Hiszpańska marka SEAT wprowadziła na rynek trzecią generację swojego kompaktowego hatchbacka Leon w 2012 roku, zaskakując europejskich klientów nowym językiem designu, który odbiegał od zaokrąglonych kształtów swoich poprzedników.
Volkswagen starał się odbudować po ogromnych kosztach związanych z aferą Dieselgate, co wymagało mądrego planowania i rozwiązań inżynieryjnych. W wyniku tego niemiecki producent stworzył platformę MQB, która była szeroko wykorzystywana przez większość jego marek, takich jak SEAT, Skoda i Audi. Leon był jednym z tych produktów i nadal przyciągał klientów dzięki odważnemu językowi designu oraz przystępnej polityce cenowej. Mimo to, miał swoje wady, związane z niską jakością materiałów użytych we wnętrzu pojazdu. Klienci wiedzieli o tym już z dwóch poprzednich generacji Leona.
Po tym, jak włoski designer Walter da Silva opuścił stery działu designu SEAT-a, przekazując je w kompetentne ręce Alejandro Mesonero-Romanos, nowy główny stylista hiszpańskiej marki obrał inny kierunek, który był zapowiedziany przez koncepcyjne modele IBE, IBL i IBX. Trzecia generacja Leona wyróżniała się kanciastymi reflektorami o kształcie przypominającym pazury oraz wewnętrznymi diodami LED do jazdy dziennej. Była to odważna metoda na podkreślenie nowego stylu samochodu, co dodatkowo uwypuklał odwrócony trapezoidalny kształt górnego grilla. Ponadto, w zderzaku umieszczono drugi trapezoidalny grill, który był odwzorowaniem tego powyżej. Z profilu, wyprofilowane panele drzwi nadawały pojazdowi dynamiczny wygląd, z dwoma wcięciami, które pojawiały się od tylnych drzwi do błotników. Dodatkowo, wysoka linia okien tworzyła trójkątny kształt dla trzeciego okna bocznego umieszczonego w słupkach C. Z tyłu, nachylona do przodu klapa bagażnika ozdobiona spojlerem dachowym była już częścią charakterystycznego designu Leona, obecnego również w poprzednich generacjach tego modelu.
Wewnątrz producent nie mógł użyć najlepszych jakościowo materiałów dostępnych na rynku, co wpłynęło na nowoczesny design kokpitu. Klienci mogli jednak zamówić pojazd z tapicerką z Alcantary lub skóry, w zależności od wersji silnikowej i poziomu wyposażenia. Ale plastikowe wykończenia w jasnoszarym kolorze nie zachwycały. Z przodu, kierowca i pasażer obok siedzieli na fotelach kubełkowych z dodatkowym wsparciem, które zapewniały odpowiednie podparcie podczas szybkich zakrętów, chociaż nie były najbardziej sportowe; te były zarezerwowane dla gamy Cupra. Z tyłu, dzielona (60/40) kanapa oferowała wystarczająco dużo miejsca dla trzech pasażerów, dzięki niskoprofilowemu centralnemu tunelowi, który przechodził przez samochód od przodu do tyłu. Przed kierowcą znajdował się analogowy zestaw wskaźników z dwoma dużymi tarczami dla obrotomierza i prędkościomierza, otaczającymi wyświetlacz TFT. Dodatkowo, producent oferował kolorowy ekran dotykowy na szczycie centralnego panelu, pomiędzy środkowymi wentylatorami, do systemu multimedialnego.
Pod maską, trzecia generacja Leona oferowała szeroki wybór silników benzynowych i diesla, wszystkie turbodoładowane, sparowane z pięcio- lub sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwu sprzęgłową). Moc trafiała tylko na przednie koła, ponieważ SEAT zrezygnował z opcji napędu na wszystkie koła. To było zarezerwowane dla luksusowej marki Cupra.
SEAT wchodzi w nową erę: Nowy Leon to po prostu oszałamiający samochód – z jego unikalnym, emocjonalnym designem, dynamicznym sportowym charakterem, przekonującą gamą innowacyjnych technologii oraz wyrafinowaną jakością i elegancją premium.
Trzecia generacja SEAT-a Leona to zupełnie nowy model, stworzony od podstaw. Jego poprzednicy reprezentowali radość z jazdy i doskonałą funkcjonalność – tradycję, którą nowy SEAT Leon na pewno będzie kontynuować. Podobnie jak jego poprzednik, nowy SEAT Leon również powstaje w fabryce w Martorell, niedaleko Barcelony w Hiszpanii. Od momentu premiery pierwszej generacji Leona w 1999 roku, SEAT sprzedał 1,2 miliona pojazdów z tej niezwykle udanej serii.
Nowy SEAT Leon to silna i emocjonalna osobowość – to najpiękniejszy sposób na prowadzenie funkcjonalnego samochodu. Pięciodrzwiowy model jest wypełniony wysokiej jakości technologią – w swoim systemie infotainment, systemach asystujących, podzespołach jezdnych oraz napędzie. Silniki łączą bezwysiłkowe osiągi z wzorową efektywnością.
Każda jednostka napędowa, wszystkie nowoczesne silniki TDI i TSI, są najlepsze w swojej klasie pod względem zużycia paliwa i emisji. Hitem jest Leon 1.6 TDI z systemem start/stop – jego średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 3.8 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 99 gramom CO2 na kilometr.
Wprowadzenie pełnych reflektorów LED jako opcji to prawdziwie pionierski krok ze strony SEAT-a. Nowy Leon wprowadza tę technologię do segmentu kompaktowego po raz pierwszy. Pełne reflektory LED łączą smukły design z doskonałym oświetleniem. Diody LED zużywają bardzo mało energii i są niezwykle trwałe. Temperatura barwowa 5500 Kelvinów sprawia, że ich światło jest bardzo zbliżone do światła dziennego, co mniej męczy oczy.
„Nowy Leon ucieleśnia markę SEAT, łącząc doskonałe inżynierstwo z uderzającym designem,” mówi James Muir, Prezydent SEAT S.A. „Nowy Leon stanowi fundament naszej ofensywy produktowej i po raz pierwszy w swojej historii Leon będzie dostępny w trzech różnych wersjach nadwoziowych.”
Nowy SEAT Leon oferuje również imponujący poziom funkcjonalności. W swoich kompaktowych wymiarach oferuje więcej użytecznej przestrzeni wewnętrznej niż poprzedni model, a premium materiały i doskonałe wykonanie stawiają Leona na czołowej pozycji w konkurencji. Nowoczesne systemy infotainment z ekranem dotykowym sprawiają, że jest on już dobrze przygotowany na przyszłość.
Niska masa własna to jedna z największych zalet SEAT-a Leona; w porównaniu z poprzednim modelem, została zredukowana o nawet 90 kilogramów. W wersji podstawowej nowy Leon waży zaledwie 1113 kilogramów.
„Nowy LEON w pełni wyraża nowy język designu SEAT-a w każdym aspekcie. Nawet stojąc w miejscu, wygląda, jakby poruszał się szybko. Łączy uderzający design, najwyższą jakość i doskonałe inżynierstwo. Design wnętrza i rzemiosło nowego Leona to rewolucja dla SEAT-a. Każdy detal wnętrza odzwierciedla naszą pasję do doskonałości.” stwierdza Dr. Matthias Rabe, Wiceprezydent ds. Badań i Rozwoju w SEAT S.A. „Dzięki platformie MQB, samochód ma poprawione proporcje z mniejszymi zwisami, szerszym rozstawem kół i dłuższym rozstawem osi. Efektem końcowym jest więcej przestrzeni we wnętrzu i w bagażniku.”
Dodał: „Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości i lekkiej konstrukcji udało nam się zaoszczędzić 90 kg – ale również zwiększyliśmy sztywność nadwozia o 15%.”
Design – po prostu oszałamiający
Nowy SEAT Leon to niezwykle emocjonalny samochód, który robi niesamowite wrażenie od pierwszego spojrzenia. Zainspirowany pojazdami koncepcyjnymi IBE, IBL i IBX, nowy SEAT Leon wnosi więcej emocji na drogę. Całkowicie nowy samochód prezentuje się oszałamiająco z każdego kąta, z niezwykle atrakcyjną, sportową estetyką.
Nowy Leon to starannie opracowana identyfikacja designu SEAT-a; realizacja klarownych linii i napiętych powierzchni odzwierciedla witalność i precyzję. Nawet najmniejszy detal wyraża wysokie standardy i jakość, jaką zastosowano w projektowaniu i rozwoju nowego SEAT-a Leona – standardy, które spełniają tylko nieliczni producenci samochodów. Klarowny, minimalistyczny design i precyzyjna jakość wykonania to jedne z podstawowych wartości SEAT-a. Są one również wyraźnie widoczne w nowym logo SEAT-a. Nowy Leon to pierwszy model SEAT-a, który nosi nowe logo marki; na przednim zderzaku, kołach, tylnej części i kierownicy.
Nowy SEAT Leon jest doskonale proporcjonalny. Wizualna masa nadwozia pasażerskiego została lekko przesunięta nad tylne koła, z bardzo płynne przejście od przedniego błotnika do komory pasażerskiej. Wszystkie powierzchnie mają mocny rzeźbiarski urok, który potęguje efekty światła i cienia oraz dodaje trójwymiarowego efektu.
Z boku, powierzchnie nowego SEAT-a Leona są wysmakowane i precyzyjnie uformowane. Charakterystyczna, przerywana „Línea Dinámica” rozciąga się w kierunku tyłu nad nadkolami – napięta jak dobrze wytrenowany mięsień. Charakterystyczne dla Leona są trapezoidalny słupek C oraz krótkie trzecie okno sięgające w kierunku tyłu.
Tył nowego SEAT-a Leona jest wyraźnie modelowany i posiada duże, nowe logo SEAT, które służy do otwierania tylnej klapy. Lekko klinowate tylne światła podkreślają szerokość samochodu i są dostępne w opcji z technologią LED (standard w wersji FR). Leon FR dodatkowo podkreśla swój sportowy charakter za pomocą wyraźnego wlotu dyfuzora i dwóch dużych, chromowanych końcówek wydechu.
Przy długości 4,24 metra, nowy SEAT Leon jest o około pięć centymetrów krótszy od swojego poprzednika, ale rozstaw osi zwiększył się o prawie sześć centymetrów. To poprawia jego ogólne proporcje i postawę na drodze, umożliwiając krótsze zwisy, a także poprawiając wygląd samochodu na kołach. Mimo mniejszej długości, sprytne rozmieszczenie przestrzeni sprawia, że miejsce wewnętrzne – zarówno w kabinie, jak i w bagażniku – jest poprawione.
Typowe dla nowego języka designu SEAT-a jest kąt linii świateł, które są perfekcyjnie zintegrowane z rzeźbiarską formą Leona. Po raz pierwszy w klasie kompaktowej dostępne są pełne światła LED. Reflektory LED oświetlają drogę przed sobą światłem, które niemal nie męczy oczu, podczas gdy inteligentne czujniki zapobiegają oślepieniu nadjeżdżających pojazdów. Nowe reflektory wysokiej klasy nie wymagają konserwacji i nadają twarzy Leona niepowtarzalny wygląd, zwłaszcza dzięki charakterystycznym LED-owym światłom dziennym.
„Jego dynamiczny i potężny charakter nadaje nowemu SEAT-owi Leon pewną postawę i wyraz determinacji,” mówi Alejandro Mesonero-Romanos, Szef Designu SEAT-a. „Linie charakterystyczne reprezentują czystą asertywność – to samo odnosi się do niepowtarzalnej formy świateł LED z przodu i z tyłu.”
Wnętrze – premium, przestronne i elastyczne
Sportowy i atletyczny design zewnętrzny SEAT-a Leona kontynuuje się w wnętrzu. Wybrane materiały mają wyjątkowo premium wygląd i wrażenie – wszystko jest klarowne, lekkie i nieprzeładowane. Ponieważ rozstaw osi jest o 58 milimetrów dłuższy niż w poprzednim modelu, nowy SEAT Leon oferuje jeszcze więcej przestrzeni dla kierowcy, pasażerów i bagażu.
Niektóre wersje nowego SEAT-a Leona są wyposażone w premium oświetlenie ambientowe. W wersji FR, diody LED umieszczone w panelu drzwi podkreślają kontury wnętrza, dodając jeszcze więcej stylu i elegancji do kabiny. Oprócz poprawy orientacji pasażerów, ambientowe oświetlenie tworzy również przyjemniejsze poczucie przestrzeni.
Kokpit
Od samego początku projektu, projektanci i inżynierowie SEAT-a zwracali szczególną uwagę na oczekiwania klientów w segmencie Leona. Zdać sobie sprawę, że obietnica designu zewnętrznego Leona musiała być kontynuowana wewnątrz, projekt i, w szczególności, dobór materiałów oraz ogólne dopasowanie i wykończenie wnętrza były uważane za priorytety.
Ogólny klimat, który wita kierowcę i pasażera z przodu, charakteryzuje się prostym, harmonijnym designem, który jest bezproblemowy i minimalistyczny.
Kluczowym elementem jest szeroka konsola środkowa, zaprojektowana z wyraźnym ukierunkowaniem na kierowcę. Deska rozdzielcza jest elegancka, z dwu-tonowym designem, który sprawia, że wydaje się niemal unosić. Drobne detale podkreślają bardzo wysoki poziom rzemiosła w nowym SEAT-zie Leonie – takie jak duże wloty powietrza, łatwe do zrozumienia pokrętła klimatyzacji i trójwymiarowe elementy wykończenia. Wszystkie powierzchnie mają miękką w dotyku powłokę, która zapewnia satysfakcjonujące wrażenia dotykowe. W niektórych wersjachpremium wrażenie jest dodatkowo wzmocnione dzięki pięknym chromowanym i skórzanym aplikacjom.
„Design kokpitu przestrzega naszej nowej filozofii wnętrza z mocnym naciskiem na kierowcę. To jest korzystne dla ergonomii i tworzy sportowe wrażenie. Kierowca powinien czuć się, jakby był jednością ze swoim Leonem,” mówi Alejandro Mesonero-Romanos, Szef Designu SEAT-a. „Wyznaczyliśmy sobie cel stworzenia ekspresyjnego, eleganckiego i zapraszającego wnętrza. Jakość materiałów, precyzyjne wykończenie i dbałość o szczegóły są na poziomie wyższych klas pojazdów.”
Wszystkie przyciski, przełączniki i kontrolki w nowym SEAT-zie Leon są umiejscowione dokładnie tam, gdzie kierowca by się ich spodziewał. Duże wskaźniki instrumentów są łatwe do odczytania, a system informacji dla kierowcy jest standardowym wyposażeniem w wielu wersjach. Przyciski wielofunkcyjne są dostępne dla starannie wykonanej kierownicy, która ma nowe logo SEAT w centrum.
Wyświetlacz komputera pokładowego znajduje się pomiędzy dwoma analogowymi wskaźnikami, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, i dostarcza informacji na temat średniego zużycia paliwa, zasięgu i prędkości. W zależności od wersji modelu, wyświetla również dane z systemu nawigacji, systemów asystujących kierowcy oraz telefonu komórkowego połączonego przez Bluetooth.
Wszystkie systemy informacji i rozrywki zostały zaprojektowane i opracowane całkowicie od nowa. Nowy SEAT Leon wprowadza pierwszą generację ekranu dotykowego z czujnikiem zbliżeniowym (ekran 5.8″).
Przechowywanie
Projektując nowego SEAT-a Leona, funkcjonalność i elastyczność zostały postawione na pierwszym miejscu. Jest co najmniej tuzin schowków i pięć zamkniętych pojemników w drzwiach i konsoli środkowej, jak również z przodu i pomiędzy przednimi siedzeniami. Zawsze można łatwo znaleźć miejsce na małe rzeczy, które są niezbędne w codziennym życiu.
Przedni schowek w konsoli środkowej oferuje dużo miejsca na szybkie i łatwe przechowywanie kluczy, telefonu komórkowego i innych codziennych przedmiotów. To także miejsce, w którym można znaleźć opcjonalne punkty do podłączenia urządzeń multimedialnych (przez aux-in, USB, SD i kabel iPod) do sieci samochodowej.
Przednie fotele
Nowo opracowane fotele są niskie i sportowe. Regulacja wysokości to standard, a fotele są niezwykle wygodne dla osób o różnym wzroście. Zapewniają najlepsze możliwe trzymanie podczas dynamicznej jazdy i są bardzo komfortowe na długich trasach. Te cechy osiągnięto dzięki ergonomicznemu uformowaniu kształtów pianek oraz dalszym ulepszeniom właściwości sprężyn i tłumienia poduszek z zimnej pianki. Szeroki wybór wysokiej jakości tkanin, skóry i Alcantary zapewnia tapicerkę odpowiednią dla każdego indywidualnego gustu.
W trakcie rozwoju standardowo wyposażonych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, które są teraz zainstalowane bez plastikowych obudów, udało się zaoszczędzić na wadze. Złożone poduszki powietrzne są teraz zintegrowane w oparciach foteli. Oszczędność wagi wynosi 25% i jest połączona z istotnym zwiększeniem ochrony.
Wersje Reference (dla klientów flotowych) i Style są wyposażone w opcjonalne wsparcie lędźwiowe dla kierowcy. Regulacja wysokości fotela kierowcy jest standardem we wszystkich wersjach, a regulacja wysokości fotela pasażera jest opcjonalna w wersji Reference i standardowa w Style. Wszystkie te dodatkowe funkcje komfortu na długich trasach są standardowym wyposażeniem wersji FR.
Fotele drugiego rzędu i bagażnik
Z tyłu nowego SEAT-a Leona również przestrzeń na ramiona, kolana i głowę jest niezwykle hojna. Wygodna tylna kanapa jest wyposażona w trzy zagłówki. W interesie najmłodszych pasażerów, standardowe wyposażenie obejmuje punkty mocowania Isofix i Top Tether do fotelików dziecięcych. Dzięki systematycznej lekkiej konstrukcji, oparcie tylnej kanapy jest o około 15% lżejsze niż w poprzednim modelu – bez kompromisów w komforcie.
Bagażnik nowego SEAT-a Leona ma pojemność 380 litrów, co jest dokładnie o 39 litrów więcej niż w poprzednim modelu.
Oparcie tylnej kanapy można wyjątkowo łatwo złożyć do przodu – i jest dzielone w proporcjach 60:40 od wersji Reference. Po złożeniu, podłoga ładunkowa jest niemal całkowicie płaska i ma długość 1558 milimetrów.
Nadwozie – lekkie i solidne
Niska masa własna to jedna z wielkich zalet nowego SEAT-a Leona; w porównaniu z wcześniejszym modelem, zmniejszyła się o 90 kilogramów. W wersji podstawowej nowy Leon waży zaledwie 1113 kilogramów.
Stale o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości
Nadwozie, które zapewnia optymalne bezpieczeństwo i najlepszy komfort, musi być solidne. Inteligentna struktura gwarantuje, że pojazd pozostaje lekki i wydajny. Lekka sztywność – SEAT postawił sobie to wyzwanie i wyposażył nowego Leona w nowoczesne nadwozie. Mając na uwadze optymalną jakość za rozsądne pieniądze, unikano kosztownych materiałów takich jak magnez i włókno węglowe – zamiast tego nadwozie zawiera dużą proporcję stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości. Same gorącowalcowane stalowe materiały hi-tech redukują wagę o 18 kilogramów, przy jednoczesnym zapewnieniu zwiększonej sztywności kabiny pasażerskiej.
Doskonała sztywność nadwozia stanowi fundament wysokiej jakości produkcji, precyzyjnego prowadzenia i cichej kabiny pasażerskiej, praktycznie niezakłóconej nieprzyjemnymi częstotliwościami. Dzięki starannej izolacji, wnętrze nowego SEAT-a Leona jest tak ciche, jak w samochodzie z wyższej klasy. Jego aerodynamiczne udoskonalenia obejmują osłony podwozia i przepływ powietrza przez komorę silnika.
W sumie, nadwozie nowego Leona jest lżejsze o 25 kilogramów. Systematyczna lekka konstrukcja rozciąga się na każdy z podzespołów pojazdu – wiele części w silnikach, podzespołach jezdnych i wnętrzu również przyczynia się do redukcji masy.
Napęd – potężny i efektywny
SEAT wprowadza nowego Leona w rywalizację z potężnymi i oszczędnymi jednostkami napędowymi TDI i TSI o pojemności od 1.2 do 2.0 litrów. Wszystkie silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk z turbodoładowaniem i zostały zoptymalizowane pod kątem niskiego wewnętrznego tarcia i szybkie nagrzewanie. Sportowa moc i przełomowa efektywność to cechy nowej generacji silników w SEAT-zie Leonie. W porównaniu z ich poprzednikami, zużycie paliwa spadło o nawet 22 procent.
Po raz pierwszy wszystkie silniki dostępne w momencie wprowadzenia na rynek są wyposażone w system start/stop – 1.6 TDI o mocy 77 kW (105 KM), 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) oraz 1.4 TSI o mocach 90 kW (122 KM) i 103 kW (140 KM).
System start/stop i odzyskiwanie energii
Wszystkie silniki w nowym SEAT-zie Leon wykorzystują najnowsze technologie efektywności. System start/stop dezaktywuje silnik, gdy samochód stoi w miejscu, z luzem w skrzyni biegów i sprzęgłem wciśniętym. Po włączeniu biegu, mocniejszy rozrusznik uruchamia silnik – cicho, płynnie i szybko. System start/stop, który może być dezaktywowany przez kierowcę w każdej chwili, działa również doskonale z przekładnią DSG. Dzięki bardzo wydajnej baterii o doskonałej żywotności, system pozostaje aktywny nawet w bardzo zimnych warunkach. System start/stop oszczędza do czterech procent paliwa na 100 kilometrów.
System odzyskiwania energii, inny środek efektywności w nowym SEAT-zie Leon, wykorzystuje inteligentną regulację napięcia w alternatorze do odzyskiwania energii podczas hamowania i luzu. Ta energia jest tymczasowo przechowywana w akumulatorze, przepływając ponownie do systemu elektrycznego pojazdu, gdy samochód przyspiesza. To odciąża alternator, pozwalając mu czasami pracować z niższym napięciem lub być całkowicie wyłączonym. Zmniejsza to obciążenie silnika, co skutkuje niższym zużyciem paliwa.
Skrzynia biegów
Podczas przenoszenia mocy na koła, dostępne skrzynie biegów różnią się w zależności od silnika i obejmują manualną skrzynię biegów pięcio- lub sześciobiegową oraz kompaktową i lekką skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Zmienia swoje sześć lub siedem biegów w ciągu kilku milisekund i jest niezwykle wydajna. Niektóre warianty mają funkcję swobodnego toczenia, która dodatkowo obniża rzeczywiste zużycie paliwa.
Silniki TDI
Silnik 1.6 TDI dostępny w momencie wprowadzenia na rynek o mocy 77 kW (105 KM) generuje 250 Nm momentu obrotowego z pojemności 1598 cm3. W wersji z systemem start/stop i odzyskiwania energii zużywa tylko 3.8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów w NEDC, co przekłada się na 99 gramów CO2 na kilometr.
Silnik 2.0 TDI wyposażony w system start/stop zużywa średnio tylko 4.1 litra paliwa na 100 kilometrów. Z mocą 110 kW (150 KM) i 320 Nm momentu obrotowego, silnik TDI o pojemności 1968 cm3 zapewnia nowemu SEAT-owi Leon wystarczającą moc napędu.
Na początku 2013 roku linia silników wysokoprężnych zostanie wzbogacona o 1.6 TDI o mocy 66 kW (90 KM) i 230 Nm momentu obrotowego. Będzie zużywać 4.1 litra na 100 kilometrów i emitować 108 gramów CO2 na kilometr. Hitem oferty TDI będzie jednostka 2.0 o mocy 184 KM i 380 Nm, która dołączy do gamy później w 2013 roku.
Silniki TSI
Silniki TSI w nowym SEAT-cie Leon zaczynają się od 1.4 TSI. Nowoczesna jednostka napędowa z turbodoładowaniem ma bezpośredni wtrysk i produkuje 90 kW (122 KM) oraz 200 Nm momentu obrotowego. Silnik standardowo wyposażony jest w system start/stop i odzyskiwania energii i zużywa zaledwie 5.2 litra paliwa Super na 100 kilometrów, co odpowiada 120 gramom CO2 na kilometr.
Na początku 2013 roku na rynek trafi 1.2 TSI w dwóch wersjach o mocy 63 kW (86 KM) i 77 kW (105 KM).
Również na początku 2013 roku do oferty nowego SEAT-a Leona dołączy silnik 1.4 TSI o mocy 103 kW (140 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Będzie osiągać wyniki zużycia paliwa wynoszące 5.2 litra na 100 kilometrów oraz poziom CO2 równy 119 gramów na kilometr. Szczytem gamy silników TSI będzie 1.8 o mocy 180 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Ten silnik dołączy do oferty później w 2013 roku.
Podwozie – osiągi z komfortem
Podzespoły jezdne nowego SEAT-a Leona mają sportowy i zwinny charakter. Zawieszenie wygładza wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni, podczas gdy kierownica przekazuje wyrafinowane, spokojne kierowanie z subtelnym sprzężeniem zwrotnym.
Nowy SEAT Leon wykorzystuje zupełnie nową architekturę pojazdu, która została opracowana od podstaw. Jego silniki są wszystkie ustawione pod kątem 12 stopni do tyłu. To oraz kompaktowe rozmieszczenie silnika pozwoliło inżynierom przesunąć oś przednią do przodu o 40 milimetrów. Efektem są dłuższy rozstaw osi oraz dobrze zbalansowane rozłożenie obciążenia osi – czynniki, które mają znaczący wpływ na komfort i sportowe prowadzenie nowego SEAT-a Leona.
Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona na podwoziu. Kompaktowy pięciodrzwiowy model reaguje szybko i precyzyjnie na wprowadzenie kierownicy, opanowując wszelkie zakręty z luźną stabilnością. Stosunek nowego, wrażliwego na prędkość wspomagania kierownicy jest sportowy i bezpośredni. Przyczynia się to do efektywności nowego Leona, ponieważ nie zużywa energii podczas jazdy na prostych. Promień skrętu wynosi zaledwie 10.2 metra.
W silnikach o mocy do 110 kW (150 KM) tył nowego SEAT-a Leona jest wyposażony w zawieszenie belki skrętnej. Silniki o większej mocy używają konfiguracji wielowahaczowej, która niezależnie obsługuje siły podłużne i poprzeczne. Amortyzatory i sprężyny są zamocowane osobno, aby dostarczyć szczególnie wyrafinowane odpowiedzi. Elektroniczna blokada różnicowa stosuje drobne impulsy hamowania do lżejszego wewnętrznego przedniego koła, aby uczynić prowadzenie na granicach zakrętu bezpieczniejszym i jeszcze bardziej płynniejszym. Program stabilizacji ESP został doskonale dostosowany, a system hamulcowy nowego SEAT-a Leona również odpowiada nawet na najtrudniejsze warunki.
Profil jazdy SEAT-a
Charakter nowego Leona FR można spersonalizować zgodnie z nastrojem i sytuacją: Profil jazdy SEAT-a umożliwia kierowcy dostosowanie charakterystyki wspomagania kierownicy, reakcji silnika i przekładni DSG w trzech trybach – eco, comfort i sport, plus dodatkowe ustawienie indywidualne. Profil jazdy SEAT-a w Leona FR wpłynie również na dźwięk silnika (dotyczy tylko silników 1.8 TSI 180 KM i 2.0 TDI 184 KM), który jest modulowany za pomocą aktuatora dźwięku, jak i na ambientowe oświetlenie wnętrza – w zależności od stylu jazdy, diody LED na drzwiach przełączają się między białym (komfort, eco i indywidualny) a czerwonym (sport).
Technologie – przełomowe i praktyczne
Nowy SEAT Leon jest pełen innowacji. Łączy dynamiczny design z najnowocześniejszymi technologiami. Opcjonalne pełne reflektory LED to prawdziwa nowość w klasie kompaktowej, podczas gdy nowoczesny system operacyjny SEAT Easy Connect działa na ekranie dotykowym o przekątnej do 5.8 cala.
Pełne reflektory LED
SEAT Leon po raz pierwszy w klasie kompaktowej wprowadza innowacyjne, pełne reflektory LED. Obok swojego charakterystycznego designu, reflektory LED mają wiele innych korzyści. Na przykład, oświetlają drogę przed sobą przy temperaturze barwowej 5500 Kelvinów. Ponieważ jest to bardzo bliskie światłu dziennemu, jest niezwykle delikatne dla oczu. A jeśli chodzi o efektywność, diody LED emitują swoje światło przy minimalnym zużyciu energii – na przykład, światło mijania zużywa zaledwie 20 watów na jednostkę.
Charakterystyczny kontur świateł pozycyjnych i dziennych na nowym SEAT-cie Leon jest tworzony przez dwie białe diody LED na jednostkę, ich światło kierowane jest w taki sposób, aby stworzyć charakterystyczny podpis świetlny. Dziewięć żółtych diod LED po każdej stronie tworzy światła kierunkowskazów, które również są zintegrowane w jednostki reflektorów. Każde światło mijania składa się z sześciu modułów. Kiedy włączone jest światło drogowe, włączane są dodatkowe trzy silne moduły punktowe po każdej stronie, podczas gdy światło mijania jest podnoszone odpowiednio. Inteligentne czujniki zapewniają, że nadjeżdżające pojazdy nie są oślepiane. Oprócz tego, nowe pełne reflektory LED są całkowicie bezobsługowe i zaprojektowane tak, aby wytrzymały cały okres eksploatacji pojazdu.
W obrębie funkcjonalności pełnych diod LED, kąt wiązki jest podnoszony, gdy samochód porusza się powyżej 110 km/h przez ponad 30 sekund, co zapewnia lepszą widoczność na większą odległość, ale bez zakłócania widoku nadjeżdżających pojazdów.
SEAT Easy Connect – nowoczesny i elastyczny
SEAT oferuje szeroki wybór nowoczesnych rozwiązań infotainment w nowym Leonie. Fundamentem tego jest system operacyjny SEAT Easy Connect, który umożliwia sterowanie funkcjami rozrywki i komunikacji, a także licznymi funkcjami pojazdu, za pomocą ekranu dotykowego w kokpicie. O przekątnej do 5.8 cala, ekran dotykowy oraz związane z nim przyciski i pokrętła są zlokalizowane centralnie w dogodnej pozycji pomiędzy centralnymi wlotami powietrza. Jest łatwy do odczytania i osiągnięcia zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu.
Po raz pierwszy SEAT używa ekranu dotykowego z czujnikiem zbliżeniowym (ekran 5.8″). Gdy tylko palec kierowcy lub pasażera zbliża się do ekranu dotykowego, system automatycznie przełącza się z trybu wyświetlania na tryb operacyjny. W trybie roboczym elementy, które można aktywować za pomocą ekranu dotykowego, są wyraźnie eksponowane, co ułatwia intuicyjne korzystanie (gesty przesuwania i powiększania jak w smartfonach). Tryb wyświetlania z kolei charakteryzuje się niezwykle przejrzystą i nieprzeładowaną prezentacją. Grafika obu trybów doskonale pasuje do sportowej estetyki designu SEAT-a.
System Mediów Touch (5 cali): Wersja podstawowa to System Mediów Touch z 5-calowym ekranem dotykowym, radiem z gniazdem na kartę SD i czterema głośnikami. Zewnętrzne urządzenia do odtwarzania indywidualnych playlist można podłączyć przez punkty USB lub aux-in. Równomiernie rozmieszczono sześć przycisków po lewej i prawej stronie ekranu dotykowego, które aktywują funkcje „Radio”, „Media”, „Samochód”, „Ustawienia”, „Dźwięk” i „Wyłącz”. System Mediów Touch jest standardowym wyposażeniem wersji Reference.
System Mediów Kolor (5 cali): W wersji Style i FR, System Mediów Kolor z czytnikiem kart SD i napędem CD (MP3) oraz sześcioma głośnikami wchodzi w skład standardowego wyposażenia. Łączy się z urządzeniami zewnętrznymi przez Bluetooth, USB lub aux-in. Jego kolorowy, 5-calowy ekran dotykowy służy również do kontrolowania funkcji pojazdu.
System Mediów Plus (5.8 cala): System Mediów Plus jest wyposażony w 5.8-calowy ekran dotykowy z trójwymiarową grafiką, a także opcjonalny tuner DAB do odbioru radia cyfrowego i sterowanie głosowe. System dostarcza dźwięk do sześciu lub ośmiu głośników. Równomiernie rozmieszczone po lewej i prawej stronie ekranu dotykowego znajdują się osiem przycisków. Oprócz tych, które dostępne są w systemach 5-calowych i w zależności od wyposażenia, zapewniają dostęp do funkcji „Telefon” i „Głos”. Gniazdo na kartę SD, USB i złącze iPod można znaleźć w schowku, podczas gdy ekran zapewnia wysoką jakość obrazu i szeroką paletę kolorów.
System Nawigacyjny (5.8 cala): Najwyższe rozwiązanie jest takie samo jak System Mediów Plus, ale zawiera także system nawigacji aktywowany głosem. Informacje dotyczące kierunków są również wyświetlane na kolorowym ekranie pomiędzy wskaźnikiem prędkościomierza a obrotomierzem, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
System audio SEAT
Opcjonalny system audio SEAT o mocy 135 watów i dziesięciu głośnikach oferuje przejrzysty i mocny dźwięk we wszystkich pięciu fotelach. Duża część tego imponującego doświadczenia odsłuchowego przypisana jest do głośnika centralnego zintegrowanego w desce rozdzielczej oraz dużego subwoofera o mocy 35 watów w bagażniku.
Klimatyzacja
Jednym z przykładów wielu inicjatyw projektowych w kierunku lekkiej konstrukcji jest całkowicie nowa klimatyzacja. Dzięki wysoce wydajnemu systemowi obiegu zimnego powietrza i cichej pracy, wyznacza nowy standard w zakresie efektywności i komfortu. Idealne rozkładanie powietrza było tak samo istotne w pracach rozwojowych, jak szybkie i równomierne odszranianie przedniej szyby w mroźne dni.
Istotna oszczędność wagi wynosząca 2.7 kilograma została osiągnięta dzięki zoptymalizowanej konstrukcji i pakowaniu.
Systemy asystujące kierowcy – przełomowe
Projektantom nowego SEAT-a Leona udało się osiągnąć znaczący wzrost komfortu i bezpieczeństwa, pomimo redukcji masy własnej o nawet 90 kilogramów, oferując zestaw przełomowych systemów asystujących kierowcy.
Wykrywanie senności: System analizuje charakterystyczny styl prowadzenia kierownicy kierowcy i ciągle ocenia trwałe sygnały, takie jak kąt kierownicy czy prędkość kierowania. System wykrywania senności rejestruje, kiedy koncentracja kierowcy spada, i wydaje akustyczny sygnał ostrzegawczy uzupełniony symbolem wyświetlacza, który zaleca zrobienie przerwy. Jeśli kierowca zdecyduje się nie odpoczywać w ciągu następnych 15 minut, ostrzeżenie jest powtarzane. Niezależnie od tego, aktywowany system informuje kierowcę o konieczności odpoczynku po czterech godzinach nieprzerwanej jazdy.
Asystent świateł drogowych: Zintegrowany w podstawie lusterka wstecznego system kamerowy kontroluje Asystenta Świateł Drogowych (powyżej 60 km/h), automatycznie przełączając się pomiędzy światłami drogowymi a mijania. Identyfikuje nadjeżdżające pojazdy oraz te jadące przed nimi, a także oświetlone obszary mieszkalne, zapewniając, że inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani.
Asystent utrzymania pasa: Oparty na kamerach asystent utrzymania pasa wprowadza niewielkie korekty do elektrycznego wspomagania kierownicy, zanim kierowca zbaczy z kursu i przekroczy linię pasa.
„Nowym Leonem jesteśmy pewni, że mamy samochód, który spełni zarówno racjonalne, jak i emocjonalne potrzeby naszych klientów. Ta nieodparta kombinacja designu, technologii, sportowych osiągów i jakości premium zafascynuje naszych dotychczasowych, lojalnych klientów Leona, a także przyciągnie całą nową generację fanów do SEAT-a po raz pierwszy,” mówi James Muir, Prezydent SEAT S.A.
Wyposażenie – stylowe i indywidualne
Nowy SEAT Leon będzie dostępny na rynku europejskim w 2012 roku – w wyjątkowo konkurencyjnej cenie i z szerokim zakresem wyposażenia. Dostępne są cztery linie wyposażeniowe: Leon, Reference, Style i FR.
Co więcej, nowy SEAT Leon oferuje także szeroki wachlarz opcji dotyczących bezpieczeństwa, komfortu i sportowych dodatków. Wśród nich znajdują się pełne reflektory LED, podłokietniki przednich foteli, elektryczny dach, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, czujniki światła i deszczu, system audio SEAT oraz nawigacja, by wymienić tylko niektóre.
Leon
Siedem poduszek powietrznych wchodzi w skład standardowego wyposażenia wszystkich wersji SEAT-a Leona. Dodatkowo w standardzie znajdziemy zasilane elektrycznie okna z przodu, komputer pokładowy z wyświetlaczem temperatury zewnętrznej, zdalne centralne zamki, regulowany pod kątem fotel kierowcy oraz punkty mocowania Isofix i Top-Tether w tylnej części do fotelików dziecięcych. Kratka wlotu powietrza jest otoczona chromem, a klamki drzwi i lusterka boczne są pomalowane w kolorze nadwozia. Podstawowy model Leon stoi na 15-calowych felgach.
Leon Reference
Leon Reference oferuje kilka dodatkowych funkcji komfortu. Obszerne wyposażenie standardowe uzupełnione jest o klimatyzację z ręczną regulacją, System Mediów Touch oraz składane oparcie tylnej kanapy w proporcjach 60:40.
Leon Style
Leon Style oferuje doskonały stosunek jakości do ceny. Posiada 16-calowe felgi aluminiowe, tempomat, System Mediów Kolor z sześcioma głośnikami oraz połączenie telefoniczne przez Bluetooth. Wielofunkcyjna kierownica jest pokryta skórą, a lusterka boczne są podgrzewane. Konsola centralna ma podłokietnik z schowkiem, a także osobny wlot powietrza dla pasażerów tylnej kanapy. W kwestii wykończenia wnętrza dostępne są trzy opcje: czarna, czarno-szara lub beżowa, jak również wybór trzech tapicerek skórzanych: czarna, czarno-szara lub beżowa, oraz tapicerka Alcantara.
Leon FR