej części bagażnika, gdy dach jest otwarty. Nowy SL oferuje pojemność bagażnika do 504 litrów – 364 litry przy schowanym dachu. Zawsze jest miejsce na bagaż lub dwie torby golfowe bez problemów, dzięki zoptymalizowanemu projektowi bagażnika.
Osłona bagażowa, którą można regulować długościowo za pomocą uchwytu, zapobiega kolizji bagażu z elementami dachu w bagażniku podczas otwierania dachu. Dopiero gdy osłona jest ustawiona do tyłu, można otworzyć dach vario. Kto chce skorzystać z pełnej pojemności bagażnika, gdy dach jest zamknięty, może dostosować osłonę do przodu lub całkowicie ją zdjąć.
Naciśnięciem przycisku elementy dachu schowane w bagażniku można unieść pod kątem około 25 stopni, aby ułatwić załadunek i rozładunek – tak jak miało to miejsce w poprzedniku (system Easy-Pack).
Kompresor i butelka do napełniania TIREFIT są umieszczone w schowku przed zagłębieniem, do którego można uzyskać dostęp, podnosząc podłogę bagażnika.
HANDS-FREE ACCESS – „kopniak” do otwarcia
Jednym z nowych produktów i funkcji Mercedes-Benz jest system znany jako HANDS-FREE ACCESS, który jest częścią pakietu KEYLESS-GO. Po raz pierwszy na całym świecie jest dostępny dla nowego SL na życzenie, pozwala kierowcom na obsługę klapy bagażnika bez użycia rąk. Tę pracę wykonuje system hydrauliczny, którego sygnały sterujące są przekazywane przez właściciela SL bez dotykania czegokolwiek, a jedynie udawanie, że kopnie obszar tylnego zderzaka stopą; przy tym aktywuje to to w pełni automatyczne wyposażenie zwiększające komfort. Mercedes-Benz jest jedynym producentem, który oferuje system, który nie tylko otwiera, ale również zamyka klapę bagażnika automatycznie.
Dzięki innowacyjnej funkcji wygody HANDS-FREE ACCESS kierowcy nie muszą już denerwować się, kładąc swoje zakupy i inne przedmioty na – często brudnej – ziemi podczas zakupów, kiedy dosłownie mają pełne ręce, aby sięgnąć po uchwyt. Jeśli przypadkowy „kopniak” spowoduje otwarcie lub zamknięcie klapy bagażnika bez chęci kierowcy, drugi kopniak to naprawi. W takim przypadku automatyczny system przerywa procedurę i odwraca skutki błędnego sygnału, uruchamiając klapę bagażnika w przeciwnym kierunku ruchu – w przypadku niezamierzonego otwarcia, drugi kopniak ponownie zamyka klapę bagażnika.
Odpowiedni program bezpieczeństwa umożliwia niezakłócone korzystanie z systemu HANDS-FREE ACCESS. Sygnał akustyczny informuje o tym, że procedura otwierania lub zamykania została zainicjowana, a automatyczna funkcja cofania zatrzymuje klapę bagażnika, gdy system rozpozna, że istnieje przeszkoda blokująca klapę.
Aby system HANDS-FREE ACCESS był włączony, pojazd musi być wyposażony w KEYLESS-GO – umożliwia to dostęp do pojazdu bezkontaktowo. Dodatkowo odpowiedni klucz KEYLESS-GO musi znajdować się w pobliżu pojazdu, aby np. otworzyć drzwi, może pozostać w kieszeni płaszcza lub torebki kierowcy. Aby aktywować system HANDS-FREE ACCESS dla klapy bagażnika, klucz KEYLESS-GO nie może znajdować się dalej niż 1,5 metra od tylnej części pojazdu.
Karoseria i nadwozie: Aluminium wygrywa
Samochody stają się coraz bezpieczniejsze, bardziej komfortowe, ale często również cięższe. Nowy Mercedes-Benz SL nie tylko powstrzymuje ten trend, ale odwraca go. Pomimo zwiększonego komfortu, wydajności i bezpieczeństwa, jest o 140 kilogramów lżejszy niż jego poprzednik.
