2012 Porsche Boxster S (981)

2012 Porsche Boxster S (981)

Przejdź do galerii zdjęć2012 Porsche Boxster S (981)

Porsche zaprezentowało trzecią generację modelu Boxster w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Oprócz standardowej wersji, wprowadzono także Boxster S, który był najszybszym modelem w rodzinie.

Podczas gdy wcześniejsze generacje Boxstera miały kody 986 i 987 w inwentarzu Porsche, trzecia odsłona nosiła oznaczenie 981. Choć był to nietypowy wybór, nikt nie narzekał, ponieważ samochód dostarczał więcej, niż ktokolwiek się spodziewał, zwłaszcza w wersji S. Przestał być postrzegany jako „Porsche dla ubogich” i okazał się szybszy na słynnym torze wyścigowym Nurburgring niż znane Porsche 911 GT3 (generacja 993). Technologia, którą oferował, oraz jego osiągi budziły wątpliwości, czy nie wkracza w terytorium 911. Jednakże tak się nie stało, chociaż był temu bardzo bliski. Producent samochodów sprytnie ułożył politykę cenową, aby 981 był nieco tańszy od podstawowej wersji 911. Nowy model był dłuższy, szerszy i niższy od swojego poprzednika, ale również lżejszy.

Model 981 miał o 40 mm (1,6 cala) szerszy rozstaw kół z przodu niż jego poprzednik, a maska była nieco wyższa. Producent zastosował standardowe reflektory bi-Xenon, a światła parkingowe korzystały z technologii LED. Na dolnym zderzaku znalazły się dwa boczne wloty powietrza, które mieściły światła dzienne LED i flanszy centralny wlot powietrza. Nie różnił się zbytnio od słabszego wariantu, czyli Boxstera.

Dzięki o 60 mm (2,4 cala) dłuższemu rozstawowi osi, ale wciąż krótkim zwisom, roadster Porsche był tylko o 46 mm (1,8 cala) dłuższy od swojego poprzednika. Aby poprawić aerodynamikę do współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,30, producent przesunął przednią szybę o 100 mm (3,9 cala) do przodu i bardziej ją nachylił niż w Boxsterze S 987.2. Został także przeprojektowany wielowarstwowy dach z materiału, który mógł być składany lub rozkładany w zaledwie dziewięć sekund przy prędkościach do 50 kph (30 mph). Z tyłu, Porsche umieściło płaską tylną pokrywę z trzecim światłem stopu, a nowe światła tylne LED miały przezroczysty środkowy segment i otaczały składany spojler, który można było uruchomić ręcznie lub automatycznie. Pod tylnym zderzakiem znalazł się podwójny układ wydechowy, jak w poprzednich modelach Boxster S.

Nowe wnętrze dorównywało jakości wykończenia i materiałów tym w modelu 911. Chwaliło się nowym systemem informacyjnym Porsche Communication Management (PCM), który miał siedmiocalowy ekran dotykowy na nachylonym środkowym panelu. Był on dostępny jako opcja, podczas gdy podstawowy system audio wyposażony był w system dźwiękowy Bose. Przed kierowcą umieszczono zestaw wskaźników z trzema tarczami, w których centralnym punktem był obrotomierz. Po lewej stronie znajdował się prędkościomierz, a po prawej stronie wyświetlacz TFT o przekątnej 4,6 cala, który pokazywał dane z komputera pokładowego pojazdu. Fotele o wysokim oparciu były bardzo wygodne i utrzymywały pasażerów na swoim miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Porsche zaktualizowało także silnik samochodu. Był to silnik o pojemności 3,4 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa umieszczony z tyłu kabiny. W rezultacie Boxster S mógł pochwalić się doskonałym rozkładem masy, co poprawiało jego zachowanie na drodze. Elektronika kontrolująca zawieszenie, znana jako PASM, zapewniała stabilność pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki mocy 315 KM (311 hp) przekazywanej na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej, samochód mógł przyspieszyć z miejsca do 100 kph (0-62 mph) w 5,1 sekundy, podczas gdy pojazdy wyposażone w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (z podwójnym sprzęgłem) mogły obniżyć ten czas do pięciu sekund. Dodatkowo, pakiet Chrono umożliwiał automatycznej skrzyni biegów wejście w tryb startowy, co skracało czas przyspieszenia o 0,2 sekundy.

Lżejszy, bardziej oszczędny w zużyciu paliwa, szybszy i zwinniejszy – nowa generacja Porsche Boxster z nowoczesnym, lekkim nadwoziem i całkowicie przebudowanym podwoziem wytycza nowe standardy w zakresie inteligentnej wydajności Porsche.

Znacznie mniejsza waga, wydłużony rozstaw osi, szerszy rozstaw kół oraz większe koła znacząco poprawiają dynamikę jazdy sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie, który już teraz jest najlepszy w swojej klasie, wspierany przez nowy elektro-mechaniczny układ kierowniczy. Dodatkowym wsparciem dla dynamiki jazdy jest opcjonalny pakiet Sport Chrono, który po raz pierwszy oferuje dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Nowością w Boxsterze jest także Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą dyferencjału osi tylnej.

Nowe modele Boxster oferują doskonałe osiągi oraz oszczędność paliwa o 15 procent. Wyposażone są w nowoczesne, bezpośrednie wtryskiwanie paliwa oraz silniki sześciocylindrowe, a wszystkie wersje zużywają mniej niż dziewięć litrów paliwa na 100 kilometrów. Boxster z PDK zużywa nawet mniej niż osiem litrów. Najważniejsze dane w pigułce:

Porsche Boxster: silnik bokser o pojemności 2.7 litra z mocą 265 KM (195 kW); napęd na tylne koła, sześciobiegowa skrzynia manualna, opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0-100 km/h w 5.8 sekundy, przy PDK w 5.7 sekundy (5.5 sekundy z pakietem Sport Chrono); prędkość maksymalna 264 km/h, z PDK 262 km/h; zużycie paliwa (NEDC) 8.2 l/100 km, CO2 192 g/km; z PDK 7.7 l/100 km CO2 180 g/km.

Porsche Boxster S: silnik bokser o pojemności 3.4 litra z mocą 315 KM (232 kW); napęd na tylne koła, sześciobiegowa skrzynia manualna, opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0-100 km/h w 5.1 sekundy, z PDK w 5.0 sekundy (4.8 sekundy z pakietem Sport Chrono); prędkość maksymalna 279 km/h, z PDK 277 km/h; zużycie paliwa (NEDC) 8.8 l/100 km, CO2 206 g/km; z PDK 8.0 l/100 km CO2 188 g/km.

Nigdy wcześniej w historii Porsche Boxster zmiana generacji nie była tak kompleksowa i tak widoczna na pierwszy rzut oka: zmiana proporcji jest trwała. Na przykład, rozstaw osi wydłużył się o 60 mm, a szerokość ściany przedniej zwiększyła się o 40 mm, a tylnej o 18 mm, co powoduje, że koła są wypoziomowane z nadwoziem. Szyba przednia jest bardziej pochylona i ustawiona około 100 mm dalej do przodu; w sumie Boxster jest niższy o 13 mm. Wraz z wydłużoną linią dachu, nowy Boxster prezentuje bardzo elegancką sylwetkę. Kolejnym czynnikiem wpływającym na jego sportowy wygląd jest fakt, że nadwozie jest o jedynie 32 mm dłuższe niż wcześniej, podczas gdy zwis z przodu został skrócony o 27 mm – Porsche Boxster wciąż pozostaje kompaktowym roadsterem.

Charakterystycznym elementem nowego designu jest linia barków, która biegnie od mocno nachylonego przedniego błotnika do tylnej sekcji bocznej, gdzie mieszczą się również zewnętrzne lusterka, teraz w pobliżu górnej krawędzi drzwi. Szczególnie wyrazista i charakterystyczna jest nowa, dynamiczna wklęsłość w drzwiach, która prowadzi powietrze do intensywnego wlotu powietrza w tylnej sekcji bocznej: widać tam, gdzie bije serce roadstera.

