2012 Vauxhall Astra VXR

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

W 2012 roku Vauxhall wprowadził na rynek najbardziej ekstremalną wersję modelu Astra, opartą na wersji GTC, na nowo rozpoczynając rywalizację o tytuł króla segmentu hot hatch.

GTC to wersja trzydrzwiowa kompaktowej linii Astra. Nie miała jednak takiej samej ogólnej sylwetki jak jej pięciodrzwiowy odpowiednik, po prostu z mniejszą liczbą drzwi. Już w podstawowej konfiguracji silnikowej wyglądała sportowo. Następnie producent dodał wszystkie składniki, które pozwoliły przekształcić ten hatchback w prawdziwy hot hatch, mogący konkurować z najlepszymi modelami w branży, gdy wprowadził wersję VXR. W pewnych aspektach był królem segmentu.

Kiedy zespół projektowy GM stworzył wersje VXR i OPC Astry na Anglię i Europę, odpowiednio, te samochody musiały wyglądać znacznie bardziej agresywnie niż ich inne wersje. W rezultacie, pojazd został wyposażony w kratkę w kolorze nadwozia zamiast chromowanej. Co więcej, zderzak był specyficzny dla modelu VXR, z głębszym przednim spojlerem integrowanym z szerokim wlotem powietrza ozdobionym siatką w kształcie plastra miodu. Po bokach znajdowały się dwa wloty, które kierowały powietrze w stronę przednich tarcz hamulcowych, aby je schłodzić.

Z już sportowo wyglądającym profilem przejętym z GTC, Vauxhall musiał znaleźć inne sposoby, aby uczynić samochód jeszcze bardziej agresywnym. W rezultacie zainstalowano nowy zestaw progów bocznych oraz zamontowano koła o średnicy 19 cali, na obu osiach obute w opony 245/40 ZR. Klienci mogli również zamówić Astrę VXR z zestawem felg stalowych o średnicy 20 cali. Ponieważ był to samochód o wysokich osiągach, producent zdecydował się obniżyć prześwit VXR w porównaniu do reszty gamy. Na koniec, z tyłu, nad klapą bagażnika, zamontowano podwójny spojler dostępny w ramach Aero Pack.

Wewnątrz, Vauxhall stworzył kabinę inspirowaną wyścigami. Podstawowa wersja oferowała siedzenia z bocznymi wzmocnieniami, ale klienci mogli wybrać sportowe fotele pokryte skórą z wbudowanymi zagłówkami i otworami na pasy wyścigowe. Dodatkowo producent dodał aluminiowe pedały, które podkreślały sportowy charakter pojazdu. W instrumentach panelu VXR znajdowały się błyszczące czarne pierścienie wokół matowych czarnych tarcz, kontrastujące z czerwoną wyświetlacza TFT komputera pokładowego umieszczonego między prędkościomierzem a obrotomierzem. Na konsoli centralnej dźwignia biegów miała błyszczące czarne wykończenie ozdobione emblematem VXR. Ostatnim, ale nie mniej ważnym szczegółem, było unikalne koło kierownicy VXR o średnicy 360 mm (14 cali), które było o 10 mm (0,4 cala) mniejsze niż to zainstalowane w pozostałych wersjach Astry.

Jednak największym ulepszeniem VXR w porównaniu do reszty gamy Astra GTC było to, co kryło się pod jego nadwoziem. System hamulcowy Brembo z tarczami o średnicy 355 mm (13,9 cala) z przodu zapewniał klientom, że samochód może zatrzymać się w mgnieniu oka. Pod maską znajdował się wysoko wypasowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, który przekazywał 280 PS (276 hp) na przednie koła przez dyferencjał o ograniczonym poślizgu dostarczony przez specjalistę wyścigowego. Dodatkowo, konfiguracja zawieszenia była dostosowana przez prawdziwego kierowcę wyścigowego, co sprawiło, że VXR był jednym z najlepiej zbalansowanych samochodów w segmencie hot hatch.