Większość „diety” mającej na celu zmniejszenie wagi jest ukryta przed oczami obserwatora SL. Pod aluminiową zewnętrzną powłoką znajduje się nadwozie wykonane niemal w całości z aluminium, a jedynie nieliczne komponenty wykonane są z innych materiałów. Jeszcze lżejszy magnez wykorzystano częściowo na pokrywę za zbiornikiem. Słupki A i rama dachu są wykonane z blachy stalowej z wysokowytrzymałymi rurkami stalowymi. Dla tych elementów stal jest najlepszym rozwiązaniem, aby zapewnić przestrzeń survivalową dla pasażerów w przypadku przewrócenia pojazdu.
Nadwozie klasy Mercedes-Benz SL to pierwsze całkowicie aluminiowe nadwozie produkowane seryjnie w Mercedes-Benz. To całkowicie nowe opracowanie waży 254 kilogramy i jest o 110 kilogramów lżejsze niż porównywalne nadwozie stalowe. Dodatkowe rozbudowane cechy lekkiej konstrukcji równoważą dodatkową wagę, którą nieuchronnie powodują zwiększony komfort, nowe systemy asystujące i inne cechy techniczne. W rezultacie na nowym SL pozostaje ogromna przewaga wagowa. Jako SL500 waży o 125 kilogramów mniej niż jego poprzednik, podczas gdy SL350 waży o 140 kilogramów mniej niż jego wcześniejsza wersja. A jego poprzednia wersja miała już lekką aluminiową maskę i drzwi.
„Efekt jest taki, jakby pasażer klasy ciężkiej wyszedł z samochodu i zabrał ze sobą bagaż” mówi dr Thomas Rudlaff, odpowiedzialny za aluminiową karoserię w Mercedes-Benz. „Wynik jest odczuwalny i mierzalny. Mniej wagi oznacza więcej dynamizmu i mniejsze zużycie. Innymi słowy: wzrasta przyjemność z jazdy, a obciążenie środowiska maleje.”
Dla roadstera aluminiowa karoseria jest lepsza od konstrukcji stalowej
Twórcy w Mercedes-Benz nie zadowolili się uzyskaniem jedynie korzyści wagowych. Konstrukcja aluminiowa musiała być także lepsza od konstrukcji stalowej pod względem sztywności i komfortu. Aby osiągnąć ten wysoki cel, projektanci konsekwentnie postawili na inteligentną lekkość konstrukcji i odkryli wiele nowych dróg, aby to zrobić. Każdy pojedynczy element aluminiowej karoserii został specyficznie zoptymalizowany do jego konkretnej funkcji i oczekiwanych obciążeń. W związku z tym wykorzystywane są różne procesy do produkcji różnych rodzajów aluminium, w zależności od przeznaczenia komponentu: części są wytwarzane przez odlewanie ciśnieniowe lub odlewanie próżniowe, przetwarzane do sekcji aluminiowych lub do blach aluminiowych o różnej grubości w obrębie jednego i tego samego komponentu; są to tzw. blachy spawane dostosowane do potrzeb. Wyrażając w liczbach, waga nadwozia składa się z: 44% aluminium odlewanego, 17% sekcji aluminiowych, 28% blach aluminiowych, 8% stali i 3% innych materiałów.
W zakładach produkcyjnych w Bremie części są montowane przy użyciu różnych metod łączenia, z niektórymi z nich innowacyjnymi procesami. Pewne połączenia zapewnia np. spawanie MIG, zaginanie, klejenie, samoprzebijające nity, wkręty z otworami przepływowymi czy spawanie przez tarcie – metoda łączenia, dzięki której powstaje wysoce odporna spoiną dzięki tarciu; metoda szczególnie dobrze nadająca się do aluminium ze względu na jego niską temperaturę topnienia.
Szczególne cechy nadwozia: