Po rozwodzie z Fordem, Volvo próbowało zaistnieć na rynku z finansowym wsparciem od Geely, chińskiego giganta motoryzacyjnego, wprowadzając nową alternatywę w segmencie premium kompaktowych hatchbacków, mianowicie model V40.
Volvo zaprezentowało nazwę V40 w 1995 roku jako wersję kombi modelu S40, który był kompaktowym sedanem premium. W 2004 roku ten model został usunięty z oferty producenta, a nazwa powróciła w 2012 roku z hatchbackiem, który nie miał sedana jako bliźniaka. Producent oferował sedana S40, ale kombi nosiło nazwę S50.
Początkowo klienci byli nieco zdezorientowani, ale ostatecznie przyzwyczaili się do tego i zaczęli go kupować. Był to godny rywal dla Audi A3, BMW serii 1 w wersji hatchback oraz Mercedesa-Benz klasy A w wersji hatchback.
Model V40 wprowadzał nowy język designu Volvo, charakteryzujący się płynnymi liniami, z przodem, w którym grill był bardziej wysunięty do przodu niż reflektory. Dodatkowo, przednie błotniki były nieco niższe w porównaniu do linii maski. Z przodu zderzak zawierał trapezoidalny dolny wlot powietrza, otoczony dekoracyjnymi wlotami, w których producent zamontował światła dzienne.
Z profilu wznosząca się linia boczna była podkreślona przez zakrzywioną dolną linię okna oraz chromowane wykończenie. Z tyłu pochylona klapa bagażnika miała spojler dachowy na górze i była flankowana przez L-kształtne lampy tylne zamontowane w rogach.
Wewnątrz, V40 oferował unikalny design wnętrza, odzwierciedlający szwedzki trend minimalizmu. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników, gdzie obrotomierz był w centralnym punkcie. W jego wnętrzu Volvo zainstalowało cyfrowy prędkościomierz, a po zewnętrznych stronach umieszczono dodatkowe wyświetlacze dla poziomu paliwa, temperatury wody, rezerwy mocy oraz skrzyni biegów.
Przednie fotele były oddzielone wysokim konsolą centralną, która była przedłużona na desce rozdzielczej z centralnym panelem, w którym znajdowały się sterowania klimatyzacją i systemem multimedialnym. Z tyłu, na dzielonym siedzeniu, było wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów. Mimo że nie oferowano napędu na wszystkie koła, V40 miał wysoki tunel środkowy, co ograniczało przestrzeń na nogi dla trzeciego pasażera siedzącego na środku. Bagażnik za kanapą był wystarczająco duży dla większości sytuacji, chociaż nie był najlepszy w swojej klasie.
Volvo zbudowało V40 na platformie P1, co pozwoliło na zastosowanie bardziej oszczędnych silników. Niezależne zawieszenie w każdym kole zapewniało doskonałe prowadzenie, co było niecodzienne dla Volva.
Dodatkowo, producent skupił się na aspektach bezpieczeństwa i oferował standardowy system bezpieczeństwa miejskiego, który automatycznie hamował samochód dla pieszych lub innych pojazdów z przodu, aby uniknąć kolizji.
Pod maską, Volvo zainstalowało szeroki wybór silników, w tym 1.6-litrowy turbodiesel o mocy 113 KM (110 hp) oraz 2-litrową jednostkę turbodoładowaną o mocy 213 KM (211 hp). Moc przekazywana była tylko na przednie koła za pomocą pięcio- lub sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej.
Volvo V40
Całkowicie nowy Volvo V40 to sportowy pięciodrzwiowy hatchback, który ustanawia nowe standardy w zakresie prowadzenia, efektywności paliwowej i bezpieczeństwa w swojej klasie.
Jego przyciągający wzrok, coupé styl wywodzący się z modelu C30 oraz klasycznego P1800ES, jest bardziej sportowy i smuklejszy niż jednorodne normy w tej klasie.
Szczególną uwagę poświęcono prowadzeniu, odczuciu kierownicy, zwinności oraz komforcie jazdy. Inżynierowie Volvo wierzą, że Volvo V40 jest obecnie wzorcowym pojazdem w tej klasie pod względem dynamiki.
Renoma Volvo w zakresie bezpieczeństwa nie została pominięta. Nowa innowacja, Technologia Poduszki Powietrznej dla Pieszych, dołącza do wcześniejszej innowacji Volvo, jaką jest System Wykrywania Pieszych z Automatycznym Hamowaniem, który po raz pierwszy zaprezentowano w modelu Volvo S60. Razem zapewniają, że całkowicie nowy V40 oferuje niezrównaną ochronę zarówno dla pieszych, jak i dla pasażerów pojazdu.
Nowa Poduszka Powietrzna dla Pieszych, która zadebiutuje na świecie w Volvo V40, wypełnia się z dolnej krawędzi maski, gdy pojazd wykryje, że uderzył w pieszego. Uniesiona maska lepiej amortyzuje niefortunne zdarzenie, a poduszka chroni także głowę pieszego przed twardymi punktami w dolnej części szyby i słupkach A.
W Europie 14 procent wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych to piesi. W Chinach to ponad 25 procent.