 Pod każdym względem Vauxhall Astra VXR jest bardziej ekstremalną wersją GTC, a nic nie odzwierciedla wizualnych zmian lepiej niż nowe poprawki w wyglądzie modelu.

Aby dodać jeszcze więcej obecności, Vauxhall Astra VXR otrzymuje specjalnie wyrzeźbione przednie i tylne zderzaki, progi boczne, aerodynamiczny spojler dachowy oraz podwójne rury wydechowe wbudowane w zderzak. Standardowe 19-calowe koła z oponami 245/40 ZR podtrzymują dramatyczną sylwetkę, a 20-calowe koła kute są dostępne jako opcja dla tych klientów, którzy chcą, aby ich samochody wyglądały jeszcze bardziej śmiało.

„Wygląd Astry VXR jest muskularny i męski”, powiedział Andrew Dyson, główny projektant samochodu pracujący w zespole wiceprezydenta ds. wzornictwa, Marka Adamsa. „Jedno szybkie spojrzenie na jego zewnętrze pokazuje, że samochód jest szybki i zwrotny. Naprawdę wygląda, jakby został stworzony do jazdy o wysokich osiągach, a jego kierowca może przetestować granice możliwości.”

VXR dzieli wiele cech designu z GTC. Tylko trzy linie zostały użyte do stworzenia napięcia i zdefiniowania konturów sylwetki. Cienka, wyraźna linia opada w dół od przednich drzwi do dołu tylnego skrzydła; druga linia przecina klamkę drzwi i rozciąga się w dół, podkreślając dramatyczną postawę samochodu oraz szerokie ramiona. Trzecia linia podąża za czystą, pochyloną sylwetką dachu.

Klienci, którzy chcą jeszcze bardziej spersonalizować swoje VXR, mogą wybrać Pakiet Aero, który zawiera wydłużone progi boczne, logo w kolorze nadwozia na kratce, dwupoziomowy spojler tylny oraz 20-calowe koła aluminiowe.

Kolory zewnętrzne obejmują: Arden Blue, Carbon Black, Power Red i Summit White.

Wnętrze

Centralnym punktem kabiny Vauxhall Astra VXR jest nowy, płaski zestaw kierowniczy. Jego średnica została zmniejszona z 370 mm do 360 mm w porównaniu do wszystkich innych modeli serii Astra, co sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej precyzyjne i bezpośrednie. Uchwyt kierownicy został usprawniony dzięki pokryciu go elastyczną gumą ze spienionego kauczuku wokół hybrydowego pierścienia magnezowo-stalowego, a następnie pokryciem całego koła wysokiej jakości, miękką skórą z krzyżowym przeszyciem. Koło dostępne jest z opcjonalnym podgrzewanym obręczem i ma logo VXR oraz wielofunkcyjne przyciski na ramionach.

Inne cechy specyficzne dla VXR to unikalna dźwignia zmiany biegów sportowych oraz pedały pokryte stopem z gumowymi wypustkami dla lepszej przyczepności. Błyszczące, czarne zegary chronografu kontrastują na satynowym tle, podczas gdy górny panel przyrządów ma kształt skrzydła i przechodzi w drzwi oraz podłokietniki. Czarna podsufitka, dywaniki z logo VXR oraz przeszycia paneli drzwi w Arden Blue lub Cool Pearl nadają wnętrzu Vauxhall Astra VXR celowy, ale ekskluzywny charakter.

Nowy projekt przedniego sportowego fotela, wykonany z nowoczesnego, lekkiego materiału, jest standardem we wszystkich wersjach Vauxhall Astra VXR. Zainstalowane 17 mm niżej niż w Astrze GTC (i 30 mm niżej niż w Astrze Hatch) fotele dają pasażerom z przodu poczucie silniejszego związku z podwoziem samochodu.

Wykonane z mocnego, ale elastycznego kompozytu poliamidowo-szklanego, muszle foteli formowane są z organicznego arkusza wytłaczanego wtryskowo, który dzięki swojej wytrzymałości ma grubość tylko 2 mm, co przyczynia się do oszczędności wagi o 45 procent w porównaniu do fotela z konwencjonalną muszlą.

