Porsche odniósł ogromny sukces z pierwszą generacją modelu Cayman, wprowadzoną na rynek w 2005 roku, dlatego niemiecki producent samochodów sportowych kontynuował tę historię, wprowadzając drugą generację, która zadebiutowała w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie.
W przeciwieństwie do swojego brata roadstera, Boxstera, Cayman czerpał korzyści z unibody konstrukcji oraz stałego dachu. Dzięki temu samochód był sztywniejszy i lepiej sprawdzał się na torze. Dodatkowo był również lżejszy. Klienci go uwielbiali, ponieważ był prawdziwym samochodem na każdą porę roku, gdyż twardy dach zapewniał lepszą izolację termiczną niż wielowarstwowy dach z materiału. Co dziwne, podczas gdy poprzednia generacja była znana jako 987C, druga generacja Caymana nosiła nazwę kodową 981C. Jednak dla nabywców miało to małe znaczenie. Podczas gdy niektórzy mówili, że Cayman to „porsche dla biednych”, inni twierdzili, że coupe to zupełnie inny rodzaj pojazdu. Kochali ten samochód za jego silnik umieszczony centralnie oraz luksusową kabinę. Był również na tyle szybki, że stanowił zagrożenie dla innych podobnych samochodów sportowych na torze.
Dla rocznika modelowego 2012, Cayman przeszedł znaczące ulepszenia w porównaniu do swojego poprzednika. Jego przednia część otrzymała parę reflektorów z podwójnymi żarówkami halogenowymi, z opcją lamp bi-Xenon. Były identyczne jak te zamontowane w Boxsterze 981. Z drugiej strony, dolny zderzak był nieco inny. Miał trapezoidalny otwór wentylacyjny na środku, flankowany przez parę bocznych wlotów z trzema poziomymi żebrami, jak w Boxsterze, ale z okrągłymi lampami przeciwmgielnymi, które nie były dostępne w Boxsterze.
Druga generacja Caymana została wyposażona w nową platformę, która miała dłuższy rozstaw osi niż poprzednik. Miał również zwiększoną długość całkowitą, dzięki czemu jego niskoprofilowy wygląd prezentował się bardziej sportowo. Tylnie nadkola były wyprofilowane nad nadkola, co nadawało najmniejszemu sportowemu samochodowi Porsche muskularny wygląd. Za drzwiami producent zamontował zestaw wlotów powietrza, które pomagały w chłodzeniu i dostarczaniu świeżego powietrza do silnika umieszczonego centralnie. Nad nimi, zaokrąglona szyba kończyła się dużymi, spłaszczonymi drzwiami bagażnika, kontynuując ideę praktycznego samochodu sportowego. Na końcu, z tyłu, samochód miał nowe tylne światła LED, z wąskim środkowym obszarem z przezroczystymi soczewkami dla świateł cofania. Tak jak jego poprzednik, 2012 Porsche Cayman miał owalny wydech umiejscowiony na środku, pod tylnym zderzakiem.
Nowe wnętrze przypominało linie innych modeli Porsche. Producent zastąpił okrągłe kratki wentylacyjne prostokątnymi, a nowa opcjonalna jednostka infotainment PCM (Porsche Communication Management) z siedmiocalowym ekranem dotykowym zdobiła centralną konsolę. Przed kierowcą znajdował się ten sam układ z trzema wskaźnikami, jak w poprzedniej generacji Caymana. Tam obrotomierz znajdował się pomiędzy prędkościomierzem po lewej stronie a nowym wyświetlaczem 4.6-TFT po prawej. Porsche oferowało auto z wysokimi, sportowymi fotelami lub wygodnymi siedzeniami. Oba były dostępne z tapicerką skórzaną lub Alcantarą.
Od rocznika modelowego 2012 duet Boxster/Cayman zyskał nowy silnik o pojemności 2.7 litra. Zastąpił poprzedni silnik 2.9-litra, ale był bardziej wydajny. Dzięki systemowi wtrysku paliwa i zmiennym rozrządzie Vario Cam Plus (zmienna czasza zaworów) silnik sześciocylindrowy rozwijał moc 275 KM wysyłaną na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, która była standardowym wyposażeniem. Jako opcję klienci mogli wybrać siedmiobiegową automatyczną skrzynię PDK (dwusprzęgłową), która skracała czasy przyspieszenia i poprawiała efektywność paliwową.
Nowy Porsche Cayman ponownie obiecuje wprowadzenie nowych standardów wydajności jazdy w swojej klasie – z całkowicie nowym zawieszeniem, dłuższym rozstawem osi i znacznie mniejszą wagą w porównaniu do poprzedniego modelu. Dwuosobowy samochód sportowy, stworzony od podstaw, jest – po 911 Carrera i Boxster – trzecim modelem sportowym Porsche, który cechuje się innowacyjną lekką konstrukcją nadwozia.
Nowy Cayman jest o 30 kg lżejszy, w zależności od konkretnego modelu i wyposażenia, i zużywa o 15 procent mniej paliwa na 100 km niż poprzedni model – mimo mocniejszych silników i lepszej wydajności jazdy. Dodatkowo, nadwozie jest o 40 procent sztywniejsze, co jeszcze bardziej zwiększa sportowy charakter tego artysty jazdy w zakrętach.