System City Safety, innowacja po raz pierwszy zaprezentowana w Volvo XC60, aby unikać wypadków w zabudowie miejskiej, został jeszcze bardziej udoskonalony w Volvo V40. Teraz działa przy prędkości do 50 km/h (31 mph), zamiast 30 km/h (19 mph). Roszczenia ubezpieczeniowe dotyczące Volvo XC60 pokazują, że City Safety zredukowało roszczenia z tytułu obrażeń ciała o 51 procent, podczas gdy koszty naprawy pojazdów zmniejszyły się o ponad 20 procent. Nic dziwnego, że wiele firm ubezpieczeniowych obniża składki dla kierowców Volvo.
Technologia Poduszki Powietrznej dla Pieszych, Wykrywanie Pieszych i City Safety są częścią filozofii bezpieczeństwa IntelliSafe Volvo. Inne nowe funkcje bezpieczeństwa w Volvo V40 obejmują system radarowy Cross Traffic Alert, który pomaga w wycofywaniu się z miejsca parkingowego i widzeniu nadjeżdżającego ruchu z boku oraz ulepszony system informacji o martwym polu (BLIS). Ta nowa technologia oparta na radarze wciąż ostrzega o pojazdach w martwym polu po obu stronach, ale teraz także ostrzega przed szybko nadjeżdżającymi pojazdami z tyłu – co czyni zmianę pasa ruchu na autostradzie bezpieczniejszą.
Volvo ma również długoletnią reputację ekologicznego motoryzowania – trójdrożny katalizator z czujnikiem lambda jest jednym z wielu zielonych innowacji Volvo. Nowy silnik D2 o pojemności 1,6 litra emituje zaledwie 94 g/km (przy zastosowaniu kół 205/55 R16) CO2, co jest najlepszym wynikiem w klasie. To zapewnia także znaczące oszczędności w zakresie opodatkowania samochodów służbowych, podatku drogowego i opłat za parkowanie w strefach mieszkalnych. Nic dziwnego, że Volvo V40 jest tak dobre w tej kwestii: jedna trzecia całego budżetu badawczo-rozwojowego Volvo jest przeznaczona na redukcję emisji CO2.
„V40 to nasz pierwszy pięciodrzwiowy hatchback w segmencie C,” mówi prezydent i dyrektor generalny Volvo, Stefan Jacoby. „Spodziewamy się, że większość nabywców będzie nowa dla Volvo. Uważamy też, że jest liderem klasy w tak wielu obszarach, od designu, dynamiki jazdy, bezpieczeństwa po oszczędność paliwa. Doskonale ilustruje naszą filozofię 'Designed Around You’. Samochód, który jest idealnie dopasowany do kierowcy, łatwy i przyjemny w użyciu, intuicyjny w prowadzeniu i dbający o ludzi.”
Projekt jest szczególnie uderzający. Zewnętrze zaprojektowano w kalifornijskim studiu Volvo w Camarillo przez Amerykanina Chrisa Benjamina. „Chciałem emocjonalnie angażującego samochodu, który wygląda jak coupé, ale ma funkcjonalność pięciodrzwiowego hatchbacka,” mówi. Technologia Poduszki Powietrznej dla Pieszych pozwoliła mu obniżyć linię maski i całego pojazdu. Jest to rzeczywiście o 29 mm (nieco ponad cal) niższe niż C30 coupé, jeden z najniższych hatchbacków na drodze. Tył samochodu oparty jest na C30, który z kolei czerpał inspirację z klasycznego modelu P1800ES z lat 70.
Priorytety w projektowaniu wnętrza polegały na tym, aby nadać „odczucie dużego samochodu w małym”. Deska rozdzielcza jest szeroka – podkreślając wrażenie dużego samochodu – a dostępny jest nowy wysokotechnologiczny wyświetlacz cyfrowy TFT. Można wybierać spośród trzech różnych wyświetlaczy instrumentów, w tym ustawienia „eco”, aby pomóc w oszczędnej jeździe, oraz trybu „performance”, lepiej dopasowanego do bardziej dynamicznej jazdy. Jest także bardziej klasyczny tryb „elegance”. Instrumenty TFT są dostępne jako opcja we wszystkich modelach w gamie Volvo V40.
Volvo V40 standardowo wyposażone jest w strumieniowe przesyłanie muzyki przez Bluetooth i bezprzewodową łączność z telefonem komórkowym. System nawigacji z instrukcjami w głównym zestawie instrumentów, a także aplikacja mobilna, która może znaleźć Twój samochód na dużym parkingu, zablokować lub odblokować drzwi i nawet prowadzić do logu podróży.
Te wszystkie opcje są częścią innowacyjnego systemu infotainment Volvo, który oferuje doskonałą łączność, bezpieczeństwo i personalizację.
Fotele są nowe i kontynuują doskonałą reputację Volvo w zakresie komfortu pasażerów. Tylne siedzenie jest wyraźnie wyprofilowane, aby zapewnić maksymalne wsparcie dla dwóch osób i są one umieszczone nieco bardziej do wewnątrz niż zwykle, co poprawia komfort i widoczność do przodu. Niemniej jednak jest miejsce dla trzech osób z tyłu i trzy trójpunktowe pasy bezpieczeństwa (wynalazek Volvo, rzecz jasna) w tylnej kanapie.
Opcjonalny panoramiczny szklany dach poprawia „wrażenie dużego samochodu” w kabinie. Kolejnym nietypowym i stylowym akcentem designu jest lusterko wsteczne bezramkowe – kolejny dowód na fokus projektowy Volvo V40 oraz klarowne, uporządkowane detale.
Przyjemność z jazdy była priorytetem. „Dążyliśmy do dynamicznego przywództwa w tej klasie i jestem pewny, że osiągnęliśmy to,” mówi Stefan Karlsson, Menedżer ds. Dynamiki Pojazdu i Kalibracji. „Naszym celem było zaoferowanie prawdziwego uczucia połączenia, aby zapewnić wielką pewność kierowcy. Jeśli kierowca czuje się dobrze połączony, czuje się, że ma kontrolę. To nie tylko poprawia przyjemność z jazdy, ale także zwiększa bezpieczeństwo dynamiczne.”
Komfort jazdy był również kluczowy. „My po prostu nie akceptujemy, że zwrotność powinna być kosztem komfortu. To nie jest konieczne.”
Tłumienie – kluczowa cecha komfortu i interakcji z kierowcą – było w większości kalibrowane poprzez testowanie na brytyjskich drogach B, „najlepszym miejscu do testów w prawdziwym świecie,” mówi Stefan Karlsson. „To bardzo wymagające drogi, dlatego tak wiele samochodów ma z nimi problemy. Są doskonałe do strojenia amortyzatorów, co z kolei poprawia komfort jazdy, reakcję kierownicy, prowadzenie i zwrotność.”
Całkowicie nowy Volvo V40 występuje z trzema różnymi silnikami diesla i trzema silnikami benzynowymi. W ich skład wchodzi 1,6 diesel, który osiąga znakomity i najlepszy w klasie wynik CO2 wynoszący 94 g/km (co odpowiada 78,5 mpg w cyklu mieszanym), sportowy diesel pięciocylindrowy 2,0 o mocy 177 hp oraz benzynowy silnik wysokoprężny T5 o mocy 254 hp. Wszystkie wersje silników i skrzyń biegów mają technologię start/stop, aby zwiększyć oszczędność i zmniejszyć emisję.
Volvo Car UK spodziewa się, że D2 będzie najlepiej sprzedającym się silnikiem, z 63 procentami sprzedaży w Wielkiej Brytanii.
Oferowane są trzy poziomy wyposażenia – ES, SE i SE Lux. Ceny zaczynają się od 19 745 funtów za D2 ES. Samochody są bardzo dobrze wyposażone. Podstawowy model ES ma w standardzie City Safety, Poduszkę Powietrzną dla Pieszych, bezprzewodowy Bluetooth, system audio wysokiej wydajności, elektroniczną kontrolę klimatu, skórzaną kierownicę i chłodzoną skrytkę na rękawice.
Biorąc pod uwagę poziom wyposażenia, Volvo V40 jest nie tylko tańsze niż odpowiednik Audi A3 i BMW serii 1, ale również przewyższa wiele masowo produkowanych rywali.
W pierwszym pełnym roku kalendarzowym (2013) sprzedanych ma być nieco ponad 12 000 egzemplarzy w Wielkiej Brytanii. To uczyniłoby Wielką Brytanię największym rynkiem dla V40 na świecie.
Dostawy klientów w Wielkiej Brytanii rozpoczną się we wrześniu 2012 roku, a model wysokoprężny T5 pojawi się później w 2012 roku. Volvo V40 to nowy gracz w klasie dla Volvo, ale będzie także zastępować modele S40 i V50.
DESIGN
Niski, elegancki i sportowy, Volvo V40 to jeden z najbardziej przyciągających wzrok modeli Volvo w historii. Wygląda jak samochód dwu-drzwiowy, dzięki niskiemu dachowi (o 29 mm niższemu niż C30) i linii maski. W rzeczywistości jest to pięciodrzwiowy hatchback z całą funkcjonalnością i użytecznością, jakiej można się spodziewać po Volvo.
Wystrój zewnętrzny zaprojektowany w kalifornijskim studio Volvo
Zewnętrze zaprojektował Chris Benjamin, dyrektor ds. designu w kalifornijskim studio Volvo w Camarillo, na północny zachód od Los Angeles. „Chciałem, aby samochód miał kształt klina, wysoką tylną część i szerokie ramiona. Postrzegam go jako połączenie coupé i sportowego kombi. Volvo zawsze dobrze robiło kombi i miało też kilka klasycznych coupé.” Opisuje go jako „trójwymiarowe dzieło sztuki, które można prowadzić”.
Smukły profil zewnętrzny podkreślony jest przez niską i szeroką grubą grille, która uwydatnia właściwości pojazdu zbliżające go do ziemi. Dziennie diodowe światła do jazdy wbudowano w dolne narożniki przodu, co nadaje mu wygląd „ostrza”. Diody LED są również używane w kierunkowskazach lusterek, tylnych światłach pozycyjnych, wysokim tylnym świetle hamowania oraz w oświetleniu tablicy rejestracyjnej.
Klasyczna, V-kształtna maska Volvo ma odważniejsze krawędzie. Szerokie ramiona rozciągają się zaledwie za reflektorami. One również mają ostre krawędzie, nawiązując do rosnącej linii pasa. Na końcu tylnej części drzwi dołącza do zintegrowanego „haku”, dziedzictwa projektowego P1800 coupé.
Dramatyczny kształt klina z szerokimi ramionami
Sylwetka dachu jest również w kształcie klina, co przyczynia się do sportowej postawy. Tylne światła umieszczone są wysoko, aby zapewnić maksymalną widoczność, i podążają za krzywizną ramion. Szerokie ramiona to kolejny znak rozpoznawczy Volvo w designie, sięgający modeli Amazona z lat 50. i był przywrócony przez brytyjskiego szefa designu Volvo, Petera Horbury’ego, w modelach S80 i V70.
„Znacząco zmniejszyliśmy D-słupki,” mówi Benjamin. „Daje to kształt kropli do szyby i toruje drogę dla potężnego tylnego ramienia, które jest takim charakterystycznym elementem. Niska wysokość poprawia również powierzchnię przednią, co prowadzi do lepszej aerodynamiki i niższej emisji CO2.”
Jego ulubioną cechą projektową? „Wydatny tył. Ma również charakter niskiego, szerokiego wyglądu, który emanuje dużą pewnością siebie. Sześciokątny kształt tylnej klapy stał się niemal znakiem towarowym Volvo, łącząc design Volvo V40 z wyglądem naszego sportowego kombi V60.” Projekt tylnej klapy, po raz pierwszy wprowadzony w C30 i również inspirowany P1800ES, jest kolejnym znakiem rozpoznawczym Volvo.
Volvo V40 zaprojektowano pod kierownictwem Steve’a Mattina, ówczesnego wiceprezesa ds. designu Volvo. Jak to zwykle bywa przy nowych modelach, satelity projektowe Volvo w Camarillo i Barcelonie rywalizowały z główną siedzibą w Göteborgu. (Od tego czasu dodano nowe studio projektowe w Szanghaju.) Propozycja Benjamina z Camarillo została ostatecznie wybrana. Benjamin spędził następnie dwa lata, pracując i mieszkając w Göteborgu, finalizując projekt samochodu.
„To jeden z tych samochodów, które rzeczywiście poprawiły się w miarę zbliżania się do produkcji,” mówi Benjamin. „Chciałem, aby projekt był naprawdę emocjonalnie angażujący. Dla mnie zbyt wiele nowoczesnych samochodów stało się maszynowymi, zbyt towarowymi. Chciałem ponownie odkryć trochę romantyzmu w projektowaniu z naprawdę obłymi kształtami. Powierzchnia to mieszanka ostrych krawędzi i miękkości, jak w V60 i S60, ale podniesiona na inny poziom.”
Niektóre z przyjemnych, małych detali: jest to pierwszy Volvo z dyszami do spryskiwania w kolorze nadwozia i pierwszy Volvo, który używa zakrzywionych krawędzi, co umożliwia użycie większych kół i opon.
Innym praktycznym nowym detalem jest to, że wlew paliwa jest samodomykający się. To „inteligentny” projekt, który ułatwia tankowanie, ponieważ nie ma już potrzeby używania korka do wlewu paliwa.
Długość Volvo V40 wynosi 4369 mm, co czyni go nieco dłuższym niż Audi A3 czy BMW serii 1 oraz nieco szerszym. Współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,29 do 0,31 w zależności od wyboru opon i kół.
Personalizacja jest kluczowym aspektem filozofii „Designed Around You”, centralnego motywu wszystkich nowych modeli Volvo. Obejmuje to zestaw stylizacji zewnętrznej, który dodatkowo poprawia efektywność aerodynamiczną i nadaje jeszcze sportowniejszy wygląd. Zestaw obejmuje deflektory, tylny dyfuzor w dwóch kolorach, zestaw do malowania i powiększone prostokątne chromowane rury wydechowe.
Panoramiczny szklany dach poprawia uczucie przestronności
Stały panoramiczny szklany dach, rozciągający się od przedniej szyby do oparcia tylnych siedzeń, poprawia odczucie światła i przestrzeni w samochodzie oraz sprawia, że kabina jest jeszcze bardziej przewiewna i jasna. Dach jest przyciemniany, aby zredukować promieniowanie podczerwone do wnętrza. Tkaninowa zasłona, umieszczona pod dachem, zapewnia cień i może być używana do zakrycia słońca w części kabiny. Tylni pasażerowie mogą na przykład cieszyć się słońcem, podczas gdy kierowca relaksuje się w cieniu.
Całkowicie nowy Volvo V40 występuje w wyborze kół o średnicy 16, 17 lub 18 cali, w zależności od poziomu wyposażenia i specyfikacji klienta.
