Minęło piętnaście lat od wprowadzenia modelu Boxster do oferty Porsche, a niemiecki producent sportowych samochodów już na Geneva Motor Show w 2012 roku zaprezentował trzecią generację tego auta.
Gospodarka światowa zaczęła się odbudowywać po kryzysie finansowym, który rozpoczął się w 2008 roku, a Porsche było jedną z marek, które przetrwały ten trudny okres. Inni producenci samochodów mieli mniej szczęścia – zamknęli linie montażowe lub znaleźli się na skraju bankructwa. Na szczęście dla niemieckiego producenta sportowych aut, sprzedaż jego pojazdów była wystarczająco dobra, a Boxster był jednym z modeli, które uratowały markę. Dodatkowo, model 987 był już na rynku od ośmiu lat, więc nowy model był potrzebny. W efekcie, producent wprowadził trzecią generację swojego modelu, oznaczoną nietypowym kodem 981 w systemie fabrycznym. Był lżejszy, większy we wszystkich wymiarach, miał mniejszy silnik o pojemności skokowej i był szybszy od swojego poprzednika. Co więcej, był bardziej oszczędny, co, chociaż nie było priorytetem dla sportowego auta, wykazywało zaangażowanie producenta w obniżanie emisji.
Dzięki szerszemu rozstawowi przednich kół o 40 mm (1.6 cala) i niskiej linii nadwozia, Boxster z 2012 roku prezentował się bardziej agresywnie. Dolny zderzak wyposażono w szersze wloty powietrza po bokach, które flankowały centralnie umieszczony wlot powietrza i wszystko miało swoje znaczenie. Producent dodał również nowe reflektory halogenowe z opcją żarówek Bi-Xenon, podczas gdy światła do jazdy dziennej były w technologii LED. Pokrywa silnika nadal znajdowała się niżej niż przednie błotniki, chociaż nie tak nisko jak w generacjach 987 czy 986.
Tworząc generację 981, Porsche wydłużyło rozstaw osi o 60 mm (2.4 cala), a całkowita długość zwiększyła się zaledwie o 46 mm (1.8 cala). Dodatkowo, dzięki obniżonej wysokości przedniej szyby, niski profil pojazdu stał się jeszcze bardziej widoczny. Co więcej, składany dach z wielowarstwowego materiału można było otworzyć lub zamknąć przy prędkości do 50 km/h (30 mph) w zaledwie dziewięć sekund. Jednym z rozwiązań wprowadzonych przez producenta, aby osiągnąć ten rekordowy czas, było usunięcie panelu, który zakrywał dach po całkowitym złożeniu. Drugim było przeprojektowanie całego mechanizmu wraz z elektroniką. Z tyłu producent zainstalował płaską tylną pokrywę z trzecim światłem stopu. Za nią znajduje się pełnowymiarowe, chowane skrzydło, które można było aktywować automatycznie lub ręcznie. Pokrywa bagażnika była otoczona nowymi lampami tylnymi LED, które miały smukłą środkową część z przezroczystymi soczewkami świateł cofania. Jak wszystkie swoje poprzedniki, Porsche Boxster z 2012 roku miał owalny wydech umieszczony w środku, pod tylnym zderzakiem.
Nowoczesne wnętrze nawiązywało do linii innych modeli Porsche. Producent zastąpił okrągłe nawiewy prostokątnymi, a nowa opcjonalna jednostka multimedialna PCM (Porsche Communication Management) z siedmiocalowym ekranem dotykowym zdobiła centralną konsolę. Przed kierowcą znajdował się ten sam układ trzech zegarów, co w poprzednich Boxsterach, chociaż tym razem z dodatkowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 4.6 cala po prawej stronie obrotomierza, który jak zwykle dominował w zestawie. Na liście wyposażenia znajdowały się fotele z wysokim oparciem, pokryte Alcantarą lub skórą, lub ich kombinacją, co zapewniało klientom jakość na poziomie modelu 911.
Za kabiną Porsche zainstalowało nowy silnik o pojemności 2.7 litra, znany jako MA1, który producent zestawił standardowo z sześciobiegową skrzynią manualną. Klienci mieli również możliwość zamówienia go z siedmiobiegową automatyczną skrzynią (dwusprzęgłową). Pakiet Chrono poprawił czasy przyspieszenia auta. Moc generowana przez silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa wystarczała, aby Porsche Boxster z 2012 roku przyspieszyło od zera do 100 km/h (0-62 mph) w 5.5 sekundy. I na koniec, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, Porsche obniżyło wagę auta o 35 kilogramów (77 funtów) w porównaniu do poprzednika.
Nowa generacja Porsche Boxster to lżejszy i bardziej paliwooszczędny samochód, który jest szybszy i zwinniejszy – dzięki nowemu, lekkiego nadwoziu i całkowicie przeprojektowanemu podwoziu ustanawia nowe standardy dla inteligentnej wydajności Porsche.
Znacznie zmniejszona waga, dłuższy rozstaw osi, szerszy rozstaw kół oraz większe koła znacznie poprawiają dynamikę jazdy tego sportowego auta z silnikiem umieszczonym z tyłu, które już i tak przewyższa konkurencję w swojej klasie, wspierane przez nowy elektro-mechaniczny układ kierowniczy. Dodatkowym atutem wpływającym na dynamikę jazdy jest opcjonalny Pakiet Sport Chrono dla Boxstera, wyposażony po raz pierwszy w dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Nowością w Boxsterze jest także system Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą dyferencjału osi tylnej.
Nowe modele Boxster oferują doskonałe osiągi oraz oszczędność paliwa wynoszącą do 15 procent. Wyposażone są w nowoczesne silniki sześciocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a wszystkie odmiany zużywają mniej niż dziewięć litrów paliwa na 100 kilometrów, z Boxsterem z PDK osiągającym nawet mniej niż osiem litrów. Oto najważniejsze dane w skrócie:
Porsche Boxster: silnik typu boxer o pojemności 2,7 litra z mocą 265 KM (195 kW); napęd na tylne koła, sześciobiegowa skrzynia manualna, opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0 – 100 km/h w 5,8 sekundy, z PDK w 5,7 sekundy (5,5 sekundy z Pakietem Sport Chrono); prędkość maksymalna 264 km/h, z PDK 262 km/h; zużycie paliwa (NEDC) 8,2 l/100 km, CO2 192 g/km; z PDK 7,7 l/100 km, CO2 180 g/km.
Porsche Boxster S: silnik typu boxer o pojemności 3,4 litra z mocą 315 KM (232 kW); napęd na tylne koła, sześciobiegowa skrzynia manualna, opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0 – 100 km/h w 5,1 sekundy, z PDK w 5,0 sekundy (4,8 sekundy z Pakietem Sport Chrono); prędkość maksymalna 279 km/h, z PDK 277 km/h; zużycie paliwa (NEDC) 8,8 l/100 km, CO2 206 g/km; z PDK 8,0 l/100 km, CO2 188 g/km.
Nigdy wcześniej w historii Porsche Boxster zmiana generacji nie była tak kompleksowa i dostrzegalna na pierwszy rzut oka: zmiana proporcji jest trwała. Na przykład, rozstaw osi wydłużył się o 60 mm, a szerokość przedniego rozstawu kół wzrosła o 40 mm, z kolei tylnego o 18 mm, co sprawia, że koła idealnie przylegają do nadwozia. Szyba przednia jest bardziej spłaszczona i umieszczona około 100 mm dalej do przodu; całkowita wysokość Boxstera jest mniejsza o 13 mm. Wraz z przedłużoną linią dachu, nowy Boxster prezentuje bardzo elegancką sylwetkę. Kolejnym czynnikiem wpływającym na sportowy wygląd jest fakt, że nadwozie jest jedynie o 32 mm dłuższe niż wcześniej, podczas gdy zwis z przodu został skrócony o 27 mm – Porsche Boxster pozostaje kompaktowym roadsterem.