Porsche modernizuje również Caymana o nowe opcjonalne funkcje. Po raz pierwszy sportowy coupé jest dostępny z systemem Adaptacyjnego Tempomatu (ACC), który kontroluje odległość do pojazdów z przodu w ruchu oraz prędkość pojazdu, a także specjalnie opracowanym systemem audio Burmester. Inną nowością w Porsche Cayman jest opcjonalny system Entry & Drive umożliwiający bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie silnika, który można zainstalować w fabryce.
Design: nowe proporcje, wyraziste linie
Nowy Porsche Cayman jest bardziej charakterystyczny niż kiedykolwiek. Jego proporcje zostały umiarkowanie zmienione, aby podkreślić jego sportowy charakter. O 60 mm dłuższy rozstaw osi i szerszy rozstaw kół nadają Caymanowi niższy i bardziej wydłużony wygląd w połączeniu z o dziesięć milimetrów niższą (Cayman S: o jedenaście mm) wysokością nadwozia. Mimo to, dwuosobowy samochód sportowy pozostaje kompaktowy, zwiększając długość jedynie o 33 mm. Przednie zwisy nadwozia zostały skrócone o 26 mm. Inne cechy wizualne, które odzwierciedlają lepszą wydajność jazdy auta, obejmują wydłużony rozstaw osi z krótszymi zwisami oraz koła o średnicy 18 lub 19 cali z oponami o większej średnicy obrotu.
Jego stylizacja cechuje się precyzyjnymi liniami i ostrymi krawędziami. Podkreślają one niską, wydłużoną sylwetkę samochodu, z przednią szybą przesuniętą do przodu o około 100 milimetrów i linią dachu sięgającą daleko z tyłu. Typowe dla bardziej zaawansowanego stylu są linie ramion, które biegną od skrzydeł – które mocno się unoszą – w kierunku tylnych paneli bocznych. Lusterka drzwiowe są teraz umieszczone blisko górnych ramion. Szczególnie ekspresywne i charakterystyczne są dynamiczne wcięcia w drzwiach, które prowadzą powietrze do charakterystycznych wlotów powietrza na tylnych panelach bocznych, a stamtąd bezpośrednio do silnika. To najbardziej wyróżniająca cecha wizualna, która podkreśla koncepcję silnika umieszczonego w środku.
Z przodu nowy Porsche Cayman wyróżnia się dominującym wlotem powietrza do chłodzenia po lewej i prawej stronie, które zwiększają się ku bokom samochodu. Zintegrowane w nich, daleko od krawędzi, są okrągłe reflektory z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej lub światłami pozycyjnymi, co stanowi niepowtarzalny znak rozpoznawczy nowego Caymana. Tak samo unikalne dla nowego sportowego coupé są duża, niska tylna klapa wykonana z aluminium oraz tył z wciętymi krawędziami. Powyżej tylnej szyby znajduje się LED-owa lampka hamulcowa, która rozciąga się na całą szerokość szyby, ostrzegając ruch za pojazdem. Bezpośrednio na tylnej klapie zamontowany jest cienki skrzydełko tylne, które – w odróżnieniu od tego w Boxsterze – jest wyższe i rozkłada się pod bardziej stromym kątem. Ogólny wygląd Caymana jest bardziej niezależny niż wcześniej, a także wyraźnie różni się od poprzedniego modelu. Nowo zaprojektowane końcówki wydechu wizualnie kończą się w niskim, centralnym punkcie. Porsche Cayman ma owalną końcówkę wydechu, podczas gdy Cayman S ma podwójne końcówki wydechowe o dwóch odgałęzieniach.
Sześciocylindrowy silnik z wysokimi obrotami: serce sportowca
Porsche wprowadza dwa wyjątkowe silniki sportowe do Porsche Cayman, które łączą znaczny moment obrotowy z wysoką mocą przy wyższych obrotach. Jednym z następstw tej koncepcji wysokich obrotów jest to, że umożliwiła ona zmniejszenie pojemności silnika o 0,2 litra w porównaniu do poprzedniego modelu, przy jednoczesnym uzyskaniu wyższej mocy.
Przy specyficznej mocy wynoszącej 101,6 KM/litr, 2,7-litrowy silnik jest pierwszym Caymanem, który przekracza magiczną barierę 100 KM na litr pojemności silnika dla silników sportowych. Oba silniki osiągają teraz maksymalną moc nominalną przy 7400/min; wcześniej wynosiła ona 7200/min. Nie tylko szczytowe moce wzrosły o 10 KM do 275 KM (202 kW) w Porsche Cayman i o pięć KM do 325 KM (239 kW) w modelu S; ich dwa krzywe mocy również przewyższają te z poprzednich silników. Oznacza to, że ogólnie sześciocylindrowe silniki produkują więcej mocy przy identycznych obrotach silnika.
Nowe modele Caymana oferują teraz standardowy przycisk Sport, który pozwala kierowcy wybierać między sportowym ustawieniem silnika a komfortowym dostosowaniem do optymalizacji zużycia paliwa. W trybie Sport, elektroniczny system zarządzania silnikiem modyfikuje reakcję silnika; czyni dynamikę silnika bardziej bezpośrednią. W pojazdach z PDK automatyczny tryb skutkuje późniejszymi zmianami biegów i wcześniejszymi redukcjami. Co więcej, funkcja start-stop i funkcja dojeżdżania są dezaktywowane.
Nowe silniki czerpią powietrze do spalania z wlotów powietrza po lewej i prawej stronie nadwozia z przodu tylnej osi. W 3,4-litrowym sześciocylindrowym silniku Porsche Cayman S, przełączająca klapka rezonansowa poprawia napełnienie cylindrów, zapewniając wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach oraz jednolitą krzywą momentu obrotowego. Oba silniki mają zmienny rozrząd i podnoszenie zaworów (VarioCam Plus) po stronie dolotowej dla optymalnego wyprzedzenia w zmianach ładunku. Silniki czerpią powietrze przez bardzo gładki i, dlatego też, wydajny system dolotowy. Głównym powodem zmniejszonego oporu powietrza jest to, że powietrze jest teraz zasysane przez dwa wloty powietrza po lewej i prawej stronie. Ponadto, czujnik ciśnienia monitoruje ciśnienie rury dolotowej zamiast konwencjonalnego czujnika masowego przepływu powietrza – który normalnie byłby umiejscowiony w strumieniu powietrza i działałby jak przeszkoda.
Opcjonalnie dostępny jest sportowy system wydechowy dla nowych modeli Caymana. Nowy sportowy system wydechowy sprawia, że standardowy i bardzo emocjonujący dźwięk Porsche jest jeszcze bardziej intensywny i donośny. Dla wizualnego odróżnienia, podwójne końcówki wydechowe o dwóch odgałęzieniach są wyposażone w unikalny styl.
Inteligentna efektywność: regeneracja systemu elektrycznego i zarządzanie cieplne
Sześciocylindrowe silniki boxer – umieszczone z przodu tylnej osi – czynią dwuosobowe modele Porsche doskonałymi przykładami wydajności. Silniki obu modeli są o 15 procent bardziej oszczędne dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa, zarządzaniu cieplnemu, regeneracji systemu elektrycznego oraz funkcji automatycznego start-stop. Kluczowymi komponentami poprawiającymi efektywność są regeneracja systemu elektrycznego oraz zarządzanie cieplne chłodzenia silnika w trybie regulowanym mapą. W przypadku regeneracji systemu elektrycznego, akumulator jest intensywnie ładowany w czasie hamowania i dojeżdżania. W związku z tym, prąd ładowania alternatora może być zmniejszony, gdy akumulator jest w pełni naładowany. To zmniejsza obciążenie silnika spalinowego w fazach przyspieszenia, ponieważ nie musi on generować tak dużej mocy, aby naładować akumulator. Dzięki inteligentnemu sterowaniu zintegrowanymi systemami chłodzenia silnika i skrzyni biegów, oba silniki osiągają swoje temperatury robocze szybciej, co skutkuje lepszym spalaniem przy częściowym obciążeniu przy mniejszym tarciu.
Standardowa sześciobiegowa skrzynia manualna, PDK jako opcja
Skrzynia biegów również ma kluczowe znaczenie dla wydajności jazdy, komfortu i oszczędności paliwa. W nowych modelach Porsche Cayman zastosowano standardową sześciobiegową skrzynię manualną; przekładnie są optymalnie dobrane do unikalnych cech silnika. Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) jest również dostępne jako opcja. Oferuje siedem biegów i zmianę biegów bez przerwy w mocy napędowej, co umożliwia szybsze sprinty i lepszą oszczędność paliwa. Najnowsza generacja PDK została systematycznie zaprojektowana pod kątem wydajności, ale także jej oszczędność paliwa i wygoda zostały poprawione. Kierowca natychmiast zauważa, że punkty zmiany biegów realizowane są znacząco szybciej w odpowiedzi na ruchy kierowcy. Nowe modele Caymana są zauważalnie bardziej bezpośrednie w odpowiedzi na pedał gazu; nawet w normalnym trybie, wyższe obroty są osiągane szybciej, co zwiększa zwinność. Wyprzedzanie jest również wspierane przez funkcjonalność PDK: krótki i mocny nacisk na pedał gazu informuje PDK, że sprint zaraz się zacznie, a system wybiera najniższy możliwy bieg, aby skrócić manewr wyprzedzania, zapewniając dużą moc przyspieszenia.
Silniejsze hamowanie wspierane jest przez szybsze zmiany biegów z wyższych obrotów silnika, które inicjowane są wcześniej przez odłączenie sprzęgła – zawsze w towarzystwie emocjonującego dźwięku silnika. Utrzymuje to wyższy poziom obrotów, a co za tym idzie, wydajności. Umożliwia to również większą moc podczas wyjazdu z zakrętów, co można przypisać ostrzejszym programom zmiany biegów i znacznie skróconym czasom zmiany biegów – to ostatnie zostało szczególnie poprawione w trybie manualnym. Przykład: w trybie manualnym, Cayman umożliwia kontrolowane poślizgi przy wyłączonym systemie Porsche Stability Management (PSM) – zakładając odpowiednio zabezpieczoną nawierzchnię. Wykrycie kąta przechylenia i kąta wejścia ukierunkowuje zapobieganie zmianie biegów i pozwala na tę szczególną formę radości z jazdy.
Oszczędzanie bez kompromisów w dynamice: PDK umożliwia efektywne dojeżdżanie
W połączeniu z skrzynią PDK, nowy Porsche Cayman – podobnie jak Boxster i 911 Carrera – podąża zasadą generowania mocy silnika tylko wtedy, gdy jest to rzeczywiście potrzebne. To odbywa się podczas 'żeglowania’, co odnosi się do jazdy bez napędu, w której silnik pracuje na luzie przy niskim zużyciu paliwa. W praktyce, prowadzi to do optymalnych oszczędności do jednego litra paliwa na 100 km przy anticipacyjnym stylu jazdy. Dojeżdżanie rozpoczyna się, gdy kierowca powoli puszcza pedał gazu lub stosuje ręczne polecenie zmiany biegów, gdy najwyższy możliwy bieg jest już załączony dla sytuacji jazdy. Dojeżdżanie kończy się, gdy kierowca naciśnie pedał gazu, zahamuje lub ręcznie zmieni bieg. Dojeżdżanie jest bardziej oszczędne, ponieważ pojazd wykorzystuje swoją energię kinetyczną do ruchu do przodu.
Opcja: Pakiet Sport Chrono z dynamicznymi mocowaniami skrzyni biegów
Opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje bardzo szeroki zakres przełożeń, od sportowych ustawień – np. do torów wyścigowych – po ustawienia optymalne do codziennego komfortu jazdy. Obejmuje również dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Zapewnia to jak najlepsze przyspieszenie startowe w połączeniu z PDK i przyciskiem Sport Plus z funkcją Launch Control. To skraca przyspieszenie od 0 do 100 km/h o 0,2 s w porównaniu do trybu normalnego. Przycisk Sport Plus aktywuje również strategię zmiany biegów „tor wyścigowy” PDK.
Dla jeszcze lepszej wydajności jazdy i komfortu, pakiet Sport Chrono zapewnia dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Zmieniają one swoją sztywność i tłumienie w zależności od konkretnej sytuacji jazdy. Twarde ustawienie mocowań, na przykład, znacznie redukuje moment bezwładności napędu przy wchodzeniu w zakręt i w szybko zmieniających się zakrętach, co minimalizuje docisk tylnej części nadwozia. Ich efekty są podobne do tych w samochodach wyścigowych, w których silnik jest sztywno przymocowany do nadwozia, co skutkuje bardziej stabilnym i precyzyjnym prowadzeniem.
Nowością jest także rozszerzenie opcjonalnego pakietu Sport Chrono, które obejmuje automatyczne odłączanie sprzęgła przy redukcji biegów w trybie Sport Plus w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Dostosowuje to obroty silnika do niższego biegu jeszcze lepiej podczas szybkiej zmiany biegów, co również pozwala kierowcy optymalnie wykorzystać moc silnika lub hamowania.
Nowy system zawieszenia dla jeszcze lepszego prowadzenia
Wydajność jazdy Porsche Cayman jest niezwykła. Tak jak nigdy dotąd, interakcja koncepcji silnika umieszczonego w środku i strojenia zawieszenia zapewnia jej szczytową pozycję w swojej klasie. Fundamentalna geometria samochodu tworzy idealne warunki do tej wydajności: 60-milimetrowy dłuższy rozstaw osi dla większej stabilności przy bardzo wysokich prędkościach.
Na przedniej osi inżynierowie poszerzyli rozstaw kół Porsche Caymana o 36 mm, a Caymana S o 40 mm, co znacząco poprawia stabilność jazdy i zwinność w zakrętach. Na tylnej osi również oba sportowe coupé mają szersze stany na drodze – rozstaw tylnych kół został zwiększony o dwa i dwanaście milimetrów. Trzeci środek, który wpływa na dynamikę jazdy, to zwiększenie średnicy opon, a tym samym obszaru styku z nawierzchnią dla jeszcze lepszego uchwytu na drodze aż do granic maksymalnej wydajności.
Inżynierowie Porsche nadali wysoką priorytetowość strojeniu Caymana, ale nie tylko w celu poprawy wydajności jazdy i zwinności, ale także w celu równoczesnego zapewnienia komfortu i codziennej praktyczności. Na przykład standardowe zawieszenie z konwencjonalnymi hydraulicznymi amortyzatorami gazowymi zostało całkowicie zaprojektowane na nowo. Przednia oś z zoptymalizowanym, lekkim konstrukcyjnie zawieszeniem typu MacPherson została zaprojektowana na nowo. Nowe amortyzatory są bardziej kompaktowe niż te w poprzednim modelu, co sprawia, że są sztywniejsze i bardziej precyzyjne w utrzymywaniu kąta pochylenia. Nowe, lekkie aluminiowe łożyska wsporcze dla amortyzatorów izolują siły przenoszone na amortyzatory i sprężyny pomocnicze dla jeszcze lepszego strojenia zawieszenia. Prześwit poprzeczny przednich osi został również zaprojektowany z myślą o optymalnej wytrzymałości na zderzenia i sztywności. Ulepszone parametry anty-obsobowe redukują stopień, w jakim przednia część nadwozia nurkuje podczas pełnego hamowania oraz skracają drogę hamowania.
Tylne zawieszenie zostało opracowane na podstawie poprzedniej wersji. W przypadku tylnego zawieszenia, tak jak w przypadku przedniego, wiele komponentów zostało odchudzonych, ale bez kompromisów w zakresie sztywności i wytrzymałości. Elementy zawieszenia składają się w przeważającej mierze z aluminium. Ze względów sztywności, elementy narażone na wysokie obciążenia są wykonane ze stali zwykłej, a zatem są lżejsze i bardziej kompaktowe niż porównywalne komponenty z lekkich metali.
Ulepszony PASM z rozszerzonymi sensorami
Nowa generacja opcjonalnego systemu aktywnego tłumienia PASM rozszerza zakres wydajności Caymana w sposób bardziej zrównoważony niż kiedykolwiek wcześniej. Powód: cztery dodatkowe czujniki pionowe na przednich i tylnych kołach umożliwiają jeszcze lepszą i bardziej precyzyjną kontrolę. Optymalnie kontrolowane tłumienie poprawia przyczepność pojazdu do drogi, wzmacnia stabilność jazdy, zwiększa wydajność i skraca drogi hamowania. Jak dotąd, kierowca może używać przycisku sterującego zawieszeniami PASM na konsoli centralnej, aby wybierać pomiędzy dwoma trybami „Normal” i „Sport”. System reaguje również na konkretne sytuacje jazdy, zapewniając bezkompromisową radość z jazdy: podczas gładkiej jazdy po autostradzie, na przykład, potrzebne są jedynie umiarkowane siły tłumienia. Z drugiej strony, w sportowym stylu jazdy, wysokie siły tłumienia poprawiają przyczepność do drogi i kontrolę nad nadwoziem samochodu. W połączeniu z PASM, wysokość prześwitu jest obniżona o dziesięć milimetrów, co również przyczynia się do poprawy dynamicznej wydajności.
Szybka reakcja i efektywność: dwie wersje wspomagania elektrycznego
Elektryczne wspomaganie kierownicy zastępuje również wcześniejszy system hydrauliczny w Porsche Cayman. Jego wysoka wydajność pozwala kierowcom jeszcze bardziej intensywnie doświadczać zwinności Caymana. Jednocześnie nowy system oferuje korzyści w zakresie oszczędności paliwa w porównaniu do konwencjonalnego wspomagania, zmniejszając zużycie paliwa o co najmniej 0,1 l/100 km. Zwiększa również komfort i bezpieczeństwo poprzez funkcje pomocnicze. Kierowca otrzymuje bezpośrednie informacje zwrotne za pomocą kierownicy, a szum negatywny lub niepożądany jest filtrowany. Nawet przy niskich prędkościach funkcja aktywnego samodostosowywania zapewnia, że kierownica automatycznie wraca do pozycji w prost. Podczas hamowania na nawierzchniach o różnych poziomach przyczepności, impuls kierownicy jest wysyłany w pożądanym kierunku, co ułatwia kierowcy stabilizację pojazdu i utrzymanie go na żądanej linii. Inną funkcją jest dostarczanie kierowcy informacji o dynamice jazdy, co zapewnia przejrzyste informacje zwrotne na temat warunków jazdy.
Opcjonalnie dostępna jest wersja wsparcia kierownicy „Plus”, która zwiększa komfort kierownicy dzięki dodatkowej pomocy do 50 km/h. Parkowanie i manewrowanie są szczególnie płynne i wygodne – przy mniejszych siłach kierownicy. System ten poprawia moment obrotowy kierownicy oraz powrót kierownicy do pozycji centralnej przy niższych prędkościach pojazdu.
Większa przyczepność, lepsza dynamika pojazdu w zakrętach: Porsche Torque Vectoring
Bazując na możliwościach zawieszenia PASM, opcjonalny system Porsche Torque Vectoring (PTV) jest w stanie jeszcze bardziej zwiększyć potencjał wydajności jazdy Caymana. PTV to inteligentna interakcja między blokadą dyferencjału tylnego a interwencjami hamulcowymi na wybranych kołach, dodana funkcja Porsche Stability Management (PSM). W zasadzie PTV poprawia reakcję kierownicy i precyzję kierowania dzięki celowym interwencjom hamulcowym na wewnętrznym kole w zakręcie. Moment hamulca aktywowany jest w momencie skręcania kierownicą. Rezultaty: poprawiona wydajność w zakrętach, gdy zakręt jest inicjowany. Następnie blokada dyferencjału tylnego znacząco poprawia możliwości przyczepności podczas przyspieszania z zakrętu.
Pod względem dynamiki i stabilności jazdy, PTV jest idealnym uzupełnieniem Porsche Stability Management (PSM). Podczas gdy PSM wykorzystuje interwencje hamulcowe do stabilizacji pojazdu, PTV używa ich w celu poprawy dynamiki jazdy i zwinności. W związku z tym interwencje hamulcowe PTV są aktywne również wtedy, gdy PSM jest wyłączony, zapewniając zwinne i dynamiczne prowadzenie. Mechaniczna blokada dyferencjału tylnego zawarta w PTV ma, jak w poprzednim modelu, asymetryczne działanie blokujące wynoszące 22 procent w trakcji i 27 procent w napędzie.
Hamulce o zwiększonej mocy
Z powodu wzmocnionej wydajności jazdy, system hamulcowy Porsche Caymana został również wzmocniony – to oczywiste w Porsche. Oprócz wyposażenia systemu w sztywniejsze przednie zaciski hamulcowe, optymalizacji konstrukcji klocków hamulcowych i zwiększenia powierzchni kontaktu hamulca, wprowadzono również ulepszenia w chłodzeniu tarcz hamulcowych. Co więcej, nowy Cayman S ma większe przednie tarcze hamulcowe pochodzące z 911 Carrera. Aby poprawić bezpieczeństwo w ruchu i lepiej ostrzegać pojazdy poruszające się za, światła hamulcowe wszystkich modeli Caymana pulsują, gdy tylko aktywowane jest sterowanie ABS. Tak jak w poprzednich modelach, dostępny jest również wyjątkowo wydajny system hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) jako opcja sprawdzona w motorsporcie. W tym systemie, przy przednich i tylnych kołach wszystkich modeli stosowane są tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm. Zaciski hamulcowe PCCB są również malowane na żółto, a nowy sześciotłokowy zacisk z 911 Carrera jest stosowany na przednich kołach.
Nowe zarządzanie pojazdem zatrzymanym i nowy elektryczny hamulec ręczny
Tak jak inne modele Porsche, nowe modele Caymana mają teraz elektryczny hamulec ręczny, który można wygodnie aktywować za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej. Elektryczny hamulec ręczny można aktywować i dezaktywować ręcznie. Jednak automatycznie się zwolni, gdy rozpocznie się jazda z zapiętym pasem bezpieczeństwa.
Porsche Cayman oferuje nowy system zarządzania pojazdem zatrzymanym, który zapobiega niezamierzonemu ruchowi pojazdu. Jeśli pojazd zatrzyma się na nachyleniu w wyniku hamowania, funkcja auto-hold jest aktywna i wymagana siła hamowania jest utrzymywana przez PSM. W przypadku pojazdów z PDK system również zatrzymuje pojazd, jeśli kierowca pozwoli pojazdowi dojechać do zatrzymania na nachyleniu. Gdy pojazd zatrzyma się bez interwencji kierowcy, ciśnienie hamulca jest utrzymywane przez PSM, aż pojazd znów rozpocznie jazdę. Funkcja hold jest przenoszona na nowy elektryczny hamulec ręczny po pięciu minutach lub jeśli system wykryje, że kierowca opuszcza pojazd.
Większe koła, opony o niskim oporze toczenia
Nowe modele Caymana jeżdżą na kołach i oponach, które mają teraz o cal większą średnicę niż w poprzednim modelu. Standardowe są teraz dostosowane koła Cayman o średnicy 18 i 19 cali, które zapewniają sportowym coupé lepszą stabilność boczną i właściwości jezdne. Opcjonalne koła dla nowego Porsche Caymana to alternatywne koła Carrera S o średnicy 20 cali, 20-calowe koła Carrera Classic w wyglądzie dwukolorowym oraz nowe koła Sport Techno o średnicy 20 cali z programu Exclusive. Standardowe opony są zoptymalizowane pod kątem niskiego oporu toczenia, cechują się typowo wysokim poziomem wydajności Porsche pod względem prowadzenia i drogi hamowania, a także niską wagą. Siedmioprocentowa redukcja oporu toczenia w porównaniu do poprzedniej generacji opon przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Lżejszy, sztywniejszy, sportowy
Nadwozie nowego Caymana jest całkowicie nowym rozwojem opartym na nadwoziu Boxstera. Rezultatem jest innowacyjna lekka konstrukcja nadwozia z mieszanej aluminium i stali, która obniżyła wagę nadwozia o około 47 kg. W tym samym czasie statyczna sztywność torsyjna pojazdu została zwiększona o 40 procent.
Innymi słowy, Cayman jeździ dokładniej niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowe funkcje, większe powierzchnie szklane i większe koła rekompensują część oszczędności wagi, jednak waga wszystkich sportowych coupé jest lżejsza niż w poprzednich modelach, a standardowy Cayman S waży o 30 kg mniej. Ta redukcja masy przynosi korzyści kierowcy na wiele sposobów: zmniejszona masa oznacza, że do poruszania pojazdem w codziennej jeździe potrzeba mniej mocy. To zmniejsza zużycie paliwa. Gdy pełna moc silnika jest pożądana, lżejszy samochód sportowy zapewnia lepszą wydajność jazdy.
W nowej lekkiej konstrukcji nadwozia Porsche używa tylko stali tam, gdzie jest to niezbędne. Z drugiej strony, wszędzie tam, gdzie można używać lekkich metali, są one preferowanym wyborem. Na przykład, używane są odlewy aluminium, blacha aluminiowa, magnez oraz stal wysokowytrzymała, a wszystkie materiały są dostosowane do konkretnych zastosowań w nadwoziu, zapewniając bardzo wysokie wartości sztywności przy minimalizacji użycia materiału. Około 44 procent nowego nadwozia Porsche Caymana składa się z aluminium, np. nadwozia przedniego, podłogi i nadwozia tylnego, drzwi oraz klapy przedniej i tylnej.
W tym kontekście nowa tylna klapa stanowi szczyt osiągnięć. Ważąc 6,6 kg, w tym zawiasy, część nadwozia, która teraz wykonana jest z aluminium, waży mniej niż połowę wagi poprzedniej części. I osiąga tę niską wagę przy niemal 150 procentowym wzroście statycznej sztywności torsyjnej, ponad 30 procentowym wzroście statycznej sztywności zginającej oraz ponad 70 procentowej poprawie dynamicznej sztywności zginającej, co idzie w parze z ogólną solidnością nadwozia.
Nowa forma Caymana jest nie tylko bardziej wyrazista, ale także oferuje korzyści aerodynamiczne. Chociaż zwiększona moc silnika i hamulców wymaga moderacji chłodzenia, współczynnik oporu aerodynamicznego (cD) wynosi bardzo dobry 0,30. Dwa duże wloty powietrza z przodu zajmują teraz wszystkie potrzeby w zakresie chłodzenia. Ich aerodynamiczny projekt dopływu powietrza został dodatkowo poprawiony, eliminując potrzebę wcześniejszego centralnego chłodnicy w pojazdach PDK. Wloty mają tę samą wielkość w obu modelach, ale w Cayman część wlotu jest zasłonięta czarną pokrywą w związku z niższymi wymaganiami chłodzenia.
W porównaniu do poprzedniego modelu, aerodynamiczne unoszenie zostało jeszcze bardziej zredukowane o aż 25 procent na obu osiach, co prowadzi do większej stabilności jazdy przy dużych prędkościach. Wśród innych funkcji nowa przednia listwa spojlera znacznie redukuje unoszenie przedniej osi. Na tylnej osi nowa tylna skrzydło połączone z listwą spojlera biegnącą na całej szerokości również odgrywa kluczową rolę w redukcji unoszenia. Skrzydło jest optymalnie zintegrowane w tylnej części nadwozia w formie krzywej i może być rozkładane automatycznie lub ręcznie. Dzięki swojej 40 procent większej efektywnej powierzchni generuje większą siłę dociskową niż spojler poprzedniego modelu, a także oferuje mniejszy opór dla strumienia powietrza.
Elegancka atmosfera, nowe luksusowe opcje
Wnętrze nowego Porsche Caymana kontynuuje styl aktualnego designu sportowych samochodów Porsche i dodaje wartości sportowemu coupé. W nowych opcjonalnych funkcjach również: po raz pierwszy można zamówić wysokiej klasy system audio Burmester, który został specjalnie dostosowany do Caymana.
Inne nowe i opcjonalne funkcje, które przekraczają granice klasowe to Adaptacyjny Tempomat (ACC) oraz bezkluczykowy system Entry & Drive. Szczególnie ekskluzywna atmosfera stworzona jest przez opcjonalne pakiety skórzane w dwóch kolorach, które można dodać; podstawowy kolor to szary agatowy, który może być połączony z limonkowym złotem, szarym żwirem lub pomarańczowym bursztynem.
Środkowa konsola, która wznosi się ku przodowi z motorsportowo usytuowanym dźwignią zmiany biegów, sprawia, że kierowca czuje się bardziej zintegrowany z wnętrzem. Elementy sterujące kluczowymi funkcjami operacyjnymi pojazdu i ustawieniami są uporządkowane w logicznych grupach na konsoli centralnej. Są one układane w taki sposób, aby umożliwić szybkie i intuicyjne sterowanie indywidualnymi funkcjami.
Nowa ergonomia wspiera sportową jazdę
Nowa ergonomia Caymana i jego precyzyjniejsze zmiany biegów oferują kierowcom jeszcze lepsze warunki do szybkiej i łatwej zmiany biegów. Wznosząca się konsola centralna oraz pozycja siedzenia kierowcy zapewniają krótki dystans między kierownicą a dźwignią zmiany biegów. Nowy wskaźnik biegów w tachometrze wskazuje, który bieg jest załączony, a rekomendacja zmiany biegów w panelu przyrządów informuje kierowcę o stylu jazdy, który optymalizuje zużycie paliwa.
Standardowy system audio CDR z siedmiocalowym ekranem dotykowym, który jest umiejscowiony wyżej, jest bardzo łatwy do zobaczenia i oferuje wygodny dostęp do wielu różnych funkcji. Trzy klasyczne okrągłe przyrządy w serii modeli Caymana z centralnie umieszczonym tachometrem i przełącznikiem zapłonu po lewej stronie kierownicy tworzą połączenie z znanym środowiskiem kokpitu. Nowością jest wysoka rozdzielczość 4,6-calowego ekranu VGA w instrumencie po prawej stronie. Oprócz najważniejszych funkcji komputera pokładowego, zawiera również wyświetlacz mapy dla opcjonalnego modułu nawigacyjnego PCM. Deska rozdzielcza Porsche Caymana charakteryzuje się czarną tarczą tachometru; w Cayman S tarcza zaprojektowana jest w kolorze srebrnym. Klienci mogą wybierać spośród czterech atrakcyjnych standardowych kolorów wnętrza. Dodatkowo oferowane są różne kolory skór jako opcje.
Kierowca i pasażerowie siedzą na nowych sportowych siedzeniach. Oferują one bardzo dobry komfort podczas długich podróży oraz bardzo dobre wsparcie boczne dla dynamicznego stylu jazdy. Standardowe sportowe siedzenia mają mechaniczne regulacje przód-tył i wysokości, a oparcia są regulowane elektrycznie. Środkowe panele produkcyjnych siedzeń sportowych są wykończone Alcantarą. Opcjonalny system sportowych siedzeń plus oferuje jeszcze większe wsparcie boczne z większymi panelami bocznymi na siedziskach i oparciach oraz bardziej wyraźnym kształtowaniem w obszarze ramion. Elektryczne sportowe siedzenia i adaptacyjne sportowe siedzenia plus są nadal oferowane jako opcje – i obie te opcje mają funkcję pamięci.
Nowa wydłużona sylwetka samochodu zwiększa również praktyczną użyteczność Caymana: większa tylna klapa oferuje lepszy dostęp do bagażnika, a pojemność bagażnika dwuosobowego wzrosła o 15 litrów do 425 litrów przy załadunku do dachu. Przyciągającą uwagę cechą, która ujawnia się po otwarciu tylnej klapy, jest nowy aluminiowy panel rozciągający się na osłonie komory silnika pomiędzy dwoma wlewami na płyn chłodzący i olej. Pręt działowy bagażu wykonany z szczotkowanego aluminium rozciąga się przez boczną przestrzeń za zagłówkami.
Nowe doznania dźwiękowe: Cayman wprowadza system audio Burmester do klasy
Nowy opcjonalny system dźwiękowy to specjalny system, który Porsche opracowało dla Porsche Caymana wspólnie z Burmester. Na podstawie doświadczeń zsystemów w Panamerze, Cayenne i 911 Carrera, nowy system osiąga doskonałą jakość akustyczną i moc dźwięku, które są znakomite w segmencie samochodów sportowych. To imponująco zademonstrowane przez dane wydajności systemu: dwanaście indywidualnie kontrolowanych głośników, w tym aktywny subwoofer „body-in-white” z przetwornikiem o średnicy 140 mm i zintegrowanym wzmacniaczem klasy D o mocy 300 W, oraz dwanaście kanałów wzmacniacza o łącznej mocy wyjściowej przekraczającej 800 W.
Większy komfort i bezpieczeństwo: ACC z Porsche Active Safe
Dla modeli Cayman z Doppelkupplungsgetriebe (PDK), Porsche oferuje teraz nową opcję ulepszenia komfortu jazdy i bezpieczeństwa: Adaptacyjny Tempomat (ACC), który obejmuje funkcję bezpieczeństwa Porsche Active Safe (PAS). Działanie ACC opiera się na czujniku radarowym umieszczonym w środku przedniego panelu, który monitoruje obiekty na pasie drogowym w odległości do 200 metrów. ACC utrzymuje odległość zależną od prędkości do pojazdu z przodu w ruchu w czterech wcześniej wybranych poziomach, a automatycznie dostosowuje prędkość jazdy aż do zatrzymania pojazdu. Ułatwia to pracę kierowców w sytuacjach zatorów i w wolnym ruchu.
PAS bazuje na tym systemie i może pomóc w uniknięciu kolizji czołowych – nawet gdy ACC jest wyłączone. Wykorzystuje system radarowy z przodu do ciągłego monitorowania ruchu w celu wykrycia znacznie wolniejszych pojazdów z przodu. Jeśli system wykryje nadchodzącą niebezpieczną sytuację, system hamulcowy jest wstępnie przygotowywany, a asystent hamulca zostaje aktywowany. Jeśli sytuacja staje się bardziej krytyczna, PAS wydaje wizualne i akustyczne ostrzeżenia, a kierowca jest alarmowany przez szarpnięcie pedału hamulca. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednim hamowaniem, system może zwiększyć ciśnienie hamulca do twardego hamowania, w zależności od sytuacji.
Jazda bez kluczyków: Porsche Entry & Drive
Porsche Entry & Drive jest oferowane po raz pierwszy w klasie Caymana. System umożliwia bezkluczykowe i wygodne odblokowywanie oraz blokowanie drzwi i tylnej klapy, a także uruchamianie silnika. Gdy tylko kierowca dotknie klamki drzwi, Porsche Entry & Drive sprawdza kod dostępu zapisany w kluczyku. Jeśli jest poprawny, drzwi zostają odblokowane. Podobnie, gdy kierowca zbliża się do strefy czujników z przodu lub z tyłu pojazdu, klapa bagażnika w tej strefie zostaje odblokowana i można ją otworzyć.
Specyfikacje techniczne