2013 Alfa Romeo 4C Coupe

Zaprojektowane jako konkurent dla Porsche Cayman i Lotus Elise, 4C otworzyło nowy rozdział dla włoskiego producenta, który odważył się zaatakować segment dedykowany entuzjastom sportów motorowych w samochodzie sportowym z silnikiem umieszczonym z tyłu.

4C był jednym z najbardziej śmiałych projektów stworzonych przez Alfa Romeo po światowym kryzysie finansowym w latach 2008-2010. Reprezentował ambicje firmy, by nie tylko szybko wrócić na rynek, ale także zrobić to w stylu. Choć nie był prawdziwym supersamochodem, 4C był dwumiejscowym autem stworzonym głównie do jazdy torowej, ale jednocześnie wystarczająco wygodnym, aby podróżować nim z domu na wydarzenie i z powrotem. Dodatkowo, dzieląc większość swoich głównych części z innymi produktami Alfa Romeo, 4C zdołał utrzymać cenę na wystarczająco niskim poziomie, aby producent mógł na nim zarabiać. Niestety dla producenta, nie odniósł takiego sukcesu, jak oczekiwano, ale zasługiwał na dużą pochwałę za to, że był pierwszą Alfą Romeo, która weszła na rynek amerykański po modelu 164 z 1995 roku.

Oparty na włóknie węglowym wyprodukowanym przez włoską firmę Adler Plastic, 4C miał lekką konstrukcję, która ważyła zaledwie 1,973 lbs (895 kg) na sucho. W modelach przeznaczonych na rynek amerykański, aby spełnić specyficzne wymagania, producent musiał dodać więcej wzmocnień, co zwiększyło wagę o dodatkowe 342 lbs (155 kg). Przód pojazdu przypominał hatchbacka Giulietta, a trójczęściowy przód z siatką miał szersze dolne wloty powietrza w zderzaku. Z profilu, 4C pokazywał charakterystyczne nadwozie z krótkim przeszklonym dachem i szerokimi wlotami powietrza umieszczonymi za kabiną. Szerokie tylne błotniki nadawały pojazdowi muskularny wygląd, podczas gdy opadający tył zawierał dużą przednią szybę. Na końcu, producent dodał dwie okrągłe tylne lampy i parę bocznych rur wydechowych umieszczonych pod zderzakiem.

Wnętrze było ciasne, z wystarczającą ilością miejsca dla dwóch pasażerów oddzielonych niskim tunelem środkowym. Tutaj, Alfa Romeo zainstalowała przyciski do skrzyni biegów, hamulec ręczny i dwa uchwyty na kubki. Za nimi, 4C miał również małą przestrzeń do przechowywania. Była to jedyna szafka w kabinie, ponieważ nie było skrytki na rękawiczki. Za grubym, płaskim kołem kierownicy, producent zamontował dwa łopatki, które pozwalały kierowcy na ręczne zmienianie biegów.

Za kabiną, Alfa Romeo zamontowała turbodoładowany silnik czterocylindrowy w układzie rzędowym. Był on podobny do tego umieszczonego pod maską Giulia GV, ale blok silnika był wykonany z aluminium. Dzięki poprawionemu systemowi chłodzenia, zaktualizowanej elektronice i lepszemu turbodoładowaniu, 4C oferował 240 koni mechanicznych (237 KM), aby dostarczyć emocji swoim właścicielom. Moc trafiała na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów (z podwójnym sprzęgłem). Później, w 2015 roku, włoski producent wprowadził wersję 4C z otwartym dachem.

’Po prostu jedź’ to wyraźne zaproszenie do doświadczenia autentycznych wrażeń, które tylko Alfa Romeo jest w stanie zaoferować. Nowy slogan towarzyszący komunikacji modeli Alfa Romeo powstał w związku z prezentacją modelu Alfa Romeo 4C, małego, pełnokrwistego auta, które oznacza powrót marki do świata lekkich sportowych coupé.

Nadzwyczajne osiągi, unikalne prowadzenie, ekstremalna aerodynamika i design nawiązujący do stylistycznych cech tradycji Alfa Romeo. W skrócie, nowa Alfa Romeo 4C to bezkompromisowa maszyna do jazdy, która zachęca kierowców do wyruszenia w trasę lub na tor, aby przeżyć radość z jazdy.

Alfa Romeo 4C to esencja i lekkość, auto, w którym wszystko zostało zaprojektowane z myślą o pełnej przyjemności z jazdy. Ta sama esencjonalność ukształtowała jego design. Auto wyraża „naturalne piękno”, które wynika z doskonałej harmonii funkcji i formy. Jego układ i rozmiar natychmiast przywołują na myśl jedno z najpiękniejszych coupé wszech czasów, Alfa Romeo 33 Stradale. Podobnie jak legendarny 33 Stradale, 4C zostało zaprojektowane, aby spełniać ekstremalne wymagania mechaniczne i funkcjonalne. Jego nadwozie aerodynamicznie 'otula’ silnik i podwozie czystymi i esencjonalnymi powierzchniami.

Zaprojektowany przez inżynierów Alfa Romeo i wyprodukowany w zakładzie Maserati w Modenie, ten urzekający coupé z dwoma wyścigowymi fotelami wykorzystuje materiały i rozwiązania konstrukcyjne takie jak węgl włókno, aluminium i napęd na tylne koła pochodzące z 8C Competizione, a także technologie z najnowszych modeli Alfa Romeo, które zostały dokładnie zrewidowane, by maksymalnie zwiększyć sportowy potencjał nowego samochodu. Dowodem na to jest nowy silnik 1750 Turbo Benzyna z bezpośrednim wtryskiem i aluminiowym blokiem, zaawansowana „Alfa TCT” automatyczna skrzynia biegów z suchym podwójnym sprzęgłem oraz selektor trybów jazdy Alfa DNA z całkowicie nowym trybem Race.

Długość wynosząca około 4 metrów i rozstaw osi krótszy niż 2,4 metra podkreślają kompaktowy rozmiar samochodu, jednocześnie akcentując jego zwinność. Dynamika Alfa Romeo 4C potwierdzona jest stosunkiem wagi do mocy wynoszącym mniej niż 4 kg/KM; to wartość godna 'superauta’.

Ten pojazd wręcz krzyczy Alfa. Jego dusza samochodu sportowego tworzy unikalne wrażenia z jazdy, zarówno na drodze, jak i w wyścigach, gdzie prędkość i przyspieszenia poprzeczne oferują nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy niezrównane emocje z jazdy: od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, maksymalna prędkość 258 km/h, szczyty hamowania w zakresie 1,2 g i boczne przyspieszenia powyżej 1,1 g. Wszystko to osiągnięto przy zrównoważonym rozkładzie masy, z 40% na przedniej osi i 60% na tylnej.

Jeśli te liczby świadczą o doskonałych osiągach i cechach dynamicznych 4C, jest jedna cecha, która na stałe wiąże się z każdym modelem Alfa Romeo: łatwość w rozpoznawaniu jednego z modeli marki za pomocą innych zmysłów. Nie tylko przyciąga wzrok, ale także dźwięk silnika został podkreślony niskimi częstotliwościami i klasycznym rykiem wydechu.

W podobny sposób zaprojektowano z szczególną uwagą, aby projekt siedzeń był otulający, tak by auto można było 'poczuć’. Wrażenia 'ciała’ odczuwane są wewnątrz, a jeszcze bardziej – z dodatkowym dreszczykiem emocji – za kierownicą. Na przykład hamulec może być modulowany podczas obciążenia, aby uzyskać niezbędne informacje zwrotne nawet w najbardziej wymagających sytuacjach hamowania. Kierownica, która ma przekazywać jak najwięcej 'odczuć’, jest bez wspomagania, progresywna i bezpośrednia, a pedał gazu gotowy jest maksymalnie przyspieszyć przy wyjściach z zakrętów.

Roczna dostępność Alfa Romeo 4C na głównych rynkach światowych jest ograniczona do zaledwie 3 500 sztuk – z czego 1 000 sztuk przeznaczonych jest dla Europy. Od października 2013 można go zamawiać we wszystkich salonach Alfa Romeo w Europie.

4C oznacza rozpoczęcie globalnego planu wzrostu Alfa Romeo, który, obok przyszłych modeli, oferowany jest jako globalna marka konkurująca w sercu rynku Premium. To właśnie dlatego rozwija synergie z markami Premium Grupy Fiat-Chrysler, a w szczególności z Maserati, które dodaje siłę swojej historii, zdolność do innowacji i sławę na całym świecie. W tym sensie superauto Alfa Romeo 4C jest produktem symbolicznym o niezwykle wysokim poziomie jakości i technologicznej doskonałości, odzwierciedlającym najgłębsze wartości marki Alfa Romeo.

Design

Kompaktowe wymiary sprawiają, że ten samochód z dwoma fotelami wyścigowymi jest naprawdę wyjątkowy wśród konkurencji: ma nieco poniżej 4 metrów długości, 200 cm szerokości, 118 cm wysokości i rozstaw osi krótszy niż 2,4 metra. Wymiary te służą zarówno podkreśleniu 'proporcji superauta’, jak i akcentowaniu jego zwinności.

Zaprojektowane przez Alfa Romeo Centro Stile, prace nad zewnętrznością 4C charakteryzowały się od samego początku potrzebą podkreślenia stylu samochodu oraz cech technicznych z punktu widzenia dynamiki i aerodynamiki. Z tego powodu wszystkie przyjęte rozwiązania stylistyczne zostały zoptymalizowane zgodnie z ostatecznym celem samochodu: wydajnością.

Aby osiągnąć ten cel, powierzchnie traktowano jak rzeźbę, a inżynierowie współpracowali z projektantami, aby wyrzeźbić wszystkie innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne. Efekt tej współpracy doprowadził do powstania samochodu, który przekazuje czysty sportowy styl poprzez połączenie technologii i piękna, co jest niezbędnym wymogiem dla każdego sportowego auta Alfa Romeo, gdzie forma zawsze stoi na pierwszym miejscu przed funkcją. Poza tym każdy element strukturalny został zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności dynamicznej oraz w celu stworzenia siły nacisku potrzebnej do zapewnienia maksymalnej przyczepności przy szybkich zakrętach.

Tylny wolumin, falisty i otulający, zamyka i obejmuje bijące serce samochodu: mechanikę i silnik, widoczne przez tylne okno. Całość, dzięki rozwojowi wyraźnej muskulatury nad kołami, nadaje siłę i moc tylnej części.

Tylna muskulatura opiera swoją strukturę na okrągłych tylnych lampach i bocznych wlotach powietrza niezbędnych do chłodzenia intercoolera i wlotu powietrza do silnika. Z energetyzującego tylnego woluminu oraz dwóch bocznych wlotów powietrza wyrastają dwa długie mięśnie, które nadają prędkość i dynamiczność boku, generując niezbędny wolumin z przodu do pomieszczenia reflektorów, a w centralnej części, dwa solidne żebra biegnące wzdłuż maski, wyznaczające niepowtarzalne „V” i kończące swój naturalny bieg wokół tarczy. To, wraz z dwoma bocznymi wlotami, tworzy słynny 'Trefoil’, wyróżniający element wszystkich samochodów Alfa Romeo.

Nawet z tyłu, to co z początku wydaje się elementem czystej grafiki, ma rzeczywiste znaczenie. Spójrz na dwie linie obok uchwytu tablicy rejestracyjnej: estetycznie tworzą one dwa punkty światła, które dodają ruchu i dynamiki do tylnego woluminu. Funkcjonalnie jednak chronią również lampy przed wahaniami wagi w przypadku uderzenia z tyłu.

Cała sekcja tylna – zaczynając od górnego profilu tylnego i dolnego profilu charakteryzującego się dużym „dyfuzorem” z aerodynamicznym spojlerem i wylotami powietrza – została poddana szerokim testom w tunelu aerodynamicznym, aby zapewnić jak najlepsze osiągi aerodynamiczne.

Ostatecznie gama kolorów zewnętrznych odzwierciedla ducha samochodu i jest niezbędna, jak wymaga osobowość Alfa: czerwień, biel, czerń i szarość. Jednak szczególną uwagę poświęcono technologii, wprowadzając kolory trzywarstwowe. Od teraz dobrze znana i uznawana Competizione Red jest esencją ducha Alfa Romeo ze swoją głębią, blaskiem i iryzacją, które kształtują objętości samochodu.

Tradycja i przyszłość

Alfa Romeo 4C natychmiast przywołuje na myśl niektóre tradycyjne ikoniczne modele, które znacząco wpłynęły na historię marki. Spośród wszystkich, pod względem podobieństw wymiarowych i układu, szczególnie wyróżnia się jeden: 33 Stradale z 1967 roku, samochód, który łączył ekstremalne wymagania mechaniczne i funkcjonalne z esencjonalnym stylem, który 'ubierał’ silnik i podwozie odpowiednio w niepowtarzalne cechy Alfa Romeo.

Alfa Romeo 4C poszła tą samą drogą, a tym samym kończy podróż rozpoczętą z 8C Competizione, podkreślając niektóre szczególne koncepcje marki, takie jak kompaktowe rozmiary, dynamika i zwinność. Ta sama poszukiwanie absolutnych podstaw zastosowano także przy budowie jednego z najlżejszych samochodów na świecie, Alfa Romeo 4C. To rzeczywiście poszukiwanie idealnej wagi doprowadziło do formuły łączenia 'lekkości i wydajności’, przy jednoczesnym odkrywaniu nowych rozwiązań i materiałów, nie wspominając o starannej pracy rozwojowej, obejmującej wysoko zaawansowane technologie, często czerpiące z doskonałości Formuły 1 lub sektora lotniczego.

Połączenie 'Lekkość & Wydajność’ było koncepcją stojącą za projektowaniem niektórych niezapomnianych Alfa Romeo z przeszłości, takich jak niezapomniana gwiazda Le Mans, 8C 2900 B Touring z 1938 roku z całkowicie aluminiowym nadwoziem, czy 1900 C52 „Disco Volante” z 1952 roku, osiągającego maksymalną prędkość 230 km/h i ważącego zaledwie 760 kg.

Urokliwa 4C to także pojazd, za pomocą którego Alfa Romeo wyraża swoją interpretację 'Technologii’ – tak jak w 2010 roku Giulietta, pierwszym samochodzie na świecie, który opracował i przyjął TCT – oraz 'Dynamizmu’, wartości, która natychmiast przywołuje na myśl 8C Competizione z 2007 roku, najszybszy samochód drogowy Alfa Romeo w historii, wyprodukowany w limitowanej serii 500 egzemplarzy.

Dziś te wartości – Technologia i Dynamizm, Lekkość & Wydajność, Włoski Styl – przybierają formę w nowej Alfa Romeo 4C, bezkompromisowym, ale dostępnym samochodzie sportowym, technologicznym i zmysłowym superautem, które oferuje precyzję, zwinność i doskonałe osiągi. W skrócie, to samochód, którym można jeździć i cieszyć się zarówno na drodze, jak i na torze.