PROJEKT WNĘTRZA
Nigdzie filozofia Volvo „Designed Around You” nie znajduje lepszego wyrazu niż w wnętrzu. Jest wygodne, proste w designie (jak wszystkie dobre skandynawskie wzornictwo), intuicyjne i przyjemne dla oka. „Wnętrze nowego Volvo V40 zostało zaprojektowane z myślą o ludziach i kładzie mocny nacisk na ergonomię, komfort oraz doświadczenie prowadzenia z poczuciem kontroli,” mówi Sven-Olof Persson, menedżer ds. designu wnętrz.
Dodaje prezydent i dyrektor generalny Stefan Jacoby: „Całkowicie nowy V40 ma najbardziej intuicyjny interfejs kierowcy w historii Volvo. Uważamy, że ostatecznym luksusem jest posiadanie samochodu, który pasuje do Ciebie, rozumie Cię i ewoluuje razem z Tobą. Wsiadasz za kierownicę po raz pierwszy. Patrzysz na deskę rozdzielczą – i wszystko wydaje się tak funkcjonalne i oczywiste, że jesteś gotowy do natychmiastowego uruchomienia.
„Projektujemy samochody z myślą o potrzebach i stylu życia ludzi. Tworzenie intuicyjnego i ergonomicznie optymalizowanego środowiska kierowcy jest częścią naszego celu, by zaoferować poczucie zrelaksowanej kontroli.”
Volvo jest znane z jakości swoich kabin samochodowych, ergonomii oraz komfortu siedzenia. Całkowicie nowy Volvo V40 podnosi wszystkie te cechy na nowy poziom.
Odczucie „dużego samochodu”
Duża i szeroka deska rozdzielcza podkreśla odczucie „dużego samochodu”, podobnie jak przestronność oferowana przez głęboką przednią szybę i panoramiczny szklany dach (po zamontowaniu). Instrumenty są eleganckie, ale jednocześnie proste. Intuicyjny design to znak rozpoznawczy Volvo.
Kabina jest pełna łatwych w użyciu technologii, które są częścią zaawansowanego, ale prostego w użyciu interfejsu HMI (Human-Machine Interface) Volvo. System infotainment – łączący audio, nawigację, telefon komórkowy i inne funkcje – jest prezentowany na pięcio- lub siedmiocalowym kolorowym ekranie w górnej części konsoli centralnej. Ustawiony jest wysoko, aby ułatwić kierowcy utrzymanie oczu na drodze. Wszystkie funkcje można kontrolować z kierownicy lub za pomocą przycisków bezpośrednio pod ekranem.
Interfejs człowiek-maszyna to kluczowa jakość każdego Volvo. Sterowanie jest na tyle intuicyjne, że celem Volvo było uczynienie niepotrzebnym czytanie instrukcji obsługi.
Przycisk „Mój samochód” typowy dla łatwej w użyciu technologii
Przycisk „Mój samochód” na desce rozdzielczej oferuje łatwy dostęp do szerokiego zakresu spersonalizowanych ustawień dla City Safety, Ostrzeżenia o Kolizji, Wykrywania Pieszych, Systemu Ostrzegania Kierowcy, Aktywnego Tempomatu, oświetlenia, lusterek, jednostki klimatyzacyjnej, centralnego zamka i systemu audio.
Jeśli klient wybierze system audio Multimedia, system infotainment Volvo zostanie zaktualizowany o większy siedmiocalowy ekran, który również wyświetla informacje i obrazy z systemu nawigacyjnego, telefonu, kamery wstecznej, odtwarzacza DVD, telewizji cyfrowej i innych.
Połączenie Bluetooth zostało ulepszone, aby umożliwić nie tylko rozmowy telefoniczne bez użycia rąk, ale także strumieniowanie muzyki z preferowanego przenośnego odtwarzacza muzyki z obsługą Bluetooth. Volvo jest jedyną marką, która oferuje Bluetooth w całej swojej gamie jako standard. Zintegrowana nawigacja z poleceniami głosowymi jest dostępna jako opcja.
Wysokotechnologiczne instrumenty TFT dostępne
Wyświetlacz instrumentów TFT (transistor cienkowarstwowy) to nowość dla Volvo i również klasa pierwsza. Oferuje doskonałą czytelność w każdych warunkach oświetleniowych, może priorytetowo traktować informacje w sytuacjach awaryjnych oraz pozwala na personalizację wyświetlacza – wszystko to w ramach filozofii „Designed Around You” Volvo.
Istnieją trzy ustawienia:
- Motyw „Eco” ma zielone tło i obejmuje miernik ekonomii, który pozwala na jak najoszczędniejszą jazdę. Zielone światło zapala się, gdy Twoja jazda ekologiczna jest optymalna.
- Motyw „Performance” ma czerwone tło i zawiera miernik mocy, który informuje kierowcę, ile mocy jest używane i ile jest dostępne. W tym trybie obrotomierz jest wyśrodkowany na wyświetlaczu, a prędkość wyświetlana jest cyfrowo. To jest ustawienie wyboru, gdy preferowana jest dynamiczna jazda.
- Motyw „Elegance” ma pomarańczowe podświetlenie i daje bardziej konwencjonalny wyświetlacz deski. To idealne dla spokojnej, relaksującej jazdy, a prawdopodobnie będzie codziennym wyborem ustawienia.
- Wyświetlacz instrumentów zawiera również instrukcje nawigacyjne, gdy zamontowana jest nawigacja satelitarna.
