Volkswagen wprowadził model up! jako odpowiedź na potrzebę poruszania się w zatłoczonych miastach oraz w małych miejscach parkingowych, oferując wersje zarówno z trzema, jak i pięcioma drzwiami.
Stworzony jako praktyczny samochód miejski, model up! zajął miejsce w segmencie dominowanym przez francuskich i włoskich producentów. Choć nie zachwycał designem, był przykładem zasady „forma podąża za funkcją”. Dodatkowo, dzięki oszczędnym silnikom, był również pojazdem przyjaznym dla portfela.
Mimo że up! zastąpił model Lupo, producent zdecydował się wprowadzić wersję pięcio-drzwiową, aby uczynić go bardziej praktycznym dla osób, które regularnie wożą dzieci do szkoły. Z punktu widzenia designu, samochód nie przypominał żadnego innego Volkswagena dostępnego na rynku. Był po prostu pudłem z maską z przodu, parą świateł, krótką kabiną z przyciemnionymi słupkami B i pionowym opadaniem na tylnej części dla klapy bagażnika.
W środku samochód oferował wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Dzięki tej wersji, model up! stał się bardzo atrakcyjny dla tych, którzy na co dzień potrzebowali tylnych miejsc siedzących. Dla pasażerów z przodu Volkswagen zainstalował elektryczne szyby oraz klimatyzację, podczas gdy osoby siedzące z tyłu musiały radzić sobie z systemem okien wysuwanych, zainstalowanym w tylnych drzwiach. Na życzenie dostępny był również wyjmowany system nawigacji, który można było zamontować na specjalnym uchwycie na górze centralnej konsoli.
Pod maską znajdował się trzycylindrowy silnik połączony z 5-biegową skrzynią biegów manualnych. Został zaprojektowany tak, aby był przystępny cenowo oraz miał bardzo niskie koszty eksploatacji. Jako pierwszy w branży, model up! oferował system awaryjnego hamowania w mieście, który automatycznie zatrzymywał pojazd przy prędkościach od 5 do 30 km/h.
Dwudrzwiowy model up! od Volkswagena to jeden z najważniejszych motoryzacyjnych hitów roku 2011. Wszystko wskazuje na to, że mały samochód ma przed sobą obiecującą przyszłość. W Niemczech, na przykład, VW up! od razu zajął pierwsze miejsce w swojej klasie w statystykach rejestracji. Teraz, w 2012 roku, Volkswagen podnosi poprzeczkę, prezentując obok modelu eco up! także wersję czterodrzwiową. W maju 2012 roku Volkswagen up! w wersji czterodrzwiowej trafi do dealerów w Niemczech, a wczesnym latem będzie dostępny na wszystkich rynkach europejskich. Wersja czterodrzwiowa ma te same silniki (44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM), wersje wyposażeniowe (take up!, move up!, high up!, black up!, white up!) oraz wymiary (długość 3 540 mm, szerokość 1 641 mm bez lusterka, wysokość 1 478 mm) co auta dwudrzwiowe.
Niepowtarzalny profil boczny
Oczywiście cztery drzwi zmieniły wygląd bocznego profilu samochodu. Podczas gdy dolna linia okna w modelu dwudrzwiowym unosi się ku tyłowi w pobliżu słupków C, w wersji czterodrzwiowej tworzy prostą linię. Dzięki temu nowa wersja nadwozia zyskuje wysoki poziom niezależności. Również zwięzłe i krótkie zwisy nadwozia są charakterystyczne dla wersji czterodrzwiowej. Przednia i tylna część nadwozia są identyczne w obu wersjach. Oznacza to, że nabywcy wersji czterodrzwiowej będą mogli cieszyć się klapą bagażnika, której zewnętrzna część składa się z ciągłej tafli szkła; nadaje to klapie bagażnika nowoczesny i elegancki wygląd, przypominający smartfona. Pod klapą znajduje się bagażnik o pojemności 251 litrów; po złożeniu tylnego oparcia (60:40 z modelu move up!) można go powiększyć do 951 litrów.