Wnętrze

Wnętrze Alfa Romeo 4C to rezultat wnikliwej analizy parametrów antropometrycznych i ergonomicznych, które ustaliły relację między sportowym układem samochodu a cechami, które tworzą 'ciągłość’ z designem nadwozia. To koncepcja projektowa, w której różne elementy – deska rozdzielcza, wskaźniki i fotele – kierują się określonymi kryteriami użyteczności i komfortu dla kierowcy i pasażerów.

Definicja wnętrza miała szczególne znaczenie podczas konfigurowania kompozytowej „monokokowej” komory. Ten prawdziwy 'monolityczny rdzeń’ doprowadził do racjonalnej organizacji głównych elementów konstrukcyjnych zgodnie z zasadą integracji części i optymalizacji wagi. Początkowo skoncentrowano się na rozmieszczeniu kontrolerów i wskaźników, aby były zwrócone w stronę kierowcy, co tak naprawdę uprościło konstrukcję w zakresie procesów montażu i podziału na podzespoły podczas industrializacji projektu.

Ducty systemu klimatyzacji są zintegrowane z całym blokiem deski rozdzielczej, która zawiera wspierającą strukturę 'technicznego pająka’ wewnątrz formy. Składający się z termoformowanego korpusu, podobnego do tych, które można znaleźć w samochodach superowych w limitowanej edycji, deska rozdzielcza została zaprojektowana tak, aby obsługa funkcji była prosta i osiąga szczyt w koncepcji ekstremalnego ukierunkowania na kierowcę, dzięki cyfrowym wskaźnikom i kontrolkom zmiany biegów umieszczonym na odpowiednio ukształtowanej kierownicy.

Kokpit, który potężnie przywołuje świat wyścigów motocyklowych i samochodów wyścigowych, gromadzi wszystkie informacje niezbędne do prowadzenia i kontrolowania samochodu. Wszystkie odczyty są widoczne na panelu wskaźników, zawierającym oryginalny wyświetlacz cyfrowy, obejmujący wszystkie funkcje sterujące superautem Alfa Romeo.

Ta formalna prostota konstrukcji w zakresie redukcji liczby komponentów i umiejscowienia różnych części w wyraźnym polu widzenia spełnia cel skoncentrowania relacji z wnętrzem samochodu na doświadczeniu jazdy. Przyjazna użytkownikowi i formalna istotność została nadana umiejscowieniu selektora przekładni TCT, uruchamianego przyciskami na konsoli tunelu, dźwigniom zmiany biegów na kierownicy oraz selektorowi systemu DNA do zmiany parametrów pracy silnika oraz głównych urządzeń mechanicznych i elektronicznych.

W odniesieniu do wyboru materiałów projekt Alfa Romeo 4C jest doskonałą syntezą wartości marki. To połączenie zaawansowanej technologii i dynamizmu, sportowości i wydajności, tradycji i nowoczesności. Linie, kształty, materiały i kolory podkreślają to pragnienie zajęcia centralnej pozycji: duma z bycia Alfa Romeo. Materiał nie jest traktowany jako pokrycie, lecz jako wzmocnienie zewnętrznej i wewnętrznej skóry, objętości i, gdzie to możliwe, jako widoczna struktura. Materiał to sama esencja struktury.

Estetyczne wybory opierają się na materiałach technicznych i naturalnych, a nie na wyglądzie, lecz na substancji. Przestrzeń wewnętrzna jest minimalna i 'naga’ w swoich obróbkach i wykończeniach. Otoczenie jest w ciemnej czerni, zdobione jedynie kilkoma metalowymi detalami o efekcie aluminium. Prawdziwym protagonistą jest włókno węglowe. Jako struktura, znajduje się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu w estetycznym kontinuum i jednocześnie przekazuje techniczność i lekkość.

Fotele, z kompozytową strukturą, zapewniają idealne poczucie drogi, które kierowca odczuwa, dzięki możliwości znalezienia idealnej pozycji do jazdy przy jednoczesnym zagwarantowaniu komfortu nawet w codziennym użytkowaniu. W szczegółach tapicerka foteli waha się od tkanin technicznych o wysokiej wydajności i wytrzymałych nylonowych przędz do naturalnych skór w kolorach tradycji Alfa Romeo: czerwień dla sportowości oraz „dinamica”, poliestrowa mikrofibra o miękkim i przyczepnym dotyku, aby utrzymać chwyt na fotelu, a także na drodze. Także wewnętrzny 'asfaltowy typ’, 3D i 'szorstkie’ ziarna przywołują na myśl prawdziwy temat: kontakt z drogą. Na koniec jednostka pedałów i podesty dla kierowcy i pasażera są wykonane z aluminium, co podkreśla sportowy charakter do najmniejszych detali.

Architektura

Przyjemność z jazdy jest rezultatem starannie wyważonego projektu. Napęd na tylne koła i silnik umieszczony centralnie: architektura Alfa Romeo 4C jest typowa dla samochodów wyścigowych, w których doskonały rozkład masy jest głównym celem.

Alfa Romeo 4C ma napęd na tylne koła, aby w pełni wykorzystać dynamiczne zalety wynikające z tej konfiguracji. Napęd na tylne koła zapewnia lepszą przyczepność przy przyspieszeniu, gdy moc silnika przenosi wagę w stronę tyłu samochodu. Napęd na tylne koła pozwala również na wjazd w zakręty z większymi prędkościami, co dostarcza znacznie intensywniejszych wrażeń z jazdy.

