2013 Acura MDX

Acura zaprezentowała czwartą generację swojego flagowego SUV-a, MDX, w 2013 roku, przeznaczoną na rok modelowy 2014, a zmiany w porównaniu do poprzednika były znaczące.

W związku z rosnącym zainteresowaniem SUV-ami klasy premium z trzema rzędami siedzeń, japoński producent starał się odpowiadać na wymagania klientów. W 2013 roku zatem ujawnił wersję produkcyjną czwartej generacji MDX podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku.

Eksterier wyglądał bardziej agresywnie niż wcześniej, z diamentowym kształtem głównej kraty chłodnicy nad zderzakiem, po obu stronach z LED-owymi reflektorami i parą wlotów powietrza. Dzięki długiemu kapotowi i sylwetce przesuniętej ku tyłowi, MDX sprawiał wrażenie bardziej sportowego, mimo że był głównie wykorzystywany do dowozów dzieci do szkoły lub jako zwykły rodzinny samochód. Z tyłu, klapa bagażnika była lekko pochylona do przodu, a dynamiczny wygląd potęgowały kształty słupków D i trzecich bocznych okien.

Acura włożyła dużo wysiłku w to, aby wnętrze było bardziej przestronne w porównaniu z trzecią generacją MDX. Mimo to, miejsce na trzecim rzędzie nie było wystarczająco komfortowe dla przeciętnego dorosłego, ale bardziej odpowiednie dla dzieci. Dodatkowo, przy wszystkich trzech rzędach na miejscu, bagażnik oferował 16,3 stopy sześcienne (461 litrów) przestrzeni. Producent wprowadził unikalną funkcję w segmencie, oferując zdejmowane środkowe siedzenie w drugim rzędzie, co pozwalało przekształcić wnętrze w układ sześciu miejsc z wyraźnym przejściem do tylniej ławki. Z przodu, umocnione fotele znajdowały się naprzeciwko deski rozdzielczej, na której umieszczono ekran infotainment na szczycie centralnej konsoli.

Pod maską, Acura zainstalowała silnik V6 o pojemności 3,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Moc była przekazywana na oś przednią lub na wszystkie cztery koła.

Model 2014 MDX to trzecia generacja luksusowego SUV-a Acura, który pomieści siedmiu pasażerów i został stworzony od podstaw na nowej platformie, w pełni zoptymalizowanej pod kątem potrzeb współczesnych nabywców luksusowych SUV-ów.

Nowa Acura MDX, podobnie jak jej sztandarowy sedan RLX, wykorzystuje szereg charakterystycznych technologii Acura, aby zrealizować wizję marki dotyczącą „Syntetizacji człowieka i maszyny” i oferować wyższy poziom luksusu, ciszy, wygody i prestiżu w pojeździe, który działa „zgodnie z wolą kierowcy” z intuicyjną obsługą oraz ekscytującymi osiągami dynamicznymi.

Stworzona w duchu „Rodzinnego odrzutowca wyższej klasy”, MDX z 2014 roku jest elegancka i wyrafinowana, prestiżowa i potężna, zaprojektowana z myślą o unikalnych potrzebach wydajnościowych i funkcjonalnych kierowców luksusowych SUV-ów oraz pasażerów, niezależnie od tego, czy są to dzieci, czy klienci. Inżynierowie Acura podczas projektowania nowej MDX skoncentrowali się na trzech podstawowych wartościach: najlepszej w klasie oszczędności paliwa, nowym poziomie prestiżu i luksusowej wygodzie oraz najwyższych standardach bezpieczeństwa. Jednocześnie dążyli do dalszego zwiększenia osiągów dynamicznych MDX, zachowując jego podstawowy urok – przestronną kabinę na siedem osób, przyjazną dla rodzin, oraz zwinny, średniej wielkości wygląd SUV-a.

Pakowanie

W modelu MDX 2014 projektanci i inżynierowie starali się jeszcze bardziej zwiększyć wszechstronność i funkcjonalność kabiny dla siedmiu pasażerów, zachowując jednocześnie jej stosunkowo kompaktowy kształt zewnętrzny.

Model 2014 MDX jest o 2,0 cala dłuższy niż poprzednia generacja oraz ma o 2,8 cala dłuższy rozstaw osi. Wysokość pojazdu została obniżona o 1,5 cala, a wysokość progu z tyłu zmniejszona o 1,8 cala w porównaniu do poprzedniego modelu. Szerokość toru przedniego jest o 1,4 cala węższa, a tylniego toru o 1,2 cala węższa. Szerokość pojazdu zmniejszono o 1,3 cala. W tym kontekście MDX prezentuje o 2% mniejszą powierzchnię frontalną dla wiatru, co poprawia efektywność aerodynamiczną, oraz nieco węższe nadwozie, co ułatwia wjazd do garażu, podczas gdy dłuższy rozstaw osi pomaga zwiększyć jakość jazdy i przestronność wewnętrzną. Punkty biodrowe pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie są niższe o 1,2 cala, a w trzecim rzędzie o 1,4 cala, co poprawia poczucie stabilności i zmniejsza przechyły nadwozia dla wszystkich pasażerów.

Dzięki dłuższemu rozstawowi osi i nowemu, bardziej kompaktowemu zawieszeniu tylnemu, model MDX 2014 ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tylnych siedzeń dzięki szerszemu o 4,5 cala punktowi wejścia i niższej o 1,8 cala wysokości progu. Siedzenia w drugim rzędzie mają teraz oparcia regulacyjne w pięciu pozycjach, a nowa funkcja Extended Slide zapewnia 5,9 cala całkowitego ruchu siedziska w przód i w tył, co umożliwia większą elastyczność w dostosowywaniu się do potrzeb pasażerów w drugim i trzecim rzędzie. Z siedzeniami środkowego rzędu w skrajnym tylnym ustawieniu, odległość między siedzeniami w pierwszym a drugim rzędzie została wydłużona o 1,1 cala, co jest idealnym ustawieniem do podróży z czterema pasażerami, niezależnie od tego, czy są to dzieci, klienci czy pary. Nowa funkcja One-Touch Walk-In umożliwia łatwiejszą i bardziej intuicyjną obsługę siedzeń drugiego rzędu – zarówno z tylnych siedzeń, jak i z zewnątrz pojazdu – co dodatkowo ułatwia dostęp do trzeciego rzędu.

Przebudowa systemu HVAC w tylnych siedzeniach pozwoliła na stworzenie dużej przestrzeni do przechowywania w konsoli centralnej, ukrytej pod przesuwanym, skórzanym podłokietnikiem. Około 2 cale głębsza i szersza oraz prawie 5 cali dłuższa, główna komora oferuje 2,5 razy większą objętość niż w poprzednim modelu i jest wystarczająco duża, by pomieścić średniej wielkości torebkę, tablet i więcej. To jest kluczowa zaleta MDX w swojej klasie, gdzie wiele konkurencyjnych modeli oferuje mało lub w ogóle nie mają przestrzeni do przechowywania w konsoli.

Kluczowe szczegóły dotyczące pakowania i funkcje:

2,8 cala dłuższy rozstaw osi dla poprawy przestrzeni w kabinie i komfortu jazdy
2-procentowa mniejsza powierzchnia frontalna dla większej efektywności aerodynamicznej
Minimum 1,2 cala niższy punkt biodrowy dla wszystkich pasażerów wspomaga sportowe i stabilne odczucie
1,8 cala niższa wysokość podłogi dla łatwiejszego wsiadania
4,5 cala szerszy punkt wejścia (między tyłem siedziska drugiego rzędu a wewnętrzną częścią nadkola) dla lepszego dostępu do tylnych siedzeń.
Nowe siedzenia drugiego rzędu z funkcją Extended Slide oferują całkowite 5,9 cala ruchu siedziska w przód i w tył
Nowa funkcja One-Touch Walk-in dla łatwej i intuicyjnej obsługi siedzeń drugiego rzędu
Oparcia siedzeń drugiego rzędu regulowane w pięciu pozycjach
Nowa, większa przestrzeń do przechowywania w konsoli centralnej.

Platforma

Acura MDX 2014 bazuje na zupełnie nowej, specjalnie zaprojektowanej platformie. W przeciwieństwie do poprzednich generacji MDX, które były oparte na istniejącej platformie Global Light Truck, MDX 2014 został całkowicie przeprojektowany i stworzony od podstaw.

Wykorzystując swoje doświadczenie z ostatnich dwóch generacji MDX oraz stosując nowoczesne techniki modelowania komputerowego, inżynierowie MDX dążyli do holistycznej wizji rozwoju nowej platformy, rozszerzając zakres funkcjonalności i osiągów dynamicznych MDX, aby osiągnąć zazwyczaj sprzeczne cele – takie jak wyższa wydajność i najlepsze w klasie oceny oszczędności paliwa; bardziej wszechstronna i komfortowa kabina oraz znacznie bardziej aerodynamiczna nadwozie; oraz najlepsze w klasie oceny bezpieczeństwa i niższa waga pojazdu.

Ta holistyczna koncepcja rozwoju nadwozia obejmowała strategiczne wykorzystanie lekkich materiałów – takich jak 64% stali o wysokiej wytrzymałości, aluminium i magnesu – co skutkowało redukcją wagi całkowitej pojazdu o 275 funtów w porównaniu do poprzedniego modelu, co wspomaga zarówno efektywność paliwową, jak i osiągi dynamiczne. Nadwozie MDX charakteryzuje się również 16-procentowym wzrostem efektywności aerodynamicznej oraz 19-procentowym zmniejszeniem oporu w ruchu. Dla poprawy reakcji dynamicznej oraz lepszego wygłuszenia hałasu i wibracji drogowych, sztywność skrętna nadwozia MDX 2014 wzrosła o 12,4%, a co ważniejsze, sztywność punktów mocowania zawieszenia wzrosła o 67% w porównaniu do poprzedniego modelu.

Nowe elementy zawieszenia – nowy typ przedniego zawieszenia ze strutem z systemem mocowania amortyzatorów z trzema ścieżkami oraz bardziej kompaktowe i efektywne tylne zawieszenie wielowahaczowe – wraz z lżejszymi i bardziej sztywnymi subramami z przodu i z tyłu, nowymi mocowaniami osłon hydraulicznymi oraz sztywniejszymi punktami mocowania zawieszenia znacznie przyczyniają się do zdolności MDX do efektywnego zarządzania obciążeniami zawieszenia, zapewniając doskonały komfort jazdy oraz pewne, ekscytujące osiągi. Nowe amortyzatory Amplitude Reactive wykorzystują zmienne współczynniki tłumienia, aby zapewnić doskonałą zgodność jazdy i responsywne prowadzenie.

Kompaktowe tylne zawieszenie wielowahaczowe eliminuje również przednią belkę w porównaniu do poprzedniego systemu, co pozwoliło inżynierom obniżyć wysokość progu o 1,8 cala. Dodatkowo, tylne amortyzatory są teraz mocowane bezpośrednio do sztywnej tylnej ramy, w przeciwieństwie do bardziej elastycznego nadkola tylnych kół w poprzednim modelu, co pozwala na zastosowanie miększych ustawień mocowania dla lepszej zgodności jazdy bez jakiejkolwiek straty na osiągach prowadzenia. Platforma MDX jest również zoptymalizowana dla nowego modelu z napędem na dwie osie przez obniżenie środka silnika o 1,2 cala, co pozwala na bardziej poziome umiejscowienie przednich wałów napędowych, co również pomaga zmniejszyć tendencje do skrętu momentu obrotowego podczas gwałtownego przyspieszania.

Wykorzystanie ultra-wytrzymałej stali „hot stamped” dla kluczowych komponentów nadwozia obejmuje pierwszy na świecie, jednoczęściowy pierścień usztywniający dla drzwi kierowcy i pasażera z przodu, który wraz z zastosowaniem struktury nadwozia następnej generacji Acura Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) znacząco zwiększa zdolność do efektywnego pochłaniania i przekierowywania energii uderzenia w przypadku zderzeń czołowych i bocznych oraz zarządzania obciążeniem dachu w przypadku przewrócenia.

Kluczowe szczegóły platformy i funkcje:

Zmniejszenie wagi pojazdu o 275 funtów
59% nadwozia ze stali o wysokiej wytrzymałości (według wagi)
Ultra-wytrzymała stal, jednoczęściowe pierścienie usztywniające drzwi
Struktura nadwozia nowej generacji Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™)
Pierwszy w Acura, trzyczęściowy wspornik kierownicy ze magnesu
Nowe zaprojektowane przednie zawieszenie ze strutem z systemem mocowania amortyzatorów z trzema ścieżkami
Bardziej kompaktowe i efektywne tylne zawieszenie wielowahaczowe
Sztywniejsze, lżejsze subramy zawieszenia z przodu i z tyłu z hydraulicznymi mocowaniami i punktami mocowania zawieszenia, które są 67% sztywniejsze

Układ napędowy

Model MDX 2014 wykorzystuje tę samą architekturę silnika Earth Dreams Technology co nowy sedan RLX, pierwszy silnik Acura z bezpośrednim wtryskiem, który wykorzystuje nowy układ zmiennych faz rozrządu i dwustopniowe zarządzanie cylindrami (VCM), pierwsze zastosowanie VCM w MDX. Architektura silnika MDX jest również wspólna z dwoma samochodami wyścigowymi, które zajęły pierwsze i drugie miejsce w klasie LMP2 podczas 12-godzinnego wyścigu w Sebring w serii American Le Mans w 2013 roku. Silnik V-6 o pojemności 3,5 litra, aluminiowy, z 24 zaworami, osiąga 290 maksymalnych koni mechanicznych oraz 267 lb-ft maksymalnego momentu obrotowego (wszystko według norm SAE), przy czym ma około 8% więcej momentu obrotowego poniżej 2 750 rpm w porównaniu do silnika 3,7-litrowego w poprzednim modelu. Dzięki poprawionej efektywności pracy moc na litr wzrasta o 2% a moment obrotowy na litr o 4,4% w porównaniu do poprzedniego silnika 3,7-litrowego.

Silnik V-6 o kącie 60 stopni połączony jest z przeprojektowaną sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z sekcjonalnym sportowym przesunięciem, zredukowanym tarciem i gładszymi zmianami biegów. W modelach z napędem na wszystkie koła, moc do kół zarządza system Super Handling All-Wheel Drive™ (SH-AWD™), który automatycznie i natychmiastowo rozdziela moment obrotowy silnika pomiędzy osiami przednią i tylną oraz lewym i prawym tylnym kołem, co zapewnia pewność prowadzenia oraz znakomitą przyczepność i kontrolę w każdych warunkach pogodowych.

Zarządzanie cylindrami (VCM) przełącza się bezproblemowo między trybami 3- i 6-cylindrowymi, w zależności od obciążenia silnika, efektywnie zmieniając pojemność silnika, aby dopasować się do warunków jazdy w celu poprawy efektywności paliwowej. Aktywne mocowania silnika (ACM) oraz aktywna redukcja hałasu pozwalają systemowi VCM pracować w trybie 3-cylindrowym w szerszym zakresie sytuacji jazdy.

Kluczowe informacje i cechy układu napędowego:

Nowy, bezpośrednio wtryskiwany silnik V-6 o pojemności 3,5 litra i 24 zaworach
i-VTEC® z zarządzaniem cylindrami (VCM®)
Bezpośredni wtrysk sterowany komputerowo (DI) z wielokrotnymi wtryskiwaczami paliwa
Przeprojektowana sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z sekcjonalnym sportowym przesunięciem
Dostępny system Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD)
Aktywne mocowania silnika (ACM) i aktywna redukcja hałasu (ANC)
System Logic Control zmniejsza „polowanie” na biegi podczas jazdy pod górę

Wydajność dynamiczna

Druga generacja MDX jest wysoko ceniona za swoje ekscytujące prowadzenie i dynamiczne osiągi. Model MDX 2014 jeszcze bardziej rozszerza możliwości dynamiczne MDX, zapewniając szybsze przyspieszenie, krótsze drogi hamowania oraz zwinniejsze prowadzenie, w połączeniu z większą efektywnością paliwową oraz zwiększonym komfortem jazdy.

Wykorzystując w pełni układ napędowy z technologią Earth Dreams, zupełnie nową konstrukcję podwozia oraz lżejsze i sztywniejsze nadwozie, MDX jest szybsza i bardziej responsywna w praktycznie każdym aspekcie. Bogatszy krzywa momentu obrotowego – z 8% większym momentem dostępnym poniżej 2 750 rpm – poprawia osiągi startowe nowego MDX i siłę w niskich obrotach. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z sekcjonalnym sportowym przesunięciem oferuje tryby Normal i Sport, a także pełną manualną kontrolę zmian biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

Większa średnica wału kierowniczego w połączeniu z nowym systemem elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) zapewnia wysoce responsywne kierowanie z lepszym odczuciem na prostym odcinku oraz poprawionym tłumieniem niechcianych wibracji drogowych przenoszonych na kierownicę. Stosunek kierowniczy w nowym MDX jest również o 9% szybszy niż w poprzednim modelu.

Nowy MDX SH-AWD osiąga czas 0-60 mph o 0,5 sekundy szybciej, krótszą drogę hamowania 60-0 mph oraz wyższą maksymalną siłę g pod względem bocznym, w porównaniu do poprzedniego modelu SH-AWD. Co więcej, nowy MDX uzyskuje o 8 sekund szybszy czas okrążenia na morderczej pętli Nürburgring Nordschleife w Niemczech, gdzie zarówno poprzednia, jak i nowa wersja MDX były intensywnie dostosowywane i testowane. Dodatkowe testy i dostosowania, szczególnie w odniesieniu do nowej sześciobiegowej skrzyni biegów pojazdu, były przeprowadzane na niemieckich autostradach i przełęczy Grossglockner w austriackich Alpach.

Aby sprostać różnorodnym potrzebom każdego kierowcy w rodzinie, nowy MDX wprowadza nowy Zintegrowany System Dynamiki (IDS) z trzema trybami jazdy – Comfort, Normal i Sport. W trybie Normal, wysiłek kierownicy jest zrównoważony pomiędzy komfortem a sportowym charakterem. Wybór trybu Comfort zmniejsza wysiłek kierownicy, co ułatwia manewrowanie, szczególnie w niskich prędkościach i w ciasnych przestrzeniach. Tryb Sport zapewnia sztywniejsze odczucie kierownicy z większym wysiłkiem, co uzupełnia bardziej agresywną jazdę na otwartych drogach. Tryb Sport dostosowuje również reakcję na gaz oraz proporcje momentu obrotowego SH-AWD, a także aktywną kontrolę hałasu dla bardziej agresywnego dźwięku silnika w kabinie.

Standardowy w MDX, Agile Handling Assist, charakterystyczna technologia Acura, selektywnie wykorzystuje hamulce pojazdu, aby poprawić śledzenie zakrętu i pewne odczucie prowadzenia, wykorzystując moment hamulca do stworzenia przechyłu nadwozia lub momentu obrotowego przy wjeździe w zakręt. Model MDX 2014 wyposażony jest również w standardowe hamulce antypoślizgowe w 4 kanałach oraz system wsparcia stabilności pojazdu (VSA) dla zwiększenia stabilności i kontroli we wszystkich warunkach jazdy oraz na różnych nawierzchniach.

Kluczowe szczegóły i cechy wydajności:

Nowy, 290-konny silnik 3,5-litrowy i-VTEC z bezpośrednim wtryskiem i 24 zaworami
Dostępny system Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD)
Automatyczna skrzynia biegów z sekcjonalnym sportowym przesunięciem
O 0,5 sekundy szybszy czas 0-60 mph
O 8 sekund szybszy czas okrążenia na pętli Nordschleife w Niemczech
O 8% większy moment w niższych obrotach (poniżej 2,750 rpm)
Zaawansowany system kontroli zmiany biegów ogranicza zmiany biegów podczas dynamicznej jazdy
Lżejsza i sztywniejsza karoseria oraz subramy zawieszenia
Nowe, bardziej efektywne przednie zawieszenie z amortyzatorami z trzema ścieżkami
Nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe
Większa średnica wału kierowniczego
Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) z 9-procentowym szybszym stosunkiem kierowniczym
Amortyzatory Amplitude Reactive, z przodu i z tyłu
Zintegrowany system dynamiki (IDS) dla spersonalizowanej wydajności dynamicznej
Nowa, agile Handling Assist dla poprawy śledzenia zakrętów
4-kanałowe hamulce antypoślizgowe (ABS) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania i asystą hamulca
System pomocy w stabilności pojazdu (VSA)

Efektywność paliwowa

MDX 2014 z systemem SH-AWD osiąga wyjątkowy wzrost o 17% w zakresie łącznego zużycia paliwa według EPA w porównaniu do poprzedniego modelu, osiągając klasowe wyniki (18/27/21 mpg w cyklu miejskim/na autostradzie/łącznym), podczas gdy nowy model z napędem na dwie osie MDX jest oceniany przez EPA na 20/28/23 mpg, co oznacza 28% wzrost łącznej wydajności paliwowej w porównaniu do poprzedniego modelu SH-AWD (jedyna dostępna wcześniej konfiguracja napędu).

Osiągnięcie tak znacznego wzrostu ocen paliwowych, jednocześnie spełniając inne istotne cele, takie jak najwyższy poziom bezpieczeństwa, poprawione osiągi dynamiczne oraz podniesienie komfortu, stało się możliwe dzięki rozwojowi nowej platformy MDX oraz wynikającym z niej poprawom w zakresie masy pojazdu (redukcja wagi), efektywności napędu i oporu pojazdu w ruchu. Jak wcześniej wspomniano, model MDX 2014 jest o 275 funtów lżejszy niż model, który zastępuje. Dodatkowo, jego zupełnie nowy silnik i-VTEC z bezpośrednim wtryskiem 24-zaworowy V-6 charakteryzuje się bardziej efektywnym spalaniem paliwa dzięki bezpośredniemu wtryskowi, zmniejszonemu tarciu silnika oraz pierwszemu zastosowaniu technologii zarządzania cylindrami w MDX.

Oprócz lżejszego nadwozia i oszczędnego układu napędowego, nowa Acura MDX jest zoptymalizowana pod każdym względem w celu zmniejszenia całkowitego oporu w ruchu lub „obciążenia drogowego”, które składa się z strat związanych z pracą silnika, tarcia w układzie napędowym, oporu aerodynamicznego oraz oporu toczenia opon. MDX jest pierwszym modelem Acura, który został opracowany z wykorzystaniem nowego tunelu aerodynamicznego w skali 40% w amerykańskich ośrodkach badawczo-rozwojowych firmy w Ohio. Dzięki zastosowaniu nowego tunelu z toczącą się powierzchnią i zaawansowanymi technikami modelowania komputerowego, inżynierowie mogli zoptymalizować projekt pojazdu – nie tylko górną część nadwozia, ale także podwozie oraz efektywny przepływ powietrza przez komorę silnika – osiągając 16-procentową poprawę współczynnika oporu aerodynamicznego nowego MDX do poziomów lidera w klasie.

Całkowity opór pojazdu również zmniejsza się o 19% w porównaniu do poprzedniego modelu. Oprócz poprawy efektywności układu napędowego i aerodynamiki pojazdu, kluczowe cechy inżynieryjne mające na celu zmniejszenie oporu obejmują nowe hamulce o niskim oporze (70% mniej oporu w porównaniu do poprzedniego modelu), nowy, lekki projekt piasty i łożysk kół o niskim oporze oraz opony o zmniejszonym oporze toczenia. Efektem jest bardziej efektywne i bezwysiłkowe osiąganie prędkości – doskonały przykład inteligentnego podejścia Acura do efektywności paliwowej. Niskoprofilowy zbiornik paliwa o pojemności 19,5 galona wspomaga przepływ powietrza i utrzymuje doskonały zasięg jazdy autostradowej MDX.