Nowy przód Porsche Boxstera dominuje przez duże boczne otwory chłodnicy i reflektory. Zarówno halogenowe reflektory, które są standardem w nowym Boxsterze, jak i nowe reflektory Bi-Xenon, które są standardem w Porsche Boxster S, zostały całkowicie przeprojektowane. Reflektory, również zaprojektowane na nowo, z dziennymi światłami i światłami pozycyjnymi w technologii LED, są zintegrowane nad intensywnymi wlotami powietrza.

Tył nowych modeli Porsche Boxster został całkowicie przeprojektowany: nie ma już klapy bagażnika, tylne skrzydło i światła są połączone przez wyraźną krawędź rozciągającą się na całą szerokość pojazdu, a centralna lampa znajdująca się poniżej łączy tylną lampę przeciwmgielną i światła wsteczne w jednym płaskim pasku. Nowe tylne światła, wszystkie w technologii LED, są doskonale zintegrowane z tylnym zderzakiem, ich kształt zakrzywia się wokół krawędzi pojazdu. Przeprojektowane końcówki wydechu dopełniają głęboki, centralny wygląd. Podkreśla to dyfuzor, który rozciąga się na całą szerokość pojazdu. Charakterystyczną cechą Boxstera jest owalna końcówka wydechu; Boxster S ma podwójną końcówkę wydechu.

Silnik i skrzynia biegów

Koncepcja mid-engine w Porsche Boxster od zawsze była decydującym powodem jego znakomitej zwrotności. Dodatkowo, silniki bokserowe o płaskiej konstrukcji, umieszczone przed osią tylną, czynią z dwuosobowego Porsche wzór wydajności i efektywności.

Nowe modele Boxster otwierają zupełnie nowy rozdział w tej kwestii. Silniki obu modeli są mocniejsze niż kiedykolwiek wcześniej i jednocześnie o ponad 15 procent bardziej oszczędne, niezależnie od modelu.

Porsche Intelligent Performance: Większa wydajność dzięki downsizingowi i jeździe na luzie

Silnik Porsche Boxster został oparty na jednostce Boxster S zgodnie z zasadą downsizingu i ma pojemność 2.7 litra – o 0.2 litra mniej niż jego poprzednik. Aby zwiększyć wydajność, silniki bokserowe wyposażone są w systemy regeneracji energii oraz mapowane zarządzanie temperaturą płynu chłodzącego. Co więcej, Porsche wprowadza funkcję automatycznego start/stop także dla PDK i skrzyni manualnej w Boxsterze.

Porsche Boxster z przekładnią PDK korzysta z zasady pobierania mocy silnika tylko wtedy, gdy jest ona rzeczywiście potrzebna, wzorując się na nowym 911 Carrera: tzw. jazda na luzie. Chodzi o to, aby toczyć się bez napędu, przy pracującym silniku na biegu jałowym i niskim zużyciu paliwa. W praktyce oznacza to oszczędności paliwa aż do jednego litra na 100 km przy przemyślanym stylu jazdy w codziennym użytku.

Manualna sześciobiegowa skrzynia biegów lub Doppelkupplungsgetriebe (PDK)

Sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardem w nowych modelach Boxster, a przełożenia są optymalnie dopasowane do charakterystyki silnika. Znacznie przeprojektowana skrzynia Porsche PDK, dostępna jako opcja, oferuje siedem biegów, a zmiany biegów odbywają się bez zakłócenia przepływu mocy, co umożliwia szybsze przyspieszenia i niższe zużycie paliwa. W połączeniu z cechami podwozia i silników nowe Boxstery z PDK dostarczają zupełnie nowych wrażeń podczas jazdy.

Nowość: Pakiet Sport Chrono po raz pierwszy z dynamicznymi mocowaniami skrzyni biegów

Opcjonalny pakiet Sport Chrono, który teraz po raz pierwszy zawiera dynamiczne mocowania skrzyni biegów, zapewnia bardzo szerokie możliwości między sportowym ustawieniem – na przykład na torze wyścigowym – a komfortem jazdy w codziennym użytku. Te mocowania zmieniają swoją sztywność i charakterystyki tłumienia w zależności od aktualnej sytuacji drogowej. System ten zapewnia, że jednostka napędowa jest optymalnie zestrojona z nadwoziem w każdej sytuacji, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych przy jednoczesnym wysokim komforcie jazdy i wibracji. Co więcej, pakiet Sport Chrono w połączeniu z PDK oferuje funkcję Launch Control dla najlepszej możliwej przyspieszenia startowego. Pojazd potrzebuje zatem o 0.2 sekundy mniej do osiągnięcia 100 km/h niż w trybie normalnym.

Podwozie i hamulce

Jako sportowy samochód z silnikiem umieszczonym centralnie, Porsche Boxster od zarania dziejów charakteryzuje się znakomitą zwrotnością. Nowe podwozie dwuosobowca podnosi to na poziom, który nawet przyćmiewa zwrotność wcześniejszego Boxstera.

Już sama podstawowa geometria stwarza najlepsze warunki: wydłużony rozstaw osi o 60 mm dla większej stabilności przy bardzo wysokich prędkościach, szerszy rozstaw kół na obu osiach dla dodatkowej stabilności w prowadzeniu i zwinności w zakrętach, większe opony dla jeszcze lepszej przyczepności na granicy możliwości. Dowód: Kiedy jest wyposażony na optymalne osiągi, nowy Boxster S okrąża Nürburgring-Nordschleife w 7:58 minut. To o dwanaście sekund szybciej niż w porównywalnym modelu poprzedniej generacji. Opcje, takie jak ulepszony aktywny system zarządzania zawieszeniem Porsche (PASM), dynamiczne zawieszenie silnika oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) oraz opcjonalne 20-calowe koła zapewniają najwyższe osiągi podczas jazdy.

Szybka reakcja i efektywność: elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy

Dalsza poprawa zwinności i szybkości reakcji nowego Porsche Boxster wynika również z elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy, które Porsche po raz pierwszy zastosowało w nowej generacji 911 Carrera. Fundamentalną zaletą w porównaniu z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy jest redukcja zużycia paliwa o co najmniej 0.1 l/100 km. Dodatkowe funkcje zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Specyficzne informacje są przekazywane kierowcy przez kierownicę, a negatywne lub niepotrzebne wpływy są eliminowane.

Większa przyczepność, bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów: Porsche Torque Vectoring (PTV)

Wcześniej mechaniczna blokada dyferencjału tylnego optymalizowała przyczepność Boxstera na żądanie. Nowe Porsche Torque Vectoring (PTV), dostępne w połączeniu z PASM, przynosi jeszcze lepsze rezultaty: poprawia dynamikę zakrętów od momentu wprowadzenia pojazdu w zakręt. W zasadzie PTV poprawia zachowanie pojazdu podczas skręcania oraz precyzję kierowania poprzez selektywne hamowanie wewnętrznego tylnego koła. Pod względem dynamiki i stabilności jazdy, PTV jest idealnym uzupełnieniem Porsche Stability Management (PSM). Podczas gdy PSM stosuje interwencje hamulcowe w celu stabilizacji pojazdu w razie potrzeby, PTV wykorzystuje interwencje hamulcowe do zwiększenia dynamiki jazdy i zwinności. Mechaniczna blokada dyferencjału tylnego w PTV ma, tak jak w modelu poprzednim, asymetryczny mechanizm blokujący 22 procent w trakcji i 27 procent w napędzie.

Ulepszony PASM z nowymi czujnikami

Ulepszenie i ciągły rozwój opcjonalnego aktywnego systemu zawieszenia PASM dostosowały go jeszcze lepiej do dynamiki Boxstera. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, cztery dodatkowe czujniki pionowe na przednich i tylnych kołach zapewniają jeszcze lepszą, bardziej wrażliwą kontrolę. Jak wcześniej, kierowca może wybierać między dwoma programami, „Normal” i „Sport”, wybierając przycisk PASM na konsoli środkowej.

Nowość: ulepszone hamulce i elektryczna hamulca ręczna

Zwiększona wydajność została również dopasowana do mocniejszego systemu hamulcowego – to standard w Porsche. Oprócz nowych, sztywniejszych zacisków hamulcowych na osie przedniej, zoptymalizowanej kontroli klocków hamulcowych i większej powierzchni hamulcowej, poprawiono również chłodzenie tarcz hamulcowych. Co więcej, nowy Porsche Boxster S ma także większe tarcze hamulcowe na przedniej osi, zaczerpnięte z modelu 911 Carrera. Dla zwiększenia bezpieczeństwa na drodze i lepszego ostrzegania innych uczestników ruchu, światło hamowania Boxstera miga, gdy system kontroli ABS zostaje aktywowany. Jak w innych modelach Porsche, nowe modele Boxster wyposażone są teraz w elektryczny hamulec ręczny, który można wygodnie aktywować za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej. Jak w poprzednich modelach, dostępny jest również mocny, sprawdzony w wyścigach Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Większe koła i opony o niższym oporze toczenia

Nowe modele Porsche Boxster wyposażone są w nowo opracowane opony o średnicach 18 i 19 cali, które są standardem. Nowa generacja opon została zoptymalizowana pod kątem oporu toczenia, typowych osiągów Porsche pod względem prowadzenia i drogi hamowania oraz wagi. Redukcja oporu toczenia o siedem procent w porównaniu do poprzednich modeli przyczynia się do niższego zużycia paliwa. Właściwości prowadzenia, a tym samym radość z jazdy, zostały znacznie poprawione poprzez zwiększenie obwodu toczenia na przedniej i tylnej osi o 4 procent w porównaniu do poprzednich modeli.

Nadwozie i dach składany

Kluczowym celem rozwoju nowej generacji Boxstera, mającym istotny wpływ na osiągi, zwinność i prowadzenie, a także zużycie paliwa i emisję CO2, była znaczna redukcja wagi. Początkowo jednak, bazując na modelach poprzednich, bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa i sztywności skręcającej spowodowały wzrost wagi o maksymalnie 20 kg, w zależności od modelu.

Dzięki inteligentnemu projektowaniu lekkich konstrukcji udało się jednak zredukować faktyczną wagę nowego Boxstera o nawet 35 kilogramów w porównaniu do poprzednich modeli: nowy Boxster jest najlżejszym sportowym samochodem w swojej klasie.

Ulepszona aerodynamika i nowa koncepcja tylnego skrzydła

Nowy kształt Porsche Boxstera nie tylko jest bardziej wyrazisty, ale oferuje również korzyści aerodynamiczne. Chociaż mocniejszy silnik i hamulce wymagają zmodyfikowanego systemu chłodzenia, współczynnik oporu powietrza wynosi bardzo dobre cd=0.30. Udało się jeszcze bardziej zredukować unoszenie obu osi w porównaniu do modelu poprzedniego, co przekłada się na jeszcze większą stabilność jazdy przy wysokich prędkościach. Na osi tylnej nowe tylne skrzydło i okrągła krawędź separacyjna odgrywają kluczową rolę w tym zakresie. Generuje ono większy docisk niż wcześniej stosowana krawędź separacyjna i oferuje mniejszy opór dla przepływu powietrza.

Nowy dach składany bez pokrywy bagażnika

Nowy design Boxstera jest krytycznie wpływany przez interakcję między bardziej płaską szybą przednią, przesuniętą dalej do przodu, a całkowicie nowym, wydłużonym dachem składanym, który teraz sięga aż do okolicy tylnych kół. Nawet gdy jest otwarty, różnica w porównaniu do poprzednika jest niezaprzeczalna: nie ma już pokrywy bagażnika, co sprawia, że pojazd wydaje się lżejszy.

Dach nowych modeli Boxster został całkowicie przeprojektowany. Bardzo wydłużona, sportowa, elegancka sylwetka jest podkreślona przez tylne okno wydłużone o 120 mm. Podstawowa koncepcja techniczna została przejęta z poprzedniego Porsche Boxster i rozwinięta w kierunku w pełni elektrycznego dachu składanym. Dach można otworzyć lub zamknąć za pomocą przełącznika w konsoli środkowej przy prędkościach do 50 km/h w czasie nieprzekraczającym dziewięciu sekund. Tutaj również prędkość Boxstera jest niespotykana.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze Porsche Boxstera zostało całkowicie przeprojektowane, ale w podstawowych funkcjach jest znane każdemu kierowcy Porsche. Efektem tego jest wyrafinowany nowy design wnętrza, z czystymi liniami inspirowanymi supersamochodem Carrera GT.

Ukośna konsola środkowa z podniesioną dźwignią zmiany biegów w stylu wyścigowym daje kierowcy poczucie jeszcze większej integracji. Krótkie dystanse pomiędzy kierownicą a dźwignią zmiany biegów lub selektora zapewniają wyraźnie sportowe odczucie. Ważne funkcje i ustawienia związane z obsługą pojazdu są grupowane w logiczne zbiory na konsoli środkowej. Ta konfiguracja przycisków umożliwia szybkie i intuicyjne uruchamianie poszczególnych funkcji.

Nowa, wyżej umiejscowiona centralnie standardowa jednostka audio CDR z siedmiocalowym ekranem dotykowym jest nie tylko bardzo dobrze widoczna, ale także zapewnia łatwy dostęp do wielu dostępnych funkcji. Klasyczne trzy okrągłe wskaźniki modelu Boxster z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz stacyjką po lewej stronie kierownicy zapewniają połączenie z dobrze znanym środowiskiem kokpitu. Nowością jest również wyświetlacz wielofunkcyjny VGA 4.6” w instrumencie po prawej stronie. Oprócz najważniejszych funkcji komputera pokładowego, na ekranie znajduje się również wyświetlanie mapy dla opcjonalnego PCM z modułem nawigacyjnym, na przykład.

Nowe sportowe siedzenia z obniżoną o pięć milimetrów pozycją siedziska i większą ilością miejsca na nogi oferują kierowcy i pasażerowi z przodu większy komfort podczas długich podróży oraz dobrą boczną podporę podczas dynamicznej jazdy. W porównaniu z poprzednimi modelami, przestrzeń na nogi została zwiększona o 25 mm dla większego komfortu i przestronności kabiny. Jak wcześniej, kierownicę można regulować mechanicznie zarówno w pionie, jak i w poziomie, z zwiększonym zakresem regulacji o dziesięć milimetrów. To pozwala na jeszcze bardziej indywidualne i precyzyjne dopasowanie fotela kierowcy.

Pełna oferta: sprawdzone i nowe opcje dodatkowe

Szeroką gamę opcji wnętrza oferuje wiele sposobów na indywidualizację nowych modeli Boxster zgodnie z własnym gustem. Dostępne są różne rodziny siedzeń, w tym Adaptive Sports Seats Plus. Można także wybrać różne warianty wnętrza skórzanego.

Porsche oferuje dwa inne systemy audio jako alternatywę dla standardowego systemu CDR. Opcjonalny pakiet dźwiękowy Plus składa się z siedmiu głośników, podzielonych na pięć kanałów, oraz zewnętrznego wzmacniacza o całkowitej mocy 185 Watów. Najlepszy w swojej klasie system to opcjonalny system dźwiękowy BOSE® Surround Sound z 10 głośnikami, zasilanym przez osiem cyfrowych kanałów wzmacniacza. BOSE® Surround Sound system z 10 głośnikami, zasilanym przez osiem cyfrowych kanałów wzmacniacza.

Dodatkowo Porsche oferuje szeroką gamę innych opcji dla nowego Porsche Boxster, w tym po raz pierwszy:

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.