Silnik aluminiowy jest umieszczony centralnie. To znacznie redukuje wagę, eliminując potrzebę wału napędowego i optymalizując rozkład masy – 40% na przedniej osi i 60% na tylnej – poprzez skoncentrowanie masy w pobliżu centrum dla bardziej precyzyjnego prowadzenia.

Aerodynamika

Po zdefiniowaniu architektury 4C, inżynierowie Alfa Romeo zaczęli poszukiwać najbardziej odpowiednich materiałów dla tego rozwiązania. Wybrano aluminium, stal, SMC i włókno węglowe ze względu na ich zdolność do łączenia lekkości i wydajności. Dzięki temu osiągnięto całkowitą wagę suchą wynoszącą zaledwie 895 kg. Ten rekord sprawia, że Alfa Romeo 4C jest jednym z najlżejszych samochodów na świecie.

Po wyborze materiałów, projektanci pracowali nad wszystkimi zewnętrznymi i wewnętrznymi przepływami powietrza w samochodzie, zwracając szczególną uwagę na każdy detal niezbędny do zmniejszenia tworzenia wirów, a jednocześnie zapewniając chłodzenie komory silnika. Do tego dodano specjalny projekt tylnych i dolnych wlotów powietrza oraz ponad 200 000 godzin optymalizacji w tunelu aerodynamicznym i na torze. Ostateczny wynik to Cx równy 0,34, najlepsza wartość wśród samochodów o negatywnym uniesieniu.

Alfa Romeo 4C osiąga maksymalne poziomy wydajności aerodynamicznej, gwarantując negatywne Cz, które, jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności przy wyższych prędkościach dzięki negatywnemu uniesieniu.

Materiały

Alfa Romeo 4C powstała z czystej kartki papieru i pomysłu. Czysta kartka papieru była warunkiem wstępnym dla koncepcji, rozwoju i wdrożenia nowej idei samochodu sportowego: „dostępnego superauta”. W rzeczywistości 4C została zaprojektowana, aby być nie tylko ekskluzywnym autem pod względem treści i osiągów, ale także stać się spełnieniem marzeń dla entuzjastów Alfa Romeo na całym świecie. Dlatego musiano myśleć o niskich wolumenach produkcji – ale mimo to w rzędy kilku tysięcy samochodów rocznie.

Tak więc czysta kartka papieru, początkowo wolna od ograniczeń projektowych i produkcyjnych, natychmiast wzbogaciła się o nowe parametry i nowe wyzwania. Pierwszym z nich jest figura odniesienia, której nie można zignorować: superauto musi mieć stosunek wagi do mocy poniżej 4 kg/KM. Aby to osiągnąć, inżynierowie Alfa Romeo mogli skupić się na koniach mechanicznych – tyle mocy, tyle wydajności – ale z konsekwentnymi wysokimi kosztami zakupu i eksploatacji dla samochodu, który w ten sposób stałby się znacznie mniej dostępny. Postanowili więc pójść inną drogą: obniżyć wagę samochodu, wybierając materiały, które łączą lekkość i wydajność, oraz poprawić – a czasami nawet stworzyć – procesy produkcyjne, które łączą zaawansowaną technologię i rzemiosło. W ten sposób osiągnięto całkowitą wagę suchą wynoszącą zaledwie 895 kg. To rekord, który sprawia, że 4C jest jednym z najlżejszych samochodów na świecie.

Aby osiągnąć ten ambitny cel, wiele pracy poświęcono materiałom. Wybierano je ze względu na ich wagę oraz właściwości chemiczno-fizyczne, mechaniczne i technologiczne, które najlepiej odpowiadają potrzebom wydajności i dynamiki zachowań sportowego samochodu. I to jest powód, dla którego 895 kg wagi głównie składa się z aluminium, stali, lekkości SMC i włókna węglowego.

Włókno węglowe

Sekret lekkości i osiągów dynamicznych Alfa Romeo 4C leży w 10% używanego włókna węglowego, które stanowi aż 25% całej objętości 4C. Dziś włókno węglowe jest materiałem, który zapewnia najlepszą wydajność w stosunku wagi do sztywności. Dlatego wybrano je do monokoku o funkcji strukturalnej, który stanowi centralną samonośną komorę podwozia. Jest to rozwiązanie przyjęte przez większość zaawansowanych superaut. Łączy oszczędności w wadze z doskonałymi osiągami. W rzeczywistości monokok waży zaledwie 65 kg.

Całkowicie zaprojektowany przez zespół specjalistów Alfa Romeo, monokok produkowany jest przez Adler Plastic z innowacyjnym procesem produkcji, który łączy najnowocześniejsze technologie produkcyjne z manualną zręcznością typową dla włoskich rzemieślników. W ten sposób udało się wprowadzić technologię 'pre-preg’ pochodzącą z Formuły 1 do produkcji seryjnej. Alfa Romeo to jedyna marka, która potrafi to zrobić, a jej tempo produkcji wynosi ponad 1 000 sztuk rocznie.

'Pre-preg’ włókno węglowe, przetwarzane w worku próżniowym w autoklawie, umożliwiło przejście od projektowania elementu do projektowania materiału. W ten sposób monokok osiągnął poziomy reakcji na naprężenia i zachowań dynamicznych nieosiągalne przy zastosowaniu innych technologii i materiałów. Włókna węglowe pre-preg można układać w optymalnym kierunku strukturalnym względem sił, aby osiągnąć wynik, który tylko materiał metalowy mógłby uzyskać dzięki nałożonym warstwom, różnym grubościom i dodanym wzmocnieniom.

Ponadto, polimeryzacja w autoklawie – 'cocura’ w terminologii technicznej – pozwala na produkcję struktur profili zamkniętych, które normalnie wychodzą z wielu komponentów (często z różnych materiałów), wytwarzanych i montowanych w wielu fazach, w jednym procesie. Tak dzieje się na przykład w przypadku słupka drzwi, który w standardowej wersji stalowej składa się z około 6 elementów połączonych razem i przymocowanych do nadwozia w kilku etapach procesu produkcyjnego.

Dzięki procesowi 'cocura’, słupek drzwi jest jednym obiektem i częścią struktury nośnej.

W rzeczywistości monokok z włókna węglowego jest jedną częścią – i jako taki reaguje na zewnętrzne naprężenia, co przynosi oczywiste korzyści pod względem zachowań dynamicznych.

Aluminium

Wykorzystanie materiałów o wysokiej sztywności skrętnej i niskiej wadze charakterystyczne jest dla wszystkich komponentów strukturalnych Alfa Romeo 4C. Jak pokazuje wykorzystanie aluminium do wzmocnienia dachu oraz belki przednich i tylnych. Zarówno projekt komponentów, jak i proces produkcji zostały w tym przypadku zmienione, aby zredukować wagę i zwiększyć sztywność. Konkretnie, projektanci stworzyli nową sekcję dla wsporników, która zastępuje tradycyjną prostokątną sekcję. Dzięki temu belki są lżejsze, a jednocześnie bezpieczniejsze. Są również produkowane przy użyciu innowacyjnego procesu 'Cobapress’. Proces ten łączy zalety odlewania z zaletami prasowania, co jeszcze bardziej zagęszcza stop aluminium, aby zamknąć pozostałą porowatość. Wszystko to odchudza komponent na korzyść jego właściwości mechanicznych.

Do spawania wykorzystuje się ciągłą drutową metodę transferu metalu. To prowadzi do niezwykle precyzyjnych spawów, które nie zniekształcają komponentów i zapewniają optymalne wypełnienie wszystkich szczelin.

Aluminium jest również wykorzystywane w hybrydowych tarczach hamulcowych z przodu, z aluminiowym dzwonem i żeliwnym pierścieniem zębatym. Jest to technologia opatentowana przez SHW, która gwarantuje redukcję wagi nawet o 2 kg na tarczę oraz poprawę hamowania. Dodatkowo, zaawansowana technologia wykończenia powierzchni szczotkowanej zwiększa przyczepność i odczucia na pedale, podczas gdy innowacyjny system zwolnienia między tarczą a dzwonem zapewnia bardziej komfortowe i bezpieczne hamowanie. Specjalne stalowe promieniowe bolce radzą sobie z różnicą w rozszerzalności cieplnej między żeliwem a aluminium i precyzyjnie przekazują ruch hamowania.

SMC (Sheet Moulding Compound)

SMC (Sheet Moulding Compound) zostało wykorzystane do nadwozia. To kompozyt o niskiej gęstości i wysokiej wytrzymałości, który oferuje 20% redukcję wagi w porównaniu do tradycyjnej stalowej skorupy. Alfa Romeo 4C jest pierwszym standardowym pojazdem produkcyjnym o tak wysokim procencie niskiej gęstości SMC: przy zaledwie 1,5 g/cm3 jest znacząco lżejsza niż stal (~7,8 g/cm3) i aluminium (~2,7 g/cm3), a także bardziej plastyczna. Ta cecha zapewniła swobodę w zakresie stylu i designu niezbędną do stworzenia prawdziwej Alfa Romeo, łatwej do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Jest to również stabilny materiał, który w przeciwieństwie do aluminium, nie odkształca się przy mniejszych kolizjach i jest niezwykle odporny na czynniki chemiczne i atmosferyczne. Dodatkowo efektywnie rozprasza dźwięk, zwiększając komfort akustyczny.

Niskogęstościowe SMC zapewnia również znaczącą integrację funkcjonalną między częściami, co prowadzi do redukcji komponentów, operacji i czasu montażu, co obniża koszty produkcji.

PUR-RIM (injektowane poliuretan)

PUR-RIM (injektowane poliuretan) również wybrano do zderzaków i błotników ze względu na wymienione powody. Jest to lekki materiał (-20% w porównaniu do stali), nadający się do tworzenia nawet bardzo skomplikowanych elementów projektowych, takich jak błotnik 4C.