Kabina V40 jest zaprojektowana z myślą o kierowcy, ale nigdy nie kosztem komfortu pasażerów. „Jest ukierunkowana na kierowcę,” zauważa dyrektor ds. designu Chris Benjamin. „Czujesz się jak w prawdziwym kokpicie. Ale pasażerowie nigdy nie czują się odizolowani.”
Udoskonalony ikoniczny środkowy panel
Unoszący się środkowy panel, po raz pierwszy zaprezentowany w S40 i V50 w 2003 roku, stał się znakiem towarowym Volvo i centralnym punktem kokpitu Volvo V40. Zainspirowany został szwedzkimi meblami i ich tendencją do „gięcia drewna”. Głębokość panelu nadaje wrażenie, że „unosi się”.
W V40 środkowy panel jest jeszcze bardziej rzeźbiony. „Jest szerszy u góry i zwęża się w dół. To pomaga zwiększyć przestrzeń na kolana dla kierowcy i pasażera z przodu,” zauważa Chris Benjamin. Środkowy panel występuje w standardzie w kolorze węgla, z możliwością zmiany na Shimmer Graphic w wyższych poziomach wyposażenia. Nowoczesne drewno oraz Center Court (styl inspirowany tenisem z czerwonym paskiem) dostępne są jako akcesoria.
Środkowy panel ma ramkę wykończoną metalicznym srebrem, która podkreśla wystrój. To samo wykończenie można także znaleźć w drzwiach i na desce rozdzielczej, jak również wokół wyświetlacza centralnego, zewnętrznych wlotów powietrza, przycisku startu i osłony dźwigni zmiany biegów.
Ciekawym akcentem jest nietypowe, a jednocześnie eleganckie lusterko wsteczne bezramkowe – bez nieestetycznego plastikowego obramowania. Inspirowane jest klasycznymi samochodami z lat 50. i 60., z których wiele miało subtelne bezramkowe lusterka wsteczne.
Profilowane siedzenia, również z tyłu
Volvo słynie z komfortu siedzeń. W Volvo V40 fotele są nowe. Podobnie jak fotele przednie, zewnętrzne siedzenia tylne również są wyraźnie profilowane, aby zapewnić większy komfort i wsparcie. Siedzisz nieco bardziej do wewnątrz niż zwykle, co oddala Cię od drzwi i zapewnia większą widoczność do przodu. Tylne siedzenie jest idealne dla dwóch osób, chociaż jest wystarczająco dużo miejsca dla trzech.
Dostępne są podgrzewane fotele z przodu i z tyłu. Te drugie to nietypowa specjalność Volvo, wynik chłodnego rynku krajowego.
Jest wiele miejsca do przechowywania. Pod podłokietnikiem znajduje się komora na przechowywanie płyt CD i innych drobnych przedmiotów. Posiada również złącze do USB/iPoda lub AUX. Dwa uchwyty na kubki i gniazdo 12V są zintegrowane w konsoli przed podłokietnikiem.
Schowek ma miejsce na dwie puszki lub butelki napoju. Jest chłodzony zimnym powietrzem z systemu elektronicznej kontroli klimatu.
Inne wygodne funkcje obejmują akcesoryjny schowek na okulary przeciwsłoneczne nad drzwiami kierowcy, uchwyt na długopis w schowku oraz przydatne komory do przechowywania pod deską rozdzielczą oraz po zewnętrznej stronie tylnych siedzeń. Innym sprytnym detalem jest specjalnie zaprojektowana, drenowana komora na skrobak do lodu w panelu drzwi kierowcy.
Oświetlenie wnętrza zaprojektowano tak, aby dawało uczucie „światła teatralnego”. Dodaje to luksusowego charakteru wnętrza. W strategicznych miejscach zastosowano lampy LED. Kierowca może cieszyć się ustawieniem od czerwonego do niebieskiego, które dostosowuje światło do temperatury wnętrza – lub wybierać spośród kolejnych siedmiu motywów nastrojowych. Lampki do czytania z przodu i z tyłu można przyciemniać.
Podświetlana dźwignia zmiany biegów
Istnieje opcjonalny element dźwigni zmiany biegów, przeznaczony do automatycznych i manualnych skrzyń biegów, który jest przezroczysty i podświetlany LED od wewnątrz. W panelach drzwi znajdują się również lampki LED. To kolejny przykład eleganckiego, pomysłowego projektu, który podnosi jakość wnętrza.
„Poza tym podświetlana dźwignia zmiany biegów wygląda świetnie w nocy,” zauważa Chris Benjamin. „To prawdziwy temat rozmów.”
Oparcie tylnej kanapy w układzie 40/60 można łatwo składać na różne sposoby, gdy przewozi się długie przedmioty. Fotel pasażera z przodu można złożyć do przodu, aby uzyskać jeszcze więcej miejsca.
W komorze ładunkowej znajduje się praktyczna siatka do zawieszenia. Miękka siatka zabezpieczająca jest opcjonalna, a metalowa wersja dostępna jako akcesorium.