Standardowo wszystkie wersje Astra VXR mają manualnie regulowane przednie fotele pokryte w połowie materiałem Black Track i w połowie tkaniną Morrocana. Jednak dostępne są również dwa pakiety opcji. Pakiet Fotel VXR Performance (£495) dodaje pełną regulację elektryczną, podgrzewane fotele, manualnie przedłużane poduszki siedzeń oraz regulacje lędźwiowe/boczne jako część pakietu, który obejmuje łącznie 18 różnych ustawień foteli.

Dodatkowo dostępny jest Pakiet Skórzany (£1150), obejmujący wielofunkcyjny fotel elektryczny z wysokiej jakości skórzaną wykończeniem, wytłoczonym logo VXR. Dostępne są dwie wersje skórzanych foteli, z których każda ma pionowy pasek skórzany na środku, z wykończeniem w either Arden Blue lub błyszczącą skórą z przeszyciami Cool Pearl (z odpowiadającymi przeszyciami w panelach drzwi). Logo VXR jest wytłoczone w górnej części przednich foteli, podczas gdy sam fotel jest perforowany, aby zapewnić wentylację powietrza.

PODWOZIE

Chociaż Vauxhall Astra VXR bazuje na nowym modelu GTC, korzysta z szeregu specjalnych modyfikacji podwozia, aby sprostać znacznemu wzrostowi wydajności, który przynosi silnik 2.0 turbo, produkujący 280 KM i 400 Nm momentu obrotowego.

Dzięki dynamice opracowanej przez zespół inżynieryjny Vauxhalla, kierowany przez byłego zawodnika DTM Volkera Stryceka, Vauxhall Astra VXR będzie celować w najlepszych rywali swojej klasy pod względem prowadzenia, przyczepności i ogólnej ekscytacji podczas jazdy.

Co odróżnia ją od wszystkich innych aktualnych Astr, to specjalnie opracowane mechaniczne ograniczenie poślizgu, które działa na przednich kołach. W połączeniu z zaawansowanym HiPerStrut (High Performance Strut), LSD zapewnia Vauxhall Astra VXR wyjątkową przyczepność boczną i trakcję w zakrętach.

Dalsze zmiany w podwoziu obejmują hamulce opracowane przez dostawcę wyścigowego, Brembo, standardowy montaż w pełni adaptacyjnego systemu amortyzacji FlexRide, wzmocnione sprężyny oraz nowe amortyzatory opracowane między VXR a ZF Sachs.

Mechaniczne ograniczenie poślizgu opracowane we współpracy z dostawcą motorsportowym

Drexler, który dostarcza różne ograniczenia dla przemysłu motorsportowego, współpracował z Vauxhallem nad opracowaniem mechanicznego wielopłytkowego ograniczenia poślizgu dla Vauxhall Astra VXR.

Jednostka, pochodząca z wersji Corsa VXR Nürburgring Edition, tworzy efekt blokowania przy kącie rampy 45 stopni podczas przyspieszania i 90 stopni podczas zwalniania. Efekt blokowania poprawia przyczepność, gdy jest potrzebny – na przykład podczas przyspieszania w zakrętach lub na zmieniających się nachyleniach i nawierzchniach – ale efekt jest łagodzony przy zwolnionym gazie, gdy nie jest wymagany, co sprawia, że prowadzenie jest bardziej łagodne.

Aby sprostać poprawionej trakcji, Vauxhall Astra VXR ma przeprogramowane systemy kontroli trakcji (TC) oraz elektronicznej stabilizacji (ESP), aby zapewnić najlepszą wydajność, nawet gdy samochód jest używany na torze wyścigowym lub w mokrych warunkach.

VXR i Brembo opracowują dostosowany system hamulcowy

Z wiertanymi i wentylowanymi tarczami przednimi 355 x 32 mm, czterotłoczkowymi zaciskami i twardszymi klockami hamulcowymi, Vauxhall i Brembo współpracowały nad opracowaniem dedykowanego systemu hamulcowego, aby sprostać wydajności 280 KM Vauxhall Astra VXR.

Wykorzystując „pływające tarcze”, hamulce wykonane są z dwóch różnych materiałów, z wirnikiem odlewanym na aluminiowej dzwonku. To pomaga połączyć odporność na ciepło z odlewanego żeliwa z lekkością aluminium.

Kluczowe zalety systemu to zmniejszenie nagrzewania podczas wielokrotnego hamowania oraz poprawa ogólnego odczucia hamulca przez pedał. Została również znaczna oszczędność wagi w porównaniu do systemu znajdującego się w GTC, gdzie każdy przedni zacisk waży 5.1 kg (-2.8 kg), a każda przednia tarcza waży o 4.2 kg mniej niż w standardowym coupe. Oznacza to całkowity spadek 7 kg na każdym przednim rogu z niezamortyzowanej wagi samochodu.

Hamulce, jak i wszystkie inne elementy podwozia, były testowane na drogach publicznych oraz w najtrudniejszych warunkach, w tym na torach wyścigowych Nürburgring i Contidrom w Niemczech, jak również na lodzie i śniegu w Skandynawii oraz w duszącym hiszpańskim cieple na torze testowym Idiada.

Sprężyny, amortyzatory, stabilizatory i poduszki wszystkie poprawione dla lepszej wydajności

W porównaniu z modelem GTC z silnikiem 1.6 turbo, sprężyny Vauxhall Astra VXR zostały usztywnione o 30 procent, a samochód obniżono o 10 mm z przodu i z tyłu, aby umożliwić lepsze połączenie z kierowcą na drodze i torze.

Sprytne zawieszenie tylnie z wahaczem/konektorem Watt’a Astry również zostało usztywnione, a wszystkie poduszki zawieszenia również wzmocniono, aby poradzić sobie z dodatkowymi obciążeniami podwozia. Średnica przedniego stabilizatora zwiększyła się o 5 mm w porównaniu do GTC, ponownie, dla dodatkowego sztywności.

Współpracując z producentem motorsportowym ZF Sachs, Vauxhall opracował dedykowane ustawienia amortyzatorów dla Vauxhall Astra VXR, używając większych średnic tłoków niż w GTC. Rama podwozia również spoczywa na specjalnych mocowaniach, których elastyczno-kinematyczny charakter poprawia zwinność kierownicy i wsparcie, nawet w ekstremalnych bocznych obciążeniach przez ciasne zakręty.

HiPerStruts poprawiają odczucie prowadzenia i pomagają zredukować reakcję na moment skrętny

Vauxhall Astra VXR jest wyposażona w wersję HiPerStrut Vauxhalla, która występuje również we wszystkich GTC oraz 325 KM Insignia VXR.

Poprzez zmniejszenie zmiany kąta nachylenia podczas pokonywania zakrętów, HiPerStruts poprawiają przyczepność, znacznie redukują moment skrętny i zwiększają precyzję kierowania, dzięki krótszej i bardziej zwartej osi obrotu. Każdy strut ma o 44 procent zmniejszone nachylenie sworznia i długość wrzeciona (lub przesunięcie sworznia) zmniejszone o 46 procent. To z kolei oznacza mniejsze straty camber podczas pokonywania zakrętów, a tym samym większą przyczepność, podczas gdy krótsze wrzeciono tłumi reakcje na moment skrętny.

Standardowy FlexRide zapewnia kierowcom ostateczną kontrolę

Adaptacyjny system amortyzacji FlexRide Vauxhalla jest standardem we wszystkich Astra VXRs. Kierowcy mają do wyboru trzy różne ustawienia podwozia, które można wybrać jednym naciśnięciem przycisku. „Standard” zapewnia wydajność we wszystkich warunkach drogowych, „Sport” usztywnia amortyzatory, redukując przechył i zwiększając kontrolę nad nadwoziem.