Charakterystycznym elementem ulepszonego designu jest linia barku, która biegnie od mocno wznoszącego się przedniego błotnika do tylnej części nadwozia i w której umieszczono lusterka zewnętrzne, teraz w pobliżu górnej krawędzi drzwi. Szczególnie wyrazisty i charakterystyczny jest nowy dynamiczny wcięcie w drzwiach, które kieruje powietrze do wyrazistego wlotu w tylnej części nadwozia: można zobaczyć, gdzie bije serce roadstera.
Przód nowego Porsche Boxster zdominowany jest przez duże boczne otwory wentylacyjne i reflektory. Zarówno reflektory halogenowe, standardowe w nowym Boxsterze, jak i nowe reflektory Bi-Xenon, standardowe w Porsche Boxster S, zostały całkowicie odnowione. Reflektory, również zaprojektowane na nowo, z dziennymi światłami i światłami pozycyjnymi w technologii LED, są zintegrowane nad wyrazistymi wlotami powietrza.
Tył nowych modeli Porsche Boxster został całkowicie przeprojektowany: nie ma już pokrywy bagażnika na dach, tylne skrzydło i światła połączone są wyrazistą krawędzią biegnącą przez całą szerokość pojazdu, a centralna jednostka lampy umieszczona poniżej łączy tylne światła przeciwmgielne i światła wsteczne w jednej płaskiej listwie. Nowe tylne światła, wszystkie w technologii LED, są doskonale zintegrowane z tylnym zderzakiem, ich kształt opływa krawędź samochodu. Nowe końcówki wydechu dopełniają głęboki, centralny wygląd. Dodatkowo podkreśla to dyfuzor, który rozciąga się na całą szerokość pojazdu. Charakterystycznym elementem Boxstera jest owalna końcówka wydechu; Boxster S ma podwójną końcówkę wydechu.
Silnik i skrzynia biegów
Koncepcja silnika umieszczonego z tyłu Boxstera była kluczowym powodem jego znakomitej zwinności od momentu jego powstania. Dodatkowo silniki typu flat-six, z ich oszczędnym działaniem, umieszczone z przodu tylnej osi, czynią dwuosobowego Porsche wzorem wydajności i efektywności.
Nowe modele Boxster otworzyły tutaj zupełnie nowy rozdział. Silniki obu modeli są mocniejsze niż wcześniej, z drugiej strony są też o ponad 15 procent bardziej oszczędne, niezależnie od modelu.
Inteligentna wydajność Porsche: większa efektywność dzięki downsizingowi i jeździe na luzie
Silnik Porsche Boxster wywodzi się z jednostki Boxster S zgodnie z zasadą downsizingu i ma pojemność 2,7 litra – o 0,2 litra mniej niż jego poprzednik. Aby zwiększyć efektywność, silniki typu boxer wyposażono w regenerację systemu elektrycznego oraz zarządzanie termoizolacyjne wody chłodzącej. Ponadto Porsche wprowadza funkcję auto start/stop dla PDK i skrzyni manualnej w Boxsterze.
Porsche Boxster z przekładnią PDK czerpie zasadę korzystania z mocy silnika tylko w momencie, gdy jest to rzeczywiście potrzebne, z nowego modelu 911 Carrera: tzw. jazdy na luzie. Co to oznacza? To toczenie się bez mocy, z silnikiem na biegu jałowym i niskim zużyciem paliwa. W praktyce oznacza to oszczędności paliwa do jednego litra na 100 kilometrów przy przemyślanej jeździe w codziennych warunkach.
Manualna sześciobiegowa skrzynia biegów lub Doppelkupplungsgetriebe (PDK)
W nowych modelach Boxster standardowo zamontowano sześciobiegową skrzynię manualną, której przełożenia są optymalnie dopasowane do charakterystyki silnika. W znacznie przeprojektowanej skrzyni Porsche PDK, dostępnej opcjonalnie, oferowane są siedem biegów, zmiana biegów odbywa się bez przerwy w przepływie mocy, co zapewnia szybsze przyspieszenia i mniejsze zużycie paliwa. W połączeniu z systemami związanymi z podwoziem i silnikami, nowe Boxstery z PDK oferują zupełnie nowe doznania z jazdy.