Podwójna podłoga bagażnika
V40 może być wyposażony w „dodatkową” podłogę w komorze ładunkowej, co sprawia, że podłoga jest płaska, gdy tylne siedzenie jest złożone. Oprócz dwóch stałych haków, dodatkowa podłoga integruje haki do torb zakupowych. Pomiędzy górną a dolną podłogą znajduje się ukryta przestrzeń do przechowywania.
Oferta akcesoriów obejmuje „Organizer Mat do Bagażu”, który utrzymuje mniejsze przedmioty w bezpiecznym miejscu, a także „Organizer Ładunku”, który zawiera przegrodę w komorze ładunkowej, pas ładunkowy i dwa szynowe systemy podłogowe.
Wysokiej jakości wykończenie i tapicerka
Luksusowe materiały, w tym skóra, aluminium i wysokiej jakości tkaniny, są używane w całym wnętrzu. Skórzane elementy są garbowane organicznie, co oznacza, że lepiej się starzeją i rozwijają patynę w miarę dojrzewania. Jakość szycia jest cechą szczególną, nawet na tkaninach sztucznych. Klienci mają do wyboru skórę, sportowy T-Tec (syntetyczna „skóra” inspirowana kombinezonami i innymi trwałymi akcesoriami outdoorowymi) oraz tkaninę Lorensburg (drobno tkana tkanina, która wydaje się bardzo nowoczesna i trwała). Prawdziwe aluminiowe wstawki również są atrakcyjnym dodatkiem.
Oczywiście dostępna jest tapicerka w kolorze węgla, ale Szwecja jest znana z jaśniejszych odcieni – wynik długich, ciemnych zim. Dlatego również dostępne są odcienie węgla z jasnym, a także espresso z jasnym.
DYNAMIKA JAZDY: PODWOZIE
Włożono ogromny wysiłek, aby uczynić Volvo V40 liderem klasy pod względem ogólnych osiągów. Według Stefana Karlssona, Menedżera ds. Dynamiki Pojazdów i Kalibracji, Volvo chciało „doskonałej równowagi komfortu jazdy, prowadzenia, kierownicy i hamowania, jak również funkcji wspomagających kierowcę”.
Uważa, że specjalna nisza V40 to „całe połączenie samochodu. Sposób, w jaki zawsze masz kontrolę, nigdy nie doświadczając nieprzyjemnych niespodzianek. To intuicyjny sposób, w jaki samochód się prowadzi i zachowuje. Jeśli kierowca jest dobrze poinformowany o zachowaniu samochodu, podejmie zawsze właściwe decyzje. Będzie lepszym kierowcą, będzie czerpać większą przyjemność z jazdy i będzie bezpieczniejszym kierowcą.”
Świetne odczucie kierownicy łączy Cię z drogą
Szczególny nacisk położono na kierownicę, „główne połączenie z Tobą i drogą. Staraliśmy się bardzo, aby kierownica zapewniała intuicyjne i liniowe odczucie między Tobą a drogą. Dzięki temu jest bardzo responsywna i precyzyjna. Jestem pewny, że jesteśmy bardziej 'połączeni’ niż konkurenci. Myślę, że rzeczywiście mamy w tym przewagę.”
System wspomagania kierownicy (EPAS) używa elektrycznej energii w układzie zębatym. Wczesne elektryczne systemy kierownicze były czasami krytykowane za brak odczucia, ale Karlsson mówi, że Volvo pokonało tę wadę i twierdzi, że sprzężenie zwrotne i odczucie są teraz „tak dobre, jak w dobrym hydraulicznym systemie kierowniczym”. Kluczową korzyścią elektrycznego układu kierowniczego jest to, że, ponieważ nie ma hydraulicznej pomocy, można zaoszczędzić paliwo.
Grube rurki pionowe i sztywna izolacja kolumny kierowniczej zwiększają sztywność skrętną. To również przyczynia się do zwiększonego odczucia bezpośredniego kontaktu z kołami i drogą.
Elektryczne wspomaganie kierownicy pozwala na wybór między trzema poziomami wspomagania. W trybie niskim system zapewnia wysoki stopień wsparcia, ułatwiając manewrowanie. Tryb średni ma niższe wsparcie, co pozwala na lepszą reakcję na drodze przy wyższych prędkościach. Wysoki tryb jest optymalnym ustawieniem dla entuzjastycznego kierowcy, co przyczynia się do dynamicznego charakteru samochodu.
Elektryczne wspomaganie kierownicy pozwala również na integrację funkcji bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, które wiążą się z kierownicą, takich jak Ostrzeżenie o Opuście Pasa i Wspomaganie Parkowania.
Zawieszenie testowane w Wielkiej Brytanii
Tuning amortyzatorów w całkowicie nowym Volvo V40 był głównie przeprowadzany w Wielkiej Brytanii, na legendarnych drogach B. „To Richard Parry-Jones [legendarny dyrektor techniczny Forda] pierwszy zwrócił nam uwagę na zalety korzystania z brytyjskich dróg B,” mówi Karlsson. „Testują każdą możliwą dziedzinę tłumienia, z powodu ich szorstkości, zmiany nachylenia, falistości i różnorodności zakrętów.” Karlsson mówi, że Volvo teraz „90 procent naszego strojenia amortyzatorów wykonuje w Wielkiej Brytanii. A amortyzatory są tak kluczową częścią zawieszenia. Wpływają na komfort jazdy, prowadzenie, kierownicę – wszystko.”