„VXR” to najbardziej ekstremalny tryb FlexRide. Nie tylko poprawia reakcję na gaz i zmienia podświetlenie instrumentów z białego na czerwone, ale także ponownie zmienia ustawienia amortyzatorów. Podtryb kontroli rampy dodatkowo usztywnia amortyzatory, ale zapewnia, że koła natychmiast kontaktują się z drogą po przejechaniu przez nierówność. Oznacza to, że samochód ma miękkie lądowanie, nawet gdy sprężyny na strutach odbijają na nierównej powierzchni. Tymczasem podtryb kontroli przechyłu zmniejsza przechył podczas pokonywania zakrętów.

Trzy tryby ESP dla jazdy po drogach i torach wyścigowych

System ESP (stabilizacji) Vauxhall Astra VXR oferuje trzy różne tryby. W trybie domyślnym priorytetem jest optymalne bezpieczeństwo przy normalnych warunkach drogowych. Tryb „konkurencyjny” podnosi próg, przy którym automatyczne systemy interweniują, chociaż gdy wyczuwa niebezpieczną sytuację, stabilizuje samochód za pomocą systemu hamulcowego. Na koniec, w trybie „ESP-off”, aktywowanym przez naciśnięcie przycisku przez pięć sekund, system ESP można całkowicie dezaktywować.

Dwa unikalne wzory kół do wyboru

Standardowo Vauxhall Astra VXR wyposażona jest w formowane na mokro 19-calowe felgi aluminiowe z oponami Pirelli 245/40 ZR z przodu i z tyłu. Klienci mogą również zdecydować się na nowoczesne, kute 20-calowe felgi, które ważą zaledwie 1,86 kg – o 14 procent mniej niż 20-calowe felgi dostępne w modelu GTC. Proces kucia, stosowany do produkcji lekkiej obręczy, tworzy wytrzymalszy materiał, co pozwala na użycie mniejszej ilości aluminium w konstrukcji i tym samym redukuje wagę.

W połączeniu z oszczędnościami wagi wynikającymi z tarcz Brembo, wybór 20-calowych felg w Vauxhall Astra VXR daje kierowcom całkowitą oszczędność niezamortyzowanej wagi wynoszącą ponad 14,5 kg na osię przedniej.

UKŁAD NAPĘDOWY

Nowa Astra VXR Vauxhalla zapewni wiodące w klasie 400 Nm momentu obrotowego, co pozwala na osiągnięcie czasu 0-60 mph w 5,9 sekundy i mocnego przyspieszenia w środkowym zakresie obrotów.

Silnik o pojemności 2.0 litra z bezpośrednim wtryskiem z turbodoładowaniem VXR pochodzi z rodziny Insignia, ale chociaż jego aluminiowy blok jest podobny, VXR ma unikalną aluminiową głowicę cylindrów oraz nową turbosprężarkę, aby uwolnić 280 KM (o 40 KM więcej niż w poprzednim modelu) i ponad 200 Nm na litr momentu obrotowego – najwyższą specyfikę w swojej klasie.

Opracowanie silnika o dużym momencie obrotowym dla Vauxhall Astra VXR było kluczowe dla uzyskania rzeczywistej wydajności w średnim zakresie obrotów, a nie skupiania się tylko na mocy. A przy maksymalnym momencie obrotowym osiąganym na szerokim plateau między 2450 a 5000 obr/min, kierowcy VXR nigdy nie będą tęsknić za natychmiastowym przyspieszeniem.

Opracowano zupełnie nowy, nowoczesny system wlotu powietrza, aby dostarczyć jak najwięcej powietrza do turbosprężarki. Samą turbosprężarkę także ulepszono, aby mogła przyjąć wyższe ciśnienie powietrza, które zaczyna rosnąć już przy 1400 obr/min, zapewniając liniowe i mocne przyspieszenie. Maksymalne ciśnienie powietrza wynosi teraz 1,5 bara – o 25 procent więcej niż w Insignii 2.0T.

Kierowcy Vauxhall Astra VXR mogą również liczyć na ścieżkę dźwiękową, która została starannie zaprojektowana, aby przyciągnąć entuzjastów, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Kierowcy poczują pełen efekt w średnim i wysokim zakresie obrotów, szczególnie przy zmianie biegów z trzeciego na czwarty przy pełnym przyspieszeniu.