Szyby

Żaden materiał, w tym szkło, nie został pominięty, aby uzyskać możliwie najniższą wagę. W tym konkretnym przypadku wagę zredukowano poprzez 'wyszczuplenie’ sylwetki. Wszystkie szyby są średnio o 10% cieńsze niż te normalnie stosowane w samochodzie, co powoduje średnią redukcję wagi o 15%. Szyba przednia ma zaledwie 4 mm. To znakomity wynik, zwłaszcza gdy uwzględnimy jej szczególnie aerodynamiczny kształt, który jest trudny do osiągnięcia z tak cienkiej tafli szkła.

Silnik

Nowy '4 cylindrowy’ silnik 1750 Turbo Benzyna z bezpośrednim wtryskiem przy 200 bar, osiągający osiągi o absolutnej doskonałości, debiutuje w Alfa Romeo 4C. Moment obrotowy i moc jednostkowa ustanawiają nowe rekordy dla tego rozmiaru silnika, wynoszące odpowiednio ponad 200 Nm/l i 137 KM/l, przy czym maksymalna moc 240 KM (176 kW) osiągana jest przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm zapewnia jego niezwykłą elastyczność i sportowość, ponieważ utrzymywany jest na stałym poziomie między 2100 a 4000 obr/min, jednak 80% momentu obrotowego jest już dostępne przy zaledwie 1800 obr/min.

Wyposażona w takie parametry, kompaktowa superwóz rejestruje wyjątkowe wyniki zarówno podczas przyspieszenia, jak i osiągania maksymalnych prędkości. Alfa Romeo 4C przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i rozwija maksymalną prędkość powyżej 250 km/h. Przyjemność z jazdy jest potęgowana pełnym, bogatym dźwiękiem wydechu, w którym podkreślono niskie częstotliwości i klasyczne ryki. Ten imponujący poziom osiągów osiągnięto przy minimalnym wpływie na środowisko. Dzięki wielokrotnej kontroli wtrysku i zaawansowanym systemom redukcji tarcia i strat energetycznych, emisje z Alfa Romeo 4C mieszczą się w surowych limitach Euro 6.

Aluminiowy blok i specyficzne układy dolotowe i wydechowe

Silnik Alfa Romeo 4C 240 KM z bezpośrednim wtryskiem 1750 Turbo Benzyna wprowadza innowacyjny aluminiowy blok oraz specyficzne układy dolotowe i wydechowe, które zostały zoptymalizowane, aby jeszcze bardziej zwiększyć sportowy charakter samochodu. Dodatkowo, dysponuje nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, w tym bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym systemem zmiennej synchronizacji zaworów, turbosprężarką oraz rewolucyjnym systemem kontroli odprowadzenia, który eliminuje opóźnienie turbo.

W poszukiwaniu jak największej lekkości, silnik 4C waży 22 kg mniej niż w Giulietta Quadrifoglio Verde. Pomaga osiągnąć ten cel aluminiowy blok z odlewanymi wkładkami, który nie tylko jest lżejszy, ale także przyczynia się do poprawy sztywności silnika i redukcji drgań (mniejsze wibracje uzyskano również dzięki zastosowaniu wału korbowego z ośmioma kontrbalansami, co pozwala na zwiększenie maksymalnych obrotów).

Aby zoptymalizować wydajność, emisje i zużycie oleju, przeprojektowano kanały dolotowe głowicy cylindrów, jak i tuleje cylindrów, które dziś wykonane są z specjalnego żeliwa o mniejszej grubości. Tłoki mają nową segmentację zredukowaną obciążeniem.

Technologia 'odprowadzania’

Zaawansowana technologia 'odprowadzania’ Alfa Romeo 4C maksymalizuje moment obrotowy przy niskich prędkościach silnika i dostarcza więcej mocy w odpowiedzi na impuls kierowcy. Jednostka sterująca precyzyjnie określa czasy i kąty nakładania zaworów, aby stworzyć przepływ powietrza z kolektora dolotowego do kolektora wydechowego. Poprawiając odprowadzanie komory spalania, ten bezpośredni przepływ zwiększa efektywność spalania i prędkość turbiny oraz redukuje opóźnienie turbo.

Turbosprężarka

Aby uzupełnić technologię 'odprowadzania’, silnik jest również wyposażony w turbosprężarkę nowej generacji oraz kolektor wydechowy z konwerterem pulsacyjnym, który wykorzystuje fale ciśnienia do zwiększenia momentu obrotowego przy niskich prędkościach silnika. Kolektor i turbina wykonane są ze stali mikroodlewnej i zaprojektowane do pracy w bardzo wysokich temperaturach (powyżej 1000°) – warunek wstępny niskiego zużycia paliwa podczas średnio-wysokich prędkości na trasie. Zawór upustowy to kolejna pomocna funkcja w zakresie efektywności silnika. Dostosowuje ciśnienie turbiny, stosując logikę kontroli, która zmienia się w zależności od warunków jazdy, minimalizując straty transportowe.