Wygodne prowadzenie z czwórką pasażerów
Tylne drzwi otwierają się szeroko i zapewniają wygodny dostęp – także dla dorosłych. Czteromiejscowy, czterodrzwiowy samochód oferuje tę samą przestronność wnętrza co wersja dwudrzwiowa, a ilość miejsca jest imponująca jak na rozmiar pojazdu. Wysokość nad głowami pasażerów z tyłu wynosi 947 mm, a z przodu 993 mm. Przestrzeń na nogi w drugim rzędzie wynosi komfortowe 789 mm. Wysokość siedziska na tylnej kanapie ma przyjemny wpływ: wysokość tzw. punktu H – miejsca, w którym powierzchnia siedziska styka się z oparciem – wynosi 378 mm z tyłu, co jest wyższe niż z przodu (306 mm). Ta wyższa pozycja siedzenia zapewnia pasażerom z tyłu lepszy widok nad ramionami kierowcy i pasażera z przodu. Również istotne: pod przednimi siedzeniami jest dużo miejsca na nogi pasażerów z tyłu.
Automatyczne hamowanie
Nic dziwnego, że Volkswagen oferuje te same opcjonalne funkcje w obu wersjach – czterodrzwiowej i dwudrzwiowej – modelu Volkswagen up!. Należą do nich inteligentne systemy, takie jak system automatycznego hamowania w mieście. Volkswagen up! jako pierwszy samochód w swojej klasie może być automatycznie hamowany w trudnej sytuacji dzięki temu systemowi, który działa w prędkości od 5 do 30 km/h.
maps+more
W ofercie znajduje się również przenośny system nawigacji i infotainment z ekranem dotykowym. Zawiera system nawigacyjny, telefon bezprzewodowy, wyświetlanie różnych parametrów pojazdu i odtwarzacz multimedialny. Dodatkowo aplikacje mogą być używane do dostosowywania maps+more do indywidualnych potrzeb. maps+more montuje się na desce rozdzielczej, a następnie jest połączone z elektronicznymi systemami Volkswagena up!. Rzadkim udogodnieniem w segmencie małych samochodów jest ogromny panoramiczny dach panoramiczny z możliwością otwierania, który Volkswagen postanowił wprowadzić do modelu up!
Wersja podstawowa jest dobrze wyposażona
Na zewnątrz mały Volkswagen w wersji podstawowej, take up!, jest wyposażony w 14-calowe koła, zderzaki w kolorze nadwozia oraz szybki o zielonym odcieniu, izolujące ciepło. Jak w wszystkich modelach up!, nadwozie jest częściowo ocynkowane. Wewnątrz znajdują się takie detale jak składana tylna kanapa, kolorowe ramki wentylacji (w kolorze 'białym’), wykładzinowe podłogi oraz pokrywa bagażnika wyłożona tkaniną. Do funkcji wygodnych, które wyróżniają wersję take up!, należą wycieraczka tylnej szyby, elektryczne wspomaganie kierownicy, regulowana wysokość kolumny kierowniczej, kierunkowskazy o wygodnej obsłudze (1 naciśnięcie = 3 cykle błyskania) oraz światła do jazdy dziennej. Eleganckim akcentem jest błyszcząca czarna panel w środkowej części deski rozdzielczej. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne i aktywne, standardowe elementy obejmują poduszki powietrzne z przodu oraz poduszki powietrzne boczne głowy-klatki piersiowej, a także przypomnienie o zapięciu pasów dla kierowcy i pasażera z przodu, napinacze pasów z przodu, ABS z ASR, elektroniczny program stabilizacji ESP (w Niemczech), mocowania ISOFIX oraz mocowania top-tether do zamontowania odpowiednich fotelików dziecięcych z tyłu i funkcję dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu (przy użyciu fotelika dziecięcego).
Silniki i skrzynie biegów modelu up!