Jednak osiągi nie przyszły kosztem efektywności i trwałości. Jak wszystkie niedawne modele VXR, Astra była poddawana długotrwałym testom na słynnym Nordschleife w Nürburgring przez 10 000 kilometrów w warunkach wyścigowych – co odpowiada około 110 000 milom drogowym.

A podczas gdy Astra VXR może przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 5,9 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 155 mph, standardowa technologia Start/Stop zmniejszyła zużycie paliwa o 14 procent (w porównaniu z poprzednim modelem) do 34,9 mpg oraz zredukowała emisję do 189 g/km.

Całkowicie nowy system wlotu powietrza

Inżynierowie Vauxhalla opracowali całkowicie nowy system wlotu powietrza, aby poprawić dynamikę przepływu powietrza, zmniejszyć straty ciśnienia i jeszcze bardziej zwiększyć wydajność silnika.

Rozmiar kanału wlotu powietrza został znacznie zwiększony, a objętość filtra powietrza również, co zmniejsza hałas wlotu i pozwala na przetwarzanie większej ilości powietrza. To pomogło poprawić zużycie paliwa do 34,9 mpg, jednocześnie redukując emisje do 189 g/km – co oznacza spadek o 12 i 14 procent w porównaniu z poprzednią Astrą VXR.

Wzmocniona i bardziej wytrzymała turbosprężarka dla szybkiej reakcji na gaz

Turbosprężarka silnika jest oparta na zasadzie podwójnego wirnika. Oznacza to, że w kolektorze wydechowym i turbosprężarce kanały pierwszego i czwartego cylindra są oddzielone od tych w drugim i trzecim cylindrze. Pulsujące gazy wydechowe są kierowane przez spirale (scrolls) i łączone bezpośrednio przed turbiną. Poprzez separację przepływów ich dynamika jest w pełni wykorzystywana.

Budowa ciśnienia zaczyna się już przy około 1400 obr/min. Maksymalne ciśnienie ładowania zostało zwiększone do 1,5 bara – to stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu do używanej w 2.0T Insignii. W związku z tym konieczne było uczynienie turbosprężarki jeszcze mocniejszą, bardziej odporną i zdolną wytrzymać zwiększone ciśnienie.

Kolejne istotne cechy tej kompaktowej turbosprężarki to pneumatyczny zawór wydechowy oraz turbinowy wirnik o optymalnej wydajności. Przy zdefiniowanej próżni zawór otwiera się, co prowadzi powietrze z powrotem do wlotu sprężarki. To utrzymuje obroty sprężarki na wysokim poziomie. Gdy pedał przyspieszenia jest ponownie naciśnięty, ciśnienie ładowania jest natychmiast dostępne. Aby zwiększyć wydajność objętościową w komorach spalania, sprężone powietrze jest chłodzone o około 100 stopni Celsjusza w intercoolerze przed wejściem do komór.

Optymalizowany system wydechowy dla jeszcze lepszej wydajności

Inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu ciśnienia wstecznego w układzie wydechowym jako sposób na poprawę wydajności silnika. Zarówno zamknięty konwerter (katalizator blisko silnika), jak i konwerter podpodłogowy zostały dostrojone, aby zmniejszyć ciśnienie wsteczne. Razem ze zwiększeniem średnicy całego systemu wydechowego inżynierowie Vauxhalla osiągnęli 25-procentowy ogólny spadek ciśnienia wstecznego w porównaniu do systemu używanego w Insignii 2.0T.

Zgodnie z mechanicznymi zmianami wprowadzonymi w układzie wlotowym, wydechowym i turbosprężarce, elementy jednostki sterującej silnikiem (ECU), które kontrolują ciśnienie powietrza, tempo wtrysku paliwa i zapłon, także zostały odpowiednio dostrojone.

Inżynieria dźwięku

Dla kierowców takich aut jak Vauxhall Astra VXR, dźwięk przyspieszania jest niemal tak samo ważny jak czas potrzebny na osiągnięcie 100 mph. Dlatego inżynieria odpowiedniego rodzaju dźwięku silnika była ważną częścią rozwoju samochodu.