Amortyzatory obejmują tylną konstrukcję jednostkową, które mają tłumienie kompresji i odbicia realizowane przez ten sam zawór. Dzięki temu następuje krótszy, szybszy przepływ płynów, co oznacza, że amortyzator reaguje szybciej.
Karlsson jest częścią małego zespołu (tylko czterech inżynierów) zajmującego się testowaniem nowych Volvo częściowo „na siedzeniu spodni”. Oczywiście mamy mnóstwo ludzi pracujących nad CAE [inżynierią wspomaganą komputerowo]. Nasze projektowanie zawieszenia jest mocno przez nich inspirowane. Ale rzeczywiste testowanie w realnym świecie jest również kluczowe. Tak więc to mieszanka subiektywnych testów i obiektywnych pomiarów.”
Członkowie czteroosobowego zespołu ds. dynamiki podwozia mają średnio 15-letnie doświadczenie w tuningowaniu jazdy. „Moje tło to inżynieria obliczeniowa. Jeden z moich współpracowników jest szwedzkim kierowcą rajdowym.” Karlsson w weekendy ściga się samochodem sportowym Mazda MX-5.
Ustawienie podwozia – całkowicie niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu, z wykorzystaniem kolumn MacPhersona z przodu – jest uzupełnione zestawem elektronicznych układów zaprojektowanych w celu zwiększenia bezpieczeństwa, ale także poprawy przyjemności z jazdy.
DSTC poprawia bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy
System Dynamicznej Stabilizacji i Kontroli Trakcji (DSTC) w Volvo V40 zawiera kilka zaawansowanych funkcji, które oferują wyjątkowe połączenie przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa. Zaawansowana kontrola stabilności wchodząca w jej skład wykorzystuje czujnik kąta przechyłu, który umożliwia wczesne wykrycie tendencji do poślizgu. Oznacza to, że system kontroli stabilności może interweniować wcześniej i precyzyjniej. Zaawansowana kontrola stabilności jest wielką zaletą w dynamicznej jeździe wymagającej znacznych sił bocznych, poprawiając prowadzenie i szybkie manewry uniku.
Kontrola Przyczepności przy Zmianie Kierunku zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania silnikiem na śliskiej nawierzchni.
Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, Wspomaganie Stabilności Przyczepy pomaga tłumić „wędrówki”, które mogą wystąpić podczas holowania przyczepy lub kampu. Samochód jest stabilizowany poprzez hamowanie jednego lub więcej kół oraz redukcję momentu obrotowego.
Kontrola Przyczepności w Zakręcie poprawia prowadzenie
Kontrola Przyczepności w Zakręcie to nowa funkcja Volvo V40, która wykorzystuje wektoryzację momentu obrotowego, aby jeszcze płynniej pokonywać zakręty. Wewnętrznie napędzane koło pojazdu jest hamowane, co powoduje, że więcej mocy jest przekazywane na zewnętrznie napędzane koło. To pozwala kierowcy pokonywać zakręty bardziej ciasno przy jednoczesnym zmniejszeniu tendencji do nadsterowności.
Ten system ułatwia płynne utrzymanie pożądanej linii na krętych drogach, w rondach i na mokrej nawierzchni. Kontrola Przyczepności w Zakręcie to ogromna zaleta przy wyjeżdżaniu z małej bocznej drogi, aby szybko włączyć się do szybszego ruchu na autostradzie.
Standardowe V40 ma „dynamiczne” podwozie, ale dostępne jest także „sportowe” podwozie. Obniża ono wysokość jazdy o 10 mm (niewiele poniżej pół cala), obniżając środek ciężkości i oferując sztywniejsze sprężyny i amortyzatory, aby zapewnić jeszcze bardziej responsywną jazdę.
Komfort to priorytet
Mimo że nacisk kładziony jest na sportowe odczucie dla kierowcy, Stefan Karlsson twierdzi, że komfort nie został poświęcony. „To jedna z rzeczy, z których jesteśmy naprawdę dumni – to bardzo zwinny, responsywny samochód, ale komfort jazdy również jest doskonały.”
Oczywiście dynamiczny i bezpieczny samochód musi mieć doskonałe hamulce. Całkowicie nowy V40 ma cztery hamulce tarczowe, wentylowane z przodu. Standardowo wyposażony jest w system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), a także w elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD) i elektroniczną pomoc hamulcową (EBA).
EBA pomaga kierowcy zatrzymać się w jak najkrótszym czasie w sytuacji nagłej. System wykrywa, czy kierowca znajduje się w sytuacji nagłego hamowania i, nawet jeśli pedał nie został wciśnięty z maksymalną siłą, stosuje maksymalną moc hamowania.
EBD zmienia ciśnienie hamowania na każde koło – w zależności od prędkości i warunków drogowych – zapewniając maksymalną siłę hamowania i pełną kontrolę nad pojazdem.
Obie EBA i EBD działają w połączeniu z hamulcami zapobiegającymi blokowaniu.