Nowość: Pakiet Sport Chrono po raz pierwszy z dynamicznymi mocowaniami skrzyni biegów
Opcjonalny Pakiet Sport Chrono, który teraz po raz pierwszy zawiera dynamiczne mocowania skrzyni biegów, zapewnia bardzo dużą różnorodność między sportowym ustawieniem – na przykład na torze wyścigowym – a komfortem jazdy w codziennym użytkowaniu. Zmieniają one swoją sztywność i właściwości tłumienia w zależności od aktualnej sytuacji podczas jazdy. System ten zapewnia, że jednostka napędowa jest optymalnie dostosowana do nadwozia w każdej sytuacji drogowej, co przyczynia się do poprawy charakterystyki prowadzenia przy jednoczesnym wysokim komforcie jazdy i wibracji. Dodatkowo pakiet Sport Chrono w połączeniu z PDK oferuje funkcję Launch Control dla najlepszego możliwego przyspieszenia startowego. Pojazd potrzebuje zatem 0,2 sekundy mniej na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie normalnym.
Podwozie i hamulce
Jako sportowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu Porsche Boxster miał znakomitą zwrotność już od samego początku. Nowe podwozie dwuosobowego modelu podnosi ten standard do poziomu, który sprawia, że nawet zwrotność poprzedniego Boxstera wydaje się mniejsza.
Już sama podstawowa geometria stworzyła bardzo dobre przesłanki do tego: o 60 mm dłuższy rozstaw osi zapewniający większą stabilność przy bardzo wysokich prędkościach, szerszy rozstaw kół na obu osiach dla dodatkowej stabilności jazdy i zwrotności w zakrętach, większe opony zapewniające jeszcze lepszą przyczepność. Dowód: Nowy Boxster S, wyposażony w optymalne parametry jazdy, pokonuje pętlę Nürburgring-Nordschleife w 7:58 minut. To o dwanaście sekund szybciej niż w porównywalnym modelu poprzedniej generacji. Opcje takie jak zwiększone Porsche Active Suspension Management (PASM), dynamiczne mocowanie silnika i Porsche Torque Vectoring (PTV) oraz opcjonalne 20-calowe koła zapewniają najwyższe osiągi.
Szybka reakcja i efektywność: elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy
Lepsza zwinność i szybkość reakcji nowego Porsche Boxster to także zasługa elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy, które Porsche zastosowało po raz pierwszy w nowej generacji 911 Carrera. Podstawową zaletą w porównaniu z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy jest zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 0,1 l/100 km. Dodatkowe funkcje jeszcze bardziej zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Specyficzne informacje są przekazywane kierowcy przez kierownicę, a negatywne lub niepotrzebne wpływy są eliminowane.
Większa przyczepność, dynamiczne pokonywanie zakrętów: Porsche Torque Vectoring (PTV)
Wcześniej to mechaniczna blokada dyferencjału tylnego poprawiała przyczepność Boxstera na żądanie. Nowy system Porsche Torque Vectoring (PTV), dostępny w połączeniu z PASM, robi jeden krok dalej: poprawia dynamikę zakrętów od momentu wejścia pojazdu w zakręt. PTV zasadniczo poprawia zachowanie i precyzję kierownicy poprzez selektywne hamowanie wewnętrznego tylnego koła. W zakresie dynamiki i stabilności jazdy, PTV jest idealnym uzupełnieniem systemu Porsche Stability Management (PSM). Podczas gdy PSM wykorzystuje interwencje hamulcowe, aby stabilizować pojazd w razie potrzeby, PTV wykorzystuje interwencje hamulcowe, aby zwiększyć dynamikę jazdy i zwrotność. Mechaniczna blokada dyferencjału tylniego w PTV ma, jak w poprzednim modelu, asymetryczne działanie blokujące wynoszące 22 procent w przypadku przyczepności i 27 procent w przypadku napędu.