Kluczowe szczegóły i cechy efektywności paliwowej:

3,5-litrowy silnik V-6 z bezpośrednim wtryskiem, i-VTEC z zarządzaniem cylindrami (VCM)
Aktywna kontrola hałasu i aktywne mocowania silnika poprawiają zakres działania VCM
17-procentowy wzrost ocen zużycia paliwa w modelach z SH-AWD
Redukcja wagi pojazdu o 275 funtów
16-procentowa niższa wartość współczynnika oporu aerodynamicznego
19-procentowa redukcja oporu podczas ruchu
Niskoprofilowy zbiornik paliwa o pojemności 19,5 galona
Hamulce o niskim oporze
Lekka, niskoprogowa konstrukcja piast i łożysk kół
Lżejsze tylne tłoczki hamulcowe

Cisza, komfort i wygoda luksusu

Przy opracowywaniu trzeciej generacji Acura MDX projektanci i inżynierowie przeprowadzili szczegółowe badania wśród istniejących klientów MDX oraz właścicieli konkurencyjnych produktów. Jedna z głównych możliwości poprawy zidentyfikowanych przez zespół dotyczyła ogólnego poziomu wyrafinowania, w szczególności hałasu w kabinie, który może przeszkadzać w rozmowach między pasażerami pojazdu lub podczas rozmów przez telefon w trybie głośnomówiącym oraz odciąga od odczucia luksusowego doświadczenia jazdy. Ponadto projektanci dostrzegli możliwość dalszego zwiększenia komfortu luksusu i prestiżu MDX w odniesieniu do materiałów wewnętrznych, cech i funkcji. Ostatecznym efektem wysiłków mających na celu poprawę ogólnego wyrafinowania jest MDX 2014 – najcichszy, najbardziej zrównoważony i luksusowy MDX w historii.

W rzeczywistości zespół inżynieryjny opracował nowe metody testowania hałasu w kabinie i wydajności, w tym nowy tryb testowy, w którym kabina pojazdu jest ciśnieniowana i testowana pod kątem ścieżek transmisji dźwięku. Ten i inne testy doprowadziły do zastosowania nowych materiałów, takich jak pianka rozszerzona w słupkach dachowych, nowe separatory słupków (umieszczone na dole każdego słupka) oraz nowe materiały izolacyjne dla tylnego nadkola, tylnego podłogi bagażnika i tylniego panelu bocznego. Nowa „płaszczyzna uszczelniająca” podłogi dodatkowo tłumi hałas drogowy. Model MDX 2014 korzysta również z grubszej, trójwarstwowej szyby akustycznej dla przedniej szyby i przednich bocznych okien, grubszej szyby tylnych drzwi, nowej potrójnej uszczelki przy drzwiach oraz technologii aktywnej redukcji hałasu, aby zredukować niskie częstotliwości związane z systemem VCM podczas pracy w trybie trzycylindrowym.

Sztywniejsze nadwozie MDX, subramy i punkty mocowania zawieszenia, a także nowy system mocowania amortyzatorów z trzema ścieżkami oraz projekt kół o wysokiej częstotliwości dodatkowo poprawiają komfort jazdy i tłumienie wibracji, szczególnie dla pasażerów w drugim i trzecim rzędzie. Sztywniejszy wał kierownicy zastępuje wcześniejszy wał z dwóch części i gumowych mocowań, co znacznie redukuje przenoszenie wibracji drogowych przez kierownicę, zapewniając jednocześnie lepsze odczucie na prostym odcinku i responsywne osiągi prowadzenia.

Aby osiągnąć wyższy poziom wewnętrznego luksusu, projektanci zastosowali wysokiej jakości, miękkie materiały dotykowe w całej kabinie. Podświetlane wskaźniki LED z postępującą iluminacją mają wygląd luksusowego chronografu. Lampy LED są również wykorzystywane do oświetlenia akcentującego w kabinie na konsoli centralnej i w przednich stopniach, które także mają postępującą iluminację i są programowalne (czas ściemnienia można zaprogramować) przez wyświetlacz multi-informacyjny pojazdu. Premium skóra Milano jest stosowana na powierzchniach siedzeniowych w pierwszym i drugim rzędzie, a Satynowe wykończenie z chromowanej stali i imitowane drewno podkreślają elegancki wygląd wnętrza. Skórzana kierownica również ma nową, gładką, euro-stylową obszywkę.

Model MDX z pakietem Advance i Entertainment posiada podgrzewane/wentylowane przednie siedzenia oraz podgrzewane tylne siedzenia, które są elektronicznie powiązane z systemem klimatyzacji pojazdu. Synchronizowany system pozwala na szybsze osiąganie ustawionej temperatury w kabinie.

MDX ma standardowy system dostępu bezkluczykowego Smart Entry z dostępem z przodu i tyłu. W pakiecie Technologicznym i wyższych opcjach dostęp do tylnej pary drzwi pasażerskich również jest dodawany. Pakiety Advance i Entertainment oferują zdalny start silnika, który można aktywować z odległości co najmniej 300 stóp od pojazdu, umożliwiając wcześniejsze podgrzanie lub schłodzenie oraz odszranianie/odparowywanie zgodnie z wstępnie wybranymi ustawieniami klienta. Zdalny start silnika akcesoriów jest dostępny dla dowolnej wersji (wstępnie okablowane). Także standardowe w pakietach Technologicznym i Entertainment oraz wyższych wersjach są nowe (ręcznie obsługiwane) zasłony okienne w tylnych drzwiach.

Obszar bagażowy w modelu MDX 2014 został jeszcze bardziej dopracowany, z nowym, w pełni uszczelnionym mechanizmem otwierania tylnej klapy, który prezentuje czystszy, mniej zagracony wygląd. Tylna krawędź podłogi bagażowej ma podwójne aluminiowe wykończenia szczotkowane dla bardziej wykończonego wyglądu, a także oferuje ochronę podczas załadunku i rozładunku towarów.

Dodatkowe standardowe i dostępne funkcje luksusowe i komfortowe w MDX 2014 obejmują przycisk uruchamiania, wielokątną kamerę wsteczną, sygnalizatory kierunkowskazów One-Touch (wszystkie standardowe); wycieraczki z czujnikiem deszczu (pakiet technologiczny i wyższe); oraz czujniki parkowania z przodu i tyłu oraz automatycznie przyciemniające się lusterka boczne (pakiety Advance i Entertainment).

Kluczowe szczegóły i cechy luksusowego komfortu:

System dostępu bezkluczykowego Smart Entry
Trójwarstwowa akustyczna szyba przednia i szyby drzwi przednich
Grubsze szyby drzwi tylnych
Rozszerzona pianka w słupkach dachowych
Izolujące dźwięk separatory słupków
Nowa płaszczyzna uszczelniająca podłogi
System mocowania amortyzatorów z trzema ścieżkami
Nowa metodologia testowania hałasu w kabinie
Nowe, bardziej efektywne tylne zawieszenie wielowahaczowe
Podświetlane wskaźniki LED i oświetlenie akcentujące kabinę z postępującą iluminacją
Standardowe powierzchnie siedzeń z prawdziwej skóry
Euro-stylowe obszycie kierownicy z naturalnej skóry
Podgrzewana kierownica (opcjonalnie)
Sygnalizatory kierunkowskazów One-Touch
Podgrzewane przednie siedzenia
Podgrzewane tylne siedzenia (pakiety technologiczne i Entertainment oraz wyżej)
Wentylowane przednie siedzenia (pakiety Advance i Entertainment)
Wycieraczki z czujnikiem deszczu (pakiet technologiczny)
Oświetlenie spodni do wsiadania (pakiet technologiczny)
Zasłony przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach (pakiety techniczne i Entertainment i wyżej)
Perforowane powierzchnie siedzeń z premium skóry Milano (Advance)
Automatycznie przyciemniające się lusterka boczne (pakiety Advance i Entertainment)

Zaawansowane funkcje łączności i rozrywki

Klienci Acura mają wysokie oczekiwania w zakresie nowoczesnych funkcji łączności i rozrywki. Poprawiona łączność w MDX 2014 jest możliwa dzięki systemowi AcuraLink® nowej generacji, który oferuje tysiące opcji multimedialnych poprzez mobilną aplikację Aha™, dostarczaną za pośrednictwem połączonego z internetem smartfona i planu danych właściciela. Istnieje również szereg nowych dostępnych funkcji bezpieczeństwa i wygody, w tym powiadomienia o kolizjach, zdalne odblokowywanie, śledzenie skradzionych pojazdów i informacje o ruchu drogowym, wszystkie dostarczane za pomocą wbudowanej technologii komórkowej (w niektórych przypadkach może być konieczna opłata subskrypcyjna).

Nowy MDX zachwyci audiofilów swoimi zintegrowanymi funkcjami rozrywki muzycznej. Model MDX 2014 posiada system audio z 8 głośnikami i mocą 432 watów (wzrost z 253 watów) z pojedynczym odtwarzaczem CD, radiem AM/FM/SiriusXM oraz standardowym złączem USB. MDX z pakietem technologicznym oferuje system Acura/ELS® Studio z 10 głośnikami i mówiącym 501 watów, również z pojedynczym odtwarzaczem CD, radiem AM/FM/SiriusXM oraz HD Radio™ i 16 gigabajtami pamięci na twardym dysku (HDD). MDX z pakietem technologicznym i rozrywkowym oferuje system audio Acura/ELS® Studio z 11 głośnikami z nowym głośnikiem zamontowanym na suficie oraz 529-watowym wzmacniaczem, wraz ze wszystkimi wymienionymi powyżej funkcjami. MDX z pakietem Advance i Entertainment ma system audio Acura/ELS® Studio z 12 głośnikami z nowymi głośnikami zamontowanymi na suficie oraz 546-watowym wzmacniaczem.wraz z wszystkimi wymienionymi powyżej funkcjami.

Dodatkowe standardowe funkcje we wszystkich modelach obejmują interfejs Pandora®, Bluetooth® HandsFreeLink® jako interfejs telefonu głośnomówiącego oraz funkcję SMS, która potrafi odczytać przychodzące wiadomości tekstowe na głos przez system audio i pozwolić kierowcy odpowiedzieć jedną z sześciu fabrycznie ustawionych wiadomości (z użyciem kompatybilnego smartfona i planu danych).

Dostępny pakiet rozrywkowy dodaje system rozrywki DVD z tylnym ekranem o przekątnej 9 cali zamontowanym na suficie, podczas gdy najwyższy model MDX Advance i Entertainment ma nowy ultra-szeroki ekran WVGA o przekątnej 16,2 cala – największy i o najwyższej rozdzielczości ekran kiedykolwiek oferowany w pojeździe Acura. System audio o mocy 546 watów zapewnia dźwięk przestrzenny 5.1. Dla rozrywki pasażerów tylnych, zarówno dorosłych, jak i dzieci, system zawiera również port High Definition Multimedia Interface (HDMI) do podłączania odtwarzaczy wideo w wysokiej rozdzielczości oraz niektórych konsoli gier, a także standardowe wejścia wideo i audio. Gniazdo zasilania o napięciu 115 woltów jest przeznaczone dla urządzeń o maksymalnej mocy do 150 watów.

Zarówno system AcuraLink™, jak i system Acura/ELS korzystają z nowego 7-calowego kolorowego ekranu dotykowego On Demand Multi-Use Display™ (ODMD™) z funkcją dotykową. Wprowadzenie ODMD, wraz z innymi zmianami w wnętrzu, pozwoliło inżynierom na zmniejszenie liczby przycisków fizycznych w centralnej konsoli z 41 do zaledwie dziewięciu. Ekran dotykowy ODMD steruje szerokim zakresem funkcji, a dzięki kontekstowym menu wyświetla odpowiednie elementy, minimalizując bałagan. System zawiera dostosowywalne skróty do kategorii funkcjonalnych Miejsca, Telefon, Klimat i Audio.

Pakiet technologiczny MDX i wyższe wersje wyposażone są w najnowszą generację systemu nawigacji Acura z rozpoznawaniem głosu™ (dostępna we wszystkich 50 stanach USA, a także w Portoryko, Kanadzie i Meksyku). System nawigacyjny MDX ma 8-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. System zawiera ponad 10 milionów punktów zainteresowania i można nim sterować głosowo lub za pomocą wygodnego pokrętła interfejsu. System aktywacji głosowej reaguje na swobodne komendy, które wymagają mniej przyzwyczajenia użytkownika. System zawiera również dane o ruchu drogowym na ulicach i zapewnia pokrycie wielu obszarów w USA (wymagana subskrypcja po trzech latach), pozwalając kierowcy wybierać szybsze, mniej zatłoczone trasy. Co więcej, oferuje nowy poziom wygody dzięki AcuraLink, umożliwiając użytkownikom wysyłanie informacji o miejscu docelowym za pomocą aplikacji mobilnej AcuraLink Connect i aplikacji internetowej (z dostępnością pakietu Connect).

Kluczowe szczegóły i funkcje łączności i rozrywki:

System AcuraLink nowej generacji z mobilnym interfejsem Aha™
Standardowy Bluetooth HandsFreeLink, interfejs Pandora oraz wiadomości SMS
Standardowy 7-calowy wyświetlacz On Demand Multi-Use Display (ODMD)
Dostępne premium systemy audio Acura/ELS
Dostępny ultra-szeroki system rozrywki DVD WVGA
System nawigacji Acura z rozszerzonymi możliwościami komend głosowych

Bezpieczeństwo i widoczność

W przypadku trzeciej generacji Acura MDX inżynierowie ponownie postawili na najwyższe oceny bezpieczeństwa, w tym pięciogwiazdkowy ogólny wynik pojazdu od National Highway and Traffic Safety Administration (NHTSA) oraz ocenę TOP SAFETY PICK+ od Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), w tym najwyższą ocenę GOOD w nowym rygorystycznym teście zderzeniowym z małym nakładem frontalnym instytutu.

Nadwozie MDX 2014 wykorzystuje nową generację struktury nadwozia Advanced Compatibility Engineering (ACE™) Acura, aby skuteczniej pochłaniać i kierować energię zderzenia czołowego z dala od kabiny pasażerskiej. Co więcej, nowa MDX ma pierwszy na świecie pierścień usztywniający z ultra-wytrzymałej stali „hot stamped”, jednoczęściowy dla drzwi kierowcy i pasażera, składający się ze słupka A i B, szyny dachowej oraz dolnego członu ramy, co poprawia zarządzanie energią zderzeń podczas zderzeń czołowych i bocznych oraz zarządzanie obciążeniem dachu w przypadku przewrócenia.

MDX wyposażono również w nową poduszkę powietrzną na kolana kierowcy, a także poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz boczne zasłony poduszek powietrznych na trzech rzędach, z szerszym profilem rozwoju, aby zminimalizować wyrzucenie pasażerów w przypadku przewrócenia. Pakiety Advance i Entertainment dodają pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu z e-pretensjonami. Model MDX 2014 ma również LATCH do mocowania fotelików dziecięcych we wszystkich miejscach siedzących w drugim rzędzie.

Inne zaawansowane technologie bezpieczeństwa obejmują ostrzeżenie o opuszczeniu pasa (LDW) i ostrzeżenie o kolizji z przodu (FCW) w pakiecie technologicznym i wyższych wersjach, a także system wspomagania hamowania w przypadku kolizji (CMBS) w pakietach Advance i Entertainment.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.