Pompa po wyłączeniu

Jak wszystkie czołowe samochody wyścigowe, Alfa Romeo 4C korzysta z automatycznego systemu schładzania w celu ochrony swojej turbosprężarki. Wyłączenie silnika normalnie powodowałoby natychmiastowe zatrzymanie cyrkulacji oleju, pozostawiając olej w turbosprężarce, co prowadziłoby do stagnacji w bardzo wysokich temperaturach. Termiczne obciążenie, jakie w ten sposób doznaje olej, powoduje utratę zdolności smarowania i prowadzi również do powstawania osadów, które mogą uszkodzić silnik. Aby temu zapobiec, Alfa Romeo wprowadziła pompę po wyłączeniu. Ta elektryczna pompa jest automatycznie sterowana przez ECU i utrzymuje cyrkulację oleju przez turbosprężarkę, aż ta wystarczająco się schłodzi.

Skrzynia biegów

Sama moc nigdy nie mogłaby dostarczyć doskonałych osiągów Alfa Romeo 4C. Potrzebny jest zaawansowany system przekładniowy, aby ją kontrolować. 4C wyposażona jest w skrzynię biegów Alfa TCT, 6-biegową, z podwójnym suchym sprzęgłem, rozwiązanie łączące błyskawiczną moc sekwencyjnej zmiany biegów z komfortem automatycznej skrzyni.

Prawdziwy punkt odniesienia w tej kategorii ze względu na niską wagę i ekstremalną szybkość działania, biegi można zmieniać w trybie sekwencyjnym, używając łopatek zmiany biegów umiejscowionych za kierownicą. Szczegółowo, przekładnia działa jak dwie skrzynie biegów równolegle, z każdą mającą własne sprzęgło. Następny bieg jest wybierany, gdy poprzedni bieg nadal jest włączony, eliminując wszelkie przerwy w przekazie mocy.

Skrzynia biegów Alfa TCT została zoptymalizowana dla superauta Alfa Romeo. Specjalne sprzęgło 4C dysponuje nowym oprogramowaniem sterującym, które zapewnia najszybsze możliwe zmiany biegów w każdych warunkach. Zmiany biegów są bardziej agresywne w trybach sportowych, a kierowcy wyraźnie czują, jak nowy bieg wchodzi, jak w samochodzie wyścigowym. Natomiast na zakrętach zmiany biegów są realizowane w jak najbardziej płynny sposób, aby nie zmniejszać stabilności.

Alfa Romeo 4C jest również wyposażona w Launch Control, umożliwiającą łatwe starty z miejsca o wysokich osiągach. Launch Control uruchamia się poprzez naciśnięcie pedału hamulca podczas wciskania pedału gazu do końca i ściśnięcia łopatki po lewej stronie kierownicy. Gdy tylko zwolnisz hamulec, system automatycznie kontroluje skrzynię biegów, przyczepność i moc, aby maksymalnie zwiększyć przyspieszenie.

Osiągi

Patrzysz na niego i ci się podoba: szerokie opony, niska linia i dobrze wyważony, agresywny styl. Jest piękny. Ale to nie wszystko. Słyszysz silnik i ekscytuje cię swoim pełnym i przekonującym dźwiękiem mechanicznym. Nie pozostaje więc nic innego, jak usiąść za kierownicą, włączyć pierwszy bieg i dać sobie czas i przyjemność, bo na tym to polega: zapoznanie się z bezpośrednimi kontrolami i natychmiastowymi reakcjami.

Alfa Romeo 4C oferuje nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy niezwykłe osiągi i wrażenia: od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, maksymalna prędkość 258 km/h, szczyty hamowania w zakresie 1,2 g oraz boczne przyspieszenia powyżej 1,1 g. Wszystko to osiągnięto również dzięki zrównoważonemu rozkładowi masy, z 40% na przedniej osi i 60% na tylnej.

Co więcej, niezwykle istotne jest utrzymanie nieskrępowanej masy na jak najniższym poziomie. W hipotetycznym biegu po torze, konieczne jest zapewnienie, aby koła jak najdłużej trzymały się nawierzchni, co jest w pełni korzystne dla trakcji i przyspieszeń longitudinalnych i poprzecznych.

Jeśli te zasady prowadzą do doskonałych cech dynamicznych 4C, to jest jedna cecha, która zawsze wiąże się z każdą Alfą Romeo: łatwość w rozpoznawaniu jednego z modeli marki za pomocą innych zmysłów. Nie tylko przyciąga wzrok, ale także dźwięk silnika – który został podkreślony niskimi częstotliwościami i klasycznym rykiem wydechu – oraz otulające siedzenie zaprojektowane tak, aby kierowca 'czuł’ samochód, tworzą także jego unikalną tożsamość.

Wrażenia 'ciała’ odczuwane są wewnątrz, a jeszcze bardziej – z dodatkowymi emocjami – za kierownicą. Hamulec, na przykład, może być modulowany pod obciążeniem, aby uzyskać niezbędne informacje zwrotne, nawet w najbardziej wymagających sytuacjach hamowania. Kierownica, która powinna przekazywać jak najwięcej 'odczuć’, jest bez wspomagania, progresywna i 'autentyczna’, a pedał gazu gotowy jest w pełni przyspieszyć przy wyjściu z zakrętów.

Jak wszystkie najnowsze modele Alfa Romeo, 4C również wyposażono w selektor DNA. Urządzenie to pozwala kierowcy zmieniać temperament samochodu, dostosowując go do warunków, w jakich się znajduje.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.