Dzięki niedawnym zmianom w europejskich przepisach dotyczących hałasu przy przejeździe – znanych również jako zasada Lex Ferrari – inżynierowie mogli uzyskać 75 decybeli dla Astry VXR, co jest o jeden decybel głośniejsze niż Astra GTC 1.6T. Aby zdać test Lex Ferrari, Vauxhall Astra VXR musiała przyspieszyć z 50 kph do 61 kph na odcinku drogi długości zaledwie 15 metrów – co zazwyczaj stanowi wyzwanie dla wszystkich, poza najpotężniejszymi samochodami.

Z zewnętrznym charakterem, dźwięk silnika przypomina odrzutowy dźwięk swojego poprzednika przy średnich i wysokich obrotach, słysząc go z wnętrza kabiny. Dodatkowo, dzięki usunięciu jednego z trzech tłumików w GTC, jest nawet charakterystyczne bulgotanie na biegu jałowym.

Podwójne rury wydechowe wbudowane w zderzak mają trapezoidalne otwory i są unikalne w tej klasie.

Nordschleife – ostateczne pole doświadczalne!

Zanim zmodyfikowany silnik Astry VXR mógł trafić do produkcji, przeszedł szereg wymagających testów, z których jednym było jazda po odcinku Nordschleife na Nürburgringu z prędkościami wyścigowymi przez 10 000 kilometrów, co odpowiada około 180 000 milom drogowym.

Aby osiągnąć ten poziom trwałości, silnik Vauxhall Astra VXR zawiera kilka nowatorskich cech. Jego wysoka odporność termiczna jest wspierana przez wodną osłonę, która rozciąga się na dno cylindrów, oraz chłodzenie aerozolowe dla spodu tłoków. Oba wałki rozrządu w silniku automatycznie odpowiadają na elektro-hydrauliczny fazer wałka, dostosowując czasy otwarcia zaworów do stanu obciążenia silnika za pomocą jednostki sterującej silnikiem. Dodatkowo, większy nakład przy niższych prędkościach dzięki ciągłemu fazowaniu wałka rozrządu zapewnia, że turbosprężarka reaguje szybciej. Zawory wylotowe są wypełnione sodem, a wszystkie zawory są uruchamiane przez niskotłokowe wałki zaworowe.

Inne cechy silnika to dwa przeciwbieżne wałki równoważące, niski w maintenance łańcuch napędowy dla wałków rozrządu i łatwo dostępny z góry pojemnik na filtr oleju. Wymiana oleju wymaga jedynie wymiany wkładu i jest sygnalizowana przez wskaźnik interwałowy. Czujniki mierzą zużycie w pełni syntetycznego smaru w zależności od takich parametrów jak liczba zimnych uruchomień oraz całkowita liczba uruchomień.

RYNEK I RYWALIZACJA

Volker Strycek, szef rozwoju produktów VXR oraz były kierowca DTM i zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu, jasno przedstawia, co jego zespół chciał osiągnąć z całkowicie nową Astrą VXR. „Naszym celem było całkiem proste: być najlepszym w segmencie.”

A z brytyjskim rynkiem „hot-hatch” pełnym świeżych i ekscytujących produktów, nowa Astra VXR musiała jeszcze bardziej podnieść poprzeczkę. Kluczowym elementem jej sukcesu była zaawansowana konstrukcja układu napędowego i podwozia. Z mocą 280 KM, VXR produkuje więcej mocy niż jakikolwiek z jej aktualnych rywali, co pozwala jej przyspieszyć od 0 do 60 mph w klasyfikowanej wiodącej 5.9 sekundy. Ale najważniejszy jest maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm, co daje jej najwyższą specyfikę w swojej klasie.

Nowe podwozie VXR będzie równie konkurencyjne z mechanicznym ograniczeniem poślizgu (unika w klasie jako element standardowy), przednim zawieszeniem HiPerStrut oraz dedykowanymi hamulcami, sprężynami i ustawieniami amortyzatorów.

Jak w przypadku poprzedniego Vauxhalla Astra VXR i aktualnego GTC, UK będzie największym rynkiem nowego modelu. Około 10 procent całkowitej produkcji GTC będzie stanowić VXR, co odpowiada około 1200 sztuk rocznie – najwyżej wśród wszystkich modeli VXR.

Kluczowymi rywalami będą Volkswagen i Renault w postaci Scirocco R i Megane Sport 265 (a także Focus ST, kiedy przyjedzie do UK). Ale atrakcyjna cena Astry VXR – 26 995 £ na drodze – będzie o prawie 4 000 £ tańsza od Scirocco i o ponad 2 000 £ tańsza od Megane 265, kiedy Renault wyposażone jest w opcjonalny pakiet Cup Pack, obejmujący 19-calowe felgi oraz ograniczenie poślizgu (obydwa standardowe w Vauxhallu).

Inne standardowe wyposażenie Vauxhalla Astra VXR obejmuje adaptacyjne tłumienie FlexRide, DAB, USB, Bluetooth oraz tylne światła LED.

Unikalna Gwarancja dożywotnia Vauxhalla zapewni pierwszym właścicielom VXR zapewnienie kompleksowej ochrony przez cały czas, gdy będą posiadać samochód.

Klasa hot-hatch w Wielkiej Brytanii stała się znacznie bardziej ekscytująca w ciągu siedmiu lat od premiery pierwszej Astry VXR. Wtedy norma mocy w tej klasie wynosiła od 200 KM do 250 KM (pierwsza Astra VXR miała 240 KM), podczas gdy teraz zaczyna się od około 230 KM aż do nowego VXR o mocy 280 KM.

Klienci VXR mogą wybierać spośród szerokiej gamy dodatkowych opcji, w tym pełnego skórzanego wykończenia oraz elektrycznie regulowanych foteli, nawigacji satelitarnej z kartą SD i wejściem aux oraz inteligentnego adaptacyjnego oświetlenia przedniego. Jedną z najpopularniejszych opcji będzie Pakiet VXR Aero, który Vauxhall spodziewa się, że wybierze 85 procent klientów. Za jedyne 995 £ obejmuje 20-calowe felgi aluminiowe, podwójny spojler tylny oraz wydłużone progi boczne.

VXR – jedna z najszybciej rozwijających się podmark motoryzacyjnych

Marka VXR wzrasta w siłę od momentu, gdy pierwszym samochodem – VXR220 Turbo – zjeżdżał z linii produkcyjnej w 2004 roku.

Wzmocniona sukcesem programu BTCC Vauxhalla, logo VXR szybko znalazło się na szerokiej gamie modeli, od Monaro z silnikiem V8 po Corsę, Vectrę, Zafirę, a nawet skromną Merivę. Pierwotna Astra VXR dołączyła do nich w 2005 roku i natychmiast stała się najlepiej sprzedającym się modelem w gamie VXR.

Ostatnio gama została racjonalizowana i obecnie obejmuje tylko cztery modele: Corsa VXR/VXR Nürburgring, nowy Vauxhall Astra VXR, Insignia VXR oraz rodzinę VXR8, w tym VXR8 GTS, Maloo i Sports Tourer.

STANDARDOWE WYPOSAŻENIE

2.0i 6MT (280 KM)

ParametrWartość
Cylindry4
Pojemność1998 Cm3
Moc206 Kw @ 5500 Rpm
280 Hp @ 5500 Rpm
276 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy295 Lb-Ft @ 2500-4500 Rpm
400 Nm @ 2500-4500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Długość175.8 In (4465 Mm)
Szerokość72.4 In (1839 Mm)
Wysokość58.6 In (1488 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.5/62.5 In (1
Rozstaw osi106.1 In (2695 Mm)
Pojemność bagażnika13.4 Cuft (379 L)
Masa własna3095 Lbs (1404 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4057 Lbs (1840 Kg)
Spalanie miasto21.8 Mpg Us (10.8 L/100Km)
Spalanie trasa36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)
Średnie spalanie29 Mpg Us (8.1 L/100Km)
Emisja CO2189 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.