Ulepszony PASM z lepszymi czujnikami
Modernizacja i ciągły rozwój opcjonalnego systemu zawieszenia aktywnego PASM dostosowały go jeszcze lepiej do dynamiki Boxstera. W odróżnieniu od wcześniejszych modeli, cztery dodatkowe pionowe czujniki na przednich i tylnych kołach dostarczają jeszcze lepszą, bardziej wrażliwą kontrolę. Jak wcześniej, kierowca może wybierać między dwoma programami, „Normal” i „Sport”, za pomocą przycisku PASM na konsoli środkowej.
Nowość: ulepszone hamulce i elektryczny hamulec ręczny
Lepsze osiągi zostały również dopasowane do bardziej wydajnego systemu hamulcowego – to standard w Porsche. Oprócz nowych, sztywniejszych zacisków hamulcowych na przedniej osi, zoptymalizowanej kontroli klocków hamulcowych oraz większej powierzchni hamulcowej, poprawiono również chłodzenie tarcz hamulcowych. Ponadto nowy Porsche Boxster S dysponuje większymi tarczami hamulcowymi na przedniej osi, zapożyczonymi z 911 Carrera. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i lepiej ostrzegać pozostałe pojazdy, światło hamowania Boxstera pulsuje natychmiast po aktywacji systemu ABS. Podobnie jak w innych modelach Porsche, nowe modele Boxster dysponują teraz elektrycznym hamulcem postojowym, który można wygodnie aktywować za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej. Jak w poprzednich modelach, mocne, przetestowane w wyścigach hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) dostępne są jako opcja.
Większe koła i opony o niższym oporze toczenia
Nowe modele Porsche Boxster są wyposażone w nowe, zaprojektowane do jazdy na 18- i 19-calowych oponach, które stanowią standard. Nowa generacja opon została zoptymalizowana pod kątem oporu toczenia, wydajności typowej dla Porsche w zakresie prowadzenia oraz drogi hamowania, jak również wagi. Redukcja oporu toczenia o siedem procent w porównaniu do poprzednich modeli przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Charakterystyka prowadzenia, a tym samym przyjemność z jazdy, zostały znacznie poprawione poprzez zwiększenie obwodu toczenia na przedniej i tylnej osi o 4 procent w porównaniu do wcześniejszych modeli.
Nadwozie i dach
Istotnym celem rozwoju nowej generacji Boxstera, mającym znaczny wpływ na osiągi, zwrotność i prowadzenie, a także zużycie paliwa i emisję CO2, była znaczna redukcja wagi. Na początku jednak, w bazie wcześniejszych modeli, bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i sztywności skrętnych doprowadziły do zwiększenia masy o maksymalnie 20 kg, w zależności od modelu.
Dzięki inteligentnemu projektowi lekkiej konstrukcji udało się jednak zredukować rzeczywistą masę całkowitą nowych modeli Boxster o maksymalnie 35 kilogramów w porównaniu do wcześniejszych modeli: Nowy Boxster jest najlżejszym sportowym samochodem w swojej klasie.
Udoskonalona aerodynamika i nowa koncepcja tylnego skrzydła
Nowy kształt Porsche Boxster nie tylko wyróżnia się, ale także oferuje korzyści aerodynamiczne. Chociaż mocniejszy silnik i hamulce wymagają zmodyfikowanego systemu chłodzenia, współczynnik oporu powietrza wynosi bardzo dobre cd=0,30. Udało się także obniżyć siłę nośną na obu osiach w porównaniu do modelu poprzedniego, co przekłada się na jeszcze większą stabilność jazdy przy wysokich prędkościach. Na tylnej osi nowe tylne skrzydło i opływowa krawędź rozdzielająca odgrywają w tym kluczową rolę. Generują one większy docisk niż wcześniejsza krawędź, a jednocześnie oferują mniejszy opór dla przepływu powietrza.
Nowy dach bez pokrywy komory dachu
Nowy design Boxstera jest krytycznie kształtowany przez interakcję między spłaszczoną szybą przednią, umieszczoną dalej do przodu, a całkowicie nowym, wydłużonym dachem, który teraz sięga aż do okolic tylnych kół. Nawet po otwarciu różnice w stosunku do poprzednika są niewątpliwe: nie ma już pokrywy komory dachu, co sprawia, że pojazd wygląda na lżejszy.
Nowy dach modeli Boxster został całkowicie przeprojektowany. Bardzo wydłużony, sportowy, elegancki kształt podkreślają tylne okno wydłużone o 120 mm. Podstawowa koncepcja techniczna została zapożyczona z poprzedniego Porsche Boxster i opracowana w pełni elektryczny dach. Dach można otworzyć lub zamknąć za pomocą przełącznika w konsoli centralnej przy prędkościach do 50 km/h w nie więcej niż dziewięć sekund. Również tutaj szybkość Boxstera jest niezrównana.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze Porsche Boxster zostało całkowicie przeprojektowane, ale w podstawowych funkcjach jest znajome dla każdego kierowcy Porsche. Rezultatem jest wyrafinowany nowy design wnętrza z czystymi liniami inspirowanymi supersamochodem Carrera GT.
Wznosząca się konsola środkowa z podniesioną dźwignią zmiany biegów w stylu wyścigowym daje kierowcy poczucie jeszcze większego zintegrowania. Krótkie odległości między kierownicą a dźwignią biegów lub selektora nadają wyraźnie sportowe odczucia. Ważne funkcje i ustawienia do obsługi pojazdu grupowane są w logiczne bloki na konsoli centralnej. Ta konfiguracja przycisków umożliwia szybkie i intuicyjne korzystanie z poszczególnych funkcji.
Nowa, centralnie umieszczona standardowa jednostka audio CDR z siedmiocalowym wyświetlaczem dotykowym jest nie tylko bardzo dobrze widoczna, ale również zapewnia łatwy dostęp do wielu dostępnych funkcji. Klasyczne trzy okrągłe wskaźniki linii modeli Boxster z centralnie umieszczonym obrotomierzem i stacyjką po lewej stronie kierownicy stanowią połączenie z znanym środowiskiem kokpitu. Nowością jest również wyświetlacz wielofunkcyjny o rozdzielczości 4,6″ VGA w wskaźniku po prawej stronie. Oprócz najważniejszych funkcji komputera pokładowego, ekran wyświetla również mapę dla opcjonalnego PCM z modułem nawigacyjnym, na przykład.
Nowe sportowe fotele z pięciomilimetrową niższą pozycją siedzenia i większą przestrzenią na nogi zapewniają kierowcy i pasażerowi z przodu zarówno większy komfort podczas długich podróży, jak i dobłe wsparcie boczne w przypadku dynamicznego stylu jazdy. W porównaniu do modeli poprzednich, przestrzeń na nogi została powiększona o 25 mm dla większego komfortu i przestronności kabiny. Jak wcześniej, kierownica może być regulowana mechanicznie zarówno w pionie, jak i w poziomie, z zakresami regulacji wzdłużnej zwiększonymi o dziesięć milimetrów. Umożliwia to jeszcze bardziej indywidualne i precyzyjne ustawienie fotela kierowcy.
Pełny program: sprawdzone i nowe opcje dodatkowe
Szeroka gama opcji wnętrza oferuje wiele różnych sposobów na zindywidualizowanie nowych modeli Boxster zgodnie z własnym gustem. Na przykład dostępne są różne rodziny foteli, w tym Adaptive Sports Seats Plus. Oferowane są również różne warianty wnętrza skórzanego.
Porsche oferuje dwa dodatkowe systemy audio jako alternatywę dla standardowego systemu CDR. Opcjonalny Pakiet Dźwiękowy Plus składa się z siedmiu głośników, podzielonych na pięć kanałów, oraz zewnętrznego wzmacniacza o łącznej mocy 185 watów. Najwyższy system to opcjonalny system BOSE® Surround Sound z dziesięcioma głośnikami, zasilany przez osiem cyfrowych kanałów wzmacniacza. BOSE® Surround Sound z dziesięcioma głośnikami, zasilanym przez osiem cyfrowych kanałów wzmacniacza.
Dodatkowo Porsche oferuje szeroką gamę innych opcji dla nowego Porsche Boxster, w tym po raz pierwszy: