Toyota zaprezentowała model Prius C na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2012 roku. To auto stworzone z myślą o miejskich warunkach, które zapewniało swoim użytkownikom doskonałą efektywność paliwową w miastach.
Po ustąpieniu kryzysu finansowego, a także przy rosnącej liczbie klientów odwiedzających salony Toyoty, japoński producent postanowił rozszerzyć swoją ofertę pojazdów hybrydowych. Choć na pierwszy rzut oka Prius C wyglądał jak zwykły Prius z innym tyłem, w rzeczywistości był to przerobiony samochód. Nie dzielił silnika ani baterii z klasycznym modelem Prius w nadwoziu liftback. Co więcej, nie był stworzony z myślą o długich trasach autostradowych, lecz głównie o dojazdach miejskich. Innym istotnym atutem tego auta w porównaniu do jego „nie-C” brata była niższa cena. Toyota ogłosiła, że dostosowała zawieszenie i układ napędowy Priusa C, aby osiągnąć mniejsze zużycie paliwa w miastach, stąd literka C w nazwie modelu.
Z przodem, który nie miał żadnej wspólnej części z dobrze znanym modelem Prius, wersja C charakteryzowała się trójkątnymi reflektorami z falistym kształtem na dolnych krawędziach. Zderzak mieścił emblemę producenta, umieszczoną tuż nad wąskim, trapezoidalnym grillem górnym. Niżej, na przednim zderzaku, Toyota zainstalowała dodatkowy obszar chłodzenia, flankowany przez ułożone w stos lampy kierunkowskazów i okrągłe światła przeciwmgielne.
Prius C, w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka, był bardziej odpowiedni do parkowania w ciasnych miejscach. Miał 460 mm (1,5 stopy) mniej długości niż jego brat liftback. Krótki przód i stroma szyba przednia zapewniały przestronną kabinę, która miała lekko zakrzywiony dach. Z tyłu, niemal pionowa klapa bagażnika była ozdobiona spojlerem dachowym, a po bokach miała przezroczyste światła tylne z chromowaną obudową. Mimo że nie miał takiego samego współczynnika oporu powietrza jak jego zwykły odpowiednik, był lżejszy, co czyniło Priusa C lepszym w miejskich warunkach. Toyota celowała w młodszych klientów, dlatego nawet oferowała wersję sportową z 16-calowymi felgami aluminiowymi, obutymi w opony o niskim profilu, jako alternatywę dla standardowych 15-calowych kół.
Wewnątrz, deska rozdzielcza nie była tak elegancka jak w modelu Prius bez C, ale zachowywała podobne pomysły projektowe. Posiadała panel wskaźników umieszczony na górze deski blisko szyby przedniej, z prędkościomierzem skierowanym w stronę kierowcy. W centralnym panelu znajdował się system infotainment z ekranem dotykowym i kilkoma przyciskami do obsługi mediów. Na konsoli centralnej Toyota umieściła selektor biegów, który miał formę PRND, w przeciwieństwie do małego dźwigni przypominającego joystick w standardowym Priuse. Japoński producent zamontował akumulator pod tylnymi siedzeniami, co skutkowało wyżej umieszczoną kanapą z tyłu, co miało wpływ na przestronność nad głową. Dzięki systemowi dzielonego składania (60/40), klienci mogli powiększyć bagażnik o pojemności 17,1 cu-ft (484 litry), co było szczególnie przydatne dla studentów.
Toyota zamontowała pod maską silnik o pojemności 1,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona, połączony z silnikiem elektrycznym. Łączna moc systemu Hybrid Synergy Drive wynosiła 99 KM (100 PS), co było wystarczające jak na samochód ważący 2 500 lbs (1 134 kg). Nie zyskałby wielu fanów na torze wyścigowym, ale mógłby być mistrzem w segmencie ekologicznym, ponieważ osiągał 53 mpg (4,4 l/100 km).
Po amerykańskiej premierze całkowicie nowego modelu 2012 Toyota Prius c na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2012 roku, Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc., planuje wprowadzenie tego dynamicznie zaprojektowanego, pięciodrzwiowego hatchbacka na rynek w marcu 2012 roku oraz wprowadzenie technologii Hybrid Synergy Drive do segmentu subkompaktowego.
Litera „c” w nazwie Prius c oznacza „miasto”. Zaprojektowany z myślą o użytkowaniu w miastach, z angażującym doświadczeniem jazdy, praktycznością hatchbacka oraz miejskim wskaźnikiem spalania wynoszącym 53 mpg, Toyota Prius c oferuje najwyższy wskaźnik mpg w mieście wśród pojazdów bez wtyczki. Całkowicie nowy model Prius c dołącza do rodziny Prius, która obejmuje trzecią generację Prius Liftback, wszechstronny nowy Prius v oraz Prius Plug-in Hybrid, który zadebiutuje na początku 2012 roku.
Od momentu wprowadzenia pierwszej generacji czternaście lat temu, na całym świecie sprzedano ponad dwa miliony jednostek Prius. Prius pozostaje wiodącą marką ekologiczną na świecie i poczynił znaczne kroki w budowaniu zaufania konsumentów do technologii hybrydowej. Dzięki modelowi Prius c, Toyota udostępni najsprawdzoną technologię hybrydową na rynku dla klientów poszukujących subkompaktowego samochodu w cenie początkowej poniżej 19 000 dolarów.
Unikalne miejsce w rodzinie Prius
Nowy Prius c, jako produkt wejściowy do rodziny Prius, zyska uznanie wśród młodszych nabywców szukających inteligentnie zaprojektowanego, oszczędnego samochodu subkompaktowego z zaawansowanym napędem i technologią. Toyota Prius c zaoferuje angażującą dynamikę jazdy oraz znakomitą zwrotność w mieście. Gdy model 2012 Prius c pojawi się w salonach tej wiosny, nowy hatchback zaoferuje:
Najwyższy wskaźnik miejskiego spalania wśród pojazdów bez wtyczki
Najbardziej dostępny Prius z ceną początkową poniżej 19 000 dolarów, sprawdzoną hybrydową jednostką napędową oraz technologią premium
Premium doświadczenie w subkompakcie dzięki szerokiemu zakresowi dostępnych funkcji wygodnych i zaawansowanej elektroniki pokładowej, w tym standardowemu wyświetlaczowi TFT o przekątnej 3,5 cala, możliwości korzystania z telefonu bez użycia rąk, gniazdu USB z łącznością z iPod® oraz dostępnym systemie audio Display z nawigacją i Entune™
Skala całkowicie nowego modelu Toyota Prius c staje się oczywista w porównaniu do znanych proporcji średniej wielkości modelu Prius Liftback. Prius c jest mniejszy i lżejszy niż jego średniej wielkości odpowiednik, z długością krótszą o 19,1 cala (157,3 vs. 176,4 cala OAL) oraz o 542 funty lżejszy od Prius Liftback (2 500 vs. 3 042 funty). W dostosowaniu Hybrid Synergy Drive do mniejszej platformy Toyoty Prius c, każdy z głównych komponentów systemu został przeprojektowany, aby zredukować wagę, skalę i poprawić efektywność.
Cztery wersje z bogatym wyposażeniem standardowym
Prius c będzie dostępny w czterech poziomach wyposażenia, oferując pożądane funkcje i możliwości, co daje konsumentom atrakcyjną propozycję wartości. Toyota Prius c zapewnia wiele funkcji standardowych, takich jak automatyczna klimatyzacja, teleskopowa kierownica z kontrolą audio, klimatyzacją, wyświetlaczem Multi-Information oraz sterowaniem Bluetooth® hands-free, a także zdalnym bezkluczykowym wejściem z podświetleniem, w długiej liście wyposażenia standardowego.
Efektywne zapakowanie
Efektywny projekt pakowania Prius c strategicznie lokalizuje kluczowe komponenty napędu wewnątrz podwozia, co pomaga w optymalizacji przestrzeni wewnętrznej i prowadzenia. Kompaktowy silnik benzynowy, transaksja i jednostka sterująca mocą są optymalnie umieszczone w pojeździe, aby poprawić rozkład masy i obniżyć środek ciężkości. Dodatkowo, akumulator hybrydowy i zbiornik paliwa są usytuowane razem pod tylnym siedzeniem, idealnie rozmieszczając ich masę w obrębie rozstawu osi, aby poprawić rozkład masy w celu poprawy prowadzenia. Umieszczając akumulator i zbiornik paliwa poniżej tylnego siedzenia, Toyota Prius c jest w stanie zaoferować 104 stopy sześcienne objętości wewnętrznej (87,4 stopy sześcienne objętości pasażerskiej, 17,1 stopy sześcienne objętości ładunkowej).
Napęd Hybrid Synergy Drive w Prius c
System Hybrid Synergy Drive w Toyota Prius c integruje działanie komponentów, które obejmują silnik benzynowy, silnik elektryczny w ramach Continuously Variable Transaxle, akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy, jednostkę sterującą mocą (inwerter), przetwornicę DC-DC, przetwornicę podnoszącą i komputer kontrolujący hybrydę. Komputer kontrolujący hybrydę steruje bezproblemowym zastosowaniem mocy silnika benzynowego i elektrycznego w zależności od wymagań jazdy i wybranego trybu jazdy.
Toyota Prius c polega na silniku benzynowym o pojemności 1,5 litra, czterocylindrowym, w układzie SULEV (Tier 2 Bin 3), który wykorzystuje cykl Atkinsona w celu zwiększenia efektywności. Ten silnik produkuje 73 konie mechaniczne i 82 lb-ft momentu obrotowego, co przyczynia się do całkowitej mocy systemu hybrydowego wynoszącej 99 km.
Hybrydowy system Toyoty Prius c wykorzystuje akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy o napięciu 144 woltów, który znajduje się pod tylnym siedzeniem pasażera, w pobliżu środka pojazdu, i nisko w podwoziu, co pomaga poprawić środek ciężkości.
Toyota Prius c oferuje trzy różne tryby jazdy: Normal, Eco i EV. Tryb Eco zmniejsza całkowite zużycie energii, regulując klimatyzację i przepustnicę, aby poprawić efektywność pojazdu. W określonych warunkach tryb EV pozwala Prius c na jazdę wyłącznie z napędem elektrycznym na krótkich dystansach (poniżej 1 mili) przy prędkości poniżej 25 mph.
Struktura pojazdu – Ulepszone prowadzenie i bezpieczeństwo
Struktura nadwozia Toyoty Prius c w dużej mierze wykorzystuje lekką, wysokowytrzymałą stal, aby pomóc zredukować masę pojazdu i poprawić jego efektywność paliwową. Strategiczne zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości przyczynia się do zdolności pojazdu do absorbowania i rozpraszania energii uderzenia, co poprawia bezpieczeństwo pasażerów. Wysoki poziom sztywności skrętnej, którego dostarcza struktura nadwozia Prius c, pozwala na optymalne dostrojenie zawieszenia w celu poprawy komfortu jazdy i prowadzenia.
Zawieszenie i układ kierowniczy dla ulepszonego prowadzenia
Przednie zawieszenie wykorzystuje konstrukcję Macpherson, a tylne opiera się na dostosowanej belce skrętnej. Charakterystyka sprężyn śrubowych i amortyzatorów Toyoty Prius c została dostosowana, aby poprawić prowadzenie, stabilność w zakrętach oraz komfort jazdy. Prius c dostępny jest z kombinacjami kół i opon 15- lub 16-calowych. Koła 15-calowe dostępne są ze stali z pokrywą do modelu podstawowego lub z aluminium dla wyższych poziomów wyposażenia. Modele Toyoty Prius c wyposażone w dostępne 16-calowe koła aluminiowe cieszą się lepszym prowadzeniem dzięki szybszemu współczynnikowi skrętu (2,28 obrotów od skraju do skraju), co pomaga przyspieszyć reakcję dynamiczną pojazdu.
Młodzieżowy design zewnętrzny i wewnętrzny
Design zewnętrzny Prius c projektem emanuje radosną, młodzieńczą postawą dla tego całkowicie nowego dodatku do rodziny Prius, jednocześnie oferując doskonałe właściwości aerodynamiczne. Rozległe cechy aerodynamiczne zostały zaprojektowane w Toyocie Prius c, aby osiągnąć współczynnik oporu powietrza 0,28. Nadając charakter temu subkompaktowi, stylizacja dolnej części Prius c jest szersza poniżej linii pasa, z rzeźbionymi nadkolami, które pomagają wyrazić solidną, sportową postawę, co komunikuje bardziej dynamiczne doświadczenie jazdy.
Dostępne kolory zewnętrzne Toyoty Prius c obejmują żywe odcienie, które są unikalne i ekspresyjne. Dostępne kolory dla Prius c to trzy nowe kolory – Habanero, Moonglow i Summer Rain Metallic – obok Blue Streak Metallic, Absolutely Red, Black Sand Pearl, Magnetic Gray Metallic, Classic Silver Metallic oraz Super White.
Wnętrze Toyoty Prius c dąży do stworzenia przestrzeni, która jest futurystyczna, ale przyjazna dla pasażerów. Używając czerni jako podstawowego koloru wnętrza, obramowania drzwi, powierzchnie siedzeń i deska rozdzielcza mają jaśniejsze akcenty, które pomagają stworzyć kontrast.
System audio Display i łączenie z Entune®
Model 2012 Toyota Prius c będzie oferować trzy konfiguracje systemu audio. Podstawowy system audio ma cztery lub sześć głośników, w zależności od modelu, i zawiera odtwarzacz CD AM/FM z możliwością odtwarzania MP3/WMA, złącze audio, gniazdo USB z łącznością z iPod®, możliwość korzystania z telefonu bez użycia rąk, dostęp do książki telefonicznej oraz strumieniowe przesyłanie muzyki za pośrednictwem technologii Bluetooth®.
System Audio Display z nawigacją i Entune™ ma sześć głośników i wzbogaca możliwości o 6,1-calowy ekran dotykowy, możliwości radia satelitarnego SiriusXM™ (z trzy miesięczną subskrypcją pakietu XM Select), radio HD™ z tagowaniem iTunes® oraz zaawansowane rozpoznawanie głosowe. System multimedialny Entune™ Toyoty działa przez interfejs wybranych smartfonów, co pozwala na dostęp do aplikacji takich jak Bing i Pandora® na ekranie audio pojazdu. Oferuje również informacje w czasie rzeczywistym, takie jak ruch drogowy, pogoda, ceny paliw, sport oraz giełda.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa